REKLAMA

Czy to prawda, że w Polsce na drogach jest szczególnie niebezpiecznie?

Skołowani
Data emisji:
2018-06-23 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani o bezpieczeństwie w ruchu drogowym transporcie dużo dzisiaj będzie o bezpieczeństwie na polskich drogach w porównaniu do innych krajów proszę państwa, a to, dlatego że Europejska rada bezpieczeństwa transportu opublikowała kilka ciekawych dokumentów w ostatnim czasie w ostatnim tym półroczu 1 z nich to stan właśnie bezpieczeństwa w 3 2 krajach, które ta rada monitoruje poza krajami Unii Europejskiej jest Rozwiń » jeszcze Izrael Serbia Norwegia widzów i Szwajcaria i Szwajcaria właśnie ten głos, który państwo słyszą to osoba, która pracuje przy tych raportach ze strony Polski oczywiście Ilona Butler Instytut transportu samochodowego dzień dobry pani domu dawno nie widzieliśmy co okazję nabyć dany dzień dobry państwu, ale pani Ilona w Brukseli siedziała zresztą tak wyszło po prostu, więc jest okazja jest okazja drugi raport to w to o zbieraniu danych, czyli na podstawie całego późniejszy ten raport ostanie bezpieczeństwa jest robione i myślę, że wejdziemy właśnie od tego raportu jak to zbierane są dane z komisja d s. bezpieczeństwa targi transportu nie mylić z komisją Europejską, choć trochę inny to jest taki twór, który nie z takim Titanikiem dla właśnie komisji Europejskiej rada, by czy jest to pozarządowa organizacja o bardzo silnym wpływie w tej chwili na bezpieczeństwo na poziomie powiedziałabym unijnym jest umiejscowione w Brukseli ogromne kontakty z komisją Europejską z parlamentem europejskim naj myślę, że po pierwsze, utrzymuje ona zainteresowanie bezpieczeństwem, ale 2 to przedstawiana bardziej wiarygodne dane, które pozwalają nam ocenić, jaki stan bezpieczeństwa w Europie bardziej wiarygodne niż w poszczególnych krajów dokładnie, bo tak to mamy tylko swoje, a tutaj mamy możliwość porównania się z tego ogromną liczbą kraje jak pan wspomniał 3 2 4 tys dusza na to jest dużo i od razu możemy zdradzić, że w zależności od wskaźnika, jaki jest podane to albo jesteśmy bardzo bardzo na końcu albo trochę na końcu w ale myślę, że wyjaśnimy po raz na wizji najpier w zbieranie danych my jak dowiadujemy się z tego raportu zbieramy dane z z 2 źródeł to dane policyjne, czyli policjantów, którzy jadą na miejsce wypadku ich zdaniem tzw. kartę wypadku i później jest uzupełniany nieco o dane ze szpitali, które i tak i tak nie są zbyt dobra można powiedzieć tak, że jeżeli chodzi o zbieranie danych im z tym, że cała od razu powiedzieć na poziomie unijnym najczęściej odnosimy się do liczby zabitych w tej chwili, dlatego że definicja jest ujednolicone dla wszystkich krajów, więc można porównywać szlachetność i drugi problem, który jest w tej chwili za chwilę nie może powiem to są ciężko ranni następny, jeżeli chodzi o zabitych to wszystkie kraje bazują na policyjnych statystykach natomiast część z nich dodatkowo weryfikuje te dane z innej śród, a jeżeli chodzi o Polskę to niewątpliwie podstawą jest tym statystyki policyjne mamy możliwość od biedy weryfikowania tego na poziomie szpitali i tego co tam trafiają ofiary wypadków drogowych, ale powiem szczerze nie często robimy nieczęsto robimy raz, dlatego że brakuje nam jakiegoś sensownego sposobu finansowania nowych jak to wygląda to nie jest tak, że mamy, jaki właśnie decyzję o tym, który pani powiedziała tylko policjant, której jest, jakby przypisane do danego wypadku musi pojechać do szpitala i zabrać tam dane tak, ponieważ definicja osoby zabite to jest na miejscu 30 dni po wypadku, czyli właściwie obowiązkiem policji jest w ciągu 3 0 dni sprawdzić, jaki był efekt wypadku czy są na przeżyła 3 czyje są to ciężko ranny czy oczy lekko ranny, czyli jest logistyka ze służbą zdrowia, ale oprócz tego mamy w Polsce bazy szpitalną tzw. moglibyśmy połączyć 2 bazy, ponieważ przynajmniej element no tutaj mamy PESEL prawda czuję pewien unikalny kod każdego człowieka w Polsce no niestety nie jest objęty ochroną danych personalnych i w związku z tym możemy łączyć 2, bo 2 bazy biorąc takie rzeczy typu jak data wypadku godzina miejsce płeć ewentualnie osoby no i próbować zobaczyć czy czy też dane są porównywalne myśmy zrobili taki pilotaż w 20 10 roku i wówczas okazało się, że jednak są pewne różnice między tymi 2 obrazami, a i okazało się, że część duża część jest wspólne dla tych polskich baz natomiast są takie osoby, które uczestniczyły w wypadkach drogowych zginęły, a tych wpadkach nie są rejestrowane przez policję albo są rejestrowane przez policję nie sądzę, że rejestrowane, czyli właściwie to co powinniśmy w tej chwili zrobić to po prostu sprawdzić o jakość robót danych baz danych i spróbować połączyć myśmy próbowali nie uda nam się jako Instytut transportu same samochody mogą zachęcić do tego zarówno policji, jaki Głównego Urzędu Statystycznego Boni w na końcu zbierają te wszystkie dane w ramach tzw. programu statystyki publicznej dalej nikt na dziejach jest zawsze wierzyłem, ale przecież Główny Urząd Statystyczny opublikuje pewne dane co roku one co prawda w dni, kiedy są płatne niedostępne dla wszystkich, ale dla takich instytucji jak wy no to jak najbardziej, więc tych dostępnych raportów, które GUS publikuje na temat stanu właśnie społeczeństwa zgonów i t d. tak dalej to niemożna było później uzupełniać tych danych dna czy statystykach GUS śląskich mamy tzw. bazę zgonów mówi tylko tam tylko dotyczy to wszystkich zgonów, ale jednocześnie we wszystkich tych rekordach jest tzw. skala jest 10, które pozwoli na pozwalają nam wyodrębnić ze wszystkich zgonów ofiary wypadków drogowych, by potem musimy to połączyć się z tą bazą policyjną żeby, żeby znaleźć, gdyby te różnice między tymi 2 basenami poza tym n p. gdy chodziłem okazało się, że w inny News prowadzi również taką bazę dotyczącą działalności pogotowia ratunkowego im ileś dni ile osób i pogotowie ratunkowe n p. zabierać miejsc wypadków drogowych, ale rozbieżności między policyjnymi danymi, aby jednak danymi z Pogonią nowie były tak ogromne, że w ogóle byśmy zrezygnowali z łączy niż tych baz danych, bo się okazało, że pogotowie ratunkowe w jakimś tam 20 10, kiedy myśmy robili zbiera z ulicy 2 × więcej osób zabitych niż zarejestrowała policja na to są ich problemy z woleja myślę, że to może być jest zły sposób kodowania znaczy, że n p. jeżeli należna od policji w Lyonie w raczej z ZMS w pogotowiu ratunkowych nie n p . jeżeli na miejscu wypadku z jakiegoś powodu do 3 2 karetki no to może każda z nich były zarejestruje to jednak osoby ze bitą prawda WIG i na razie drwali mówi Rafał na to, że w tej chwili to są moje podejrzenia prostytutek też Bereza bardzo tak ostrożnie natomiast Bomi nigdy nie mieliśmy możliwości natomiast zgłosić byliśmy ten problem w urzędzie statystycznym, ale nie sądzę, żeby się, by były też tutaj reakcja naczyń Instytut zrobił wszystko to znaczy zrobił raport poprosił zarówno policjanci Główny Urząd Statystyczny przedstawiliśmy wyniki wręczyliśmy, w czym jest problem kończyliśmy jesteście 2 instytucjami, które dysponują pikselami możecie to połączyć, żeby jednoznacznie ocenić czy nasze wyniki są dobre czy nie od 20 10 All in nie słyszałam, że cokolwiek w tej czy w tej sprawie się zmieniło, a czy bursę powiedział, bo tak dziś wydaje im pasuje też na ten raport w niektórych krajach są specjalne rady ciała, które mają za zadanie badać wypadki drogowe głównie ze śmiertelną oczywiście przeglądają całą infrastrukturę przeglądają zachowania stan techniczny samochodów i t d . i t d. tak zaliczył utworzenie takiej rady w Polsce pomogłoby zabrać źródła w te dane z różnych źródeł to znaczy myślę, że tu nie chodzi o rany chodzi o stworzenie pewnych grup badających pogłębione wypadki drogowe, czyli po prostu organizuje się zespoły multidyscyplinarne i w momencie, kiedy pojawi się wypadek taki zespół udaje się na miejsce wypadków i zbiera z różnych stron więcej tych danych i rzeczywiście być może jest to najlepszy sposób weryfikowania wiarygodności danych policyjnych, ale z drugiej strony szalenie kosztowny jest szalenie ne pracochłonne, ponieważ my mamy w tej chwili konstytucji transportu samochodowego po pewnym doświadczeniem, bo przez ostatnie 2 lata robiliśmy pogłębione wyniki badań wypadków z udziałem motocyklistów rowerzystów my zorganizowaliśmy ad-hoc taki zespół, który jest na miejscu wypadków in dzięki ogromnej współpracy z policją nam się to udawało jakość, ale mogliśmy to zrobić tylko na terenie Warszawy i też dotarcie do miejsca tego wypadku było dość utrudnione wszystko zależało od natężenia ruchu na ulicach natomiast na szkodę zbieraliśmy wypadki na Wojnów w województwie Mazowieckim to niestety musieliśmy się już odwołać do danych gromadzonych przez sądy prokuratury i tutaj są nadal też ciekawe Ilona Butler Instytut transportu samochodowego przed nami skrót informacji rozmawiam na temat raportu rady d s. bezpieczeństwa transportu Europejskiej rady bardzo ciekawy raport będzie też drugi na temat stanu w ogóle bezpieczeństwa w 3 2 krajach na monitorowanych przez tłumy radę skrót informacji po nim wracamy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu dalej Ilona Butler Instytut transportu samochodowego rozmawiamy najpierw w raporcie na temat zbierania danych o wypadkach drogowych o śmierci o osobach ciężko rannych lekko rannych o kolizjach Europejska rada d s. bezpieczeństwa transportu bezpieczeństwa transportu opublikowała raport będzie mieć też mówić o ogólnym stanie bezpieczeństwa w 3 2 krajach monitorowanych przez tą radę, ale wracamy do tych zbierania danych tak bardzo często tabelkę tutaj ładnie pokazane są różne źródła wiedzy o wypadkach drogowych właśnie policja szpitale certyfikacja zgonu, czyli właśnie z urzędów statystycznych są też media są też inne źródła takie pogłębione badania o tym co mówiłem i w tabelce jest to kolor czerwony kolor zielony na zielone to oznacza, że faktycznie zbiera się na podstawie danego źródła dane i tylko 1 kraj z wśród tych 3 2 to robić Finlandia, jeżeli dobrze patrzy nie Szwecja Szwecja, gdzie Szwecja jest na dole, a jest faktycznie testowa w 2 są w areszcie wizy na stację i znane tak Polska z 2 źródeł tak jak mówiliśmy mu z tego co widzę no to jesteśmy w ogonie, jeżeli chodzi, bo jednak większość gdzieś tam jeszcze te dane uzupełniające znad policyjnej i szpitalne no właśnie, więc jeżeli chodzi o pogłębione badania to myślę, że żeśmy już mniej więcej opisali i pozostaje nam rzeczywiście ogromne źródło danych to są dane systemu sądowego, czyli to co zbierają prokuratorzy sędziowie problem polega niestety na tym, że czas postępowania sądowego jest dość duże natomiast na zwykle trzeba zamykać statystyki w jakimś sensownym czasie natomiast dobrze by było, gdyby ten system w jaki sposób uzupełniał potem te dane, które są gromadzone przez policję n p. trzeba powiedzieć, że u nas jest tak, że policja przygotuje punkt wyjścia jak gdyby więc zesta w informacji przekazuje do prokuratury prok ordynatora jeszcze uzupełnia potem idzie do sądu sąd może powołać różnych biegłych prawda Eleny i mam gdzieś na końcu jest inny wyrok sądowy to wszystko dość długo trwa natomiast tam są interesujące dane, ponieważ myśmy mieli możliwość w ramach tego ostatniego programu sejfy drugi set dotrzeć do danych sądowych, a to szczególnie interesujące dla mnie były różne analizy biegłych n p. dotyczące stanu technicznego pogłębione badania techniczne, ale także pojawiły się dane toksykologiczne, których nigdy prawie nie mamy n p. dotyczące bardziej narkotyków i także o oceny biegłych, którzy próbują w jaki sposób ocenić co było przyczyną wypadku drogowego po to, żeby jak gdyby dokładnie określić winę poszczególnych uczestników czy te dane czy opinii biegłych są ostateczne wydanie mi się, że inny dlatego m. in . na poziomie Unii jest lekarz ten kraj taki ruch szyldy i stworzyć taki system pogłębionych badań, że nie do końca jeszcze biegli są w inny jak gdyby konsekwentnie w swoich opiniach bardzo często zdarzało się, że w 1 sprawie sądowej pojawiały się 2 odmienne rodzinie biegłych, a no i to już wszystko zależało od tego z Big brothera i raz on wówczas interpretuje i co więcej tam się pojawia ogromny problem wiarygodności zbierania danych na miejscu wypadku autorowi policja, ponieważ biegły tak naprawdę nie jest na miejscu wypadku on bazuje na tych informacjach, których działa wiele wiele później niż ten znalazł uznania może pojechać cud od biedy na inne miejsce wypadku, ale to już jest inne miejsce tak naprawdę, więc się myślę, że tutaj jest ogromny problem to znaczy, żeby wypracować pewne standardy jak zbierać jak dokumentować te ślady, które są na miejscu wypadku na co zwrócić uwagę na taki prozaiczny sposób n p . w jaki sposób fotografować wszystko, żeby wszystkie elementy gdzieś tam zaistniały w tej sprawie biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne i domyśla że, gdybyśmy to uporządkować i to zarówno biegli w procesie sądowym, ale także n p. tacy eksperci jak, więc i z Instytutu transportu na mieliby zdecydowanie bardziej ułatwione zadanie jeśli chodzi o określenie natomiast, jeżeli chodzi o wiarygodność rzetelność był problem dyskusji dyskutowaliśmy, ponieważ okazało się, że kilka krajów, który w tym Polska oczywiście, które zrobiły takie łączenie baz szpitalnych i policyjnych zarejestrowały rozwój żywności w innych krajach były to nawet większe, a ja ten jest niestety żyje troszkę tak zniweczyła te nasze rozbieżności podatnik do końca byłem pewny czy myśmy to wszystko dobrze zrobili to był pierwszy raz taki wzrost to była koncepcja, żeby kraje członkowskie zastanowiły się nad wprowadzeniem w tej chwili jakiegoś takiego szerokiego planu badań wiarygodności no ale powstał problem Bandery pieniędzy pieniądze, których nie ma, których cały czas nie ma też komisja Europejska, mimo że bazuje na tych danych, czyli my w tej chwili wiemy, że prawdopodobnie też część obrażeń śmiertelnych na Górnika być może w dużej mierze dotyczą one niechronionych użytkowników dróg co jest też bardzo niedobrą sprawą dlatego, że to jest coś co jest w tej chwili, żebym na topie wszystkich priorytetów Unii Europejskiej i możemy mieć ogromne problemy też jest z szacowaniem ciężko ciężko rannych to właśnie chciałem zapytać co to jest Tomasz Lis 3, które się wielokrotnie w raporcie pojawia się ten problem polega na tym, że myśmy do tej pory mieli w celach i unijnego programu, że rozważamy tylko redukcję ofiar śmiertelnych w tej w wielu krajach osiągnęliśmy już spory postęp w związku z tym powstał następny ambitny cel, żeby redukować ciężko rannych no i okazało się, że każdy kraj ma inną definicję żelaznego, tak więc związku z tym trudno tutaj kraje porównywać pojawiła się koncepcja kilka lat temu, żeby wszystkie kraje wprowadziły jednolitą definicję opartą na skali obrażeń rejs Menis to jest taka skala, która punktowo przydziela im jak szliśmy do cyfry po do ciężkości obrażeń, czyli naj naj lżejsze obrażenia te same poze w albo 1 najczęściej cięższe to jest 6, czyli osoba zabita przyjęto, że jeżeli ktoś osiągnie 3 albo w plus to znaczy, że są są ciężko ran ne powstał problem, kto chce wprowadzić w krajach członkowskich najprostsza metoda, którą na początku widział jak komisja Europejska to jest konwersja istniejącej skali używanej w systemie zdrowia Teresa Lis 10 albo 9 na skalę Made nawet komisja Europejska przygotowała takie tabelki, które pozwalały nam od razu przy przeliczyć, ale okazało się, że albo były wydzielone konkretne schorzenia, które były w Syrii zaangażowałem, bo ostatnio uraz kręgosłupa tak, bo już zyskali Base jest to możliwe natomiast Stali OECD 10 nie zawsze nie zawsze, dlatego że tam głównie lokalizuje się, że jest to ofiara wypadku i ewentualnie rodzaj uczestnictwa i mniej przetworzona to, ale tam też są jakieś procedury podjęte, więc jakoś tam próbowano to przetworzyć wyszło, że nie bardzo to wyślę tam są wiele jest wiele błędów i magiczna coś innego zrobić myśmy w Polsce próbowali to zrobić niż kilka lat temu inicjatywę podjęła krajowa rada bezpieczeństwa Instytut transportu samochodowego osobiście, uczestnicząc w jakimś 1 spotkaniu dotyczącym wdrożenia skali Made w Polsce no ale potem się wszystko jakoś tak rozmyło i właściwie jesteśmy na początku Trichet ten argument ten raport drugi, do którego zmierzamy, żeby umówić się właśnie tam w 1 z zeznań, mówi że w Polsce próbowano wprowadzić Polskę, ale magistrze, ale niestety przerwano prace jako 1 z powodów podaje, że brak pieniędzy na sensowne jest wprowadzenie tego systemu są właśnie w ten sposób odróżniać ziarno jest opowiedzieć dzieje, bo nigdy nie doszliśmy do tego, żeby szacować koszty, ale myślę sobie, że nawet, jeżeli na początku jest to jakiś koszt jak dziś jakaś branża jest to koniec z Górki po prostu no znaczy ten system zaczyna działać i jeżeli to jakoś sensownie zrobimy, żeby nie było za bardzo kosztowne to co się na pewno opłaci natomiast no generalnie i jak to się na swój niemały klimatu czy woli politycznej, żeby kontynuować CIT praca jest w całym 2 dosłownie kwestia prób było zbieranie danych tak jak tutaj w raporcie jest podane, że też źródłem są pewnego rodzaju media i tak się zastanawiam, gdyż w maju nie pamiętam dokładnie, który to James mogę sprawdzić w czasie skrót informacji w maju krajowa rada, ale też policja na swoich stronach obwieściła, że 1 dzień był bez ofiar śmiertelnych na polskich drogach, po czym po wpisaniu ich też internauci dorobili ja też wpisem okazało się, że w samej Wielkopolsce były 2 wypadki śmiertelne, z których na miejscu zginęły osoby na statystykach policyjnych było może za rok nie ma to sukces wielki w tym dniu osiągnęliśmy systemowo zapewne z napisem do policji nie jest dostałem informację, że w tym dniu była awaria bilety, na podstawie którego te dane są publikowane później za bardzo policja do tej pory nie odpowiedziała, gdzie te 2 zgony, które o, których informowały media zostały wprowadzone, do którego dnia i czy w ogóle też tego nie wiadomo, kto może będą też droga, żeby to jakoś tam z aktualizacji znaczące jest to bardzo popularne twierdzenie, że cała się zwrócić uwagę na to co media publikują te same za tak mówią natomiast generalnie na prawda jest taka, że rzetelność tych danych jest nie za wysoka mienie Lichoń 0 sygnał, że żywność może, że coś było natomiast wszystko inne dane dotyczące zarówno skutków, jakie okoliczności wypadków co dodatkowo zbierać to już był na jakiś drodzy profesjonalnej poza tym mam takie wrażenie czasem jest, że media też nagłaśniają niewspółmiernie hymn drużyny jakiś lekki wypadki, ale n p. załóżmy brała udział w danym wypadku jakaś osoba znana prawda natomiast pomijają takie ciężkie wypadki, które rzeczywiście się zdarzyły teraz mamy n p. seria wypadków z autobusami, których relatywnie nie jest duża, ale na w okresie wakacyjnym może sera może być natomiast cały czas jest jakiś tam procent niewielki, ale co tworzy jakąś wyobrażenie, że mamy w tej chwili Kukiza, ale wypadków z udziałem autokarów prawda, więc myślę sobie, że tak dobrze jest włączyć media w tym nasz proces natomiast nie uważam mediów za taki wiarygodny jest inny system byliśmy niejako mój własny wzór jest ekosystem taki ostrzegawczy, czyli też się uzupełniają, uzupełniając wzory reagowanie na AIDS i na koniec jak pani ocenie czy może są jakieś badania na ten temat że, gdyby wprowadzić właśnie to aktualizowanie danych o wypadkach drogowych i poszerzyć cenny zbiór informacji, które właśnie są pobierane na miejscu wypadku przez policję wprowadzenie tego systemu jak fotografować jak zabezpieczać dane, które ułatwiają później wraca do zbiegu alei 3 instytucji wpłynie na poprawę w ogóle bezpieczeństwa w ruchu drogowym czy generalnie zwykle dane są z siebie nie wpływają jeszcze powinni być jacyś ludzie, którzy chcą i którzy potrafią używać te dane no, więc jeżeli mamy wiarygodne dane to możemy wiarygodnie określić, jakie są priorytety i próbować w tym kierunku inwestować w jakiś tam środki, które mamy natomiast samo poprawienie no poza tym, że rząd będziemy bardziej wiarygodnie n p . w Polsce prezydenta, lecz stan bezpieczeństwa czy liczy na poziomie Europy porównywać z innymi krajami samo zbieranie danych niczego nie załatwia jeszcze niema tak się zastanawiam, bo od lat, przekładając to oczywiście Nana na polskie realia od lat wiemy, że z 2 głównymi przyczynami wypadków drogowych jest nieustępowanie pierwszeństwa oraz jest zbyt duża prędkość na drogach od lat od lat, a pomimo tej wiedzy staną, tak więc nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z tymi, bo od lat z Rosją mamy n p. pieszych cały czas jako główną grupę zagrożenia i cały czas jesteśmy na końcu, więc jak, gdyby no to jest właśnie niestety chyba nie umiejętność dopasowania kierunku działalności prewencyjnej do rzeczywistych zagrożeń o tym, jasno chcę zwrócić uwagę, że w tej chwili na poziomie europejskim pojawiają się nowe powiedziałabym zagrożenia, których na razie uczciwie mówiąc nie bardzo wiemy jak i jak badać ani kontrolować, czyli tzw. rozproszenie uwagi przez telefony i różne konwalia tras tramwajów warszawskich o akurat się doskonale wstrzelili natomiast nie bardzo wiadomo jak jak to w tej chwili badać jak n p . w tym programie sejfy Devils i się, że 1 z elementów pracy prokuratora w Warszawie było sprawdzenie billingów tuż przed samym wypadku busa wypadek był tak dziwne, że nie wiadomo dlaczego akurat tych kierowca wjechał na 1 proc rynku w przejściu dla pieszych, ale nic nie, bo nic nie wskazywało prawda więcej, gdyby pierwszym takim krokiem było sprawdzenie billingów myślę, że to jest dobry pomysł żeby, żeby sprawdzać ustalili źródło w układzie 3 czy był n p. takich danych, bo potem gdzieś ten telefon jest często widzę zdjęcie telefonów z powiedzmy w dokumentach z wypadku natomiast nie ma adnotacji o tej godzinie ostatnia rozmowa czy coś takiego tak sobie myślę, że jest 1 dobrym źródłem danych na temat tego, jaki widzimy w ogóle i też przyczyn wypadków zresztą też Unia Europejska wskazuje na to, że około 40 % wypadków jest w czasie wykonywania jakiś prace na drogach i stąd brać przecież wiele z nich ma też systemy tele medyczne, które pokazują drogę czas potrzebny i t d. tak dalej i t d . ale jednak zachowań na drodze nie monitoruje to tutaj się pewne pewne sfery za nie zachodzą, dlatego że te dane, które pan mówi to są 2 rzeczy po pierwsze, profesjonalny transport liczymy oczywiście tam następuje już w tej chwili pełna kontrole dyspozytorów na tym jak jeżdżą po dogrywce było określać emisje natomiast również z tonu w ten kategorie jak gdyby włącza się dojazd i wyjazdy z pracy do domu my to rzeczywiście praktycznie obejmuje prawie wszystkich nas którzy, którzy pracują używają samochodów i to pokazuje tutaj i coś innego mianowicie, że dyspozytorzy z profesjonalnych powiedzmy przedsiębiorcy, ale także dyrektorzy różnych instytucji mogą poprzez swoją powiedziałabym, że swoją aktywność w jaki sposób wpływać również nam na swoich pracowników, żeby jeździli bezpiecznie, chociaż sami tych, którzy mają służbowe auto służbowe pozycjonowanie, ponieważ generalnie no to jest jakiś domek na odpowiedzialności dyrektorów i powinni zwrócić uwagę czy n p . do danej instytucji przychodzą dane o mandatach czy jakiś tam wykroczeniach popełnianych przy okazji kierowania służbowym samochodem no właśnie, ale tak dalej wracam do tego, z czym bardzo opłaca się rozbudowywać swą bazę danych w Polsce, jeżeli my i tak nie potrafimy sobie poradzić z tymi 2 podstawowymi czynnikami, o których wiemy od lat od lat od lat i więcej środków jednak powinno być poprawę tych 2 czynników czy takie rzeczy, które wpływają na postępowanie bądź nieustępowanie pierwszeństwa i prędkość niż dziś jednak budowanie jeszcze większej bazy danych to od pani z Instytutu, którym operuje tymi, więc itp, więc moja moja osobista jest zdecydowanie należy poprawić system zbierania danych, dlatego że przynajmniej obecnie my te wszystkie jakiś schematyczne myślenie tworzenie jakichś mitów, bo nie mamy danych żeby, żeby n p. przeciwdziałać takim stałym złe i małym Chopinie o bezpieczeństwie ruchu drogowym dla sieroty w kongresie pojawia na tylne różnych działań prewencyjnych nie jest to najbardziej kosztowne działalność wymaga trochę pracy rzeczywiście, bo tu trzeba połączyć różne źródła i być może potrzebne będzie jakaś instytucja, która koordynuje nawiązuje wiążąca w zakresie Berlin realnie przyjazne boja w tej chwili myślę, że raczej o miękkim w systemie obserwatoriów krajowych i bezpieczeństwa, które będą wspierały te dane w jakiś uporządkowany sposób może jeszcze jedno zdanie powiem, ponieważ ten nowy unijny program, który jest w tej chwili przygotowywany poza takimi tradycyjnymi celami typu obniżenia liczby zabitych i ciężko rannych o 50 %, czyli znowu bardzo ambitny cel wprowadza coś co się będzie nazywało wskaźnikami działania, czyli dodatkowo będziemy zbierać różne wskaźniki n p . Lwów liczba osób przekraczających prędkość co ósmy na drogach krajowych prawda albo liczba osób ze pilnujących trasy bezpieczeństwo finansowe pro forma singielka liter ich już w tej chwili komisja Europejska pracuje na tym, żeby ujednolicić to sprawy w krajach członkowskich Ilona Butler Instytut transportu samochodowego w następnej części już przechodzimy do raportu ostanie bezpieczeństwa w 3 2 krajach skrót informacji po nim wracamy trzecia ostatnia część skołowany Krzysztofa Woźniak przed mikrofonem w studiu dalej Ilona Butler Instytut transportu samochodowego w 2 poprzednich częściach rozmawialiśmy o zbieraniu danych, bo to ważna rzecz i tak w czasie jej skrót informacji co powiedzieć, że fajnie, by mogli bez tych danych innym pokazać ci ile z osób, które spowodowały wypadek jako rowerzyści jako piesi ma prawo jazdy n p. bo to też wpłynęłoby na pewien stereotyp, że tylko te osoby, które mają prawo jazdy tu znają przepisy i i potrafią się bezpiecznie poruszać co jest kompletną nieprawdą kompletną nieprawdą proszę państwa proszę w to nie wierzyć, ale przechodzimy stan bezpieczeństwa 3 2 krajach w takie powinniśmy poza krajami Unii Europejskiej w tym raporcie też jest Sano na drogach, jeżeli chodzi o Serbię Szwajcarię Norwegię oraz Izrael, dlaczego te kraje są one nie są związane z paktem Unii Europejskiej w prawdę mówiąc chcą chodzą, bo chcą być w jakim systemie albo równania, ale od razu chcę powiedzieć, że mamy właściwie 2 takie główne systemy, które dokonują takich porównań 1 to jest właśnie ETS c również komisja Europejska co ten czas, ale tylko dotyczy to Unii natomiast zdecydowanie jest szerszy jest taka obraza, porównując ich stan był, która powoduje ono w Indiach, a ile z Indii, w czym tam jest cytowanie nie jest nie ten temat myślę, że około 5 0 krajów dotyczy to również krajów pozaeuropejskich natomiast muszę powiedzieć, że byłych propozycję, żeby włączyć EFS ten program kin również kraje spoza spoza Europy na razie nie do końca żeśmy się zdecydowali chodziło o to, że tu jest jednak pewne wspólne kultura bezpieczeństwa natomiast kto wie naprawdę mamy wspólną kulturę tak raz trafili do Rooneya Inter mówiąc kontynentami pojedzie, ale znaczy prawda jest taka, że Europa bez względu na różnice między krajami w środku jedno jest w tej chwili najlepszym kontynentem, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo samych 1 z najniebezpieczniejszych krajów stoi na tym kontynencie Android takich zależności od wskaźnika, jaki spójrzmy myślę, że najbardziej adekwatnym, jeżeli pani się zgadza proszę powiedzieć jestem właśnie liczby ofiar śmiertelnych na 1 000 00 0 mieszkańców i tu jesteśmy dwudziestą czynna jest jedyny minus jest mniej więcej porównywalne, ponieważ tam w tym raporcie pojawia się również naliczać przejechane kilometry torów, ale tu już jest problem metodologię robienia zdjęć z osób oceniają ile przyjeżdżają goście ogólne pojazdy u nas w Polsce, o ile wiem to co tylko co kilka lat sporo do przedstawionej takie dane, by przez Główny Urząd Statystyczny, ale nawet, gdybyśmy spojrzeli na tę bardzo niedokładne dane to tam Polska jest w ogóle na ostatnim miejscu teraz, więc może użyjmy Chełmno jedno 1 000 000 mieszkańców to jeszcze mamy za sobą kilka krajów też ciekawe co wpływa na to, że akurat na tym miliard przejechanych kilometrów tak kiepsko wypadamy może stać nawet tej infrastruktury, którą teoretycznie mamy dobrą n p. autostrad no tutaj właśnie to jest rzecz, że tego typu porównania tylko sygnalizują, że jest jakiś problem natomiast generalnie odpowiedzi to oni już to jest zadanie dla ekspertów i osób, które podejmują decyzje w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego nowość to wracając do tych ofiar śmiertelnych na 1 000 00 0 mieszkańców takim wielkim planem i tak są 2 podstawowymi założeniami Narodowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce na 2 0 1 3 2 0 20 jest bardzo porównywalny do tego co Unia Europejska sobie za założona dekadę 20 1 0 2 0 20, czyli obniżenie ofiar śmiertelnych do 20 2 0 roku o 50 w stosunku do 20 1 0 i 40 % tych ofiar ciężko rannych tak jak mówimy trudno porównywać, bo różne kraje mają rosnąć w definicji tych ciężko rannych, ale do tych ofiar śmiertelnych to, porównując 20 10 20 17 to udało nam się zmniejszyć tę liczbę od 2 7 i pół procent dokładnie w dobrych wynikach nieraz nie zadowala od razu poparli mnie też nie zadowala, jeżeli popatrzymy na sytuacje Europejską to nie jest sąd taki słyszą oznaczyć generalnie sytuacja jest taka w tej chwili, że dla całej Unii Europejskiej jest to mniej więcej koło 20 % spadek 6 30 0 osób mniej zabitych po 7 latach natomiast to jest zdecydowanie zadowolony spadek LIBOR ska z 20 2 8 7 8 % NATO to jest taki średni kraj, o ile ja pamiętam zajmujemy ósme kraje od początków, czyli przed nami jest jest tylko 8 4 7 krajów, które osiągnęły lepszy wynik od nas no oprócz tam Norwegii Szwajcarii, który są wzorowane na 2 50 % dodał nasz nowy jeszcze 2 lata i został nim tylko, że zawsze jest taka dyskusja na tych naszych roboczych spotkaniach kino, że Norwegia Polska powiedzmy to jest jednak Norwegia oraz mniejszy kraj w sensie misie gwiazda, ale oni w moment w 20 1 0 roku mieli nieporównywalnie mniejszą śmiertelność znowu na to 1 000 000 mieszkańców niż Polska, więc teoretycznie mogą być trochę trudniej obniżać wszystko granica po czas konferencji PIN mieliśmy wystąpienie ministra infrastruktury z Norwegii, który przedstawiał co też Norwegię zrobiła, żeby osiągnąć taki porażający wizja 0 to kraje skandynawskie od wielu lat mają, ale ja przypomnę, że my też mamy okazję zera, więc tutaj nie ma się coraz chętniej powiedzmy pokazywać różnice w natomiast Almagro muszę zaprotestować, bo to powiedzieć, że będziemy ją wprowadzać nie znaczy, że wprowadziliśmy, więc nadal są oczywiście pierwsze kroki zostały zrobione zniknęła jest jasne jasne dobrze idźmy dalej faktycznie Norwegia na pierwszym miejscu i to jest 4 0 i praw blisko 50 % w stosunku do 20 10 roku, choć tak jak mówię to naprawdę Norwegia 20 1 0 Damian około 4 0 ofiar śmiertelnych na 1 000 000 mieszkańców teraz ma 20 jest i tak był świetny świetny wynik do kogoś porównywać Macieja muszę powiedzieć, że z czysto taki powiedziałabym towarzyskich sprawcy na początku jak żeśmy startowali mieliśmy tutaj Grecję koło nas w atuty, jeżeli pan spojrzy na ten ostatni remis i to 1 z najlepszych wyników osiągnęły w tej chwili Grecja bardzo fajny rezultat osiągnęła Litwa i Łotwa Estonia więź, która też gdzieś w okolicach naszych była kiedyś byśmy zaczynali realizację znowu możemy powiedzieć, że to są mniejsze kraje, niemniej widać, że tam jednak dokonano pewnego przewartościowania tego problemu i nagle się stało ważniejsze niż niż w Polsce, ale nie chciałbym mówić, że za te nasze wyniki są złe one są lepsze niż były z poprzedniej dekadzie, ale jeżeli my utrzymamy powiedzmy jakąś tendencję spadkową to na pewno te wyniki będą lepsze natomiast wydaje mi się że, jakkolwiek chciałbym się myli i że nie uda nam się osiągnąć 50 % nostalgia to moje siedzi w więzieniu uda się raz się, żebyśmy nie wiem zakazać chyba ruchu, żeby to się uda, ale wcześniej Unii uda się Unii jak go jako całość z sali no, więc jakieś leki po Cieszynie jest właśnie mnie to nie pociesza, ponieważ tak jak mówiłem wracam część z krajów Unii Europejskiej mamy w 20 1 0 roku, kiedy startowała to właśnie perspektywa poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego miało nie polepsza bezpieczeństwo niż my i dalej my jesteśmy dalej dalej dalej z dna Końskich no to trochę takich jeszcze podrzucę, żeby nas trochę po PRL, jeżeli osoba, bo jeżeli byśmy porównali n p. osiągnięcia dużych krajów czy Niemcy wielka Brytania Włochy pryzmy Rumunia to wszystkie one generalnie jest gorzej sytuowane radę w tych ostatnich 7 latach Winston jestem natomiast na ceny nie czekały aspekty jest to, że my cały czas mamy wyjątkowo wysokie zagrożenie na naszych drogach w porównaniu z innymi krajami i że ten dystans właściwie się tak naprawdę niewiele zmienia na naszą korzyść i docenia mamy najwięcej ma moim zdaniem jesteśmy przygotowani do tego, żeby nic przynajmniej mamy wiedzę żeby, żeby wprowadzać pewne rzeczy było jednak te kilkanaście lat kooperacji z krajami unijnymi no jednak swoje zrobiło natomiast w ogóle nie sprawdzamy tak jak taki finał wściekłe psy czy ten projekt zwykle wskazuje, że istnieje jakiś problem i różnica między nami, a innymi krajami polega na tym, że jeżeli się jest taki sygnał to gdzie indziej coś próbują zrobić z tym pamiętamy dyskusje n p . z kolegami z Szwajcarii, którzy nagle stwierdzili, że mają problem z alkoholem, którego nie, gdyby nie zauważali u siebie i po powrocie zaczęli w ogóle coś tam myśleć co co zrobić z tym u nas praktycznie poza okresem, kiedy media interesują danym raportem właściwie nie ma tego i generalnie my nie podejmujemy żadnych działań żeby, żeby n p. taka sytuacja jest zmienić przypomnę, że Chiny pro projekt Piny również produkuje tzw. 15 czy i co pewien czas omawia pewne obszary prawda na ostatnie były produkowane raport dotyczący bezpieczeństwa dzieci, czyli od zera do 1 4 lat, ale i o prędkości o nadzorze o mnie obecny w policyjnym i wszystkie one mają taką wartość, że dają nam sygnał jesteśmy lepsi jesteśmy gorsi niektórzy osiągnęli lepszy to sprawdźmy dokładnie co oni zrobili może warto byłoby pewne rozwiązania powielić w Polsce może je rozwinąć w Polsce i spróbować to zrobić tego nie ma u nas na Inter jest zastanawiająco możemy po prostu musimy odnowa koło wymyślać także w bezpieczeństwie w ruchu drogowym może byśmy zaczęli wymyślać w ogóle zaczęli myśleć nad czym doskonale co robić skoro już wymyślone, dlatego że generalnie jest jakaś jakaś niemoc w tej chwili w Polsce przez przypomnę, że w latach dziewięćdziesiątych Polska była 1 z pierwszych krajów, który miał programu mówią jak Witsel 9 0 tym, który był w jakimś punktem odniesienia n p. dla krajów tych z obozu postkomunistycznego dużo takiej nowoczesnej i t d. został dobrze oceniony należ historia wdrożenia Gambit była taka sobie z komputerem potem mieliśmy teraz mamy Narodowy program bezpieczeństwa nie osiągamy na razie w celu dotyczącego zmian liczby osób zabitych jeszcze gorzej jest, jeżeli chodzi o ten cel dotyczący ciężko rannych i tutaj jedyny plus jest taki, że Polska jest 1 z nielicznych krajów, które wprowadziła liczbowy cel dotyczący redukcji ofiar ciężko rannych należy co z tego skoro my skoro Żylina 3 % tak no, więc i to robimy wg swojej starej definicji policyjnej celi niezdolność do pracy powyżej 7 dni Krafta nawet powiedzieć nie jest zbyt dużą rolę, ale załóżmy dalej będziemy się przyczepiać w tej chwili do tego natomiast postępu nie ma to znaczy generalnie zasada jest zwykle tak, że jak się ogranicza liczby zabitych to można się spodziewać pewnego wzrostów ciężko rannych ujęć, gdy zostaje przesunięty natomiast do tego tylko my jakoś nie nie robimy jest jeszcze 1 bardzo ciekawy wskaźnik, o którym nie powiedzieliśmy poza oczywiście tym najtragiczniejszym ofiar śmiertelnych, ale wielokrotnie te osoby ciężko ranny teść to jest dramat dla całych rodzin, bo wykluczanie i z pracy i w ogóle społecznej tak dalej i t d. na koszty społeczne to zresztą mamy tu połączenie z z protestem niepełnosprawnych, bo jakaś część tych osób to właśnie osoby głuche na drogowe może jeszcze 1 rzecz Doda mi wal warto, żebyśmy to mocno podkreślali, że pierwsze 4 miesiące w Polsce są niekorzystne bardzo znaczne znowu mamy wzrost liczby zabitych być może to się kosztów unormuje pod koniec, ale to znowu jest nawet za nami najgorszy okres przecież to prawda, że wizyta na syna statystyka przepraszam tak ciągle nam faluje raz do góry nos do dołu na jej i to znaczy my tego do końca nie kontroluje, a poza tym właśnie ten jeszcze 1 wskaźnik, którym chciałem powiedzieć że, porównując już są dane w ogóle o liczbie wypadków no to w stosunku do 20 10 roku to wcale prawie w znacznie obniżyliśmy samej liczby wypadków no tylko skutki prawda jest taka że, że to jest główny taki cel, czyli najpierw, żeby ograniczyć skutki te najbardziej tragiczne raczej zabitych i ciężko rannych myślę, że na razie z samych wypadków nie uda nam się istotnie natomiast na tego się z matni n p. karoserie samochodów wprowadza się inteligentne systemy po to, żeby tak ciężkości były jak i jak najmniejsze, ale to mało działa właśnie na tych nieformalnych pierwszych n p. to prawda nie jest bardzo kiepsko w Polsce to prawda natomiast na myślę, że przyszli to jest gościł u nas cały czas zapomniane taka grupa to znaczy ma największa grupa uczestników ruchu ten będzie żyzne w grę, ale ty jesteś prawda, że znamy w tej chwili to powinniśmy przestać mówić o grupach, ponieważ tak naprawdę każdy z nas pełni rolę różne w ruchu drogowym rosyjskim kierowcą oraz jest pierwszym czasem się denerwują też jeździ, więc generalny może to prawdopodobieństwo śmierci jest nieporównywalnie większe wszystko prawda, więc generalnie to nie, ale też no to jest Nysy szczerzy w programach realizacyjnych krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego od podejrzeń 2 lat wyłamali drzwi są priorytetem, a dach i priorytetem tylko na papierze w wielokrotnie o tym, rozmawialiśmy jest, skąd czerpać naprawdę to nie jest tak moim zdaniem i nie tylko moim około 80 90 % rzeczy związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym w różnych krajach został przebadany i mów wiemy jak poprawić bezpieczeństwo tylko wziąć i korzystać to inaczej niż teraz zachęciła do odwiedzenia strony, ponieważ wszystkie te raporty są za darmo do ściągnięcia w tyle tylko, że po angielsku no tak niestety po angielsku na stronach schowanych również z strony Europejskiej rady d s. bezpieczeństwa transportu tam można to wszystko znaleźć po angielsku no ale uczmy się też angielskiego Ilona Butler Instytut transportu samochodowego była państwem moim gościom bardzo dziękuję dziękuję bardzo mnie również dziękuję zapraszam jeszcze dwunasta 2 0 przed nami informacje Radia TOK FM po nich wie, że zwierzę i dr Dorota Sumińska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA