REKLAMA

Jak się nosi Warszawa? Pokaz mody na Placu Defilad (cz. 1)

Studio Plac
Data emisji:
2018-06-20 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka dla projektu studio plac moi dzisiejsi goście to pani Aleksandra Jatczak z katedry mody na wydziale wzornictwa warszawskiej Akademii sztuk pięknych dzień dobry witam serdecznie dzień dobry i pan Janusz Zieniewicz kierownik katedry mody na wydziale wzornictwa warszawskiej Akademii sztuk pięknych i kurator i reżyser pokazu, który 8 czerwca odbył się na placu Defilad dzień dobry rocznie na, jeżeli państwo pozwolą to może tak to okres na początek zacznę od może Rozwiń » taki nie nawet krytyka to zbyt silne słowo, ale jednak już jednakowoż pewne pewna wątpliwość to się pojawia w mojej mojej głowie po obejrzeniu tego pokazu Otóż miał wrażenie, że spora część tych projektów to tych co to to były kolory malowane tak miał wrażenie, gdyby autorzy trochę uciekali od wyrażenia swojej myśli z o ubiorze -li tylko, ale właśnie też wkraczali w przestrzeń fryzur i malowanych twarzy Trzygłów zastanawia się do Bobo, bo może to jest trochę takiej dat dla państwa oczywiste że, że powiedzmy moda to nie jest tylko kawałek ubrania, które wkładamy, ale to jest całość właśnie fryzura twarz uśmiech poza wyjście wejście, a trudne studia albo miejsca w Tychach na jedno 100 jak widzą niemal jak jednak produkcja od tak zadać panu pytanie jak często bywał pan na pokazach mody to żart za bardzo rzadko da, by realizować się trochę w tym w tym w tej elekcji ponadto widać ciemne dlatego ze swoimi na czym by po w oczy, jakby po pana wrażenie jest wrażeniem, które się rodzi Lis we w wyniku ich skali w jakim rozgrywał 7 pokaz skala to był ogromny plac ogromna scenografia wielkie światło i t d. rzeczywiście oraz pełny węzeł komunikacyjny jest komunikacją pokazu nie miał pan jako odbiorcę jako widz pokazom możliwości pewnie za dobrze przyjrzeć temu grania rząd kompletnie nieprawdziwa refleksja tarasie w panu urodziła mianowicie taka, że tego że, że to są tylko kolorem, ale czy ze stołem są malowane kolorami myślę, że malowanego Mar malowanie kolegami to po pewna sekwencja tego pokazu, która tam tam na stałe była dosyć dominująca natomiast, jeżeli przyjrzał się pan temu graniem to one są bardzo rygorystyczne konstrukcyjnie bardzo rygorystyczne formalnie one są też pan powiedział o malowaniu one są też bardzo silne wsparcie Brzeszcz jak z okien i architektoniczne oczywiście kolor, którego z, którego katedra mody stresu nie poprze przełamywali się tutaj przecież bardzo długo taką niechęć do tego koloru rzeczywiście rzuca się, że rzuca się na pokazie w oczy, niemniej jednak nie to nieprawda te ubrania są, by moja bardzo rygorystyczne formalnie one są poddane bardzo też takiej go sprawdzianowi funkcjonalne mu, nawet jeżeli je jako projekty nie są one pomyślane jako projekt komercyjny lot jest bardzo ważne, że jesteśmy szkołą mody na Akademii sztuk pięknych, a nie firmą komercyjną robiącą UR w produkcji co też jest czas jakby z modą wysokie oczekiwanie, by bardzo często jest tak, że takie oczekiwania szczególnie widzów pokazu mody, zanim muszą zobaczyć coś co by na siebie nałożyli na stołach Hanzy oczywiście trzeba kreator centralnych tak tak tak tak nie jest pani Aleksandry ten kolor był też pewnym celowym zabiegiem ma stylistów i Maca listów IT twórców stylizacji fryzur tego pokazu pamiętajmy, że on studenci tworzą głównie właśnie trwa ubrania Mode prawda uzupełniały bardzo często też dodatki to jest też taką ważną cechą katedry żal, a te prace w najmniej sylwetce jest bardzo dużo osób wiście mogę poświadczyć, że wiele tych rzeczy da się założyć da się w nich chodzić może nie w takim zestawie jak na pokazie natomiast te korzystamy już od dłuższego czasu z pomocy zespołu Jagi Hupało w tym roku z GKM pomagała Olga Power po to, żeby nadać tym różnym całością pamiętajmy, że Tomek jest aż 2 0 twórców tej Real tych projektów to są 3 kolekcje dyplomowe każda o zupełnie innym przesłaniu innej narracji narracji innym tytule, ale też szereg, choć ćwiczeń szereg eksperymentów przezeń szereg działań z poszczególnych lat i realna cel celem pokazu jest pokazanie pewnej spójnej całości ten kolor widujemy uwagę także w innych pokaz mody z prawem takim performatywne zdarzenie prawda, a i tutaj być może rzeczywiście w taki ma szybkim odbiorze ten kolor był taki ma słowem kluczem natomiast no właśnie pleśni glonów może, więc inny po rozwiązaniu dla Agnieszki Zawad Boskiej drga wice pojawią się na reklamach domów towarowych centrum, które były stanowiły tło dla tego pokazu, ale de Voyage bardzo ważna rzecz o tym, czego nie powiedziała mianowicie, bo rzeczywiście takie płyty pan napisał ten pokaz jak wydawałoby się jak gdyby te fryzury 4 Majka czy ta charakteryzacja potem była aktywizacja były dziełem studentów wydziału katedry mody, ale robimy coś takiego to jest dla mnie bardzo ważne elementy edukacyjne dydaktyczna też element obecności kat Akademii sztuk pięknych w życiu redaktorem artystycznym, że my, tworząc ten pokaz wydajemy trochę projekty naszych studentów do interpretacji przez specjalistów z innych dziedzin stąd te wymienione nazwiska prawda od Jagi Hupało czarnych barwach, które pracują na co dzień w mym w telewizji w firmie z komercji również plan, ale też gdzieś tam, gdzie w sztuce i one poddają dadzą my wysyłamy do nich zdjęcia są obecne są potrzebne były obecne przepisy dają nas na egzaminie i one jakby interpretują to tak podoba, bo projektant mody też nie do końca oczywiście tak się wydaje, że jest to takie, bo pojęcie jeszcze z samym początku dwudziestego wieku, że projektant mody z dyktatorem, który coś narzuca projektant mody tak naprawdę wydaje sam siebie i radą przeróbki, że tak powiem wielu specjalistów których, którzy swój musi pracować dzisiaj projektant mody nie może być dziewiętnastowieczny Marty z tą zamkniętym w jakiś pracowni, z której wychodzą piękne suknie za chwilę tylko wszystko polega ona dla nas dla zbiorowej współpracy nad inna inaczej model z dnia obrad podkreślił pan to w nasze rozmowy mamy do czynienia z Akademią sztuk pięknych nie byłyśmy z Sarą taka jest szkołą mody no ale jak w ogóle uchwycić tę to osób tylną różnica skoro gdzieś na końcu mamy do czynienia z kimś to będzie znak projektował do powtarzalnej produkcji taśm ja tak roboczo uchwyt traci jakąkolwiek różnicę, gdzie kończy się sztuka, gdzie zatrzymuje się remont masą 3 lata temu, że nie odezwą zastanawia się klaczy dzisiaj mówiąca o o sztuce i w kontekście mody mamy do czynienia czy myślimy bardziej nie wiemy o poparcie o powtarzalności seryjną gościć jednakowoż oczywiste jest unikatowe niepowtarzalne jedyne no nie dotyczy tak, by pan tezę, że może to znamy się zarówno bardzo ciekawe co zbierzemy tyle lat, bo ja miałem kiedyś z kilkoma artystami takiej spowiedzi też właśnie zamówili unikatowość i o pojedynczą ścina, ale to rozumiem, że trzeba było znowu się cofnąć do czasów, kiedy fotografia nie była uznawana za sztukę, bo można ją odbijać swój wiersz Adama egzemplarza, kiedy grafika nie powinna być uznawana za sztukę, bo też można ją produkować powtarzalnych egzemplarzach myślę, że dzisiaj nie ma takiej w ogóle potrzeby takiego definiowania i trzymania się jakiejś takiej egalitaryzm elitarnej koncepcji sztuki jak czegoś kompletnie odmiennego od rzeczywistości rywal AZS jest także, że się przyjrzymy n p. instytucjom, które są odpowiedzialne za, a sztuka i jej obecność w publicznym w środowisku w Wiśle w sferze publicznej, czyli muzea n p. galerię na to w tej chwili najważniejsze muzea galerie robią przepiękne wystawy poświęcone modzie i nie stawiają sobie pytania, że coś się kończy jak coś co gdzieś zaczyna były rzeczywiście takiemu taką tendencję do tego na początku, że to jest wielkich muzeach na świecie pokazywać tych dla wielkich twórców jak w tym ich solową miał swoją wystawę Alexander McQueen miał swoją wystawę prawda teraz Marcin Magiera, ale n p. pies one w nowym Jorku, czyli część muzeum z Modern art zrobią coś tak już pokazało nam fantastyczne wystawieniem czy czyjeś czy przypadkiem nawet nie mniej mnie nie można można zobaczyć pokazało tylko rzeczy wprowadzone do produkcji pokazały tylko rzeczy seryjne tylko rzeczy, które można było kupić sobór, budując z tego cało wypowiedź o naszej rzeczywistości najczęściej, jeżeli jest słaby czy do tez pytanie, kto jest odpowiedzialny za definicja to jest sztuka ale, ale pies fanty z dobrem jest zaś fakt, że żeby, żeby zobaczyć co jest sztuką cenę tutaj też takie rozgraniczenie, czego cwał unikatowe nadsyłać seryjne jest właśnie teraz takie już prowadzi bezsensowne, bo jakoś nie ma problemu z tym, że krzesła są w muzeach, które są produkowane w wielkiej ilości i zgadza się z tym, że to znasz taki ruch lokalny problem to znaczy katedra istnieje w Warszawie od 8 lat i to pewnie też czegoś wynika Muza światowe, o których wspomina Janusz to pytanie to zadawanie pytania o to czy moda sztuką zadawało po drugiej wojnie światowej produkcji pierwsze wystawy moda to sztuka o takich bardzo dosłowny tytułach odbywał się gdzieś w latach sześćdziesiątych i ta lekcja została odrobiona fundusz miesza się nad tym zastanawiać się tak samo jak fotografia trafiła do muzeum jak dizajn trafił do muzeum jesteśmy często częścią wydziału wzornictwa prawda nikt nie ma z tym problemu może fotel znanego designera znajduje się muzeum, ale już sukienkę znanej projektantki może być problem prawda uczymy się tego wszystkiego prawda tej też katedra w wkładał wiele wysiłku w to, żeby ta edukacja miała miejsce do wyjścia na plac Defilad wejście do 1 stronie naszej publiczności, która do nas przychodzi i która przerosła przerosła nasze możliwości jak kubaturowe prawda, bo nawet w Zachęcie w zeszłym roku naprawdę mocno się nie zmieściliśmy dowieźć na plac Defilad pozwoliło nam zgromadzić zarówno naszą publiczność jak i publiczność przypadkową, która być może wcale nie chciała iść na pokaz ale zanim została przez to właśnie mogła zadać sobie pewne pytania pewne tematy przepracować emisja też, że dziś świat mody świat osób tworzących pomoc jest bardzo zróżnicowany jest w tym świecie bardzo dużo projektów unikatowych jednostkowych bardzo drogich i bardzo dużo projektów seryjnych desek, by to nie jest 1 prosty schemat, w którym dziś tworzy się od daty nie ma nie ma kieszeni ścieżki jest ich kraj jest dosyć duża jest też taka droga upowszechnianiem się pewnego rodzaju wrażliwości estetycznej nad tekstem jak sobie teraz szybko analizować w głowie, gdy nie ma w tej chwili chyba dyrektora artystycznego wielkiego domu mody komercyjnego domu mody, który nie skończyłby Academy, a w mieście Akademii sztuk pięknych odpowiednika Akademii sztuk pięknych to wykształcenie artystyczne jest w tej chwili są fundamentem n p . na świecie mówi o oddech i komercyjnych Mag obdarzony dotknięte to jest sprawa chyba pan też spojrzenia na świat prawdę to potrzebna ma dobrze, że niemal jak i a jak artysta czy absolwent Akademii sztuk pięknych myśli o świecie się sobie w porównaniu z artystą, który n p. zajmie się sztukami wizualnymi, że dla ułatwienia malarstwo czuje w sobie samym dniem malarza, który pobiera teraźniejszość przetwarzają w sobie i i wypluwa na płótno i w barwach Gromu Świelino przez takie właśnie mam nadzieję tak jak nasze ręce nie wiem w krajach jak myślą współcześni malarze ale, ale przez to nie ma jakichś wielkiego na zasadzie, że średnie tempo niepokoje współczesnego społeczeństwa spory polityczne ważne debaty etyczne moralne czy one także mogą być obecne na tym torze wszystko dzieje może dzieje się tak silnie u nas, bo jesteśmy taką, ale usiłujemy wprowadzić te tematy, bo jesteśmy po pierwsze ma mało po drugie, bardzo młodą jednostką po trzecie prowadzimy w tej chwili jedynie studia licencjackie, więc się, by w, które siłą rzeczy są skupione na na inne na nabranie umiejętności też takich zawodowego, żeby w obrazie Żyda przychodzą do nas ludzie, którzy n p . nie mają pojęcia o projektowaniu niech inni nie wiedzą, dlaczego trzeba coś wyciąć w las łaski figura, a potem skonstruowane tak jak to zrobić, żeby wyszła figura czy Dead to są wszystko trudne rzeczy, które ma bardzo jak brat się do zbyt dużo postępowań to czasu natomiast tematy, o których pan wspomniał są w modzie na tyle obecny mocno światowej, że myślę, że oni pomału już im bardziej dorastają za to mówią moich studentach czy już wychodzą spod tych pierwszych 2 lat już wiedzą, że umieją, że już są w stanie zrobić coś takiego to co mają w głowie kaptur nabiera kształtu ten cudowny moment i UE i potem coraz trudniejszy od tego uciec tak to znaczy wszystkie te pytania, które pan wymienił są obecne w modzie światowej i ich i ona jest niesamowicie zaangażowana w IT IT i tematykę etyczną on oczywiście drobne swój własny sposób łatwo to wyśmiać no bo to są ubrania, bo one właśnie lądują na koniec w sklepach, bo kosztują 1 800 EUR my wtedy te wszystkie kwestie etyczne, które niosą ze sobą oraz inne pytania światową rewolucję zaczynają nabierać innego charakteru, by na koniec lądują w luksusowych sklepach te pytania po dach oraz dostępność do tych pytań mają tylko ci, którzy do tych sklepów mają mogą wejść ze względu na zasobność portfela czy karty, więc tak to są takie problemy, niemniej jednak dzisiaj rzeczywiście ma moda nie może sobie nie starać tylko pytanie nie wiem dlaczego, ale Stal nie może nie straci stawia się jak też musiałem być tak jak resort nie widzę znowu różnice i historycznie też właściwie to jest jakaś taka różnica wymyślona na potrzeby VAT dyskursu między malarza od tych tymi naszymi garażami a, ale też każdymi każdym innym artystą artysta też tworzy obraz, który wspólnie sprzedawane w galerii realizowany jest ogromne pieniądze i tak jak prześledzimy historię sztuki dotychczas na pewno doskonale wiedzą znani nam artyści bardzo rzadko mieli tak koło o wolność geniusza to jest dziewiętnastowieczny koncepcjach, a zwykle tworzy na zamówienie pod bardzo ścisłym rygorem wymogów łącznie z tym co, w których część obrazu miało się znaleźć w jakim kolorze często mieli do dyspozycji cały zespół tak jak mają dziś projektanci prawda, którzy za nich poszczególne partie jakiegoś tam działa wykonywali 1 proces bardzo ważna, bo tutaj też bardzo długo opowiadać to bardzo szczegółowo prześledziła ma zatem pewną barierą sądu, że rząd właściwie jest to bardzo naturalna relacja tak jakby też to są ludzie, którzy czytają te same lektury chodzą po to, zresztą nawet program katedry mody, która jest częścią Akademii to w połowie pewne zajęcie pewne tematy się pokrywają one są może inaczej realizowane studenci, odpowiadając na pytanie innej materii to jest właściwie tylko ta różnica to noża skoro mówimy też n p . w sztukach wizualnych malarstwie dobrze się, że to co dwudziesty wiek pewnie już się zaczął bez pod koniec dziewiętnastego dwudziesty wiek pokazał pewien koniec myślenia właśnie sztukach wizualnych pewien sposób ja mam wrażenie, że dzisiaj, kiedy spojrzymy na Biennale różnego rodzaju tonera czy przechodzą w kwestii nie wie meta sztuki, czyli sztuka myśląca o sztuce niż sztuka, gdyby już tworząca czym mówiąca o świecie stają się czy czy w modzie jest podobnie, że nowo mam mając ten kawałek materiału kolory tak i nawet struktury przyda w którymś momencie dojdziemy do wniosku, że to wszystko już było ich GE i skąd teraz czerpać inspirację czy jak myśleć o mnie o wzornictwie myśleć o modzie skoro prawdopodobnie wszystkie kolory wszystkich kombinacji wszystkich kształty wycinki już wiek w pewnym sensie były bardzo to pytanie też było wielokrotnie więcej się ustosunkuje bowiem tak co roku zadaje sobie pytanie brzydko już nie było jako osoba, która bardzo dużo rzeczy przyglądam analizuję ogląda powinna mieć prawo być z wrodzoną i mądrze wszystko było, ale jednak Modest wypadkową bardzo wielu dziedzin, ale nie tylko artystycznych, ale i technologii, która się rozwija niesamowitym tempie i jest efektem rozwoju społeczeństwa, bo wiele rewolucji w modzie może technologicznie byłoby możliwe wcześniej, ale społeczeństwo nie ma na to gotowe i co roku ta moda jednak zaskakuje nowymi rozwiązaniami z Pomorza wszystkie kolory już były trendach one mogą być wystawione w nowe formy w nowe kształty nowe sensy, więc tutaj akurat jakoś tak nie mam oba w co do tego, że leczy są po torze mogą to wiemy, ale czy są wzywani jako studiując tak bardzo powierzchownie pancerz zauważył pali w oraz w HR w 2, ale zrobili bardzo celna obserwacja to właściwie do zauważam, że dobrze w tym sezonie modne są brązy, a w przyszłym szerokie to może oznaczać, że w kolejnym modnym będą zielenie i wąskie nogawki to jest takie w modzie w projektowanie mody kompletnie nie dochodzi projektanci mody myślę, że oni zawracają sobie głowy takimi rzeczami, które o, których pan wymienił, które są trendami marketingowymi lub trendami handlowymi to co pan powiedział to jest wypełniacz niezbędne wypełniać magazynów mody we, który jest nastawiony na to, żebyśmy co sezon kupowali nowe rzeczy nie ma jak ryby w stylu co mówiliśmy wcześniej czy na tym, że żal, że kolekcja z jakąś wypowiedzią wysokość interpretacją świata to niemal kompletnie nic wspólnego myślę sobie nawet, że te trendy, o których pan mówi są tworzone przez dziennikarzy redaktorów z przez pijaka przez marketing ale co by zadbać dobrze, jakbyśmy się dobrze przyjrzenie się ze mną zgodzisz to tak naprawdę dzisiaj trendy nie mówią o nową gościa, który tak tak, jeżeli przed przejrzeli byśmy mu gruby magazyny tak powiedziałem były różne wyrazy jak były magazyn modowy sprzed roku i z tego roku n p. z marca to będziemy mieli te same trendy prawdami tak tak mi mamo mogę zaryzykować n p. zwierzęce wzory albo będzie tam, bo jeździ PiS staje albo tam, bo owoce jeśli tak, ale nie będą miały inne zdjęcia na będą miały nowocześniejsze produkty natomiast trendy są, jakby służą konsumentom do łatwego rozpoznania jak takie 2 przewodnika po sklepie tak naprawdę tak to co ja mam kupić, żeby wierzę że, gdy nie ma nie ma z tym nic złego Res z tym nie zawiera się moda tak ani jej projektowania nie myślenie o nich mało tego co widzimy, że zawsze powtarzam, że coś się czy nie przesadzam, ale co widzimy na wybiegach mody, czyli ci jednak gdy na wybiegach pokazów, a często też w sesjach mogą mody to są te właśnie autorskie wypowiedzi projektantów domów mody po pośle, rzucone interpretacji świata natomiast tam nie widzimy rzeczy, które potem wylądują w sklepach od daty jest zupełnie inna sfera produkcji w takim, a dla domu od mamy rację oraz w wywiadach o procedowanie nad ich tam wrócić na razie bardzo państwu dziękuję to była pierwsza część mojej rozmowy z panem Januszem Noniewicza kierownikiem katedry mody na wydziale wzornictwa warszawskiej Akademii sztuk pięknych oraz panią Aleksandrą Jakubczak historyczka mody z katedry mody na wydziale wzornictwa warszawskiej Akademii sztuk pięknych Cezary łasiczka dla studio plac dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA