REKLAMA

Koniec roku szkolnego, a reformy Zalewskiej. Jaka przyszłość przed polską szkołą?

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2018-06-22 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zawsze bardzo ciekawie rozmawia się z państwa i moim gościem także poza anteną jest nim prof. Marek Konopczyński wybitny pedagog były rektor szkoły po pedagogice doradca d s . wielu wielu instytucji d s. pedagogiki nauczania dzień dobry dzień dobry witam serdecznie cieszy się, że widzę pana panie Piotrze dobrym zdrowiu i cieszy się, że widzę pana w dobrym zdrowiu i to nie jest kurtuazja nikt z panem profesorem dużo mam wrażenie sympatią wzajemnie się dążymy, ale koniec Rozwiń » z Tychów i bez kontekstów bez refleksji i Hania z tych uprzejmości związek Nauczycielstwa polskiego wystawił pani minister Annie Zalewskiej oceny niedostateczną zresztą jak wielu nauczycieli wielu rodziców ja osobiście jestem przeciwny wystawianiu ocen takich jak zły dobry, ale taką mamy szkołę no i to właśnie w ten sposób chciałem pana zapytać tak to znaczy w Chobielinie, jaka jest szkoła każdy wie, bo wszyscy się znamy na edukacji podobnie jak na zdrowiu w Chinach w piłce nożnej piłce nożnej tak to z różnymi sukcesami w USA jest po pierwsze, ja nie jestem taki krytyczny wobec pani minister Zaleski tutaj w tym studiu wielokrotnie żeśmy rozmawiali i trochę się zbierali trochę nie jeśli chodzi o tym, słynny flagowy pomysł gimnazjów i chyba mamy jednak przekonanie, że gimnazja nie był udanym pomysłem start zawsze zgadzaliśmy, więc już zgadzali w związku z tym oskarżanie pani minister Zaleski oto, że zlikwidować gimnazjum nie wytrzymuje próby czasu, bo gimnazja się tak naprawdę nie sprawdziły, gdyż dokonywały głębszego podziału wśród młodych ludzi nie znam się niepozornie, ale zdaje pan wie panie profesorze, że nie o gimnazja inie otoczyć 8 czy 6 9 lat tutaj chodzi o tak i mogę postawić taką tezę, która być może wywoła rezonans mianowicie, by to chyba nie byłoby ministra, który byłby jakimkolwiek poziomie 8 zdołałby dogłębnie zreformować polską szkołę, dlaczego dlatego, że my na próby ich projekt szkoła patrzymy dość jednowymiarową patrzymy na szkoły jako pewną relację nauczyciel uczeń w kontekście programów, które ten nauczyciel ma dodaje, że w życiu proszę pamiętać, że w tak naprawdę filozofii edukacji zaczyna się od kształcenia nauczycieli i tutaj wrzucamy kamyczek do własnego ogródka co znaczy do środowiska Uniwersyteckiego Otóż wydaje mi się, że to make profesorowie i źle kształcimy nauczycieli, bo nie mamy pomysłu na szkołę co to znaczy modelach modelach dziewiętnastowieczny przedmiotowy pruskich tzw. łącznie z królem pruskim pozwolili dzwonki i tak byłam widziałam go za granicę i czy to będzie tablica multimedialna czy tablica na normalne Skrę do Legii nie ma znaczenia ten model szkoły nie wytrzymał próby czasu, a my cały czas proszę zobaczyć kształcimy biologów fizyków chemików matematyków polonistów Anglicy listów i t d. zamiast kształcić osoby, które zajmą się wspieraniem rozwoju młodego pokolenia Otóż to ilu ja ja nie niedawno miałem ogromny zaszczyt uczestniczyć w takiej dyskusji na temat edukacji organizowanej przez klub absolwenta do pana profesora syn zresztą bardzo aktywnie działa inny ja próbowałem zadać takie pytanie ilu nauczycieli w trakcie swojej edukacji uczy się obserwacji procesu grupowego przecież pracują z grupy on 100 par KUL panie redaktorze Otóż kształcenie nauczycieli ten polega głównie na tym, że uczymy ich treści nie wiem biologiczne w Durbanie jak ta liczba uczniów tak nie tak nie tak dawno właśnie tu na antenie kilkanaście dni temu pan ten przykład przybyło balowali nieszczęsny oczywiście, jeżeli ujawnienie ich kruszenie traktować tego jako próby z jakich już tę presję na nie zwalnia tego stanu czy biologów Otóż uczymy biologii dorzucamy do tego garść dydaktyki lub umiejętności technicznych przeprowadzenia lekcji uważamy, że się proces nauczyciela kształcenie nauczyciela zakończył nie nauczyciel to jest kierownik, który jest opiekunem to jest kierownik procesu rozwoju młodego człowieka lider grupy i kod, który potrafi po pierwsze jest wykrzesać z młodego człowieka różne potencjały odkryliśmy też wielokrotnie mówili po drugie, który potrafi zminimalizować straty społeczne czy straty psychiczne u tego młodego ucznia, a treści z biologii są rzeczą jest wypadkową i są rzeczą drugorzędną ideą normalnej edukacji prawdziwe edukacji jest stworzenie młodego człowieka, który rozumie siebie otaczający świat i swoje miejsce w tym świecie z tego miejsca w tym świecie poszukuje aniele wyłączenie biologa Chemika matematyka czy woli i tutaj jakiekolwiek zarzuty wobec jakiegokolwiek ministra edukacji jest moim zdaniem nieuprawnione bezpodstawne, ponieważ nie odbyła się w Polsce nigdy nie pamięta mu wstyd w prawie 30 lat debata dotycząca filozofii edukacji im not w chyba powiedział trafił pan w sedno kilka dni temu odbył się wielki finał zwolnionych z teorii młodzi ludzie bardzo rebelianci z kimś, kto mu tam ludzi na Ukrainie, bo to młodzi ludzie powinni być bardzo ja nie powiem panu, że tak nie zbudowała obecnością obserwowanie tych młodych ludzi, ale z szefowa tej fundacji coś łączy Paula Bruszewska na koniec podczas wielkiego finału, wręczając nagrody laureatom rankingu kompetencji przyszłości jedynego, który ja pozwalam sobie szanować i uznawać bo gdy badającego to ile miękkich umiejętności szkoła przekazuje powiedziała nazwijmy rzeczy po imieniu dzisiejsza szkoła nie przygotowuje nie przygotuje was do życia w rzeczywistości w żadnym stopniu i to absolutnie nie jest jej teza którą, która powinna być myślą przewodnią w ogóle wszelkich dyskusji czy szkoła ma dostarczać wiedzy, która nie wie w 15 2 0 lat procentach jest przydatna w życiu doradzać dorosłym czy szkoła ma przygotować do życia, czyli uczyć rozumienia siebie i świata i 1 i drugiego tylko w odpowiednich proporcjach u nas one wciąż są zachwiane, bo i tu przepraszam odbije się do rankingu Rzeczpospolitej w badanie wg Witt ENA radiacji finansowa, a pan wie, że do rankingów ja mam taki jak dystans duży, bo one nie są nigdy rzetelne do końca ja też mówiłem o tym, 2 minuty temu 3 3 natomiast wiedza finansowa i edukacja poziom edukacji finansowej w Polsce jest katastrofalny, a proszę zobaczyć jak wygląda poziom przygotowania do bezpieczeństwa w ruchu drogowym poziom przygotowania do bezpieczeństwa jednak możemy i 3 3 i czy w każdy gmina żydowska w innej przestrzeni wybiórczość i proszę zobaczyć, że sukces odnoszą nauczyciele klas 1 3 tam, gdzie jest nauczanie zintegrowane i proszę zobaczyć, że mąż dzieci z radością chodzą do trzeciej klasy później, kiedy jest podział na już przedmioty tara do dzisiaj wygasa może trzeba po prostu dokonać rewolucji, ale nie poprzez ministra edukacji narodowej Eko poprzez ministra szkolnictwa wyższego może to szkolnictwo wyższe odpowiada za ten stan edukacji ZL stan szkoły jej klasy 1 3 to także odejście od oceniania klasy figury kwalifikuje klasyfikując, czyli tak, bo jest go i Ewa gorsza Jasiu lepsza ocenianie opisowe ćwiczyły prawda kształtujących kształtującej proszę zobaczyć, że tak tak i to tak tak w zasadzie funkcjonuje fińska szkoła psuje się wielokrotnie z realizacją projektów umów o córkę w drugiej klasie szkoły podstawowej ona regularnie realizuje projekty od zagrażała mi dobra szkoła tak, bo potwierdzam umawiają się spotykają 1 robi jedno druga robi drugie ćwiczą razem to co zrobią współpraca przy jest to, że nie ma porównywania ty jesteś lepsza tym gorszy klasa współpracuje ze sobą doraźnie oczywiście, o czym wiemy to wiedzą to osoby odpowiedzialne za oświatę i edukacji myślę, że wiedzą to w zdecydowanej większości dyrektorzy, dlaczego to nie działa w funduszach jest pytanie, by na, które chyba nie znajdziemy odpowiedzi w tym momencie jej w wydaje mi się, że brakuje daje takiego zwornika takiego spinacza teraz jest dobra brakuje pomysłu generalnie pomysł na edukację, bo są być może ważniejsze projekty, ale daleko daleki byłbym od mojej przerzucanie odpowiedzialności na edukację czy na ministra edukacji uważam, że za problem zaczyna się filozofii kształcenia nauczycieli i tu od tego powinno się zacieki na wspomnianym wielkim finale zwolnionych stoi rozmawiam także z 1 z dyrektorów Ministerstwa Edukacji Narodowej, który zajmuje się innowacjami w szkole bardzo bardzo ciekawe opinie i bardzo mądre on mówił, że innowacje w szkole to nie są tablice elektroniczne komputery osób niż ludzie od drugich jest oczywiście i dlatego kształcenie dla nauczycieli byłych pożegnać się ich kształcenie szkoły takie do takich coachów rozwojowych w edukacji, bo może niepojęte, by ich nauczyciel, czyli tak tak nazywany tradycyjnie o takich aut rozwojowy, który który i jakby nie posiada szerszą wiedzę niż u danego przedmiotu, ale który potrafi zdiagnozować dziecka jego potencjały boli, jeżeli ktoś jest słaby z matematyki, ale może być genialnej muzyki czy wychowania fizycznego stanu pięknie rysować i to jest w ogóle w tym momencie i nauczyciele matematyki czy biologii to nie interesuje, a dla tego dziecka ile jego przyszłość jest to najważniejsze nie ta matematyka czy fizyka tylko jego talent były zainteresowane uzdolnienia, w które uczą otworzył mu drogę życiową w przyszłym roku szkolnym nowymi na pewno zmieni się system oceniania pracy nauczycieli to dobrze uczyć się o w tym zależy na jakich na pew no tak, bo ministerstwo już przygotował na odpowiednie pomieszczenie w tej sprawie pani minister Anna Zalewska mówiła, że w każdej szkole musi powstać regulamin, wg którego punktowanie będą nauczyciele i tu pojawia się problem dotyczący praw takich podstawowych wolności obywatelskich in w jaki sposób będą punkty czy jest w ogóle zwolennikiem czegoś takiego jak w cudzysłowie korporacyjne środowiskowe znaczy w jest to wynikiem tego, że w danej środowisko samo by potrafili wzmocnić obie grupy no wskazać błędy u innych 1 nauczyciel nauczyciel uczył pedagoga wydają się, że gdyby, gdybyśmy kształcili pedagogów ani nauczycieli sytuacja, bo inaczej wyglądała i ja osobiście namawiałbym panią minister Zalewską i namawiał bym pana ministra szkolnictwa wyższego do tego, żeby wspólnie usiedli zastanowili się jak zreformować szkolnictwo wyższe, a nie dzieje o edukacji i jestem coraz bliżej takiego myślenia, że to co było kiedyś, czyli wyższej szkoły pedagogicznej wydziały pedagogiczne, gdzie na wydziale pedagogicznym było kształcenie biologów chemików potop i pedagodzy z uprawnieniami do nauczania danego przedmiotu chyba się sprawdzało, aby moje pokolenie było tak kształconych co nie uważam, że nawet niemający encyklopedycznej wiedzy z danego przedmiotu, jakby nie mniej rozumiałem nie współczesny młody człowiek, który ma poszatkowana rzeczywistości i widzi je wybiórczo nie widzi całościowo także nauczycielom bardzo ułatwiłoby pracę, bo oni nie nie czuliby się zagubieni i mówili tak jak często sam słyszałem no no jakoś nie nadąża za grupę tylko, obserwując proces w grupie sprawiłby, że uczeń zupełnie różne owady środowisko społeczne i należy opatrzyć na szkołę nazwisko społeczne, a nie indywidualnie dla każdego ucznia pod kątem WI i jego wiedzy w stylu wąskotorowej danego przedmiotu udanych wakacji wszystkim uczniom nauczyciele, ale właśnie, bo to morze jest zły czas na rozmowę z taką krytyczną, podsumowując solenie krytyka nie jest zła mówił z nauczycieli jest rzeźbiarz to znaczy jest w stanie stworzyć dzieło sztuki tylko, że jak rzeźbiarzowi odpadnie w tym dziele nos ręka to zawsze dokleić, a nauczyciel już na to nie będzie miał szans pięknie piękna puenta bardzo dziękuję prof. Marek Konopczyński był państwa i moim gościem kończymy też dziękuję dziękuję rodzinie w pierwsze śniadanie w toku dziękuję także w imieniu Agaty Szałkowski Adam Maciejewski się z państwem zostaje za chwilę pierwszy gospodarczy program Radia TOK FM, a potem poranek Jacek Żakowski służy mi się w poniedziałek po meczu Polska kolumn, jaki będzie wynik daje bardzo się boję tego meczu w lewo, bo znowu to jest kwestia bardziej mentalności niż umiejętności oraz tak nie to tak jak złą wolę zupełne fiasko Ole w świetnej formie, ale psy sąsiada, a to stawia na naszych dziękuję państwu złożyły się w poniedziałek pierwsze śniadanie w te i inne audycje możesz odsłuchać na Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA