REKLAMA

Anda Rottenberg o wystawie: "Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow, Wróblewski, Wajda"

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-06-20 19:00
Audycja:
Czas trwania:
16:47 min.
Udostępnij:

Dlaczego ta trójka wielkich artystów ustawicznie wraca do wojny? - pytała siebie Anda Rottenberg, krytyczka sztuki, autorka wielu publikacji, kuratorka wielu wystaw, także kolejnej wystawy w Muzeum Śląskim w Katowicach. Rozwiń »

To właśnie ta wystawa jest głównym tematem rozmowy z Martą Perchuć-Burzyńską. Wystawy wyjątkowej, bo poświęconej trójce wybitnych artystów: Andrzejowi Wróblewskiemu, Alinie Szapocznikowej i Andrzejowi Wajdzie. Tę trójkę połączyły doświadczenia II Wojny Światowej. Trauma, którą opracowywali w swojej twórczości. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista, dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Gościem Kultury osobistej jest dzisiaj Anda Rottenberg, witam serdecznie, krytyczka sztuki, autorka wielu publikacji o sztuce, ale nie tylko, autorką również wydanego ostatnio przez Krytykę Polityczną dziennika "Berlińska depresja", kuratorka wielu wystaw, także proszę państwa kolejnej wystawy w Muzeum Śląskim w Katowicach. Wystawa, o której będziemy dzisiaj rozmawiać i o której z pewnością będzie głośno, wystawy zatytułowanej "Perspektywa wieku dojrzewania Szapocznikow, Wróblewski, Wajda". Malarz Andrzej Wróblewski 1 9 2 7 -1 9 5 7, rzeźbiarka Alina Szapocznikow 1 9 2 6- 1 9 7 3 i reżyser Andrzej Wajda 1 9 2 6- 2 0 1 6. Wszyscy urodzeni niemal w tym samym czasie, ale to nie data urodzenia jest najważniejszym łącznikiem ich twórczość.  Rozwiń »
Poniekąd jednak tak, dlatego że założeniem wystawy jest to, że kiedy zdarza się w życiu człowieka też wstrząsające, a on wchodzi wiek dojrzewania betonu naznacza jego życie w sposób szczególny i szczególnie wtedy, kiedy szkieletem czym, więc wojnę, a w szczególności druga wojna światowa niespotykane dotychczas w swoim okrucieństwie swej powszechności w swoich w sali obsceniczne części, więc przyjąłem taką tezę, bo wydało mi się do poszukiwała ich do wspólnego mianownika zadający pytanie, dlaczego ta trójka wielkich artystów el wraca do wojny ustawicznie dla całego ciała ich uciesze z tą wojną naznaczona tam był jeszcze dodatkowy czynnik w postaci śmierci ojca w przededniu lub na początku wojny pozostanie z matką ich rodzeństwa MO no cóż każdy może jedzenie w pół osieroconych nie każdy z nich inaczej tę wojnę przeżyło, tyle że pewne na inne wspomnienie, ale mam takie poczucie, że ta wojna ich połączyła w tym co rok później, gdy w charakterze twórczości, jaką Frederick, który chodzi o to podobieństwo doświadczeń takie mam poczucie oczywiście ruch jest też w tym talent wrażliwość i taka ustawiczne potrzeba rozprawienia się z tym tematem w o tych relacjach poszczególnych chciałabym też z panią porozmawiać Wajda i Wróblewskim ich ścieżki przecięły się tuż po wojnie, kiedy obaj studiowali w Akademii sztuk pięknych w Krakowie to była przyjaźń pracę ona przetrwała do końca życia Wróblewskiego, który jak wiemy nawet nie uderzył 3 0 lat, by uczestniczył później w przygotowaniu pierwszej pośmiertnej wystawy Andrzeja Wróblewskiego cytował go w bezpośrednim lub pośredni sposób w swoich firmach odniósł się do niego wszystko na sprzedaż tak, a słynna scena z Andrzejem Łapickim, którą oglądamy taniec bezpośrednie odniesienia jest bardzo dużo pośrednich odniesień, które próbuje wydobyć na wystawie przez różne układy przed sposób kadrowania przez prowadzenie aktora no i bardzo dużo jest takich wątków myślę, że w więcej niż ja znalazłem im do czasów przygotowania na wystawę nie było aż tak długie 7 mogłeś to rzeczywiście zrobić metodycznie w natomiast ich też przed kontrast dożylny doprowadził do zrobienia własnej wystawy Wróblewskiego to łatwe Adam Wróblewski wg Wajdy w Krakowie związek był w Krakowie Jan k wygoda dlatego w żagle katalogu w nie znalazły się tam nieznane wcześniej list Andrzeja Wróblewskiego 8 wymiana listów między nimi jest ten związek był niewątpliwie silny ale Wajda się też przyjeżdża z Aliną Szapocznikow i nie pisał wspomnienia o nich po jej śmierci w każdy był uważnym i twórczości natomiast Wróblewski miał też Aliny Szapoczniko w w porę chciał zaprosić do takiego stowarzyszenia interdyscyplinarnego, który planował tuż przed śmiercią nie doszło do tego, ale istnieje związek między tą trójką w ten ogromny wpływ Wróblewskiego na Wajdę jeszcze chciałabym o tym, porozmawiać nudno na pewno to co ich łączyło to błoto jak mówił zresztą Wajda pola także, że byli głosem zmarło, że mieli być obuwia mieli obowiązek być tym głosem to również do tego nawiązuje tak mi się wydaje w stawach LED to dzięki Wróblewski Emu tak naprawdę Wajda zdawał do szkoły filmowej w Łodzi tam kontynuował ten temat wojennej traumy to, że w firmach on mówił zawsze, że właśnie obraz Wróblewskiego serii rozstrzelanie zdecydował tak naprawdę o jego życiu i taką na tym meczu bardzo często mówiła podniesionym sobie on zresztą wyznaje, że osoby za sprawę, że w malarstwie nie można zrobić nic więcej, że on nie przekroczy tego co osiągnął Wróblewski w związku z tym zwrócił się w stronę innego medium i prawdopodobnie doszło do wniosku, że spróbuje przełożyć swoje doświadczenia wojenne najemcy filmu i zza biurka, a w te wpływy takie mieszkanie powiedział Wróblewskiego są widoczne w twórczości Andrzeja Wajdy, a jestem ciekawa czy to była, a mimo to relacja odbita to znaczy czy Wróblewski również ścierką jakiś sposób znajdę miał taką możliwość w w końcu lat na czym w końcu lat w drugiej połowie w 5 5 5 6 Wróblewski chciał zrobić film w Chinach i konsultował się z Deyną, a na etapie scenariusza tego scenariusza niemal zachowała się korespondencja stron Wajda mówi właściwie to jest taka podwójna, bo bez tego nie zachęca do zrobienia filmu raczej mu tłumaczył, że jego obrazy są przecież z otrzymanymi środkami filmowymi i piesze wodne MEW kondensacji obrazu na temat niepotrzebnych EMP imponderabilia, które mogą ten obraz zakłócać, więc Wróblewskich chyba miał takie ambicje o tym pisze szerzej o Łukasz Ronduda w takim tekście na temat Wróblewskiego wydanym przez muzeum sztuki nowoczesnej przy okazji wystawy rektor wersją Fraser Eryk szef parę lat temu pisze, że w lubelskim wiosen i przyśniło mi się, że w poczekalni siedzi tam kobieta wyrośnięte młode kobiety zrośnięte z okresem, który by troszkę spada z nieba i ten ICT to grzesznicy z szefem był krzesło i nie stały się, jakby takim wyczynem pomysł na film, ale nigdy nie zostało 7 rozmawiamy dzisiaj nie leży w kulturze osobistej wystawie perspektywa wieku dojrzewania Szapocznikow Wróblewski Wajda gościem kultura osobista jest Anda Rottenberg za chwilę wrócimy do naszej rozmowy powiedzmy szczerze ta wystawa w muzeum śląskim w Katowicach wróciły do rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM to kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultura osobista jest dzisiaj Anda Rottenberg w tym winem serdecznie krytyczka sztuki autorka wielu publikacji o sztuce, ale nie tylko autorka również wydanego ostatnio przez krytykę polityczną Dziennika berlińska depresja kuratorka wielu wystaw także proszę państwa kolejnej wystawy w muzeum śląskim w Katowicach wystawa, której będziemy się rozmawiać i o której z pewnością będzie głośno wystawy zatytułowanej perspektywa wieku dojrzewania Szapocznikow Wróblewski Wajda malarz Andrzej Wróblewski 1 9 2 7 1 9 5 7 rzeźbiarka Alina Szapocznikow 1 9 2 6 1 9 7 3 i reżyser Andrzej Wajda 1 9 2 6 2 0 1 6 wszyscy urodzeni niemal w tym samym czasie, ale to nie data urodzenia jest najważniejszym łącznikiem ich twórczość, a poniekąd jednak tak, dlatego że założeniem wystawy jest to, że kiedy zdarza się w życiu człowieka coś wstrząsającego, a on wchodzi wiek dojrzewania betonu naznacza jego życie w sposób szczególny i szczególnie wtedy kiedy, kiedy w tym czym się w wojnę, a w szczególności druga wojna światowa niespotykane dotychczas w swoim okrucieństwie w powszechności w swoich w sali obsceniczne części, więc przyjąłem taką tezę, bo wydało mi się do poszukiwała jakiegoś wspólnego mianownika zadający pytanie, dlaczego ta trójka wielkich artystów, a wraca do wojny ustawicznie, dlaczego cała ich ucieszyć tą wojną naznaczone tam był jeszcze dodatkowy czynnik w postaci śmierci ojca w przededniu lub na początku wojny pozostanie z matką i z rodzeństwem no cóż każdy może jedzenie pół osierocone nie każdy z nich inaczej tę wojnę przeżyło, ale zapewne na inne wspomnienie, ale nam takie poczucie, że ta wojna ich połączyła w tym co rok później, gdy w charakterze twórczym ścieku Frederick, czyli chodzi o to podobieństwo doświadczeń takie mam poczucie oczywiście ruch gmina jest też w tym talenty wraz z nim dość i jako ustawiczne potrzeba rozprawienia się z tym tematem w o tych relacjach poszczególnych chciałabym też z panią porozmawiać Wajda i Wróblewskiego ich ścieżki przecięły się tuż po wojnie, kiedy obaj studiowali w Akademii sztuk pięknych w Krakowie to była przyjaźń pracę ona przetrwała do końca życia Wróblewskiego, który jak wiemy nawet nie uderzył 3 0 lat, by uczestniczył później w przygotowaniu pierwszej pośmiertnej wystawy Andrzeja Wróblewskiego cytował go w bezpośrednim lub pośredni sposób w swoich firmach odniósł się do niego wszystko na sprzedaż tak, ale słynna scena z Andrzejem Łapickim, którą oglądamy co jest bezpośrednie odniesienia jest bardzo dużo pośrednich odniesień, które próbuje wydobyć na wystawie przez różne układy przez sposób kadrowania przez prowadzenie aktora no i bardzo dużo jest takich wątków myślę, że jest więcej niż ja znalazłem mondeo czas przygotowania na wystawę nie było aż tak długie 7 mogłeś to rzeczywiście zrobić metodycznie w natomiast ich też przed końca swego życia doprowadził do zrobienia własnej wystawę Wróblewskiego Gładysz Adam Wróblewski wg Wajdy z Cracovią zrobił w Krakowie w wywiadach dla tego w żagle katalogu w nie znalazły się tam nieznane wcześniej list Andrzeja Wróblewskiego OSiR wymiana listów między nimi tym razem był niewątpliwie silny ale Wajda się też przyjeżdża z Aliną Szapocznikow i nie pisał wspomnienia o niej po jej śmierci w każdy był uważnym i twórczości natomiast Wróblewski miał też Aliny Szapocznikow poziomu chciał zaprosić do takiego stowarzyszenia interdyscyplinarnego, który planował tuż przed śmiercią nie doszło do tego, ale istnieje związek między tą trójką w ten ogromny wpływ Wróblewskiego na Wajdę jeszcze chciałbym o tym, porozmawiać nudno na pewno to co ich łączyło to błoto jak mówił zresztą Wajda pola także, że byli głosem zmarło, że mieli być obuwia mieli obowiązek być głosem to również do tego nawiązuje tak mi się wydaje wystawa LED to dzięki Wróblewski Emu tak naprawdę Wajda zdawał do szkoły filmowej w Łodzi tam kontynuował ten temat wojennej traumy to, że w firmach on mówił zawsze, że właśnie obraz Wróblewskiego serii rozstrzelanie zdecydował tak naprawdę o jego życiu tak on na tym meczu bardzo często mówiło po miesiącu obie on zresztą wyznaje, że osoby za sprawę, że w malarstwie nie można zrobić nic więcej, że on nie przekroczy tego co osiągnął Wróblewski w związku z tym zwrócił się w stronę innego medium i prawdopodobnie doszło do wniosku, że spróbuje przełożyć swoje doświadczenia wojenne najemcy filmu i zza biurka, a w te wpływy takie mieszkanie powiedział Wróblewskiego są widoczne w twórczości Andrzeja Wajdy, a jestem ciekawa czy to była, a Sejm to relacja odbita to znaczy czy Wróblewski również czerpał w jaki sposób znajdę taką możliwość w w końcu lat na czym w końcu lat w drugiej połowie w 5 5 5 6 Wróblewski chciał zrobić film i konsultował się z Deyną, a na etapie scenariusza tego scenariusza niemal za chowa się korespondencja stron Wajda mówi właściwie to jest taka podwójna aż po betonie zachęca do zrobienia filmu raczej mu tłumaczy, że jego obrazy są przecież z otrzymanymi środkami filmowymi i pisze ona jednak kondensacji obrazu na temat niepotrzebnych EMP imponderabilia, które mogła ten obraz zakłócać, więc lubelskich chyba miał takie ambicje o tym pisze szerzej, że Łukasz Ronduda w takim tekście na temat Wróblewskiego wydanym przez muzeum sztuki nowoczesnej przy okazji wystawy rektor wersją, która zrobi Eryk szef parę lat temu pisze, że Wróblewski miał sen przyśniło mi się, że w poczekalni siedzi tam kobieta wyrośnięte młode kobiety zrośnięta z krzesłem, które by troszkę spada z nieba i ten itp to zrośnięcie z szefem był przez łowi nie stały się, jakby takim zaczynem pomysłu na film, ale nigdy nie zostało 7 rozmawiamy dzisiaj je w kulturze osobistej wystawie perspektywa wieku dojrzewania Szapocznikow Wróblewski Wajda gościem kultury osobistej jest Anda Rottenberg za chwilę wrócimy do naszej rozmowy powiedzmy szczerze ta wystawa w muzeum śląskim w Katowicach wrócimy do rozmowy tuż po informacje Radia TOK FM to kultura osobista
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA