REKLAMA

Jak zmienić system nauczania w szkołach na bardziej przyjazny uczniom?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2018-06-16 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:33 min.
Udostępnij:

Choć dużo ostatnio się w Polsce mówi o reformie edukacji, niewiele zmienia się w samym systemie nauczania w szkołach. Wiele z nich wciąż stosuje XIX-wieczny model podawania uczniom wiedzy, bez angażowania ich i rozwijania kompetencji miękkich. Tymczasem szkoła powinna się zmieniać i dopasowywać do współczesnych wyzwań. W jaki sposób ułatwić uczniom zdobywanie wiedzy i zmienić podejście nauczycieli? Czy mogą w tym pomóc metody zapożyczone ze świata firm komputerowych?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Twardowski przy mikrofonie witam państwa blisko w wakacje ciepło jest właśnie takie jak ja w sierpniu, ale jest kwestia jest jeszcze już wcześniej skończyła edukację i edukacji się chciałem porozmawiać o przyszłości edukacji o tym jak można zmienić system edukacyjny w Polsce, by było lepsze niż jest mowa w być może to chyba nie ulega wątpliwości dziś posłowie Maciej Sas wyszedł z Crumpem, a ze mną w studiu Paulina Żbikowska Fernandez de nar EW ska nauczycielka Rozwiń » była dyrektorka szkoły dzień dobry dzień w i prof. Marlena plebańska z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego czy wręcz wywiązywania się zgadzają ze mną w edukacji w Polsce na pewno można zmienić, ale w 2 nie będzie wiązać i pali w w szczegóły polityki no ale ostatnia reforma chyba mnie nie kończy sprawy w autach wszystko można zmienić należy raczej nie jest dość dobrego i edukacji w różnych innych sferach życia natomiast rzeczywiście w kodeksie dzisiejszego spotkania i pracy projektowej kształtowania kompetencji przyszłości przygotowania młodzieży na swego rynku pracy, a za dużo do zrobienia tarot się już od dawna dużo mówi i pojawia się czasami pomoc powiedziałbym karykaturalny typ szkół klasy, które specjalizują się w kształceniu osób pracujących później na infolinii chociażby tam były takie pomysły, a rozumiem, że to nie tędy droga czy mówimy raczej o kompetencjach farsą ujęciu Basket nie wiemy czy sieć transportowa, gdzie te dzieciaki kręci chodzą do szkoły będą pracowały kiedyś, gdy dorosną mogą być zupełnie inna zawody zupełnie inna jest sytuacja ekonomiczna niż mamy teraz mówimy o kompetencjach przyszłość bardzo szeroko, czyli przede wszystkim takich kompetencjach, które pozwolą młodzieży nie tylko wybrać sobie zawód, ale stworzyć swoje miejsca pracy, dlatego że żyjemy w takich czasach, w których około 4 0 60 proc dzieci w szkołach podstawowych będzie pracowało w zawodach, które nie istnieje, więc najpier w będą musiały stworzyć odbiera potem w nich pracować my właśnie taka druga bolączka tej edukacji, że uczymy, ale czegoś tak, by co mamy w każdy kraj jako zdefiniowane w podstawie programowej natomiast niezależnie od tych podstaw programowych do tego ze skóry kulą potrzebny jest taki duży pakiet kompetencji społecznych kompetencji cyfrowych, które pozwolą właśnie w tej zmianie aktywnie uczestniczyć pani powinna pani była dyrektorką szkoły w, więc pewnie pewnie w pani na doświadczenia ten system mocno się mówi Iwaniec dziewiętnastowiecznych cały czas mamy ten system, kiedy uczniom podaje się widzom kłaść łyżeczką, a nauczyciel wchodzi też kontrakty z nimi dosyć gładko w nadal tak jest faktycznie ta nadal tak jest w większości szkół gotowi są szkoły która, które są drugim dużym procesie zmiany, które zauważył, że ten typ edukacji tak naprawdę nie odpowiada na potrzeby jej odbiorców czyli, czyli uczniów LM, ale rzeczywiście tak jest, że gra, o ile jednak znaczenia jest taką metodą Fontana scenki uczniowie są tak naprawdę biernymi odbiorcami wiedzy nie oni tworzą swoje zasoby nie znają tak naprawdę swoich zasobów nie znają swoich kompetencji, ale i nauczycieli z tą osobą, która mu gdzieś, a priori czujemy jeśli została do tego wykształcona przygotowana, że wiele rzeczy ucznia tak naprawdę potrzebują na koniec, a nie wie, ale no trudno wiedzieć o tym, czego potrzebują dzieci, które urodziły się już w ogóle w w świecie cyfrowym nauczyciele nie jesteśmy w stanie podążyć za zmianami w nagrodę muszę się otworzyć na to, żeby właśnie uczniowie tworzyli też koszt to oni LM, ale oni mieli tak jak pewny udział w edukacji albo nawet najbardziej aktywną Sowa no no nie jest w stanie podążyć za tymi zmianami które, która niesie nasz współczesny świat ataki paniki w zabrzańskim powiedziałam nawet bardzo nie wiemy, dlaczego my naszych uczniów przygotowują one na jakie zawody je do jakich zawodów i przygotowujemy, ale wiemy na pewno że, że te dzieci będą współpracować będą pracować w oparciu o relacji w oparciu o takich kompetencji zwane miękkie, choć przez warstwy usuwanie luk w kompetencje kluczowe, ale i to wiemy na pewno natomiast, jakie zawody będą wykonywać tego zupełnie nie wiemy, a jak byłem n p. duże nie wyobrażam sobie, że moja siostra kiedyś będzie SL transformatory zupełnie jak obie dorastały w domu dzwoniąc pod pojazd no właśnie to jest ta osoba, która wprowadza zmiany w zarządzaniu projektami firma głównie IT Jeleń z koalicji godzi się również bankowość wchodzić w nurt Agile, a i mnie takim coachem elewacji nad torem wspiera czym powiedzmy takich zmian w biznesie i w świecie IT, a i teraz takich działań osłonowych również potrzebujemy edukacji również potrzebujemy takiej osoby, które błędom szybko z winy nie reagować na zmiany albo będą otwarte na to, że należy wyłącznie domeną dużych podpowiada, czego nie potrzebują nie będziemy gorszyć na miarę ich potrzeb ten materiał, który ich nie przedstawia innymi słowy musimy się przygotować na to uwagę ta reforma edukacji był szał na Popowicach czas pojawiał hasło to nie jest proces, który z nas robić raz i nieskończony wolność godność cały czas byliśmy gotowi na to będziemy zmieniali szkołę będziemy zmieniali funkcjonowanie klasy LO funkcjonowanie samych uczniów nauczycieli szkoła tak, bo wie pan wspomniał ten system edukacji, który funkcjonuje do dziś jest systemem dróg powstaną zupełnie niepotrzebne na potrzeby rewolucji przemysłowej, a wtedy, kiedy potrzebna była pewna pewnych posunięć państwo w wykonywaniu wszystkich zalań, gdyby ktoś nie był posłuszny to albo w fabryce straci już mówiąc obrazowo palce albo w 2 wstęp na froncie może stracić swoje życie dzisiaj oczekujemy od młodych ludzi, żeby byli odważni, żeby sami kreowali ją zawody jednocześnie szkoła i odwagi nie uczy i topowym u nas tak uczciwie, bo było dziś odważne są często jest źle postrzegane jako owoc ekip pro jako problem, a chcemy, żeby właśnie odważnym był w swoim przyszłym życiu zawodowym tak doszło w iluś lat się mówi o tym za faktycznie są nowe pomysły, żeby szkoła była w Rosję na projekty o opłatach na takich projektach Neptun informowaliśmy w audycji wiele razy o tym, że może być też na hasła odwrócona, w których której to uczniowie bardziej nadają w segmencie, który ten cel czy kierunek edukacji o tym co ma być wkładem mokra tycz na udział uczniowie szkół decydują o tym co się będzie działo się jest taki system jak Montessori, którym to dosyć stary system tak naprawdę kończy się sygnalizuje notę kłaść coś jeszcze trzeba zmieniać do wyborów, o czym wszyscy od dawna mówią wszyscy wiedzą tak powinno być to tu się od przyrostu nie zadziałało, a zaczęło się tak tym samym kolejne kroki w tej całej transformacji tej całej ewolucji i właśnie trend ten pomysł tak na takich transformatorów węglowych w edukacji notes tt kolejny pomysł fakt, że kolejne dostosowanie przekształcenie takiej tradycyjnej metody projektów czy tego kształcenia Montessori, które gdzieś tam też oto obrazek projektowany zespołom bardzo mocno prawda w swoich korzeniach, ale takim dostosowaniem do do przyszłości tak, by tego jak zmienia świat, w którym kierunku się zmienia w związku z tym prawa też do formy metody dydaktyczne muszą cały czas pracować dostosowywać się i pomagać uczniom w tym świecie funkcjonować taki fajny pan przykład z Mont Sainte powiedział Bobo montes Welt Krysia z taką tradycją prawda drewniane klocki drewniane zabawki tradycyjne takie bardzo podejście notarialne rozgrzała tak swoją i tak działa, ale nie wszędzie tak tutaj taki taką krótką anegdoty powiem tylko, że mamy dużo przedszkoli prawda zaś prowadzone metodą Montessori, kiedy się z jednostkami dyrektor takiego przedszkola rozmawia długo wdrożeniu tabletów tak do tego przedszkola i była taka fala dyskusja o handel tym winy, ale wiesz mamo mamo jak to przecież to, w których wiek zakłóca cały całą koncepcję zarząd PAK to musi być tradycyjne takie i t d. Mn wieszać trochę trochę trudu tak jest, że wtedy, kiedy ta metoda powstawała drewniane klocki były najlepszymi przyborami narzędziami dydaktycznymi, jakie były możliwe teraz chciał spożyć trochę w przyszłość i zastanawia się właśnie jak n p . w alfabecie wieśniacy trawa narzędzie Ciech cyfrowy robot klocki tak zaadoptować do całej koncepcji Montessori, gdy się udało, tak więc tak, jakby Milner tą anegdotą wyprzedza go rzeczywiście to nie znaczy także te metody, które sam są złe jak one są dobre oceny strat cały czas rozwijać cały czas dostosowywać do tego co dzieje się na świecie jest bardziej, jakby tego tak kolejny krok tak kolejny dość duży krok właśnie w rozwoju Mateusz dostosowaniu do tego świata w przyszłość tego trendu, jaki mam się zmienia doktrynę to w takim razie mówimy o tym co się nazywa Agile transformator co 2 mogły jak nazwa filmu science fiction z FBI co nim zwinność na czym polega ta zwinność, o co chodzi o to testach w mowę Sikorskiego oskarżyć treningami dla psów z całym szacunkiem potomstwa są takie treningi i te psy są zwinne i biegając całe zawody związane jest to nadal to się to skakały biznesowo, bo tak jak pani mówiła wcześniej sąd oraz firmy inwestowały w informatyczne firmy bankowe muszą się przekształcać w taki jest winny sposób na to brak zwinność rzeczywiście jest inny pokrewny nurt RL powstał w 20 0 1 roku wtedy, kiedy spotkała się grupa innowacji takich liderów w świecie IT jej stwierdzili, że metoda zarządzania tymi firmami tego Mędrek kaskadowo zupełnie nie działa i przerzucił, żeby mówić o tym, że była to rzucili nacisk na ranę ożywić blisko o odbiorcy, żeby być blisko tej osoby, która odbiera mu w przypadku firm IT produkt, a w przypadku szkoły z tego, że jakość nauczania jest to, że to co my dzieciom dajemy to nie myśli tylko podstawy programowej, ale również myśli właśnie tych kompetencji, które są w mojej perspektywy nawet jako byłego dyrektora szkoły ważniejszy nawet niższy niż w programowe na internet LTE z przedszkolem jest jakby takim realnym byciem bardziej uważnym na to czy aby na pewno to co my robimy służy naszym uczniom czy to nie jest po prostu robienia czegoś co jest wypracowane przed wieloma laty i wzrostu powielane, dlatego że jesteśmy dzięki temu my nauczyciele w strefie komfortu czy na pewno nasz muszę posłużyć na pewno nie mogą się, że dzięki temu rozwijać mam uczyć poszerzają swoje zasoby mają świadomość swoich kompetencji czy mają świadomość tego kim są dobrze, o czym marzą co chcą rozwijać i to właśnie to co daje ZUS Rambo i oczywiście to co pan powiada się z tym zgadzam się z bardzo wiele ciekawych pięknych metod na rynku i też pomysłów takich edukacyjne i do stron zupełnie niczym nie zaprzecza wręcz przeciwnie własnym zakresie wszystko tylko jestem takim narzędziem swojemu lekkiemu takimi domami różnych działań, które wspierają bardzo tak efektywni skutecznie właśnie rozwój kompetencji kluczowych, czyli współpracy kreatywnego myślenia w grupie jest w grupie tak komunikacją partyjna na feedback taki rzetelny Viborg zwraca uwagę na to migracyjne jeśli to efekt jest po prostu umie zastosowane tylko o w kontekście bliskości do potrzeb naszych uczniów chce, żebyśmy cały rozbili na uwadze, że szkoła istnieje dla nich i że oni są oni są tutaj najważniejsze tak naprawdę to zrobimy czy być może byśmy coś sprawdzali czy na pewno zrobimy inne insuliny na walkę pod wydawało się, że ten system jest opanowany, bo robimy to słowa my, zanim słów od formy sprawdzianu albo wywołujemy do tablicy na sprawdzian mecz co działo nie zadziałało to jednak nie o to chodzi o nie chodzi o to by było więcej kartkówek więcej ocen wystawianych mnie też nie wiem, dlaczego nie byłem nie widzę za bardzo w ocenie jak taki sumując do powiedzenia dowodzenie i jej skuteczności dodam, że jeżeli uczeń po próbuje jej i popełnia błąd, ale jest oceniony za ten błąd to jest informacja zwrotna, że na pewno błędy nie można popełniać związku czynnego popełniamy tu się go albo skrzętnie ukryć albo zrobić wszystko co mają moc, żeby tego błędu, więc nie popełnić EADS uważam, że żywność w skrajnie zupełnie zmieniono także głogi za sobą również w nią błędy to przecież dzięki temu nasze uczymy, a myślę, że historia można podać wiele przykładów osób, które powojnie jakiś błąd się założyć naprawdę wzruszające, że ten był wielkim odkryciem handlowym jest budowanie takiego środowiska, w którym jest dużo zaufania do siebie no gdzie ma zaufanie do siebie swoich uczniów budujemy zaufanie między nimi wody, żeby właśnie spokojniej swobodnie mogli popełniać błędy, ale i, żeby je sprawdzić właśnie ta integracyjna szkoła udzielania tych różnych różnych zadań na takie mniejsze zadania, a po każdym jest refleksja w grę i uczeń robi taką autorefleksję sam sprawdza co mu służyło nie służyły jak może zmienić czy Google potrzebuje do tej zmiany odczują działaczy podsumuje kolegę, bo może, jakby w tym zespole są osoby, które mają takie zasoby mają takie kompetencje, które mogą były nas wesprzeć inwestować w budowaniu takiego środowiska gdzie, gdzie błąd jest zasobem, a ocena ja widzę w nim tylko sens wtedy, kiedy ona realnie odpowie na to co działało nie działało, jeżeli jest to ocena opisowa zawodzenie kształtującym jest tego pana ocena oklejona, że oczywiście jest wspierający uczniów tak to jest fajne kiedy, kiedy odchodzimy od dwójek trójek i całej jednostki nawet tego, by każdy uczeń faktycznie było oceniane tak, aby to też coś dla niego znaczyła w ich do tego tematu do nowych umów z forum nowych pomysłów na edukację idą do samej idei Tuska my wracamy do jej części audycji o godzinie piętnastej 4 0 ponownie Jan Twardowski w mikrofonie witam państwa człowiek w 2 0 edukacyjny dziś o mały Maciuś droższe od Tuska małość bilansowej odmian o edukację zmienić, by była lepsza skuteczniejsza przyjemniejsza bardziej wartościowa dla uczniów dla nauczycieli za mną studia upomina odbito ska Fernandez trener Kret łódzka nauczycielka była dyrektorka szkoły witam pana w dniach wbrew im prof. Marlena plebańska wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego inżynier rozmawialiśmy już w pierwszej części dochodu ma do ska co to takiego jest, ale w zasadzie nie wyjaśnić co to jest Crump, skąd został posłem z metodologią, która się wywodzi ze świata firm informatycznych to metodologia pracy to może los my Polish dostosowana do Boga czuć się również o współpracy z takiej zwykłej co to jest magiczne słowo Auschwitz Strama jest wykorzystywany w świecie IT po to, żeby zespoły mogły, ale dużo zwinnie pracować pracować też tak żeby efekty ich pracy były zgodne z jego zamówieniem produktu na pracę czy osoby która, która o coś konkretną firmę konkretny zespół prosiła i sąd pewnemu pewne działania które, które powodują, że właśnie w nim w tych zespołach jest o wiele więcej kreatywności, by więcej współpracy o wiele więcej takich prac, która odpowiada konkretnym potrzebom tego protestu Nora Ephron powiedział wcześniej czy Toy Story tak było do szkoły miękkie szkolenia z placu projektowej i tam generalnie, bo tak soczyście jest menadżer projektu jest harmonogram robisz to totalna to na koncie występy produkt, gdyż pokazuje klientowi rozumiem skromne polega na tym, że ten termin ten produkt robimy dosyć szybko jakąś wstępną wersję nikt nie czekamy aż będzie już gotowy i opakowany w piękne pudełko będzie dotknięta mógłby on zrobić coś takiego co ty na to to jest taka albo taka praca, kiedy dobrze, choć z doskoku kogoś zabije na początku lat dla jak rozpoznać co od tak naprawdę chodziłoby o to by to błąd, o których mówiliśmy wcześniej, jeżeli są do popełnienia owej popełnić od razu o nazwie naprawdę nić, ale uświadomić produkcji w przez miesiąc 2 w Zorro, który na końcu się okazuje być mocno nie tak jak klient chciał no ale niosło się z obrony już zapakowane do dołków wszyscy mówią na to MF dodajmy w ten sposób tak my wzrośnie frustracja, jeżeli tak duże niezadowolenie, a do szkoły do szkoły ministrant trafił poprzez, a 1 z obcymi, których montaż podobnie jak w tym świecie dzięki tym w 20 01 roku Gdańsk spotkali, kiedy powiedzieli sobie o tym, że na razie brakuje jakichś zwinność brakuje innych RM w zarządzaniu, czego chcą, by usprawniło ich praca dodatkowo pozwoliło ludziom też rozwijać się w w tych organizacjach i druga podobnie do mojej historii jest faszystą turecka mostem w działaniu skrajnie AmE podobnie wigilijna, który jest autorem jest remont spotkał się za ze swoim zięciem, który podczas takiego domki pikniku opowiedział mu z ramienia i telewizji już na taki mocno pełnoletni nauczyciel, który właściwie kończy swoją karierę zawodową poczuł sprawstwo Otóż rzeczywiście coś co ME edukacja która, który jest dzisiaj budziła tak wielką frustrację on będzie mógł zmienić właśnie dzięki systemowi i prowadzi do skromnych klasą, ale oczywiście dostosował do szkoły do potrzeb szkoły ranny z nauczycielem fizyki chemii były przedmioty, które zasadniczo nie była lubiana za bardzo przez dzieci dzieci nie jest ocenić choćby zajęcia od kiedy willi wprowadził cel to narzędzie to tu z chęcią biegły inni nauczyciele też trochę zazdrościli za odczytywali takiego zrobił w swojej klasie, że teraz fizyka chemia to są ulubione przedmioty w naszej szkole, a i tak trafił do szkoły oczywiście wiście spotkał z Jeffem z Irlandią, który stworzył Skra ma podpisywać porozumienia rzeczywiście, a my w dresach Terlan zaufał mu William może on Skra ma wykorzystać jak najbardziej skuteczny sposób mu taki sposób gry, który wspiera uczniów mają stadium w 20 11 roku do skromność jest w szkole, a w tym roku również trafił do Polski, bo wraz z siostrą zrobiłyśmy akcje crowdfundingowe, które poprosiliśmy ludzi, żeby nas wsparli, żebyśmy mogły w jego do Polski zaprosił zapłaci za te warsztaty w 100 0 był udział w nim udział ponad 1 5 nauczycieli, więc już mamy kilka osób przeszkolonych, którzy tych konfitur rzeczywiście potrzebowali też jakiś już narzędzia, które spowoduje, że są dużo bardziej sprawcze, a ich świat wokół tego wzgląd na bardzo wiele rzeczy zadziałało i m. in. właśnie my w państwie, które z nami tutaj jest tam było początkiem w naszym taką matką chrzestną drogowych, a także znam tutaj znam też stroma znam jego skuteczność, więc jego skuteczności, ale i głowę piękne, żeby się stało w tym szczęściarzem naszego wspólnego oświadczenia do naszego krajowego świadczeń od g zapytać panią profesor dotąd nie takie trochę ryzykowne bierzemy coś ze świata biznesu tak w zasadzie mechanizm, który funkcjonuje firma schładzamy do szkoły czy ten nie ma jakiegoś ryzyka to nie jest jakieś takie trochę inną na wyrost MO fani działa w firmie informatycznej natowską, ale to chyba nie zasada jest taka, że takie oczywiste, ponieważ wszyty nie zawsze takie stworzenie 1 1 prawa to jest zupełnie inna specyfika zupełnie inne grupy docelowej grupy wiekowe inne cele, które przed tymi projektami stawiamy natomiast rzeczywiście jest dużo takich metod, które wydają się, że raz skutecznie bardzo działają właśnie w kształceniu dorosłych w kształceniu takim korporacyjnym tak można mu na to szereg powiedzieć, które rzeczywiście można, by skutecznie implementować na grunt edukacyjny na jak dojechać chłopcy Korba prawdach, które długo był uważany za taki typ połowę mniej trwały zwykle używane kształcenie dorosłych, gdzie podawał się w jakiś taki problem zagadkę coś co dorośli mieli rozwiązać w tym celu zdobywali wiedzę tramwaj potem przez cały proces było tak myślę tylko bez wątpienia adekwatne do edukacja podejmuje takie jest taki wydatek rzędu z grami z takim kolejnym bardzo dobrym przykładem, choć rzeczywiście z tym wszystkim dopiero w Polsce zaczynamy, ale mamy dobre przykłady międzynarodowa wiemy, że działa to w różnych szkołach my też postanowiliśmy to przetestować akta nie było takie, gdzie była taka decyzja prawdami sprawdzona wspólnie z Pauliną prowadziłyśmy taki warsztat przez miesiąc właśnie na wydziale pedagogicznym, gdzie uczyły Szmyd 2 grupy studenckie tej metody pracują to metoda w błoto taki dość duże wyzwanie dość duża inne również innowacja w taki pracownik Erste w jakiej nam się w urozmaicony ciekawie urozmaicenie ani, dlatego że warsztatowo, że tak bardzo dużo też zarządy samych studentów, ponieważ może ta sprawczość tak tak komunikacja na samo zaplanowanie pracy sam sposób pracy to wszystko właśnie studentki planowały samodzielnie, gdyż rzeczywiście bardzo fajnie sprawdziło powstał ciekawe projekty ten eksperyment pokazał nam rzeczywiście można przełożyć to metody pracy na grunt edukacyjny inne najnowsze przykłady tego było, że 1 ze studentek Monika zaplanowała taki sposób swoją sesję paki potem o tym, też opowiadała na takim seminarium, które realizowały się na podsumowanie tego projektu seminarium mantra cyfryzacja, które realizujemy na wydziale 3 × w roku i który właśnie tematyce Skra poświęciły się do seminarium jest bardzo ważne taka prezentacja projektów studenckich też pierwszych doświadczeń nauczycieli z tego szkolenia, którym Paulina mówiła w inny tak też okazuje się, że już ci nauczyciele, którzy we rebelię zimy na szkoleniu, którzy już domy samochody zaczęli stosować w swoich klasach jedno maja pierwsze sukcesy pakiety się też bardzo fajnie podzielili, więc właśnie ich ryzykownie, ale nie do końca tak, bo jeśli dobrze to przetestujemy dobrze sprawdzimy dobrze zaplanujemy ten proces ma to rzeczywiście widać, że naprawdę się ogrzewanie sprawdza, bo przecież, że właśnie współczesna pedagogika musi poszukiwać takich nowych metod pracy w UE, a nie tylko Twitch takich najbardziej klasycznych metodach, ponieważ my realizowane, a do tego właśnie świata przyszłości namówiliśmy wcześnie o tym za na początku to była fizyka chemia 3 czy jest jakieś ograniczenie zastosowania tej metodologii można wszystkiego uczyć polskiego mówi i Włochów jest anglistą mienia sama przygotowuje zajęcia właśnie volvo walczyły Skra ma od bramy, które znam proponuje, ale zaskoczyło mnie na noc na kolejne warsztaty, które z siostrą zrobiłyśmy dla tych nauczycieli różnych wyznań zdają ten pierwszy zorganizowała też kolejny warsztat menu nauczycielki z dużo warzyw w niedzielę późnym wieczorem, a już następnego dnia w poniedziałek 1 z nauczycielek zorganizowała w swojej klasie taki pierwszy projekt właśnie metodą magistra ma w edukacji wczesnoszkolnej nie zaskoczyła wydłużenia tego świadczenia w edukacji wczesnoszkolnej trochę taką byłam w takim gronie pokojem, ale na pewno dostałam i zrozumiały wystarczająco tych młodszych dzieci okazało się, że w jest fantastycznie słyszałam, że w przedszkolu nie ma jeszcze dokładnych danych w kolejce rozrządu w przedszkolu EMG, która też z promuje naturalnie z broni nie poznali siostra Monika Ros poznańska my sami go sobie przetłumaczyli na język przedszkole, więc wykorzystać informacje zwrotne, że nie tylko nie tylko Villi nie tylko ja nie tylko wywózki Wołyń my takiej odpowiedzi z ramienia po ma na to jak jak wesprzeć naszych uczniów w rozwoju kompetencji, ale też zmienią czegoś dorobią na własną rękę tak naprawdę im i też mają sukcesy w związku z tym musiała też ścieki bardziej konkretne subkonta w oczach się uczy angielskiego w ten sposób nowa jest wiele jest pół wiele kursów wiele systemów uczenia jakaś różnica w LM różnica jest taka, że triumf w owym, a w dostawie produktów z Nerem drugą osobą, która zna podstawy programowe, choć tak być nie może desek tradycyjne podejście poszła w demokratycznym Black Umer może być też ubraniowe w szkole tradycyjnej wrodzone lenistwo nauczyciel i one uczniom w tych najbardziej naturalne i zrozumiałe dla nich języku przedstawiała zakres materiału szybko opowiada, o czym to będzie ich, a w przypadku n p. Williego William powiedział swoim szukać w nich bardzo podoba dlatego nie powiem swoim do jego sławy jest ciekawszy, kiedy wprowadza tłuszcze jako kod auta linowym nad ranem i przynosi dzieciom chipsy paczki chipsów, gdzie dzieci w Holandii w Polsce również wiedzą, że łączy z generalnym nie są zdrową żywnością i że będzie nasz ranking przynosi, więc nie tak jeśli leasingowane jedzcie, a i dzieci jedzą sobie te chipsy batony prosili, żeby wytarł swoje dłonie o swoje koszulki wieziono mnie nie widzimy działa tak robić, gdyby tak to nic zdrożnego to jest tłuste mięso zadaję pytanie Schetyna to, jakie one właściwości ma wówczas, że wynik chcecie mieć ona w swoich ciuchach, a idź do właściwości, jakie mają wpły w na naszej i daje nam to nasze ciało na nasz organizm a dlaczego to lubi dzieci z, jaka substancja chemiczna wspiera, ale smak chipsów wygląda bardzo tęskni się w lotach marzyciel coś takiego jest na pewno jest na zdrowie mamy tu wpły w na nasz organizm w ten sposób dzieci są oczywiście bardzo zdziwiona jest zainteresowany tematem chcą poznać tłuszcze i zrobiono wiele ciekawych projektów potem nauczyciel przedstawia, a cele edukacyjne, które wynikają z podstawy programowej albo z programu szkolnego to jak zależność tego jak Viacom jak ktoś handluje dana placówka oświatowa przedstawia cele językiem rośnie także był uczniem nagrody zrozumienie i sądzę ale dlaczego chcę, żebyś tego dzieci nauczyły znaczy jaki pomysł na naturze bądź nauczyły, ale w ogóle w jaki sposób NATO zrobią pozostawia złudzeń uczniom zostawia go ze sobą już też tworzą dość, że inny sposób odnieść zespoły w bystrym tworzą się w sposób realny tylko, otwierając uczniów na współpracę, dlatego że radzić nawet bardzo nie wiedzą z kim będą współpracować natomiast na pewno wiedzą, jakie są potrzebne kompetencje do tego, żeby ten projekt zrealizować i tworzone są zespoły na zasadzie komplementarności komplementarności oferty tych kompetencji, ale co też ciekawe lato, że czasami uczniowie tam mają jakiś pomysł na jakąś osobę w klasie niespecjalnie są z nią współpracować, bo gdzieś tam już mają etykiety na jej temat czyjegoś oceny, a tutaj przez przypadek zupełnie może znaleźć w 1 zespole nam się okazuje, że osoba, której przez wiele lat 2 nawet nie zauważali możliwe w klasie albo niespecjalnie leży on z sympatią ma bardzo fajny kompetencje ma takie kompetencje, które wspierają zespół to także ciekawa i że można coś ciekawego zrobić to samo co się stało na Uniwersytecie warszawskim też, gdy student kim był sam dom studencki określonych w swoje kompetencje też powiedział mi taki do nich żal ona szkoleń nie były zapytany tak naprawdę o to Bella szum, jaki mają kompetencje, że ona sama reguła, więc Mariusz Klimek mają mocne strony dzieci mają mocne strony, tak więc że tak zespołów też nigdy prawda już najczęściej właśnie tworzyły zespoły, bo lubię kogoś tak mało kogo się widzom, bo jest dobrze znają natomiast nigdy nie tworzyły takich zespołów właśnie w oparciu o konkretne kompetencje, których potrzebują w taki sposób dobierał sobie kolegów koleżanki z klas tak jest, bo też takie dość ciekawy tak w rok szkolny się kończy, ale może od nowego roku szkolnego takich rzeczy będzie wkład więcej pozostaje nam mieć nadzieję waluta i telefoniczną w pana trzymał kciuki, bo to co pani się poziom bardzo się podobało w NATO stan nie jest się kończy, więc pozostaje w rękach, choć Paulina Żbikowska Fernandez tonem Fedu ska nauczycielka była de la dyrektorka szkoły dziękuję bardzo dziękuję i CSU Marlena plebańska wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego w 2 Julien Tadrowski rósł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA