REKLAMA

Czy wszystko w naszym życiu - i na tym świecie - musi się opłacać? Dyskutują prof. Małgorzata Jacyno i Tomasz Stawiszyński

TOK Powszechny
Data emisji:
2018-06-22 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 45:32 min.
Udostępnij:

Tym razem gościem Tomasza Stawiszyńskiego była prof. Małgorzata Jacyno, socjolożka z Instytutu Socjologii UW, autorka m.in. książki "Kultura indywidualizmu". Rozwiń »
A porozmawiamy o... fundamentalizmie rynkowym. Czyli o przekonaniu, że wszystko w naszym życiu - i na tym świecie - musi się opłacać. Będziemy się starali pokazać, że nasza kultura podporządkowana jest rynkowi w stopniu, z którego nie zdajemy sobie nawet sprawy. Bo cała rzeczywistość, w której funkcjonujemy, zbudowana jest tak, żeby wzmacniać kapitalizm. Czy jest z tego jakieś wyjście? Z pewnością postaramy się i na to pytanie odpowiedzieć. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rem państwu witam państwa na kolejnym spotkaniu z cyklu filozofia w ogrodzie to jest właśnie kolejne spotkanie z cyklu filozofia ogrodzie co w ogrodzie, który się nie odbywa w ogrodzie, ale może n p. które z kolei nasze odbędzie, kto wie o naszym gościem dzisiaj jest prof. Małgorzata Jacyno socjolog z kas Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, a będziemy rozmawiać o takim haśle to znaczy nie nie będziemy o tym, haśle rozmawiać, bo będziemy na to hasło Rozwiń » rozwijać interpretować na różne sposoby ja chcę oglądać, ale punktem wyjścia będzie hasło, które padło podczas 1 ze spotkań z teatrze powszechnym z prof. Jacyno przed kilku kilkoma miesiącami spotkaliśmy się tutaj jakiś czas temu zimą, żeby rozmawiać o śmierci o tym jak śmierć we współczesnej kulturze jest postrzegana i czy te tezy stawiane przez rozmaitych antropologów historyków filozofów w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych dwudziestego wieku w myśl, których śmierć jest z tym co najbardziej ze współczesnej kultury wyparte ze swojego oraz postawił taką tezę m. in. późniejsi arię powtarzał w taki monumentalnej pracy człowiek i śmierć czy to są tezy wciąż jeszcze aktualne czy może już jest inaczej może to współczesna kultura do śmierci zupełnie odmiennie podchodzi niższy fakturą opisywali ci, których świadkami byli wspomniani autorzy i tutaj jak to zwykle bywa w rozmowach z prof. Małgorzata Jacyno takie zaskakujące się pojawiły zwroty intelektualne, bo w no ja przystępowałem do tej rozmowy właściwie z takim przekonaniem, że na razie pani będzie jak kość w tym tonie o współczesnej kulturze mówić w tym tonie w jakim mu w jakim mówili do niej gore i arie w pana okazało się, że ma inne aspekty tego wszystkiego zwróciła pani uwagę i wydobyła pani taki wymiar tej kultury głęboko ukryte, o którym dziś właśnie mówić będziemy na postawie pani taką tezę, że tym co realnie wyparte niewidoczna jest właśnie nową, jakby to określić urynkowienie każdego aspektu naszego doświadczenia każdego aspektu naszej egzystencji i w tym sensie to co mówimy o śmierci to co postrzegamy jako wypieranie śmierci w Nest tego głównego obiegu jest w istocie wybieraniem prostego faktu, że śmierć jest nie opłacalna to znaczy nie opłaca się umierać ci, którzy umierają są po prostu nieopłacalny i pracownikami lepiej mieć takich, którzy nie umierają niż tych, którzy umierają wczoraj rozmawialiśmy w radiu TOK FM o serialu była jest duet country w godzinie filozofów jest to nagranie już dostępne spotka Stach polecam i tu też pani zwróciła uwagę na taki aspekt tego zjawiska, którym w, a właściwie ja w ogóle nie pomyślałem, a też wielu krytyków, którzy o tym filmie pisali się nie zająknęła, czyli na pewien obszar nazwijmy to ekonomiczny rynkowy całego tego przedsięwzięcia tego miasta stoi wspólnoty sekty tej grupy, która w stanach Zjednoczonych postanowiła funkcjonować pod wodzą niejakiego no bo tzw. 3 widać niższa, czyli człowieka szerzej znanego jako osioł dzisiaj czy to rzeczywiście jest tak, że gdzieś pod spodem rozmaitych zjawiskach tętni jakieś jakiś inny obszar jakiś inny system jakaś inna rzeczywistość jakoś jest kojarzona czy jakoś powiązana z pieniądzem, która jest istotną treścią naszego życia i doświadczenia i kultury świata, który kompletnie nie uwzględniamy nie widzimy nie zwracamy na nią uwagi miejsc włączonych tak dziękuję bardzo proszę państwa chciałbym zacząć od przeprosin, a kończy się rok akademicki dla mnie to jest koniec roku i Anny nie wiemy, kiedy będę dygresja inna w sposób użyteczny a kiedy po prostu ze zmęczenia tym niemniej jednak chciałabym zacząć od tego właśnie od dygresji chciałabym zwrócić uwagę na to, że mam wrażenie, że wtedy, kiedy mówi się o rynku no LO ud towarowi New o tym, że za tym wszystkim są pieniądze to co się robi bardzo pusta czasami wręcz słyszy się na ciągle o Neo liberalizmie ciągle o kapitalizmie inny albo mówi się o tym, że to wszystko przenika i prawdę mówiąc są na nie wiem co z tego mogłoby wyniknąć kapitalizm nie wiem czy coś było jest we współczesnej kulturze równie mocno atakowane równie mocno krytykowane co kapitalizm czy neoliberalizm, a jednocześnie widać, że ta krytyka to jest bardzo słaba Calcio zastanawiałam się właśnie nad tym czy jest w ogóle nieskuteczna umownym jest też przechwytywał dna wszyscy mogą się nią posługiwać także ci, którzy robią interesy chętnie po nią sięgają i zastanawiam się nad tym, dlaczego ta krytyka jest słaba i właśnie dlatego postawiłem taką tezę, że jest wypierana, ale wypiera na to nie znaczy, że jest pod spodem Pink, że można, by to umieścić w jakiejś przestrzeni raczej się wydaje tutaj muszę skłoniła do takiej tezy, że problem polega na tym, że to się dzieje przy otwartej kurtynie tak to się dzieje przy otwartej kurtynie natomiast my mamy pewien sposób widzenia tego co się dzieje w taki sposób, który nas nie ekscytuje, jeżeli on czasami może może jakieś dane, które się pojawi mają dotyczące pracy dzieci w krajach trzeciego świata dotyczące nowych form niewolnictwa wtedy wszyscy są przez chwilę zbulwersowani wracają do swoich spra w dlatego chciałabym zacząć właśnie od takiej dygresji ten, a przyszła mi ta kwestia problemów problematycznej krytyki neoliberalizmu namyśl wtedy, kiedy czytałam dialogi Świętego Grzegorza wielkiego w wg nie ma to związek z kapitalizmem Otóż ten halny w tym czasie to jest czas ten kierunek koło się setnego roku, kiedy inni po raz pierwszy usiłowano sformalizować uregulować kwestie cudów w Europie, bo w naszej setnego roku każdy, kto powiedział, że doświadczył cudu, że co zobaczył, że czegoś doświadczył po prostu mogą o tym, mówić doświadczył cudu już na niej film o 3 roku cuda są w kulturze Europejskiej reglamentowane reglamentowane to znaczy trzeba z tym przejść do kościoła i dopiero kościół rozstrzygnie czy to był cud czy to nie był co trudno było cudowne uzdrowienie czy po prostu lekarze siedzieli do roboty n p. najem czytałam dialogi Świętego Grzegorza wielkiego, który był wielkim entuzjastą Świętego Benedykta jak wiadomo jest to założyciel 1 z najbardziej znanych reguł reguły benedyktyńskiej tę moją uwagę zwróciło to, że Święty Grzegorz z takim entuzjazmem opowiada o cudach uczynionych przez Świętego Benedykta no one są takie dosyć bym powiedziała na Annę słabo wypada nam n p . opowiada, że Święty Benedykt chodził wychodziły poza klasztoru, żeby modlić się w odosobnieniu jej pewien krok przyzwyczają się tak do niego, że zawsze przylatywał określonej porze zostawiał Musar no ale teraz Święty Benedykt poznał, że seria zatruty Kruk poleciał w tym serem, gdzie indziej okazało się, że jakiś zwierzak zmarło albo inne są utwory n p. 1 z mnichów chciał uciekać z klasztoru w, a my i szybko wrócił, bo zobaczył smoka po to, taki cud w 2 w porównaniu z dokonaniami dzisiejszymi rycerzy jetta i to jest po prostu nic no właśnie takie mało to jest przejmujące moja im prawdę mówiąc jak to czytałam mnóstwo naczytałem przeczytałam całe, ale teksty pomyślałam, że inna nie, jakkolwiek było, że o wiele bardziej bynajmniej się wydaje mi się Innowacyjna reguła Świętego Benedykta zasady, które Święty Benedykt ustalił dla życia wspólnotowego niż jego obsługa tacy pomyślałam, że te cuda to są takie mało innowacyjne i dosyć zmyślone i Anny i wtedy przyszedł mi namyśl właśnie kapitalizm pomyślałam sobie, że my tak jak nie mamy wrażliwości nieregularnej tak nie widzimy cudów nie widzimy co do w tych wydarzeniach, które wtedy były odbierane jako obsługa tak dzisiaj nie jesteśmy w stanie zobaczyć pewnych zjawisk pewnych procesów, jeżeli widzimy to na krótko, jeżeli widzimy to tak jak na fotografii, a następnie przechodzimy do własnego życia, ale nikt i to z kolei skojarzyło mi się z takimi analizami Fryderyka dzień są, na który mówił o tym nie była budowana narracja w takich powieściach kryminalnych na przełomie lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych, a więc wtedy, kiedy już się no zerwane zostały pewne umowy i ekonomiczne dotyczące możliwości działania na rynku finansowym i kiedy rozpoczyna się właśnie polityka neoliberalna Otóż, gdy sąd zwrócił uwagę, że inne kryminały ja niestety nie pamiętam z powodu końca roku akademickiego jak się nazywał ten autor poczytnych wówczas na użytek kryminały miały bardzo wartką akcję cieszą się dużą popularnością piw było tam coś do rodzaju opisów przyrody bardzo długich, a te nie były wcale opisy przyrody tylko to one opis fizjonomii ludzi jeżdżących samochodami, którzy bardziej w tych opisach w tych charakterystyka przypominali zwierzęta przypominali monstrualne rośliny i dzień w sądzie stawia taką tezę, że to właśnie w Tychach przysłowiowych opisach przyrody inny jest zawarty prawdziwy obraz kapitalizmu i od tego obrazu jesteśmy odciąga ani, ale właśnie przez te wartką sensacyjną akcję i konkluduje w ten sposób ludzie, którzy żyją w kapitalizmie nauczyli się patrzeć konta MO Cannes oglądają cały czas peryferie tak mają peryferyjne widzenie tak jak człowiek, który ma jaskrę tak nie widzi obraz w środku, ale widzi tylko obraz peryferyjny inny oczywiście, że jest to Magda wzroku natomiast nie jest taka wada wzroku, która uniemożliwia funkcjonowanie nad można się poruszać się w rzeczywistości można całkiem dobrze funkcjonować natomiast w pewnych fragmentów rzeczywistości nie widzimy na uciekliśmy się nie widzieć pewnych rzeczy może tak pan w tu pani właściwie takie Zaremby bardzo subtelnego podejścia Harman optyczne go sformułowała to znaczy no i dała pani taki rodzaj zakresu sposobu rozumienia, które moglibyśmy zastosować, gdybyśmy właśnie chcieli mnie nieco głębiej czy nieco szerzej zobaczyć rzeczywistość, w której funkcjonujemy nawigacja zupełnie nie, pozostając w kręgu tej subtelności tylko tak bardzo prosto wobec tego zapytam na jakie obszary tej kultury czy tego doświadczenia my mielibyśmy skierować swój wzrok, gdybyśmy mieli no właśnie zobaczyć to co niewidoczne to co w naszym w naszej percepcji peryferyjna zupełnie nie peryferyjne z punktu widzenia innego, gdzie tego szukać w jaki sposób to zobaczyć i czy ma pani jakiś konkretne przykłady tych właśnie procesów tych obszarów, które nie są tym czym te opisy monstrualnych twarzy albo rośliny z owego kryminał z lat siedemdziesiątych i nie chciałbym powiedzieć, że nie muszę to pytanie trochę być może tak zabrzmiało w każdym nadzieje jednak usłyszałam, że rząd, że z tej mojej wypowiedzi wynika coś takiego, że przyszli tutaj państwo i choć inne państwo nie widzą natomiast ja miałam to jasnowidzenie wiem i teraz opowiem no ja się właśnie, ale jest on wejść im patrzeć zupełnie inaczej na ten film mogła Heleną mogłaby mogłabym n p. zapytać czy to co mu jest rejestrowane jest na to w takim razie nie powiem Magda wyłącznych do Bole się z państwa mówi się, gdzie indziej, kiedy indziej nie tu, bo to wszystkiego nie powiem innym Otóż im Anny wydaje mi jak ja też znam tylko fragmenty jak też zasłaniają czy to co pani teraz podział to nie jest trochę taki rodzaj koła muzealny, że właściwie, kto uważnie usłyszał co pani powiedziała to już powinien wiedzieć, o co chodzi ja bym powiedziała także, żeby widzieć, żeby widzieć, żeby nie wypierać to trzeba mieć dobrze znane oczy walk to nakłada pewien rodzaj ćwiczenia duchowego i Jateż mam wrażenie, że dysponujemy filmy w tym widzeniem peryferyjnym i mogę trochę po omacku naj wyciąga się różne części tej rzeczywistości i oglądać się taki przyglądać się czy to być może nie jest ten obiekt, który który, któremu należą się bardziej przestrzenne widzenie bardziej lepsza bardziej bardziej precyzyjne ogląd zaczęłabym zaczęłabym od n p . n p . takiej kwestii, która mnie bardzo uderza w dyskusjach nad nad nowymi technologiami, ale nie chcę o nich w każdym razie na razie mówić, a mianowicie często się, mówi że mu, że źle, że ten nowe technologie mimo wszystko będą zakładały jakiś ludzki świat z tego powodu, że przecież no i muszą się znaleźć nabywcy pokuszą się na jak znaleźć nabywcę ani kupując to nowe technologie korzystają z nich będą finansowali ciąg dalszy tych badań bardzo często argument tak bardzo często argument, żeby się nie bać, że to z powodu jak pogłębienie rozwarstwienie społeczne i t d. bo właśnie przeciw takimi danymi takie zdanie w zupełności wystarczy powiedziałem, że ona dla mnie to jest aż za dużo materiału badawczego po pierwsze bardzo perwersji nie brzmi taka pociecha ta wiemy, że źle, że na jakieś tam elementy przynależności naszego rodzaju ludzkiego będą musiały być uznane tak, bo będziemy musieli mieć w rękach jakiś pieniądze, żeby móc zapłacić tym ludziom, żeby oni mogli dalej bogactwa zażywać 2 tys to jest 1 rzecz to brzmi dla mnie perwersyjnie Time Toys jednoślad druga rzecz jest taka, że nie wiem, skąd się bierze takie przekonanie, że innym ludziom zależy na tym, żebyśmy płacili pieniądze żonie zbierającym gromadzą pieniądze te z bardzo fantazyjne teza wg mnie na wyobraźmy sobie, że wyobraźmy sobie, że ja mam państwu do zaoferowania jakiś produkt tak i dostaje te pieniądze byłaby dużo wychodzą z tego spotkania imam jest to o wiele bogatsza problem polega na tym, że to rzeczywistość nie przegina w taki przewidywalny sposób jak wiadomo ktoś wyliczył ekonomista żony kryzys, który wydarzył się w 2000 siódmym roku jego prawdopodobieństwo wystąpienia Hawany wynosi 1 do 3 miliarda może inaczej się ta liczba nazywa nie wiem co to jest nasz rząd wielkości chodzi o to, że to jest niemożliwe to wmyśl wyliczeń ekonomistów, a czy klasycznych czy nie klasycznych to jest po prostu niemożliwe no ale się wydarzyło tak no, więc ceny, jeżeli nie, jeżeli ja wezmę pod uwagę tę rzeczywistość, którą jest straszony przez czarne łabędzie wiedzą państwo co to jest jest też fantastyczny przykład na to, że ekonomia jest w istocie nauką humanistyczną czarny łabędź to jest wydarzenie nieprzewidywalne, które pociąga za sobą wiele dramatycznych skutków, w których nie można w tych różnych kalkulacjach właśnie przewidzieć jakiś procedurach, które mają na celu dokonanie jakiegoś przewidywania przyszłości taką książkę na sygnale napisał na tytułowe czarny łabędź to jest po prostu taki sąsiad, z którym przez 5 lat grillujemy mają od pewnego dnia okazuje się, że przed jego domem jest samochód policyjny karetka pogotowia okazuje się, że zamordował całą rodzinę to jest czarny łabędź nad no więc, gdy wymiana auta jechały inne chciała państwu coś się sprzedać i wyszła z tymi pieniędzmi no to ja mam dalej bardzo duży problem, by te pieniądze mogą w każdej chwili stracić zwyczajnie na rynku druga rzecz po prostu dno rozejdą się jajem wydam tak, czyli nie chodzi mi wcale o pieniądze jeśli mam być racjonalna to nie powinnam chcieć od państwa pieniędzy ja powinnam chcieć pieniądze kredytowe, dlatego że wtedy całe ryzyko związane z utratą wartości, a tych pieniędzy przez te pieniądze, które właśnie zarobiłam przerzucamy na państwo ja w ogóle sprzedać to w taki sposób, żeby państwo wzięli kredyt tak to jest chcieli, ale warto pamiętać o tym, że pieniądze są bardzo różne i nie chodzi mi tylko pieniądze wirtualne chodzi mi o to, że są pieniądze i są pieniądze kredytowe, które nie zabezpieczają o wiele lepiej natomiast całe ryzyko spada wtedy właśnie na państwo ja myślałam właśnie od tych nowych technologiach i o tym, że nie będzie ich miał, kto kupować czytałam taki tekst i właśnie o pieniądzach są takie klasyczne spory czy pieniądze mają znaczenie w kapitalizmie nie ja ci i t d. daruję państwu te Schola styczne odbywałoby zapamiętam fragment znowu coś w rodzaju Świętego Benedykta co pamiętam taki, że fragment takiego wywodu, w którym 1 ekonomista, który chciał być bardzo rzetelny i chwała mu za to zaczyna od tego, że jak ci ludzie z psem na zakupy i wejdzie się do sklepu z wędlinami i zapłacisz 20 zł za kawałek wędliny pies uważa, że jego pan jest bardzo mądry i robi świetne interesy daje jakiś śmierdzący banknot tak i otrzymuje za to jedzenie no i nigdy wymiana innych, ale on kontynuuje w ten sposób mówi nam, ale wyobraźmy sobie, że ja muszę zapłacić za ten kawałek wędliny nie 20 zł, ale n p. w 1000 zł ktoś ode mnie rządach nad nami to jest już sporo pieniędzy ja idę do bankomatu, bo tam no bo muszą zapłacić gotówką wracam co myśli sobie mój pies mój pies myśliwski kobieta, ale mój pan jest mądry daje śmierdzące pieniądze taki bieg, że jedzenie i węzeł wyobraźmy sobie taką sytuację, że ja kupuję te wędliny, zostawiając mieszkanie co myśli pieskom nie jestem bardzo mądra prawda muzeum to o co chodzi i zaczyna się zastanawiać, kto potem snuje swoje wywody i jak z nich korzystam dosyć swobodnie i zaczął się zastanawiać czy przypadkiem nie jest tak, że ja mam takie wyobrażenie o pieniądzach jak pies właśnie nie szanuje się wydaje, że gdzieś się robi pani tajnej Teresy natomiast dzieje się coś zupełnie innego to nie jest po prostu tak przejazdu bywam pożywienie czy kupuje pożywienie i wydaje się, że warto w związku z tym o tym, pamiętać, kiedy myśli się o kapitalizmie, że te innej jakości jak n p. pieniądze, o których mamy jakieś wyobrażenie tak związane z naszym codziennym życiem no mogłoby się mogą mieć znaczenie zupełnie inne inna jest dostępny tylko skrawek kawałek tej sytuacji, a teraz wyobraźmy sobie z wracam do tych nowych technologii, na które ludzie mają łącznie mają pieniądze ja się martwię się mają zrobić te laboratoria te badania i t d. ja nie chcę pieniędzy od państwa państwo mają wiele innych bogactw przy sobie oprócz pieniędzy ja mogę chcieć pracy po prostu zobowiązania do pracy nieodpłatnej ja mogę chcieć n p. pana bym poprosił o to, żeby pan nie oddał swój głos wyborczy nie ma problemu tak myślałam dlatego do 12 zrywanie obrad w tak myślałam tak i teraz bardzo możliwe, że to może być na początku nielegalne tak, ale wydaje mi się, że jest dużą dyskusji dużo sytuacji, które mówią o tym, że zbliżamy się do sytuacji, kiedy ta jednak może być legalne przypomnimy sobie ostatnie komentarze po wyborach we włoszech pamiętają państwo z pewnością jak Niemcy, bo któż inny mógłby tak mówić powiedział, że Włosi nauczą się jak trzeba głosować, a po nauczyli ich tego najlepiej ekonomia tak inna sceny inna sytuacja to dokumentowanie wyborów taki sposób, że w istocie można nabrać wrażenia na żadne, że nie chodzi dzisiaj o wybory, bo to dzisiaj zazwyczaj jeśli przyjrzeć się komentarzom medialnym to daje się słyszeć coś takiego cha zagłosuje ma możesz wybrać pomiędzy Clinton albo Trumpem, czyli w istocie zadajemy czy takie pytanie chcesz iść do nieba czy dopiekła park, czyli mam namyśli to, że dzisiaj w istocie wyborem stały się czymś w rodzaju testu testu takiego testują właśnie wypełniali niedawno moi studenci na zaliczenie w jest odpowiedzią prawo, bo jest opowiedziała ci, którzy udzielają złej odpowiedzi no to ich obywatelskość ich umiejętności Ross rozeznania się w rzeczywistości są coraz bardziej wątpliwe i innymi słowy tutaj chciałabym skonkludować usiany takimi kategoriami, które proponowało w odniesieniu do innych chyba kwestia może i do tych też Rosję Rysia Kruk z firmy francuski socjolog i a mianowicie, a mianowicie mówi on, że w dzisiejszym świecie wygrywa uczono kość nad systemem zdolności systemu zdolności to jest coś co w takim i realizującym widzeniu człowieka od posiada każdy wygrywał tę czynność, czyli wygrywa ją analizy ekonomiczne wygrywają analizy czasami socjologiczne innymi słowy chodzi o to, żeby żadne nie inny że, że nie ma już podsta w w istocie do tego czy dotyczy w każdym razie robią się one coraz bardziej kruchy innych do tego, żeby każdemu przysługiwało przez długi, bo ten właśnie przysłowiowy głos no na razie może, ale no może jeszcze no dobrze nam się skończą się tak, ale chcę powiedzieć chcę powiedzieć tak, że problemem jeśli chodzi o nowe technologie nie jest to, że nie będzie siły, że ludzie nie będą mieli siły nabywczej ludzie mają mnóstwo rzeczy mają zdrowe ciała mają swoją przyszłość to też może być walutą do mu to ja wobec tego w ten wątek w mieście pociągną ten wątek nowych technologii, bo podczas innego naszego spotkania tutaj, bo gościła pani tu już kilka razy z czego się bardzo cieszy ją z góry zaprasza na kolejne w powiedział pani jakoś pod koniec to tak wybrzmiało bardzo symbolicznie specyficznie mówiąc o potencjalnych scenariuszach przyszłościowych, że pani zdaniem i to dotyczyło właśnie nowych technologii te wszystkie kwestie związane z zastępowaniem w inne człowieka przez maszyny właśnie z ekspansją różnych nowych technologii na pewno się rozwijać zgoła odmiennym kierunku niż moglibyśmy sobie wyobrażać, że raczej właśnie w ci naj bogatsze, o których sądzimy, że my o nich jeszcze w po mówić chciałbym później, bo chciałbym panią w ogóle natura tego systemu, w którym funkcjonujemy zapytać jeśli coś takiego istnieje, ale że właśnie ci naj bogatsi będą dysponowali nie tyle nowymi technologiami jak Miś niezwykle nowoczesnymi urządzeniami, które będą, zanim wszystko robić dla całkiem żywymi konwencjonalnymi analogowymi niewolnika, bo właśnie niewolnictwo może być rodzajem niezwykłego luksusów, na które stać będzie tylko najbogatszych nowo i to też jakość w szczególności zapamiętałem powiedziała pani, że nic tak nie smakuje jak upokarzanie drugiego człowieka na maszyny jak się maszynek upokarza to jest jednak coś innego nawet jeśli będzie to taki hostel jak w serialu własny port Rudy trochę zmieniłam zdanie i obuwie dawne dzieje ale, ale jak czytam on w tym czasie w zmieniła zdanie i uważam, że będzie gorzej słów, bo sądziłem, że pani będzie teraz mówiła, że mnie, że nie będzie tak źle i to jakoś nie pasowało do tego w proszę państwa, ale najpier w się wytłumaczyć tak naczelny chciałabym zacząć od tego, że to wszystko jest przez Francuzów przez francuskich autorów oni myślą taki przewrotny sposób nie jest bliska ta tradycja na jej po prostu nie jest trudno jest dzisiaj staram się, żeby byli ze mnie zadowoleni nawet Jeślinie żyją w inny staram się in dorównać, a nawet konkuruje z nimi na jej inne zdaje sobie sprawę z tego, że to co powiem zabrzmi państwu bardzo przesadnie, ale też ja buduję swoje stanowisko mając na uwadze to, że pojawiają się co mnie osobiście irytuje, a sklep z Konina nie widzę żadnych obiektywnych podsta w ku temu, żeby mogli wygłaszać takie zdania, że od rodzaju, że będzie lepiej się, że nie wiem co jakiś komitet jakaś komisja powstanie rząd się dowiedzą się także oni zrozumieją tak strasznie mnie to denerwuje, dlatego że nie przypominam sobie ostatnio, aby jakikolwiek problem został rozwiązany, tak więc po prostu nie mam Empik ja tego nie potwierdzam tę od tego chciałabym zacząć Otóż wydaje mi się, że to nasze poszukiwanie sztucznej inteligencji nowych technologii jest mocno spóźnione z tego powodu, że spóźnione tak mniej więcej 2 wieki to znaczy chciałabym powiedzieć, że tak jak w 1 powieści science-fiction pracownicy ukrywali przed swoim szefem pewną wiadomość raz go zastali takiego smutnego dowiedział się dowiedział się, że jest sztuczną inteligencję nie udało się jakość Saint znalazł jakieś dokumenty na ich chciałabym tato nie inny bardzo zaintrygowało i skojarzyło mu kre w to z taką lekturą mało snu tłumaczy w Polsce chyba w ogóle nie dyskutowano w Busku Lacha, który jechał napisał książkę o nią Androida w osiemnastym wieku i innych 1 z konkluzji halny ani nie jest taka, a bym powiedziała intrygująca nie ma się rumień psów jak się czyta, niemniej jednak z tej książki można, by wnioskować oto coś takiego się 1 8 wieku została bardzo zdestabilizować Anna granica pomiędzy człowiekiem i Androidem człowiekiem i automatem, a było to możliwe z tego powodu, że nowe technologie w każdym razie ta, o których my dzisiaj myślimy mając na uwadze przyszłość wykształciły się powstały bardzo specyficznych okolicznościach bardzo konkretnym kontekście, a mianowicie pierwsza androidy to były zabawki mechaniczne i były to m. in. czasami naturalnej wielkości wielkości człowieka kobiety grające na instrumentach muzycznych i innym, bo kuleje takim taką taką możliwość bardzo mu powiedziała plastycznego zobaczenia tej sytuacji, a mianowicie mówi o tym, że androidy dawały koncerty osiemnastowiecznej publiczności i zauważono, że w 1 w 1 sytuacji mamy zgniecione, iż 2 różne doświadczenia jedno doświadczenie tych z doświadczeniem mechaniczną ości sztuczności, a drugie doświadczenie to jest doświadczenie związane z alfabet za akcję emocjonalną ludzi Android czy Android Cup grało, ale i tak kolejne wersje tego urządzenia były coraz bardziej doskonałe wznosiła ta kobieta wznosiła okrzyków nie było widać było, że gra muzykę, ale też czuje muzykę odbieram muzykę żydowską mówi w ten sposób sztucznej to co dzisiaj nazywamy sztuką inteligencją alfabety są mało emocjonalne nie na mniej wniosek, jaki już czytelnik może sobie sam by prowadzić to znaczy, że alfabet zwany alfabet jest mało emocjonalnie to znaczy, że pokazał, że muzykowanie to często przepraszamy mówi się pewnymi skrótami, dlatego że w 18 wiek jest bardzo interesujący wtedy wtedy powstaje sfera publiczna taka, jaką zna zna my, a inny chodzi o to, że wcześniej sfera publiczna była sferą, do której nie wnosiło się prywatności na była sferą, do której nie wnosiło się subiektywną ości takie spory jak dzisiaj w różnych sytuacjach publicznych daje się słyszeć, że ktoś n p. napisał jakiś manifest ktoś widział poprawił zredagował dostawił w 2 przecinkiem 6 lat wstaje i krzyczy to nie jest już mój tekst prawda i t d. te absolutnie tego nie było na zupełnie inaczej wyobrażamy sobie, bo też na czym innym ufundowane było wyobrażenie tego czym jest jednostka taki osiemnastym wiek to jest taki moment, w którym powstaje nowe wyobrażenie człowieka człowieka, który ma wnętrza i to nam się od 1 8 wieku będzie stany stale pogłębiany pogłębiane mam tutaj namyśli n p. moją uwagę zwracają takie, by miała coś takiego ilustracyjne jego inne w tym momencie przywołać, bo n p. moją uwagę zwraca to byle jaka by po wiecie, jaki ślad artystę opowiadał swoim życiu odniósł sukces Sejmu mówi no to ptak, ale nikt mnie nie znam trochę jeśli chodzi o PJN sytuację no to i tak wygrałem złożyłem wniosek albo naukowcy złożyłem Grand, ale nikt nie wie, jakie to ma dla mnie znaczenie chodzi o to, że wszyscy uważają za konieczność rytm izolowanie swojej narracji opowieści o sobie zaznaczając, że są tylko jakąś drobną częścią siebie w tym świecie i nawet jeżeli alei wyglądają na konformizm stów na ludzi adekwatnych dopasowanych na ludzi, którzy przede wszystkim się dostosowali to nikt ich w istocie nie zna na jej wydaje mi się, że to jest coś co są co, że to jest droga, że to jest kierunek, jaki obrała kultura Europejska wprowadza, poszukując emancypacji, poszukując wolności m. in. właśnie w te ćwiczenia religijne czy duchowe jak to zwał inne proponowane w aśramie osią wtedy, kiedy inne przeniósł się on do późnych lat lub nie mają właśnie taką wartość takie znaczenie przede wszystkim chodzi mi o to, że rzeczywistość wewnętrzną staje się rzeczywistością rzeczywistością podstawową ideą jest bardzo duża różnica tak wprost, odnosząc się do Pańskiego pytania o to nie znaczy że, że sfera publiczna w osiemnastym wieku, zanim pojawił się tam drogi, gdy rzecz, że leży tam nie było sporów tak chodzi o to, że te spory dotyczyły czegoś innego, ale przede wszystkim nie można było nosić swoje subiektywne ości swojej prywatności ani też sugerować ani też sugerować, iż ogłasza się ogłaszać niepodległości na różne sposoby to ja się wstrzymam n p. taka albo tak nikt nie nie trzeba było jednostka nie musiała być kontrapunktem jednostka nie musiała być kontrapunktem nad miastem Android w przesadny sposób przesadnie w sposób ostentacyjny sposób manifestował to, że słuchanie muzyki słuchanie muzyki nie jest związane z posiadaniem uszu z posiadaniem zmysłu słuchu tylko, że jest związany z posiadaniem wnętrza można usłyszeć muzykę, ale cóż z tego co w można nim być muzykalny, ale za to odbierać muzyka tak i w ten sposób kruszy się rzeczywistością zewnętrzną natomiast zbyt piętrzą się rzeczywistości wewnętrzna Nate to jest powód jak sądzę to jest powód, dla którego tak bardzo niebezpieczne wydaje się wydanie ją się tutaj odniosę się do tego, o czym mówiłam właśnie wczoraj letni pan zaprosił z 1 strony hitleryzm stalinizm to jest takie bardzo oczywista prawda, że różne projekty polityczne grożą nam postacią byka, gdy dyktatora, ale być może być może o wiele bardziej obawiamy się tego, że zostanie w jaki sposób ujarzmienia nasza subiektywna ość prywatność, której zawsze możemy się schronić się powiedzieć sobie no i co z tego, że nie zdobyłem grantu no i co z tego, że nie zdobyłem tej pracy tak jestem kimś innym albo to wszystko jest przypadkiem tak to niestety jest tak, a przypadkowe miejsce, a Alior, że to jest to jest tylko przypadkowe w związku z tym to nic nie mówi o mojej pozycji właśnie dlatego w tej chwili ja staram się rozbudzić wrażliwość i Iraku garną w państwo i w sobie właśnie dlatego gdybym miała szukać jakiegoś odniesienia jakiegoś jakiejś ilustracji dla naszego niepokoju związanego z innym funkcjonowaniem Tax przyjęcie innego kształtu, gdybym miała opisać niepokój związany z ogrzewaniem oczu to powiedziałabym, że bardzo prawdopodobne dla nas to sytuacja rezerw notowania spółki pogłębiania głębi jest sytuacją podobną do tej, która jest opisana w Starym testamencie, a mianowicie sytuacja, w której był Abraham, który składał ofiarę ze swojego syna Iza AK ze swojego syna, czyli z siebie, ale wg mnie tak nasze obawy nasz niepokój jest właśnie tego rodzaju, że jeżeli Davida jeżeli, by żegna się części swoich subiektywną ości to czeka mnie jakiś rodzaj śmierci tak i takiej i w dodatku takiej śmierci, której życzenie jest niezrozumiałe dzisiaj jest niezrozumiałe zatrzymał się przed tym momencie w rzeka niesie w sobie aktywności to jest dobrowolne wyrzeka się oczywiście tylko podobnie jak w przypadku Abrahama Izaaka co jest konieczne aż pewnego rodzaju, która się zewnętrznie pojawia co to za sytuacja, która może nas pozbawić tego aspektu subiektywność się, że właśnie różne próby wspólnego działania tak różne, ale Solidarność z tymi, którzy o, których nie wiem życie pracowała u nas w ogóle nie dotyczą nie wiem może ktoś z państwa Kuras jest, ale ja jestem za każdym razem wstrząśnięta jak słyszymy o przywilejach nauczycieli lub nauczycieli o przywilejach pielęgniarek albo o tym, że nie dość gorliwie wypełniają swoją pracę albo n p. jak słyszę takie pytanie no dobrze no dobrze na Pradze mieszkają ludzie wątpliwej kondycji te nie o to chodzi, żeby ich wyrzucać z mieszkań remont takie pytanie czy naprawdę muszą mieszkać w centrum chodzi mi o to, że nie czujemy Solidarności z innymi ludźmi także łatwo jest nie chciałabym tego kontynuować zazwyczaj się to kwituje pasożytnictwa tym jak oni żyją i t d. myślę też, że to nasza prywatność subiektywność jest bardzo związana z takim kołem min Boni chciałabym też tak chciałem też nas oszczędzić trochę tak w i chciałabym powiedzieć, że w istocie przystąpienie do wspólnoty czy zdolność do solidaryzowania się z innymi no wiąże się też z takim wyrzeczeniem to sobie aktywność istnieje na różne sposoby ona jest tym powiedziano nam na taki charakter jak wirus to jest takie koło codzienności pragnieniu różnych dążeń różnych wyobrażeń tego, że się spłaca kredyt jeśli komuś takie fantazyjne wyobrażeniom we argumenty tak nie trafiają do wyobraźni to jest po prostu do spłacenia kredyt podam państwu taki przykład związany z eksperymentem, a i państwo też mogę zaproponować, jaki cel, jaki przeprowadzili socjologowie, a mianowicie poprosili swoich studentów te przełożą to na polskie warunki od razu wszystko nie wnikając w to kontekstem amerykańskie n p . dzisiaj jest środa tak tak środa no to on w umówmy się, że wszyscy, że wszyscy do końca tego tygodnia będziemy żyli za 20 zł mniej da się przyjrzeć, by wiem, że nie, ale udało się przeżyć oczywiście, że trzeba przeżyć znowu to przekłada na polskie warunki studenci poszliby kupiliby kasze makarony kolejno coś kalorycznego tak podobno już mają niektórzy oczywiście powiedz może to też jeszcze by było spełnieniem warunków tego naszego zakładu jak n p. proszę państwa pobiegła sprawdzić kieszenie różnych marynarek i okryć możnym rodom zostało jak dziś 2 zł prawda proszę zobaczyć, jaki jest jak ja jak inaczej tak co innego znaczą z każdą chwilą pieniądze następnie być może zaczęłabym rozmyślać kogo ostatnio zaprosiłam na HD może powinien mi oddać tylko prawda te pieniądze i teraz ceny lokali ci studenci jak relacjonowali cha po tygodniu udział w tym eksperymencie mówili, że jeżeli w ciągłym niepokoju, że zaczęli zupełnie inaczej kontaktować się z ludźmi, dlatego że starali się z ruchu z gestów mimiki przewidywać co ci ludzie za chwilę powiedzą czy n p. ktoś tak za chwilę nie rzucił nonszalancko dobra dogadamy to na kawie, choć my i co wtedy Flak albo nie mają pieniędzy albo będą musieli przy wszystkich przypomnieć ostatnio to ja prawda ciebie zaprosiła może ty teraz mi no, więc kiedy mówię tak silny o tym, Hole pragnień dążeń i różnych przywiązani do mam namyśli coś takiego możemy nie bardzo biedne, bo mamy jej mamy gotówkę mamy jakieś pieniądze nie musimy chodzić o darcie jesteśmy w Soczi natomiast natomiast tą, że jesteśmy n p. zadłużenie mamy kredyt to sprawia że, że jesteśmy kimś innym mamy inne relacje z ludźmi co innego myślimy o rzeczywistości ona jest najeżona zupełnie innymi obiektami zupełnie inny psie przy innych słowach stanąłby przed nikim, kto słyszał, żeby człowiek wpadał w panikę na słowo hańba tak i żeby go o to, żeby go to paraliżowało, ale tak może być to zdaje się właśnie m. in. 1 z przykładów na to, o czym pani mówiła na początku to znaczy dopiero właśnie tego rodzaju doświadczenie daje dostęp do pewnej rzeczywistości czy pewnego ogromnego obszaru rzeczywistości tłumek takie ma się pełny portfel Janie chciałabym, by nie chciałabym powiedzieć przez to, że jeżeli pozbędziemy się pieniędzy to w ten sposób do znamy właśnie obrzezania oczu tak mnie nie nie wydaje mi się, że tak, bo nie nie wiem być może być może źle zrozumiałam pańskie pytanie, ale nie nie chodzi mi o to, że ma to przypominać się takie ćwiczenie w rodzaju naśladowania Chrystusa tak to ja też będę ubogi nie wiem czy toby coś dało tak mi chodziło bardziej o to, że to daje dostęp do no to do pewnego do pewnej perspektywy, która jest nieznana w mniej mi raczej chodziło o to metalowe drzwi niejasno chyba mówiłam dobrze, że pan dopytuje mi raczej chodzi o to, że inni, a produkcja kapitalizmu nie jest wcale nastawiona na to, żeby produkować nowe technologie, że przy to wszystko co się przewozili w kontenerach takim jak sobie wyobrazić, a może to są jakieś dobra jak dobrze nie pamiętam tych danych realne skądinąd jeśli chodzi o Bartoszu ciężar tych rzeczy, które są produkowane to się wcale tak wcale proporcjonalnie do tego jak się z nim jest większa liczba ludności wcale się w inny nie nie zwiększa chodzi mi o to, że tym co jest produkowane w kapitalizmie jest obiektywność to znaczy, że to i tego, ale tego, tym bardziej oczywiście państwo nie rekomenduje, żeby robić ci to cały czas, bo to jej stan choroby dziwne tak natomiast ja mogę dorobić bo, ponieważ jeszcze mniej za to płacą dokładnie tylko za to tak sobie w każdym razie wyobrażam ja się zastanawiam czy moje myśli są moimi myślami albo, skąd ja powiem tak, jeżeli się pojawia jakiś wypowiedzi tam pieniądze technologia siła nabywcza ja nie mogę tego wszystkiego wziąć na stół mój warsztat wymaga tego przymiotu ułożyła sobie 1 obiekt n p . te pieniądze tak na jej wszystko się zaczyna wtedy komplikować, więc wydaje mi się, że rząd, że my, że warto w taki sposób się zastanowić nad tym, skąd się to wie co się wie, skąd się ma swoje przekonania czyje to są przekonania niedawno właśnie rozmawiałam ze studentami tam się pojawiła taka kwestia właśnie komórkę, kto powinien, kto nie powinien mieć prawa wyborcze i t d . na jej przypomnieliśmy sobie takie opisy medialne wyborców, którzy no czasami podchmieleni nietrzeźwi albo po drodze dopiero postanawia na kogo będzie głosował tak to widać, że to jest człowiek, któremu po prostu ani ani broni do ręki nie można dać ani też kartki wyborczej, tak więc inna chodzi mi o to, że jest to taka subiektywna oś, która uwikłana jest mocno procesy do ich realizacji tak takie procesy jest to taka subiektywna, która uwikłana jest wolny uwikłana jest inna na tym na tym polega na tym, by tak tego widzenia czy ta krótkowzroczność, że mamy coraz większy wysiłek musimy coraz większy wysiłek włożyć w to, żeby zobaczyć człowieka, ale wydaje mi się, że się pogubiłem trochę się czym innym chciała mówić proszę wybaczyć ale, odpowiadając wprost na pańskie pytanie chciałabym powiedzieć że, że kapitalizm Probierz produkuje subiektywność dąb że, że moje wyobcowanie my nie polega na tym, że ja ogłoszenia w związku z tym, że jestem wyobcowany przeczytałam w Copa, że podmiot jest zdecentralizowany trąba to nie alarmuje i zaczynam czegoś bronić się tego, że Bolek kolor niebieski zdecydowanie od zielonego to jest prawda Marek w nieładnie mnie nie o to chodzi tak zastanawiam się, skąd się bierze we mnie ta intensywność ta intensywność żeby, żeby bronić, ale pewnych przekonań albo, żeby powtarzać za kimś pewne przekonania, a z kim się pozostawać w sporze skoro skoro kapitalizm produkuje subiektywność to wszystko kapitalizmu bierze wszystko co pani powiedziała tak na pewno nie jest pani za mniejsze nie bierze na niewiernych niemniej, jeżeli zniknie kapitalizm to Niewiem co za mnie za ostatnie, bo w moje ostatnie pytanie takie nazwijmy to struktury Zająca to co do tej pory zostało powiedziane zaczęliśmy od tego, że w istnieją pewne obszary tła, a istnieją te rzeczy, które mając wzrok skalibrowany przez różne uwarunkowania o charakterze społeczno-ekonomicznym dostrzegamy w tych procesów tych wymiarów w Syczuanie, skąd powiedziałem mu w pierwszym pytaniu, że to jest rodzaj takiej Hermana butelki subtelnej, którą pani proponuje teraz chciałbym wprowadzić taki wiersz hermeneutyki, z których jak rozumiem też pani trochę korzysta w tych swoich analizach i rozstrzygnięciach, które są takie powiedziałbym no klasyczne już dzisiaj i które uległy wielu transformacją m. in. różne także formom, w których łączono je ze sobą zmniejszy lub większym skutkiem myślę oczywiście o marksizmie i psychoanalizie no bo są takie 2 perspektywy, przez które się współczesną kulturę chętnie ogląda różne takie narracji perspektywy, które pojawiają się trochę później wspomniany tutaj szelfu Kontynentalnego 1 z takich analityków Ninę niezwykle niezwykle ciekawy, który też jakoś, jeżeli z marksizmu i z analizy prawne rzeczy na ile jak te różne sposoby takie już w tej chwili klasyczne konwencjonalne analizowania kapitalizmu no są przydatne dzisiaj w tych w tym rodzaju spoglądania głębinowego na kulturę lektury pani uprawionych to są narzędzia, które pani zdaniem rzeczywiście coś nam się jeszcze realnie mówią o rzeczywistości, w której żyjemy w dół Marks miał urodziny ostatnio huczne, ale ja myślę, że tak chciałabym znać jej ja cały czas nad tym pracuję nie chciałabym nieodpowiedzialnie mówić pewnych rzeczy tak będę musiała jeszcze sama się, zwłaszcza że jest rozmowa rejestrowana w PŚ też wydaje mi się, że marża tak chciałabym teraz nas przewieźć do złotych współrzędnych w tenisie się, że w Polsce bardzo długo o był problem z rozwijaniem myśli krytycznej duża część przepraszam za takie Schola styczne życie oddał ważki, by potem może powiem coś ciekawszego no ale po to, są takie okoliczności chce powielić u nas ta retoryka neoliberalnych takich postaci jak u nas w Polsce funkcjonuje toaleta istnienie nie do pomyślenia ani we Francji ani we włoszech ani w Niemczach to w jaki sposób piszą badacze niemieccy włoscy czy francuscy u nas byliby nowi, gdyby ktoś o nich powiedział, że są symetryczne sami to w stałym to znaczy, że byłby inny chciałby być bardzo bardzo życzliwy tak w więcej jeśli chodzi o cały czas rzeczywiście te 2 tradycje tak jak pan powiedział marksizm i psychoanaliza są obecne zaraz powiem, która fragmenty i jeszcze trzecia edycja wydaje mi się użyteczna, choć częściowo związana mimo częściowo związane z psychoanalizą, a mianowicie, jeżeli chodzi o marksizm to dzisiaj najczęściej przypomina się pewne wątki, polemizując z nim, zwracając uwagę na to, że istotą kapitalizmu nie jest produkcja istotą Cup kapitalizmu jest akumulacja akumulacja z niewiadomych powodów sądzić się, że w tej chwili nie mamy do czynienia z kumulacją pierwotną tylko ze zwykłą jakąś kumulację pierwotna to akumulację pierwotną to jest intensywne proces wywłaszczania natomiast jak to się trochę ustabilizuje jest już określone ustawodawstwo ma to wtedy jest zwyczajna akumulacja Otóż większość autorów zwraca uwagę na to, że mamy do czynienia z intensywną akumulację pierwotną to znaczy z wywłaszczaniem choćby taki sobie niewinne, a dla wielu bardzo obiecujący pomysł jak odwrócona hipoteka na emerytury, a to oznacza tak to oznacza, że mieszkań będzie się zostawiało n p. przekazywały dzieciom, ale czy będzie się po prostu mieszkanie przejawiało w na starość jest akumulacja pierwotna jak do tej akumulacji pierwotnej dodałabym nawet prawa wyborcze uważam, że mogą być długo za zagrożone grube dno zostawię to natomiast jeśli chodzi o psychoanalizę to niektórzy autorzy zastanawiają się, zwłaszcza francuscy włoscy inni zastanawiają się nad tym korzystają z narzędzi psychoanalityczne to możemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką jeszcze wartość ma retoryka neoliberalna i 3 czy w ogóle powinniśmy ją badać czy ta retoryka neoliberalna, czyli taka retoryka n p. no ludzie chodzili do takiej dużej fabryki lepiej każdy sam będzie sobie przedsiębiorstwem będzie elastyczny nie będzie miał szefa naczelny sąd taką małą operatywność ją ortopedyczną fabryką przedsiębiorstwem po co tak mi się czuł klamki drzwi państwa tam państwo jako miejsce spójrzmy na biednych, a jeśli państwo udziela pomocy socjalnej potem sprawa zachodzi do lodówki co oni sobie kupi niczym nie szastają pieniędzmi taka jak człowiek usiądzie sobie obok państwa i będzie żył obok pani z tą lato będzie będzie po prostu wolny no to jest ta grupa mówiąc dużo albo, że tam hale neoliberalizm niema aksjomat ufamy, że ta jest tym, że to jest wspaniałe Neo liberalizmie żale, że właśnie tam nie ma dogmatu, że jest elastyczny, że odpowiada na potrzeby prawda, że uwzględnia i t d. no, więc od 8 zastanawiają się nad tym czy w ogóle tak warto badać tę retorykę, ale wobec faktu i w związku z tym, jakie znaczenie ma też produkowanie subiektywność ci boty wobec pewnej bym powiedziała w innych regionach innej rzeczywistości, jaką jest zadłużenie ludzi tak 1 z ostatnich książek one to jest 02 03. raz już została wydana na policję, ale coraz to z włoskiego postępy realisty nosi tytuł zarządzanie przez zadłużanie takie uważa, że nie ma, gdyż w lepszej dyscypliny i krytykuje też WK, dla którego pan pytał z tego powodu, że te techniki sprawowania władzy opisywane przez pół kota miało się zmienia się najpierw to była dyscyplina, a potem właśnie taki wybieg, na którym ludzie są wolni no to mój kolega bardzo dobrze określił mówi, że to nie jest wyścig szczurów tylko to jest wyścig chomików mam namyśli to, że wszyscy w takim kołowrotek ubiegamy się tak, a nie zamierza tam jeszcze jakieś dziury, że pan na końcu będzie ich serc dla kogoś na wyścig chomików ładne prawdę w Nowince mówi Czech Czechy 3 to nie jest dyscyplina tak zadłużanie, zwłaszcza że kiedyś kredyty brało się no dom, w którym ludzie myśleli sobie, o którym ludzie myśleli, że będzie do końca życia brało się na jakiś luksusowe dobra natomiast dzisiaj ludzie się zadłużają no na pewne rzeczy podstawowe tak na oto, żeby kupić kawalerkę muszą kupić samochód, bo nie ma transportu publicznego ani na media teraz robią takie badania inny nie ma w pięcio siedmio tysięcznej miejscowości nie ma stacji benzynowej i t d . i t d . więc mógł ten czy ta retoryka powstaje takie pytanie czy w ogóle warto się pakować ten materiał badać badać retorykę estetykę kapitalizmu, ale skoro po prostu w nikt nie ma więcej wolności może nawet mniej niż mnich tak, bo było przynajmniej mnich mnich miał jedno wolną głowę nie martwił się o tę prawda co prawda smoki nie pozwalały mu opuścić tego klasztoru tak, ale dzisiaj ma napęd włókna i proszę bardzo prawda ja zawsze podaje taki przykład no no no kiedyś Toczek, chociaż mógł zbiec do lasu prawda jak nie zapłacił podatków mógł się ukrywać znajdą go nie znajdą zapomną pojechali, a teraz proszę pojechać z termosem do Powsina w czasie płacenia podatków Fronda w się ukrywać tam hale taktyczne, tak więc celem chodzi chodzi mi o to się że, że powstaje taka, bo tak rozumiem, że to trochę takie było pytanie prawda, jaka perspektywa jest użyteczna na ich wraca, więc więcej autorzy mówią to to mi się akurat bardzo podoba, bo czułam się bardzo samotna jak kilka lat broniłam nadzorować ich karać i 5 i wczesnego oczy młodego psa kota nawet ja uważam, że tam jest wiele jeszcze bardzo nie wyczyta onych wątków, które o wiele lepiej pasują do opisu eksplorowanie tej rzeczywistości no i wreszcie perspektywa psychoanalityczną, która łączy się z tym co myśli włoskiej nazywa się momentem krytycznym, a mianowicie no taka perspektywa, która mówi, że w tym sensie te narracje czy ta estetyka może mieć jeszcze jakieś znaczenie może być przedmiotem badania właśnie dlatego z tego powodu różne rozpada się jakoś trudno mi w tym momencie znaleźć odpowiedni przykład, ale to się wiąże właśnie stąd jej realizacją tak jak n p. moim studentom jak zaczyna się taka dyskusja o tym czy ludzie głosują oddają swój głos odpowiedzialnie to jak tam nową tłumaczy coś opowiadałam podaje przykłady no tak jak tu mniej więcej się zachowuje zawsze na koniec dodam, a co państwo wiedzą co ja wyprawiam jak zasłonę za sobą kotarę i nie ma obowiązku n p. głosowania zgodnie ze swoim interesem to jest mój głos to jest mój głos inni nie ma takiego obowiązku, żeby Unia głosowała także takiego obowiązku nie mam czym głosowała zgodnie ze swoim interesem ja mogę głosować zgodnie z cudzymi interesami i mogą głosować przeciwko sobie, skąd w ogóle wiadomo co mu ludzie, którzy czytają książki wyprawiają prawda, oddając głos no ale wiadomo już jak wyniki są głosowe chętnych, ale nikt się wtedy nie chce przyznać tak to nie nie jest takie oczywiste jak wiadomo, zwłaszcza w przypadku Polski właśnie dlatego naukom społecznym, zwłaszcza socjologii nieźle się obrywał za to, że nawet przewidywać nie potrafią my ich sobie sami przewidują w Polsce czarny łabędź okazał się być czarnym kapturem z drzew w taki dowcip przepraszam każdy WEF w każdym razie otwieram dyskusję także dla państwa w przypomnę dla tych z państwa, którzy są po raz pierwszy zawsze to robię, więc takie mam poczucie trochę nas może to być nużące dla wszystkich, którzy usłyszą wielokrotnie to formuła, ale proszę o to, żebyśmy mówili do mikrofonu poszło wszystko nagrywa jak to już wcześniej było powiedziane po prostu osoby, które będą tego potem słuchacze Radia TOK FM to będzie pokaz w prasie uważa, że zagram, jakie pytania państwo zadają one nie mogą się nie przedstawiać kwota ta jest to proszę przedstawiać się na własną odpowiedzialność z pań nie trzeba nikt nie mówił, że trzeba się przedstawiać swoim nazwiskiem dopra w przedstawia się danymi to dość, że pani profesorem 2 pytania, bo ostatnio słyszałam wiele atrakcji tezy, które bardzo jak funkcjonuje myślenie pierwsza jest taka, że ludzie się buntują nie w momencie, kiedy są pod silną presją lekkie to okres delikatnie poluzowane wtedy aspiracji społeczeństwa rosną wtedy dochodzi do maja, czyli walki o wolność, a druga jest taka z problemem, jeżeli chodzi mi w ogóle o myślenia w tym przypadku Polaków w wynika to z tego, że kiedyś tam w historii mieliśmy bardzo w akcji w wersji się na wydarzenie związane z zabraniem własności prywatnej no i że to po prostu doprowadziło do do wielu potem takich niekoniecznie czekamy w konsekwencji na ich mam swoje 3 pytania czy tak złe pomyślałam, że może on jest ciemno liberalizmem i choć może może to być coś takiego, że po prostu jest bardzo różny duży rozstrzał pomiędzy potrzebami społeczeństwa potrzebami państwa i po prostu WEK na tym ekonomicznie poziomie jakości tanie nie gra dobrze no bo dla państwa co innego będzie korzystne niż dla ludzi, którzy też warto mieć swoje dobra, które są też mam wrażenie coraz tak powiem bogatszy w tym sensie, że ludzie są więcej różnych rzeczy no i ze względu na globalizację napływają też różnych nowych idei etycznych nowych technologii i to co pożądanie jest przy tym po pożądania posiadania jest też coraz intensywniejsza druga rzecz sobie pomyślała o tym, że z tą subiektywny sposób aktywnością i w tym wyrażanie jest taki trochę paradoks, bo w dużo aktywniejsze w internecie i wyzywał ludzi pozyskuje informacje z internetu w tym także ja w no i widzę, że to nie jest tak, że zasoby wideo do kiosku imam gazety jest po prostu najróżniejszych branż i najróżniejsze punktu widzenia, ale ze względu na działalność w internecie informacji, które dostają one też ciekawe są związane z tym co myśleli ogólnie wkładanych w bardzo wąską dziura, która nie pokazuje mi nic nowego i tym samym upodabnia mnie nawet światopoglądowo jak też innych obiektów, które są dla mnie podobne więcej dochodzi partnerem paradoksalnie mam wrażenie to jednak takiego ludzie myślą, że to subiektywne, że realizowanie nowo te informacje docierają do mnie, ale z drugiej strony sprawę jak pisze o wyrażenie wzięło społeczeństwo na dłoni spojrzała na to wszyscy będą podobni nowa ciężarówek z tak są bardziej ogólna chciałam zapytać Ewę jak pani profesor zdaniem można wzbudzić takie myślenie, która dzieje się w kategoriach nasze marzenie mojej swoje, ale za to znacznie więcej od 2 i wewnętrzne sale i Solidarni z solidaryzują walczyli, jakby tworzących społeczność, bo zasnął po prostu pani z ekspertem jest atak się do liczyłam nie wiem czy Otella oraz roczne mija się do liczyłam 5 albo 6 pytań i 50 3 tony pogubiłam jak pani powiedziała i po trzecie proszę mi po prostu przypomnieć jej przerwać odpowiednim momencie jak zaczną mówić ucina temat ja chciałabym wypowiedzieć się tak zacząć od tego, że źle, że przez taką rezerwą odnoszą się do oczywiście czytam je pasjami wszystkie prace moich kolegów dotyczące przeszłości mam namyśli, której prof. Andrzeja Leppera prof. Jana Sowę tak czy n p . prof. Adama Leszczyńskiego tak natomiast, ponieważ ja nie mnie nie jestem historykiem wiem, że musiałaby mieć dobry materiał tak na radzę sobie z tym w inny z takim punktem widzenia z takimi konkluzjami ale, używając innego warsztatu, a mianowicie ja się zawsze zastanawiam nad tym na ile pewne diagnozy nie są formą jak n p. diagnoza, że my Polacy mamy traumę jeśli chodzi o własność prywatną, bo i t d . tak w wszystkie rewolucje, które się nie dokonywały był Michał maty izolujące to w ogóle nawet nie właśnie dlatego są rewolucja sami prawda my, ale zawsze się zastanawiam i w jaki sposób to może być funkcjonalne dzisiaj, bo równie dobrze można ja nie wiem tak to znaczy mogłabym zrobić musiałbym się przygotować, żeby mówić odpowiedzialnie, ale te analizy te teksty, które znam wcale mnie nie przekonują do tego, że jakaś własności jest po prostu naturalna n p. własność prywatna podaje taki przykład wiem, że mogą państwo prawa można odebrać jako takiej retorycznej i t d . ale nie będę tego rozwijała, żeby to trudno zaryzykuje tak Otóż reguła benedyktyńska mówiła o tym, że mniejszy nie może posiadać niczego tak na innych 1 punkcie tej reguły jest mowa o tym, że nie może ani tego ani tego, bo przecież nawet swojego ciała nie posiada ani nawet Fryca nie może mieć w nich tak, dlaczego Grecja nie może mieć się nam chodziło o to, że benedyktyni przepisywali księgi no to ten, którym się posługiwali tak układał się dobrze w ręce realnie nie robi aneksów lepiej nim pisali on sam się dostosowywał do ich ręki prawda no i to zrozumiałe, że oni nie chcieli jak wprowadzić do skryptorium tak to nie chcieli tak biec zresztą nie mogli reguła zabraniała szybkiego przemieszczania się mnichom nawet musieli uważać jak klęczeli w kościele, żeby się w rękach, by nie mnie nieustannie mnie niezmiernie, że nie szukać rękawami po podłodze po posadzce no ale dlaczego nie może mieć w Gorican, bo człowiek jest zupełnie zrozumiałe tak, bo człowiek, który zaczyna pilnować 1 rzeczy, czyli czy zawód wybrałem ze Skry to odium tak czy nie zgubiłem w nocy chować pod poduszkę tak człowiek, który zaczyna pilnować n p. telefonu komórkowego to jest inny człowiek parkomat inaczej skoncentrowaną świadomości tak dalej mam, więc ja nie wiem co jest w każdym razie nie chce w tej chwili, a to znaczy coś tam w taki się wydaje, że coś tam wiem tak natomiast nie nie wydaje mi się, że tak łatwo można, by to było tłumaczyć cały czas zadaję sobie raczej takie pytanie na ile to najlepsza pewne narrację o przyszłości o tym, że jesteśmy tacy jesteśmy inni na ile są one mogą być funkcjonalnie związane na rzecz tego co się dzieje teraz używane są po to, żeby wzruszyć i teraźniejszość ta, dlatego że trudno zajmować się teraźniejszością to jest jedno, a zwłaszcza, że się te książki n p. które wymieniłam NATO były głośne były bardzo dyskutowane w wywołują kontrowersje także ci, którzy ich nie czytali tak dobrze wiedzą i to mówię bez ironii bez przekąski dobrze wiedzą co w tych książkach jest prawda jeśli chodzi o to, czego pani zaczęła natomiast, że rząd, że inni takimi moment mobilizacji czy Solidarności pojawia się raczej wtedy, kiedy następuje poprawa ta pani wtedy, kiedy jest gorzej tak rzeczywiście mówią klasyczne teorie socjologiczne ja się z nim nie będę wspierała uważam, że one tam dosyć przaśne nie były w formułowane budowany inny dzisiaj się mówienie dzisiaj się potwierdza trochę inaczej to teoria mianowicie mówi się o tym, że to był chwalony eksponowane nasze uszyć sobie nie tak możliwość kontaktowania się ze wszystkimi tak dalej na oznaczanie mniej ni więcej, że już nie bardzo wiemy, kiedy pracujemy, kiedy mamy czas wolny, że krótko mówiąc trudno tak prosta rzecz ujmując, że brakuje nam po prostu Energi też na to, żeby się mobilizować na ja w, że musi się naprawdę coś wydarzyć tak n p. gdy by, gdyby to tylko to akurat uważam, że to jest tak to jest jest bardzo optymistyczne to co powiem, bo świadczy właśnie tej wrażliwości Mira popularnej zwróciło moją uwagę dyskusję wokół wyboru silniki miały miejsce ostatnio we Francji mam namyśli strajki robotnicze strajków kolejne strajki kolejarzy m. in. oczywiście ma tam różne grupy zawodowe strajkowały oraz studenci studenci są zastrajkowali z tego powodu, że mają być nowe kryteria przyjmowania na studia słyszeli być może państwo list motywacyjny nie od ceny list motywacyjny no to bardzo łatwo wszystko już zostało zdemaskowane tak list motywacyjny, czyli kapitał kulturowy będzie sprawdzany tańczyli alfabetyzacji można być alfabet z Romanem tak, ale to można nimi kapitału kulturowego na niej, ale Francuzi mają jedno takie słowo, które charakteryzuje selekcja selekcja oto ogłaszają, że ludzie będą selekcjonowania tak nie będzie równych szans to znaczy, że to w rzeczywistości tak symboliczna ta fikcja symboliczna równości wszystkich ludzi tak jest skuteczna i to akurat napawa optymizmem no, a jeżeli chodzi o trzecie z tym kioskiem to albo osobie nie mogę przypomnieć albo nie zrozumiała w związku z Acta żal, że są różne gazety punkt widzenia tak mi dobrą argumentując, że jak w wadze do internetu to rozwiązać algorytmy, które są Tomek, na których stoją produkują danych, o które potwierdzają poniekąd stosują myślę, więc teraz subiektywizm racja jest pewien sposób pozorna w i paradoksalne nowo w te dane niby są jakoś tam selekcjonowane dla mnie, ale żaden sposób, jakby po pierwsze nie rozwijają, a po drugie, rzekł bym spojrzała na nas wszystkich ludzi, których ja w ogóle znam to był fenomen dla mnie powód, potwierdzając Elmed znaki potwierdzające, na którym sprawi, że tak myślę to dość żaden z moich znajomych nie wiedział kim jest Sławomir, kiedy wyszło sobie do internetu zobaczyłam, że człowiek, który ma awansować do 100  000 000 w ogóle nie włączaj na YouTubie Konstanca była w ogóle w jakim świecie, że to zwykłe wróble są oderwane od tego co się dzieje na jej pomyślałam sobie, że uczonego to jest coś jest to oni także nakaz obiektywizacji do końca nie mnie nie zachodzi oboje sobie nikt nie są właśnie moje myśli to samo myślenie ludzi sumienia spędzam czas, z którymi w, którym się inspiruje n p. pani co pan no ale no niby nie wolno to jest paradoksalne po prostu nie, ale to ja chyba trochę coś innego miał namyśli mówią, bo pani mówi o tym, że to są odrębne rzeczywistości tak nie od rana rzeczywistością funkcjonują już tym samym Baniak należy ze względu na to w jaki sposób idzie świat na tym moim zdaniem lot SA paradoksalną sobie aktywizacja ludzie nie są rób bardziej różni od siebie, ale raczej wchodzą w jakiś pewne grupy, które są bardzo, jakby spójne wewnątrz, ale i inne od tych grup, które są bardzo kołach taki brak, ale jeśli jeśli chodzi o nią produkcja sobie aktywności to nikt nie chodzi na tożsamości treści tu nie chodzi o tożsamość treści na aktora, czyli te kwestie inne są o podejmowanych prób, o których pani mówiłam przez badaczy, którzy zwrócili uwagę na to, że treści nacjonalistyczne rozwijają się cały czas także w warunkach neoliberalizmu żonę przebywają pewnemu uśpieniu uczył ukryciu i że właśnie internet czy telewizja cały czas produkują coś co ja bym nazwała imionami kulturowymi chodzi mi o to, że może być ktoś, kto się świetnie biegle uczy języka polskiego tak natomiast by nie zna idiomów kulturowych jak n p. do dzisiaj to jest aktualne mięsny Jeż tak widzą państwo co to jest no właśnie tak no albo Sławomir takie też im też niedawno się dowiedziałam, ale wiem taka rzucić komuś, kto nie zna tego Indiom tak chodzi o to, że narody chcą powielić badacze narody mają swoje tajemnice myślę że, gdyby pani żyła w społeczeństwie francuskim bardzo bardzo długo mu być może do końca swojego życia nie dowiedziała się panie Sławomirze, a tutaj pani wie pan, więc jest pani Polką w nią Mietek i chciał, żeby dać pani profesor 3, choć moim zdaniem społeczeństwo oczekuje na jakiś dres z wielkiej czy na jakąś nową utopię były członek wrażenie, że te banki się rozwijają każdy żyje na swoim Facebooku właściwie nie wiadomo czy ten kapitalnie się rozwija się on zbankrutuje czy religia się rozwijać się grzybami gotuję ja tak jak to w zeszłych latach, że jak też to, jakie prof. Geremek idzie po schodach nie wiadomo czy uchylić wchodzi w jak słonie refleksja z informacji w od razu mam odpowiada nie jestem takiej samej sytuacji tak i ta pierwsza rzecz wydaje się to niesłychanie istotne, żeby rząd mieć się utrzyma się w świadomości to rozróżnienie, o którym pisał Rosję system zdolności człowieka tak do czego człowiek co człowiek może zrobić wydaje mi się, że dzisiaj mamy do czynienia precz z taką sytuacją, kiedy przewagę bierze dominuje uczono czcimy tak czekamy właśnie coś co będzie, a może przyszła jacy no może coś powie właśnie w oczy, bo prawda obiektywna czy ta nie i no ale jak ja bym powiedziała n p. proszę państwa lub na samo było ich w dół w górach śnieg w więc tak jak ja bardzo państwa przepraszam za to ja tego nie chciała mówić trudno niech się może ktoś, kto będzie tego co chyba nie wytrwa do końca obecnie widzimy, że Lecha albo się załamie n p. ale to im państwo jak na niektóre rzeczy wpadłam jeśli chodzi o to właśnie tę siłę nabywczą te nowe technologie, że nie będzie potrzebne zwróciło moją uwagę na jesieni tego roku dla mnie to jest ten sam rok akademicki tak zwróciło moją uwagę zobaczyłam 3 osoby w 1 tygodniu, które czytały lektury czytały mu, czego etyką i taką książkę, czego można się nauczyć od funkcji oparty no i najpierw to było dla mnie zabawne w drugim razem niepewne zaintrygowało, a ja czytałam to trzecia osoba to pomyślałam żyje, a że ja mam taką wyobraźnię socjopata ty no właśnie tych pieniędzy wcale tak, czyli może nie wszystko jest przez Francuzów tylko co się bierze ze mnie no ale starałam się tutaj usprawiedliwić, dlaczego jestem taka okrutna toalet w Otóż wydaje mi się wydaje mi się, że rzecz, że już takie opowiadanie o tym, że będzie wszystko dobrze nie mart w się prawdę my też istotne jest mobilizujące tak po być może nawet bardziej od od takiego zastraszania, które ja stosuję Otóż wydaje mi się, że trzeba pamiętać o tym, że jest testem zdolności, które przysługuje każdemu człowiekowi jest system uczono ości nie można się na członka żałować systemowi u Cho Mości, jeżeli państwo wyjdą stąd będą tryskali energią optymizmem tak to bardzo dobrze a kto to w inne, ale nikt nie mnie nim Janie mówię ja i mówię po to, żeby żeby, żeby poróżnić się tak, żeby poróżnić się z pewnymi specjalnymi diagnozami, żeby one musiały się usprawiedliwić jeśli ktoś chce ogłosić optymizm ja nie poznam go do sądu bank ja po prostu chcemy, żeby zbudował swoją argumentację, a ja mam mocną prawda w więcej wydaje mi się to istotne natomiast żeby, żeby pamiętać o tym, także tak jak każdy ma prawo głosu ma prawo oddać 1 głos 1 człowiek 1 głos tak samo tak samo istotne jest również to ile to poczucie to poczucie dezorientacji RM jest to pisemna one jako takie poczucie, które jest wyjątkowe, które różni nas od innych epok historycznych historycznych jak kiedyś użyłam winnym takiego porównania jak rozmawiałam z panem redaktorem mową 1 książce więzieniach amerykańskich był po długiej na sprężynach na i człowiek, który spędził tam kilka miesięcy wychodził z tego więzienia nie był w stanie opowiedzieć co się z nim działo możemy być dosadniej sią to bym powiedziała o takiej terapii, którą stosowano osiemnastym wieku bazy Lach, która była bardzo skuteczna, a mianowicie maszyna rotacyjna jak ktoś grymasi mówił, że żywić zmuszenie chce, że wszystko będzie źle i tak i t d. to wtedy jedno przy przelewie wzywano go do koła tym kołem kręcono mej po kilku minutach jak swój człowiek schodzi z tego koła to miał inne poglądy na swoją przyszłość rzeczywistość to on dopiero wtedy wiedział co to znaczy źle się czuł się poniekąd chemia, dlaczego go zeskanować na jej wg mnie dzisiaj niepokój niepewność powodowane przez powodowane przez taką nie inną organizację życia ekonomicznego politycznego sprawiają, że my ciągle jesteśmy w takich turbulencje ach, ta, że mamy mamy jesteśmy zdezorientowani tracimy równowagę i ty jesteś jeszcze 1 okoliczność, która sprawia, że trudno nawet człowieka się ściągnie z takim maszyny rotacyjnej tymi powiedz, jaką masz utopia, kiedy masz pragnienia mają takie pragnienie, żeby mnie już nie byli mu tak przede wszystkim, a jeśli chodzi o projekty polityczne dajcie sobie spokój na kary, więc są w tak będę widziała tak, bo tato tato to pytanie, które pan zadał tonem wydaje mi się, że w inny dotyka bardzo ważnych rzeczy ono bardzo często jak w różnych rozmowach się właśnie pojawia tak takie pytanie trochę no i co teraz im jest i zaczną od tej historyjki mam kolegę, który w wiele lat spędził w pewnych krajów azjatyckich nie powiem, jakiego to mogłoby go zidentyfikować to jest realizowane w i rady miasta nie było zbyt wielu Polaków, więc oni się wszyscy znali w 1 z kolegów mojego kolegi oprócz tego zajmował się badaniem literatury tego kraju to również służył jako tłumaczka dochody z Tuskiem dla polskiej ambasady tam, że czyjeś jakiś Polak miał kłopoty z prawem potrzebny był tłumaczyć pośredniczyć między nim, a miejscowym prawnikiem to jak potem kolega wzywanych na jakieś panie dzwonią pan idzie spotyka się z synem miejscowemu adwokatem wchodzę do pokoju widzeń w więzieniu i ten Polak, który został za inną przemyt narkotyków aresztowany zaczną nagle wrzeszczeć do tego adwokata jest takim rasistowskich wyzwisk ty tam Ziuta naukową i ich tak daleko i to na 2 pasy się zdziwiony i na tego kolegę kolegi i pyta się co mówi i tamten pierwszy nie będzie mu wyzwisk tłumaczyła, więc powiedział, mówi że życie w mieście jest ciężki, więc tutaj jak ktoś mówi o ochronę liberalizmie o planach ten neoliberalizm oznacza tak jak jest, jeżeli ktoś krytykuje neoliberalizm to kto wie może go krytykować, bo albo wolności jest za dużo albo wolności jest za mało, by religia za dużo powiedzieć jest za mało jest całe mnóstwo ludzi krytykujących neoliberalizmu na krytykujący sytuację zastaną tytoniu mogą krytykować jest z różnych kierunków i wszyscy wszyscy walczą z neoliberalizmem także jak ja bym teraz po wejściu chciał chciałbym streścić się, czego się dowiedziałem to jedno o treści jak rozumiem tak to coś coś bym zmienił, ale ale, ale nie jest jasne co powiem krótko bardzo często pytają niż my o to czy socjalizm jest prawdziwe takim w związku z tym uporać się takie określenie socjalizm realny tak ja pytam czy kapitalizm jest prawdziwe taki odpowiadam, że to jest system, w którym wcale nie rządzi ekonomiczność wcale nie rządzi użyteczność to jest system, w którym niektórym przysługują cały czas subwencję subwencje na prowadzenie interesów, w którym niektóre my przysługują różne przywileje tak pytam czy kapitalizm nie sprawdzi czy zadaje kapitalizmowi takie samo pytanie, jakie niegdyś zadawano socjalizmowi, bo on nawet ci takich neutralnych opisach neoliberalizmu podkreśla się właśnie jego ekonomiczność park tymczasem widzimy, że to wcale nie jest ekonomiczne bank albo podkreśla się właśnie kwestie użyteczności NATO albo podkreśla się właśnie samodzielność samowystarczalność tymczasem okazuje się, że kapitalizm w istocie rosną oznacza rozdwojenie to jest neoliberalizm dla niektórych album i innych socjalizm czy, czyja to jest coś co czasami spotyka się takim sformułowaniu, które najbardziej było jasne właśnie w czasie tego kryzysu 2 80 0, że zyski są są prywatne, a straty są publiczne w przypadku takich stron n p. gaf, ale też oczywiście no nie wiem nie wiem czy przy dobrze, ale zaryzykuję nawet ja chciałam dać taktyk taki naturalny odruch, że jak pan zapytał no ale w sumie co ja mam powiedzieć ten strach trochę czasu tak minęło co ja mam powiedzieć zastanawiam się przez czy to nie byłoby dobrze i tutaj nie chce tak asekuracyjnie mówi, że jeżeli ktoś wyjdzie będzie musiał się opierać ściany, bo będzie rozkojarzony toby mi właśnie o to chodziło, ale pomyślałam sobie, że to właśnie jest dobry efekt dlatego, że jeżeli mówimy o obrzezaniu oczu tak to oni tam nie ma na myśli scholastycznej do ćwiczenia, jeżeli n p. kolega hexa pyta co powiedziałam to proszę panie się trudno powiedzieć, bo to rozkosz Jan Żądło mnie i uważam, że to jest uchwałę, że to jest dobry efekt jak też jak przeczytałam niektórych autorów też właśnie mam jestem rozkojarzona, ale wydaje mi się, że to jest lepszy stan lepiej dysponujący tak do tego, żeby zająć pozycję podmiotowości dzisiaj niż twarda wiedza przez państwa dobrze kibice nie leczono obrzezanych waha się, że wszyscy go obrzezany 2 3 wydaje się, że nie wszyscy ja uważam, że ja nie mam ale dlaczego się popisami fałszu to jest właśnie, mówi że niema na stwierdzeniu, że mamy obrzucany obniżymy powiedziałam, że nie mamy ogrzewanych oczu, że musimy doświadczyć obrzezania oczu, żeby widzieć mąka, dlaczego nie widzimy taki metraż no właśnie staną się o tym, mówić, dlaczego nie widzimy mówiłam, że widzimy kątem oka, że mamy widzenie peryferyjne z tego powodu gdybym, gdybym miał powiedzieć szczerego Chin w największym stopniu wynika to unikanie widzenia CIT centralnego to bierze się z tego, że w tym centralnym polu widzenia pojawia się realne, czyli coś taka rzeczywistość, która ma jest nie symbolizował nam oczy to jest taka rzeczywistość którą, której się doświadcza różnych się używa porównań, ale n p . taka sytuacja, kiedy przechodzę przez ulica i centymetr koło mnie stoi ciężarówka i w pierwszej chwili nie wiem także to ciężarówka, że to ja tak tracą orientację i uważam, że dlatego m. in . dlatego że rozpadają się struktury symboliczne rozpada się fikcja symboliczną n p . pan nie lubi akurat hipokryzji tak dobrze pamiętam no ja właśnie bardzo lubię nic tak sobie myślę, że mało, kto się przyznaje prawda, że lubi hipokryzji się chętnie przyznaje n p . kiedy tracimy widzenie widzenie centralne teraz są dyskusje autonomicznym samochodzie Targ, który ma być algorytm izolowany i będzie niektórych ludzi przejeżdżała niektórych oszczędzał tak tak to mniej więcej brzmi i teraz proszę sobie tak jeśli nie jest fikcja symboliczna jeśli jest świat fikcji symbolicznej czy świat, na której ja mogę patrzeć, bo to jest świat, który zakłada pewną hipokryzję być może ja wsiadając za kierownicę samochodu faktycznie przejechane starego człowieka, owszem, za młodego, ale jak to brzmi jak sobie nie byłoby rażą brzmią mogła się z kimś umówić na kawę i dywagować z nim w kogo lepiej przyjechać, bo ja teraz właśnie prawo jazdy w Europie prawda, a w istocie tak budowania algorytmu pakiet z no ktoś mówi słuchaj no nie jednak stary go ściąć tak, a ja jednak argumenty, jakie ma i t d. tak to jest mniej dlatego nie można patrzeć także tego nie można patrzeć centralnie dlatego adaptacja oznacza konieczność widzenia peryferyjnego taka proszę zobaczyć jak nie słyszałam, żeby ktoś się oburzał, że to się algorytm analizuje i nie słyszałem, a czy nie lepiej gdyby, dlaczego przy czym nie jest bardziej ludzkie przekonanie, że to co robimy to robimy przypadkowo, że to oszczędza jakoś innym tak pewnego rodzaju dyskusji prawda, a także mi ja wiem, że to jest fikcja symboliczna ja wiem, że to jest fikcja symboliczna, że ziarno obywatel idzie jej głosuję jest 3 boi się zapoznał, ale na tej fikcji symbolicznej opiera się możliwość ułożenia cywilizowanego świata, w której w, którym ludzie są wobec siebie w takiej odległości, która jest Samaras, która pozwala im widzieć innych ludzi mnie naszła taka myśl w związku z referendum, które miało miejsce Szwajcaria 1 2 dochodu gwarantowanego i tam, o ile dobrze pamiętam proponowane było w 2 000 EUR na mieszkańca Litex zostawiają, by z punktu widzenia człowieka, który chciałby posiadać jakąś bez pieniędzy jak to jest możliwe, że ludzie poszli tam głosować przeci w temu, żeby te pieniądze w ustawach, bo jednak został zestaw ten pomysł odrzucane, a tak sobie myślę, że albo jest kwestia tego, że po śniadaniu już taką ilość pieniędzy, żeby pieniędzy więcej nie potrzebuje, aby po prostu chodzi o to, żeby ktoś inny tych pieniędzy nie miał ani po wydaje się, że bardzo pani mówi o tym, subiektywizm w rwaniu dosyć do tego momentu, że wbrew temu w Trójmieście nie chodzi o chęć posiadania tylko chodzi o to, żeby ktoś inny nie miał tak tak w OPEC jest dziecinnie ta myśl naszła -li też sobie myślę, że Jazz psychiatria w UE odnośnie odnośnie do ludzi, którzy posiadają dowód niezmierzone bogactwo, jakby w każdy chyba systemach prawnych funkcjonuje coś takiego jak przymusowe zamknięcie w szpitalu psychiatrycznym, gdyż stanowić zagrożenie dla siebie bądź też dla otoczenia i jest zazwyczaj szpitale pełne są rodziny znajomi, którzy postanawiają wydawać swoje pieniądze i dzielnicy nimi z innymi, a jednak nigdy nie widziałem miejscy będą spotkania z przypadkiem nabyty został zamknięty w szpitalu psychiatrycznym, gdyż jest ładnie owładnięty jakąś rządzą posiadania jak największej ilości pieniędzy i wydający złej gry na coś jest chyba nie tak w inny z modelem w ogóle funkcjonowania z modelem myślenia o zdrowiu psychicznym człowieka jego wiedzieli, iż chodzi może zacznę od tej drugiej kwestii a weto tak jest, że psychiatria kieruje się to innymi kryteriami tak pamiętam taką dyskusję, bo w ten sposób będę mogła najmniej mówić takich zacytuję czyjąś wypowiedzią mianowicie chyba moja przyjaciółka, a nawet była podczas takiej dyskusji filozofów z psychiatrami i o tym, psychiatra opowiadał o nią w Omanić prześladowca jej i zapytała czy można mieć takie urojenia, że mąż jest bierny, bo pan, mówi że ludzie mają urojenia, że mąż jest bierny, a że jest wiernym można sobie czy to też, by było urojeń czy to się leczy tak, bo nie nie leczy się, bo to jest funkcjonalne w dniu, tak więc nie leczy się gromadzenia bogactwa, bo to jest funkcjonalność natomiast jeśli chodzi o dochód gwarantowany ja rozumiem wydaje mi się, że grożą, że sprawa jest celny może być bardziej wieloznaczna teraz we włoszech jeśli dobrze pamiętam 6 70 EUR tak chyba proponowano ni więcej możemy wyliczać ile u nas będzie prawda to 2 00 0 tam 6 7 0 wydaje mi się że, że żadne inne można to również rozumieć w ten sposób, że naprawdę być może mamy wgląd w to, że nie chodzi tylko pieniądze, ale chodzi o równą dystrybucję różnych dóbr praca też może być dobrem pod warunkiem, że szef nie jest opcją, na którą tak pod warunkiem, że się nie pracuje 16 godzinna dobę może być dobrem tak nie co prawda niektórzy usiłowali ją zastąpić nie wiem tańcami n p. sztuką nowocześnie eliminującym tak, ale tak sobie myślę że, że czujemy ulgę, zwłaszcza my w Polsce, że n p. być może nie trzeba będzie pracować właśnie z tego powodu źle, że ta praca coraz mniej przypomina cywilizowaną pracę przy bardzo się nie, ale do mikrofonu bardzo się, a propos tego co by razem mówiła mianowicie wszyscy pamiętamy to w aktach tych biegłych z algorytmu z jak będą nas automaty kierowały zwalnia z taką ze szkoły średniej historycznej jak tam jest problem powodzi i kolorach to staw Bud Kurant na jej z tego problemu jest prosty prawda do innych prosiła o ary wieloznaczny komentarz czynny niebędącego jeszcze bardziej rozszerzała to z państwa dzień dobry bardzo się cieszę, że możemy się spotkać podyskutować napraw, ale chciałbym nawiązać do tego, o czym mówić na pocztę aż pani mówiono początku zna, czyli od takiej tendencji kapitalizmu do tego, żeby pochłaniać kolejne obszary życia i jednocześnie centralny wiozący drogę do książki czy kultura indywidualizmu, lecz z, której pisze pani, że protest czy wyzwalanie się z presji konsumpcjonizmu jest możliwe tylko jeśli zaangażujemy się, że jeżeli zaangażują się całkowicie narzucał całym sobą całą sobą w UE i tak się zastanawiałem czy miała paniki przemieszczania się w Krośnie jak protest stołować się jak wykazywać jak przejawiać swoją niezgodę na 3 czy negacja konsumpcji na konsumpcjonizm tak, żeby nie zostało odebrane ani nie zostało to o pochłonięta właśnie przez te mechanizmy kapitalizmu, ale obawiają się takiego pytania no mogę polecić spisać jakiś przystąpienie do jakiegoś spisku talent, dlatego że właśnie no opowiadałam o tym jak trudno jest na protestować tak no protestować możemy wejść za chwilę i protestować tak to niemal chodzi mi się wydaje mi się, że podstawową kwestią jest nie idą jak protestować, bo my wiemy jak się protestuje tak problem polega na tym, że brakuje Solidarności, że zawsze się okazuje, że grupa, która protestuje jest akurat kategorią, którą ma jakieś przywileje to zwolnię zwrócili na to uwagę Amerykanie że, gdyby zbadać ile miejsca media zajmują dyskusje na temat przywilejów, zwłaszcza sektorów publicznych, a więc n p. pielęgniarek to one w ogóle się mają oni Acta to one są bardzo obszerne wobec dyskusji o przywilejach ludzi, którzy nawet nie używają już pieniędzy tak czy przywilejach przedsiębiorstw, które mają zwolnienia podatkowe, na których zmienia się standardy środowiskowe i t d. min nie wiem czy to coś się skojarzyło jakoś się szczerze to z pytaniem pani Anny już nie może może mieć pan co się bać, bo z pewnością nie odpowiedziałam tak jakby się pan spodziewał prawda no z ojcem z tak było bardzo mi chodzi o taką perspektywę jednostki i ja jako mały pojedynczy konsument, a nie z perspektywy ani ani chorób, a bardzo bardzo dziękuję tak to jednak nie myślę, że nasza konsumpcja jest czymś bardzo przesadzone nie koncentrowałem się na tym problemie polega na tym ile słomy zużyjemy i plastikowych butelek problem polega na tym, że ktoś, by dał zezwolenia tak i na innym to jest coś wydaje mi się dosyć charakterystyczne dla współczesnej sytuacji, że winni zazwyczaj okazują się konsumenci tak, którzy jedzą nie to co trzeba kupują nie to co trzeba w sumie dość już na takie pachołki konsumpcji prawda i oczywiście marzą o tym, żeby się pławić w bogactwie to jest tak oczywiste, że akurat ludziom biednym zarzuca się w pułapkę chciwości chciwość prawda oni jachty i tak jak dać im trochę pieniędzy tak to nie dość, że od razu wszystko kupi za wszystkie pieniądze wyda jeszcze pijany sternik wróci i tak wydają się to takie bardzo charakterystyczne jakoś nie przyglądamy się temu jak żyją ci, którzy mają pieniądze tak najwięcej wątpliwości mamy co do ludzi, którzy liczą każdy grosz im badajmy się to nie od odwracanie kota ogonem w spojrzała na zegarek z kończymy nasze spotkanie prof. Małgorzata Jacyno dziękuję bardzo państwo bardzo dziękuję za przybycie za dyskusje najprawdopodobniej tu ze względu na pewne jest niejasności tak mówię, że najprawdopodobniej za 2 tygodnie, czyli 4 lipca kolejna filozofia w ogrodzie będzie, ponieważ jesteśmy postmodernistyczną i to będzie Jan Adamczuk i fizyka kwantowa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA