REKLAMA

Pracujące 9-latki i ucieczka przed policją, czyli życie imigrantów uchwycone na zdjęciach

Światopodgląd
Data emisji:
2018-06-20 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od tych świąt lub pod blond zdobycz w Agnieszka Lichnerowicz 3 FR w Poznaniu jesteśmy razem ze światopoglądem w Poznaniu trwa festiwal Malta dziś w doświadczaniu światowy dzień uchodźców postanowiliśmy zwrócić państwu uwagę szczególnie cenna inicjatywa artystyczne po artystyczną aktywisty liczne tutaj na festiwalu Malta, które są związane z 3 odnoszą się jakoś do Anny w kwestii uchodźstwa czy kwestii migracji i 1 z tych wydarzeń artystycznych jest wystawa Rozwiń » niebezpieczne albo zaraz minie jej współautor po to, poprawić współorganizator kraj byłby na niej można obejrzeć prace fotoreportera Ahmeda na dydaktyce zestawione są awangardowe i firmami lory młody Winston border line oraz suwerena duża, że żadną border RM, przechodząc do rzeczy w studiu Radia TOK FM akurat w Warszawie jest Paweł Mościcki dzień dobry dzień dobry w Lotto, gdybym mógł pan jeszcze w kilku słowach powiedzieć Niemcom na wystawie jeszcze dziś można zobaczyć to jest oferta przede wszystkim dla poznaniaków, bo festiwal Malta w Poznaniu od razu też powiedzmy, że to nie jest jedyna możliwość zobaczenia tych prac 1 słowem temu pan w Kongo wprowadzić się, bo do tej wystawy to jest wystawa, którą przygotowały Katarzyna Czarnota Agnieszka Różańska ja byłem obecny rodzajem konsultanta w związku z tymi awangardowymi nogami projektu wystawać nazwa trzeci bezpieczny kraj i odwołuje się do unijnego do rozporządzenia, wg którego przebywanie w kraju nie uznawanym za oczernianie unijnego kołem Zatorskiego przebywanie z kraju, który nie oznaczony jest jako kraj toczące się wojny domowej kończy się konfliktu o charakterze Human kryzysu o charakterze humanitarnym jest krajem, w którym migrujące osoby powinny pozostać tam ubiegać się ewentualnie status uchodźcy bądź wyprosić azyl i dużą część prac pokazanych na wystawie stanowią zdjęcia oraz filmy Ahmada Giba, który portretował życie uchodźców z Afryki bliskiego Wschodu oraz samiec Syryjczyk mieszkający w Stambule, którzy przemierzali tzw. szlak bałkański z Palestyńczykami jest Palestyńczykom tak tak przynajmniej bardzo mu okazywał głównie o losy wycieków i skupiał się także na tym jak wygląda życie codzienne jak wygląda ich status w Turcji, czyli kraju, który 1 z Unią Europejską ta kwestia uchodźców jakości rzekomo ogarniam jest uznany za kraj właśnie bezpieczne i taki, w którym uchodźcy z krajów ogarniętych konfliktem powinni pozostać tymczasem jak pokazały, że powinniśmy jak teraz ironizuje pomagać im tam na miejscu, a my powinniśmy dla niej norma na miejscu to chyba jest jeszcze na miejscu najlepiej z lichwą chyba tak przynajmniej wg polskiej wersji tej idei tymczasem właśnie te zdjęcia i filmy są one w szczególności filmy Ahmeda pokazują, że ten czas sytuacja Syryjczyków jest bardzo niestabilna właściwie oni pozostają osobami o statusie pariasów są nie do końca wpisani w rejestry i instytucji państwowych poza tym myślę, że jest dosyć jasne to, że Turcja nie należy do krajów, w których prawa człowieka czy swobody obywatelskie są jakoś szczególnie podkreślane i rząd z jakąś wyjątkowo się nie troszczy wydaje mi się zresztą to już mój komentarz bardziej niż samego Ahmeda czy kuratorek wydaje się, że to jest zresztą główny powód, dla którego właśnie ten kraj stanowi dla Unii Europejskiej partnera jest partnerem są w rozwiązywaniu tego problemu, więc mamy te te zdjęcia Ahmeda Gibała i jego dokumenty m. in. powstałe na zamówienie telewizji Arte, ale oprócz tego mamy też zupełnie inne inną tradycję pokazywania problemu emigracji losów uchodźców przemierzających Europę to są filmy eksperymentalne dokumenty i zarazem obraz bardzo poetyckie, które powstawały z we Francji głównie w Calais, gdzie właściwie ten szlak, którym rozpoczyna się w Turcji dzisiaj ewentualnie w palanta duże bądź w Libii jeśli poszukamy najbliższego afrykańskiego przyczółka, a kończy właśnie w Calais jest takie miejsce symboliczne dla historii migracji do Europy i jest tam twórcy, których z na wystawie pokazujemy razem z Madrytem próbują właściwie zawalczyć o coś zupełnie innego to znaczy zawalczyć o to, żeby otworzyć jako rejestr możliwych wizualnych przedstawień z samego doświadczenia migracji samego doświadczenia bycia uchodźcą także przeprasza nie tylko powiedzieć że, że w związku z tym ta wystawa właściwie ma taki charakter bardzo kolarzom w i stara się je wydają się, że to jest duża zasługa łączyć bardzo różne kody czy bardzo różne konwencje mówienia i pokazywania tego problemu i wydaje się, że to jest niesłychanie cenna inicjatywa i bardzo rzeczy intrygujące w interesie składa, że ta wystawa jest tuż przy redakcji naszej redakcji Radia TOK FM tutaj w Poznaniu, więc widziałam odwiedziłam ją tuż przed programem przed światopoglądem i tam oczywiście do zdjęć czy dołączone są opisem będzie mi trochę łatwiej o nich mówić niż próbować się o zdjęciach mówić, ale m. in . przypominają, że wg danych tenisa w ponad połowa z 2 miliony 700  00 0 zarejestrowanych jest syryjskich uchodźców w Turcji to dzieci i prawie 80 z nich prawie 80 % z tych dzieciaków nie chodzi do szkoły są też informację, że wasz wg różnych szacunków około 60 % rodzin uchodźców w Turcji Syryjczyków wydaje te rodziny wydają więcej niż zarabiają, więc można się domyślać, że ciemne rodzinne są wspierane przez pracę dzieci załączyć zdjęcia Anna tych 9 dziesięciolatków, którzy pracują po 10 12 godzin, żeby zarobić kilka euro i pomóc swojej rodzinie, bo często czy zdarza się, że to jest matka z kilkorgiem dzieci, ponieważ mąż n p. nie żyje i oczywiście to są niebywale poruszające zdjęcia 3 obrazy też firmy wymagają pewnie większej uwagi zdjęcia po prostu są bardzo poruszające i gdy w spacerował po tej wystawie domyślam trochę sny o pana książce migawki z tradycji uciśnionych i też zadawali sobie, aby te pytania, które zadano panu, który podczas spotkania w ramach festiwalu Malta czy te w obraz w ogóle mogą cokolwiek zmienić to znaczy, że to jest bardzo szeroki głęboki temat ale, ale czy pan widzi w nim nowość, jaką rolę dla artystów autorów zdjęć ich filmów, jakie możliwości oni mają, żeby jednak wpływać na dyskusję wokół imigracji i uchodźstwa ja myślę, że kiedy mówimy o przedstawieniach Chochół uchodźców czy obrazach uchodźców to powinniśmy pamiętać o tym, że to nikt nie jest i jedno OSP Kotowa Quest znaczy to nikt nie jest po prostu obraz, który gdzieś tam dociera do to nie jest pojedynczy pojedyncze przedstawienie pojedynczy nie wiem zdjęcie czy film czy infografika etyczna na wystawie jest taki zbiór różnych bardzo konkretnych informacji na temat w ogóle migracji do Europy dzisiejszej tylko wizualną to jest coś na co składa się bardzo wiele elementów obrazy oczywiście są główną częścią tego kompleksu, ale to tak, że dotyczy tego jako o uchodźcach mówimy, jakie pojęcia z nimi wiążemy, jakie skojarzenia wypracowujemy jak przynosimy te zarówno obraz, jaki dyskursu w praktykę codzienną praktykę społeczną polityczną i wydaje się, że tutaj pytanie euro o rolę artystów jest mniej więcej pytaniem o role każdego z nas to znaczy wydaje się, że zmiany w taki szerszym sensie dokonują się wtedy, kiedy też nie ma takich jak dziś jednoznacznych i całkowitych podziałów pomiędzy obrazem słowem mówieniem na temat uchodźców pokazywaniem uchodźców próbą wpływania na decyzje wiążące decyzje polityczne związane z migracją dlatego też uważam, że ta wystawa jest interesująca, bo ona pokazuje, że tu nie ma 1 drogi nie ma 1 konwencji czy też 1 sposobu obrazowania, który miał być jakimś sensie złotym środkiem doskonałym i do wszystkiego pasującym trybem przedstawiania tego problemu tylko, że trzeba poszerzać nasze możliwości i dbać o to, żeby te ramy, w których obrazy funkcjonują, a przecież te ramy ostatecznie decydują o tym co widzimy jak widzimy czy dostrzegamy wszystko czy dostrzegamy złożoność sytuacji czy chcemy upraszczać, żeby te dane były jak najbardziej dynamicznej otwartej da się, że to się jakość tej wystawie udało nam, a ja w swojej książce, że też nawiązać do do pani pytania właściwie postawie są podobno podobne zadanie znaczy oglądać obrazy i mówić o nich w sposób, który otworzy raczej niż pozamyka i zarzuca się też jakość jest dla mnie uświadamiająca była ta lektura 3 3 był właśnie Apropos zmiany sposobu myślenia poszerzania noża migracja dziś myślimy o niej z pewnym niepokojem przez strachem cudzą wydają się też jakoś naturalne, ale myślimy o niejako w wydarzeniu jakimś niezwykłym i jakimś no ME nagłym podczas gdy to jest GPU procesory gminną po prostu od dawien dawna nad to jest elementarz naszej historii tylko po prostu, że skala się poszerza on się o tym, że w zasadzie byłoby ciekawie od tego zaczynać, cytując powołuje się pan na autora tej myśli nie byłoby ciekawie poznać historię nie wiem dziewiętnastego osiemnastego wieku właśnie pisaną sól tej perspektywy imigrantów, a nie tych, którzy siedzieli w 1 miejscu niejasne są takie historie powstały jest mnóstwo rozlicznych narracji na temat historii migracji i przemiany tak dalej da się, że to, że coś co powinno to niestety nie jest jasne wciąż wsią z tego powodu, ale coś co powinno być dosyć oczywiste w kraju takim jak Polska, gdzie po pierwsze, historia migracji sięga właściwie początków państwowości nie mówiąc o tych wielkich migracjach związanych z rozbiorami, ale też migracja była też w pewnym sensie głównym marzeniem wtedy, kiedy była ograniczana i jakoś tam w albo wymuszane przez władze albo właśnie ograniczana za czasów żelaznej kurtyny kurtyny jak ja w jak 1 rzecz chciałbym powiedzieć, kto zdaje się niezwykle istotne, gdyż rozmawialiśmy w w Poznaniu w trakcie dyskusji, dlaczego wiążemy w ogóle tematu, choć z kwestią bezpieczeństwa to jest efekt bardzo konkretnego działania politycznego i no pewnych pewnego układu sił i Authority która, która dominuje to nie jest problem związany z naszym bezpieczeństwem bądź niebezpieczeństwem zagrożeniem to jest wywołane to skojarzenie jest efektem pewnej pracy można odwracać należy odwracać znaczy zobaczyć choćby problem uchodźstwa wpis z perspektywy cierpienia z perspektywy potrzeb ludzkich praw drudzy, że zdarza bardzo piękna tak wyzysku ekonomicznego wykluczenia to jest jest bardzo szeroka gama możliwych skojarzeń z tematyką uchodźcą, a to, że one zostaje n p . w dyskusjach politycznych w Polsce sprowadzona do kwestii naszego obywateli Polski czy obywateli Unii Europejskiej bezpieczeństwa bądź poczucia zagrożenia jest bardziej ograniczającej sztuczna Adonis naturalny wymiar tego problemu jest efektywny retoryki, a cieszy i jak miałby się grasz to jest element też opowieści o LM będą odbierane co jest nie coś co, jakie są składowe tego problemu to zależy od nas tylko to chciałem powiedzieć inni nie chcą też o to jak wykluczać możliwości lub jakoś kategorycznie też rozciera go prostu chciałem wiedzieć, że to jak taki problem się jak i zależy od bardzo wielu czynników każdy z nas właściwie ma swój udział w oczy może mieć w tym strata będzie składać dr Paweł Mościcki filozof eseista tłumacz adiunkt w Instytucie badań literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie też członek redakcji kwartalnika widok teorii praktyka kultury wizualnej był państwowy goście jest też autorem książki, których trochę mówiliśmy migawki z tradycji uciśnionych, a pretekstem do tej rozmowy z 1 strony jest fakt, że dzisiaj światowy dzień uchodźcy, a z drugiej strony sympatycy taki, że trwa festiwal Malta prawie taka sama nad nim patronat w ramach tegoż festiwalu można zobaczyć jeszcze dziś wystawę, o której państwo opowiadaliśmy wystawa m. in. ciemne zdjęcie Ahmeda Ahmeda Diego, ale to już tyle co dziś dla państwa z Poznania razem z Małgorzatą Połczyńską przygotowałyśmy program realizowało Adam Szurek informacje o informacjach mundial Tokarz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA