REKLAMA

20. Samobójstwo: wieczne "rozwiązanie" tymczasowych problemów

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2018-06-13 18:50
Czas trwania:
35:52 min.
Udostępnij:

Dramatycznym wywołaniem tematu tej rozmowy stała się decyzja, jaką podjął i wykonał słynny, 61-letni szef kuchni i podróżnik Anthony Bourdain. Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński przypominają, że zagadnienia suicydalne są jednym z najbardziej fundamentalnych problemów rozpatrywanych w filozofii, począwszy od filozofów greckich. Że trwa odwieczna dyskusja o przyczynach, objawach, próbach zrozumienia tragicznych często w skutkach decyzji o samobójstwie. I że osoby, które mają tego typu myśli, powinny koniecznie poszukać pomocy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry z patelni trawę i Tomasz Stawiński dzień dobry albo dobry wieczór mieliśmy taki pomysł, żeby rozmawiać tutaj o piłce nożnej o wszystkich psychologiczna emocjonalnych aspektach futbolu oraz mistrzost w świata i tego ogólnego wzmożenia, które wokół tego zapanowało no ale i inne wydarzenia zgoła nas skłoniło do tego, żeby temat z zmodyfikowała 3, a mianowicie samobójstwa Anthony ego guldena na kucharza autora wielu książek człowieka, który wydawałoby Rozwiń » się miał wszystko było uosobieniem sukcesu takim kimś kogo się określa mianem króla życia po to, taki trochę król życia on jeździł po całym świecie obiad dał się w pigułce palił papierosy jeszcze do niedawna do 20 07 roku, bo potem rzucił jamie takie poczucie, że to ostatnia osoba, którą bym na podejrzewał o tego rodzaju inklinacje mamy coraz więcej wiadomo ości, które wskazują na to może jego kondycja psychiczna była bardziej problematyczna niż to mogło wydawać no ale było to nie wątpliwie była to wiadomość wstrząsająca chcesz powiedzieć, że jakoś trudno jest połączyć z myślą o nim wyobrażenie na temat kogoś, kto wjedzie tak powiedzielibyśmy Epikura wiejski styl życia no bo właśnie tę biografię, której opowiadasz też trochę wskazuje nam na czym w niego aktywność to czym kojarzymy wskazuje na innych na pewno w pewien taki rodzaj zaangażowania bardzo intensywnego żyło się, że taki moment z, w którym dowiadujemy się o o śmierci jest wydaje się całkowicie jakoś nie spodziewałam nie do nie do pomyślenia w kontekście n p. w danej osoby to jest przyczynek do tego, żeby porozmawiać w ogóle szerzej na temat zjawiska samobójstw to myślę, że to jest właśnie coś co się przede wszystkim rzucało w oczy, kiedy się czytało komentarze nawet komentarz matki Anthony ego udana, bo trochę utrzymane w takim duchu, że po prostu nic z tego nie zapowiadało ona sama powiedziała, że jest to ostatnia osoba, którą podejrzewała o takie skłonności, że jest zupełnie tym zaskoczona zdruzgotana też oczywiście, ale dużo ludzi, którzy komentowali na portalach społecznościowych wielbicieli Burda na jego Czytelników widzów i czytelniczki Iwicki jakoś właśnie podkreślali, że rzecz, że to się wydaje jakiś kompletnie nie do pomyślenia i ne i niezrozumiała jak on mógł coś takiego zrobić, bo przecież właśnie był takim człowiekiem spełnionym szczęśliwym młodym mieście przecież doskonale ME w doskonałej formie jak się wydaje Otóż pamiętam a kiedy po samobójstwie Andrzeja Leppera rozmawiałem z takim niemieckim psychiatrą prof. Konradem misja Lamb, który się zajmuje właśnie tą tematyką jest uważany za 1 z ekspertów właśnie w tej tzw. Słubice do logiki, czyli tej części na refleksji psychiatryczna terapeutyczna, która się interesuje właśnie zjawiskiem są bóstwa i on mówił wtedy, że taki no przypadek kogoś, kto jest mężczyzną w średnim wieku dobrze sytuowanym niedającym absolutnie żadnych zewnętrznych oznak, że ma jakiekolwiek problemy, że to w jakim sensie jest bardzo charakterystyczne, że tak właśnie się dzieje i że pewnym stereotypem, który my mamy jest właśnie to, że spodziewamy się czegoś takiego czegoś łączymy właśnie tego rodzaju impulsy czy tendencje ma z tym, że to musi być jakoś widoczna, że coś musi dawać jakieś, że to musi dawać jakieś zewnętrzne przejawy, że ten ktoś musi być albo są gry albo musi być no jakoś wyraźnie zewnętrznie na rzec, że to jakoś wyraźnie i zewnętrznie można dostrzec, a to się gdzieś to czy głęboko w środku ten proces, którego jakimś aktem finalnym jest właśnie śmierdziała zadana samemu sobie toczy się w często w sposób zupełnie na bezobjawowy lub często tak bywa często też jest także, że jednak jakiś sygnał run dają się odczytać niestety zaczynamy o tym, mówić w takim takiej perspektywie w podczas próby zrekonstruowania tego co się mogło wydarzyć coś się działo, kiedy zaczynamy dociekać oczywiście on a kto to jest trochę przesunięcie Rybnik w ogóle naszych rozważań strona tego, dlaczego w przypadku rozmowy w ogóle na temat samobójstwa, mimo że mamy do czynienia z różnymi informacjami, które raz na jakiś czas co przykre pojawiają się w takiemu obiegu masowym medialnym co niestety też może być jakimś niepokojącym zjawiskiem mówi się o tym, dużo się, że się że, że należy poruszyć ten temat dużą ostrożnością i zastanawiać się nad tym jak w ogóle o tym, rozmawiać nie w obliczu statystyk, które mamy też, ponieważ co jest jakiegoś rodzaju no i ironią paradoksem, a w tygodniu, w którym właśnie pojawiła się też formacja Anathema forda na kilka dni wcześniej znana Penn amerykańska projektantka mody Gates Paid on również oni inne zmarła śmiercią samobójczą po jawił się statystyki w stanach Zjednoczonych, że w zlotych w ciągu ostatnich nową na przestrzeni ostatnich 2 0 ponad 2 0 lat 90 od lat dziewięćdziesiątych wzrost liczby samobójst w wynosi 30 % i że oczywiście są bardzo na grupy osób, które są zazwyczaj statystycznie dużo bardziej narażone na leki rozmawiamy o statystykach i pewnej wiedzy to z kolei trudno nam jest skupić się na próbie rozumienia indywidualnego doświadczenia to znaczy myślę, że w ogóle próbujemy w sposób jakiś desperacki znaleźć odpowiedzi na pytanie, dlaczego coś takiego się dzieje, skąd to się wzięło i niepewnym pewnie Elbrus race na walnym, a racjonalnym wbił mu wyrazy na inną drogą jest to, żeby myśleć w kategoriach n p. różnych kłopotów natury psychicznej różnych problemów właśnie psychicznych psychologicznych emocjonalnych z drugiej strony wydaje się, że nie da się tego zjawiska do tego zredukować czy to nie wystarczy, żeby rozumieć nasze rozumienie mimo tych różnych perspektyw, które mamy czy to właśnie psychologicznych czy psychiatrycznych czy socjologicznych jest też bardzo zawężone już tak naprawdę trudno jest to tym rozmawiać trudno jest zrozumieć myślę, że żal że, że masz rację zgadzam się całkowicie chce też podkreślić, że te osoby, które jakoś się z takimi ana słuchają borykają myślami problemami, a c Terra no i zdecydowanie zachęcamy do skorzystania z różnych form pomocy istnieją telefony zaufania dla osób, które mają tego rodzaju tendencja ne można łatwo znaleźć w internecie różne centra wsparcia kryzysowego i t d. ING takie instytucje typu ośrodki interwencji kryzysowej pogotowie ratunkowe szpitalny oddział ratunkowy Izby przyjęć poradnie zdrowia psychicznego i gabinety psychiatryczne psychoterapeutyczne telefony zaufania to wszystko są miejsca, do których warto się zwrócić w sytuacji, w której w pojawia się jakieś zagrożenie jakaś niepokojąca myśl zarówno jeśli chodzi o nas samych, jaki jeśli chodzi o osoby w naszym otoczeniu tak jest to, więc zachęcamy do tego, żeby skorzystać z tych różnych różnych form to jest o tyle trudny temat wydaje mi się już abstrahując od tych wszystkich kontekstów, które wspomniała, iż to on od tych kompleksów związanych z MOPS -u ze statystykami rosnącymi także w stanach Zjednoczonych w Polsce w innych krajach europejskich te statystyki samobójstwa systematycznie rzeczy samobójstwo rzeczywiście systematycznie rosną, a test trudny problem, bo z 1 strony przyzwyczailiśmy się myśleć o samobójstwie z dzisiejszej takiej bardzo z medyka awizowane kulturze praktycznie wyłącznie w kategoriach patologii czegoś co właśnie symptomem czy przejawem jakiegoś zaburzenia choroby czy po prostu cierpienia jakiegoś o charakterze właśnie chorobowym czy czy zaburzenia owym, ale tak to o sprawę definiuje leksykon psychiatrii pod redakcją Stanisława Burzyńskiego bardzo z nami niczego polskiego psychiatrę nieżyjącego już skądinąd tam przepowiada, że samobójstwo zawsze przejawem albo patologie jednostki albo patologii otoczenia, czyli wyłącznie właściwie w takich kategoriach chorobowych o samobójstwie się mówi im tak myślę dziś o tym, też często przywykliśmy sądzić, że to jest coś w każdym razie co może być jakimś zewnętrznym przejawem tak jak mówi się to w przypadku Burda ma na jakiś głębokiej, ale niewidocznej na zewnątrz depresji, która prawdopodobnie przez lata go na, na którą prawdopodobnie przez lata cierpiał z drugiej strony samobójstwo to jest 1 z najbardziej fundamentalnych problemów rozpatrywanych filozofii i deszczu od czasów sam starożytnych ne filozofowie starożytni greccy o samobójstwie piszą i piszą dużo niektórzy uznają takie w stolicy n p. samobójstwo za bardzo racjonalną za bardzo racjonalne działania właściwie jedyną racjonalną formę śmierci z drugiej strony mamy te dyskusje o eutanazji wspomaganym samobójstwie w przypadku ludzi ciężko chorych takie dyskusje, które budzą ogromne emocje no i myślę, że no to to rzeczywiście jest temat, wokół którego trzeba chodzić bardzo ostrożnie i taki temat, który po prostu natychmiast jakoś szpitala problemów zagadnienia uruchamia z 1 strony taka z drugiej strony w mniejszym lub większym stopniu, choć cięższy nie dałoby się tego ocenić dotyczą nas wszystkich to znaczy i nas w obrębie w ogóle naszego wewnętrznego przeżycia psychicznego jako jednostek i jeżeli chodzi o nasze relacje z otoczeniem i w ogóle tam pan to co mówiły na temat jakiegoś rodzaju takiego procesu ni patologicznego w cudzysłowie, ale takich chorobowego, który miałby coś takiego zwiastować rzeczywiście występuje pewna korelacja między tym a, a tego typu aktem z 1 strony, ale z drugiej strony są badania, które pokazują, że ta korelacja jest właśnie to pokazuje jak bardzo trudno jest to zdefiniować jak bardzo trudno jest w ogóle poruszać się wokół tego zagadnienia, że korelacja jest od 30 teki 70 80 nie powinien dokładnie procent to znaczy, że naprawdę nie jest lekka czasem też mniej więcej w okolicach 50 % szans, że żal, że nie jest tak może oczywiście różne symptomy i zjawiska nie są wychwytywane przez badaczy, ale że nie choroba psychiczna, a on jest w sposób jednoznaczny skorelowane z aktem samobójczym, że tutaj trzeba brać oczywiście, że różne inne czynniki czy Niki bardzo często to zewnętrzna po prostu sytuacja zewnętrzna ekonomiczna no i w dzisiejszym kontekście na dachach rozwoju naszej cywilizacji też na takiej postępującej atomizacji takiego on nic osłabiania się więzi społecznych narastającego indywidualizmu i tego, że w pewnym sensie właśnie ten rodzaj doświadczenia jest tym bardziej jakimś takim aktem ostatecznego MON właśnie nie wiem gestu może komunikatu to z pewną ostrożnością musieli go należałoby to wieloaspektowa jakoś się rozpatrywać rolę nikt im na temat na temat naszej kondycji to znaczy na temat tego, że czasem może być to forma i jedyna istniejąca albo dostępna forma zakomunikowania czegoś ważnego i to co wydaje się istotne w tym kontekście jest to, żeby próbować szukać innych form to znaczy właśnie rozumienia nie tylko na poziomie statystyki nie tylko na poziomie Neuron czarnym, ponieważ oczywiście na euro nauka też siły czyni swoje różne postępy w tej dziedzinie i bada to co się dzieje w mózgu takich osób, które n p. decydują się na popełnienie samobójstwa, jakie tam występują po prostu zależności, jeżeli chodzi się na różne substancje i t d . ale też zrozumienia w takim sensie w ogóle nic czegoś bardzo głębokiego, jeżeli chodzi o nasze doświadczenie nasze doświadczenie wewnętrzne i też doświadczenie myślę, że buty opowiedziały się cierpieniu 30 powiedzie się cierpieniem szczerze to jest rzeczywiście obie z takiego fundamentalnego i bardzo daleko posuniętego cierpienia psychicznego, jakkolwiek byśmy go nie nazywali to znaczy możemy mówić o tym w kategoriach depresja, ale nie musimy to znaczy to jest bardzo dużo bardziej złożone właśnie, bo mi się przypomina taka książka, którą uważam za 1 w ogóle z najważniejszych lektur w moim życiu innych uważam, że to jest książka niezwykła pod wieloma względami był książkę Denisa Hermana wspominanego tutaj parokrotnie spraw, bo za kraty nie słucham wielo wsi kilkakrotnie, która się w Polsce jest pierwsza książka jego w ogóle, która się w Polsce ukazała w 19 9 6 roku wydawnictwo HR ją wydało w tłumaczeniu Dariusza Rogalskiego pod niezbyt fortunne tytułem samobójstwo, a przemiana psychiczna to tytuł ani amerykański tej książki oryginalny brzmi Soły Silent soul, czyli samobójstwo i dusza i to jest próba przyjrzenia się właśnie temu fenomenowi temu zjawisku samobójstwa po pierwsze w kontekście kulturowym to znaczy w kontekście wszystkiego co w kulturze filozofii po samobójstwie myślano i jak samobójstwo rozumiano po drugie w kontekście ówczesnej psychoterapii psychiatrii, który jak sądzi Shimano bardzo tak mają taką perspektywą właśnie medyczną to znaczy medyczną rozumianą jako o jednoznacznie prewencyjną mają takie założenie, że to zawsze coś złego i powinna się temu zapobiegać i właściwie trudno lekarzy oczekiwać czegoś innego przeciwnej postawiono, bo takim założycielskim tekstem dla dla etyki zawodowej lekarza jest przysięga Hipokratesa, gdzie powiada krzyża pierwszym naczelnym przykazaniem lekarskim jest po pierwsze nie szkodzić nigdy nie szkodzić no i że to właśnie nieszkodzenia jest rozumiana jako podtrzymywanie życia biologicznego oczywiście ta sytuacja jest bardziej skomplikowana dzisiaj, kiedy mamy tak rozwiniętą technika i różne problemy związane także z rozwojem technologii medycznej, ale Hillman zastanawia się na ile taka perspektywa medyczna właśnie z analizie, czyli w po prostu w relacji terapeutycznej no i pomaga, a my nie przeszkadza właśnie w rozumieniu tego co się dzieje jego zdaniem zrozumienie wymaga porzucania tej perspektywy to znaczenie, choć oczywiście o to, żeby w ogóle do tego zachęcać albo coś takiego robić tylko chodzi o to, żeby trochę się wyjąć z tego kontekstu zastanawiania się nad tym czy to jest właściwe czy niewłaściwe czy trzyma się czy mamy obowiązek, żeby temu przeciwdziałać czy czy nie mamy na tyle na ile to jest możliwe oczywiście no bo i on rzeczywiście próbuje na to spojrzeć od bardzo wielu stron, ale o takim elementem chyba najistotniejszym, w którym w, którym punktu, który on tam wskazuje jest to wymiar tego doświadczenia po pierwsze jako czegoś przemożna go takiego co już domaga się jakiegoś właśnie radykalnego gestu, ale po drugie, jako takie to takiego przekonania, które z treścią się w takim zdaniu, że już w takiej postaci życia nadal nie może trwać to znaczy, że dochodzi się do takiego momentu w swoim doświadczeniu to może być szybki impuls może to być długotrwały proces, w którym ma się poczucie, że to, że już tak dalej nie można, że po prostu to już nie może tak być już koniec, jakby to jest to to jest niemożliwe Naim myśli mam mówi, że kiedy spojrzymy na to co się dzieje z takim czekiem właśnie w relacji terapeutycznej będąc poza tymi okularami medycznymi normatywnymi poza tą postawą prewencji tylko właśnie w takim rozumieniu głębokim Noto mamy szansę jakoś wydobyć ten impuls, który za tą za tym gestem za tą tendencją stoi, które zrozumieć to jakimś sensie zrozumieć oczywiście oczywiście nikt nie jest możliwe w jakimś takim źródłem dochodów pełnić każdy będzie miało oznaczać, ale próbować odczytywać również ten komunikat, iż jego i jego jego wewnętrzne oznaczenie jego wewnętrzną treść jego byłym motywacje to wszystko co za tym stoi, bo on takiego powiedział, że może być zarówno jakąś szansą na ME czach przerwanie jakiegoś nieznośnego bólu, jaki aktem właściwie nie wiem w pewnym sensie oczywiście mówię to też dużą ostrożnością, ale wolności w takim wymiarze, że po prostu doświadczenie bólu cierpienia może uczynić nas tak i bezradnymi i tak przytłoczy przytłoczone mi, że wydaje się to być dla nich, których osób jedynym dostępnym środkiem miałem w ogóle, a wrześniem zakomunikował Ania czegoś bardzo ważnego jakiegoś wyzwolenia się z czegoś co jest dla nich nieznośne oczywiście też w teorii psychoanalitycznej wystarczają bardzo wielu wyjaśnień rozmaitych tak go tak im zalążkiem zaczątkiem pewnie jest frajda ska Pręgowski rozumienie depresji melancholii z 19 1 7 roku etyki jako trzeci w ogóle są już jako jakiś akt zwrócenia się przeciwko sobie już jakiś ważny jakieś ważne impulsy, które są wobec nie wiem utraconego obiektu albumin i Arndt to jest dosyć szerokie zagadnienie Ależ są zwrócone przeciwko sobie albo, że przez PiS albo, że w tym jakiś sposób można się z tym utraconym obiektem jednoczyć to znaczy, że w tym geście jest jakaś próba odzyskania jakiegoś stanu powiedzmy, że z równowagi metaforycznie mówiąc później w 19 20 roku pojawiła się koncepcja popędu śmierci i oczywiście tutaj samobójstwom można było rozpatrywać w ogóle w kategoriach Kiszczak już takiego podstawowego wbudowanego integralnego ludzkim doświadczeniu impulsu też ku śmierci głównie nie wiem jakoś samo zniszczeniu i t d. oczywiście te teorie ewoluowały Nikoś mi bliskie takie rozumienie, które zaczęło się wyłaniać w latach siedemdziesiątych na skutek teorii przywiązania, pod którą zręby młoty postawiły John Wall wie, który mieliśmy okazję tutaj porozmawiać czy to jest wokół pewnego rodzaju doświadczenia utraty BMW obiektu przywiązania i że w pewnym sensie taki gest jest jakąś parę jakąś paradoksalną formą on odzyskiwania czegoś co jest utracone w nas samych albo co jest nie reperował Arne sen się przede wszystkim w kontekście relacyjnym w kontekście bycia w relacji do kogoś, kto jest dla nas fundamentalne nieważne, kto jest właściwie, jakby jakiś sposób na sposób podstawowych i wiążący nas z życiem i w tym sensie ten skieruje ku takiemu myśleniu w kwestii relacji jak do otoczenia i wracając do tego co mówiło się na temat na temat Hermana wydaje mi się to dosyć dobry opis to znaczy taki wpędzając nas jakiś rodzaj gmin w GM może wstrząsnąć nim niepokoju czegoś co coś co jakiś taki bardzo cenną taki intensywny sposób nas angażuje w 2 sprzeczne postawy to znaczy w silną potrzebę rozumienia tego co dzieje się w myśl drugiej osoby, która mogłaby widzieć dla siebie tego typu rozwiązanie, a jaką się silną potrzebą zapobieżenia temu przeciwstawienia się i 2 ruchy są mu w tym sensie bardzo trudne że, że im bardziej, jakby chcemy, by pozostajemy blisko siebie i chcemy czemuś zapobiec tym mniej w jaki sposób stajemy się empatyczni albo rozumiejący wobec procesów, które toczą się w głowie tej drugiej osoby w jej umyśle, a zarazem jest to naturalne nasz odruch, żeby się jakoś przed tym bronić właśnie myślę, że w ogóle to znaczy ta książka, której mówiłem w książkach mama samobójstwie to jest chyba ma najlepsze rzeczy najgłębsza, jaką na ten temat czytałem nie wydaje mi się, że bardzo jakoś mocno dotykająca istoty tego co tam się wydarza i i naprawdę jest to niezwykła lektura, jakkolwiek jako pewien projekt, bo to jest w istocie projekt terapeutyczny, bo on popisze jeszcze jako praktykujący psychoterapeuta to jest książka po 3 10 04 . roku i ich bardzo wiele jest tam miejsca poświęconego właśnie kwestii tego jak od jak powinna wyglądać relacja terapeutyczna z osobą, która w kryzysie samobójstw samobójczy miast o pomyśle nie mam oczywiście empirycznych tutaj danych nie wiem jak wyglądała jego praktyka tego rodzaju natomiast wydają się to bardzo modne, a on no i niezwykle wymagająca to po pierwsze, żeby żeby, żeby coś takiego w ogóle mogło się wydarzyć, jaką pomoc opisuje i postuluje no bo tam jest mowa o takiej bardzo też głębokiej relacji egzystencjalnej, która łączy analizowanego i analityka to znaczy, którzy się spotykają w takim punkcie, kiedy właśnie, kiedy analityk już niema tej postawy prewencyjnej i i pozwala, jakby pozwala się pewnemu procesowi wydarzyć właśnie we wnętrzu relacji terapeutycznej, ale zarazem właśnie zostaje on zakomunikowany w sposób inny niż poprzez impuls to zmęczenie poprzez teatr to jest może to co jest cechą tych obozów tu też od razu powiem, że może, że jakaś myśl, która przez tę książkę to się przewija nieustannie nam jest taka, że pewien impuls do przemiany stoi za za takim impulsem samobójczym taka potrzeba doświadczenia czegoś radykalnego, jaki koszt wejścia z właśnie z takich ram życia aktora który, które są znane i idę i dobrze oswojona ona może przyjąć niezwykle właśnie radykalnej gwałtowna postacie to po to, potrzeba przy radykalnej właśnie przemiany z tym, że mówi mam tam jest pewien błąd do cudzy słowie błąd dosłowności to znaczy mamy takie przekonanie, że zastopowanie życia biologicznego cokolwiek zmieni, że właśnie będzie tą głęboką przemianę, że to przyniesie jakiś rodzaj transformacji i że w momencie w momencie, kiedy uda się niejako to przeżyć doświadczyć tej tak to po to, tego radykalnego momentu jak każdy formacji, zanim jeszcze stanu spoczynku ten aspekt biologiczny zostanie wyłączony to wówczas ten impuls samobójczy się rozpuszcza mija nie jest przestaje być potrzebny, jakby przestajemy myśleć w tych kategoriach, więc w tym sensie oczywiście samo to myślenie, choć nie jest tak zdefiniowane prewencyjnie prowadzi do sytuacji, w której śmierć fizyczna nie następuje to jest pomyślane jako jako rodzaj pracy z kimś kto, kto w kryzysie samobójczym się mną jest pogrążony, ale takiej pracy, w której na końcu jest życie ani śmierć, ale to może być pewna szczególna to co wpisujesz szczególny rodzaj pułapki, którą popada umysłu to znaczy jakiś rodzaj zawężania żonę Annę że decyzja o zakończeniu własnego życia w jakimś momencie przestaje być rozumiane w kategoriach takich, że on, że śmierć biologiczna to jest śmierć tak naprawdę jest całkowite w takim sensie, że nie ma dalej życia psychicznego pod tym i że tak naprawdę ta przemiana się, że w tym też jest jakiś taki głęboki paradoks, że tak, że ta przemiana nie następuje, że to jest jakiś rodzaj takiego myślenia, w którym n p. jakiś zwrot przeciwko swojemu istnieniu biologicznemu sensie swojemu ciągłości doświadczenia swojego ciała jest tak naprawdę utratą możliwości po Annę w ogóle jakiekolwiek kontynuacji, ale w takim stanie mentalnym wydawałoby się, że psychika i nie potrafi tego nie zwykł jeździć zintegrować zasymilować żywy że, że może gdzieś pod spodem misja każe głęboko nieświadoma tęsknota album potrzeba właśnie za ze zmianą albo za odzyskaniem czegoś albo za nic z powrotem też czasem tak się myśli w takich kategoriach dostaną jakiś taki nowy bardzo wczesnej zawodnikiem sambo symbiozy łączności jak tak cenny, gdyż z najbliższym i powiedzmy obiektem przywiązania i że to powoduje, że leży człowiek traci z perspektywy w jakim sensie siebie to znaczy przed przestaje umieć przełożyć swoje cenne doświadczenie na jakąś formę języka na jakiś rodzaj rozmienia na jakiś rodzaj komunikatu i tutaj bardzo jest istotna także co się dzieje w kontekście relacji z innymi ITS fundamentalnym zamienia się w MON, a coś co jest częstym impulsem to znaczy, że nie chce powiedzieć, że to tylko w ten sposób się odbywa i Niemcami chodzi Ależ zamienia się w jakiś taki rodzaj nic czegoś na zbyt dosłownego EMC jest właśnie taką o przyjęcie bardzo wąskiej perspektywy takiej perspektywy, w której nie umiemy odnaleźć swojego myślenia i rozumienia w on w umyśle w umysłach innych ludzi w jakość w otoczeniu widelcem mówić na temat Szpilman jest też bardzo całkiem bliskie takim koncepcjom współczesnym, który zresztą w Kinder znaczy właśnie o próbie o sensie jakoś nadawania rozumienia i temu co się dzieje w świecie psychicznym danej osoby i w jej relacji do innych umysłów to jest bliskie tym podejściu takiego sentymentalizmu ACo innego moment realizacji będzie mi wkrótce okazję okazję porozmawiać z Anną trunku czkawką to już ty już niedługo ma się pojawić w naszej audycji i wyjaśni już szerzej na czym to polega natomiast w współczesnych badaniach twierdzi, że terapia nim, a właśnie oparta na modernizację albo dialektyczny behawioralna ma wysoką skuteczność, jeżeli chodzi do pracy z osobami zagrożonymi samobójstwami jak się tutaj bardzo polecić naszym słuchaczom i słuchaczom taki tekst, który ukazał w nim Orka, żebyśmy oboje go czytali przed tą rozmową tekst Andrew Salomona autora takich też sporej książki na temat depresji człowieka, który się depresją zajmuje i oni Pisza i o nich opowiadać, który sam fundusz mogą poświęcić ten sławny i doświadczył on napisał tekst o o samobójstwie buda na AIDS, by właśnie, ale w ogóle o samobójstwie w kontekście kultury amerykańskiej podawał te statystyki rosną co właśnie tam jest sporo na temat tego w jaki sposób nazwijmy to kształt współczesnej kultury teatr ochoty mówiłaś wzmacnia tego rodzaju zjawiska tendencje no bo to co się dzieje łącznie z sytuacją polityczną w stanach Zjednoczonych, którą tam przywołuje jako 1 z takich czynników wyzwalających tego rodzaju impulsy no bo wzmacniających lęk poczucie beznadziei rozpatrzy, mówi że nigdy dotąd jeszcze w gabinetach terapeutycznych nie rozmawiało się w stanach Zjednoczonych tyle o sytuacji politycznej aktualnej to może jest dobrze paradoksalnie wydaje mi się, że to wątki się pojawiają w tych rozmowach się, że jakoś ta polityka niestety za pośrednictwem czegoś raczej negatywnego się inna kozetki tam przesącza, ale język metaforyczny kozackimi BN tak no może niektóre inne nie metaforyczne także jeszcze tam daleko za tak stoi w gabinetach przecież psychoanalityków no ale myślę, że to jest w każdym razie niezależnie od różnych interpretacji i wszystkich tych mądrych rzeczy, które można poczytać na temat samobójstwa zawsze coś po prostu z przerażającego brutalnego i strasznego i mniej od UE mimo mojej głębokiej atencji dla tego myślenia, które jest w książce Schliemanna zawarte nie wyobrażam sobie przyjęcia pozycji nie normatywnej czy nie prewencyjnej po prostu w takiej praktyce życiowej to znaczy wmyśleniu mogę, ale ale, gdybym miał do czynienia z kimś, kto ale, kto się w takim znajduje stanie to w życiu bym na żadne się książki nie powoływał tylko natychmiast zrobiłbym wszystko, żeby temu zapobiec myślę, że się, że każdy z nas, ale do tego potrzebujemy się komunikować co prawda dociera po 1 z słuchać zauważać reagować i myślę, że warto pamiętać, że że, że jak napisał tutaj Andrew Salamon samobójstwo bywał w wiecznym rozwiązaniem tymczasowych problemów co znaczy przygniata nas często w takim myślę o stanie, który prowadzi go do do takiej radykalnej autodestrukcji także poczucie, że już właśnie to tak dalej być nie może i że już nic się nigdy nie zmieni i że po prostu jesteśmy w jakimś momencie radykalnym ale, ale po prostu natura rzeczywistość jest taka, że jest ona zmienna i czasami właśnie wykonanie telefonu wejście gdzieś na na moment dosłownie próba jakiegoś poszukania pomocy może być non wszystko zmienić my tego nigdy nie wiemy więc, jakby świat jest nieprzewidywalny i kiedy nam się najmocniej wydaje, że już wszystko będzie tylko źle to się nagle okazuje, że coś przychodzi w sposób nieprzewidywalny i nie przewidywane i raz jeszcze podkreślić chcielibyśmy tutaj, żeby osoby, które mają tego rodzaju problemy tendencje myśli szukały pomocy od strony naukowej warto podkreślić, że wiemy, że taki stan impuls, że już, że impulsy to nie jest coś stałego albo w ogóle się też to myśli występują w jakimś nasileniu, ale że warto pamiętać o tym, że to jest zmienna, że rząd nasze doświadczenie psychiczne to nie jest doświadczenie, które sprowadza się do 1 z takiego stanu i że ten stan oczywiście może przybierać formy skrajne, ale on mógł ma jakąś perspektywę przemijalności i do tego potrzebujemy właśnie szukać pomocy i nie zawężać perspektywy to nie takiego właśnie od zamknięcia w obrębie naszego umysłu do tego potrzebujemy, żeby zrozumieć siebie potrzebujemy umysłów innych ludzi obrasta w dziękuję bardzo bardzo dziękujemy Bartosz Dąbrowski te audycje wydawał mi do usłyszenia w następnym odcinku naszego podczas 100 przypominamy też można do nas pisać ze wszelkimi propozycjami myślami na pochwała mi krytykami i w ogóle z kim tam kto chce na adresy nasze wewnętrzne konflikty małpa to krok KSM nasze wewnętrzne konflikty małpa Stokrotka samo oczywiście bez polskich znaków pisane łącznie na no i tak do usłyszenia do usłyszenia dziękujemy wódkę z Meksyku terapeutyczną filozoficznych cynkownia to docenta w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek za tydzień w środę po dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA