REKLAMA

Osho - ruch który terroryzował Amerykę

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-06-19 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:25 min.
Udostępnij:

Tomasz Stawiszyński rozmawia z prof. Małgorzatą Jacyno o ruchu Osho, czyli parareligijnym zgromadzeniu stworzonym przez samozwańczego guru Rajneesha Chandrę Mohana Jaina, znanego jako Osho. Rozwiń »

W Godzinie Filozofów prof. Jacyno opowiada, dlaczego Osho stał się tak popularny na Zachodzie i czy stałoby się inaczej, gdyby nie hippisowska rewolucja 1968 roku i zmiany społeczne, które wtedy nastąpiły.

Gość Tomasza Stawiszyńskiego mówi również o konflikcie mieszkańców miasteczka, w którym wspólnota się osiedliła, a sektą, która chciała przejmować władzę w miejscowości.

Więcej o tych i o innych aspektach funkcjonowania ruchu Osho w audycji Godzina Filozofów Tomasza Stawiszyńskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dwudziesta druga 8, godzina filozofów, Tomasz Stawiński, w studio prof. Małgorzata Jacyno, socjolożka, Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, dobry wieczór, dobry wieczór. To zanim porozmawiamy o ekscentrycznych przywódcach różnych ugrupowań religijnych i w ogóle kontrkulturze, wschodnich duchowościach, ale także działalności z pogranicza mistyki, jakiegoś rodzaju nie wiem, działalności przestępczej, et ceatera,  to może zaanonsujemy najpierw spotkanie - ja to zrobię - jutrzejsze - w Teatrze Powszechnym. Rozwiń »
Jak państwo może wiedzą o umorzenie prowadzą takie spotkania z cyklu filozofia w ogrodzie w teatrze powszechnym u nas są później udostępniane na stronie internetowej Radia TOK FM w zakładce TOK powszechnemu pani z Poznania wszystkie dotychczasowe spotkania na jutro właśnie takie spotkanie z prof. Małgorzata Jacyna się odbędzie będziemy rozmawiali o tym, do jakiego stopnia nasze życie myślenie i doświadczenie przenika rynek i przenika kapitalizm, a że przenika do głębokich warstw struktur tego doświadczenia no to chyba nie ma większych wątpliwości jutro o 19 w teatrze powszechnym w Warszawie będziemy sobie o tym, rozmawiać.

Ale na razie jesteśmy w studiu Radia TOK FM przy ulica Czerskiej w Warszawie i będziemy mówić o zgoła innym temacie, choć pewnie też jakoś łączy na Platformie Netflix jest od pewnego czasu dostępne serial Wild wild Country kilku odcinkowy film opowiadający historię takiego eksperymentu społeczna religijnego, które w latach osiemdziesiątych przeprowadził rzeczony ostro Bakuła na szyi i rad niż tak brzmi jego inne już, że jedno z kolejnych wariantów 1 z kolejnych wariantów imienia człowiek, który stał się w pewnym momencie 1 z najbardziej popularnych na Zachodzie hinduskich guru czy fałszywych czy mniej fałszywych to toczą się do dzisiaj na ten temat dyskusja ne no w każdym razie w Oregonie w stanach Zjednoczonych w takiej społeczności dość konserwatywnych białych amerykańskich chrześcijan nagle pojawiła się dość taka rozbrykana kolorowa grupa ludzi pod wodzą ekscentrycznego pana w turbanie z długą brodą na dodatek wówczas nie odbywającego się w ogóle głoszącego wolną miłość nie stroniącego od gazu rozwesela mającego środków uspokajających i w ogóle nawołującego do takiego życia dość anarchistycznego maj rozpoczął się gigantyczny konflikt.

Ale zanim o tym, konflikcie o tym co jest najważniejszą treścią tego filmu to może pomówmy o samej tej postaci dość osobliwej i ekscentrycznej Oszu, kto to był szok kultową dobrze wykształcony Hindus znający dobrze tradycję Europejską jeśli dobrze pamiętam to filozof miał wykształcenie właśnie filozoficzne zdobył już wielu wyznawców w Indiach innym i gromadził przy sobie różne osoby nawet jest taka anegdota, która mówi o tym, że to miejsce spotkań my z nim trzeba było przenieść na parter, ponieważ tak, by był tak popularny tak często go wizytowali go szczerze zniszczenie winda w zlotego wynajęli lokal na parterze w ramach takiego konwencjonalnego biografii smok, który dobrze jest na chwilę wprowadzić, kiedy się rozmawia o takich postaciach 

Tylko dodam, że to jest człowieku, który urodził się w 19 3 1 roku zmarł w 19 90 ana zwał się radzić niż Sandra Mohamed to był jego to było jego imienia takie, które otrzymał jako dziecko w rodzinie Dzienis tu się urodził wyznawców dżinizmu wychowywany był przez babcie i dziadka dziadek był takim czy niską wierzącymi praktykującymi i choć sam osią formalnie osią to już jest takim jak tron przyjął pod koniec życia no ale choć sam tak zła, bo tak go jego wyznawcy także w tym filmie, o którym mówimy nazywali z formalnie był Dinis stąd dość Nisko się zaliczam to właściwie to co ogłosił na nie wpisywało się na dobrą sprawę w żadną inną tradycję religijną było wręcz takim przekazem wobec wszystkich tradycji religijnych wywrotowym takim krytycznym z lokalną konformistą Hanny natomiast chciałabym powiedzieć, że mamy takie wyobrażenie o społecznościach tradycyjnych, że one są bardzo homogeniczne tymczasem Indie to jest cel bardzo zróżnicowane kraj z wieloma tradycjami innych, który w dodatku tak jak powiedziałam, bo bardzo dobrze jest bardzo dobrze zapoznany z tradycją zachodnią właśnie dlatego nie było najmniejszych problemów z przenikaniem się w tym przypadku tych treści wschodnich Hanny i treści zachodnich cierpi czy potrzeb, jakie mieli jego uczniowie, którzy się wywodzili właśnie głównie z Zachodu to był moment ta komuna, której pan wspomniał w stanach Zjednoczonych nie było oczywiście jedyna, bo w kilku krajach przynajmniej kilku krajach Europy zachodniej jeszcze były ulokowane te komuny w Niemczech w Portugalii chyba we włoszech jeszcze gdzieś we Francji też była tak, bo on się właśnie zdał taką postacią niezwykle niezwykle popularną na Zachodzie najpierw tak jak pani powiedziała zdobył zdobył grono powiększająca się grono w latach siedemdziesiątych wyznawców i wyznawczynią właśnie w Indiach to był w ogóle takiej dość specyficzny czas epoki Newell liczył i poszukiwania różnych ścieżek duchowego oświecenia alternatywnych wobec tego co oferowało zachodnie chrześcijaństwo, więc też mnóstwo podróżników wędrowców dH Army gdzieś tam ruszało na wschód po to, żeby to, jakie to były piękne czasy, bo na szczyt tak można było, gdyż właśnie z tym plecakiem w poszukiwaniu jakiś nałóg w pełnym już tak naiwnym przekonaniu, że do nauki właśnie takiej czystej postaci jeszcze dziś można otrzymać nawet chyba się jeszcze udawało spotykać od czasu do czasu jakiś takich prawdziwych nauczycieli, którzy nie byli skomercjalizowana ani Niemiec właśnie wielkich takich jakich środków et Cetera rozmarzyła się trochę, ale z domów mody były obrażenia, ale gdyby, gdyby tak faktycznie było to nie doszłoby do rewolty sześćdziesiątego ósmego roku ona była właśnie protestem przeciwko konformizm mojej żony mówi indywidualizmu w Intelu indywidualizm mogli także tą inną lubimy mieć takie wyobrażenie, że ta rzeczywistość się w przeszłości była lepsza natomiast wydaje mi się, że nie była wyprowadza mnie pani z tego idealistyczne go z tej idealistyczne tęsknotę granie w średniowieczu ich rozwój ścisłych jeszcze kilka niezbędnych do rosyjskiego pisarza, z którym doprowadziłem rozmowę z właśnie Jewgienij wodą łaski naftowego monumentalną powieść wielką grubą i ta powieść wyleciał mi w tej chwili tytuł, ale na czytałem ją całkiem niedawno dziejąca się właśnie w średniowieczu czeka bardzo mistyczna i w ogóle nam bardzo idealizują co średniowiecza, ale właśnie coś takiego powiedział zupełnie na poważnie w tej rozmowie, że pan wizjonerem, chyba że dla PSL w serwisie dla ludzi teraz są 2 takie narracje o średniowieczu z 1 strony ma to być zbieg ciemnoty z drugiej strony jest taka wersja złotego średniowiecza no ale rozumiem, że nie nie o to w tym momencie chodzi natomiast rzeczywiście chciałabym w inny on dać panu w sprawiedliwość, dlatego że w tym sensie było lepiej, że jeżeli dzieje się, gdy odnosimy nasze ideały związane z demokracją to właśnie do lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych mimo wszystko i nie chodzi chyba tylko o kontrkultura, ale także o inne zjawiska także, ale także o inną rzeczywistość wiemy natomiast to przedsięwzięcie muszą w tym sensie ma duże znaczenie wg mnie, że ono nie styl daje możliwość polemiki właśnie z narracją dominującą w tej chwili osiemdziesiątym ósmy roku, a mianowicie, że był to, że były to fanaberie bananowej młodzieży, że tam nie było żadnego projektu politycznego, że w istocie wszystkie te roszczenia dałoby się dzisiaj streścić ideę jakiś dążeń estetycznych czy stylistycznych, które ostatecznie okazały się katastrofą, dlatego że wybrały taką rzeczywistość właśnie stylu, którą miał zastąpić odniesienia moralne n p. czyli był to taki czas można powiedzieć anomalii anomalii z tego powodu myślę o latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych nogą jest jeszcze demokracja w każdym razie właśnie tam, by nie nie występowały wtedy takie nierówności jak w tej chwili inny nie jest to też taka rzeczywistość wyprana z odniesień politycznych i przedsięwzięcie musiało w inny można powiedzieć, że kłóci się z takim wyobrażeniem kontrkultury dzisiaj, kiedy widzimy w niej źródło naszych rozczarowań no ale my ono pokazuje, że było oprzeć się branż jednak takie działania związane z próbami realizacji pewnych utopii Hanna k i to dobrze widać w konflikcie pomiędzy rdzennymi mieszkańcami, a tą wspólnotą, ale z mieszkańcami Łasko country w Oregonie antylop to Niewiem niech tam było kilkudziesięciu bodajże mieszkańców mała miejscowość, wokół której wykupiono nieużytki i KUL wspólnota rodzi niż uran tak to jest były już w słynnym właśnie z języka hindi tak po g Puri to jest ten sposób określa się miasto na ich ta wspólnota nabierała z czasem apetytów, ale i to były apetyty związane właśnie z przejmowaniem najpierw miasta od władzy w mieście, a potem w całym okręgu przez taki tak jest zmyślny strategie, które pozwalały tej wspólnocie wygrywać no właśnie, bo może dla tych z państwa dosłownie bardzo krótko powiem, którzy nie widzieli tego serialu on naprawdę niezwykle ciekawy warto go obejrzeć na to po prostu to wyglądało także inne przedstawiciele po show w szczególności w postać plus jedno z głównych bohaterek tego serialu niejaka pani Szpila demoniczna figura z Anglii z QAD-FK takiego bardzo bliska współpracowniczka nie powiem jeszcze ani za chwilę, bo jej losy są dość malowniczej takie drastyczne też momentami w każdym razie no właśnie oni wykupili tam, gdzie miałam, a następnie po prostu zaczęli zjeżdżać tam autokarami z różnych stron w związku, z czym faktycznie mieszkańcy nieliczni skądinąd mieli takie poczucie, że tutaj też jakiś rodzaj inwazji następuje nie tylko zjeżdżalni autobusami na festiwale i święta oni przywozili bezdomnych bez przeszkód Nate ilości tak to potem zwieźli w momencie, kiedy chcieli wygrać wybory wygrać wybory wygrać wybory razem rządzić koalicja zmieniono prawo wyborczej się okazało, że osoby, które dopiero co przybyły do tego okręgu nie mają pracę wyborczych to też zabawne było jak się słuchało komentarze mieszkańców chyba Portland poznaje się, że tych bezdomnych odstawiono do Portland mieszkańcy byli zrozpaczeni uważają, że to jest bestialstwo, że to jest nieludzkie, bo wstawili bezdomnych bez grosza przy pracy w Nyonie tam dosyć długo ci bezdomni skądinąd przebywali oni z tego w każdym razie deklarowali byli zadowoleni nie chcieli opuszczać pełni raczej zrozpaczeni, że muszą stamtąd wyjechać natomiast, ponieważ pan mówił o filmie to chciałabym zwrócić uwagę na to to nie zepsuje państwu oglądania tego serialu chciałabym zwrócić uwagę na to jak to jest skonstruowana narracja to jest taka narracja, która zabiega o to, żeby być opowieścią bardzo obiektywną przedstawiane są reakcje na zmianę 1 z drugiej strony i co istotne tam nie ma są na treść słów w Tychach tam funkcjonują oskarżenia wyzwiska włącznie ta wspólnota jest oskarżona m. in. o to, że w istocie zbudowała obóz koncentracyjny oskarża się ich hitleryzm drugą stronę zaś idą oskarżenia w jego karierze, ale hitleryzm też rośnie też absolutnie o faszyzmu tam się wszyscy nawzajem też ambitnych taką trasę Ziaja, która w istocie wg mnie ona pogłębia niepewność ona pogłębia podejrzenia, dlatego że bardzo trudno z wyjątkiem no 1 chyba wydarzenia, a mianowicie próby otrucia przez wyroczni przez mieszkańców rocznie szczurom nogi prawie całego miasta taki plan bonanzą za los nowa część fanów Lyncha w grę wchodzą w zlote mieli swoje NRA niż Pura miało swoje laboratoria i tam prawdopodobnie rzeczywiście ten zamach na społeczność został przygotowany no 1 jest ten wątek planowanego zamachu na 1 z kim tam prokuratorów, którzy tam pracowali na rzecz strony miasta nie jest ważne role skończą się w cotygodniowym śledzeniu wysiadywanie obiekt w fast foodzie takiej przyglądanie się, kiedy ktoś wchodzi wychodzi tam do niczego nie doszło co powiedzieć, że rząd to on relacja między mieszkańcami RAŚ radzi niż, którą inni mniej mieszkańcami antylop to jest taka relacja, w której dochodziło stopniowo do eskalacji napięcia konfliktu potem w zasadzie nawet mówiono o wojnie domowej, dlatego że aż w pamięci uzbroili się zakupili zakupili broń przejęli władzę, więc opanowali również policja posterunek policji jeździli po mieście mieszkańcy się czuli prześladowani tak dalej syna, bo one rzeczywiście w kontekście test ten moment niezwykle interesujący, który w, których chciałbym, żebyśmy omówili jakoś chciałem się pani wypowiedzi, więc proszę dokończyć to co pani być jak ja tylko chcemy zamaskować ten ten moment no bo mamy do czynienia tak naprawdę właśnie z pewnego rodzaju wspólnotą, która deklaruje niezwykle takie wzniosłe cele zakorzeniona jest w na specyficznej, ale jednak jakoś charakterystycznej dla Wschodu duchowości, które głosi się ono raczej w inny rodzaj takiego takiej afirmacji doświadczenia takiej afirmacji no nie wiem seksualności n p . w której się wszelkie formy na różnych restrykcyjnych systemów politycznych duchowości odrzuca od krajowych dachem, a także obyczajowych głosi się wolność wolność ekspresji wolność miłość i t d . i tak jest człowiekiem bardzo pozytywna te duchowe przesłanie, które nie kojarzy się w żaden sposób z karabinem n p. albo na bezpośrednią przemocą trucicielem et Cetera tymczasem właściwie praktyka tej wspólnoty MO no to rzeczywiście jest praktyka totalitarna nie tylko te źródła o filmie o tym, mówią, ale jeszcze inna książki jeszcze inne relacje na tego co z tego co się tam działo jednoznacznie wskazują na właśnie na rodzaj paranoi, która na pewno będzie zapanowała takiego wyrzucania i piętnowania wszystkich, którzy podejrzewani byli jakikolwiek rodzaj nielojalności tropienie nieustające zdradza jej słów instalowanie podsłuchów, gdzie tylko się da, a jakiś konflikt właśnie uzbrajanie Sienno ten moment, w którym to przy przekształcaniu takiego dnia myślenia i z takiego projektu, który jest właśnie błogi i zagrożenia żony w jakiś nurtach wschodniej duchowości pachnącej kadzidła z drzewa sandałowego i w ogóle takiej rozbiło zwanej spokoju pokoju i t d. z tak z tą konkretną totalitarną wspólnota to jest moment niezwykle ciekawe, ale jest inaczej jednak pawilon właśnie dlatego powiedziałam, że inni to przedsięwzięcie burzy przekonanie, że kontrkultura była jedynie projektem estetycznym dlatego podkreśliła, że była to próba realizacji pewnej utopii mówiono o pewnym programie politycznym, ale mieszkańcy bardzo cię najczęściej wtedy, kiedy zabierani zabierają głos w tym filmie to jest dokument zazwyczaj mówią on inny Szlem mitach taki sposób, który sugeruje, że to jest jakaś droga cywilizacja tam często pada takie pytanie, skąd oni są szkody niż wzięli co oni robią to bardzo szybko ujawnia się dzięki filmowi, który został nagrany sekretnie w tajemnicy podczas 1 z terapii ujawnia się, że tam dochodzi do orgii seksualnych to jest 1 z powodów, dla których mieszkańcy patrzą wrogo na sile mitów natomiast to jest taka treść wg mnie seks to jest taka dreszcze, który ma pozwalają konstruować narracje o różnych sektorach nie tylko religijnych, która pozwała mówić o spiskowych nie przypadek wg mnie, że front właśnie, rozwijając swą swoją naukę sięgną po sekcji tutaj chciałbym przypomnieć to co mówił mi się tłuką o seksie, a mianowicie obiecywał, że kiedyś ogarnie nas pusty śmiech no ja chcę, abym praktykowali ten pusty śmiech niż to właśnie o to chodzi ja zwróciłam uwagę na coś innego tam rzeczywiście jest, ale czy chce pani powiedzieć tylko sprecyzujmy to, że ten rodzaj moralnego oburzenia, które tam natychmiast się uruchamia wewnątrz społeczności mieszkańców tej miejscowości, do której zjeżdżają wyznawcy 8 tys właśnie rodzaj takiej klasycznej paniki moralnej, która służy temu, żeby pozbyć się tych ludzi, którzy reprezentują ich poczuli się mnożąc różnicę w właśnie o to chodzi o nie, gdybym tak uważała to bym raczej nie przychodziła z tym no bo to jest taka była widziana relacje, które się narzuca chodziło o orgii seksualną seks rozwiązłość no on taką ostentacyjną wrogością mieszkańców także o to, że nasze niejedną można powiedzieć bez mała uniformy mówiono, że czerwone gwoli ścisłości nie był czerwony Comarch łąki w brązową tryb i do dzisiaj takie noszą wspólnie RM niż moją uwagę zwróciło to, że tam niewiele się mówi o tym z czego oni w zasadzie żyli oczywiście, że są tam jakieś darowizny datki są tam jakieś oszustwo podatkowe natomiast osią dostaje w prezencie mnóstwo samochodów kupuje zegarki za 1 000 000 USD, więc związki z Australią pamiętam chyba kilkanaście mniej tak nazywają lamp wydano im prawdę mówiąc tak źle, bo jeśli miał 9 2 to jest też dosyć dużo no właśnie, ale niestety mam taką książkę bardzo dobrą Jacka się radzono kultu do zbrodni w centrum szaleństwo w religiach dwudziestego wieku tutaj właśnie te Rolls-Royce się pojawiają bodaj w takiej liczbie, ale może 8 pomyliłem i możemy się z zegarkami pomyliło może z rolek SA Gdafsk zawsze w Rolls-Royce, a w razie Rolls-Royce były i zjadam przemieszczał po terenie dlatego na aleję Grzecznarowskiego złota i natomiast my wszyscy mieszkańcy żyją w dobrym bycie w którymś momencie zaczynają prowadzić interesy dyskoteki restauracje i hotele i z tego się utrzymują no i właśnie z tych darowizn i nie są w stanie zwieźć bezdomnych zagwarantować im bardzo dobre warunki pobytu to co prawda dość cytowana innych środków uspokajających nie mogli sobie z nimi poradzić natomiast zastanawiające jest tą jak dotąd była dystrybucja dóbr, a inni się wydaje, że to jest coś, o czym ten film nie mówi nam po prostu to wszystko jest są te zegarki te darowizny te pieniądze przekręty tam jednak było sporo osób najpier w zakupiono olbrzymią to było kilkadziesiąt tysięcy hektarów ziemi potem jeszcze dokupiono całkiem dużą, więc ceny to jest czekamy i wydaje mi się, że to coś co się tak, ale co jest takim tłem, a chodzi mi o to co on w interpretacji tego filmu można uznać za ten obiekt, który jest eksponowany wprost przez narrację, a co jest tłem i czy nie warto byłoby zamienić z tak w kolejności czytuje nie są teorie seksualne, które dają taki posmak właśnie sekretu sekcja malarstwa i czegoś, czego co trudno je strawić tradycyjnej moralności obyczajowości, a wg nie można to również taki sposób zobaczyć, że tam w podstawową kwestią jest kwestia dystrybucji dóbr nie jest ona równa na pewno tak natomiast nikt nie cierpią niedostatku nikt nie narzekają na to, że 14 8 zbywano albo, że nie może się leczyć tak przeciwnie tak jest, ale przeciwnie wszyscy wydają się być raczej usatysfakcjonowani ich znaczące w tym kontekście wydaje mi się tą, że wtedy, kiedy mu się do doszło po aresztowaniach po ucieczkach z graczy niż uran, a właśnie tej kobiety, o których pan mówi już dziś Arleta Wizner i czyni to znaczące jest to, że osią postanawia przemówić pierwszy raz chyba od 4 lat i wtedy mówi koniec religii to był tylko żart nie będzie żadnej religii niż daje rząd ogłasza raczej koniec projektu politycznego niż koniec religii, bo jeśli chodzi o treści, które się pojawiały w jego przemowach Tomasz nie zmieniły pragnienie mnie jakiś znaczący sposób on miał swoje fit stacje inny oczywiście, ale my cały czas pojawiają się treści i hinduizmu i treści sowieckiej chrześcijaństwa sporo dlaczegóż to on komentował bardzo taka eklektyczna synkretyzmu wszystkich tradycja nieruchomości do Anglii i praktyki do tego i duchowe religijne i terapeutyczne, więc ja bym tak proponowała to widzieć jak można oczywiście powiedzieć, że rzezie to jest przesadna interpretacja wydaje się, że Martą nie podążać tropem tego obiektywizmu, bo dokument też ma swoją narrację swój sposób opowiadania tak, ale jest rzeczywiście jest obiektywna raz 1 raz drugi raz druga strona je jako oglądałam ten serial to przypomniało mi się przypomniała mi przypomniał się taki album fotograficzny francuskiej artystki wysoki CAL chyba z lat osiemdziesiątych to dokładnie mniej, więc z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych ona stworzyła taką serię fotografii p t. hotel Hyatt hotel po prostu i fotografowała my wnętrza pokoi hotelowych gminne i zastosował konwencję fotografii policyjnej zrzucony szara szlafrok, a popielniczka przesunięta na róg stołu Smuga na ścianie powiewającą firanką, a wszystko wskazywało na to, że tam została popełniona jakaś zbrodnia i jak i innych wizytujących galerii chodzili po tej wystawie to napięcie cały czas rosło i byli rozczarowani tym, że na koniec żadnej zbrodni nie było rzeczywiście nie chciałabym pomniejszać absolutnie nie chciałabym my n p. usprawiedliwiać inny tego zamachu na zdrowie czy życie mieszkańców mówią, że przecież nikomu nic nie stało tak zmienić po prostu rozstrój żołądka z Chin wrócił do domu chętnie o tym, rozbita, ale chciałabym, ale chciałabym powiedzieć, że źle, że podobną podobne historie przy trafiają się koncernom farmaceutycznym i uchodzi im to zazwyczaj na sucho Targ natomiast jeśli chodzi o niej, ale jeśli chodzi o inne sytuacje my OLT zdradzieckie podstępy o to, że ludzie mają sekrety nie wiem czy pan zwrócił uwagę na to, że jak odkryto jakieś siły sekretne inne piwnice to, z jaką zgrozą w głosie narrator mówi tam była wielka wspaniała panna w Tarnowie oczywiście były też urządzenia podsłuchowe również, ale mnie wydaje mi się, że się, że ta zgroza, która tam jest ukazywana wokół tego przedsięwzięcia ona trochę dorównuje całkiem innej narracji, która się pojawiła wtedy, kiedy osią już wrócił do Indii żaden kraj nie chciał go przyjąć na zawsze teraz też ciekawe dla tak musiał wrócić do Indii był trochę Bombaju, ale klinik tam generalnie zaś był tak, ale wyryto od nich inna on już wymagał lepszych warunków klimatycznych chorował spór nie jest wspaniały mikroklimat monsuny nie są tak uciążliwe inny też staranniej zagrożonym malarią no bo nikt też tak jest już w pobliżu Bombaju położona miejscowość, która rzeczywiście ma świetne warunki podobne do ogona powiedzmy inni, ale ich od tej pory bez mała od tej pory wtedy, kiedy ruszą ogłosił, że rdzeń nie będzie proponował żadnej religii od tej pory w zasadzie aż sam stał się ośrodkiem wypoczynkowym nazywane jest Disney landem duchowym mojemu uważa się go za karykatura praktyk duchowych, ale czy nie było także właściwie tego typu nie wiem czy zarzut zna, ale tego typu klasyfikacja funkcjonował właściwie od momentu, kiedy mąż zrobił popularny, dlatego że właściwie te wszystkie rzeczy, o których mówiliśmy co znaczy to Rolex na ten Rolls-Royce ten cały wystawny tryb życia to takie jak ostentacyjna otaczanie się luksusem no właśnie to zamiłowanie do gazu rozwesela mającego tam dość intensywnie się tym gazem instalował i to wszystko powodowało rozumu również ten eklektyczny skład jego nałóg ten ekscentryczny tryb w inne zachowania się taki rodzaj ostentacji w sposobie bycia Nina czy to wszystko od początku nie powodowało, że wokół niego unosiła się taka aura trochę tzw. szalonego guru to znaczy mamy z o tradycjach wschodnich takie postacie wcale nie jest ich tak mało, który właśnie nie poniekąd tym sposobem dawały wyraz swojemu głębokiemu oświeceniu duchowemu i rozpoznaniu, że wszystko, z czym mamy tutaj w tym świecie widzialnym do czynienia to jest rodzaj pustki albo ilu z nich noże łamały w sposób radykalny pewne konwencje społeczne od 3 moralne właśnie, zachowując się w sposób wyzywający, ale jak twierdził, zachowując w tym pewien rodzaj przejrzystej świadomości pozwalającej na nie uleganie takiemu rozmaitym pokusom czy nierobienie tego wszystkiego z uwagi na to, żeby tylko nie wiem łamać reguły albo zadośćuczynić jakimś swoim zachciankom 3 instynkty on tylko właśnie robił to po to, żeby ujawnić jak bardzo pustej konwencjonalny jest ten świat reguł świat konwencjonalnych moralności, w którym żyjemy no on był kimś takim właśnie ich, bo od początku dnia towarzyszyła mu aura po prostu fałszywego guru zwyczajnie leje zacznę od pewnego wyznania, żeby nie było wątpliwości jak mówił kilkakrotnie tam byłam oczywiście nie przebywałam zwiedzałam, bo jest taka możliwość nigdy nigdy nie nie miałam takiego marzenia, żeby skorzystać z tych usług i zawsze JHM jechałam tonery są to podawała fałszywe Andresa ostatnie kilkaset metrów wolała przejść na pieszo, ponieważ wstydziłam się, że film o herezję także wolę się tym teraz już nie ma pani z WIG zaś może n p. gdzieś tutaj do Polski i przesłać informację, że profesor socjologii udała się do aśramu osiągniesz trzeba znać się wejść na taką atmosferę, jaka tam panuje chaos i to co robią turyści, ale w Indiach jak się zachowują integralność na miejsce obok tarczy ma halę i wypra w do nielegalnych fabryk, gdzie pracują dzieci to są główne atrakcje dni, z których korzystają turyści wiem, że inny wspólnie mieszkańcy nienawidzą tego ośrodka wypoczynkowego nie jest z różnych powodów i to powody są bardzo dobrze uzasadnione Hadacz w ogóle, dlatego że dlatego że wizytujący ten ośrodek czaszkami ci już po kilku dniach zaczynają nauczać na ulicach w wszystko wskazuje na to, że nie przestrzegają żadnej reguły mają dosyć surowa Themis regulamin, którego można przestrzegać, ale oczywiście nie trzeba znamienne jest to, że w pobliżu szlamu znajdują się sklepy może zechciałby pan zgadnąć zegarkami drogim Jarku nowelizacja Icchak Szamir oraz żądano od kościoła prezent od finałów euro, które można sobie kupić ten teren ten sklep przypomina taki jednolity wysoka architektura kontenerowa bardzo popularna, ale w Indiach inny, ale tam są jakieś potrójne chyba kraty, bo te zegarki są nieprzytomni drogi naokoło są puby obwieszone ręcznie napisanymi kartkami nie wolno przesiadywać bez końca zabrania się uprawiać hazardu i zazwyczaj wieczorem na ulicach płynny robi się biało to jest wieczór braterstwo Jasia Mitki powinni być na medytacji wieczornej wspólnej, ale o nim były na do połowy można powiedzieć wywiązują się z tego regulaminu i tych białych szatach wychodzą po prostu wieczorem rozchodzą się po okolicznych pubach są dokuczliwe pod każdym względem dla tej miejscowości Anaid najgorsze wrażenie chyba robi to że, że starają się być mistrzami duchowymi dla takich przygodnych osób, które spotka się w gdy natomiast chciałabym zwrócić, więc to jest to zastrzeżenie i to, choć wyznaczanie, które ma nadać niejedną bardziej odpowiednie współrzędne temu co chcę powiedzieć, a mianowicie, że nudne te można, by się było jednak zastanowić na ile oskarżenia o to, że to jest fałszywy guru w, że to morze i był fałszywy nie wiem, jakbym miała to sprawdzić naocznie o równie dobrze ją poznać autentyczne można śmiało powiedzieć, że jest on był manipulowany przez te kobiety którymi się o kas tak no weź mnie nie nie chciałabym rozstrzygać w każdym razie inny wydaje mi się, że to jest o tyle istotne, że to przedsięwzięcie jest budowane dokładnie wtedy, kiedy zachód dotykała afazja polityczna i TR no ona polegała związana jest z tym inne, że LM w inny wszelkie programy polityczne wszelkie projekty utopii związane są z czymś co można, by było nazwać tajemnicą personifikacją ich hitleryzm stalinizm, a tak to jest coś co paraliżuje coś co paraliżuje zachód przed projektem stworzeniem projektu jakiejś utopii w latach siedemdziesiątych pojawiają się już nawet krytyki nie tylko projekt w politycznych większych, ale nawet reform nic mu taka słabą mało znaną w Polsce inne powieści już Sylwin nie wiem czy była przetłumaczona jesteśmy istnym chyba jakoś się co w każdym razie jak w podobny tytuł opowiada właśnie on inny człowieku, który ma takie 2 cudowne właściwości, a mianowicie, że jeżeli coś sobie wyjaśnić to te jego marzenia się spełniają i może też mogą się spełniać jego orzeczenia o one dotyczą możliwości interwencji w rzeczywistości takich punktowej i się okazuje, że chcą sobie nie Zarzecze intencje ma bardzo dobre, bo to powoduje la i lawiny nieprzewidywalnych wydarzeń doprowadza do ruiny życia ludzi im też takie chyba z lat siedemdziesiątych pochodzi ta książka wysokie, a nota PS autorka kojarzono raczej jednak z konserwatywną krytyką prawdę, która jest taką przestrogą przed Bogiem przed programami przed programami reform z lat to jest też 1 1 taki moty w chęć mianowicie hitleryzm stalinizm i obawa przed budowaniem utopii drugi z kolei inny wiąże się z takim przekonaniem, że każdy projekt utopijny, zwłaszcza wspólnotowy będzie musiał pociągać za sobą ujarzmienie antyspołecznych anty wspólnotowych odruchów tak, że dokona się, że jest to możliwe, ale tylko w związku z jakimś wyrzeczeniem się tak jak w klasztorze tak trzeba będzie wyrzec się swojej woli trzeba będzie zdać się na opata i tych z drugiej bardzo silny niepokój, który skądinąd przetrwał do dzisiaj inaczej mówiąc trudno, nawet jeżeli rzeczywistość nam nie odpowiada to lepiej jest zawierzyć własnemu równo o płonącym płomieniem jaźni niż pakować się jakieś historie, które nie wiadomo jak się skończą tak najedzeni i taki lęk przed hot -li styczny mi tożsamości ami przetrwał i trwa wg mnie cały czas właśnie dlatego takie momenty jak teraz mundial tak pokazują, że ich, że można ją praktykować z tym, że tymczasowo raczej jest ona kontekstem, a nie nie sposobem życia pan, więc to w białym tak chciała to z problematyką Zobacz także, by w inny nie nie nie chciałabym podążać za tego rodzaju obiektywizmem z różnych powodów, bo to jest coś dokument mięsa jedni z nich jest to dla mnie nie tylko opowieść o pewnych wydarzeniach, ale ciekawe jest dla mnie zresztą jak to opowieść skonstruowana w Libii do jakich konwencji się odwołuje i jak można zderzyć te konwencje z różnymi problemami, jakie mamy teraz, jakie mamy też był właśnie, gdybyśmy pokusili się rodzaj takiego eksperymentu, który oczywiście jest tylko inną formą w nią pytania czy prośby o diagnozę tego co dzieje się dzisiaj byśmy mieli taką sytuację, że oto mianowicie w roku 20 1 8 do małego miasteczka w Oregonie przybywa osób ze swoimi wyznawcami wykupuje tam ziemię zamierza zrealizować to wszystko tak dokładnie jak to wtedy wyglądało na, tyle że dzieje się to w epoce trampa to jakby pani wyobrażała sobie przebieg tego wszystkiego na ile mielibyśmy tutaj scenariusz bardzo podobne do tego co się wydarzyło w latach osiemdziesiątych co widzieliśmy na filmie, a na ile pewne różnice, aby tutaj mogło wystąpić 3 będą bardzo przyziemna ja bym zaczęła, gdybym miała zastanawiać się nad tym jak ten eksperyment mógłby przebiegać to chciałabym poznać ceny ziemi, bo one są bardzo często, by ceny ziemi skorelowane z polityką podatkową z polityką kredytową od tego trzeba było zacząć czy jest to w ogóle możliwe, a od natomiast wydaje mi się, że tym co zatrzymywało, by taki eksperyment to co mogę powiedzieć nie znając tych stawek celnych z dziećmi w Oregonie dzisiaj wydaje mi się, że ten wraz z pszenną wraz z końcem raczej niż uran przeniesieniem się osiowo do opony wydarzyło się coś takiego z tym z tym przedsięwzięciem co dobrze współgra z pełnym suplementem w twórczości niż RAF-u kota, a mianowicie mniejsze w oko, który jak wiadomo opisywał władzy i to władze, która ma na nie jest taka materialna nie jest nie mnie nie daje nie siedzi na tronie tak nie siedzi nie puszył się na tronie nie jest dyktatorem, ale jestem Carlos proszona jest w relacjach to pod koniec późno w oko pod koniec życia inne sięgała po rozważa Unia proponuje takie rozważania inne mniej nazywane w skrócie prostą o siebie i tam pojawiają się takie romantyzmu lejące antyk tradycje, do których on się odwołuje przekonując, że jest możliwa jakaś forma wyemancypowana go życia chodzę tą władzą wyrwania się tej władzy i wydaje się, że coś takiego właśnie w tej chwili realizuje ten ośrodek wpłynie nie tylko ten ośrodek wpłynie źle, że rzeczywiście nie mniej mnie nie twierdzę oczywiście, że stało się to po prostu z nim z pirackich kota być może on dobrze bez wyczuł pewien nastrój, jaki wtedy ta zapanował no i bili i dał swojej publiczności, która oczywiście była ciekawa co w takim razie dalej czy jest możliwa jakaś emancypację inny no to zaproponował właśnie coś takiego o taką on taką humanistyczną elitarną wersje możliwości emancypacji, a to nie jest tak, że właściwie amerykańska kontrkultura w odróżnieniu od Europejskiej była od początku na tego typu mówi o tej kontr kulturze lat sześćdziesiątych na tego typu właśnie na technikach troski o siebie czy technikach siebie budowana ja się spotkam z takimi analizami ne różnicy pomiędzy amerykańską na Europejską kontr kulturą i latami 60 mierzy od Europejskiej rzeczywiście był bardzo silnie skoncentrowane na aspekcie politycznym były inne mocno zakorzenione w krytyce społecznej et Cetera natomiast ojcem kontrkultury amerykańskiej był Carl Gustav Jung tak naprawdę lektury po prostu próbował tutaj reaktywować filozofię hermetyczną de facto i znaleźć jakiś rodzaj takiej łączności pomiędzy człowiekiem, a kosmosem już utraconej przecież nowoczesności zrekonstruować ten dawny sposób doświadczania świata i myślenia w pełnej łączności z uniwersum próbował później to jeszcze robili także inni autorzy to pójdzie za kabel n p. jakoś też dla kontrkultury ważni, ale zdobył w istocie główne twórca tej amerykańskiej kontrkultury, której właśnie chodziło o odnalezienie jak już takiego punktu omega, w którym Itaki tożsamości, które właśnie wolna od tych wszystkich na politycznych społecznych klasowych uwarunkowanie, która po prostu łączy mnie z wiecznym i odwiecznym światłem, a nie jest tym całym światem ludzkich relacji władzy klas i tak dla pomoże nikt nie chciałabym całą tę rozmowę w konwencji takiego sporu tak wprowadzić zmiany możliwe, bo jednak mówi się, żeby ostatecznie już zdyskredytować pewne formy duchowości mówi się w kalifornijskim w kulcie wyjaśni, tak więc możliwe, że rząd, że te amerykańskie wersje od początku były można powiedzieć bardziej dysponowane do tego, żeby przybrać taki taką formę no i działań, które są karykaturą wspinania się po drabinie duchowej ARM nie mniej nie wydaje mi się, żeby trzeba było z tym polemizować, zwłaszcza że, zwłaszcza że wydaje mi się, że ta koncepcja ma dzisiaj konkurenta, a Inter znowu jeszcze jeszcze 1 proces czy zjawiskową, które od możliwości budowania utopi nas oddala, a mianowicie wydaje mi się że, zwłaszcza w kulturze amerykańskiej nie wiem czy takie sceny cały czas jeszcze inny jest panuje taki duży entuzjazm wokół idei i różnych biotechnologii czy mniej rozwija moc zmieniania się nabieranie mocy nabierania sił amant z Poznania się w za pomoc są biotechnologii, a tak czy neuro nałóg chodziły po tak, aby nasz sektor proszą czuję się, jakbym widać wyraźnie, że inne żale, że odchodzi się także, że coraz bardziej paraliżuje paraliżują różnego rodzaju niepokoje przed tym, żeby budować właśnie utopie programy polityczne na rzecz poszukiwania po jak się sądzi zupełnie innych dróg zupełnie innych możliwości i mniej, a ich duchowym Łaźnia znawca Libii technologicznych naukowych to jest niezwykle ciekawy temat, który właściwie domaga się osobnej audycji, więc niniejszym skóry zapraszam, żeby o tym, właśnie, że różne prace trwały Chin w etiud o ja niestety chyba się tutaj nie przedostaną jutro można n p. spróbować zejść może nam się uda zdobyć Studios, które mamy, ale ech, wy jesteście w noc no to byłby nasz program polityczną tak to prawda to takie małe radni z hydrantu Five, gdyż po wschodniej Radia TOK FM, ale prawdopodobnie 2 koledzy czy koleżanki się barykadować Alina mogłoby dojść do takich drastycznych scenach to jest cel chcemy się zacząć starać się w aureoli z PFR bardzo dobre bardzo dobrych implant pań, które są absolutnie nas znać jutro porozmawiamy o tym z całą pewnością w teatrze powszechnym i będzie można nas posłuchać na żywo także raz jest to zapraszam państwa do teatru powszechnego jutro o godzinie dziewiętnastej w Warszawie, gdzie miasto wzorem mądrze to jasno rozmawiali o różnych kwestiach związanych z urynkowienia naszego doświadczenia, ale może także właśnie z tymi sprawami, które dziś poruszyliśmy jeszcze jakiś 1 wątek nie chodził po głowie ale kiedy pojawił się temat, którym pani Tsai powiedziała to nam to jakoś ule, że jeżeli mamy jeszcze chwilę, bo chciałabym powiedzieć o takim też bardzo ekscentrycznym projekcie, ale też żywo dyskutowany krótko po tym, jak właśnie upadł radni już po raz pojawiła się taka książka Barbary Gut win, a w latach już chyba dziewięćdziesiątych na początku społeczeństwo loteryjne to ta książka dlatego ją przy powołuje się mówiłam, że być może największą tajemnicą i była właśnie redystrybucja dóbr dystrybucja dóbr, jaka miała miejsce w tym szlamie, a mianowicie Górnik proponuje w swojej książce Andy, ponieważ widać gołym okiem, że nie ma sprawiedliwości na tym świecie to ona proponowała, aby wszyscy obywatele brali udział non stop w loteriach i referenda n p. czy jakieś programy polityczne, ponieważ liczba ilość dóbr jest ograniczona w takim razie ludzie, którzy chcą się starać o różne dobra, żeby było w miarę sprawiedliwie, ponieważ obieg pieniądza kredyty preferencyjne Łany nie ma emeryt okradł i to wszystko widać tak jak powiedziano nam kim jest niesprawiedliwe dlatego, jeżeli ktoś n p . coś potrzebuje samochód albo zegarek właśnie na to bierze udział w losowaniu w zlote, a także jeśli chodzi o prawo do posiadania rzeczy to miało być przedmiotem loterii poważnie te kwestie pod na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych dyskutowana i też chyba 1 z ostatnich takich propozycji ekstrawagancki doczekałem się z kolei w związku z tym przypomniało dość upiorne opowiadanie się, lecz jak są p t. loteria, ale nie mam czasu, bo obiekt jest kilka nowych form RTS polegała, więc jutro rzeczywiście tymczasem bardzo dziękuję w zasadzie opiewający na Instytut socjologii Uniwersytet warszawski teraz informacja po informacjach prof. Bartłomiej Dobroczyński po
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA