REKLAMA

Truszczyński: Rząd PiS działa wbrew długofalowemu interesowi Polski

A teraz na poważnie
Data emisji:
2018-06-19 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:56 min.
Udostępnij:

Były ambasador RP przy UE: Ze sporu Polski z KE wynikają same szkody wizerunkowe i polityczne dla Polski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
aż po dwunastej Mikołaj Lizut dzień dobry, a studio Jan Truszczyński były wiceminister spraw zagranicznych były ambasador Polski przy Unii Europejskiej i główny negocjator naszego członkostwa i dobra jednak z po wczorajszym spotkaniu Fransa Timmermansa wiceszefa komisji Europejskiej z premierem Morawieckim komunikaty były bardzo oszczędny 8 były to tylko komunikaty, bo obaj panowie nie odpowiedzieli na żadne pytanie, więc możemy właściwie tylko spekulować czy też może pan Rozwiń » coś wie strzelby wyjechał Frans Timmermans no cóż sam powiedział o tym, że otrzymał dodatkowe informacje, które będzie czytał będzie analizował informacje to nie znaczy propozycja informacje to nie znaczy gotowość do poszukiwania takiego ustępstwa ze strony rządu PiS, które pozwoliłoby komisji Europejskiej orzec, że zagrożenie dla praworządności w Polsce mija będzie mniejsza niż poprzednio w związku z tym myślę, że rozmowa nie dała niczego w komisji Europejskiej co umożliwiłoby zaproponowanie krajom członkowskim wycofania się z procedury za art. 7 dom 7 w pkt 1 myślę, że zmierzamy teraz szybkim krokiem do przesłuchania polskich 2 6 czerwca na sesji rady d s. ogólnych i myślę, że w ślad za tym może pokazać się kolejny krok to znaczy decyzja rady Unii Europejskiej opatrzona ewentualnie zaleceniami pod adresem rządu polscy kupcy, ale pewności, że tak się stanie rzecz jasna nie ma no tak, ale podkreślają komentatorzy to jest taki rodzaj grillowania Polski to znaczy, że jest to on w znak procedura bardzo dla nas niewygodna niemiła ciągle w ciągłe wzywanie właśnie do składania wyjaśnień przesłuchania i t d . i t d . w ale oczywiście ten art. 7 konsekwencjami dla nas się najpewniej nie skończy na potrzebne jest jednomyślność na świat odebrać nam prawo głosu w takt naturalnie no naturalnie my, ale myślę, że osoba poczuwać się aż tak daleko, żeby orzec, iż skody wizerunkowe, a ślad za tym wielkie szkody polityczne rząd PiS jej już poniosła tym samym przysporzył dyskutują o Polsce my zamiast działać w interesie Polski działa de facto wbrew długofalowe mu interesowi kraju i nie ma łatwej drogi wycofania się z tej ślepej uliczki, którą zaplanowano, ponieważ rezygnacja z któregokolwiek z głównych elementów naruszających równowagę w udziale władz zagrażających cała niezawisłości sądownictwa oznaczałoby podważenie całej filozofii rządzenia PiS Czyż nie tak Rozalia Mariusz Morawiec i warzyw są takie przecieki, że na rozmawiać z prezydentem Dudą w sprawie lekkiej korekty jeśli chodzi o skargę nadzwyczajną przykład już, ale wszyscy wiemy, że nie o to chodzi o losie wiemy, że to nie o to chodzi przecież to jest cały czas gra poezja Obamy polegająca na unika chore na ringu, że rząd PiS-owski biega, zasłaniając się rękami i udusił musiał, usiłując zejść z tzw. linii ciosu jednocześnie, licząc na to, że dojdzie do ojca nie tylko rundy, ale do końca meczu ładny pozostanie on nierozstrzygnięty, a sędzia zadecyduje ziarno trudno zawodnik pisowskiej może pozostać w może pozostać tam, gdzie był w ja uważam, że pan, że wystarczy popatrzeć na opinię komisji Europejskiej w grudniu tego roku przyczyny, dla których zdecydowała się uruchomić procedurę za art. 7 poprzez na czele tych spraw pozostają tyle niekonstytucyjne decyzje dotyczące naszego Trybunału Konstytucyjnego niekonstytucyjne rozwiązania dotyczące Sądu Najwyższego przymusowego skrócenia kadencji prawie 40 % składu przymusowego skrócenia kadencji konstytucyjnej frazes, że obecne są na nasze zdanie sir Alex to, że po najprawdopodobniej rzeczywiście stanie 3 lipca o itd w tych kluczowych sprawach, które oznaczają podważenie trójpodziału władz i naruszenia niezawisłości władzy sądowniczej i przewagę władzy ich wykonawczej oraz legislacyjnej w tych sprawach przecież rząd Mateusza Morawieckiego nie posunął się ani o krok do przodu i nie zaproponował niczego co pozwoliłoby uznać, że być może zagrożenia dla po rządów prawa weta demokratycznego państwa prawa w Polsce mija osłabło można wycofać się z procedury mające na celu przywrócenie trójpodziału władz, ale próbował mydlić oczy najpierw do tak wielką później pewne kosmetyczne z wrażenia, gdy na pozorowanie w sumie o w sumie dość prostacka powiedziałby mądra obliczona na to rosyjska ma złagodzenie impetu, jaki powstał w wyniku uruchomienia przez komisję Europejską artykuł procedury z art. 7 2 2 na czas w myśl w mniemaniu, że ta gra na czas pozwoli po prostu moja 8 0 zdjąć temat Polski z listy kluczowych zagadnieniach Unii Europejskiej i zmuszając Unię Europejską, a właściwie państwo członkowskie do zajęcia się innymi, jakoby ważniejszymi bardziej newralgicznymi jak co istotnymi dla przyszłości integracji Europejskiej tematami, ale przecież kwestia jakości rządów prawa w państwach członkowskich jest 1 z takich kluczowych spra w i w gminnym moim zdaniem złudzeniem jest mniemanie, że ona spadnie z agendy spadnie z porządku obrad złapanych na tylną oś podziałów wewnątrz komisji, bo wiadomo, że w Frans Timmermans rzeczywiście nie mogą bardzo zależy na tym na Polsce jak sądzę jej, a także na narządach prawa natomiast szef komisji Jean-Claude Juncker z jedno idzie na emeryturę niedługo i te sugestie, że on chciałby pozostać politykiem, który jednoczy Europę, który nie piętrzy jej problemów, więc w ten problem z polską praworządnością to jest kolejne rzut z dna w ciele euro we włosach i że może właśnie taka gra na na rozbicie wewnątrz komisji z 1 strony na strategie grania pod podium raz z drugiej strony to co robią media w Polsce prawicowe, które ogłaszają, że Frans Timmermans uwziął się na Polskę jest ich drogi może ta strategia ma sens to są wie pan prostackie oceny się tak wyrażę obliczono, że ma potrzeby przeciętnego konsumenta mediów obliczony na to, że przeciętny konsument w to wierzy, ale sprawy wyglądają jednak nieco inaczej po pierwsze, decyzja komisji Europejskiej są jednak podejmowane zbiorowo to nie jest gra 1 kontra 1 i Francji, ale decyzja podejmowana jako kompromis 2 panów jest jeszcze 2 6 innych osób, które też muszą podpisać się pod jakąkolwiek decyzją komisji Europejskiej Jasła jest za sprawę Timmermans jest kluczowy, dlatego że wasz w jego kompetencjach toczył się zachowuje m. in . w sprawach polskich Jerzy Engel jest kluczowy, dlatego że jest Primus inter pares miasto de facto szefem Kolegium komisarzy jego zdaniem nic się siłą rzeczy nieco bardziej niż są zdania pozostałych członków komisji, ale są jeszcze i państwo członkowskie niedawno była przecież dyskusja na temat polskiej na sesji rady spra w ogólnych Unii Europejskiej 12 krajów członkowskich w całej rozciągłości poparło oceny ich spostrzeżenia komisji w całej rozciągłości i gminy stwierdziło, że tak cię dalej trzymać domagać się od rządu polskiego przywrócenia warunków dla praworządności dla trójpodziału władz kilka innych krajów UE ograniczyła się do załatwienia wania o dalszy dialog to są ci, którzy czują się niewygodnie w kontekście obecnej fazy procedury za art. 7 i którzy chętnie widzieliby jakich załagodzenia tego wszystkiego, ale załagodzenie oni również wiedzą nie może dokonać się przy kosmetycznych, które dziś maleńkich pozorach podarowanych ustępstwach rzekomych ustępstwa rządu PiS co trzeba zrobić leży na stole i na papierze od dawna i wystarczy po prostu porównać to co kładzie na stole rząd PiS z tym co stanowiło listę 5 oczekiwani postulatów komisji Europejskiej, żeby zobaczyli, że żaden z tych 5 postulatów nie został spełniony, ale więcej w ogóle nie została spełniona w Rydze ministrowie prawo i sprawiedliwości twierdzą, że nie ma już zza pola do jakichkolwiek ustępst w, więc mam bat na tych sympatia oczywiście jeśli niema pola, a spod hasła PSK jedno wiemy, że pole oczywiście jest nie zacząłem w trudną spowodowanie takich zmian, iżby w Trybunale Konstytucyjnym została przynajmniej częściowo przywrócona nic, ale przywrócona lista tych sędziów, którzy są konstytucyjnie i prawomocnie wybrani jako sędziowie Trybunału przez 2 takie wrażenie, że i jest taka możliwość, że komisja Europejska złoży skargę do Trybunału sprawiedliwości do czego zresztą namawiają ją w autorytety prawne z całej Europy w tym w tym polskie tak rzeczywiście we z ZUS powstała bardzo silna dynamika Ifo marzec przekonywania komisji Europejskiej, żeby poczyniła taki krok, ale to będzie suwerenna decyzja komisji Europejskiej o mamusi i moim zdaniem liczyć się z tym, jakie są podstawy prawne tego rodzaju wystąpienia w jakie są w związku z tym szanse po korzystnego orzeczenia Trybunału sprawiedliwości my poruszamy się po gruncie, który do tej pory nie został przez niego rozpoznane to jest nową umowę nie tylko dla komisji, ale i dla państ w członkowskich jurysprudencji, a Trybunał sprawiedliwości orzecznictwo ma już są to w jakim stopniu istnieje na czele z niedawnym zupełnie orzeczeniem dotyczącym uposażenia sędziów w sądu administracja sądów administracyjnych w Portugalii które, która to sprawa została wykorzystana przez Trybunał sprawiedliwości było w interpretacji określenia tego czym są rządy prawa na czym polega niezawisłość wymiaru sprawiedliwości jak choćby 1 rozmowy z Trybunałem może w tych sprawach z Arsenalem ale, ale mimo wszystko jest to zupełnie nowe terytorium, ale i tej korespondencji diagnoza się z orzecznictwa nie ma aż tyle, żeby można było z ręką na sercu powiedzieć tak mam absolutnie wystarczające podstawy prawne wygrana w sądzie jest nasza rodzina naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Jan Truszczyński by, więc wiceminister spra w zagranicznych i były ambasador Polski przy Unii Europejskiej jest państwa i możliwość Jan Duszyński były wiceminister spraw zagranicznych były ambasador Polski przy Unii Europejskiej i główny negocjator polskiego członkostwa w unii jest państwa i moim gościem mówiliśmy o sporo o tym na czym polega problem dla nas polską, a Unią na czym polegają unijne zasady tworzenia wreszcie i procedura z art. 7 traktatu, która bada naszą praworządność w ale w to wszystko wchodzi jeszcze 1 zmienna, którą jak sądzę premier polskiego rządu musi uwzględniać bezdroża budżet i nawet pieniądze unijne nowa agenda my chcemy z tego budżetu dostać więcej niż z poprzedniego rozdziału, a karty do gry mamy bardzo słabo szczególnie w kontekście art. 7 Asia myślę, że stać ich ambicji, żeby być beneficjentem netto dostawać jeszcze więcej pieniędzy przez kolejne 7 lat jest to pułap do tej pory miasto ma miejsce obecnie takich ambicji wiele z nich nie ma to byłyby kompletnie nierealistyczne kompletnie nierealistyczne oczekiwania natomiast, że zmiany jest w budżecie w przyszłym siedmioletni w porównaniu z obecnym są istotnym może nie radykalna, ale istotne w i one oznaczają wszyscy to widzimy zmniejszony dopły w środków przede wszystkim z Europejskiego funduszu rozwoju Regionalnego z funduszu rozwoju wsi do takich państ w jak Polska Polska nie jest jedynym krajem, który w przyszłym wieloletnim budżecie miałby otrzymywać mniejsze środki niż to miało miejsce do tej pory z tego rodzi się oczywiście chęć, żeby ją zmienić, stosując te warunki gry zdobył ponownie na własną korzyść do tego trzeba mieć odpowiednią ilość sojuszników z udziałem pana Szymańskiego mówiącego o tym, że Polsce udało się zorganizować spotkanie 1 3 krajów podobnie myślących tzw. przyjaciół polityki spójności UE państw, którym zależy na tym, żeby fundusze strukturalne były jak największa czy to oznacza równą skutecznością jak w czasach rządu Tuska stawiam dolary przeciwko orzechom, że nie klei można uzasadnić czy to oznacza, że jest możliwość przywrócenia poprzednich warunków gry nie, dlatego że są nowe wyzwania i nowe potrzeby pan Jezus bolesny przedstawicielem rządu polskiego ja jestem przedstawicielem rządu busy ego pan musi powiedzieć że, że za dużo jest wada przypisywana przyjmowaniu i integrowaniu uchodźców imigrantów w społecznościach lokalnych mniej pieniędzy na to trzeba za dużo pieniędzy chce komisja Europejska przeznaczyć na likwidowanie bezrobocia młodzieży co ja jako Włoch na małą pan Polakowi odpowiedzieć mogę powiedzieć tyle za dużo takich krajach Polska, w której nie było na dobitkę solidarny z nami trochę za dużo soli o was, że za dużo chce za dużo chce na tradycyjne wydatki z funduszy strukturalnych nie teraz muszę się posunąć, dlatego że u nas narosły nowe potrzeby i komisja Europejska re na te potrzeby komisja musi myśleć o interesie wszystkich nie tylko w interesie krajów Środkowej Europy, ale również również państwa, ale chcę jasno powiedzieć, że nasze problemy z praworządnością nie mają bezpośredniego wpływu na rozdział pieniędzy, ale jakiś jednak politycy nie mają problemy z praworządnością, ale mogą przynieść przykre konsekwencje, jeżeli dojdzie do przyjęcia przepisów pozwalających na zawieszanie płatności za wysłanie nawet zawieszanie się ośrodków dla kraju członkowskiego, w którym jest systemowe zagrożenie dla rządów prawa tego rodzaju projekt aktu prawnego leży na stole został przełożony przez komisję Europejską ponad miesiąc temu będzie przedmiotem obróbki i decyzje państ w członkowskich parlamentu Europejskiego, a ponieważ to jest akt, który przyjmowany jest tzw. większością kwalifikowaną przez kraje członkowskie większością zwykłą w parlamencie europejskim jest możliwe jest duże prawdopodobieństwo, dlatego że nie jest to akt prawny, który specyficznie dotyczy Polski czy węgierscy kogokolwiek jest to na tyle ogólne, a jednocześnie na tyle precyzyjne, ale jeśli idzie o kryteria rozpoznania sytuacji oceny tego czy jest zagrożenie dla praworządności czy nie, że można się będzie tematem prawnym ma jest i brud będzie on uchwalony można się będzie tym aktem prawnym posłużyć dla wniosku zawieszenie płatności dla n p . w Polsce jako kraju naruszającego w sposób widoczny istotny warunki praworządność w skorzystaniu z o nowym skoro jesteśmy już przy budżecie dziś Angela Merkel z Emmanuelem Macronem spotykają się pod Berlinem w tym z werwą nowo nasz model sedan mowa m. in. osobnym budżecie strefy euro to jest dla nas także zagrożenie prawda no to ten expressis verbis jest Europa 2 prędkości w Mielnie ja bym tak daleko nie są tu absolutnie z wielu względów po pierwsze, to, że strefa euro wymaga dobudowania dodatkowych elementów, żeby euro z UE było stabilną bezpieczną walutą nie jest poza dyskusją to, że kluczowymi państwami, które muszą się zgodzić na to co trzeba zrobić w jakiej kolejności w jakim porządku są Francja Niemcy, gdy wszyscy się z gorszą od od tych krajów najwięcej zależy tutaj to, że dyskusja między Francją Niemcami trwa od dawna i do tej pory nie przyniosła jeszcze konkretnych efektów również jest faktem i miast trudno się dogadać zawsze było trudno się do wewnętrznych sprawach dzisiaj nie jest specjalnie łatwy, a jednocześnie jest przymus czasowy, bo w końcu czerwca 2 8 09 . na najbliższym spotkaniu szefów państw rządów w Brukseli Francja Niemcy coś powinny pokazać jako produkt wspólnego nie do pomyślenia, ale wspólnych propozycji wspólnej decyzji czy ta pro poz. 8 80 zlote w ciągu ostatnich tygodni powstało kilkanaście dokumentów projektów dokumentów smażonych przez pałac Elizejski urząd kanclerski przez kluczowe ministerstwa po obu stronach wszystko to jest jeszcze w kuchni i zadbać, bo żadne badania są gotowe, by nie widzieliśmy, ale można raczej spokojnie założyć, że cokolwiek się pojawi jako wspólne uzgodnienie wspólna propozycja będzie bliższe warunkom przed nowym określanym przez Niemców, ale niższe wstępną propozycją złożonym we wrześniu ubiegłego roku ubiegłego roku przez Emmanuela Macrona w tym niemniej coś będzie, ale jeśli nawet będzie wśród tych zgodne z propozycji tzw. budżetem 2 strefy euro tzw. podkreślam to nie stanowi to istotnego zagrożenia dla krajów, które są poza strefą euro w siłę wielu względów po pierwsze podstawowy instrument będzie dostępny może być dostępny również do krajów, które nie są członkami strefy euro tam ludzie zdecydują się one podjąć określone reformy strukturalne wewnętrzny w swojej gospodarkach zgodne z zaleceniami rady Unii Europejskiej po drugie, pozabudżetowe instrumenty stabilizacyjny polegający na frezowaniu pożyczkach tzw. pożyczkami back-to-back, który proponuje komisja Europejska mały, bo to raptem 30 miliardów euro eksperci twierdzą, że powinno być znacznie więcej jeśli ma być rzeczywista stabilizacja szoków koniunkturalnych ten instrument jest dostępny nominalnie tylko dla państw członkowskich strefy euro, ale czytamy, że każdy, kto jest spoza strefy może do tego wejść jeśli dołoży się ze swoją kasę Polska też możemy oczywiście to byłaby kasa niemała boomu musiałaby być równa naszemu procentowemu udziałowi w kapitale Europejskiego banku centralnego rządu Polski udział w kapitale EBC Mario zadziwia też tak, aby okres 5 %, a właściwie, czyli na tyle musielibyśmy się wejście z własnymi pieniędzmi, żeby korzystać z dostępu do tego instrumentu, o ile on rzeczywiście zostanie uchwalony na razie to jest to propozycja komisji Europejskiej wymaga zgody państw członkowskich oraz w kasie zgody państw strefy euro my na pewno w pierwszym rzędzie Reasumując, reformy będą, bo być muszą te reformy będą na małą skalę, a nie na gigantyczną rewolucyjną skalę może, dlatego że wyznacza je mały wspólny mianownik, a nie najbardziej ambitny mama z legalnych, czyli Zaj proponował maturę w i poczucia relacja między państwami strefy euro, a państwami, które pozostaną póki co jeszcze poza strefą euro zostanie mi wszystko utrzymana pamiętajmy, że to nie to my jesteśmy poza tą strefą, ale również Szwecja dania również te kraje, które są poza, ale chcą wejść tak jak Rumunia Bułgaria Chorwacja podobno nie chcemy w efekcie mamy zapisane dostać także po, a my nie chcemy i to jest moim zdaniem strategicznie niesłusznym i niestety nie obudowane wystarczającymi argumentami natury ekonomicznej to co ma na ten temat mówi osobiście premier obecny w oczy rządu w i ministrowie polskiego rządu jest kwestionowane przez większość moich zdaniem ekonomistów polskich jest jakimś punktem widzenia aktualnie, ale podkreślam jest punktem widzenia de facto mniejszościowym nawet jeśli ja mówię mówi to rząd, który ma aktualnie wciąż jest większość parlamentarną no, a wewnątrz Unii Europejskiej stajemy się jako kraj członkowski terytorium, które jest coraz bardziej marginalizowane ja bym nie są tak daleko, żeby twierdzicie, że strefa euro to jest pociąg, który odjeżdża i do których bo już za miesiąc czy 3 miesiące nie da się więcej wskoczyć tak tragicznie tak dramatycznie, że nie jest, ale ciężar decyzji, ale i pierwsze dyskusje na temat problemów do rozstrzygnięcia będą koncentrować się w obronie rodziny, czyli w strefie euro natomiast ci, którzy będą zaś poza bywa diagnozowany na miejscu w jedno to nie jest podstawowa przyczyna, dla której warto, aby tam być też czynnik uzupełniający istotna rzecz jasna, aczkolwiek nie kluczowych, a natomiast Janie widzę po prostu w podejściu obecnego rządu polskiego wystarczające do myślenia strategicznego i nie rozumiem, dlaczego nasze racje i więcej dlatego, aby miasto to ja tego, dlaczego zajmują tak odmienne stanowisko od stanowiska krajów UE na zbliżonym poziomie rozwoju Rumunia Bułgaria czy właśnie, że chodzi o jakąś nasz czytelnik czy tutaj są wystarczające i właśnie argumenty ekonomiczne czy chodzi raczej o ideologii myślę, że 1 grudnia właśnie myślę, że 1 i drudzy niestety ten suweren nie jest może, który jest cechą charakterystyczną opisów w ogóle znajduje swoje odbicie również w podejściu do wspólnej waluty i naiwnej wierze, że w przypadku szoków zewnętrznych własna waluta ochroni przed tymi środkami skutecznie jak, gdybyśmy byli w strefie to poszlibyśmy z ponad dno podobnie jak bez mała Grecja w swoim czasie czy przez pewien czas Irlandia tak w nie muszę wcale być Polska gospodarka jest strukturalnie daleko lepiej przygotowana do wznoszenia szop zewnętrznych i daleko bardziej zdywersyfikowana niż gospodarki małych krajów południa, które ucierpiały w trakcie kryzysu finansowego i zadłużenia owego najemcy w opłaciło się i warto byłoby, żeby Polska zmieniła kierunek myślenia Polska oficjalna i żeby zaczęła przygotowywać się do przystąpienia do strefy euro to czekać na to, że będzie ładna pogoda i po wsze czasy to jest niesłuszna podejść w dole rozumiem, że w część tej kadencji takiej gotowości oraz nie będzie patrzeć realistycznie nie ma moim zdaniem najmniejszych szans, żeby ekonomistom myślącym inaczej ich partiom politycznym myślącymi inaczej niż PiS udało się przy użyciu merytorycznych argumentów przeciągnąć na wiceministra decydentów PiS na swoją stronę idzie spowodować zmianę podejścia tej partii do kwestii naszego udziału w strefie euro ma krótko mówiąc czeka nas mecz może nie bycie poza centrum decyzyjnym całkowite była trzydziesta przedpokoju, ale czeka nas okres, w którym będziemy jako kraj mieli jeszcze mniej dopowiedzenia i będą nas jeszcze mniej słuchać niż to miało miejsce w ciągu ostatnich 2 lat, bo jest ryzyko tam, gdzie nie słuchają inni tam odbija się to z konieczności je długofalowo na interesach gospodarczych społecznych państwa społeczeństwa w tym ja widzę ryzyko bardzo dziękuję panu nie jest zatem analiza Jan Truszczyński były wiceminister spraw zagranicznych były ambasador Polski przy Unii Europejskiej i główny negocjator polskiego członkostwa w unii był państwa i moim gościem już za chwilę informacja rady taka sama po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Zienkiewicz program przygotował Tomasz Pałka realizował Krzysztof Woźniak Mikołaj Lizut do suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA