REKLAMA

Muller: Nie chcę, żeby uczelnie były przedsiębiorstwami. Ale muszą być lepiej zarządzane!

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-06-12 07:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:56 min.
Udostępnij:

- Chcemy, żeby wydziały współpracowały między sobą. Żeby prawo współpracowało z socjologią, a matematycy z fizykami. A protestujący chcą, żeby ustawodawca narzucił kto ma z kim współpracować – mówił w TOK FM Piotr Muller. Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego przekonywał: - Nie chcę, żeby uczelnie były przedsiębiorstwami. Ale muszą być lepiej zarządzane!

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Piotr Müller wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego kre w nie zaskoczył pana chyba, pytając o protest studentów próbował zaskoczyć tak naprawdę nie żartuję oczywiście, że nie ma pana przełożonym bezpośrednie lekceważące się po 1 tematyki happeningu czy performance u odzieżowego nie mamy też nie jest kwestia lekceważącego tonu tylko ono w jednak formy i czasu, w którym doszło do 2, ponieważ od 2 lat pracujemy nad Koreą konstytucję dla nauki Rozwiń » na drugim roku szkolnictwa wyższego co chwilę wprowadzamy zmiany wynikające z kolejnych Tur procesu konsultacyjnego też projekt przedstawiony we wrześniu tego czasu już 3 3 pakiety poprawek, które w czwartek kolejny ostatni już pakiet poprawek do ustawy wynikające właśnie z ciągłych rozmów ze środowiskiem akademickim, jeżeli można coś zarzucić to, że za długo to wszystko trwało nie na pewno, że było za mało osób z racji tego przypomina swój początek protestu rezydentów i wydawało się, że już na nic bardziej śmiesznego niż kilkanaście osób na dodatek nie wiedzieć czemu chcą głodować nie na hasłach droga włączyło się o nazwie burza polityczna o z wielkimi zmianami systemowymi obietnicą 6 % służby zdrowia w jakiś dom w perspektywie czasowej jeszcze daty zmiany ministra w ocenie dają domyślenia myślę, że to wariant takiego nie ma, tym bardziej że postulaty, które są zgłaszane przez protestujących one w większości są w ustawie i mam wrażenie czasami, że albo ktoś czyta projekt jest przede wszystkim cel, który być może wtedy mógł wywoływać jakieś emocje, a albo operuje na pojęciach, których tak naprawdę nie do końca z zaznaczeniem, że mówimy o zwiększeniu autonomii uczelni to nad rektor Uniwersytetu Warszawskiego wiele innych osób podkreśla, że ta autonomia wewnętrzna organizacyjna jest mocno zwiększona, jeżeli mówimy o samorządności o demokratyzacji uczelni od rektora na nerwy i nadal wybiera Kolegium elektorów Senatu uczelni wybierają wszyscy członkowie wspólnoty akademickiej rada uczelni zbierana przez Senat, który został właśnie wybrany przez wspólnotę, więc nie wiem za bardzo gdzie tutaj mowa są tu o upolitycznieniu, tym bardziej że my też poprawka zakazaliśmy bycia członkiem rady uczelni przez osoby, które są zatrudnione w administracji samorządowej rządowej, niemniej nie było nigdy takiej instytucja rada uczelni w wymyślonej tak jak jest w projekcie ustawy, czyli czegoś, jakby nad Senatu Uniwersyteckiego, kto nie zna Senatu uniwersytecki i to być może wpier w o pierwotnym projekcie faktycznie jest takie ambicje uważam to trafne nadal by nie otrzymywała to tak wyglądają konsultacje społeczne w tej chwili rada uczelni de facto jest organem takim konsultacyjnym opiniodawczym doradczym trochę wspomagającym pracę rektora też już zapowiedziano to wczoraj my jeszcze 2 dni dosłownie przed tym jak się rozpoczął te protesty podjęliśmy decyzję, że kandydatów na rektora będą mogły zgłaszać również osoby z uczelni nie tylko rada uczelni bezpośrednio i też to co istotne, żeby też nie wywoływać zbędnych emocji zdecydować, że uczelnia będzie chciała to większość rady uczelni mogą stanowić osoby z zewnątrz, żeby nie budzi tych negatywnych emocji, bo nie o to nam chodzi tam jest o wiele więcej ważne zmiany w ustawie chociażby nowy system oceny badań naukowych możliwość powstawania studiów interdyscyplinarnych czy wreszcie ta duża autonomia organizacyjna to są klucze reformy, a nie te rzeczy, które dzisiaj niektórzy się upominają, więc lokalność i medialnej atmosferze społeczno-politycznej wszystko co się wiąże z autonomią czy swobodami zyskuje dzisiaj w Polsce dziesięciokrotne przebicie i ja przyznam, że na pewno inaczej niż większość komentatorów Anna dna, zwłaszcza niechętnych rządowi nie bardzo rozumiem istoty auto tej w mowie z regionalnym istotę tych zmian, bo był, choć rozumiem, ale nie podzielać, ale rozumiem energetycznie, że w Uniwersytet musi mieć jakiś taki rodzaj nad władzą, żeby wreszcie coś się nie zmieniło i to nad władzą jawi się rada uczelni, bo sam minister to brzmi jakoś w Polsce za bardzo po gomułkowskiej to teraz, gdy rada uczelni ma w gruncie rzeczy być repliką pragniesz środowiska akademickiego tej samej Uniwersytetu w ogóle nie rozumiem w jaki sposób ta replika miałby reformować Uniwersytet w nic nie wiadomo czyim reformować uniwersum wspólnota akademicka musi zawsze do tego dojrzeć Misiło właśnie zdradził, że ratusz reżimowej wie pan go w 2 dlatego chciałem, żeby rada uczeń miał większe kompetencje ogłasza rozumiem komplet, ale też rozumiemy jakiś opór akademicki nic się głową narzucone w ten sposób akurat w Trześni sprawdzi dlatego noc zróbmy pierwszy krok liczę na to, że za kilka lat, gdy rada uczelni już nie będzie nowym określeniem nowym organem tylko funkcjonującą od kilku lat w uczelniach będzie mogła faktycznie opuszczą krok dalej żyć chodzi o reformowaniu uczeni, ale to co z istotą tych zmian wewnątrzorganizacyjnych to przede wszystkim odejścia takiego podejścia z miejscowości, bo teraz mamy bardzo często także uczelnie są federacje wydziałów bardzo czasu ludzie federacje wydziałów nam zależy na tym, aby te wydziały pomiędzy sobą współpracowały, żeby tworzyły kierunki interdyscyplinarne, żeby n p. takie stworzone prawo dotyczące nowych technologii to, żeby wydział prawa z pracą wydziału informatyki, jeżeli są sprawy socjologiczne to, żeby wydział prawa współpracą z socjologią czy, żeby matematycy współpracowali z fizykami tak dalej tak dalej i to bardzo często jest problemem w uczelniach i ta reforma pozwala na to, aby to się zmieniło, ponieważ nie narzucamy strukturę wydziałową Jona oczywiście wielu uczelniach zostaje, a chodzi o to, żeby ustawodawca nie narzucał struktury uczelnią, bo to jest przejaw autonomii uczelnia może się walnąć organizować jak się chce, a protestującymi dziwi chcą, aby ustawodawca narzucił to jak ma być uczenia podzielono na jakie struktury na jakie jednostki organizacyjne to właśnie przejaw tego, żeby autonomię ograniczać my idziemy w poszerzenia honor i dobrze rozumiem oni chcą, żeby nasz narzucić uczelni wolnościowy model, który im bardzo sprzyja ich następcze od tej uczelni odsunąć już nie wiem mam wrażenie, że niektórzy po prostu chcą, żeby było tak jak jest i teraz jest fajnie, bo mamy swój wydział mitami zagląda tam nic nie wymaga od nas i wtedy jest dobrze tak, ale my chcielibyśmy i dlatego wprowadzamy nowy system oceny badań naukowych, aby naukowcy mogli się skupić na badaniach ambitny, bo teraz system zmusza do tego, aby to czasami mówiąc wprost autorzy nie, bo łatwiej było napisać kilka słabych artykułów i mieć lepsze efekty, jeżeli chodzi o punkty o awans zawodowy niż podjęcie trudnych badań trudnych wyzwań badawczych będą zmieniane w tej chwili to jest korzystne, bo los ambitnych dla osób, które się przyzwyczaiła do gry w ten system punktowy pewnie mniej korzystne dlatego też to budzi jakiś opór nas z drugiej strony to ta możliwość otwarcia się na inne wydziały to też powoduje, że inne osoby być może znajdą się trochę innej perspektywie przyzwyczajono 20 30 lat, że w emocjonującym go w ramach wydziału i nie zagląda nikim tam ośrodka nie patrzy czy to wszystko efektywne no my chcemy właśnie zmienić, ale wespół zespół z większymi uprawnieniami rektora to widzimy taką funkcję Uniwersytetu czy Politechniki pewnego rodzaju przedsiębiorstwa kształt rektoratu można, by kanclerzem nas, żeby podkreślić jego menedżerską funkcję w oczy i Wojtak w każdej instytucji przez instytucje publiczne czy prywatnej są takie uniwersalne elementy kultury zarządzania i chciał może faktycznie uczeń był lepiej zarządzane nie chce, żeby przedsiębiorst w z przedsiębiorcami źródło przedsiębiorcy, ale muszą być lepiej zarządzanych przez doskonale to wiemy, że jest potencjał niewykorzystany dydaktyków naukowców kadr administracyjnych przy bardzo często struktury są powielane właśnie przez to, że Polski losy wydziałowe odtwarza się strukturą administracyjną czy jakąkolwiek pomoc liczą na wszystkie wydziały zamiast kurować spróbować wykorzystać synergię tych struktur, więc o to trzeba zmienić, ale nigdy nie będzie przedsiębiorstwo, ale z drugiej strony tak chciałbym, żeby uczeń lepiej współpracowały z otoczeniem społeczno-gospodarczym chciałbym, żeby części komercjalizować wyniki swoich badań i chciałbym się nie bały współpracować z biznesem, bo jeżeli ktoś, mówi że my tutaj przychylam zamocowanych my z ku przedsiębiorczości lotem ciążyła, chociaż trochę się wychyliła na duże wychylenia naprawdę nie wie, że po prostu bowiem, że to jeszcze wiele lat musimy utrzymywać się jak można skomercjalizować prace Egipt teologów no akurat legionistów jedno proszę bardzo nowy, jeżeli chodzi o badania humanistyczne społeczne to w większości krajów są to badania finansowane z pieniędzy publicznych z tego co zdaje sprawę środki finansowe na tego typu działalność będą nadal menora przez państwo przeznacza on natomiast jak ona należy uznać, że małe i prawne dotknie czemu nie no akurat jeśli chodzi o archeologię, której pan wskazał mamy bardzo dobre osiągnięcia im też spore środki budżetu państwa przeznacza na le są obszary, których komercjalizacja jest dosyć łatwa może umorzyć grała, a Cyz możliwa oczywiście to będzie trudniejsze w przypadku socjologii, ale też tutaj firmy bardzo często korzystają już przecież modeli teoretycznych socjologii badają zachowania klientów swoich konsumentów tak dalej co da da się również zrobić natomiast na część badań musi być finansowania przez państwo ten Strumień finansowy państwowe zawsze będzie funkcjonował i my goście zwiększamy następnych latach, bo to wzrost jest przewidziany w nowej ustawie, ale z drugiej strony jest ogromna szansa w tych autach z w ścisłych technicznych amanta komercjalizacja na pewno powinno być 6 poziom 1, dlaczego Krystyna Pawłowicz krytykuje tę ustawę i tak trochę odmienne WGN nie wiem myślę, że my to jest tak o wyjaśnienie, że do Rzymu niemała część profesury takiej prawicowej pisowskiej, które przecież istnieje zwróciła się ruder tego w nieformalnych rozmowach Wda m. in. Krystyny Pawłowicz takim przekazem słuchaj jest już pozamiatane czystego Gowina zaraz jest pakujemy i wylecimy z uczelni, bo na wielu uczelniach w Tampere tom pisowska profesura jest mniejszości tłumaczy prof. Jerzego niech broni, ale tak doktorzy czy doktoranci wystraszeni, że rektor mający teraz dużo większe możliwości tak czy silosy wydziałowe popsuje, że to co było jakoś tam już od zrobione zostanie popsuty no i taki zły PiS-owski wykładowca 3 czy dydaktyk dostanie w fatalny zajęcia bardzo niedobry plan konieczne wyjazdy do chwili wyjazdu de Funes na wykłady w środę na ósmą rano i krótko mówiąc Google mają nazw firm należących do winy powiem tak tak po pierwsze, jeżeli ktoś, by chciał mieć taką złą wolę, o których pan teraz mówić już teraz kompetencje ma takie rektor dziekan z drugiej strony ja powiem tak faktycznie osoby, które są obecnie zatrudnione w uczelni, które nie prowadzą badań naukowych na dobrym poziomie, które są słabymi dydaktyka mi w jakim sensie powinniśmy obawiać tej reformy w tym sensie, że my chcemy faktycznie podwyższyć jakość badań naukowych dydaktyki no i jeżeli komuś to nie podawano to niestety dno, aby się dostosuje w tym sensie, że postara się jednak aby te zajęcia były ciekawsze i lepsze albo zacznie zajmować badaniami naukowymi czy to jest lewicowy czy prawicowy czy centrowe czy jakichkolwiek nazwiemy to profesor dr mgr Otto w tym sensie to faktycznie reforma nie będzie wybierał, kto będzie równe nadawał ten certyfikat jakości oraz zasad oceny okresowej, które są ustalone w uczelni i dodatku później są podlegają prawnej ochronie w sądzie pracy jest naprawdę szczerze mówiąc nauczyciela akademickiego w Polsce jest zwolnić bardzo trudno o bardzo trudno też leczy dobrze to zależy, kiedy no czasami to źle, bo jeżeli jest także od 20 lat n p. ktoś prowadzi bardzo słabe zajęcia i nie prowadziło do badań naukowych nadal są uczelnie są takie przypadki no to źle to źle natomiast naprawdę no te zasady oceny okresowej są o tyle bezpieczne po pierwsze, są ustalane zawsze do przodu, czyli nie można stać ich ustalać ocena są dokonywane raz na 4 lata, jeżeli aktor się zdecydował na zwolnieniu osoby, która ma negatywną ocenę komisyjne miastu możliwość odwołania wewnątrz uczelni, a później się do sądu pracy, więc to wszystko Fiona doręczenie wezwań granie i profesor wyrwa utrudnia jej życie nie będę z nimi, by mogli nawet wynikowo odwołać no chyba się wprost do Jarosława Kaczyńskiego Lewiatana pojemność nawet pana Jarosława jest ograniczone nam się, że tutaj są sobie poradzą tak jak do tej pory sądy pracy w takie sprawy raz oraz rozpatrywały jej często z korzyścią dla nauczycieli akademickich czuje pan naciski ze strony niektórych się mówi obozu Nowogrodzkiej wyraźnie przyśpieszyli ustawę z Pogoni już nawet tam zmienili tam zmieni nie my teraz obaj Gim nie naleje nagrodzono je jak herezja zastanawia, skąd takie przekonanie, tym bardziej że stawiali nam prezes ABS i mocne wrażenie, że po drodze stanął na jej terenie jest więcej zdjęć Schroedera to zdjęcie, a Łokietek historyjki zdjęciowe nie no jasne jest prezesem Kaczyńskim sprzętem tej reformy wieku rak rozmawiałem i sam prezes Kaczyński już z premierem Gowinem oficjalnie powiedzieli, że takie stanowisko obozu zjednoczonej prawicy jak co do głosowania się w czwartek nie boli tym bardziej tak jak mówię 4 duże toury poprawek już znicze IZ poprawek byłoby to przynajmniej 300 i jedno wydaje mi się, że ten ten konsensus, który teraz osiągnęliśmy wystarczający, a w niektórych miejscach osobiście bym trochę docisnąć śrubę no ale wiem też, że konsultacje społeczne są tak, aby ci sami jednak trochę polubić te pierwotne założenia, ale pana zdaniem trochę opóźnione przez poradnie metro metro na szczęście tak kluczowe elementy reformy, czyli wewnętrzna autonomia organizacyjna nowy system ewaluacji nauki odejście od minimów kadrowych i uzależnienie od aktualnego poziomu badań naukowych większość uprawnień są klucze reforma i tych jest rzecz się nie wycofamy, bo uważamy, że one są w stanie zmienić polską Akademię inie jest także wiele osób ma w sercu tęsknotę do modelu, w którym przychodzi profesor jest mistrzem dla swoich studentów to pokolenie, które pan reprezentuje mówi przechodzi profesor do pracy ma ciężko harować jak my wszyscy chcą i na nie odzywa się zbyt głośne nie pytany no może trochę jest, że zmiany pokoleniowej no bo to jest także kiedyś faktycznie profesor był taką książką historyjkę, którą jak on mówił no to faktycznie przekazują wiedzę teraz mamy się do sądu materiałów dydaktycznych rola profesora tak naprawdę to rola mentora mistrza, który ma pokazywać ścieżki, ale niekoniecznie przekazywać sobie z Piotr Müller wiceminister nauki szkolnictwa wyższego gigaherców poranek Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA