REKLAMA

"Zapobiec wojnie handlowej. Niemcy wobec amerykańskich ceł na stal i aluminium"

Połączenie
Data emisji:
2018-06-12 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich różni od gór 14, a 2 4 jak pień Jakub Janiszewski przy mikrofonie za mną studia dr hab. Sebastian Płóciennik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych uczelni Vistula dzień dobry dzień dobry, a będziemy rozmawiać o konsekwencjach długofalowych tej awantury, która wydarzyła się w Kanadzie podczas szczytu G7, który już właściwie teraz to jest nazywane szczytem już 6, bo stany Zjednoczone się w zasadzie wypisałem, trzaskając drzwiami Donald Tramp w Rozwiń » krzyczała na testy nad rudawą jego przedstawiciele administracji mówili, że dla trudno jest specjalne miejsce w piekle tak, by tak dalej z dnia natomiast, żeby się zastanowić nad tym w kontekście działań Stanów zjednoczonych i w kontekście wolnego handlu, w którego stany przestają być orędownikiem wataha taki wóz para paradoksalna sytuacja prawda, że goście kraj, który stworzył tam im język mówienia o wolnym handlu, które mocno pod interesy swoich firm jak handel promował teraz zaczyna się właściwie zamyka ci taki protekcjonizm coraz bardziej widać z działania czasy się zmienia się zmieniły to bardzo mocno się bardzo, ponieważ ten system był projektowany na na czasy powojenne, kiedy miał jednak pomóc gospodarkom takim jak w Europejskiej czy japońska, by odbudować po wojnie tak twierdzą Amerykanie i i dlatego akceptowano wtedy nadwyżki handlowe i tych gospodarek wg na te czasy powojenne trwały skoro jeszcze w latach dziewięćdziesiątych były tak mocne tempo i sposób myślenia, dlatego że popełniamy często błąd, koncentrując się wyłącznie na danych dotyczących dotyczących handlu towarami i owszem, jeżeli spojrzymy na dno na handel między Europą Unię Europejską, a Stanami Zjednoczonymi, gdyż gigantyczny deficyt na rzecz na rzecz po stronie Stanów zjednoczonych i nadwyżka po stronie Europejskiej i oczywiście tam były bardzo mocno podkreśla pan ten fakt dotarł szczyt G 7 było kulminacją pewnego procesu, bo przecież to nie jest to nie jest nic nowego argumentacja Amerykanów pojawiała się ona również za czasów Obamy, a szczególnie mocno zabrzmiała po tym, jak Tramp wygrał wybory on od początku bardzo wyraźnie dało do zrozumienia, że zamierza coś coś z tym zrobić natomiast, jeżeli uwzględnimy usługi handel usługami plus dodatkowo jest wręcz odwrotnie przedsiębiorcy będzie mieli do czynienia z lekką nadwyżką po stronie Stanów zjednoczonych 7 8 miliardów także aktualnie stać na rowerze nauczka, by spojrzeć na usługi cyfrowe to już dno dolicza do tego oczywiście usługi cyfrowe to są dane, które w tej chwili Niemcy przytaczają dość dość często, ponieważ jednak zależy na tym, żeby ten ten konflikt rozładować, ponieważ stawką jest na pewno eksport niemieckich samochodów na rynek amerykański styl to jest pół 1 000 000 pół 1 000 000 aut i to nie są samochody warte 5 000 USD tylko zazwyczaj są samochody warte jedno Szkot 5 0 70  000 USD dołączyli straty mogą być gigantyczne do tego dochodzą dochodzoną ono konieczne zmiany w takim przypadku sieci kooperantów dostawców to może czekać czekać Niemcy nadała ton co już w tej chwili się zadziało, czyli kwestia ta cena aluminium czy to mocno uderza w gospodarkę niemiecką minę czy w gospodarkę w przedsiębiorstwo nie to to to nie jest aż tak istotna to jest sektor, który zatrudnia w Niemczech około 80  00 0 osób poza tym Niemcy produkują tak specjalistyczne rodzaje ustalił, że liczą na to, że amerykańscy odbiorcy sami będą składać aplikacje to w stanach Zjednoczonych oto, by wyłączyć tych dostawców z Niemiec z z całą miłość jest mimo wszystko poza tym to nie są to nie są też jakieś 2 wielkie wielkie kwoty Niemcy obawiają się czegoś innego każdy inaczej teściom zamiast zagadnąć, dlaczego właściwie stany Zjednoczone zdecydowały się akurat na ten obszar to znaczy, dlaczego cła na Stali aluminium chodzi o to, żeby pomóc amerykańskim producentom, ponieważ tam wolne moce przerobowe sięgają od 4 0 do 80 % nawet wyznaczani bądź mogliby bez trudu zwiększyć produkcję Stali, ale niskie ceny im na to nie pozwalają tam obiecał to w kampanii wyborczej, że to może tym regionom tym Stanom, które najbardziej ucierpiały na globalizacji na otwarcie na otwarcie rynku amerykańskiego mówi w tej chwili stara się w wcielić te to obietnice w życie, ale czy w przypadku reszty Europy to jakoś zadziałało w przypadku Niemiec jak rozumiem to nadwyżka jest po stronie niemieckiej, więc tutaj nie ma co liczyć na to, że to podbuduje przemysł stalowy w stanach Zjednoczonych tylko, że cła są nałożone na cały import z całego świata Europa nie jest aż tak bardzo istotną bardziej istotni są producenci z Azji Koreańczycy n p . bardzo szybko poszli na ustępstwa i zgodzili się na kwotę z Chińczykami z prawej strony bardziej skomplikowana, ale generalnie producenci spoza Europy, którzy są tańsi niż mniejsze europejscy producenci Stali będą próbowali upchnąć gdzieś w świecie, a tak będzie łatwy do przewidzenia spadek cen Stali aluminium to jest największe wyzwanie dla producentów europejskich, którzy do najtańszych oczywiście nie należą, czyli długotrwały spadek cen na rynkach światowych to może spowodować, że rzuci ci producenci popadną w problem kłopoty, ale rozumiem, że tutaj ten lęk najbardziej taki to naj najważniejsza wizja PS poszerzenie przejęli tym tych traum nachalnego dydaktyzmu, czyli były przypadek Kanady Kanadyjczycy odpowiadają za nałożeniem ceł w sumie mają więcej powodów nawet niż Amerykanie, ponieważ nadwyżka jest po stronie USA w tym przypadku zderzenia dobra luksusowe główny do waszej i usług należy oczekiwać, że to, że administracja amerykańska po tych słowach trampa zapewne też odpowie jakimiś dodatkowymi cłami w ten sposób zaczyna się zaczyna się wojna handlowa z Europą ten scenariusz też no jest prawdopodobne może się może się zdarzyć się oczywiście na celowniku są przede wszystkim niemieckie samochody tam powiedział, że bardzo się nie podoba to, że na piątej alei jeżdżą mercedesem w kuchni prawda, więc wolałby amerykańskie samochody i Niemcy się tego bardzo obawiają, ponieważ w istocie rzeczy nie chodzi tylko samochody chodzi o cały system światowy, z którego Niemcy bardzo korzystne i tu wracamy do początku do tego całego modelu powojennego, którym Niemcy były ogromnym eksporterem zbudowały swoją potęgę gospodarczą na nóżkach handlowych na tym, że dostarczały na rynek światowy dobra inwestycyjne maszyny chemikalia i t d . tak dalej ten ten model gospodarczy oparty na potężnej nadwyżce może w tej chwili zostać zakwestionowane, ale równocześnie są takie głosy, które mówią o tym, że niezależnie od tego jak bardzo byśmy nie robi Donalda trampa tą samą jego magiczne zniknięcie wcale nie sprawi, że ta logika z czasów wojny minionych powrócić nie zależy nie, ponieważ ta krytyka wobec wolnego handlu pojawia się w w stanach Rządz od wielu lat zresztą bardzo ciekawy tekst na ten temat pisze Daniel Brożek, który uzasadnia właściwie, dlaczego powinno się rozpocząć w gospodarce światowej poważną dyskusję o wolnym handlu, ponieważ kolejne kroki w znoszeniu barier handlowych tak naprawdę przynoszą coraz większe skutki społeczne negatywne niestety w związku z tym, jeżeli chcemy wolnego handlu to musimy się pogodzić z bardziej aktywną polityką są społeczną danie lody nawet analizuje, dlaczego Europie mimo otwartych granic jednak akceptacja dla wolnego handlu jest dużo wyższa niż w stanach, bo jest polityka społeczna, ponieważ ofiary globalizacji ofiary tego dostosowania otrzymują pełną rekompensatę jest są zostawieni samym sobie w stanach mamy oczywiście ten pas rdzy, który zagłosował na Campo dlatego też, że sytuacja socjalna w tych dniach w tych Stanach drastycznie się pogorszyła w ostatnich dekadach no i teraz pytanie czy nasze pole przy rzeczywiście przez wojnę handlową not nie sądzę, ponieważ amerykańscy producenci są jednak uzależnienie od dostaw MON tt niemiecki przykład jesteś pouczającą dosta w typu wstali produktów stalowych, których od razu nie będą w stanie produkować poza tym tam chyba nie docenia jednak zmian technologicznych w oczy w tych branżach, których mogą one man on oczekuje wzrostu zatrudnienia wzrostu płac przez to, że to, że to zakład zostaną przesunięte z powrotem do Stanów zjednoczony mogą się pojawić po prostu roboty w i zyski popłyną przede wszystkim właścicieli kapitału właścicieli tych maszyn i robotów, więc nie ma gwarancji, że pojawi się taki efekt, jakiego oczekiwalibyśmy w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych siedemdziesiątych w przypadku nałożenia ceł i strat tymczasem można powiedzieć, że akurat ta ekipa do szczególnie prospołecznych nie należy w kwestii tworzenia nowych polityk społecznych raczej walczy z Demokratami hasłem, że to są socjaliści w Dakarze opisywana przez działania w ekipie Baracka Obamy, więc sorry co ciekawe Europa chce się do tej walki wyborczej przez swoją własną politykę handlową włączyć w dach chcą zrobić Francuzi odpowiedzieć jako Trumpowi na 1 kilka upokorzeń ostatnich z ostatnich miesięcy, czyli wypowiedzenie porozumienia z z Iranem polityka klimatyczna kwestionowanie porozumienia paryskiego igły sądzę, że ruch najwłaściwszą odpowiedzią jest uderzenie w te produkty, które są produkowane w tych słońce wstaje z tych Stanach, gdzie Republikanie mogą jednak sporo stracić, jeżeli cła uderzą w lokalną drogą o ty to ta lista się już pojawiła w BUR bon w Parulski i druga fala idąca Kanada zrobiła, ale nawet co prawda motocykle gdyńscy masło orzechowe Romney jest spora lista produktów łącznie 2 , 6 miliarda euro to nie jest może duża kwota, ale rzeczywiście, jeżeli te te restrykcje są skoncentrowane na kilku sektorach zaledwie co co uderzy w interesy pewnych grup producentów związanych z tymi Stanami ważnymi dla dla kampanii Republikanów to efekty mogą być dość dość znacząco pytanie czy to się przestraszy tego, że Donald Trump na niego nakrzyczeć tak jak miało to rozumiem wystraszyć Stinga trudno wydają się że, że liderzy inni liderzy projekty najbardziej uprzemysłowionych krajów świata powoli się przyzwyczajają do tego, by tego sposobu prowadzenia polityki przez Donalda Trumpa czyli zanim wsiądzie do samolotu do toalety nie cieszmy się, że rzeź cokolwiek zostało podpisane to dziękuję bardzo dr hab. Sebastian Płóciennik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych sił uczelni Vistula był ze mną studio 14 3 3 za chwilę informacje program przygotowała Olga Rojewska realizował Kamil Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA