REKLAMA

Transformacja polityczna w Egipcie po Arabskiej Wiośnie. Rozmowa z dr. Michałem Lipą.

OFF Czarek
Data emisji:
2018-06-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:25 min.
Udostępnij:

Dr Michał Lipa – z Instytutu Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego – mówi o tym, jak wygląda dziś Egipt siedem lat po obaleniu Hosniego Mubaraka. Ocenia, że choć część dziedzin życia uległa poprawie – np. spada analfabetyzm – to nadal w gospodarce jest wiele do zrobienia.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich z Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Krakowie tam jest dr Michał lipa Instytut bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytet Jagielloński dzień dobry panie doktorze w dzień dobry Egipt jako znikną z naszego jest w naszej przestrzeni myśli myślenia o świecie od kiedy arabska wiosna rozpoczęła się zakończyła to wydaje nam się, że gdzieś tam daleko to co Rozwiń » kiedyś było wyzwaniem dla świata to już teraz jest pięknie ładnie i można spokojnie jeździć się opalać i nurkować, ale właśnie byśmy spojrzeli w na te ostatnie kilka lat i to co się działo dzieje im będzie się działo w Egipcie takie, gdzie nie po po arabskiej wiośnie po dymisji wymuszonej dymisji prezydenta Mubaraka przystąpili do procesu transformacji politycznej, która w założeniu miała być transformacją prowadzącą do demokracji demokratyzację jedno i przez pierwsze 2 lata 3 lata te nadzieje na na demokratyzację mogły były żywe natomiast od połowy 20 1 3 roku kiedy ku uciesze części Egipcjan armia w wymusiła czy tak naprawdę dokonała zamachu stanu, obalając pierwszego demokratycznie wybranego prezydenta Muhammada Mursiego od tego momentu w zasadzie trudno mówić o jakikolwiek demokratyzacji natomiast priorytetem stała się stabilizacja zarówno w rozumieniu poprawę bezpieczeństwa, jakiej kwestii naprawy gospodarki w związku, z czym te kwestie gospodarka i bezpieczeństwo stały się priorytetowe natomiast przemiany polityczne ustrojowe zeszły na dalszy plan one są one przybył on formalnie rzecz biorąc jeszcze mają takie noszą takie znamiona demokratyzacji powezmą w tym sensie, że demokratyczna niby instytucje są wyłonione, ale tak naprawdę do faktu władzę sprawuje prezydent aktu, który których, którego władza jest bardzo szeroka, a 1 z tak, że 1 z powodów tej arabskiej wiosny wiosny w wydaniu egipskim było n p. wysokie bezrobocie wśród młodych ludzi czy czy też brak brak perspekty w czy n p. to zostało w jaki sposób zaadresowane albo może zniwelowane czy też zlikwidowane czy te powody protestu to powody gniewu one wciąż są, ale są przykrywane czy kontrolowane czy zostały rozwiązane to powody istnieją nadal wręczył po pomoc od 20 11 roku przez kolejne lata sytuacja się pogorszyła się sytuacja gospodarcza się pogorszyła czy tak naprawdę bezrobocie nie zmniejszyło mienie uległo zmniejszeniu pojawił się na nowo, bo problem inflacji problem na Old no problem, bo właśnie bezrobocie w zasadzie wzrosło tak naprawdę ekonomiczne przyczyny w ogóle nie zostały zniwelowane przez pierwsze lata dlatego też Egipcjanie niejako odłoży na bok reformy polityczne i dają szansę obecną prezydent ma pewną wizję, która ma pewną politykę no polegającą na tym, że w pierwszej kolejności musimy uzdrowić gospodarkę i tego typu reformy zostały w Egipcie wprowadzone w ostatnich 2 latach mniej więcej związku, z czym w tym momencie jest okres pewnej nadziei zaciskania pasa i trudnych chwil, ale jesteś pewna nadzieja jest też pewna wizja i cele te, których głównym celem jest poprawa gospodarki usłyszy dopiero teraz tak naprawdę egipskie władze robią i co w coś co wprowadza konkretne reformy żeby, żeby długofalowo poprawić sytuację gospodarki uzdrowić gospodarkę tak naprawdę uzdrowić czy zniwelować czy zlikwidować te przyczyny, które stały za za tak złą sytuacją gospodarczą co oczywiście bardzo trudne do wykonania i ludność cywilna mówi Super to wtedy byliśmy na placach na ulicach skwerach i protestowaliśmy my potem okazało się, że zmiana pory zmiany polityczne były w dużej części fasadowe, ale teraz ufamy czekamy z siadamy i zapala się polepszy, więc zapalamy ściślej ciekawe ludność ludność cywilna nie ma tak naprawdę wiele znaczy nie ma wyboru, bo jeśli ktoś się buntuje przeciwko polityce prezydenta pan no to trafia do więzienia album staje się więźniem politycznym doświadczała rozmaitych form represji politycznych, z czym ta druga strona monety jest taka, że czy Belgia albo na zasadach jak na tak albo jesteś z nami albo przeciwko nam albo nam zauważy albo albo niestety na nie będziesz nie będzie wolnym człowiekiem z gościem ludność nie ma wyboru inna sprawa jest taka, że Egipcjanie są po prostu sfrustrowani przy czym można się z niej z dominuje taki stan beznadziei i w zasadzie no dobra może uwieść my w to co się teraz dzieje czy czy też to te próby naprawy, ale tak napada wieku takie chmury nad nie mają wyboru to oni muszą zaufać muszą uwierzyć muszą czekać na lepsze jutro nie mają się sobą buntować, ponieważ w tym momencie wszelkie próby buntu wesoło w bardziej czy dużo bardziej brutalnie tłumione niższe niż były za czasów Mubaraka, zwłaszcza te Alp, ale czemu to skok kwestia nędzy brutalności tłumienia coś co się dzieje, że wtedy ludzie wyszli, a teraz czekają czy boją się tak wtedy też wydawał się trenerzy jest bardzo brutalny jednakowoż co się wydarzyło, a dzisiaj jakoś nie opadły emocje opadły emocje wtedy było to nowe doświadczenie Egipcjanie nie mieli tego doświadczenia kraj do pokolenia, które w niektóre osoby, które te, które są dla aktywnych politycznie nie nie miał takiego doświadczenia ma złożyć wniosku, o czym no mu były skłonne ci ludzie blisko nie warto zaryzykować inna sprawa jest taka, że reżim Mubaraka było opresyjne, ale też pozwala stwarza pewne możliwości czy dawał pewne dopóki istnieją pewne enklawy nazwijmy to wolności lub też pewne przyzwolenie na na działania choćby braci muzułmanów, którzy akceptowali reguły gry wiedzieli, że są masowe imprezy, ale mogli funkcjonować mogli powolutku budować swoją pozycję to wykorzystali swój potencjał mobilizacyjny wykorzystali, bo dymisji Mubaraka związku, z czym ich obecność tutaj odegrała bardzo dużą rolę w taki bodziec Egipcjanie nie mieli takiego doświadczenia rozpuszczone i z atmosfera swojej z tego Roman jest mu towarzyszyła temu natomiast po kolejnych latach, kiedy w obalić dyktatora sytuacja tak naprawdę się wówczas pogorszyła nastąpił odpływ turystów pogorszyła się sytuacja związana z bezpieczeństwem na co dzień w związku ściemy, gdzie zobaczy no dobrze na to wchodzimy w proces transformacji politycznej i co z tego skoro tak naprawdę żyje nam się jeszcze gorzej sytuacja się jeszcze pogorszyła w związku, z czym jest takie doświadczenie maszyna przez przyszłe przy pojawi się świat realny i bardzo tak naprawdę no nieciekawy z gościem, dlaczego to czy mam próbować jeszcze raz, ryzykując bardzo dużo i widząc że poprzednia próba tak naprawdę mną spełzła na niczym de facto testuje ten problem że, że w zasadzie już niema mowy o tak w takiej atmosferze takim entuzjazmem tak naprawdę pewnie jakieś kolejne pokolenie być może dzisiejszych nastolatków jeśli sytuacja się nie poprawi za parę lat znów zaryzykuję, ale ci ludzie, którzy doskonale pamiętają 20 1 1 rok i to, jaką cenę przyszło im zapłacić za tak naprawdę proces, który doń Dody donikąd jak dotąd nie doprowadził wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM studia w Krakowie z dr Michał lipa Instytut bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytet Jagielloński informacje o 1 20 po informacjach wracamy do programu off czarek ponownie łączą się ze studiem Radia TOK FM w Krakowie tam jest dr Michał lipa z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego, którym transport do transportu w transformacji politycznej, ale także społecznej w Egipcie po arabskiej wiośnie w wierze własności, lecz nie prywatna, ale prywatyzacja taka prywatyzacja była pewnie zakazanymi brzydkim słowem przez arabską wiosną nasz do ostatnich lat, kiedy to władze trochę stawiają na prywatyzację i rozkręcenie gospodarki także przez to jak pan wspomina to znaczy prywatyzacji była istotnym punktem w innej polityki władz egipskich tak naprawdę od lat dziewięćdziesiątych przed i przy czym dróg i pewna druga i fala nastąpiła po 20 0 4 roku, kiedy i generalnie w ciągu tych 2 0 lat dosyć dużo państwowych przedsiębiorcy został sprywatyzowany tylko, że prywatyzacja po egipską była no bardzo kontrowersyjna co z punktu widzenia przeciętnego człowieka nie przynosiła pozytywnych rezultatów, a raczej powodowała, a przede wszystkim rozwarstwienie powodowała powstanie czegoś co można, by określić mianem takiego kumoterstwa jego kapitalizmu tak na moim bogacić się mogli tylko ci, którzy mieli bliskie dojścia do władzy do prezydenta do syna prezydenta Mubaraka szczyty film jest gościem, a ta prywatyzacja była 1 z istotnych punktów programu poprzednich władz natomiast ona bardzo źle się kojarzy nam sporej części Egipcjan, ponieważ zobaczyli, że tak naprawdę nieliczni się bogacą to by robotnicy z P. P . w są zwalniani i rośnie rozwarstwienie w Egipcie dostrzega możemy dostrzec naprawdę potworne rozwarstwienie społeczno-ekonomiczne widzimy z 1 strony ogromną biedę, a z drugiej strony pojedziemy kilkanaście kilometrów dzień dalej i zobaczymy ogromne bogactwo i to jest to samo to są widoki, których nie jesteśmy nie widzi w Polsce takich przykładów rozwarstwienia nie nie spotkamy związku, z czym Egipcjanie to doświadczeń oraz prywatyzacja niestety nie kojarzy się przeciętnemu Egipcjanie nowi dobrze, a co, jeżeli chodzi o relacje z drewna z religią czy też z ugrupowaniami religijnymi czy też w ogóle z religijnością, bo był taki moment wydaje się właśnie po arabskiej wiośnie, że część społeczeństwa w religijnych organizacje czy wy w w organizacjach z religijnymi konotacje ami upatrywała jakiegoś rozwiązania wydaje się, że rzecz, że nawet ci, którzy nie chcą, żeby inne, bo najbardziej gorliwi to później jakoś troszeczkę odstąpili można, by rzec, że pewnego rodzaju laicyzacja postępuje w Egipcie nie wiem czy pan także obserwuje i zgadza się z takim zaś stopień religijności Egipcjanie dosyć wysoki nawet z z czasów na tle nawet na narady, porównując z innymi krajami regionu natomiast oczywiście ta religijna przybiera różne formy na to, że to co jest istotne i to co jest jakby ciekawe z punktu widzenia władz i z punktu widzenia swoistej walki o rząd dusz te tutaj ogromny talent rosyjskiego lub jeśli jego doradców polega na tym, że on z 1 strony neutralizując pacyfikuje wręcz ruchy islamistyczne kojarzony z braćmi muzułmanami targi z drugiej strony kreuje się nieustannie na reformatora swoistego islamu na przywódcę także politycznego, ale który jak, u którego sami żywej istotny, ale islam, który powinien być sama nowoczesnym raz mieli w zreformowanym otwartym na innych tutaj też cykl debat bardzo o stosunki z chrześcijanami, których w Egipcie jest dużo przy czym co jest istotne jest istnienie zostawił tej kwestii religijności innym aktorom on bardzo aktywnie włączył się w dyskurs religijny i w kreowaniu tego dyskursu religijnego zaskoczył 1 z wymiarów jego polityki rząd Syrii jest wielowymiarowy, dlatego że się z 1 strony oczywiście nie jest demokratą demokrata jest przywódcą dość twardym z drugiej strony jest jednak jest reformatorem gospodarczym, ale też chce być reformatorem i religijnym on bardzo dużo, ale duży nacisk kładzie na religię i to oceni jak przejąć, jakby śnieg przejąć ten monopol może wcześniej innych środowisk ma na religijność inna znana na mówienie o religii na wprowadzenie pewnych zmian roli zależy dawka spojrzymy na badania tzw. arabskiego barometru dotyczącego Egiptu to 20 1 1 roku w inny odsetek młodych, czyli w sporze są w wieku 18 2 4 lata faktu, które codziennie się modliły to był szok osiedle dziesiątki procent tych najstarszych 5 5 plus w okolicach 90 % na 5 lat później mniej niż 40 % najmłodszych modli się codziennie i mniej niż 80 % najstarszych modli się z codziennie także znaczny spadek w ciągu 5 lat osób, które chociażby modlą się codziennie w Egipcie nie przywiązywałbym wielkiej wagi do badań tego typu to znaczy mu religijne znam was zależy jak i jakie badamy jeśli faktycznie not ten sposób, który pan przedstawił jest najlepszym możliwym tak naprawdę, czyli badanie praktyk religijnych jest w tym sensie rzeczywiście można zaobserwować pewne fluktuacje natomiast jeśli, by zadać Egipcjanom pytanie o stosunek do religii to oni jednak większość powie, że żywa jest ważna w jej życiu nawet jeśli nam nie są przykładnymi muzułmanami, ale dlatego tutaj tutaj zależy jak się pyta tak naprawdę znaczy Egipcjanie nie są tak sekularyzmu wanilia genom choćby w Albańczycy 3 3 3 3 czy Tunezyjczycy idą jeszcze daleka droga do tego natomiast religijność też jest, że nie jest -li jakaś bardzo fundamentalistyczne to jest tak, ale tak naprawdę zależności od grupy społecznej niektórzy są religijni powierzchownie na pokaz i ale oni zawsze powiedzą, że i religia ważna jest ich życiu oni oczywiście będą w sposób bardziej fundamentalistyczny powiedzmy przy czym ja bym tutaj Jobs miał osobiście jest niezła solowa jakichś wielkich zmian jeśli chodzi o stosunek do religii na niekorzyść religii powiedzmy to jest pusta Legia przybiera różne formy i tak jak na całym świecie tak naprawdę jest no no ta praktyka może codzienna jest może spadać, ale tu nie znaczy, że religia nie jest ważna dla Nowaka, żeby to pytanie mnie nie pytam o to czy religia przestała być ważna tylko czy nastąpiło jednakowoż pewne ochłodzenie tego zapału religijnego i dla mnie 1 z elementów przy 3 czy dowodów na to, że tak może być jest właśnie ten znaczny spadek osób, które codziennie modlą się co jest podstawą, jakby sprawowania nad czym czy też jednak zasad dobrego wyznawcy islamu, a jeżeli spojrzymy także na poparcie dla wprowadzenia prawa szali tańczy spadło z 8 4 % 20 1 1 roku do 3 4 20 1 6 tak, ale to znowu to zależy kiedyś robiła badania i 20 11 rok to był taki moment ożywienia w ogóle tutaj bracia muzułmanie byli na fali to był autobus i czas więc to kosztem, jakby ich aktywność z pewnością pobudzamy ludzi do tego, żeby bardziej być może praktykować religie potem oczywiście to część część etatu czy też część środowisk w związany z braćmi muzułmanami oczywiście znalazło się pod ostrzałem czy w rzeczy zostało zostało w Legnicy rozmawia z wanny natomiast mimo wszystko nie wydaje mi się, żeby to dużo namówiło spocie o sporze z egipskim raczej ta zmiana jeśli chodzi o religijność to oczywiście to społeczeństwo jest test z segmentu owo inna oczywiście ludzie, więc wielkomiejska nazwijmy to klasa średnia not nie jest jest powód jest religijna dużo zupełnie inaczej niż niższy niż inni niż biedni ludzie, ale tych biednych ludzi tak naprawdę nic nie ubyło ita religijność bardzo gorliwa 1 w środowiskach ubogi jest dość duża także inni nie sądzę, żeby to, żeby mnie, abym nie ja bym jednak nie przywiązywał się tak bardzo do tych badań zrobimy badania za jakiś czas może się znowu okazać, że może dalej, że to pakt taktyki są co leży ludzie są aktywni religijnie wjazd tutaj nabijanie zaobserwowałam, jaki znaczących zmian jeśli chodzi o społeczeństwo egipskie w tym sensie czy nie widzi pan takiego pewnego o europeizacji nie mają chociażby przy otwarciu się bardziej na właśnie chociażby na inne religie myślę tutaj o wizycie ne Messiego z na mszy bożonarodzeniowej w katedrze koptyjskiej w Kairze świat oraz trafieniach z rzędu on jest kwestia tego, jaki islam, bo tak naprawdę i tylko ilu muzułmanów byśmy nie spotkali z różnych środowisk to każdy miałby swoją odpowiedź NATO NATO na pytanie czym powinien być islam jak powinien być islam praktykowania spóźnione przejawiać rzeczywiście promowany jest przez władze również i przez innych instytucji, ale skwaru ten meczet to ten islam był otwarty islam między nową Balazsa, że źle się studiować w latach wartość to jest tak naprawdę uczelnia dosyć nowoczesna i generalnie rzecz biorąc te środowiska na duchownych, a oczywiście, pomijając fala świtu 3 3 skrajnych fundamentalistów, ale Main Stream religijny to są ludzie stosunkowo otwarci to nie jest taki islam nazwijmy to wsteczny to jest islam, który po to, film musi być pogodzony czy ma być dot pogodzony z nowoczesnością z wyzwaniami współczesności, więc większość zdecydowana większość Egipcjan są tacy ludzie są ludzie religijni, ale w sposób otwarty i raczej powiedziałbym pokojowy tutaj natomiast warto zwrócić uwagę na to, że nie tylko muzułmanie są w Egipcie religii chrześcijanie Koptowie także są bardzo religijną ta religijność jest wśród tej grupy jest również bardzo wysoka i powiedziałbym nawet często mocniej w manifestowanej mniejszy niższy niż religijne muzułmanów powiedzmy właśnie tej wielkomiejskiej klasy średniej dlatego w ja bym powiedział, że religijność jest natomiast pytanie, jaka religijne czy ona ma być zamknięta czy otwarta i raczej rzeczywiście ich Egipcjanie czy promowana jest religijność otwarta i raczej nie podgrzewanie konfliktu na tle religijnym, a rozwiązywanie stąd te wizyty chińskiego i stąd ukłony w kierunku słusznie mniejszości chrześcijańskiej, a żeby też pokazać zdjęcia dniem 1, że najważniejsza jest jedność narodowa i to i podstawą jest w motorze wszyscy jesteśmy Egipcjan ami i może i w Egipcie jest miejsce na wiele na 2 religie idzie w kwestii tak jest nacjonalizm przede wszystkim i populizm to jest to jest to jest to jest w sferze miękkiej powiedzmy istotny element strategii jest jego plus właśnie otwarto Żylina Ali jest ważna dla oficjeli to nie jest to nie jest NASA, który właśnie w odsuwa religia nas do banana na boczny tor religię zwaną sytego, ale religia otwarta i postawy otwarte i wzajemnie niejako wzajemny szacunek, bo nacjonalizm i plus dużo populizmu to są to taka mieszanka, którą w kwestii prób próbuje kupić sobie 3 czy zaskarbić sobie sympatię Egipcjan wrócimy do naszej rozmowy po informacjach radio TOK FM informacje o dziesiątej części już za kilka minut studio Radia TOK FM w Krakowie dr Michał lipa z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego a państwa Małgosię ze studia Radia TOK FM w Krakowie dr Michał lipa z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego Egipt po arabskiej wiośnie już parę lat arabskiej wiośnie, gdzie są najważniejsze wyzwania stojące przed Egiptem na inne sączy politycznym społecznym ekonomicznym w zasadzie najważniejsze, że gospodarka w tym momencie, ponieważ Egipt w ostatnim czasie ostatnich kilkunastu miesiącach wdraża kolejny bolesny plan gospodarczy naprawy gospodarki, której dno z punktu widzenia przez 1 człowieka jest naprawdę bolesne, ponieważ uwolnienie kursu funta w stosunku do dolara spowodowało nasze miało spowodować oczywiście ale, ale z powodu no spowodowała ogromną inflację około 30 proc z gościem to jest w momencie bolączka i główne główny w Daegu główna troska zarówno egipskich via władz taki, jaki Egipcjan gospodarka pobudzenie wzrostu gospodarczego w z zmniejszenie bezrobocia tutaj też aktywnie działające w państwo, które inwestuje w duże projekty lub też szuka partnerów za granicą do tego, żeby w inwestowali w duże przedsięwzięcia, które też dadzą ludziom pracy, które pobudzą wzrost gospodarczy to jest absolutny nr 1 w tym momencie w Egipcie, a cała reszta jest na boku oczywiście możemy dodać do tego niekończącą się batalie na Synaju o walkę wojska policji jest ugrupowaniami dżihadu styczny mi, ale z punktu widzenia mieszkańca Kairu Aleksandrii to jest odległa przestrzeń to co jest ważne to jest gospodarka i szybkie odczucie szybkie, czyli w ciągu roku odczucie poprawę rozumiem, że mówiąc o gospodarce my problem jest dwojakiego rodzaju, czyli z 1 strony, gdyby uzdrowienie gospodarki jako takie, ale z drugiej strony też trochę zmiana podejścia obywateli, czyli nie poleganie na mniejsze poleganie albo w ogóle zlikwidowanie subsydiów czy diesel subsydiowanie wody chleba czy paliwa, a stworzenie takiej woli, żebyśmy gospodarki, gdzie obywatele mniej liczą na to co wyciągnięta przez państwo ręka im da tylko bardziej są kowalami swojego losu takie są próby co znaczy system subsydiów rozmaitych pochłaniał ogromna część budżetów po przednich latach i tak naprawdę, czyli czy te pieniądze nie mogą być przeznaczane na inwestycje tylko były no i chemia od miasta z zasiłku dla i rzeczywiście ten system, który subsydiów jest ograniczy sosu subsydia są ograniczane, ale one prawdopodobnie nigdy nie zostaną, aby w najbliższych latach nie zostaną wszystkie w pełni z zlikwidowane subsydiowanie podstawowych towarów żywnościowych kierowane do ludzi najbiedniejszych będzie kontynuowane z tym, że system przede wszystkim musi być i ich w ostatnim czasie jest uszczelniony to znaczy, żeby te środki trafiały faktycznie do tych ludzi, którzy potrzebują ani przy okazji tych, którzy mogą się sami sami sobie poradzić atak było druga sprawa to co było najważniejsze rzeczywiście to jest to jest nasza nie subsydiów na energię elektryczną i na paliwa na benzynę, ponieważ z tego też korzystali z tak naprawdę wszyscy, a nie tylko najbiedniejsi związku, z czym tutaj to jest projekt PN subsydia na energię to jest redukowane o wprowadzenie podatku VAT, czego wcześniej nie było to też jest kolejny element programu, czyli generalnie z 1 strony państwo próbuje oszczędzać na tych wydatkach, które no są nazwy kolokwialnie mówiąc w MOPS-ie jak dane, a z drugiej strony próbuje inwestować w w infrastrukturę w tworzenie czegoś co też z 1 strony oczywiście pozwala stworzyć nową infrastrukturę lepszą przyciągać tym samym inwestor bazuje żądają, by dawać pracę w ten sposób państwo jest aktywna tylko winny sposób państwo jako inwestor bardziej czy jako pobudza jako czynnik pobudzający inwestycje, a nie państwo rozdawać jedynie subsydiów właśnie miastu ta zmiana rzeczywiście dosyć widoczna i tutaj Egipcjanie z pewnością będą musieli się przyzwyczai do nowej sytuacji my w najbliższym czasie, ale zmienia się także dziedzictwo językowe powiedziałbym w styczniu międzynarodowy międzynarodowe targi targi książki w z Kai, że na jej okazuje się, że ta egipska odmiana języka arabskiego nie jest już tak popularna w regionie jak jak dawniej bywało to część czy tej miękkiej siły soft Power egipskiej to był to był także język to ten dzień egipski dialekt powiedzmy arabskiego były językiem tylko bardzo się popularnymi używanym w Egipcie, ale także w regionie my, a dziś okazuje się, że region trochę odwraca się od egipskiej wersji na arabskiego czy też egipskiego dialektu w kierunku bardziej sformalizowanego języka potocznego mają z 1 strony jej z 1 strony w stylu w krajach poszczególnych rzeczywiście większe nacisk kładzie się na to co swoje związku, z czym jeśli stołu dialekty w różnych krajach to jednak to te dialekty stają się na dominujące plus oczywiście formalna odmiana języka, aczkolwiek dialekty SAW jest bardzo widoczna walczy dalej sytuacja nie nie jest procesem postępującym, tyle że właśnie z kierowcą kierował się ku swoim dialektem ja bym nie niesie osobiście wydaje, że to obchodzenie odjazd o dialektu egipskiego w innych krajach związanej z tym, że coraz więcej produkcji telewizyjnej z w różnych krajach jest to rodzi rodzimą produkcją telewizyjną od lat Egipt łatwy sposób niejako eksportował swój dialekt poprzez masową produkcję telewizyjną bajek czy jakiś seriali filmy tak filmów i t d. w tej chwili inni też produkują swoje związku ściemy w związku z tym po prostu zniwelowane jestem ten trend ten czynnik poziomu życia egipska muzyka przeżyła bardzo to muzyka była też muzyka znowu to to jest kolejny to kolejny element znowu słuchacze młodzież szczególnie słucha swoich wykonawców w dużej mierze to są niektórzy, którzy jednak czy używają dialektów lokalnych ma debiut Maroko Tunezja bardzo popularny hip-hop śpiewany 3 3 3 3 3 inne w języku oddam w dialekcie w gazetach lokalnych tajgi to pop, ale muzyka popularna egipska oczywiście kojarzona z umów kupcom i i wprowadzić ogólnego śpiewała to przyszły wszyscy zamykali sklepiki, żeby posłuchać tak to kto to rzeczywiście to to starsze pokolenia pamiętają i i x muzą w oku słuchają natomiast młode pokolenia z pewnością nie mają już takich rocznie nikt nie roją się je jednoznacznie w kierunku egipskiej popkultury po prostu mają swoją popkulturę to jest to jest to ta różnica rzeczywiście w poszczególnych krajach jest własna popkultura i wielu młodzi ludzie z 2 co roku ku własnym własnej produkcji oraz różnicuje, ponieważ młodzi ludzie w Egipcie Ben słuchają innej muzyki niż właśnie młodzi ludzie w Tunezji czy Maroku nie stoi z busa się zmieniają i ale produkcja po prostu każdy kraj ma swoją własną produkcję to siłą rzeczy powoduje odchodzenie od dialektu egipskiego i ten proces na pewno będzie postępował, a dodatkowo wydaje się, że rośnie liczba analfabetów także w Egipcie s 2 czy w danych wynika, że analfabetyzm maleje powolutku w, a cokolwiek no to jest właśnie czworga procent nabyło 3 0 + 0 3 plus jest taki, że z w górę iść poboczem na alfabet zmarł w przedziałach wiekowych to zobaczymy, że wśród dzieci w wieku pozna szkoły podstawowej analfabetyzm jest naprawdę stopniowo coraz mniejszy rozkosz czym perspektywy są takie, że za jakiś czas po wniosku w z niwelowane to zostanie do kilku procent i druga kwestia jest taka, że co dziewczynki także przestają być analfabetami, czyli kobiety po w późniejszym czasie co było duży problem, ponieważ była różnica pomiędzy mężczyznami kobietami jest raczej perspektywa tutaj jest pozytywna jeśli chodzi o spadek analfabetyzmu no ale to oczywiście to jest problemów w morzu potrzeb, ponieważ jeśli to społeczeństwo ten naród egipski tu przez prawie 100  000 00 0 ludzi jeśli połączymy to ze wciąż bardzo dynamicznym przyrostem naturalnym i wciąż nierozwiązany problem z problemami ekonomicznymi to tak naprawdę tak naprawdę to jest tylko 1 z czynników rozwojowych, który ulega poprawie przy całej reszcie innych, które tak naprawdę się nie zmieniają, czyli te narzędzia czy kanały wpływu na polecenie pana arabskie społeczeństwo zmieniają się albo zamykają się to to już nie jest język telewizja film czy muzyka egipska z a, ale n p. serial syryjskie nie wiem baba stara stylistki i Izy tasiemiec także tureckie proc akcji, ale są mają już głosy podłożone też syryjski my arabskim nie, jeżeli spojrzymy na bardzo popularne programy, z których wyłania się zwycięzców śpiewających, czyli te wszystkie arabskiej i Dolny czy coś takiego no to znowu Palestyńczycy albo inny albo w różnych konkursach piosenek iracki arabski nie przez to mamy do czynienia to ze zmniejszającą się wpływem kultury pop kultury egipskiej poza Egiptem to na pewno wynik raczej chyba już niema powrotu do takiej pewno do tych czasów, kiedy kultura czy w szczególnie popkultura egipska dominowała w świecie arabskim i o tutaj tutaj to są czasy już zamierzchłej i takie, które pewnie nie wrócą z uwagi na to, że taka aktywność innych społeczeństw czy ktoś jest duża zmienia się ten rynek medialny zmienia się rynek przez Chiny produkcja masowa i tak jak pan powiedział Tur tureckie seriale tłumaczone na inne czy popu z podkładem arabskim produkcję z innych krajów także Egipt raczej będzie tak to rola kulturotwórcza nazwę do Egiptu na pewno nie będzie rosnąć, a raczej raczej maleje i będzie maleć w w najbliższych latach nie tylko im to co związane z tym, że poszczególne społeczeństwa generalnie ze wzrostem tego co można, by nazwać nacjonalizmem w różnych krajach arabskich społeczeństwa arabskie to wszystkich krat mapa zwracają się ku sobie ku swojej kulturze EKUZ ku swojemu dziedzictwu z 1 strony Okaj wszyscy jesteśmy Arabami prawie wszyscy jesteśmy muzułmanami, ale tak naprawdę coraz większym stopniu dominuje na narodowość ja jestem na efekt cienie na miasto najpierw Syryjczykiem Nesty najpier w my nie wiem Tunezyjczyk ziemi tak dalej i na tym się skupiam, a nie, a nie na pana, aby dodać, że już zamierzchła idea, która pewnie nieprędko wróci jej aut, ale znowu, ale potrafi tak, ale wraca z bb renesans afrykański no ale to już jest jakby inny troszeczkę dołoży troszeczkę poza światem arabskim tak naprawdę tak, bo ten olej z okien część świata arabskiego jest w Afryce, ale tak naprawdę to to też jest to odległa symbolika odległa Arabom w Arabowie wcale nie czują się aż tak bardzo częścią Afryki Cigacice od Afryki oczywiście Egipt i Magro Toma oczywiście to są inne tematy, które się pojawiają łącznie z rasizmem arabskim kierowanym w kierunku lud ludności z Afryki subsaharyjskiej, który też z problemami, które jest na inną rozmowę prawdopodobnie w związku z tym raczej nie ja bym ja bym też nie zauważył tutaj zwracania się Arabów ku Afryce, a Boryszewa z raportu o sobie ku swoim narodom tak naprawdę w bardzo panu dziękuję dr Michał lipa z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego był państwem najgorsze ze studia Radia TOK FM w Krakowie informację, że za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA