REKLAMA

Kontuzje i urazy podczas aktywności sportowych. Jak ich uniknąć?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2018-06-17 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie i Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo w niedzielnym magazynie Radia TOK FM, a ja się ponownie, zapraszając do rozmowy mego kolejnego gościa z kim pan dr Robert Świerczyński dzień dobry dzień dobry specjalista ortopedii Traumatologii medycyny sportowej z centrum chirurgii specjalistycznej ortopedii ta co nazwa naszego programu jest adekwatna do rozmowy, którą surfing, w czym poruszać czy w ogóle istnieje pojęcie bliskie prawdy już się na zdrowie czy Rozwiń » ruch w założeniu już niesie za sobą ryzyko utraty tego zdrowy ruch jest potrzebny naszym stawom chrząstką, żeby one prawidłowo się odżywiały funkcjonowały właściwie natomiast, jeżeli przekroczymy granice, która pozwala utrzymywać te stawy w doskonałej formie i zaczynamy rad Bukowo traktować nasz organizm to wtedy niestety kończy się to przeciążenia miał nawet kontuzjami, które są potem ciężka do leczenia to może byśmy w dzisiejszym programie porozmawiali sobie o profilaktyce dla amatorów uprawiających sport, bo przyzna pan, że ta grupa jest bardzo szeroka znacznie szersza niż zawodowi sportowcy, którzy są wyśmienicie przygotowani do uprawiania tego sportu i też dotykają kontuzja, ale mam wrażenie, że nie w takim samym stopniu jak amatorów, którzy bardzo często wychodzą po latach nicnierobienia wychodzą zza biurek i porywają się na naprawdę wielkie wyzwania wyznaje traktujemy to zjawisko jako weekend Bojar to są ludzie, którzy 5 dni w tygodniu spędzają w korporacji przy biurku nie mając czasu na ruch cieczy powiedz jej fitness natomiast w weekend w wyrywają się na różne mecze niedzielne imprezy, gdzie bez przygotowania starają się osiągnąć maksymalne wyniki często okupując to właśnie kłopotami dobrze, ale czy istniej katalog zachowań, które można zastosować niezależnie od tego by o ile ma się lat metryce, a chcesz uprawiać ten sport pod dywan znam też wielu trenerów niebędący związane z medycyną, którzy uważają, że ktoś to nie wypracował sobie na antypodach gości na na ból dla NATO, by zadawać sobie te teraz po przez ruch już nigdy tego nie zrobi ktoś to nie przeszedł takiego etapu zeznawania kultury fizycznej trochę wyższym wymiarze nie powinien tego robić po czterdziestce pięćdziesiątce, a ja sam byłem kiedyś młodocianym sportowcem, więc przyszedłem, jakby przez to wszyscy wszystkie szczeble otrzymali państwo organizm jest zaadaptowany może tak, chociaż miałem dość długą przerwą około dwudziestoletnia w takim traktowaniu sportu bardzo intensywnie, ale nie do końca zgodziłbym się z taką koncepcję, że ktoś, kto był za młodu siedzącą kluseczki prawda, słuchając muzyki czy oglądając telewizję grającą w gry już jest skazany na to, że nigdy sportu nie powącha natomiast nie można też podchodzi do tego na zasadzie krzywdy gra nie wiem kolega zachęcił mnie do grania w tenisa to ja Ciach wskakuje i walczy jak ożycie, bo to nieuchronnie prowadzi do kłopotów no dobrze też zapewne wobec tego pana panie doktorze czy istnieje coś takiego jak w pamięć wysiłkowe organizmu, która sprowadza się nie tylko do miejskiej, ale także do stawów do rządu do ścięgien do wszystkiego, o czym pan się za moje oko jako specjalista ortopeda-traumatolog sąd koncepcję treningowe oparte n p . na powtarzaniu ruchów najpier w dość powoli, żeby zbudować, gdyby ten wzorzec potem w normalnym tempie, żeby wykorzystać go w danej aktywności sportowej w rehabilitacji również wykonuje się ćwiczenia czasami polegające na tym, że ćwiczymy kończyny, która nie jest w danym momencie chora czy objęta jakoś ortezy czy unieruchamiania, żeby poprzez ich łuki odruchowo we niewielki procent jednak przechodził do tej kończyny niesprawny także na pewno organista stymulowany poprzez trening poprzez ćwiczenia poprzez wzorce ruchowe korzysta z tego, ale gdzieś musimy postawić tamę zachowaniom rabunkowym, które prowadzą do kalectwa lub rok to wobec tego kolejne pytanie, które nie wynika też ze statystyki to pewnie takiej nie ma pan ad Hok spod dużego palca, ale przyzna pan, że kiedyś nie słyszeliśmy od tych wszystkich kontuzjach urazach co drugi znajomy nie poszukiwało znakomitego ortopedy, który zaoferuje mu urwane więzadło krzyżowe przednie, a spod przecież prawem, bo w takim samym stopniu wrażenia jeśli nawet nie części natomiast zmieniły się podłoża zmieniły się też zmienił się sprzęt, którego używamy n p . w narciarstwie, odkąd buty są sztywne zapięte i jakby cała energia przechodzi na sta w kolanowy to bardzo łatwo uszkodzone są więzadła krzyżowe w piłce nożnej w piłce ręcznej siatkówce koszykówce tam też zawodnicy są coraz wyższe coraz aktywniejsi i ta energia musi się gdzieś wyładować panie doktorze ja myślę też takich motorach no podłoże siatkarski się nie zmieniła znacząco piłka jest to sama uderza się z taką samą mocą podchodzi się steku z takim samym impetem do obrony najłatwiej uszkodzić się w fazie, kiedy organizm cóż przemęczony, kiedy kończymy trening, kiedy jeszcze chcielibyśmy dwa -trzy razy tam maksymalnie wyskoczyć zaatakować i wtedy popełniono tzw. błąd tropiące TEN-T, czyli nasza kontrola mięśniowa niestety nie reaguje właściwie i skręcamy czy kolano czy sta w skokowy czy zrywamy Achillesa zaskoczeni tym, że ta energia czy okoliczności nie były jakieś dramatyczne, bo parę minut wcześniej wykonywaliśmy to dużo bardziej intensywnie po prostu Organic przestaje już komplet tak kompleksowo kompetentnie kontrolować nasz schemat ruchu i zupełnie na zasadzie dygresji oraz Kamil Glik przechodzi do głowy też na końcu treningu doznał urazu barku, ale to nie chodziło chyba o to, że jego żony rozgraniczone tak po prostu niefortunne ułożenia kończyny doszło do uszkodzenia struktur stabilizujących zresztą sugerowałem, że pojedzie na te mistrzostwa jako 1 z pierwszych i pojechał i myślę, że zagra dobrze to teraz wracamy do nawet tego katalogu prewencyjny zachowań chciałbym, żeby nasi słuchacze z naszej rozmowy wynieśli też przynajmniej trzy-cztery takie punkty, które warto zapamiętać i stosować w codziennym życiu nawet dziś nie uprawiać sportu w PUP przyzna pan panie dr. Powiślem na tych, którzy zajmują się, bo inaczej w tle tli aktywności w swoje życie podzielić na tych, którzy robią Niewiem raz 2 × w tygodniu na tych, którzy remontu 3 4 × w tygodniu na tych wszystkich kart kierowców, którzy 8 w bezruchu nie nie umieją żyć no tak, ale też pamiętajmy, że jak, gdyby tolerancja organizmu ma swoje granice, jeżeli ktoś myśli, że przebieganie 1 50 km w tygodniu niepołączone z odnową biologiczną z fitnessem z masażem z właściwą dietą będzie służyło nam na zdrowie to bardzo szybko niestety przekonać się na własnej skórze, że to jest błędna droga te codzienne aktywności to są dopuszczalny możliwe uosób aktywnych fizycznie trenujących niemalże wyczynowo natomiast ktoś, kto żyje zawodowo i chce tylko dla frajdy dla fanów troszeczkę ruch zażyć brud pod różną postacią nowy nie powinien aż tak intensywnie do tego podchodzić, bo organistka kończą się zbuntuje no dobrze wstajemy rano budzimy się nim pójdziemy do po porannej toalety to to co dalej ja bym to raczej inaczej usystematyzował, jeżeli doznaliśmy olśnienia chcemy zostać aktywnym człowiekiem nie, siedząc przed telewizorem pijąc sobie tam płynny i zagryzając orzeszkami tylko ruch rywalizacja wysiłek to pierwszą czynnością, która powinna mieć miejsce powinna być jakaś ocena bazowa, czyli czy to będzie fizjoterapeuta czy to będzie lekarz ortopeda czy to będzie trener personalny on ocenić naszą sprawność ogólną nasze ograniczenia naszej niedostatki i kompensację, które muszą być od razu angażowane, bo nie warto zaczynać aktywnego z uprawiania sportu z błędami merytorycznymi być może na początku niewielki wysiłek połączony z tą profilaktyką poprzez właśnie trening stretching GT 3 3 czy jakiś fitness i dopiero kiedy nasza gra się troszeczkę zaadaptuje wejście w takie obciążenia treningowe, które już można porównywać z wysiłkiem, bo często niestety ludzie z internetu czerpią sobie schematy treningowe i na zasadzie to ja już wiem jak zaczynam i startuje za 3 miesiące pobiegnę maraton panie rektorze, bo nie pozwolę sobie nie nie zabrzmi to jak zarzut bije się przekazać teraz taką myśl, której dziś ludziom kiełkuje, że to babcia wyznawała taką zasadę nie swędzi do dziś to nie drapie wiadomo, że kas każda wizyta u lekarza specjalisty już u ortopedy na pewno kończy się tym zeznaniom, jakie dysfunkcje w naszym ciele nasz organizm tak tylko, jeżeli ta dysfunkcja ograniczenia zostaną wychwycone, zanim wejdziemy w ten reżim treningowy to można spróbować skorygować niedostatki doprowadzić ten organizm do maksymalnych możliwości natomiast, jeżeli wchodzimy w rytm treningowy i dopiero jako odmawia współpracy organizm idziemy do lekarza to się okazuje czasami, że jesteśmy już bardzo daleko w lesie mamy już taki problem, który nawet odpoczynek nie wystarczy wtedy trzeba już naprawdę podjąć leczenie no dobrze dobrze załóżmy, że zderzyli się wśród tych, którzy idą do specjalisty i uzyskują względną zgodę na to, żeby uprawiać sport czy oni powinni coś wykonywać rano powinni wykonywać wieczorem nie wiem zestaw ćwiczeń znów tutaj odwołam się do czynności higieny osobistej, które pozwolą nam przynajmniej prewencyjnie gdzieś próbować uchronić przed kontuzjami wydaje się, że jeżeli nie jesteśmy obciążeni jakimiś chorobami układowymi czy narządu ruchu czy układu krążenia to, jeżeli wstajemy rano czujemy się doskonale nic z tym ciągiem istnienie nie jest podpisane to nie przesadzajmy to nie musi być także pierwszą czynnością po umyciu zębów będzie 1 0 minut treningu stracimy guru ściągania jakiś tam powietrznych takich ćwiczeń ogólna kondycja nie jest przecież zła nie jest złe, ale to wyglądało znowu, że jeżeli chce trenować to każdy mój dzień musi być powiązany z jakąś formą takiego profilaktycznego treningu ogólną kondycję innego myślę, że to, by mogło odstraszyć tych ludzi jakiejkolwiek aktywności natomiast, jeżeli ktoś ma czas i motywacje to na pewno straci NIK rolowanie mięśni utrzymywanie odpowiedniej kondycji redukcja wagi ciała zwrócenie uwagi na to uwagi na to co jemy co pijemy, o której godzinie i w jaki powiedzmy objętość ach, być pomocne w pan powiedział rolowanie ty jesteś bardzo modne zajęcie, zwłaszcza dla tych, którzy usiłują znaleźć jakiś moment wytchnienia regeneracji czy ktoś to nie uprawia sportu może rolować mięśnie za pomocą specjalistycznych wał usunąć takie wibracje łące co brak lub pomaga to w w komforcie dnia codziennego oczywiście, że jesteśmy przemęczeni posiedzieliśmy 10 godzin przy biurku i czujemy, że prace są podcinane, że kręgosłup jest jako obłożony jakąś Niewiem taśmą to naprawdę masaż, a jeżeli nie ma kogoś, kto mógłby nam w tym pomóc rolnikom ani się na 3 na wałeczku czy jakiś piłeczka znakomicie daje nam poprawę komfortu 1 osób ten wałek, którą zjeżdżają tu nie chodzi tak stricte o rolowanie kręgosłupa tylko mięśnie grzbietu mięśnie uda mięśni dna te rzeczy powięzi, czyli bocznej części uda pośladków łydek barków okolicy stawu ramiennego naprawdę to może zabrać 5 7 minut i dopiero ktoś tego doświadczy poczuje jak świetnie się relaksował jak czuje się komfortowo i panów wspominał kilku warunkach, które towarzyszą takim komfortowi uprawiania sportu amatorskie mu, ale też do codziennego życia dieta też ma aż taki wpły w na nasz aparat druh kompan zajmuje się ortopedię co pan powiedzieć, że nasze stawy nasze tkanki miękkie, które zostały też odpowiadają zależne są tego co wkładamy do talerza tak na pewno, ponieważ w naszym organizmie trwa stały proces remodelingu tkanek, czyli poszczególne komórki mają swój jakiś okres trwania i potem zastępowane przez nowe, jeżeli nie zabezpieczymy w diecie składników budulca owych, których organizm może sobie te re modeling prowadzić to będą to nie w pełni wartościowe części zamienne będą to jakieś blizny będą takie chaotyczne u tkania powiedz kolagenowe, które później zbuntują się w trakcie już wysiłku, który po wycen będzie poza kontrolą naszej świadomości Pańskiego doświadczenia, gdy pan zaczął odwołać się jakiegoś przykładu, gdzie naprawdę taki poważny pan bądź pani w takim wieku zaawansowanym seniora powiedziałbym zdecydował się na uprawianie sportu były takie przypadki wyszło im to na zdrowy skoro już dotykamy nazwy naszego programu ruszy na zdrowiu no nie chciałbym, żeby to zabrzmiało jako takie troszeczkę chwalenie własnego ogonka, ale ja jestem fanatykiem golfa i akurat jest to dyscyplina, gdzie w każdym wieku można do niej wstąpić i zacząć uprawiać, więc spotykałem 6 5 70 latków, który do pie dopiero w tym momencie wpadł na pomysł może być za czołg jakiż aktywny sposób poruszać bieganie jazda na rowerze pływanie cóż nie była jak gdyby możliwość treningu i satysfakcji na tym poziomie natomiast golf pozwala grać na nos praktycznie do 100 piątego roku życia najstarszy Polski golfista ma 9 4 lata i uzyskuje wyniki na poziomie bardzo bardzo przyzwoity wzrost widzą państwo czy nie tylko bieganie nie tylko pływanie jazda na rowerze czy też łączona forma reklamowa jest polecana przez specjalistę miałem nawet poszedł dalej uważam, że w tej chwili moda na triathlon realizowana w taki sposób jak to się odbywa oczywiście jest to dla nas wygodne lekarzy sportowych, ponieważ dostarcza nam rzeszy pacjentów do leczenia natomiast często jest to taka rabunkowa polityka wobec organizmu i ci ludzie po pół roku 8 9 miesiącach niestety spotykają się z problemami, które wyłączają ich potem z tego aktywnego funkcjonowania, a to pozwoli pan, że na ten temat porozmawiamy sobie przy następnej okazji już teraz zapraszam pana serdecznie dr Robert Świerczyński specjalista ortopedii Traumatologii medycyny sportowej z centrum chirurgii specjalistycznej ortopedy to by moi państwo gościem Jacka White państwo zaproszono informacje Radia TOK FM po nich ciąg dalszy naszego magazynu Hanna Zielińska i sztuka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA