REKLAMA

"Polskie inwestycje drogowe często wyglądają jak te na Zachodzie. Ale w latach 70."

Analizy
Data emisji:
2018-06-25 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a w studiu książka miasto na plus wydawnictwa wysoki zamek to już jest kolejna rzecz od wydawnictwa wysoki zamek, która porusza temat polityk miejskich poprzednie 2 szalenie ważne polecam to walka o ulice nowojorskiej komisarz d s. transportu Jeana sady Khan i owiana zresztą w analizach miasto szczęśliwe Kanadyjczyka Charlesa Montgomery ego w tym razem wysoki zamek prezentuje nam polską odsłonę debaty o mieście w miasto na plus to Rozwiń » jest po prostu ileż rozdziałów Leszka artykułów napisanych przez polskich urzędników miejskich i oczywiście przez polskich aktywistów miejskich z różnych na dodatek miast całość zebrał w Realu i zredagował Hubert Mazur w, a więc pojawiają się w mieście na plus i łódzkie 1 2 i walka o krakowski plac zaba w na Plantach przegrana w Krakowie bitwa ulicą mogileńską jest warszawska wizja reprywatyzacyjna z Pragi, czyli słynna otwarta Ząbkowska jest oczywiście z jeszcze sławniejsza reprywatyzacja czy też tzw. reprywatyzacja z programu miasto kamienic złodziej w i wiele wiele wiele innych część autorów, opisując polskie problemy posługuje się też przykładami z zagranicy, a najczęściej najpierw nie robi to nasz gość autor 1 z rozdziałów książki miasto na plus Olivier Schneider to co dzień prezes francuskiej federacji rowerzystów dzień dobry Inno -Gene zamiast wydawcy, który wprost nazwany jest we wstępie Huberta Mazura był taki napisać o polskich miastach, ale bez narzekania to i wydaje mi się, że ten nie do końca co się udało, dlatego że nawet, kiedy mowa jest z pewnym sukcesie choćby w budowie placu zaba w w Krakowie na Plantach to jest to opis historii historii okupiona ogromnymi staraniami wysiłkiem tutaj trwał 2 lata, a on czy innymi słowy taki żywy dowód na to jak trudno jest w Polsce zmieniać polskie miasta nie wydaje się panu wydaje mi się, że głównym zamysłem było to, żeby nie składa się książka samego marudzenie tych czarnego obrazu w oczywiście zakaz narzekania to myślę, że chodziło o zakaz tego, żeby tylko narzekać i żeby jednak pokazać, że na dziś jest ciężko ścieżka jest ciężka to jednak rezultat może być oczywiście nikt nie jest idealny, ale jest jednak lepszy niż ten czarny obraz, że nic się nie da i zespół stąd coraz gorzej no to kraj przyjmuje to powiedz natomiast jednocześnie wciąż są jak wspomniał znajduje się jej pana artykuł cały rozdział w pana autorstwa, którym polskie przykłady nos są porażające to znaczy brak świadomości urzędniczej brak wiedzy z dobijając, więc z gniewem na ile jak świetny artykuł przemknął przez coś ty sito nie narzekania jak nasze ja próbowałem pokazać już znamy się z panią redaktor się nad 7 lat temu poziom taki cykl konferencji o tym, większe francuskie miasto zmieniało im się co czas wydaje, że jest dużo analogii i tam w swoim swojej części pisałem tak na przemian Francję Polsce i wydawało mi się, że Empik to co dobre jeszcze przed nami w Polsce i być może ta analogia do czego się kilka lat temu działo we Francji i ZUS taka ścieżka się najpierw nie rozumie, a potem Gonciarz uczy się na własnych błędach byłoby łatwiej skutecznie uczyć na cudzych ran na cudzych niestety się nie da i tu pokazywałem pewną analogię z wnioskiem końcowym jest jest taki wniosek się, że jednak moim zdaniem za kilka lat będzie sposób wszędzie jest tak jakby ta sama ścieżka już powtarzać tego postu można być bardziej lub dni spóźniony tak jak my i niestety każdy musi sam popełnić błędy lub sama i po prostu toi toi to rokuje, że kiedyś wreszcie będzie lepiej jak w miastach spodziewam się one tak powiem, że to jest pewien trend ten zachód jest już dalej na tej na tej osi, a my jeszcze nie i tutaj od razu pojawia mi się dla mnie taka wątpliwość, a co jeśli to jest nieprawda to znaczy my myślimy, że to jest pewna oś polskie miasta dążą do wizji miasta szczęśliwego, czyli miasta zrównoważonego, gdzie jest miejsce dla wszystkich, gdzie jest miejsce dla bezpiecznych za plac zabaw dla dzieci na zieleń i na robienie biznesu i na mniej przyjemne mieszkanie, ale i to jest tylko nasz pogląd Oliviera Schneidera Agaty Kowalskiej autorów z książki miasto na plus natomiast istnieje inny koncept miasta i on wciąż wygrywa koncept miasto, w którym najważniejsze jest zysk w rozwój rozumiany bardzo bardzo prosto kapitalistycznych i PRL przepustowość samochodów jako tego najlepszego najbardziej skutecznego środka transportu co jeśli to, że w polskich miastach 2 lata zajmuje zbudowanie placu zabaw dla dzieci nie jest dowodem na urzędniczą traum bezradność czy brak umiejętności tylko raczej dowodem na to, że Polacy nie chcą żyć w miastach takich w jakie starają się stworzyć mieszkańcy władze miast zachodnich a czego deformują z Zabrza pani redaktor wydaje mi się, że na razie polskie miasta i decydenci mają taki TOK rozumowania bardzo krótkoterminowe m. in. związane z też tym jak często są wybory to najważniejsze jest w tych wszystkich decyzjach nie to co myśli polityk nie to co myśli obywatelom tylko to co polityk myśli, że myśli jego wyborcy, czyli pamiętam kilka lat temu Szkot pytano panią prezydent Warszawy co jest najważniejsze wg mieszkańców pani prezydent powiedziała druga linia metra się okazało w sondażu, że zupełnie innego chodziło nam ochronę zdrowia, więc najważniejsze nie jest co myślą politycy czy co myślą mieszkanki mieszkańcy tylko co tu, który ma się dojść do świadomości polityków co jest ważne, a co nie jest ważne i wydaje się, że to się zmienia, czyli to co tam nie opisuje w 1 z rozdziału, że się z tym wszystkim zgadzam no ale nasz uczyć nasi obywatele muszą się zachłysnąć motoryzację wydanej to jest to co teraz rzeczywiście myśli wielu polskich polityków i w okresie, w którym oni dojdą do tego, że już społeczeństwo do tego dojrzał, a nie myślę, że politycy zawsze są spóźnieni względem obywatelki obywateli to pomysł w tym momencie politycy zmienią politykę no bo im chodzi głównie o to jednak, żeby chwalić, bo czemu one tak musi dojść do własnej masy krytycznej myślenia w wśród mieszkańców danego miasta i dopiero potem przychodzi refleksja polityczna i aż oczywista Wola, żeby coś zmienia w związku z tym być może te pojedyncze teatru z trudem zdobyte przyczółki jak bezpieczniejszą ulica większy park właśnie ten wspomniany przeze mnie plac zaba w to może za jakiś czas przychodzi z łatwością tylko musi być do tego zrozumienia się nawzajem w aktywiści miejscy muszą być sprytni i ponieważ możemy czekać aż będzie ta masa krytyczna Niewiem 50 % osób tak możemy też zrobić efekt parowania czyli, żeby każda akcja była na tyle głośna na tyle pozytywnie nagłośniona i sfotografowana od IT Rowana i t d. bo oni liczyć się jak jest obiektywnie liczyć się co politycy jak politycy myślą, że jest ono dobrze, a co pan mówi to nie miejmy nie bierz pod uwagę tych, którzy uważają inaczej to masa masa mieszkańców Warszawy Krakowa Poznania Wrocławia chce jeździć swoimi samochodami chce mieć 3 szerokie ulice po, których można jechać szybko i a pan mówi nie bierzmy tego pod uwagę zróbmy hałas wokół akcji proekologicznych pro rowerowych co do polisy z pomyślę, że tych tym, że zwolenników jest więcej jest słowo hałas tej absolutnie nie stosuje, choć z drugiej chodzi o zrobienie, że tak powiem brzydko pozytywnego pijanego tłumaczy no ale uważam, że żadnych uwag mieszkańców, którzy myślą inaczej, ale chodzi o przekonywanie ich przez pozytywny przykład, czyli n p. nie mówimy, że ulica zamknięta dla ruchu samochodowego mówimy, że jest otwarta dla ruchu pieszego to jest dokładnie to samo, ale Aviva z kolei miało awantur o to, że to okres warszawski przykład otwarta Ząbkowska czy rzeczywiście ulica Mroza widok aut otwarto dla pieszych rowerzystów i wszystkich pozostałych to było mnóstwo awantur, ponieważ bardzo wiele osób tworzących manipulacja i wójt generalnie ograniczenie ich możliwości im mobilność Michno mobilności, czyli możliwości używania samochodu znaleźli świetny w przekazach medialnych, ale Real Real nie wkurza ludzi myślę, że nie wszystkich wkurza, ale oczywiście osoby z przełożeniem wkurzony najgłośniejsze wyrażają części te zaś także jakaś mniejszość wyraża i wtedy przekaz idzie taki, że już, że wszyscy w cudzysłowie są są wkurzeni czy większość myślę, że najważniejsze też przekazać jest powtarzalność, bo nie ma co się łudzić taniec także gaz zrobimy Super akcje i skoordynowaną i nagłośniona i ładnie sfotografowana i hasłami tak dalej i że to coś zmieni te działania muszą być bardziej długofalowo zrealizowanym wizja miasta szczęśliwego, czyli miasta pełnego zieleni cichego pełnego bezpiecznych ulic to jest w Realu wizja pewnej ideologii i żony mogą wchodzić w spór inna wkład miasta modernistycznego zakładała zupełnie inna inny obraz nie ma jeszcze dodać pytań referendalnych to jest w tym, że zajmiemy się trochę tym w jakim punkcie jest Polska jeśli rzeczywiście zgodzimy się choćby dla dobra tej dyskusji w, że to jest pewna ścieżka w i miasto zachodniej są u nas trochę wyprzedzają ETO, o którym punkcie jesteśmy w pana zdaniem czy da się jakoś na skali w jak ująć urzędnicy z jajek, niemniej ile lat temu francuskie miasta były w tym punkcie, w którym jesteśmy w oczy jak każde miasto w Polsce z innym etapie to też zależy od wielkości i miasteczek numeracji jest, więc tutaj, bo nie mogą być 5 10 to dar i toteż zależy od aspektu, którą rozmawiam, o czym mówimy o wkład w rowerowym czy transportu zbiorowego czy żniwach typu skusiła mnie z pięściami tak z różnych części przy otwieraniu dla pieszych w każdym razie dużo inwestycji drogowych dalej wygląda takie inwestycje zachodnie z lat 70 to jest test przerażającą z drugiej strony buduje się coraz więcej dróg dachowego są systemy jakiś publiczne są budżety obywatelskie zaraz wrócimy z rozmową studio Olivier Schneider prezes francuskiej federacji rowerzystów i współautor książki miasto na plus, którą wydało mi wydawnictwo wysoki zamek zaraz po informacjach wracamy audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną ostudził goście 1 z gości to Olivier Schneider prezes francuskiej federacji rowerzystów, a drugim gościem jest książka miasto na plus eseje opolskich przestrzeniach miejskich to podtytuł wydało wydawnictwo zamek, a redagował w Hubert Mazur w nasz gość łotr 1 z rozdziałów w ING ma bardzo ciekawą perspektywę, dlatego że śledzi to co się dzieje w Polsce, ale też przede wszystkim we Francji, ale w ogóle to jest po całym świecie i obserwuje różnego rodzaju w batalii miejskie i sukcesy miejskie i po rożki miejskie w różnych częściach naszego globu i ruchem ciała o tym, batalie o wygrane przegrane popytać jeśli chodzi o miasta, które dni w niedawnym czasie pan odwiedzał, o co teraz toczą się spory co jest najciekawsze co jest najbardziej inspirująca bardzo ciekawe pytanie zaś mimo tego, że mało znam batalii przegranych to tylko to jak trudna była walka jak długo trwa, ale de facto naprawdę rzadko jest tak, że ta batalia w końcu jest przegrana oczywiście zawsze można spożyć do ty będziesz pożegnaliśmy on odpowiednie odpadł już pomysł 15 lat temu i wdrażanie dopiero dzisiaj w tyle ile straconego czasu, ale de facto no chociażby w Paryżu zamknięcie autostrady wzdłuż Sekwany cały czas są jeszcze odwołania, bo cały czas osoby korzystające z tak, że mieszkający w nim uważają, że prawda powinny móc móc wjeżdżać na marne, a prawda na to cześć papieża, który jest częścią częściowo światowego dziedzictwa UNESCO tak leży pod nim jeździć samochodami, ale z drugiej strony jest już nieodwracalny, bo już tam po prostu tak, że nie traktują jako dodatkowy bank no i po pomysł Nana Nana na takie działanie już pojawił się w dziesiątym pierwszy plan zostanie na dno dna chwilę przy tym przykładzie niegodny Warszawy czy Krakowa do Paryża, ale chodzi mi RO duże miasta, które w swojej główną cechą jest to, że dużo ludzi przyjeżdża spod nich lub spoza nich na co dzień choćby do pracy w jaki sposób Paryż sobie poradził z tym ruchem samochodowym, który wcześniej kumulował się właśnie na tej autostradzie wzdłuż Sekwany w środku miasta, który teraz tam nie może dotrzeć to gdzieś podziały te wszystkie samochody ruch w 12 % już dzisiaj wyparował, a im jak to jest to jest tzw. parowanie podobnie było w Warszawie spłonął ten most to wciąż angażować tak grubymi gdzieś podziały te z te samochody kierowcy to po prostu zmieniono, ale było, że mój cel podróży albo ośrodek sportu mówiąc mniej technicznie po prostu osoby myślą aha skoro jest metro z kogo jest są autobusy z kogo jest wypożyczalnia rowerów skoro mogę pojechać własnym rowerem to być może skoro zamknięto autostradę to mnie jeszcze dłużej, więc ja w takim razie jednak przesiądę się na inny świadek z obozu Stali pozostali tt Tychy 8 8 posłów, którzy dali mu nogę z 1 strony twierdzą, że musisz dużo gorzej te subiektywne badanie Ano żegnać właśnie odczucie, a badania wskazują, że tam czasy przejazdu się w ogólnie nie pogorszyły, ale skoro tylko 12 % porzuciło auta to po co było to całe zamieszanie to co było likwidować tę arterię u niego od początku roku w Paryżu ogólnie ruch samochodowy zmalał 12 proc z ówczesnym olbrzymim nikt się, ale o 1 1 Julia jest dużo no 12 % w skali całego miasta spadków kilka miesięcy testy te są olbrzymie wynika tak, jakbyśmy kilka lat z kolei mieli taki wynik to w południe od placu od połowy lat dziewięćdziesiątych w Paryżu ruch samochodowy ciągle spadał w maju 2 ludzkiej bez kończyn i deszcz istnień ludzkich, które się przemieszczają wszystkimi środkami transportu zarówno pieszo rowerem jak i metrem i innymi formami komunikacji zbiorowej zwiększa trwogę, ale co jest wygraną to znaczy co uzyskano zniechęcający ludzi dołączyli parkowania samochodów mówi pan tam powstawał był przestrzeń do spacerowania Parkowa coś co jeszcze coś zyskuje na tym, że ogranicza się wjazd aut do centrum PSL to jest mniej wypadków to jest mniej emisji tlenków i tam tlenków azotu to zmieni się tych cząsteczek stałych i z ogólnie inny pomysł na miasto myślę, że to jest najważniejsze to nie spotkały, ale nie tylko zarządzanie tymi jak miliony osób nasze poruszać każda z punktu ADO punktu, by z pytaniem, jaki mamy pomysł na miasto i jaki mamy pomysł na społeczeństwo, jakie chce mieć on interakcje czy chcemy być po prostu mieć dużo przestrzeni typu bankowego czy w Kanadzie wysokiej jakości przestrzeń publiczna, gdzie możemy jakoś spotkamy, bo go znamy oburzył sposób zatrzymać porozmawiać potem ruszyć z powrotem jesteśmy pozamykani w samochodach mąż z klimatyzacją, słuchając głośnej muzyki czy Radia i t d . to są 2 zupełnie różne ton to by wnieść do rąk to sposób kwestia tego w jakim społeczeństwie w jakim mieście chcą mieszkać, a tu się zgodzę to mnie pan przekonał Nora jeśli chodzi jeszcze inne baterie bardzo nieciekawie ta dotycząca pieszych mam wrażenie, że w Polsce wciąż mało, kto wie, że jest pierwszym, a jesteśmy nimi wszyscy i dodaje pan w książce w swoim artykule taki przykład, który mnie zmroził, a to jest to jest właśnie scenka z 1 z konferencji rewolucja mnie pewna urzędniczka przedstawia politykę rowerową Szczecina standardy rowerowe najlepsze praktyki rowerowe nawet objazdy w razie robót drogowych mają być dla rowerzystów pytam ją o pieszych i na co ona pieszy pieszy zawsze sobie jakoś poradzić i mam wrażenie, że ten cytat doskonale obrazuje to jak w Polsce traktuje się pieszych jak tylko w czasie robót drogowych jak to jest na Zachodzie takie, jakie są sposoby przekonania w tym wszystkim dookoła od urzędników, zaczynając po mieszkańcach kończąc, że ruch pieszy to co naj istotniejszy ruch w mieście, które najbardziej powietrzne, a ja mam ochotę podać inny przykład byłem w zeszłym tygodniu na konferencji relacji Kijów kiedyś na jego i tam są olbrzymie arterie samochodowe hipisi po prostu po nich pomału przechodzą mnie kierowcy zwalniają przypuszczają stoi policja zamiast wlepiać mandaty to jeszcze grożą palcem i samochodem przyjechali za blisko tego pierwszego i t d. testy co znaczy, że nawet w tym wydawałoby się, że nie może nie w trzecim świecie, ale w tej jednak w Ameryce Łacińskiej Łacińskiej jest inne podejście do pieszych w Europie zachodniej nowe to potem z zależą od państwa, ale przeważnie także jest bardzo specyficznym tam bardzo dużo ludzi bardzo małym obszarze Rosji jest też śpieszą zarówno pieszych i teraz taki, jaki rowerzyści, ale ogólnie rzecz biorąc streścić to można, że nikt nie jest psychopatą nie ma ochoty rozjeżdżać tego pieszego skoro pierwszy przyjedzie idzie to coś, czego przypuszcza w no tak, ale za falochronem giną po prostu setki osób w tym pieśń na przejściach dla pieszych piesi na chodnikach piesi na przystankach i jest bardzo bardzo ciekawe, bo klub z miałem rośnie w czasie drugiej serii burmistrza, czyli w lipcu jedenastego roku doznał wypadku i choć o kulach i jakoś byłem akurat to jak tylko to doszedłem do przejścia dla pieszych wszyscy się zatrzymywali mnie przepuszczali to było tak to było fenomenalne w Polsce w różnych miastach służby m. in . w Szczecinie i bakterii jest coś takiego, że piesi pieszych jakoś poradzi jak sąsiad jest też o kulach to już jest wtedy to budzi empatię, bo każdy z rynków rolnych koniecznie drodze mieliśmy wypadek w drodze na polu na warszawskich ulicach, gdzie zginęła osoba poruszająca się o kulach właśnie przy rozwieszone przez kierowcę na przejściu dla pieszych, więc to chyba też można tak uogólnić raczej nie uogólnia urzędnikom chodzi mi na to, że jestem patia do pewnych sytuacji, a pierwsze tak bardzo pozbawiony jakichkolwiek znamion specyficzny sposób człowiek, a w bez niema żadnego pojazdu nie ma biletu 10 w autobusie w 10 0 idzie, że zapominamy o tym, rząd w ogóle istnieje i to tuż po temu kierunkiem dziwne, żeby jakoś jakąś akcję społeczną jako gwiazda, ale i bardzo ciekawi jak na Zachodzie to się zmieniało to znaczy w wiadomo, że to chodzi o batalię dotyczącą menu czy silniejsi mają mieć priorytet i dominację na ulicach czy też ci najsłabsi powinni być jako pierwsi brani pod uwagę czy te są jakieś LM i wskazówki jakiś moment kluczowy, który należałoby, więc pod uwagę, żeby to się zmieniło w ZUS wydaje mi się, że moment, w którym bardzo poważnie podeszliśmy na Zachodzie do kwestii osób niepełnosprawnych to pozwoli ominąć ten dyskurs, że na pierwszym miejscu priorytetów są osoby z niepełnosprawnością potem jeśli potem rowerzyści po tak dalej, czyli stworzenie kategorii jeszcze bardziej priorytetowej niższy niż piesi stwarza okazję, żeby 2 pieczenie na 1 ogniu Iwan groźny piramidach odwrócić tę piramidę i przy okazji zwrócić uwagę na pieszych przypomną 3 przy pomocy innego tematu, jakim są osoby z niepełnosprawnościami im o latach dziewięćdziesiątych przychodziły dziesiątki czy we Francji można, bo miasto i 6 0 i jak proponowano obniżenie prędkości do 5 0 to nawet nawet krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego w pierwszej chwili zgłosiła sprzeciw, że go przecież jak ci ludzie brną jeździ do pracy i t d . tak dalej i myślę, że to naprawdę, kiedy między nim jest się jak zrobił przez 1 rok jako taką wielki temat Narodowy kwestie dostępności dla osób z niepełnosprawnością myślę, że to taki moment, w którym właśnie taki wynik tak być odrzucić taką kąpiel nigdy kończymy więcej w książce miasto na plus wydanej przez wysoki zamek zachęcam państwa do osiągnięcia potem książkę, a jeszcze bardziej zachęcam do sięgnięcia po miasto szczęśliwe czasem Montgomery ego, który pokazuje MRR miasta czy rozwiązania, do których próbują dążyć bohaterowie bohaterki książki miasto na plus, czyli nasi polscy urzędnicy i aktywiści i dziękuje 1 z autorów Olivier Schneider prezes francuskiej federacji rowerzystów był państwem moim gościem dziękuję dziękuję czas na informacje, a po nich ostatnia część Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA