REKLAMA

Nastał afrykański renesans. Rozmowa z dr hab. Hanną Rubinkowską-Anioł.

OFF Czarek
Data emisji:
2018-06-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:44 min.
Udostępnij:

Dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł, etiopistka z Katedry Języków i Kultur Afryki Wydziału Orientalistycznego UW, mówi o tym, że Afryka wraca do idei panafrykanizmu. Kontynent chce pokazać, że gra istotną światową rolę. Rozwiń »

Afrykański renesans ma się opierać m.in. na odnawialnych źródłach energii, ale przede wszystkim na tradycjach afrykańskich. Afrykanie chcą też pokazać, że zawsze mieli pomysły na dobre technologie, tylko ludzie Zachodu tego nie dostrzegali. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dr hab. Anna Orlikowska anioły czy Piska katedra języków kultur Afryki widziałem turystyczną Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie dobrym ich przedostatnie przygląda się różne pomnikom w różnych dziwnych państwach n p . Polska w i okazało się że, że nie jesteśmy jedyni, którzy mają taki pomnik coraz większe niż życie gminne, ale n p. w Rozwiń » piękny pomnik afrykańskiego renesansu można podziwiać w Senegalu pewnie sam pomnik przywodzi namyśl MOS filmach z Gdyni słynną rzeźbę z czasów socrealizmu natomiast chyba zabawne jest to, że w ogóle ludzkie postaci i to do tego półnagie zdobią kraj, który w znakomitej większości jest wyznania wyznaje islam także to zupełnie to nie pasuje, ale po szansę wierzę, że może warto porozmawiać o samym pomniku, ale też o renesansie afrykańskim czy faktycznie istnieje poza pomnikiem, który o nim mówić no właśnie, bo ten pomnik jest ogromnie ważny dla Afryki dla Senegalu aż tu oczywiście kilka wątków nie można mówić o tym jakie kontrowersje wzbudzał wśród Senegal czeków, jakie pieniądze zostały na to wydane i dlaczego i niczym innym konto jest 1, który podjął taką decyzję do prowadził do do wybudowania tego pomnika jest za to chwalony czy ganiony jednak częściej ganiony także tutaj na wiele się dzieje wokół tego pomnika natomiast to jest rzeczywiście symbol symbol ogromny ma około 50 m wysokości oraz zajmuje powierzchnię bardzo dużą jak on w Lesznie można dosyć łatwo odszukać zdjęcia tego pomnika ani widać gdzieś tam w dole i oddali przebiegającą autostradę no to to jest maleństwo to autorskie samochodziki są zabawki natomiast pomnik rzeczywiście gigantycznej zdaje się, że jeszcze jest wykańczany inne obszary wokół tego pomnika na grze też też na niewielkiej powierzchni to to wszystko się za znajduje to właśnie no tak jak to z wielkimi budowlami nam czemuś one służą i ten pomnik też czemuś służyć to znaczy służy właśnie temu, żeby pokazać, że Afryka przeżywa renesans i to nie jest tylko kwestia Senegalu i to on nie jest tylko kwestia tego, że ten pomnik zostały z kolei wyprodukowane, czyli tam, gdzie nas specjaliści od takich po takich pomników działają, ale jest to rzeczywiście myśli teologia, które rano już po w tej chwili jeszcze kilkadziesiąt lat w Afryce funkcjonuje ma wiele odsłon w tym wiele w nędzy wielu intelektualistów, a ja się zajmuje tym, żeby przekazać tą informacją, ale też o ukłucie, jakby w pełni znaczenie właśnie tego afrykańskiego afrykańskiego dystansu i Anny i skąd się wziął na in Kuczer ma wyraźnie z ojcem założycielem zdobył znany z ojcem założyć, że co myśli, którą złapałem złapano 2 tymczasem jest ojców w pierwszy to były myśliciel afrykańskiej z Afryki zachodniej czek Antoine diod w 19 4 6 roku w ogóle w latach czterdziestych publikował takie eseje, które zapobiega za zatytułował afrykańskie renesans miasta są oczywiście się do tego odwołują ci, którzy o tym, mówią no bo on był pierwszym, który ktoś o tym, mówił ktoś tak to nazwał tę myśl i który ukuł ten termin no ale w latach czterdziestych została właśnie on wydał książkę z tymi swoimi SMS-ami o sprawie tam na temat tego jak Afryka ma się rozwijać i cywilizować taki był podtytuł tej książki Anatomia zostaną przez kilkadziesiąt lat wspomnień i ten ten termin gdzieś tam był on nie funkcjonował, a funkcjonować zaczął właśnie z takim na z rozmachem, kiedy są w RPA upadł OPEC Chalid i kiedy Jan Beata bąbelki idealne przejmował urząd władzę w Republice Południowej Afryki i wygłosił w latach dziewięćdziesiątych takie sławetne przemówienie jestem Afrykanin ME i tam właśnie, a powrócił do tej idei czy też na nawiązał do tego terminu afrykańskiego renesansu okazało się to bardzo chwytliwe i Anny określiło tą czcionką ideologii filozofii zmian, które miały następować w RPA właśnie, kiedy Europa miała stać się on na tym Tęczowy narodem wielokulturowym weta w OOM w korzeniach, który nie wykluczało ani Afrykanów ani tych białych Afrykanów, którzy wcześniej mnie stać, jeżeli w dal okazało się że, że właśnie tam nie jest na tyle chwytliwym, że dużo później właściwie z całej Afryki w inne intelektualiści przywódcy go podchwycili w dziewięćdziesiątym smakuje dobrze pamiętam zorganizowana została w Johannesburgu konferencja pod tym samym hasłem i aut książka została później opublikowana cena ta książka jest tak im taką swego rodzaju biblią właśnie tych myśli związanych z afrykańskim renesansem no i tak jeśli są bardzo interesujące ale, ponieważ z 1 strony rzeczywiście oddają to co istotne i to co się w Afryce, gdzie je to znaczy ogromne daleko idące i szybkie przemiany z drugiej strony w bardzo ciekawy sposób oddają nową wizję historii Afryki a gdzie okazuje się, zwłaszcza jak się czyta ten wstęp z tobą takiego, że w Afryce wszystko było pierwsza nogą, że człowiek pochodzi z Afryki na to dałem, a wiemy natomiast AM pierwsza cywilizacja nie pierwsza demokracja pierwsze industrializacja jak się okazuje ta wg DM wg tych wytycznych właśnie pochodzi z Afryki także test taki, by co mocno ideologiczny podkład na torze no no no teraz teraz Afryka jest na innym jest tym, że duże, że wojsko zaczęło teraz my znowu będziemy tymi najmocniejszymi do tego dążymy to już właściwie się dzieje w uznaniu, że to, żeby mówić to u nas się zacięło i to my jesteśmy ojcami matkami założyciel Kamil wszystkiego i teraz razem pokażemy inne to możemy obserwować w różnych państwach w Spale księżniczka Abby wychodzi z domu, żeby coś tak znaczna, ale słowa czasami winni przekładają się na na działania napytanie czy w przypadku renesansu afrykańskiego oprócz słów mamy jeszcze jakiś działania, które mogłyby świadczyć, że ten renesans się dzieje czy, że zbliża się, ale o tym, porozmawiamy po informacjach doktorowi zwana Anna Żbikowska aniołów czy bliska katedrę języków kultur Afryki wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego studio, że ktoś był Senegal zbiera się to pomnik renesansu afrykańskiego z pewnością nie da się go nie zauważyć w wart zobaczenia i wartych zobaczenia informacje dziesiąty 20 po informacje wracamy do programu off czarek studio dr hab. Anna Orlikowska Anioł aktywistka katedrę języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego w afrykańskiej renesans czy tylko słowa czy też nie przekuł Dl przekute w realnym goszczenie lepsze kute Tłoki kute już od lat bomb na 4 łapy SA Wr Nana 8, ponieważ historykiem jestem jednak muszę te ataki jest waleczny no bo ten jest ten temat Czekański renesans tak naprawdę to jest pana weganizm przeszedł gładko w afrykańskie renesans pomyślna, bo władze oraz w ciało jak najbardziej oczywiście na wielu innych des Glacier w LM, ale Alek no bo Tosia zobaczyli, że my na Afrykę patrzymy jako nataki monolit prawda mówimy n p . co się dzieje w Chinach coś dzieje w Japonii co się dzieje w Afryce i tym ten 1 kontynent widzimy, że prawda 1 kontynent kontynent była ogromna przestrzeń na wiele państw go ogromna różnorodność jest regulowana lodów moja wina wszystkiego Ewa, a my tak to ujmę chętnie do 1 worka wrzucamy na innych oczywiście gdzieś tam bardzo łatwo w to wkomponować jeszcze takie wątki dotyczące kolonializmu na Bonobo to wszystko jest gdzie istotą nasza percepcja z tym związana jak kiedyś postrzegaliśmy właśnie te zamojskie tereny AM ma ich w momencie, kiedy Afrykanie walczyli o to, żeby kolonializmu w Afryce nie było pojawiło się różne pomysły na to no co zrobić, kiedy już już tato był też te obszary kolonii uzyskiwały niepodległość po co co dalej co dalej z tą ofertą co dalej z tymi obszarami nijak jak politycznie rozwiązać i myśli pana afrykańska, która zresztą od 3 z początku dwudziestego wieku się kształtowała nos stawiała właśnie doszło w tym kierunku, że właściwie ten ten 1 kontynent to jest sumą taki żal jest wiele cech wspólnych tego kontynentu m. in. właśnie ta przeszłość kolonialna i Amz Kutno i to wszystko łączyło się z jakąś ideologią wielkości wspaniałości czarnego człowieka ogólnie i ciszej, ale mnie, abym Afryka renesans afrykański do tego nawiązuje właśnie znowu pan widzi Afrykę jako kontynent, który mają ze sobą współpracować, który ma wypracować wspólną wizję przyszłości UE i której ludzie, którzy tam mieszkają, którzy z niego pochodzą, bo przecież ta diaspora afrykańska oparta jest wszędzie na świecie, że to oni oni mają teraz pokazać ogromny potencjał, który kryje się w kontynentalnej, który mówi się, że jest młody no bo bardzo duża część mieszkańców Afryki jest młoda co zresztą związane z c państwo krótkimi perspektywami długość życia m. in. jakże to tak Penta element i Ala min i tata ta siła tego czarnego kontynentu całego kontynentu jest bardzo mocno podkreślana co się przekłada na różne kwestie oczywiście na kwestie ekonomiczne, których końcowym nie chciał mówić o Janie wiem czy te zaś tak interesujące ale by się przekonać do pana kwestie polityczne i kulturowe i zmian, które w Afryce następują rzeczywiście jeśli chodzi właśnie te kwestie kulturowe oto jak rozwijają się na różne dziedziny kluczowe afrykańskich to jest ogromnie widoczna i to widać chociażby neon w polskich tłumaczeniach literatury afrykańskiej znowu proszę zobaczyć ziemię, a na kilkadziesiąt lat już tam gdzieś tam w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych osiemdziesiątych u nas tłumaczyło się literaturą afrykańską, która rzeczywiście wtedy dosyć dużo tej ciekawej literatury powstawał potem w ogóle nie wyschło źródełko nic nie było na Polski tłumaczone i ostatnio znowu jest wysyp CN 3 autorów afrykańskich i pozycji, które są dla Polski tłumaczone i to jest w pewnym sensie ono odzwierciedla to to co rzeczywiście w tej literaturze się dzieje i to to są książki, które często są rzeczywiście na świecie uznana i to są książki ludzie, którzy no mają coś do powiedzenia jeśli chodzi o to jaka Afrykańczycy Afrykanie teraz są i kim chcieliby być kimś stają także, jeżeli mogę jakieś konkretne nazwiska podać to nic się żoną to słucham Bacha będzie Long i ja, chociaż taką najbardziej chyba on w tej chwili na obsianie wszystkie pozycje się chyba wszystkie już zostały na na Polski przetłumaczone to jeszcze ma mandat go zjadł liczę twoja Nigeryjczyka, który da, a obaj są atrakcyjne 4 0 paru letnia kobieta, która ogromnie chętnie się wypowiada na tematy związane z różnymi kwestiami związanymi z Afryką i i kulturami afrykańskimi tym jak Afrykanie są postrzegani przez świat Zachodu no i Ałan i robi furorę, ponieważ jest coraz to rzeczywiście więcej osób jej słuchać z euro częściej ten jej wypowiedzi dostępne na YouTubie są na odbierane jej książki są ogromnie popularne, a ona sama taką osobą, by całą robiącą wrażenie medialną i oczywiście mówiącą w sposób niekonwencjonalny o wielu interesujących sprawach przedstawia się jako feministka to nie jest tak walcząca feministka, która chce, żeby kobiety przejęły władzę to te raczej to jej spojrzenie z właśnie takie, by co zdroworozsądkowe na jej Elon i z mamą jest, a w nim z serem niebezpieczeństwo 1 opowieści przede wszystkim test temat bardzo uniwersalny to znaczy jak ANR no w tym przypadku Afryka, ale dla mnie to co to zawsze jakoś to odczują do swoich doświadczeń jako nie Afryka Anki jak by co łatwo jest być odbieranym przez świat przez pryzmat 1 historii, kiedy mamy w głowach pewną wizję ludzi mieszkających gdzieś w 1 historię ich życia 3 3 czy w ogóle miejsca kraju, w którym mieszkają i koniec i w ogóle nie dostrzegamy tego, że Afrykanie mogą być bogaci, że mogą jeździć samochodami czy mogą czuć się wolni, że mogą, a być gejami lesbijkami, o czym też dużo mówi, bo to jest ogromny problem w Afryce i ona bardzo często też na ten temat nie na 1 zabiera głos także on także tata kwestia właśnie tego jak jak widzimy, a no i Afrykanów akurat w tym wypadku to jesteś taka bardzo istotna sprawa, z którą właśnie Afrykanie stają się walczyć i gitar i idea, żeby postrzegać właśnie, że Afryka przechodzi renesans, że jest silna to się bardzo mocno z tym łączy pro Europa zwykle się nie zgadza się, ale budzi się z przysłowiową ręką w nocniku w Ascot podobnie było też, jeżeli chodzi o Chiny, że też inny były zarządzane to właśnie takie długie cienkie wąsiki jakieś takie kapelusze do zbioru, że jest byłym Tyl jest stworzenie różnych elementów dziś mamy orientalnych jest z zobaczą mecz podsłuchane podpatrzone w gumowych sięgają już dziś daleko w 2 glosy interesuje, bo to nic tak dobrego nie będzie taka nieugięta zaś na harmonogram tamy i tak jak jak pojawił się azjatyckie tygrysy tak oto mówisz coraz częściej, że afrykańskie Lwy się kłócą bo przypomniał, że takie fotograf Piter mogłyby one efektu fotografom Nelsona Mandelę przez lud przez lata my w ogóle apartament w RPA i kiedy nie miał okazji rozmawiać i opowiada o tym jak to się do tego zdjęcia czai czasem tak jak tygrys siarczyście korciło, żeby śladem Monty Pythona z takiego, a chwalili nas czeka na tak, ale to nie jest to to jest wątek, który można, by było długo rozwijać, dlatego że wszyscy wierzymy, że tygrysy mieszkają w Afryce co więcej Afrykanie często mówią o tygrysa afrykańskich, bo im tak on, przekładając to nazwę na lamparty także AM w nią także tak to jest taka taktyki dług dług jest, więc ciekawą wystarczy wystarczy zobaczyć w jaki sposób Afryka jest n p. reklamowana jeśli chodzi o branżę turystyczną, a tak jest zwykle taki folklor właśnie Ks Adam futurystycznie ubrana kobieta została taka, którą ktoś tak byśmy pojechali z tego jeepa, który rozdziela safari w notatkach oprócz tego programy, gdzie ma pan, który zdobywa świat, mówi że z pierwszym białym, który dotarł do wioski tak naprawdę kupuje bilet wchodzi do muzeum EFTA także na tak no to są te kwestie percepcji nikt inny okres bardzo dba, żeby nie zmieniła nam się ta percepcja, bo przecież cóż za atrakcje, a jeżeli po, jeżeli właśnie no nie możemy sobie pomyśleć, że gdzieś tam są biedne dzieci i my jesteśmy dzięki temu prawda trochę lepsi, bo w lepszych warunkach mieszkamy, a i naprzód wiemy co ten samochód ani nie NATO w nią stulecia właściwie od zawsze do USA zwróciły to afrykańskiego oczywiście po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut dziesiąty 4 0 dr hab. Hanna Rubin Koska Anioł czy Piska katedrę języków kultur Afryki z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dr hab. Anna Binkowska Anioł czy Piska z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego ściągnął Święczkowskiego Etiopii też pod tą podążyć rozmawialiśmy wielokrotnie o Etiopii ale ostatnie wieści poziomem dobiegający z Etiopii są takie, że do być może doszło do jakiegoś przełomu na szczytach władzy, a do przełomu, który był budowano, a Etiopia to nie Afryka w sensie w Chinach w myśleniu Etiopczyków w myśl tak, ale i tak wielu osób, a jednak w zastanawia się czy podziela pani ten optymizm związany z nowym kierunkiem nowo nowym krokiem w nowym nowym rokiem w nie mam pojęcia jest nowy premier w pana abi Ahmed, który na doprowadził należę do tego, że został z gmin cofnięty stan wyjątkowy na razie nie mam rozruchów, które rzeczywiście cały czas nękały Etiopia już kości kilka lat wypuścił więźniów politycznych, zwłaszcza tych najbardziej znanych dziennikarzy w samym na razie jest spokój na to by to dużo nas co będzie dalej to się okaże Etiopczycy mówią, że czekają na kolejne ruchy już przeszli różne dobrze wyglądające początki ona na pewno ta ksywa to po wielokroć także and Stark GMO w stałym sytuacja w Etiopii na pewno jest napięta i na pewno sytuacja ekonomiczna dla znacznej większości mieszkańców Etiopii jest bardzo trudna tak naprawdę to ta sytuacja ekonomiczna to się często przedstawia jako kraj jakieś nieporozumienia pomiędzy grupami etnicznymi to co to to raczej toczyć się to może się na to przykładem zmiany, ale podstawą są po prostu warunki życia, więc nic nie jest łatwo to zmienić także także na pewno to nie jest łatwe zadanie dla tych, którzy władzę sprawują bony, ale przynajmniej chwila spokoju na pewno jest już czymś cennym skoro zaś trzecie i to też warto powiedzieć być może potencjalnych inwestycjach, które doskonale się wpisują w ten obraz afrykańskiego renesans, czyli o tamie no i inwestycji jest bardzo dużo tam w Etiopii też jest bardzo dużo, bo to kraj górzysty także ta siła wody, którą można wykorzystać i potencjalnie, kto w tych już jest wykorzystywana jest ogromna ciebie w ogóle przyjęła takie założenia, że to na co stawiałam w nim to jest energia odnawialna i przede wszystkim właśnie energia wody, chociaż nie tylko nam energię słoneczną też mają z czego korzystać i a i jeśli chodzi o wiaty również min, ale rzeczywiście tam w Etiopii w tej chwili już jest bardzo dużo one zresztą są budowane już od dna można powiedzieć da Wien dawna no bo za czasów cesarstwa Haynes Lassie, a już postawił kilka tam celem natomiast notą najbardziej spektakularną on jedno chyba z 2 najbardziej dyskutowanych i budzących największe kontrowersje to jest właśnie wielka symboliczna tama, która będzie największa w Afryce i w dodatku to ma na Nilu, a nazywa się tamą właśnie renesansu i to wszystko prawda też idzie w tym kierunku właśnie wskazania na to jak ogromną, ale ogromna siła drzemie w Etiopczyk Kasi w tym państwie kijowskim no ale siła siła wody i siła przy wsparciu Chińczyków, którzy tam tamę budują dziś to właśnie, bo nie można go mówić o niej oraz tańszej od zmieniających się w Afryce, jeżeli się nie mówił przy okazji Chińczykach, którzy się już są obecni w większości państ w, którzy wyciągają pomocną dłoń oczyszczenie bezinteresownie, ale inni, ale w takich sposób żona jest łatwa do przyjęcia tak, gdyż w ocenie cieszą się specjalnym zaufaniem Etiopczyków także gmin są znani, ale z tego, że ich produkty się łatwo psujących rzecz, że są gorsze jakościowo ENA i ta ogromna Chin z George jest łatwo widoczna obecność Chińczyków, bo zarówno samych ludzi, którzy pracują w Etiopii przy budowach jak i chińskich produktów i to od butów i jakiś realny urządzeń takich związanych z życiem codziennym jak wiaderka plastikowe no właśnie po tym, jak gigantyczna budowla i jak, a jej siedziba Unii afrykańskiej w Addis Abebie cieczy właśnie ta ma renesansu no, więc tak Chińczyków, by co widać, ale mimo wszystko to tama rynek są słowa, jakby to orzekł, że to Chińczycy w tym partycypują i że rząd był partycypują również finansowo po mnie to jakby troszeczkę schodzić na bok przy czym na innych dyskusjach, a te dyskusje dotyczą sprawy stałej jak świat jak mniej to znaczy groźbę odwrócenia biegu Nilu w jak setki lat temu gasili władcy Etiopczycy Abram władcą Egiptu, że jak tamci będą niegrzeczni to oni i zawrócą bieg nie był i wylewów nie będzie to mniej więcej ta dyskusja w tej chwili kontynuowana właśnie w odniesieniu do tej, a tamy renesansowej, dlatego że Sudan i Egipt, który zresztą w latach pięćdziesiątych podpisały porozumienie mówiące o tym, że, że nie jest ich, że to oni mają prawo i nikt inny korzystać z Nilu Atu nagle pojawiają się Etiopczycy, którzy mają, a 1 z najważniejszych dokumentów nie lubi błękitnym obaj po Etiopczyk ku no i budowy ją o tamę zaraz koło granicy z Sudanem no i co zbierają wodę w, która może ograniczyć wylewy Nilu i która może ograniczyć się wodę, która zbiera się w zbiornikach przy tamach w Sudanie w na jej Anna i sytuacja polityczna jest ciężka, bo może oczywiście na nie mogą dojść do porozumienia czy można czy nie można tam zbudować w jaki sposób czy jednak już jest możliwe, że to idea jest renesansowa i pan afrykańska pozostanie tylko na papierze jako właśnie taki przykład współpracy pojednania i ponad podziałami no jak to wśród państw wśród ludzi zawsze jakiś tak jak jakiś, iż problem się znajdzie także, a to tama renesansowa rzeczywiście rzeczywiście takim problemem jest specjaliści podkreślają, że to nie wiadomo jak będziesz n p. woda, która paruje w Etiopii jest znacznie mniejsze są polowania ze względu na to, że to jest wyżej tam są niższe temperatury w związku z powyższym będzie mniej utraty wody i Egipt Sudan tego tak nie odczują realną już tam z Lechem każdy wyciąga swoje argumenty przeliczając Litwa 1 na różne inne aspekty związane z tym co po co ty mnie Leon za sobą niesie, więc więc, jakby tutaj naukowcy się do dyskutują jeśli chodzi o szczegóły na polityce jak wiadomo każdy chce ugrać swoje, a on w MO Tety stosunki między Egiptem i Etiopii ją zawsze były takie dosyć aut był dla syna, więc na to miał też tej jednak ten symbol właśnie to torze nie należy do Egiptu, a i tycie Etiopczycy którzy, którzy ingerują w tą stąd urzekał takim ogromnym naboi dla Etiopczyków i dla Egipcjan in dla Sudanu też narzeka ma ogromne znaczenie symboliczne, więc tutaj, jakby o tym, symbolu bardzo dużo się rozbija właśnie o to, że że, kto ma prawo do tych z życia tajnych powód, a na czym ma się opierać ten afrykański lew to znaczy jakich sił mają napędzać czy taka czysta właśnie energia ludzka czy do założenia, że MKS MOS, ale i konkretnie to może być fajnie energia to co to dużo, ale muszą być wyższe niż technologie ideologię implementacji zmian, bo RN Afrykanie mają mniej twierdzą Bośnię i po w ramach tego afrykańskiego renesansu, by co mocno jest podkreślona rola tradycji afrykańskiej także tutaj, a jednak nacisk jest kładziony właśnie nocą kultury i notą siłę o człowieka, który dużo może może również stworzyć technologię tak jak mówiłam tej Afrykanie twierdzą, że no to właśnie to oni nie zawsze MO mieli pomysły na dobre technologie to tylko myśmy tego nie dostrzegali myśmy ludzie Zachodu o tym, tak ME znam można mieć na to spojrzenie aczkolwiek, aczkolwiek oczywiście w tej w tych w tej sferze ideologicznej naciski jest kładziony raczej właśnie na to na tę kulturę afrykańską właśnie kultury afrykańskiej, ale mimo wszystko to jest postrzegany jako pewna całość jako jakaś jedność i więcej, więc to jest przede wszystkim rzeczywiście podkreślane dno jeśli chodzi o już takie kwestie techniczne no to wtedy właśnie przechodzą w sukurs chociażby Chińczycy ale, ale nie tylko Chińczycy na różne inne inwestycje w Afryce a gdzie rządy afrykańskie są wspierane poprzez innych poprzez partnerzy ryby nie ma co ty nie może realizować renesans przy pomocy narzędzi IT są dostępne są pełna rynku idei ideologii salta aż 6 najbardziej możliwa straszna tak to kto jest, jakby to kwota nie jest także my teraz sami sobie myślę zamkniemy i będziemy potęgą nie także ja zresztą dodaje wydaje mi się, że ostatni wielki przebój kinowy czarna Pantera bardzo dobrze podkreśla właśnie tą myśl tego orzekł, że ta siła w Afryce drzemie i bez względu na to jak, na jaką ogromną stoją ten film, by nie był to on jest ogromnie cieka w jego Afryka niż ci właśnie, by chętniej analizują jak pokazany jest symbolicznie to właśnie ten renesans Afryka chiński to tata siła i te możliwości i Karola Wojtyły FIM tak wchodząc do kina podział rzeczy z tym służbą w porównaniu z chorych, więc trudno coś powiedzieć pod pewnym względem warto to i tak ich przygodowy kobieta na czytelnym walczą ze sobą na potwory walczą na wielkie cywilizacje ukryta cywilizacja afrykańska, której nikt nie wie osiągnęła najwyższy stopień rozwoju i mieszkańcy muszą się pokazać mu się ujawnić światu swoją w swoich żyłach w finałowym finałowej walce spotyka się z tą kredą kulturą słowiańską, które też rozmawiała z LZS działamy tak to słowiański Neron porzucił ten wątek dba o bardzo pani dziękuję dziękuję spotykamy się wszyscy zrobili państwo pod pomnikiem renesansu Afryki Senegal Gajcy chętnie dr hab. Hanna Bieńkowska Anioł klepisko z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwo moi goście dziękuję informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA