REKLAMA

Kierowcy nie będą objęci przepisami o pracownikach delegowanych?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-06-12 12:40
Czas trwania:
14:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze z 12 4 2 Aleksandra Zienkiewicza raport gospodarczy Radia TOK FM sprawdzamy rynek oczywiście na początek w Belgii do Warszawy na nieznacznych plusach wzrosty WIG 2 0 zyskuje 2 9 % indeks WIG teraz 17 % w górę ceny walut euro po 4 zł i 2 7 gr dolar po 3 zł i 6 2 gr w skroń teraz kosztuje 3 zł i 6 8 gr za funta płacimy 4 8 5 bieżący dzisiaj przyjął projekt ustawy o dopłatach do najmu to przypominam dopłaty dla tych, którzy będą chcieli wynajmować mieszkanie Rozwiń » w ramach programu mieszkanie plus niedowład w ogóle do wynajmu dla wszystkich obywateli kraje, którzy chcieliby wynajmować mieszkania tylko dla tych, którzy zdecydują się wynajmować mieszkanie w ramach mieszkania plus, czyli najpier w muszą te mieszkania powstać dopiero potem będzie można próbować załapać się na dopłaty dopłaty, które tak naprawdę do gminy ustalą dokładne kryteria w pierwszej kolejności będzie mógł się do tych dopłat załapać, ale jednak pewne kryteria takie odgórne są ustalone, czyli z zasadą ma być taka, że im więcej osób jest w rodzinie tym szansa na wyższe dopłaty najważniejsza zmiana w stosunku do tych pomysłów, które były wcześniej polega na tym, że dopłaty będą rzeczywiście przez 9 lat, ale będą wypłacane przez 9 lat w takiej samej kwocie, a przypomnę pierwszy pomysł mówił o tym, że co 3 lata dopłaty będą zmniejszane ta propozycja to 3 lata weryfikowanie ich zmniejszania dopłat rzeczywiście budziła sporo kontrowersji no, więc dzisiaj rząd robi coś się w kierunku rozruszania programu mieszkanie plus dopłaty mają ruszyć no ale rzeczywiście najpier w muszą powstać mieszkania, żeby można z nich było korzystać w druga sprawa do awarii forma też w urzędach właściwie w całym kraju Węgrzy mają państwo jakieś urzędowe sprawy policja może lepiej wstrzymać, bo w drewno jest sztab kryzysowy powołany, ale cały czas nie działają różne systemy wiedziała ePUAP niedziałającej tik są problemy w wielu urzędach w kraju, więc może dzisiaj po prostu warto się z tym wstrzymać i pójść do urzędu ze swoimi sprawami jutro, żeby dziś szef gminy w te wszystkie problemy w nie musieć się angażować po prostu już tak to o wiele lepiej będzie zorganizować raport gospodarczy, a w raporcie gospodarczym dzisiaj porozmawiamy o kierowcach i o zmianach w przepisach, które w menu działy się z Unii Europejskiej za mną Kamil Wolański ekspert ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców dzień dobry wybór pani mnie siłą rzeczy lub innych walut jest punktem wyjścia naszego spotkania z dyrektywą o pracownikach delegowanych no i teraz właśnie od samego początku musimy zrobić 2 zastrzeżenia w, czyli pogodzić z dyrektywą o pracownikach delegowanych, która wynosi tylko przez parlament Europejski została przyjęta w i zależy od minus, który strony patrzymy z jakiego punktu widzenia to można mówić sprawa jest z punktu widzenia Polski przegrana w o tyle z kierowcami nowość, gdyż jeszcze rozważą czy kierowcy będą uznawani za pracowników delegowanych czy nie będą notowane kim tak tutaj jesteśmy tak on dokładnie także w dyrektywie o delegowaniu tej nowelizacji dyrektywy o delegowaniu pracowników, które wprowadza zasadę równej płacy za tą samą pracę w tym samym miejscu sektor transportowy został tak jakby wyjęty do czasu powstania precyzyjnych zapisów dotyczących właśnie sektora transportowego, bo z uwagi na jego mobilność takie przepisy są konieczne, ponieważ mam w przeciwieństwie do pracownika delegowanego Maćka budowlanego, który delegowany jest ona jedno miejsce na rok czy 2 lata w przypadku kierowców snuł w czasie 1 podróży służbowej w czasie 1 kursu może on pracować w kilku krajach w Unii Europejskiej stąd też z rewizji dyrektywy o delegowaniu pojawi się zapis, który doprecyzował, że na temat kierowców na temat zasad dotyczących kierowców będzie dyskutowało się podczas prac są tzw. pakietem mobilności, czyli nie przepisy ami czy zbiorom przepisów, które dotyczą typowo sektora transportowego a dlaczego ZGM transportowe z punktu widzenia Polski jest tak nudno w wyjątkowy w pewnym sensie sektor transportowy to bym ponad 6 albo prawie 7 % PKB nawet naszego kraju jesteśmy liderem europejskich przewozach międzynarodowych to jest 1 4 2 5 % wszystkich przewozów międzynarodowych w Europie norm używać określenia, że transport stała się srebra narodowe tak mimo od czasu wejścia do Unii Europejskiej naprawdę nasze firmy w trosce, więc się coraz bardziej rozwijały w Enei przede wszystkim dają zatrudnienie w samym kierowcom wiadomo, ale my również wśród całej otoczce tak czy wszystkim centrum dystrybucyjnym logistycznymi tak dalej w tym możemy mówić już o skali nawet pół 1 000 00 0 osób, które co zatrudnioną w transporcie no to kolejne pytanie trochę zdobędzie pytanie zaczepne, ale on rzeczywiście padają takie sprawy wiele osób szczególnie po stronie związków zawodowych uważa, że dyrektywa o pracownikach delegowanych to jednak jest zwycięstwo pracowników i zastanawia się nad tym, dlaczego firmy w Polsce tak bardzo protestują przeciwko tym przepisom, bo ich zdaniem to prowadzi do tego, że po prostu firmy nie chcą płacić więcej pracownikom zatrudnianym w tak, jeżeli chodzi o firmy transportowe to o rozmowę z przewoźnikami to nawet nie chodzi do końca o kwestie samych wynagrodzeń, ponieważ powoli dochodzimy już do etapu, gdzie ten Polski kierowca otrzymuje wynagrodzenie już jakiś zachodni kolegę już dochodzi do takiego etapu, że wynagrodzenie czasem w takich firmach, które również na zachód głównie z Zachodu Polski już sięgnął 9 10  000 zlote netto czy jest to 2 2 0 0 2 i pół 1000 EUR, czyli możemy mówić o mniej więcej o zrównaniu płacy naszego pracownika z pracy z wynikiem zachodnim to reguluje rynek tak naprawdę, bo kierowcy o tyle teraz chcą pracować mamy niedobór kierowców na rynku pracodawcy tak naprawdę nie mają wyjścia jest to jest regulowany po prostu mam podażą popytem, jeżeli chodzi o pracowników natomiast największym problemem, jeżeli chodzi o tą dyrektywą o delegowaniu o pakiet mobilności i o ujęcie całego transportu, o czym pewnie zaraz powiem dlaczego, dlaczego jednak jest nadzieja, że nie będzie cały test obciążenia administracyjne, czyli powołanie przedstawiciela w każdym kraju w tak naprawdę tłumaczenie dokumentów znam języki już w krajach, które się przejeżdża gromadzenie dokumentacji i t d . tak dalej na niżej, choć samo rozliczanie, jeżeli pracownik jedzie do Hiszpanii, a to przez kilka dni jest w Niemczech jest przez kilka dni jest we Francji jest w Hiszpanii nie wiem nie zahaczył Beneluksu na powrocie do mamy sytuację, że w ciągu miesiąca powinno się tworzyć 6 rozlicza się 7 rozliczeń, jeżeli chodzi o każdego pracownika jest ogromne obciążenia administracyjne nawet nie chodzi o pieniądze tylko całą tę otoczkę, że chodzi oto przepis ma jeszcze bym mu właśnie kwestia tego, że te przepisy w różnych krajach wcale nie są takie oczywiste jedno pytanie czy uda się stworzyć 1 regulację dla całej Unii Europejskiej, bo chcę znowu w takie kraje jak Polska czy inne kraje, które nie są tak bogate jak kraje z jedno tej starej zachodniej Europy, które przyjęło mówić będą protestowały przeciwko wspólnemu jego jedynemu systemowi rozliczeń w tym to zresztą ten indeks ten aspekt jest dokładnie z tym problemem strusie będą musieli zmierzyć pracodawcy rysujący dla pracowników delegowanych innych niż żyje w transporcie i właśnie w nim pielęgniarki budowlańców i t d. no bo tam też nie zawsze jest jasne, jakie przepisy są jakimś kraju, jakie składniki wynagrodzenia powinny być opłacane nie jest oczywisty brak dokumentów sięgnąć, żeby się tego w ogóle dowiedzieć co tak naprawdę pełną listę pracownikowi wypłacony, więc rzeczywiście takie administracyjne pro problemy te są ważnym argumentem o dalsze nie udało wam to by ten argument przepadł może w przypadku kierowców uda się opracować jakieś inne rozwiązanie no dobrze, ale samo powiedziało o tym, że właśnie cały transport lub nie cały transport, gdzie jest metro tyle ile ten punkt zaczepienia tak wydawałoby się, że temat już jest przegrany, czyli to, że mnie udało się wyjąć transportu Międzynarodowego na etapie przyjęcia do ogólnej dyrektywa o delegowaniu oznacza to, że będzie podlegał 1 100 % kwestia tak naprawdę ważyła się po ilu dniach dany kierowca po ludziach pracy w miesiącu będzie podlegał pod przepisy kraju przyjmującego propozycja komisji Europejskiej, która była cały czas jest na stole określiła, że mają być to 3 dni czy 3 dni w miesiącu w danym kraju już pracownik powinien podlegać pod wynagrodzenie minimalne wraz z tymi wszystkimi dodatkami, jeżeli chodzi o spoty dodatkowe składniki za dwa -trzy dni pracy czy dojdzie dni był w Niemczech, bo jako 1 stronę, a potem wracał 2 dni przed tym co tracą życie 5 dni moich czasów tak jak innym po prostu sumujemy dni Gdyni w miesiącu w każdym kraju i biorąc pod uwagę skomplikowanie rozliczeń mnogość składników z różne stawki i zasady przyznawania rozliczenie tego kierowcy no można, by było powiedzieć jedynie trzeba było zlecić komuś, kto ktoś na tym zna bardzo ciężko było zrobić samemu natomiast jak wygląda teraz sprawa bo, bo to jest dosyć istotne było propoz. 3 dni natomiast ostatnio na posiedzeniu komisji transportu w parlamencie europejskim udało się przegłosować poprawkę do do tej dyrektywy dlatego do tej części pakietu mobilności związanej z delegowaniem, która mówi, że jedynie kabotaż, czyli transport można powiedzieć krajowe wykonywane przez polskich przewoźników dajmy NATO w Niemczech czy nóżka Polski kierowca robi transport z Berlinga do Hamburga, czyli kabotaż, czyli transport krajowy w jedynie on podlegał pod zasady delegowania, jeżeli chodzi o to płacę minimalną z kim byli pasażerami nawet sami przewoźnicy się zgadzają prawda, bo to jest typowy nowoczesny jest to duże jest przez polską firmę, ale jednak pracuje cały czas był 1 koncie ma realizować Przewozy między pkt MIB w 1 kraju tak rzeczywiście te zasady można było do niego odnieść chodzi o płace 2 7 do 2 1 tak się rozkładały głosy z komisji transportowej, więc rzeczywiście ta przewaga jest różnie mierząca, jeżeli chodzi o oto przegłosowanie natomiast daje mimo to światełko w tunelu się teraz są bardzo często mówi się mówi o wygranej bitwie w drugiej wojnie oddelegowanie kierowców to na pewno jest to może budzić szok też dla krajów zachodnich, którym na pewno w pewien sposób wydawało się, że temat zamknięty generalnie, że jedyne na co możemy się zgodzić to jeszcze może po negocjować to będzie trzecia 5 dni stanowisko jest prosty ma być socjalnie firmy francuskie niemieckie przewoźnicy protestowali o tym, żeby oczywiście było to z zerowego dnia, czyli od pierwszej minuty natomiast stanęło na tym wydawał się kompromisowym rozwiązaniu na teraz mamy sytuację, w której udało się przegłosować poprawkę komisji, że transport międzynarodowy i tras oczywiście, czyli przejazd bez załadunku rozładunku w rolę tego wypadają z tej dyrektywy o delegowaniu, które o kompromis na pewno będzie ciężko czeka nas głosowanie ogólne w parlamencie europejskim czeka nas głosowanie w radzie Unii Europejskiej, ale może też do tego czasu, zanim do tego etapu dojdzie już wyjaśnić druga sprawa jest w ogóle pracownikami delegowanymi poza transportem tę słynną spodziewam się, że Dudy będzie jednak sporo problemów z rozliczeniem tego czasu pracy z pełną buzią oko na koszty nie patrzy, bo to rzeczywiście pomalować z 2 stron jedni mówią o rok od rankingu byli inni kolejni mówią o tym, że im państwa zachodnie są po prostu wyciągać pracowników z firmy w Polsce skoro trzeba płacić tyle samo we Francji to nie jest pracują dla francuskiej firmy, bo może też będzie bardziej w opłacalna charyzma rzeczywiście są zaś, że po problemach, których spodziewa się, że wystąpią w z pracownikami delegowanymi w ogóle mnie już przez rozmowy o kierowcach to jest rzeczywiście spieszmy się rzesza pracowników z Polski już jakieś nowe przepisy jabłek już od Szczuczyna do idąc pozwala co pozwoli to w ogóle po prostu inaczej wykładnia 1 kompromis który, gdy osobiście widzę w tej chwili to o tym jest rzeczywiście włączenie transportu Międzynarodowego na jasnych zasadach po określonej liczby dni 10 15 dni w miesiącu, jeżeli rzeczywiście pracownik w ten sposób będzie pracował, bo tak mówię wynagrodzenie to już powoli przestaje być problemu natomiast to tutaj na pewno trzeba walczyć oto, jeżeli odpuścimy, jaką my kraje, które walczą o to, żebym teraz podjąć tak musimy walczyć o to obciążenia o brak tych obciążeń administracyjnych 1 Platformę do zgłoszeń na całą Europę o brak miejsca Śnieżka tłumaczenia dokumentacji tak dalej tak dalej czy te wszystkie rzeczy, które w praktyce mają nam utrudnić prowadzenie tam biznesu to ile lat po mieście spodziewa się takiego szukania kompromisu będzie trwało myślę, że we wrześniu już coś ustalimy z tego względu, że kończy się prezydencja obecnie bułgarska we wrześniu rozpocznie się prezydencja austriacka Austria jednak stoi po tej drugiej stronie, jeżeli chodzi od zasady delegowania Bułgar jest bardziej z nami jeszcze może tak powiedzieć na pewno te prace prace przyspieszą wiem, że są naciski z praktycznie z każdej strony czy to związków zawodowych przewoźników, bo już słyszałem o proteście francuskich przewoźników czy do związków zawodowych pracowników, aby w końcu to temat ustalić one są też priorytetem prezydencji takie kwestie socjalne, ale te kwestie związane głównie też z kierowcami także powierzam we wrześniu się już siły dowiemy czegoś więcej na po to, trwające nieoficjalne czy bardziej czy mniej oficjalne debaty w radzie, żeby takie stanowisko wypracować już podczas pierwszego głosowania tak naprawdę w parlamencie udało się te przepisy w jaki sposób zaakceptować niż to przeciągać na kolejny tom czytania no i swoją drogą w ogóle przypadek dyskusji i tego przyspieszenia nagłego prac nad dyrektywą o pracownikach delegowanych jest właśnie w bardzo ciekawa sprawa z punktu widzenia tego jak zorganizować jest Unia Europejska, bo temat zdałem zdawał się być marginalny w przez długi długi czas na arenie międzynarodowej nagle przy kampaniach prezydenckich głównie głównie we Francji wybuchło to jako coś co stało się właściwie znajdą z najważniejszych najpoważniejszych spraw ujęcie Kampinos socjalnego i co to jest bardzo modnego w ostatnich latach rzeczywiście wielu polityków na tym zbudował swój swój kapitał na inny nie może się dogadać sprawdzałam komisji pracy zatrudnienia w parlamencie, która oczywiście za tym, żeby od pierwszej minuty mamy komisje transportową, która by spaść o interesy przewoźników mówi o tym, że na jedynie kabotaż międzynarodowe mistrzostwa sprzeczne ze swobodą jakiemukolwiek, jeżeli chodzi o świadczenie usług transportowych cóż czekamy na to co będzie działo dalej będą też kolejne ustalenia na pewno będziemy się spotykać, żeby po wyjaśniać wszystkie zawiłości spra w związanych z transportem z kierowcami z Unii Europejskiej, a dziś musimy kończyć nasze spotkanie rozmowa bardzo dziękuję dziękuję panu Kamil Wolański ekspert ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców był moim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!