REKLAMA

To fantastyczny pomysł - kontynent będzie się integrował, a młodzi ludzie przyzwyczają się do komunikacji publicznej

Analizy
Data emisji:
2018-06-12 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w audycji analizy Agata Kowalska przy mikrofonie jak tam państwo próby starali się państwo kupić bilet Inter Rail przez polskie strony polskich kolei albo jeszcze na dotyk do nich dołączyć miejscówkę, bo czasem czas, by zarezerwować miejsce niech państwo jeszcze próbują, bo mamy jeszcze chwilę mnie się nie udało i znają się czy udałoby się to w, któremu z nastolatków objętych nowym programem, który pozwala im wygrać bezpłatny bilet do podróżowania po Europie Rozwiń » bilet kolejowy w taki jest taki taką ofertę właśnie stawia Unia Europejska w dno i można podróżować 3 0 krajów europejskich miesiąc jest na podróż i można odwiedzić maksymalnie 4 kraje wszystkie koleją w oczy to jest na pewno taka świetna oferta czy też raczej proszenie się kłopoty, zwłaszcza jeśli dany nastolatek chciałby odwiedzić Polskę Otóż beneficjentem są goście dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień euro państwo, ale dobry pomysł tym bezpłatnym biletem dla osiemnastolatków to będzie prawdziwy losowanie nie tak, że wszyscy, ale można wygrać my też pomysł bardzo dobry pomysł bardzo dobry ciekawy ma 2 kluczowe zalety po pierwsze, młodzi ludzie zaczną jeździć po Europie poznawać inne kraje inne kultury w i mam nadzieję, że dzięki temu kontynencie będzie bardziej integrował będziemy poznawać też to jak mieszkasz jak się żyje, o czym się myśli, o czym się mówi z innych w innych regionach naszego kontynentu, a po drugie, będziemy się przyzwyczajać do korzystania z komunikacji publicznej w końcu będzie także nie jest niezbędny samochód, żeby gdziekolwiek się dostać ich samochód tanie linie lotnicze tak, ale w stanie go z samolotu wysiądziemy na WIG na koniec musimy coś ze sobą zrobić w wielu krajach jest także z lotniska w niczym innym poza taksówką już do centrum nie dostaniemy i firmy motoryzacyjne wmawiają nam, że w zasadzie to jedyne co nam pozostaje to być może ich car-sharing, czyli swój samochód może jakoś nie mamy z własnego to, żebyśmy go wypożyczyli nie jest tak w Europie zachodniej nie jest także bez samochodu to jak bez ręki bez miejsca parkingowego jesteśmy wyrzucani na margines społeczeństwa i wydają się, że taka inicjatywa właśnie ma to równoważne szkoleniu to jest sprawa, która mnie najbardziej zastanawia co znaczy na ile ta w wspaniała akcja pokaże jeszcze mocniej podział Europy na tę, w której bez samochodu da się zwiedzać to bardzo wygodnie i na tę złą część, do której my się w zalicza same, gdzie nawet dziś przejdzie dziś koleją to potem był na dworcu trzeba łapać albo taksówka albo wynająć samochód zarówno mąż no to chyba wbrew temu, kto marzy niezdrowe no niestety ten ten podział jest bardzo wyraźny powiedziałbym nawet on nie jest taki oczywisty to nie jest tak, że Europa zachodnia wysoko rozwinięta to bardzo dobra komunikacja publiczna, a u nas czarna dziura puste przestrzenie wiatr Hula wystarczy zajrzeć do Czech to przecież jest także na każdej najbardziej lokalnej linii kolejowej jeździ tych o 80 par pociągów na dobę tam jeździ komunikacja autobusowa to jest system, który działa Czesi chętnie z niego skorzystają wystarczy wejść na takiej fotki wakacyjne na jakiś tam profili czeskich tam zupełnie normalne jest to, że jak ja jadę na wycieczkę po pierwszym etapem mąż mojej wycieczki Studios czekamy na nas na lokalnym przystanku kolejowym na pociąg ma u nas zupełnie czegoś takiego na tych Facebooka czy przy różnych portalach społecznościowych w życiu i wiem, że ktoś z FUS fotografom na tle pociągu, chyba że mu poziom historycznej akurat zajechał samochodem nie ma rozkazu ubiegało się między peronami w Rzeszowie, gdzie ostatecznie ten poziom wyląduje często jest tak w ostatniej chwili są zmiany albo za opóźnienie jest podawane, że ma opóźnienie może ulec zmianie i gole działalność o kolejnych modeli jest także szkolone w Polsce to wciąż sytuacja dosyć nerwowo stresował, więc nie ma czasu na zdjęcia i staże i nadaje się u nas są takie serwisy Pendolino rzeczywiście przebiło się do świadomości społecznej, że mamy fajny pociągi dalekobieżne także mogą być na stosunkowo czyste w miarę punktualnie jak na nasze warunki całkiem całkiem całkiem dobrze funkcjonujące no ale no tak to się między kilkoma głównymi aglomeracjami jak już z Zazamcza pragniemy zjechać gdzieś na okno co się okazuje, że tam być może był toalet kolejarze pracowniczej winyli rośnie z nas nie stać na Pendolino, więc możemy tylko podziwiać, że 1 z niewielu pociągu, którym ma mniejsze opóźnienia no dobrze i wracają z nowego konceptu w jeśliby już podróżować po Europie koleją w to, które kraje, by pan rekomendował to znaczy, gdzie jeździ się drogo, więc dobrze mieć bezpłatny bilet im wyjątkowo przyjemnie no powiedział, że Francja jest niewątpliwie krajom stronom bardzo ciekawą kolego tam siedzi bardzo szybko pociągów jest bardzo dużo i zadbać o 2 SA poza tym Francja piękny kraj, ale też dworce kolejowe dostosowane chodzi o ławce prawda w Żninie i mnóstwo się na nich dzieje tak naprawdę można przyznać ten dworzec w ostatniej chwili zdecydować, gdzie chcemy jechać mając taki bilet z kieszeni w zasadzie nic nas nie limitu jedno 100 wielka Brytania ma drogą kolej bardzo dobrze rozwiniętą, ale drogą ludzie narzekają mówią, że to skandal, że wierzę, że zliberalizowano rynek na inny jeździ coraz więcej tras, więc jest to 1000 % wzrostu w ciągu ostatnich 10 lat 2 w wielkiej Brytanii zdjąć ją co grali bardzo mi się podobało i Szwajcar stan skóry, które można, by w zasadzie nie wysiadać ani dla zwiedzających w swojej hali już razem z ulica Lipowej w taki bilet na 3 dni powiem szczerze, że ten bilet tańszy niż dojechanie z Warszawy do Krakowa z powrotem na 3 dni na wszystkie koleje szwajcarskie wszystkie pociągi łącznie z kolejami Zembaty mi parowym linowymi tak dalej tak dalej jeździłem na nie mniej niespecjalnie wysiadając z zupełnie normalna sytuacja, że w ciągu 4 minut na stacji zjeżdżają się pociągi z różnych kierunków z każdego z każdym można się przesiąść się po 4 minutach się rozjeżdżają nikt nie biega w panice rzeczeni te pociągi spóźnią się po prostu niespójne taki też jest bardzo jasna informacja gdzie, gdzie coś znajduje z kolei rusza i również ciekawa rzecz w szwajcarskich pociągach można spotkać biznesmenów różnych państw vanów i panie w eleganckich garniturach garsonkach, którzy spokojnie korzystają z tej kolej, żeby dojechać n p . na spotkanie w rundzie spotkanie biznesmen ostatnią operę znają tak bardzo ciekawą historię drużyna z następujących sprawach, choć spóźniony na spotkanie wszyscy czekają 20 osób, bo miał robić prezentacje, mówi że nie było miejsca parkingowego, czego mogły, bo były korki co my wszyscy ze współczuciem wszyscy kiwają głowami Chojna w tym spotkaniu, mówi że tramwaj mu uciekł z najmu jak to cóż za lekceważący stosunek do pracy jak do tej samej uczelni młodzież taksówką anonimu zwraca mu jak ludzi tramwaju jedno do, jeżeli dziś tramwajem to znak tego, że ma po prostu tą samą tą całą naszą sera inny z głębokim poważaniu, bo tak korki korki prawna nie zdąży, bo korki to trzeba było wyjechać wcześnie, bo po ścianach, ale to jest to jest to jest magiczne słowo, które ZUS wyjaśnia wszystko w ci co jeżdżą samochodami to ludzie sukcesu ci co rząd tramwajem to już sami zrozumieją, że osoby zmarły nie wyjść jeszcze wcześniej jeszcze czas ocen tego biletu próbowałam takich państ w mówią element zobaczyć co co by się stało, gdyby taki nastolatek trafił do Polski, ponieważ ten darmowy bilet Inter Rail nie obejmuje miejsce uwag tutaj często będzie trzeba dopłacić, ale na pewno ją też zdobyć zarezerwować sobie miejsce no i co się okazuje sam bilet Inter Rail na co dzień płatny w można kupić w Polsce tylko w kasach nie da się go kupić przez internet w UE, dlaczego do tego PKP nie podaje sprawdzian przykładowo właśnie w brytyjskich kolei tam absolutnie łatwo i szybko wcielić w 30 sekund zajęło, żeby w taki bilet co by zarezerwować, a potem od rezerwować na dodatek część miejscówek można kupić tylko w kasach części część można w internecie nie do końca speszony, które i, dlaczego w ten sposób na dodatek jest jeszcze jakiś taki dopisek Rudy z gwiazd com brak możliwości zarezerwowania w kasie miejsca w pociągach międzynarodowych objętych rezerwacją i RT zagraliby zaznaczył nie ma jest podany, a po angielsku jest już inna informacja na ten temat wyjaśnia dr bardzo prosty bialczanie dwoje turystów my z Niemiec do Polski tak umysłu można sobie kupić w internecie bilet z miejscówką ich nawet w promocyjnej cenie z Berlina do Warszawy tak spróbujmy być tą podróż drugą stronę nie jest to możliwe znaczy jest możliwe, jeżeli w Niemczech kupimy sobie od razu bilet powrotny to wszystko będzie się zgadzać, ale tak już jedziemy do Polski potoczyć jesteśmy w innej rzeczywistości tu trzeba ich do kasy, żeby się dostać do kasy się ostać w kolejce moich i wszystko musi być wraz z Morzyczyna goście pytanie, na którym dworcu wylądujemy mówi Dariusz Fornalak w ogóle niema kasy w związku z tym w zasadzie w zasadzie nie mamy szans się wsiąść do pociągu z takiego dworca mnie czy warto się tam zatrzymywać, bo skoro nie można mieć biletu to w zasadzie każdy, kto ściąga do siebie gapowicza w dawnych jeszcze parę koledzy z redakcji podpowiadają mi, że jeśli państwo kupują bilety w międzynarodowe to albo zupełnie niewiarygodnych Leon kursach obliczone są ceny z euro znów nie wiadomo dlaczego coś co miał kosztować 2 9 EUR nagle z polskich złotych kosztuje dużo dużo więcej, niż by się, bo jest w latach pewnego rodzaju ich fakturą uprawiają Kolarstwo handlują walutą nie stosują żadnych kursów, które miałyby charakteru widziano dobrze, dlaczego tak jest, dlaczego to jest cała jest lechitą spuścizny takiej kolei siermiężnej socjalistycznej i ona kiedyś dawno temu wymyśliła system sprzedaży biletów zainwestowała w niego ten system się nazwa kurs 90 to nie jest przypadek ten kurs 90 osób poleci z pochodzi z lat dziewięćdziesiątych i kilka razy próbowano je do alei poprawić jego tak, by poprawić jakość, bo za zamieszanie zawsze kończyło się o tym, że przestaną sprzedawać jakiekolwiek bilety i przeważnie tracił w ślad za tym jej pracy prezes Intercity w związku z tym dzisiaj PKP nikt się nie dotyka do systemu, a Belgrad, ale to nie tłumaczy, dlaczego informacja na stronie jest podano w tak niejasny sposób i dlaczego wersja angielska różni się od polskiej, dlaczego i co możemy się zrobić będziemy o tym w drugiej części rozmowy dyskutować zachęcam państwa do komentarze analizy małpa to krok KFM, a dr Jakub Majewski z fundacji ProKolej jest studio audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie zamiast cudu dr Jakub Majewski z fundacji ProKolej i wspólnie rozmawiamy o podróżowaniu koleją po Europie to jest w ogóle dobry pomysł owych czasach tanich linii lotniczych i przede wszystkim tani łatwo dostępnej w komunikacji samochodowej w napisał do nas słuchaczy ma pan Łukasz, który w bitwie, który nie może zrozumieć ten zachwytu, który tutaj wdrożyliśmy nad kolejami brytyjskimi kolej brytyjska jest bardzo droga nieprzewidywalną szereg połączeń jest odwoływanych szereg niedociągnięć do miejsca przeznaczenia, bo prowadzący składy pociągów nie są przez szkoleni co do tras kolejny przykład w rejonie tych dystryktów i w ogóle zawiesiła działalność, choć zaczyna się właśnie sezon turystyczny PTTK PL wracamy do Polski pisze pan Łukasz, choć niewystarczająco szybko nie wystarczająco czysta dociera do miejsca przeznaczenia, a uzyskanie odszkodowania za opóźnienie jest dużo dużo łatwiejsze niż u operatorów brytyjskich wiem z własnego doświadczenia w na rozmawialiśmy o tym, że kolej brytyjska jest droga jest zatłoczona, ale na koniec jest także to znak wielkiego w wielkiej Brytanii na wyspie najbardziej przybywa pasażerów ludzie takich Baranów jesteśmy strasznie mnie, że Brytyjczycy są strasznie niezadowoleni ze swoich pociągów wolę za złe drogi zatłoczone i z roku na rok coraz więcej Brytyjczyków jeździ tą koleją to znaczy, że władza nie jest taka zła skoro nie jest nią wierzą jak była taka zła to by jeździły pociągi pod tą coraz więcej ograniczeń dla samochodów może to też są zmuszani raczej do tego nie do tego mniejszy niż chcą, ale do dziś do sprawdzenia pani Kasiu, bardzo bardzo dziękujemy za ten mecz to jeszcze chwilę zostańmy przy tych rzeczywistości polskiej próby zrozumienia, dlaczego jest tak jak jest w Polsce w UE i jeziora mnie nurtuje w od 2 lat brakuje 2 wagonów z Warsaw, by po polskich połączeniach kolejowych ostatnio 1 z pracowników powiedział, że w UE nie ma pieniędzy na ich naprawy i one po prostu nie jeżdżą nie są doczepiane do pociągu, bo już dawno nie nie wyszły z użycia, o co chodzi co to za jakąś historię no rzeczywiście jest taka historia, że PKP Intercity i wysłało do do naprawy do takich oko okresowych przeglądów wagony Wars z dnia, czyli wagony restauracyjne, ale też wagony z Koszalina w prawie do takich jak wszystko naprawia w 1 momencie to punkt po 5 latach trzeba naprawić wszystkie znowu w 1 momencie, jakby naprawiać kilka rocznie to w zasadzie zawsze było dostępne jakaś pula w tym, którą można dodać do składów wykorzystują Kuszewski też wysłali do naprawy tak i dzisiaj jest także w, że na pociągach na połączenie nocnych jeżdżą po parku pociągi z wagonami siedzącymi ludzie się skarżą, że nie można kupić wagonów ministerstwo, które zakontraktowało te guziki płaci znacznie podatku za to, że w tym pociągu jest kurzawka jest wagon sypialny próbuje jakoś tę sprawę jest zaś zachować pod dywan, bo tych wagonów po prostu nie ma, ale co ja wiem, że to co najmniej od 2 lat nie ma w tym wagonu, więc to nie jest próba może znów wagę nawet wyprodukować tym czasie takiego dużego część pieniędzy inaczej nowe wagony ponadto naprawiona my Żydzi, ale bilety uwzględniały brak tych wagonów nie sprawił, że na kryzys nie wzrosły, ale zyski w 2 Otóż mamy od dwóch-trzech lat nagle taką sytuację na kolei wszystkie spółki zaczną pokazywać zyski jak nie będziemy remontować wagonów to być minimum zyski tak mamy na razie nie będzie wagonów nie będzie żadnych zysków, ale przez ten pierwszy moment będziemy jeździć tym co została w dość głośna sytuacja pani premier Szydło zajęła się nie nie wiem czy państwo wiecie w zeszłym roku poszukiwanie wagonów węgla niż szukała ich osobiście tylko powołała zespół specjalny, który zajął się poszukiwaniem po Polsce wagonów węglarki znalazł izolacji strasznie dużo i okazało się, że nagle w nasze elektrownie mają szansę produkować prąd, bo będzie czym przewieźć węgiel na wagony węgla i stałych w krzakach nikt ich nie naprawia, bo właśnie chciał mieć zysk w związku, z czym przycinał koszty i mnie i odcinał co coś co kawałek kolejno w Indiach na koniec pociągi były krótkie, ale zyski były teraz będzie powiedzieć, że zysk nie będzie no bo to to co zarabialiśmy przeznaczymy na wyciąganie tych wagonów węglarek z spod płotu i remontowanie, czyli w 1 szybkim ruchem udowodnił pan, że Eco Pol podróżowanie koleją w ogóle kolejnictwo jest nieopłacalna ich redukowanie połączeń kolejowych to najlepsze co państwo może gra w modelu oczywiście idąc tym tropem należałoby zwinąć jakieś 3 4 dróg w Polsce, bo jest na nich tak mały róży ewidentnie są deficytowe i budowa autostrady i horrendalne pieniądze za kilometr autostrady z całą pewnością w życiu nam się nie nie zwrócą i lepiej było kupić samochody terenowe żadnych dróg i znalazła się w podróż samochodem i rent dla pasażera czy kierowcy jest tańsza dworca dochodzili podatnicy, a niektóre ronda drogę zbudowano, jeżeli będę w ten sposób przychodził do sklepu płaci za 10 % zakupów, które kupią to tu będzie naprawdę dobry sklep chociażby poszedł do najdroższych supermarketów, jakie czyny na nie najgorzej delikatesów jak sobie wymyślę k transport drogowy bardzo silnie dotowanej opowiadaniu o tym, że on jest taniej jest jest jest jak byty tylko połową prawdy druga była prawda jest taka, że my te drogi budujemy za publiczne pieniądze za nasze podatki i jak mówią, że są drogie podatki co na to no to właśnie, dlaczego są drogie no no bo może mieć to niedrogi, a z manifest my pasażerowie Fundacja ProKolej uczestniczyła w jego powstaniu co to za manifest do kogoś jest skierowany manifest my my pasażerowie taka akcja społeczna połączyła kilka bardzo różnych organizacji spółek jak pozarządowych które, które zauważyły że, o ile kolej w Polsce jakoś odbiła się od tego dna duże pieniądze europejskie duże zaangażowanie spółek kolejowych, chociaż jest ich oczywiście mnóstwo, ale pracują nad wspólnym biletem pan prezes Mamiński obie tworzy nowego roku będziemy mogli w końcu w 1 kasie kupić 1 wspólny bilet pojechać tam, gdzie podróżujemy Sernas już po umorzeniu sprawy przez internet chociażby w kasie WI LO PE zajmuje się wraz z takimi marzeniami stroi miny to to to niewątpliwie jest także trochę te dworce wyglądają lepiej mamy trochę nowego taboru na kolei jest regionalny zjazd koleje można podziwiać można w niektórych regionach będą ostatnie go na Dolnym Śląsku tam się chwalą, że 7 5 % więcej pasażerów mają niższy niż kilka lat temu co jeszcze trochę żal mi sukces udało się coś nowego albo już nie ma również duże ale, ale jest bardzo, że z, którą komunikacja autobusowa to dopóki jeszcze gdzieś są tory tory nie zostały zwinięte przez kolejarzy no to tam były tam można się dostać natomiast, jeżeli chodzi o komunikację autobusową to jest dramatycznie z końcem roku na Mazowszu 3 oddziały PKS są zamykane definitywnie nie będzie mieć wcale sprzedaliśmy autobusy działka pod byłym dworcu PKS zostanie przeznaczona pod deweloperskie postawimy tam jakiś i mieszkania albo jeszcze lepiej je kolejny supermarket i nie będzie unikać YouTube są w Polsce nie będzie wcale i w zasadzie nie ma za bardzo scenariusza alternatywnego nigdzie w Europie nikt nie wierzy, że te autobusy lokalnym regionalnym w utrzymają się -li tylko z biletów oczywiście można wyobrazić taki taki model trochę jak w Turcji trochę jak w Zakopanem tak podjeżdża pojazd powierza sympatyczny jegomość bierze do kapelusza po 2 zł jak już jak napchać tych ludzi, że już wszystkie miejsca siedzące stojące na dachu będą pełne, bo to wtedy jedzie nie płaci podatków nie jest zatrudniony na żadną mowę nie ma przeglądu ważnego technicznego tego busa na dziekana dowiedzieliby się albo nie albo nie natura 2 pójdziemy w górę znajdziemy w dół po osiemnastej na to nie będzie nas już tylu, żeby dało się upchnąć na dachu co ktoś nie będzie po prostu jechał wrócił piechotą, bo taki taki model azjatycki chaos jedziemy samochodem w swoim pytaniu oferuje zdarza, gdy przyjedziemy swoim samochodem Zastawny tt kominki z kroku sami aktywnie go Mości zmieni branżę będzie będzie handlował ściekami i żadnej komunikacji nie będzie mógł dokładnie w tym kierunku idziemy po euro ludzie masowo odchodzą w komunikacji autobusowej PKS zlikwidował w tej chwili 50 % tras w stosunku do tego co myśmy w latach dziewięćdziesiątych i likwidują dalej będą zamykać kolejno Chrabota co, więc kołom coraz mniej pasażerów coraz mniej autobusów coraz mniej autobusów co z nim pasażerów i tak to się toczy, ale widział pan z biletów to już nie da utrzymać dowód skoro do kolejnych wpłacamy dróg pod samochody dopłacamy to dlaczego nie do autobusów na tych bardzo dobry czas, dlaczego jakoś tak komunikacja autobusowa się z tego systemu zupełnie wyłączy załamie jeśli dobrze myślał ono jest tańsza niż pociągi i tańsze niż samochody indywidualne Izby celnej pasażera w przeliczeniu na pasażera wydobywa także w regionach po pierwsze, tam, gdzie nie ma torów po drugie, tam, gdzie tak gęstość zaludnienia zmniejszanie nie wszędzie opłaca się w siłach, po czym czasem to powinien być autobus, który dowiezie nas do stacji kolejowej tak jak przyjedzie 10 takich autobusów to się okaże nagle że, że mamy pełne pociągi z tym pociągiem jedziemy już do do stolicy województwa czy czy gdzieś tam to do dużego miasta Regionalnego tak to powinno wyglądać tak to wygląda w całym cywilizowanym świecie u nas ten pomysł tymi busami, jeżeli pasażer g na dachu, by był taką protezą nogi, żeby odwrócić głowę i udawać, że tego problemu nie ma już dali się udawać nie nie da mamy w tej chwili LHS gdzieś tam kolejny projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który ma ten system rozwiązać ten jest następujący pomysł połączymy linie rentowne nierentowne mi ktoś zarobi na tej linii jest dużo dużo pasażerów dzięki temu będzie jeździł po napojach i stan lokalnych mniejszych miejscowościach i pomysł świetny tylko ich jak połączyć z biedy z biedą jak nie ma żadnej dobrej linii lasu jest z regionu, gdzie nie ma żadnych dobrych linii w tym co z czym połączymy no, gdyby połączyły 2 biedne linie i będziemy jeszcze 20 5 w rezultacie deficyt godny to jest to znowu mydlenie oczu czy próba dość, że rozwiązanie to trzeba jakieś środki na to znaleźć trzeba to na środki służą mi, że budżet państwa jest bardzo dobrym stanie tak mamy rekordowe przychody mamy zatrzymaliśmy karuzele VAT-owskie mamy mnóstwo pieniędzy na to ma świetny pomysł na co te pieniądze przeznaczyć na przeznaczonej na normalny stan dar na to, żeby Polska była polską solidarną, żeby każdy bez względu na to czy mieszka w Warszawie ma metro czy mieszka w małej miejscowości miał dostęp do publikacji publiczna presja, mówi że uczy się trochę złośliwie ironizując, że przecież samochód, ale to nie jest prawda w dzisiaj prezydent Andrzej Duda mówił o tym, że chce między nimi pytać Polaków oto czy wpisać do konstytucji jeszcze większe gwarancje ochronne dla ma m. in. osób z niepełnosprawnościami dla osób starszych w ING to bardzo cieszy, że po wizę jest tak zatroskany, ale władza publiczna powinna zwrócić uwagę, że to są właśnie te grupy, w których ochrony można przeprowadzić można stworzyć poprzez stworzenie komitetu publicznym, ponieważ ani osoby starsze i często osoby z niepełnosprawnościami też nie nie są nie mogą lub nie nie są w stanie prowadzić samochodu własnych w nowoczesnej też nie stać, bo są po prostu zbyt LTE niezamożna to jest dokładnie element prowadzenia polityki społecznej, że wskazanie na to, że nie wszyscy mogą w poruszać się komunikacją indywidualną historię trolejbusów uderza w życie i wybory życiowe wielu naszych obywateli dokładnie tak jest 1 z sygnatariuszy tej tej naszej akcji my pasażerowie z fundacją nowe spojrzenie która, która właśnie działa na rzecz ludzi z dysfunkcją wzroku i oni nie mogą mieć prawa jazdy tak i mówią coś takiego, jeżeli ktoś mi odwołał ostatni autobus do mojej miejscowości ja zostanę więźniem w swoim domu i nigdy nigdzie nie pojadę po prostu na zawsze zostanę w tym miejscu i jedyna trasa, która mnie czeka tą trasą cmentarz, bo tam przyszły samochód tak i niestety jest bardzo przykre, ale my mówimy o wykluczeniu cyfrowym mówią o tym, że, że jest mnóstwo terenów, gdzie indziej nie da się dotrzeć z 3 z szybkim internetem to jest to trudno w ogóle nie ten nieczynny, a my mamy wykluczenie komunikacyjne ci ludzie są uwięzieni we własnych domach już możemy im dać internet, żeby się przez internet na Street View oglądali eksponaty wygląda, ale nigdy tam nie pojadą, bo nie będą w stanie w związku z tym tak naprawdę dzisiaj cywilizacyjnym problemy z zysku wykluczenie komunikacyjne komunikacji taki, żeby można było pojechać do lekarza, żeby dostać się do szkoły jest także uczniowie wybierają wybierają szkoły średnie pod kątem tego, gdzie jest 2 0 30 km od ich miejscowości busa żeby, gdzie mieszkać, bo nie dojadą do tej szkoły w związku z tym jak ma wyrównać szanse edukacyjne jak się nie da dojechać do szkoły Noteci nie było, choć tam, gdzie indziej gdzie, gdzie mieszkają ktoś ma szczęście, że im, że mieszka w miejscowości, gdzie dobra szkoła na to, że dostanie na studia ktoś, kto nie no to niestety to kto to zostanie tenisówki na zawsze do kogo skierowany ten manifest przywieźli do ministerstwa infrastruktury i do góry do pana ministra Radkiewicza, który odpowiada za nowelizacją ustawy o publicznym transporcie zbiorowym była komisja sejmowa mówiliśmy o tym, pan minister obiecywał, że coś z tą sprawą zrobi i my mobilizujemy, żeby naprawdę zrobić, żeby nie po raz kolejny nie wpisać jednozdaniowe go ustępu przedłuża się obecne przepisy o kolejny rok tylko naprawdę za chwilę nie będzie sobie tak, bo osoby wykluczony transportowo to są Otóż to czekam z grupami, licząc od ich reprezentantów trudno spotkać wielkich miast, ale nie mają czym dojechać dokładnie nie możemy się najbardziej mnie drugą manifestację, bo jak się dostaną do i Warszawy Ano tak dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję za cały manifest my pasażerowie z wieloma punktami konkretami szczegółami na stronach między nimi fundacji zachęcam odsyłam kończymy tę część analiz wracamy poinformować jeśli przyjrzymy się 16 pytań Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA