REKLAMA

"Dziś nacjonalizm ma uśmiechniętą twarz". Jak walczyć z nim w szkołach?

Światopodgląd
Data emisji:
2018-06-21 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świętu podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz razem z Małgorzatą Wólczyńską jesteśmy w Poznaniu stąd nadajemy światopogląd w Poznaniu trwa festiwal Malta, nad którym radio TOK FM ma patronat trwa do niedzieli, więc w jego ramach można jeszcze zobaczyć i wziąć udział w wielu ciekawych przedsięwzięciach artystycznych artysty no aktywisty licznych ran i chciałbym, żebyśmy porozmawiali teraz o 1 z nich i to jest projekt kolorowa, czyli biało czerwona i państwa gościem Rozwiń » jest współautor tego projektu reżyser i krytyk teatralny Bartek miernik Ginger obręcz źródeł RPO projekt czy spektakl corollę kolorować, czyli biało-czerwona ranny powstał został przygotowany w ramach czy przez fundację Anny el baina z Lublina, a takie referendum właśnie, żebym nie zapomniała w CIM może zaczęłabym od dowcipu, dlaczego Hitler popełnił samobójstwo, a dostał rachunek za gaz i to jest dowcip, który pada w czasie tego spektaklu, który nawet trudno mi nawet zastanawiam czy w ogóle powinnam siedzieć ze słuchaczami, ale skoro waszym celem jest w jaki sposób sprowokowanie czy Niemcy szokowanie to pomyślałam, że zastosuje ten sam mechanizm rozszerzony do rzeczy co to jest ten spektakl najpier w jak byk jest jego cel to co to jest wpuszczamy to w przestrzeń trasy w przestrzeń sali lekcyjnej druga trzecia klasa gimnazjum szkoły średnie polskiego nacjonalistę antysemitę faszystę osobę jak najbardziej ohydną w swoich poglądach natomiast cały czas uśmiechają są innego chłopca z aktora oczywiście tak z przedziałkiem na włosach z pragnącego komplement młodzieży, który wykorzystuje cały sztafaż socjotechniki manipulacji innych, aby przekonać uczniów, żeby wybrali go na przewodniczącego szkoły, a on kandyduje w wyborach na przewodniczących szkolnych nie wiedzą żony tak to oni wydłużony z aktorem to jest cała pierwsza lekcja, choć jest głosowanie i 6 1 7 0 spektakli dotychczas przez 2 lata o innej w 1 2 0 został wybrany z 2 0 klas większość swoich zagłosowało za tymi kandydatami 50 kilka, a kompletem głosów na drugiej lekcji zmieniamy sytuacje po przerwie siadamy w kole inne siadamy w kole rozmawiamy o manipulację strategie manipulacyjne, których użył ten młody człowiek netto nacjonalista, aby przekonać młodzież tego, żeby na niego zagłosowali oddział mamy też bardzo mocno patriotyzmu nacjonalizmu, ponieważ dzisiaj młodzież traktuje te pojęcia synonimiczne nie widzi absolutnie różnic między nimi rozmawiam z rzeszowian narodowej wielokulturowej historii Polski w celi, bo o tolerancji jest wpisana w patriotyzm co na pierwszej lekcji to młody człowiek Hubert oczywiście przekreśla to słowo wypowiedział się tych dowcipach z dowcipami jest także innych uważam, że ten antysemityzm jest bardzo mocno zakorzenione w kontakcie czasami przemyślenia, że wchodząc do klas, słuchając tych młodych ludzi troszeczkę, by sąd wpuszczali ich rodziny w ich domy o żonie powtarzają te treści, które słyszy w domach w ogromnej większości 90 % spektakli za każdym razem słyszymy te dowcipy odnoszące się rozwożone są nie tylko antysemickie, ale napadają na nich hamować nieruchomości po śmierci w Lechii Gdańsk już takich bardzo negatywnie MW w wartości czujących określeń narodowych, a nawet właśnie ich powtarzać co mi, iż są w BOŚ masę przelać, bo oprócz tego, że chciał, żebyśmy opowiedzieli o reakcjach, bo one też są bardzo ciekawe uczniów, więc jakość poznawczą myślę to doświadczenie ciekawe, ale chciałbym zrozumieć jak bym co myślicie osiągnąć to znaczy, dlaczego uważacie, że to jest jakoś ważny projekt społeczny edukacyjny nie, dlatego że zapomnieliśmy o młodzieży zapomnieliśmy od oddaliśmy pewne pojęcia bardzo określonej grupie Atlas spektakl w propagandowym w tonie spektakl propagandowy to jest taki spektakl, po którym ja chciałbym wyjść na ulice w biało-czerwonej koszulce z godłem wieś jest patriotą i idąc z godłem biało-czerwonej koszulce jest czymś zwany nacjonalistą ani patriotą czy celem jest jak zmiana poglądów tych młodych ludzi nie chcemy zmieniać nikogo, ponieważ nie ma w sobie aż tyle niepewności siebie i jakich takich planów wszakże, że muszą go zmieniać chcę pokazać alternatywę coś chce uporządkować pojęcia rozmawiamy bardzo taki brud mentalnych sprawa gdzieś wychodzimy od pojęć od narracją naród Patria ojczyzna pokazują, że można być obywatelem Polski narodowości żydowskiej pokazujemy twórczość wielu poetów, którzy byli narodowości żydowskiej z wsławił się praw da im wnieśli bardzo dużo naszej kultury młodzież zna tych poetów natomiast bardzo często nie wiesz to byli Żydzi celem jest oddzielenie tych 2 pojęć jak i szczepionka na manipulację czy nie chciałbym, żeby jakikolwiek manipulator w naszym spektaklu tak łatwo zdobyć głosy i mówi teraz o ruchach skrajnych z obu stron Tkaczyk moim zdaniem skrajności zawsze posługują się mocno mówił młodym ludziom i dopytuje, by sprawdzali, jaki z jego prognozą program wyborczy ten młody uczeń, którego wpuszczamy do klasy nie ma żadnego programu dotyczącego szkołę i przez 4 5 minut mówi Homa 1 punkt wyborczy i w każdej klasie będzie 1 wspólny sukces wszystko co głosowaliście na kandydata bez programu on, bo młodzież bardzo często mówi, jaki on był on był miły sympatyczny wyrazisty i wie, czego chce natomiast nie mówi nie mówi co mówił on sam EBI powiem szczerze, że udaje się to bardzo ważna inicjatywa ale w jakim sensie po 3 na was podziwiam odwagę, że faszyzm nie boicie się stosować takiej metody to znaczy jednak chodzić pokazać człowieka, który mimo młodego człowieka klasie, który mówi tak straszne rzeczy a w jaki sposób stworzymy atrakcyjny to znaczy jak powstawała treść tego spektaklu z obserwacji ponieważ, kiedy przez ten kontekst zastanowiłem się jak dziś wygląda nacjonalistą i muszę się długo zastanawiać otworzyłem program publicystyczny w pierwszy lepszy telewizji, że nacjonaliści już hołd co w sejmie i to nie są Drew Ola o dużych kartkach i stołami w rękach homilii elokwencji obcy uśmiechnięci przecież tak wygląda dzisiejszy nacjonalizm, więc budowaliśmy tę postać bardzo bardzo konkretnych przykładach zżycia codziennego, a dziś nacjonalizm uśmiechniętą twarz ma twarz miłego chłopaka, który pomaga w domu dziecka rozdaje prezenty na Mikołaja i IAiR to jest niebezpieczeństwo tylko co za tym stoi i jakie wartości zatem swoje, a ale, gdzie zgromadzona na przestoju stosuje się aż taki spektakl prowokacja to jest dobra metoda myślę, że tak bardzo dobrze za to z ziemi są też pytanie bo, bo to było główne pytanie czy Samsung postawił ją na początku tej pracy dlatego odbudowałem się ludźmi troszkę mądrzejszy ode mnie inny psychologami terapeutami, którzy większość może, więc dużą część moich pomysłów reżyserskich wrzucali do kosza, ponieważ im powiedział macie jedno zadanie moje pomysły skonfrontować z waszą wiedzę na temat młodzieży młodzież ma być bezpieczna i to był naczelny naczelny zamknął się nie wyobrażam sobie tworzenia spektaklu w klasie na prowokacje innego z niepełnoletnią z młodzieżą, których chroniłby przed niebezpiecznym dług netto później wyciszamy cała druga druga druga lekcja jest w zasadzie pod duże dyktando osób mądrzejszych ode mnie ktoś nas przećwiczyli żebyśmy, chociaż nie inny sposób doprowadzi dali mu inną dali młodzieży płaszczyznę do wypowiedzi się a, żebyś nie narzuca Ali pewnych treści to poznałem jeszcze goręcej, bo myślę, że należy, że to też jest bardzo ciekawe, mówi że nam dostał prawie 1 7 0 spektakli 1 20 dla nas w 1 2 0 szkołach Hubertem dostał poparcie klasy tempo, bo około 6 0 szkołach dostał wszystkie widzi też portal 5 0 paru dostał, bo wszystkie głosy, ale rozumiem, że mnie to nie jest tak, że zdarzają się też reakcje bardzo żywiołowo przeciwko niemu absolutny absolutnie Mijal nie jest w stanie powiedzieć złego słowa młodzież jest to poważna, że oni też oni tego złego słowa nie słyszą w tych klasach, w których on wygrał nie oceniamy, że zrobiliście źle, że wybraliście ja wręcz uwierzyć jak dla mnie 15 lat też bym go wybrał to moja świadomość takiej manipulacyjnej, bo żadna też los dał się z obrotu, choć natomiast pytasz o młodzież, która przy sprzeciwia się za każdym razem bardzo barwna wznowi oczywiście wzmacniamy też tt tt jednostki pokazujemy, że na jego liście zwijają towar to powiedzieć no n p. wstają o otwierają drzwi od klasy wyrzucają jego tornister na zewnątrz, by móc rozdzielić nie mogę tego słuchać powstają 4 dziewczyny chcą wynieść albo samochodówce niedawno pod Legnicą chłopak otworzył drzwi głowy nie skansen czy nie użył nic więcej siły użyto też go podnieśli larum i wystawić na zewnątrz z uśmiechem, gdy dziękujemy za ludźmi więc, więc są przeróżne są przeróżne zdania, ale z drugiej strony n p. mieliśmy dziewczynkę, która bije 4 i pół kilometra od obozu w Majdanku mówiła, że żona chciała palić wnosić opłaty jak powiedziała, więc mamy są różne skrajne przykłady natomiast głównym celem, bo to, bo to jest najważniejsze jest to, żeby oni zaczęli myśleć, bo jazda jest doskonale sprawę, że pomnie przyjedzie to pan Jacek Międlar przypomni do tej szkoły przyjedzie znowu ONR z kolegami na pływalni o żołnierzach wyklętych niech oni tylko dopytują się zastanowił, ale przychodzi osoba o innym kolorze skóry to niech zatrudni niech nie dadzą przejście, a co ci daje satysfakcję to przekonanie, że to ma sens rzeczy, bo to bardzo trudno mierzyć z ja wiem natomiast był powodem byłyby dla nich zrobił ten spektakl była moja moja już zniechęcenie na ilość memów, które moi znajomi w moim wieku prawie 4 0 lat zamieszcza na Facebooku tyskich cały sprzeci w wobec księży rzeczywistość czy uznałem, że zmienisz coś, bo Lwowską i będą po prostu jeść ze spektaklem szkoła jak Polska była szeroko, bo gramy wszędzie od małych wiosek przez duże metro nie będziemy już nic czasu będzie, więc go szybko w formie dygresji usłyszałam od wczoraj już godzić z waszego doświadczenia wynika, że nie ma tu takich prostych prawidłowość, że niewiele większe miasta to bardziej otwarte na albo szkoły większych miastach albo szkoły lepsze bardziej otwartej szkoły nazwane gorszymi i mówisz zaczął się jeździć zacząłem jeździć jeździły w zasadzie w każdym w każdym miejscu Polski tamci też nie zdarzyła się taka sytuacja, że zaproszono mnie nie dojechali, traktując je komisyjnie czy zarabiamy też tak w domu to jest ten spektakl powstał bez dofinansowania za moje prywatne pieniądze na dopiero później zmieniliśmy się fundacje natomiast założenie jest takie, żeby jeździć wszędzie, gdzie jest możliwość Doda się zważy, że podkreśli, że zapraszają was nauczyciela w ryzach fenomenalni i absolutnie nigdy złego słowa nie powinna nauczycieli, ponieważ dzięki nauczycielom my do szkół wchodzimy my rozmawiamy z młodzieżą też często ból byłby też mnie czy jest jakiś komunikat polityczny, który nie ma żadnego nie ma żadnego z nich na ulicy 3 kolacja z mięsa i chce się być apolityczni, ale tuż po tak natomiast nie ma w Polsce młodzieży zafascynowanej Baader Meinhof tak będzie drugim przeciwko Bader Meinhof, żeby nie palić ambasad bagno mam omamy takiemu z 1 skrajności i ile i z lewej strony z prawej stał zawsze na emocjach Guillaume Soro był to Geralt chętnych z medialnych ale jakby grzeszą rozumem i AM szanuje, a jeszcze raz, skąd tak na koniec mecz trzeci daje satysfakcję poczucie, że rząd, że to jakoś działa w głosy nauczycieli z nauczycieli, ponieważ oni wszyscy, bo wszyscy są z nami w kontakcie później oni do nas piszą dzwonią kolejne 2 i 1 2 lekcje wychowawcze jeszcze inne przygody z młodzieżą na temat tego co co coś co się wydarzyło w jej szkole Nate strony ogromna satysfakcja jeśli 5 miesięcy po spektaklu wszedł w opracowaniach nr 7 wypracowania Hubert pojawia się postać negatywna z przez młodzież prawda postrzegana, więc często jest ogromną satysfakcję, ale tak na koniec taki oblicza wzrost ogólną opinię co znaczy to co mówiłem wcześniej wskazuje na to że, że ma głębokie poczucie, że to jest dużo za mało, że żal, że takich rozmów inicjaty w spektakli na tematy takie współczesne związane z Anglii no właśnie w sumie niż z gorącymi tematami między uchodźcami emigracją ami nacjonalizm ami lub więcej tak domyślamy umorzenie nie zdecydowali tak prze szczęśliwy, gdybyśmy usłyszał, że w drzwiach szkło nas przyjmie, bo już była kolorowa głównie realizacji to jest moje marzenie natomiast IS i myślę, że zmiany Musioł liczy też chęć rozmowy z młodzieżą to musi być oddolne jest zdaje sprawę z tego, że to jest kropla w morzu potrzeb to co teraz robimy jak objeżdżamy kraj natomiast no no i na tyle na ile mamy siłę i są możliwości przerobowych tak po prostu widzimy akt Fundacja Banina z Lublina przygotowała ten spektakl Bartek miernik reżyser i krytyk teatralny i właśnie autor czy współautor kolorowej, czyli biało-czerwona armia jest Piotr przybył, bo podczas kryzysu tak tak tak, ale dziś jeszcze w Poznaniu na można zobaczyć ten spektakl w ramach festiwalu Malta ma, a potem głos wyrażający się z nim będzie działo już też, że państwo możecie decydować próbować się dogadywać współorganizować zapraszać czasy dziękuję bardzo dziękuję serdecznie zaprasza na dzisiejszy spektakl Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA