REKLAMA

Co jest przemocą, a co nie? Gdzie stawiać granice jak ma się 15 lat?

Wieczór Radia TOK FM: Dość Przemocy!
Data emisji:
2018-06-14 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM przyszedł czas na program dość przemocy cykliczną audycję czas dobry mecz mówi Paweł Sulik radzi w naszym studiu Jana Węgorze ska psycholożka wiceprezeska stowarzyszenia bliżej dziecka dobry wieczór dobry wieczór i maja Kuźnic psycholożka trenerka ogólnopolskie pogotowie dla ofiar przemocy niebieska niedobry wieczór retro wieczorne słuchanie pamiętają pana panie my kuźni do swego czasu rozmawialiśmy, a jeśli Rozwiń » słuchaczy nie pamiętają, kto porzuca na stronie www tokfm krok Capello odnaleźć w dziale archiwum podczas akcji odsłuchać rozmowę, którą odbyliśmy swego czasu dziś z 3 dość ciekawej rzeczy, które być może zaskoczę niektórych słuchacza mianowicie trochę z powodu książek konkretnie 3 książek odbędą się w Warszawie warsztaty i Ada będzie to dotyczyło szeroko pojętej tematyki antyprzemocowej a, a to, dlatego że autorka, która zjawi się w Warszawie na festiwalu biegł obok festiwalu to autorka, która porusza tematykę związaną z przemocą przemocą rówieśniczą, ale też samookaleczeniem się dzieci młodych ludzi to jest ich ani słowa, o który pewnie część państ w już słyszała, szczególnie że przynajmniej raz jak duże państwa słowem dość przemocy mówiliśmy o Potterze autorce ona się zjawił się od razu zapowiadam wszystkim z Raciąża aż dwukrotnie naszej antenie będziemy trwali wywiady z autorką i państwo także proszę wszystkich, którzy są zainteresowani o to, żeby szukali gdzie, kiedy coś jak teraz chce chciał zapytać warsztaty Beck, że panie będą prowadziły na warsztaty no ale i to i to ciekawe na festiwalu beatbox festiwal co jest o tyle zaskakujące, że przynajmniej jeszcze rok temu ludzie myśleli to jest festiwal związany z książkami z literaturą to są pisarze to sąd pisarki Atu okazuje się, że to tematy to od razu temat na no właśnie, jaki temat, bo w ostatni raz na 3 panie prowadzą 2 różne tak, ale najpier w porozmawiajmy, o ile może pani Anna Grzegorzewska opowie o energię z przepaścią Węgrzyna z bardzo wdzięczna za pomyłkę w pani Anna Wendzikowska pani będzie prowadziła warsztat trening pewności siebie o przyjęcie w działaniu agresji przemocy w doradzaniu sobie z agresją słowną taką na terenie szkoły to będzie trening dla dzieci dla rodziców, a czy dom te warsztaty są dla młodzieży przewidzianej w UE to jest zaproszenie dla dzieciaków między 12 1 6 lat czy to jest także pani jest w stanie teraz n p. rodzicom albo tym dzieciom, które mogą nasuwać w końcu dopiero po dwudziesty drugie powiedzieć co to znaczy, że ktoś jest bardziej narażony na właśnie taką agresję słowną co to są za sytuację także, bo oni mogli poradzić sobie ów mnie to nie dotknęło imid nie grozi albo o Matko to właśnie jestem ja to mnie chodzi patrzy jeśli chodzi o doświadczenia agresji w szkole to myślę, że ów to nic sobie nie może powiedzieć, bo tak zbadań wynika, że jest dosyć to spore zjawiskowo w różnych szkołach podstawowych ponadgimnazjalnych, więc myślę, że większość dzieci się z tym styka na co dzień natomiast warsztat będzie o tym jak się bronić przed taką agresją słowną, bo to jest nr 1 tak jeśli chodzi o problem dotyczący agresji na terenie szkoły dzieciaki właśnie najczęściej się przezywa obrażają obgadują wyśmiewają z siebie dokuczają sobie na różne słowne sposoby wojna na warsztacie będziemy się uczyć jak sobie z tym poradzić tak jak się bronić jak reagować na tego typu łóżeczek się uderzył w grę wszystkie dzieci powinny przejść taki trening ten nasz nasiona w sensie, że potencjalnie grożą za słowo sprawcy takiej przemocy też czy w domyśle, że sprawcy też, bo często sprawcy są sami mało asertywni i agresja to jest taka skrajna forma zachowania wśród dzieci, ale tak pierwotnie to trening pewności siebie tak nazwaliśmy ten warsztat to jest taki program dla dzieci, które prowadzimy dla dzieci ofiar przemocy rówieśniczej, czyli takich, które doświadczają udręczenia, a nie nie raz miesiącu przy raz na pół roku tylko po kilka razy w tygodniu, więc my jako Stowarzyszenie prowadzimy takie treningi dla dzieci z Warszawą i okolic i to są dzieci, które no średnio doświadczają 1,5 roku dręczenia i są już takim kiepskim stanie natomiast ma festiwalu chcemy pokazać różne takie metody, które każdemu dziecku się przydadzą im też rodzice mogą te metody ćwiczy z dziećmi w domu, żeby w pewnym sensie zahartować dzieci na taką agresję, która występuje w szkołach na obozach, bo wszędzie tam, gdzie są rówieśnicy to projekt dzwonek panie rozmawiają z rodzicami rodzice mówią na szczęście małego dziecka to nie dotyczy odsetek pań reagują mocuje się jeszcze nie spotkałam żywność zdrożeje bardziej widoczne, że często robimy wykłady na zebraniach dla rodziców na to mogła się agresji przemocy i właśnie obserwuję, że rodzice robią notatki z zainteresowaniem, o czym wiedzą, że to jest coś takiego co się dzieje tam już wiadomo, że te tworzyli jedno dziecko przychodzi do domu mówi mamo oby dziś jestem grube mamo nie wiem, gdzie ziołom głupi telefon albo nie wziął mój tata jeździ Starym samochodem no to słowo tak jakby przez przemoc no agresja agresja przemoc są bardzo bliskie pojęcia obrażanie przyznawanie co nie jest nic Miłek to można wprost nazwać agresją lub przemocą to jest niesamowite jak i nagle razem się z przemian takie, że nie powtarzać, o których sytuacji nam chodzi o, dlaczego musimy z nimi coś robić przeciwdziałać, ale przynajmniej szukać, jakie mechanizmy działają, bo wydaje się, że przynajmniej część rodziców nie wykraczała ma świadomość tego, że dochodzi do nie użyłbym słowa przemoc albo agresję części i mimo wszystko tak musimy też czasie jak powiedziała o dokucza ani głupota, którą dzieci są zaś wg prawa żyć tak bawią wygłupiają też, żeby się też to z tego wynika, że jak my byliśmy dziećmi w ogóle nie mówiono o przemocy szkolnej nienazwaną dlatego takie to tego zjawiska natomiast teraz jakby mu świat poszedł do przodu zrobiono wiele badań w Polsce też do roku były bardzo rzetelne badania dotyczące agresji przemocy i teraz już chyba większość ludzi się zdaje sprawę, że jest to problem naszych polskich szkół no z badań polskich od kilku lat wynika, że około 10 % dzieci doświadcza, a dokuczania takiej przemocy Chen częstej w szkołach, więc bardzo dużo jeżdżę też te skrajne przypadki, które się z ostatnich w ostatnim czasie słyszeliśmy także w końcu samobójstwem Osieki osiągalne okazało się działaniem one są takie najbardziej przemawiający za nim sierżant mu większość rodziców jego powrót tak alarmujących sytuacjach rozgląda się przygląda się swojemu dziecku willi zastanawia się czy już tak doświadczyło przemocy czy jeszcze nie jeśli nie toczy się wydarzy w najbliższym czasie nic się, że to też ma znaczenie takie nagłośnienie medialne no czasami przykro o tym, słuchać, ale z drugiej strony ten aspekt takiej właśnie trudno jednak takie poruszenie w trend z rodzajów wstrząsu no jest ważne też kwartet jest także w pierwszym odruchu jak ludzie słyszą coś tak wynika z myślą no co robili nauczyciele tu rola pedagoga jest kluczowa nie muszą w ogóle o tym, że za sami rodzice są tu też odpowiedzialni w takim sensie, że jeśli on nie rozmawiają z dziećmi powiem szczerze, że różnie, że ludzie myślą różnie być może w takiej pierwszym jakimś odruchów to rzeczywiście każdy szuka winnego taki to jakoś włącza się taka potrzeba znalezienia dlatego sprawcy, ale gdzieś myślę, że ta refleksja przychodzi, że rodzice się, gdzie zastanawia też na tym najlepiej ja wiem na ile moje dziecko wie jak się bronić w takich sytuacjach myślę, że dla rodziców jest trudno sobie wyobrazić różne sytuacje szkolne, ponieważ każdy rodzic będzie zwykle swoje dziecko w domu jak się opiekują chomik Jemioło obiad czy ogląda film z rodzicami natomiast jak dziecko idzie do szkoły, bo wchodzi w grupach, która jest dniem 2 0 parę osób i rondo różne prawa są równi liderzy i wtedy nasze dziecko się zachowuje bardzo różnie i rodzice często z VAT nie wyobrażają to czas tak nazywamy, że dzieci też tak tak mas zadzie stada czasami reagują także Wasiak jest jakiś przywódca pada hasło kogoś tam obrażamy czy wyśmiewanym no to ta dziesiątka, lecz zatem przywódcą i nawet nie ma jeśli tak, że robi coś się złego, ale rodzice, by nie widzi dziecka w takich sytuacjach nie widzi właśnie jak dziecko zachowuje się w grupie czy jest po tej stronie, która dokucza czy jest po drugiej stronie jest może świadkiem, który nie reaguje, więc więc, jakby też jest to zrozumiałe, że do stolicy Polski nie nie myślę, że to tam się może dziać się w klasie, a tych pań na warsztatach będzie z tymi dzieciakami gada będzie bankructwo biura co działek jesteście w grupie i ich szef tej grupy czy też szefowa mówił robimy coś to zastanówcie się czy to coś dobrego przymusić w jaki sposób jej awans to jest warsztat z natury jest tak, by skierowały do dzieci, które się chcą nauczyć jak się bronić przed dokuczają także agresją słowną, więc będziemy ćwiczyć różne metody jak właśnie nauczyć się z tym radzić miażdżycy są bardzo wrażliwe na biurowcu go do siebie biorą wszystko na poważnie i albo reagują taką bierność może po prostu nie wiedzą tak treści, mówi że jesteś głupi gruby brzydki, a ty się zajmujesz i płaczesz po kontach albo większość sieci jest reaguje na to agresją walczy też przezywają mówi sam jesteś gruby głupi brzydki i się, jakby w ten sposób takie wojny wywiązują, więc my dzieciakom na warsztatach pokazujemy trzecią metodę, że są jeszcze różna asertywne formy reagowania, że nie musi być ani środkową ani ani właśnie agresorem tylko możesz być asertywnym na jej tego się nie da nauczyć tak wpięć minut talent, ale ćwiczymy z dzieciakami takie proste rzeczy najpier w, że to zaczyna się już od samej postawy od wzroku od mocnego głosu, jakby tutaj trzeba mieć świadomość, że nie można ach, pochylać głowę tak czy patrzeć w ziemię jak się odpowiada, a potem ćwiczymy różne metody jak może sobie właśnie rodzic takimi zarobkami od takich metod prostych i poważnych Baśka nie używają własnego zdania ktoś ci mówili masz beznadziejną komórkę, a ty mówisz on się tak podoba tak i nie muszę z nim chodzić żadną wojnę czy się wkurzać, że już w stanie podołać tylko z mam inne zdanie i mogę opowiedzieć, ale też uczymy takich metod z poczuciem humoru także u nas zażartować pośmiać się z tego nie wiem ktoś nie może bez znaczenia komórkę, a nie umie van der vis Mai HDR uważaj mchy i jakby żartuje sobie tak z herbie z różnych, jakby źródeł, ale jak się uczyć dzieci właśnie ruszyły takich metod, bo powoli się buduje dziesiątki taki dystans do tego przesuwania i dokuczania, jakby hartuje się ich pewien sposób, jeżeli dziecko jest zahartowany ma metody, by nie będzie już taką łatwą ofiarą tak jak to jakaś grupa to się zbierze już zacznie dokuczać uczniów, ponieważ tak, żeby dzieci z pomaga, żeby w życiu nie pokazywanie czekiem PAP wydawał się to jest takie najbardziej w najbardziej chyba oczywiste, że się mówi lek. ma poparcie 3 tys wokół was nie cierpi słabszym trzeba pomagać tylko czy czytelnik działacze akurat ten wasz blog, na którym mamy 2 godziny myśmy przeznaczyli na to, żeby właśnie pochodzi i uczyć się do obrony przed agresją słowną wynoszą katechezy zanurzone w fazie wiarę tutaj też magnezowe robiłaś jak często takie ankiety w klasach czwartych pracujemy w wielu szkołach dziś pytamy o jedno Gdańsk dajemy dzieciom co robi się ktoś, mówi że jesteś głupi Haiti przez 1 10 5 klas odpowiada na to pytanie czy 1 0 to około 60 % 8 0 dzieci pisze, że doszło, mówi że jesteś głupi jako pierwszy pomysł i taki odruch tak część dzieci pisze, że pójdzie do pani po pomoc, a część, mówi że nie wie jak zareagować i ignorują także to są 3 takie pomysły natomiast nie ma w tym właśnie żadnych haseł aktywnych konstruktywnych pomysłów, więc ten warsztat akurat spod może być właśnie nie musiały dokładniej nie płakał w kącie, ale też nie był sam agresorem ku był właśnie kim się asertywni przypomnę, że za mieszkanie ma jakość, której sytuacja wygląda inaczej, bo ten warsztat, w którym pani będzie prowadziła dotyczy innych zagadnień tak my będziemy wspólnie z Agnieszką kolejek prowadził warsztaty na temat przemocy na randce będziemy mówić z młodzieżą o tym jak i co w ogóle jest przemoc na randce był okazuje się o tyle jak Jasiek powiedziała żal, że już mogło tutaj iść krok dalej uczyć różnych metod Tomasz jesteśmy jednak jeszcze w momencie rozpoczęcia nadawania i stawiania granic w takich w ogóle pierwszych tak orzekł w zeszłym po kilku takich warsztatach w warszawskim w liceach i okazuje się, że młodzież w ogóle nie widzi tej granicy jeśli chodzi o kwestie seksualne głównie o to proszę podać przykład, żeby ktoś n p. są takie sytuacje, kiedy dziewczyna opowiadają Jean umył wybrały się wspólnie na jakąś tam impreza no i wiadomo, że się tam elegancko tak ubrały i PL i został były z 1 z nich była zaczepiana przez jakieś tam chłopak kanony to nazywał też, kto był taki podryw tak, ale on już był od początku wulgarny bez tej dziewczynie się to nie podobała żona nie jakoś nie umiałam ludzie w TR inne tam z śmiały się obok trochę tak próbowały złagodzić sytuację ona była już zawstydzona to w samym faktem, że została gdzieś tam wyłowiono z tych kilku osób rannych doszło do tego, że chłopak ją w kratkę po pupie Petasz jakimś tangu komentarzem to efekt radnym napatrzył LTE ta dziewczyna namówiła, że ona miała taki pierwszy odruch, żeby go uderzyć z, ale nam w ogóle było dla nich niewykonalne i że za chwilę sobie wytłumaczyła, że trudno w zasadzie to już trwało jakiś czas pamiętam jak i przez jakiś czas zaczepiał ją na wcześniej nie postawiła żadnej granicy nie odesłali na ja w, iż automatycznie wzięła winę na siebie powiedział po prostu, że tak się stało to była bardzo nieprzyjemna sytuacja, ale w zasadzie no to ona mogła od razu odejść tak jak tylko zobaczyła, że to się to coś tam się zaczyna dziać, więc dla nas to było niesamowite, że to jest tak szybko także tak szybko te młode dziewczyny wchodzą w dół rola ofiarę i po prostu biorą winę na siebie no i to z łotewskimi ty takie stereotypy, bo taka sukienka, bo była pod wpływem alkoholu no to, o czym wszyscy wiemy, więc miałem trochę będziemy mówić o takim przełomem przełamywanie społecznych stereotypów i początek tego naszego warsztatu będzie związany z po prostu opowiadanie o tym, sojuszy z przemocą, jakie zachowania już podczas randki, jakie zachowanie możemy określić jako przemoc są one 4 dalsza część będzie myślę tutaj podobna do do warsztatu, który wcześniej mówiliśmy, bo też będzie mówić o asertywności dziś ta asertywność myślę, że jest bardzo tutaj potrzebna w wielu sytuacjach z takiej preferencji można być przemocy, ale rozumiem wasze teksty, które pani będzie prowadził współprowadzi, a to ona gdzieś też naszą zakończy czytam, bo jak za dobę osoby, którym w maju po takim warsztacie powiedzieć sobie aha, więc wiem jak wyznaczyć granice Lennon albo w konkretnych wszy konkretne przykłady będą dla mnie dowodem na to, że oto tu granice zostały przekroczone dzięki temu zysk brutto to pani męża Scott mówią też asfalt dzięki temu, że trenujemy asertywnością młodych ludzi wytwarza takie poczucie, że mam na czym postawić nogi, że to nie jest także oto grupka się ze mnie śmieje oto ktoś coś robi musi być jasne jestem rak tym brak jest on albo bez tak bez bezbronny, ale jak się dawno zbudować jakiś taki Zaremba z asertywności to będzie można łatwiej sobie pożyć to jest moja granica to szczególnie przyglądać gwałtownych gestów się nauczyć jak o zachowek razem kończyć jeszcze ciągle pytanie w właśnie o to co co w początku wystarczy, gdy jest grupa i czy dzieciaki powinny się orientować jakoś na siebie to znaczy czy gdzie panie pracują bezpośrednio z poszczególnymi 1 młodym człowiekiem czy też zwrócę uwagę na to, że jesteście razem jak patrzę na to zgadzać się na to jak nikt nie powinien o tym, grupa uzna, że tak można i odwrotnie czytamy elementy w warsztatach czy był to nie da się na warsztatach tak tak także biorą się o tych sprawach nie da się o wszystkim tym powiedzieć natomiast ten wątek odpowiedzialności, jaki społecznej też jak najbardziej jest poruszany on to co się czasami pojawia nawet momencie jakiś taki luźnej rozmowy w podczas warsztatów było okazuje się, że ktoś właśnie raport opisuje sytuację, którą widział ani sam bezpośrednio doświadczył też wtedy jakoś o tym rozmawiamy jak mógł zareagować zareagował takiej czy trakcji są ważne czy w ogóle są możliwe czy oni wiedzą jak reagować Instytut trochę na takim myśleć bardziej ogólnym poziomie o tym, mówimy akurat podczas tych warsztatów, ale ten wątek czasami sam wkrada takie właśnie społeczna odpowiedzialność za zwykła złośliwość tak, bo w przykładzie grupy nieopodal, uderzając o zmianach ołowiu z oświatą wynik niż deponując w czasie zaczął śmiać, ale nie było takiej sytuacji, że dziewczyny ruszyły prawdziwy raj w co zrobiłeś, tak więc domagać przeprosin ową cokolwiek rezolutny to była taka sytuacja, gdy myślę, że nikt nie wiedział co zrobić część osób zareagowała takim śmiechem nerwowym tak część osób gdzieś tam w ogóle nie reagowała, ale na pewno każdy człek jest rodzaj dyskomfortu może w przyszłym roku jak będzie biegło festiwal w Ostrowie właśnie warsztaty dla świadków było to co pan mówi to dla nas świadek to właśnie często takie różne programy się koncentrują na, jakby tej osoby, które z ofiarą tak właśnie się uczy jak to dziecko doświadcza przemocy tak ma się bronić jak rozróżnić to przemoc tak dalej to są, jakby takie kroki skierowane do tych poszkodowanych także, by wzmocnić i usamodzielnić natomiast rzeczywiście, gdyby tak przeliczyć ile energii co jest co jest warte no bo Włosi mają największy zysk jest inwestowanie w w tych wszystkich świadków, którzy oglądają ich sytuacja agresji rówieśniczej w klasie w szkole przez większość dzieci nie jest sprawcami przemocy tak właśnie się przyglądać często nachodzi i dlatego za mało właśnie z tą materią dlatego mają teraz zamierzamy na tych ziemiach gra myślę, że na warsztacie co się bardzo małym zakresie zmieści, bo mamy po niecałe 2 godziny nie mówiąc o tym, że to nie jest chyba takie proste, bo jednak wymaga pewnej trochę w nie co pan, jakim są to nie wymaga mówienie o tym, że jesteśmy razem z gościem musimy na siebie nawzajem zwracać baczną uwagę i w ten zaś pomagać razem albo reagować komu się dzieje krzywda i co to znaczy rzekomo się dzieje krzywda to jest to co niemiara warsztaty również zależne właśnie zrozumieć mechanizmy jak gorzka to rozproszenie odpowiedzialności, ale znaczy, że trzeba bardziej abstrakcyjnie myśleć to chyba jest mniejsze rzeczki wnieść znieść takie myślenie młodego człowieka na młodzieży czasami dzieci na taki poziom, że właśnie są pewne mechanizmy, że powinniśmy różne rzeczy robić razem dziś to nie jest łatwo też pomagać sobie w takich sytuacjach nikt ich ponad 5 zlote do tego, by komukolwiek pomagać niż pomagał w Mroczy Wiela komukolwiek pomagać tak jak tydzień temu, cośmy się stało niedobrego w szkole wszyscy widzieli to lepsze wyniki nic nie zrobił, dlaczego monitor został paniom pasztet domowy dla ciebie teraz ma pani wzięła komuś pomagać to jest problem z tak tak, ale jak sobie zaś że, gdybyśmy tak czekali aż ten młody człowiek osiągnie tak dojrzały, żeby właśnie ruszyli myślał jakoś na takim poziomie atrakcyjności toby to to by się chyba nie wydarzyło także część osób po prostu część rodzin nie ma tego zwyczaju, żeby rozmawiać w ogóle tak na różne trudne tematy ja sobie myślę teraz jak pan o tym, mówił, że Klich ze swoją dwójką dzieci do lat 3 i 7 już o tym, rozmawiam jak w ich dwójce o tym, że należy jednak patrzeć na tego drugiego człowieka oczywiście myśleć o sobie, ale też wiedzieć jak reaguje trener i myślę, że na ten poziom, który ich zdanie w tej chwili dostępne oni to rozumieją ja wychodzę założenia, że im częściej będziemy na ten temat rozmawiać tym jest większa szansa, że coś za kiełkuje taki jakiś rodzaj właśnie odpowiedzialności takie funkcjonowanie i prospołecznego ich działek po takich firm i Hanek z Warlubia wstążkę sprzed paru lat w ściekach wioskę i w Niemczech przed drugą wojną światową w zasadzie bohaterami grupka dzieci, które w pokazywanym w taki sposób neutralnych czarno-biały film i w pierś podjąć obronę tego filmu widz uświadamia to dziedzictwo przepraszająco kłótnię niż dopuszczają prawie, że do zabójstwa 1 z dorosłych z inicjatywy też władca much odczuwa to jednak warto stosować w euro tak do artysty sama figura w OFE sprzed paru lat chciałem właśnie zalać to pytanie, dlaczego tak jest, że dzieci bywają przewożone do sformułowania na okrutne i wyrządzają innym dzieciom krzywda, bo istotą zaś dla dorosłych takie przerażające takich jak kiedyś w aucie z tą ideą dziwnego niewinnego błąd w klasie, w której 1 z chłopców umarła mama i cała klasa była na pogrzebie i wszyscy płakali pól smutno co nie przeszkodziło dzieciom następnego dnia wyzywać go chłopca, że jest sierotą dzień po pogrzebie i właśnie dorośli byłem takim szoku, że dzieci, które widziały ten smutek tu tragedie były są w stanie w okrutny sposób właśnie się wyśmiewać następnego dnia no i to jest to jest trochę taki świat dziecięcy zioła oczywiście to okrucieństwo rzadko się czas mu o tym opowiada tak to co się dzieje on czasem wśród dzieciaków, ale cóż powody są bardzo różne myślę, że 1 tys taka też bezmyślność dzieci się z nimi o tym nie rozmawia nie pogłębia się, jakby ich empatii nie uczy ich jakby wczucia się w drugą osobę Tomasz prot części jest dziś możemy dawać tu zabawą także będziemy teraz kogoś wyśmiewać komuś dokuczać trądzik zrośnięty z pytania te mechanizmy cud może, by zabawnego co co może dostać, ale w takim mechanizmie krzywdzenia go dla Janoszka teraz spędziłam 6 godzin w szkole, gdzie nie można pomimo upałów gorąca wyjść na Dwór na żadną przerwę goście siedzieli zamkniętych dusznych klasach i po 5 godzinach takie dzieciaki po prostu wariują i z nudów z tego, że są zamknięte, że nie ma nic ciekawego do roboty dla Śląska sobie dokuczać zabierać jej dla niektórych jest to śmiesznym kojarzy z braku innych opcji, jakby wymyślają już różne głupoty więc, jakby czasem są takie prozaiczne przyczyny most takich głębszych przyczyn to okrutne Lalko potrafiłby dzieci, które sam doświadczył okrucieństwa w domu, jeżeli ktoś kogoś nie szanuje w domu ojciec ciebie Leier do tych przychodzi do szkoły to powtarzasz PAK ma innych dzieciach nie zastanawia się, dlaczego chce jak ten wzorzec, jaki widzą jak zalando jako model g także toto to n p. o czym pisze dalej w nsport w 7 dniach to jest właśnie bardzo pięknie pokazane było z tą książką o 7 dni relacjonuje ofiara sprawca dręczenia i właśnie ta książka pokazuje świat nie jest taki czarno-biały rozpra w gryzły ofiara jest biedna tylko pokazuje też cały głębia także dzieci, które dokuczają są często same bardzo skrzywdzone przez most przez rodziców też się nimi nikt nie interesuje i rzeźby przemoc jest takim aktem rozpaczy niemym szukania siebie tak wiadomo, że w takich sytuacjach jest dręczenie w szkole to gdzieś tak automatycznie jesteśmy duchowo przy dziecku w wierze tak, których doświadcza tego, ale chcemy stać się nie wdrożyli dawno tak ale, ale myślę, że właśnie się głębiej zastanowić nad takimi poważnymi przyczynami przemocy dręczenia toyoty dzieciaki są same często, które krzywdzą innych ofiarami przemocy dorosłych dom tak tylko nie zawsze o tym, szkoła wie i nie zawsze się, jakby człowiek z na te przyczyny ma jakość jak to jest w przypadku stawiania się wymiana cios na randce stawiania pewnych granic albo przekraczania świadomości tego, że został przekroczony czy to też może mieć związek z tymi wzorami, które dziecko wynosi albo albo aby tam, gdzie ktoś nie reaguje i w ogóle nie wie, gdzie są jakieś granice czy zostały przygotowane i nie wie nawet zachować czy to właśnie może też wynikać z tego, że widział w domu różne sytuacje i to były sytuacje, który miał ustawiał mnie jako dziecko już, że ja nie potrafi inaczej zareagować, a to co widziałam widziałem w domu rozkosznie siłą rzeczy zachować tak samo też może być taka sytuacja 11 oczek Uznam zdołała wzorce no niestety nie pomagają w sytuacji przemocy myślę, że tak oczywiście, że tak, ale też się u nas w akurat w tym temacie przemocy na randce też istotne jest stekiem Leon myszy takie społeczne taki społeczny podział i ustawienie w roli kobiety mężczyzny, bo to niekoniecznie są dzieci które, których rodzice wyniesionego demonstrują uczyć czytać dzieci są świadkami przemocy seksualnej nie tak w prostej linii, ale to są dzieci często, które żyją w takich właśnie Nino patriarchalnych rodzinach tak, gdzie kobieta nie ma nic do powiedzenia w różnych kwestiach nie tylko skwer w kwestii seksualnej Vince Vaughn często te dziewczyny, z którymi my się spotykamy podczas warsztatów no one mówią w taki sposób, że ja się czasami zastanawiam, ale nasz, widząc to osoby kilkunastoletnią mam wrażenie, że może to jest pani po sześćdziesiątce taktyki, a taki byt to jest niesamowite jak bardzo często pracuje z osobami starszymi teraz dopiero jakoś od niedawna zaczął się spotykać z młodzieżą i czasami jestem po prostu zaskoczony jak bardzo takie właśnie zesztywniałe pełne stereotypów światopoglądy są przekazywane tym, a młodych ludziach, ale oni to biorą to jest najbardziej, a lekko zgarbiony z cokołem co to, jakie są elementy takie światopoglądowe działek zachowania choćby eks nie chodzi o rolę kobiety w rodzinie właśnie o to, o czym teraz tak w kółko jest głośno, a często jest także normy, a nam się spotykamy z takimi dziewczynami około piętnastego roku życia, które są już w oglądają nieraz jak naprawdę młode kobiety, ale jednak jeszcze gdzieś jak w jest taka rozmowa w trakcie spotkania no to one się nas nieraz pytają też czy, ale albo są zdziwione jak mówi może macie prawo tak w taki w takiej sytuacji odmówić albo wycofać się po to, właśnie n p . na randce miałyśmy kiedyś taką sytuację, kiedy dziewczyna opowiadała nam szybko miała takie poczucie, że chłopak tak dużo zainwestował w kasy tak 5 000 na tym spotkaniu, że ona po prostu czuła się, jakby zobowiązana także tam uniósł się pocałować ją na, pomimo że nie miał na to ochoty to po prostu uległa, bo czuła się zobowiązana, więc Stano to są tego typu sytuacji myślę sobie, że to jest nie tylko związane z tym co takim rodzinnym aspektem, ale w ogóle też ze społecznym nazwę szerszy wymiar tego społecznym aspektom wrzuca popkultura i im świat muzyki wideoklipów tego co na YouTubie jest, w których chyba dla ludzi w tym wieku jest niesamowicie istotnymi skutecznym takim środkiem budowania posta w wartości 8 2 tygodnie temu rozmawiali w radiu TOK FM program dość przemocą niektórych hiphopowych szeroko owych zespołach w Jet to w jaki sposób są przedstawiane kobiety instrumentalnie to jest przerażające statystyki nie większą część dorosłych ludzi widzę coś takiego mówi to jest niemożliwe w języku polskim te piosenki, gdyby nie to, że nasza koleżanka redakcyjna Niemka niedawno widziałam był pod sklepem grupka młodych osób, które wyśpiewała żywą piosenkę kiwając się i co jest jeszcze w tej części z tych najbardziej zaskakujący dla bardzo wielu osób dorosłych, bo 2 × dzwonili pisali słuchaczy jest zaskoczony tym co w tej grupce śpiewający w tym takim bardzo anty kobiecych tekst był też dziewczyny, mimo że są już jest im się melodie podoba w tym z tak rzeczywiście jest niesamowite, ale mają oczywiście melodia go nie myślał o kalibrze poważnie skoro to jest wielki obiekt jest dobrze zrobiony wideoklip wszyscy śpiewamy po torze ci chłopacy chłopcy tak o kobiecie się dziewczynie śpiewają to widocznie to tak może skoro jest tak dobrze zrobione są silne zobaczą w telewizji nam polityk powie, choć od jutra prawda w nie pijemy wodę z kranu nie pijemy tak no może to też o to chodzi, że taka moc jest tego co w internecie nie wiem modlę dla mnie jest to dość duży problem nie wyczuwa gdzie, gdzie ta kultura masowa i szczególnie muzykach, bo mamy pokolenie Donald nawet nie wie jak mocno wpływa na czarno można tego nie wiemy, jakie są te proporcje tak jak bardzo rodzinna jak bardzo w już na tym etapie z młodzieżą, z którą my pracujemy to wiadomo że, że tym punktem odniesienia przestaje być rodzina dzieci przedszkolnym wczesnoszkolnym to jakbym grupą odniesienia jest nowy dom natomiast nastolatkowie to już jest grupa odniesienia właśnie tartak, czyli nastoletni różnic współtowarzysze nie zawsze klasa, ale w ogóle taką oto cienie, więc dalej ciężko tutaj powiedzieć, które w tym momencie, która grupa ma silniejszy wpły w na, aczkolwiek ten moment wychowywania w domu w, czyli te parę lat wcześniej ma ogromne znaczenie wchodzimy w to grupa nastoletnią, a więc poszerza się pytanie, jakie poczucie własnej wartości Magie Johnson, który wychodzi z konkretnej rodziny cegły w miasto tego poczucia własnej wartości dużo zależy punktuje fajny mądry to też mam większe szanse na bycie bardziej asertywnym tak wszystko jedno czy w sytuacjach szkolnych gość na randkę z Wayne, a jak się czuje mały głupiej i i bezwartościowymi narzeczony kolega zapłacił na 2, dlaczego pocałować może tak wypada mi wolną od wytycznych ADO tego dotyczy góry świadka ciekawe, czego nie toczy nieliczna warsztatach można coś takiego jakiś sposób jak to powie ćwiczyć albo promować, ale treść takiego świadka jest o tyle ciekawe, że psy wyobrażam osoby, które w dzieciństwie były świadkami przemocy nie dorastają, a Teresy prawda trudno powiedzieć, bo mamy taką sytuację, że szczególnie w Polsce w pewnych kręgach się dużo o tym, mówić tak są organizacje pozarządowe oraz znaki w czasach, w których polityk powielacza w premier obecny powiedział pan za dwa-trzy miesiące temu Żegota rząd zbił i to mu na dobre wyszło panu co to zmienia zup na ten cel jak premier tak w kraju Basków czy Turcją ta dyskusja co chwila wraca, ale zazwyczaj bywa to także efekt był świadkiem przemocy w dzieciństwie nie miał dobrych narzędzi jak pojęciowy, żeby sobie opowiedzieć w głowę co się wydarzyło, dlaczego co się wydarzyło, kto w tej sytuacji stosował przemoc albo nie ma z kim o tym, porozmawiać n p. w rodzinie czy wśród znajomych i t d. abi dorasta to czy to jest tak, że taka osoba ma obstawę właśnie tę sytuację tych w Polsce przez miesiąc dyskusja o nama przemocy przeciwdziałania przemocy wydają się jest z jakąś grą w finale czy to jest także taka dorosła osoba ma w sobie coś takiego żona chce później jak najbardziej spróbować zrozumieć czy też wręcz przeciwnie artystek rodzice nie uświadamiają, że w dzieciństwie byli świadkami przemocy, że to na nich wpłynęło mieliśmy taki program i wysłać zwolnienia trenera wybuchła w styczniu 3 zlotym znaliśmy właśnie przemoc rówieśnicza w zezwoleniu taran, który mówi, że ma 4 0 parę lat w nią pamięta taką dziwną sytuację szkoły podstawowej żonie bardzo lubi, jaki dziewczynki już na rzecz kobiet jak Galeco cóż to co są państwowymi na różne brzydkie rzeczy, a tu myśli pan, że to była przemoc nigdy tak słucham osób uprawnionych do tak powiedzieć ciasto pana wymyślam, ponieważ pierwsze 100 zlotym tak nośnym 40 parę lat nikt takimi się, że to jest też jakoś uwarunkowana charakterem logicznie osobowościowo jesteśmy wam dam takie sytuacje z ze swojej podstawówki i też mam prawie 4 0 lat wierzę, że te i wiem teraz żona są przymocowane, że byłe, ale już wtedy wiedziałam, że pan, że ta osoba cierpi czyli jakby stał stronę, niemniej przyłączam się do nich do tych agresorów tak w takim znaczeniu czasami reagują one są to oczywiście na tamte czasy było na FB adekwatne tak długo mojego wieku umiejętności, ale mam wrażenie, że to jesteś związany jest po pierwsze jestem tu byli świadkami przemocy, jakiej jesteśmy w jakim miejscu, bo rząd jest świadek przemocy w szkole jest fajnego że, gdy świadek przemocy w domu dziecko tak to też jest fajnego, bo to dziecko często poprzez bycie świadkiem przemocy w domu jest po części też ofiarą przemocy, ale zupełnie inna sytuacja jest jak jest świadkiem przemocy w szkole tutaj w szkole w szkole jest i go nie ma taki jest w grupie rówieśniczej w domu tam są inne zależności, więc myślę, że już to jest różnica także te osoby inaczej to odbierają w dorosłym życiu, ale też myślę, że inaczej reagują osoby różnych właśnie charakterach różnych różne sposoby wychowywania a, że to też, jakby na wiadomo, że to później w dorosłym życiu też inaczej wygląda, czyli jeśli ktoś już wrażliwej i niemy rodzice rozmawiają z nim na ten temat się właśnie trzeba być uważnym na innych czasami trzeba reagować, chociaż wydaje się, że tonie nasza sprawa NATO w tym dorosłym życiu pewnie będzie gdzieś to kontynuował, a jeżeli nie zwraca się na to uwagi, gdyż nawet był tym światkiem widział i czuł, że coś jest nie tak no to być może tak będzie dalej żył no to myślę, że to jest jakaś taka bardzo wielu Czernikowo i bardzo zależy na sytuację to co się dzieje w naszym kraju od Odry od iluś tam lat jeśli chodzi o edukację twarz oczy to nie jest także nauczyciele przestali mówić o tym, żeby nie bić słabszych pytam oto stoję w specjalnie takie sformułowanie bardzo mnie kolokwialnym, dlatego że bardzo bardzo wiele ofiar przemocy nad żadna inna na tle rasowym etnicznym, mówi że była zaskoczona tym w Polsce wróciłyby tramwaje autobusy przystanek przy ulica czynnik nie reagował na wynik nie reagował na krzyki zaczyna przemoc fizyczną, że ludzie przechodzili obok być może to 30 proc prawie 3 0 lat wycofywania się szkoły z wychowania rodzice mamy pretensje, bo zaraz rząd zmieni inaczej będzie wychowali tego tak daleko może to być takie jak myślą koniec czystek może być wszystko już 3 tys zloty skał czasu moczy myślę, że dobrze wychowana w rodzinie z takich aktywnych świadków, którzy rzeczywiście chcą pomagać widzom Łódź wyznają zasadę potrafią coś zrobić to jest ciężko pracowali to rzeczywiście się obywateli bardzo wcześnie w szkołach i tego typu programy w ogóle takie edukacyjne wprowadzać, ale każda sprawa przecież w tych basenach jest z każdego roku jak na przystanek autobusowy w Norwegii siedział chłopczyk grozi mu od 10 stopni w krótkim odpoczynku i kamera ukryta wypatrzyć coś co robi to wszyscy, którzy podchodzili do niej kombinatem przystanek mówi Gert tron dziedzictwo wymalował na jakiś chłopak zdjął kurtkę da jakaś kobieta zapytała, gdy Coma zadzwonić od zaraz zamarznie masztu sweter mówi tego wszyscy co zrobić i to w Norwegii puszczali w telewizji Paszkiewicza w tym mieście to z sąsiednią z dwudziestego, w którym mieście, by tego nie nakręcił tu ludzie by się zainteresowali czy też drogie mówienie, że jest rok ale, ale moje, dlatego że nie jest łatwo, bo właśnie różne rzeczy działa już, że człowiek nie widzi krzywdę, a nawet z różnych powodów nie nie reaguje my często robią takie zajęcia edukacyjne osie dla klas, żeby troszeczkę im pokazać jak to robić, bo jak się rozmawia z dziećmi no to im rzeczywiście Szkot jest przykro, że ktoś komuś dokucza, ale nic nie zrobili no bo nie wiedzieli jak tak albo się bali, że sami będą teraz ofiarą albo, że jak pójdą do nauczyciela Motor i oskarżył okablowanie, więc różne, by takie rzeczy blokują te dzieci, że nawet jak widzą krzywdę to nie mnie nie nic nie robił, więc dlatego się bierze warto różne takie edukacyjne robić dzieci Kamili zajęcia, żeby nauczyć w praktyce jak receptura nie pokazuje dzieciom jako zysk w sensie pomaga innym, bo boi będzie mnie bolało pomaga innym wtedy poczuje, że zrobię coś dobrego broni i innych, którzy są atakowani, bo otrzymywali wizę ukrytej kamery może mnie od razu wozem jako zysk tylko najpier w my analizujemy dziećmi, dlaczego tak mało ludzi pomaga tak i okazuje się, że dlatego mało ludzi pomaga butów wcale nie jest proste tak, bo było właśnie pomaganie wiąże się z tym, że nie musi się komuś przeciwstawić musi wyjść przed szereg musisz coś zrobić imprezę to jest decyzja taka ciężka tak czasami pokazujemy dzieciom w jakiś film kiedyś z Kevinem Costner był wojna, w której właśnie w klasie staje dziewczynka w obronie drugiej dziewczynki przeciwstawia się nauczycielce i o wylądują u dyrektora dziewczynki albo się na podstawie takiej sceny z filmu dyskutujemy z dziećmi tak co można stracić cumował zyskać także tu za Kalisz dyrektora, bo się postawił ważne, ale zyskasz przyjaźni koleżanki zrobiłaś to co ci mamo zawsze mówiła byłaś uczciwa tak stanęła przez szereg ale jakbym zyskasz podzi w ludzi także my pokazujemy dzieciom, że jest decyzja, że można właśnie różne rzeczy zyskać, ale też mógłbyś stracić tak mogło się wyśmiać mógł ciebie się potem śmiać, ale potem duszy jest w jak jak to praktycznie zrobić tak jak właśnie pomagać, żeby w 20 maja mają w sobie taką tuszem część martwy tak otwarty, żeby mówić o różnych krytycznych sytuacjach, w czym spowodowane właśnie takimi spotkaniami rozmawia może, że o wiele większą niż dorośli zieleń dzieciaki zima zachowań dorosłego to o wszystkim rozmawiają tak przemocy razem z o przemocy w klasie o o tym, ja jak tu jest jak ci ktoś pomaga albo jak się czułeś akcji nikt nie pomógł biedna snu dzieci są tak bardzo plastyczną plastycznymi otwartymi istotami, więc on szaleje w coś co się pani ma jakość mówiła, że są coraz można zaobserwować, że na pewne stereotypy takie umorzenie konserwatywne, ale takie o lataniu mówią o tym, że z nami osoby starsze seniorzy zaczynają przypominać w przypadku niektórych wartości nie poznał młodą osobę co z tego co się dzieje pani też to potwierdziła, że z Kamińskim rzeźbę collage czy teraz będą coraz bardziej konserwatywną wartości, że różne dobre czasy blach Hawk dla kobiet to już też były na myśl, że to nawet, że to trudno powiedzieć, jakim takim przejęciu światopoglądu tak czy jakich ja myślę, że czasami jest powtarzane na proces, jakim bez takiej trochę bezmyślności bezradny, ale wchodzenie w role, którą mi społeczna z Azji Indie refleksyjnie to właśnie to dla klienta także tu gdzieś składa się na to pewnie i brak poczucia własnej wartości ten taki bezrefleksyjne przekazanych dziś pewnie w przez wielu pokoleń takich przekazów rodzinnych właśnie, że miejsce kobiety jest tam nie w kuchni tak powiedzmy gość najprościej i EUR to sami to jest także początek tego spotkania z młodzieżą jest taki, że mecz się zastanawiamy się w lewo jesteśmy zaskoczone, ale za chwilę jak się zaczyna jakaś głębsza rozmowa no to widać, że te dzieci tego potrzebują żądnych tworzonych chcą zobaczyć inne możliwości tak tylko Jeanne tak jak ja na poczcie nikt z nimi na ten temat nie rozmawia, bo bardzo często tak jest, że nam się wydaje, że mu do młodzieży mamy trudny dostęp, bo oni żyją w swoim świecie nie chcą tam ze starymi gadać i t d. a tutaj jest kwestia czasami tylko te pokazania, że mnie interesuje to co masz ty do powiedzenia i ten człowiek oczywiście na nie zawsze to jest pełna otwartość na dzień dobry, ale to zainteresowanie w drugą stronę od razu widać powoli będziemy kończyć nasze rozmowy teraz wczasów czy można w słuchaczy schodki zaprosić, żeby w swoje dzieci na warsztaty przysłaliście są jeszcze miejsce 3 jak ten sposób dziś do Warszawy do Warszawy dwudziestego drugie od czerwca pewnie nic z tego powodu nie przyjedzie, chociaż może nie wiadomo, bo w Warszawie odbywać się będą warsztaty są 3 warsztaty te 2, które dokładnie omówiliśmy, które będą panie prowadziły współprowadził są jeszcze miejsca ciężko zamykane miejsca stały się celem jest na stronie BIK bok festiwal są informacje o każdym dniu nasze warsztaty zespołu w sobotę 20 03 . i przy każdym warsztacie jest adres mailowy, gdzie rodzice mogą zapisać dzieciaki na ten warsztat o radzeniu sobie z agresją słowną zapraszamy dzieci od dwunastego do szesnastego roku, bo się młodzież z życia, ale twój Maria mój 14 14 1 8 lat i w tym samym czasie się odbywają też w sobotę od godziny dwunastej przemoc na randce roztoczyć Trochowski dwudziestego tak 3 czerwca to są warsztaty zamknięto także obowiązuje zapis w nim 2 godziny wtedy na drugim warsztacie pracuje w mówiła psycholog szkolny i Janowem Żołnowski wiceprezes stowarzyszenia bliżej dziecka, ale bardzo dziękuję za 6 w programie są rozmowy była z nami również psycholożka Marek Kuźmicz ogólnopolskie pogotowie dla ofiar przemocy niebieska linia dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA