REKLAMA

Franciszek - papież wykluczonych

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-06-26 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
28:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ta pierwsza 2 7 Tomasz Stawiński przy mikrofonie jakoś się rzekło w studiu Jarosław Makowski filozof teolog dobry wieczór dobry wieczór Tomku dobry wieczór państwu i autor książki pobudka kościele z wykrzyknikiem, która właśnie się ukazała nakładem wydawnictwa arbitrom prof. Zbigniew Mikołejko autor Anną takiej notki na okładce tej książki także częste nasz gość tutaj w tym programie powiada, że jest to osobiste świadectwo zachwytu papieżem Franciszkiem, że ty Rozwiń » jesteś wielkim admiratorem papieża Franciszka to myślę naszym słuchaczom słuchaczom też nie trzeba przypominać przynajmniej tym, którzy jakoś śledzą te rozmowy no bo nieraz tu mówiliśmy właśnie o Franciszku ostatnio z okazji rocznicy okrągłego pontyfikatu się spotkaliśmy to rzeczywiście jest książka, w której o Franciszku piszesz dużo i bardzo pochlebnie i widzisz go jako kogoś, kto kościół właściwie już w jakim sensie zrewolucjonizowało tak, choć nie było tak na początku mianowicie i kiedy pojawił się papież Franciszek, a wcześniej kardynał Bergoglio jako o ten, który go będzie nowym biskupem Rzymu miałem przyznaję dość mętne pojęcie i moje postanowienie, że dno szybko muszę poznać nowego papieża inny od Poznania przerodziło się w rodzaj takiej fascynacji tym człowiekiem tym kardynałem właśnie z Argentyny w ich jak dokładnie sobie przypominam jego pojawienie na balkonie i to słynne świeckie Buena sera w taki moment czy dobry wieczór do zebranych w wiernych na placu Świętego Piotra to był taki moment kiedy, jakby coś z mojej głowie się pojawiło, że być może to będzie papież niespodzianek i w każdy go, ale takich zajść były jeszcze z butami n p . z walizeczką na lotnisku na gaz i potem ten teren chcieli go tam ubierać w rozmaite rzeczy, o który powiedział koniec z karnawałem, gdy nie wie na ile nie ma już w tym mitologii prawda, ale rzeczywiście to jest taki papież, który z nut z całą tą operą Betacom estetyczną, ocierając się o Bizancjum kościelny natychmiast odrzucił, a Deep Mind to co zaczął go charakteryzować skromność pokora mam otwartości i wtedy były pomyślałem sobie, że dno to będzie papież być może niespodzianek druga, że 3 on, gdy w zaraz na początku podział jego pontyfikat nie będzie długi, więc kolejna myśl fajnie, gdy zaczną się przyglądać się właśnie zmyślą o tym, żeby napisać esej o papieżu Franciszku po skoro polityka nie będzie długi to nie będę musiał już w eWUŚ materiału w domu takie pragmatyczne podejście, ale mówi całkiem z serii rzeczywiście jest także poznanie osoby Bergoglio przerodziło się fascynacji, jakby śledzenie tego co mówić i jak mówi, jakie gesty wykonuje, bo przecież w kościele gesty również mają w fundamentalne znaczenie w no i tak powstała właśnie ta książka pobudka o kościele zaznacza, że Jet -li głównym motywem jest społeczne nauczanie papieża Franciszka prawda, bo z stawiam taką oto tezę, że to co było przed papieżem Franciszkiem to był taki zasadniczy spór zarysowany przed przez papieża Polaka w dni notabene powtarzany nieustannie także w Polsce szczególnie przez religijną prawicę, czyli cywilizacja życia kontra cywilizacja śmierci papież Franciszek przychodzi i powiada, że w zasadzie ten spór jest już nieaktualny doprowadza ten środek ciężkości z całego tego obszaru bio polityki tzw. dokładnie tak właśnie z tej teologii ciała, którą uznaje że, że one już została przez kościół przyswoją ona jest z znana mnie i teraz przechodzi czytanie znaków czasu, aby z tego co się dzieje na świecie każe mu, by dokonać innego podziału, a mianowicie kultura odrzucenia kontra kultura czułości czy też Solidarności to jest zasadniczy spór, który od papież Franciszek ustanawia przypomnijmy, że z on pojawia się w 20 13 roku, a więc po 2 wielkich kryzysach i trzecim, w którym w, którym z, którym muszą się mierzyć 2 wielkich kryzysach mam namyśli zdradza w 20 0 8 roku upadek banku Lehman Brothers i wielki kryzys ekonomiczny i gospodarczy prawda z od 20 08 roku powiedzeniem pewne jak w banku przestało być właśnie pewne w inny prawda, bo doskonale odczuliśmy na własnej skórze co znaczy, kiedy Ameryka popada w nas kryzys my w Europie już możemy z no być w dużych kłopotach i potem 2 wielkie ruchy, by młodych ludzi mianowicie europejscy intryga do ZUS, czyli oburzeni z i amerykański ruch okupuj Wall Street Baidu i to były te 2 wielkie momenty które, jakby wcale nie pokazują, dlaczego ten papież zmienia jak powiedział jeszcze punkt ciężkości nauczania w kościele z i trzeci wielki kryzys, który my musieliśmy się mierzyć i mierzymy w pysk kryzys migracyjny znaczyli tak wielka wędrówka ludów i i ITN i to może wśród jedno studzienek, które zamieniło się cmentarzysko, w którym ginęli ludzie uciekają psy przede wszystkim z Syrii ogarniętej po prostu wojną cierpieniem ne i złem, a IAAF to w w tych okolicznościach przychodzi mi przychodzi rządzić papieżowi Franciszkowi przychodzi zgłosić się Ewangelia i ta lektura znaków czasu wydaje mi się, że ustanowiła także z innej ten środek ciężkości nauczania kościoła już właśnie nie biją władza bio polityka, ale właśnie nierówności społeczne wykluczenie kryzys imigracyjny i to jest rzeczywiście papież, jeżeli mógłbym sprowadzić do 1 hasła papieskim papież wykluczonych i mów powiedziałeś o tym, że to wszystko co poprzedza pojawienie się papieża Franciszka no to jest ten kontekst polityczny teologiczne instytucjonalny kontakt z działania kościoła to jest w jakim sensie pole zdefiniowane przez Karola Wojtyłę właśnie na bazie tego dual -li stycznego podziału na walczące ze sobą cywilizację życia i śmierci no i ten kościół, którym zarządza papież Franciszek to także Polski kościół, który w tej książce piszesz, że w cieniu Karola Wojtyły cały czas pozostaje w absolutnie w co z 1 strony w cieniu Karola Wojtyły z drugiej strony z niedowierzaniem patrzy co robi papież Franciszek Lech ja mam wrażenie, że Polski kościół z patrzy na papieża Franciszka trochę tak jak na barbarzyństwo, który pojawił się w dobrze zaprojektowanym Pałacu i zaczyna zmieniać dotychczasowe reguły gry dotychczasowe sposoby funkcjonowania dotychczasowe sposoby z Moody relacji między międzyludzkich prawda i k i jak Polski kościół nie potrafi zrozumieć, że można to wszystko zmienić także można inaczej zacząć się z funkcjonować w tym czym Karola Wojtyły on ma wydaje mi się nie wiem czy się państwo ze mną zgodzić się i tyle, jakby dwojakie znów znaczenia czy z 1 strony jest to rzeczywiście siła autorytetu Jana Pawła drugiego i tego, że to jest nasz papież Święty wyniesiony na ołtarze i z dniem każdy, kto próbuje podnieść rękę na Jana Pawła II no musisz elita Muza ręka zostanie odjęta niemalże w ale z drugiej strony rzecz bardzo intrygująca, że z wielkiego nauczania Jana Pawła drugiego przecież, w którym były i wątki społeczne i ekumeniczne i dialogu międzyreligijnego Polski kościoła przede wszystkim duża część polskiego duchowieństwa nauczyła się tych kwestii związanych właśnie z bio etyką, a od daty z antyku w zakaz antykoncepcji in vitro o z aborcji et Cetera et Cetera, ale gra wszystko to dotyczy właśnie ciała, gdy ja mam wrażenie, że kiedy papież Franciszek zmienia ten ciężar cały czas okryć tutaj no mówimy to byłby to Polski kościół nie potrafisz odnaleźć, bo przecież my do tej pory mówiliśmy tylko on tylko o tym, Arka tylko tego żeśmy się na udzieli, ale druga rzecz, która wydaje mi się z dość zaskakująca to mam nieodparte wrażenie, że w pewnym sensie, że Polski kościół i duża część polskiego duchowieństwa uwolniła się od autorytetu Jana Pawła II w tym sensie, że nagle Stali się sobą są autentyczni wydaje mi się, że to co dziś się dzieje tłumaczy odrodzenie jednak w takiego tępego nacjonalizmu także wśród duchownych odrodzenie rasizmu ksenofobii czy antysemityzmu nie byłoby możliwe, gdyby żyło i Jan Paweł II prawda jest, więc no, bo jednak on na to by nie pozwoli Jasek przypominam spór o żwirowisko w Oświęcimiu i tam krzyże stojące nagi jak po drugiej porozumiał wrażliwość innych torze wierzą inaczej, że inne symbole są dla nich ważne natomiast dziś jak już niema takiego autorytetu, który w k, który wypowiedział, że do trzeba szanować oraz innych także, a może przede wszystkim, dlatego że właśnie inaczej wierzą, że inne symbole są dla nich ważne i do bycia autentycznymi okazało się WHO, jakkolwiek brutalnie to zabrzmi byciem nacjonalistycznym właśnie tak katolicką w Narodowym, a nie katolicką uniwersalny nie katolicką powszechnym, gdy im w tym sensie ten papież Franciszek, którym nawołuje do not i chce włączyć tryb lokalne kościoły w ten nurt kościoła powszechnego właśnie otwartego tolerancyjnego z przyjaznego dialogu mającego ze światem prawda przykłady słynnych rozmów z gry w byłym założyć byłym naczelnym założycielem są Dziennika La Repubblica włoski, czyli z Eugenią skal ska fali pokazuje są regularnie dementowane, a więc dochody z jak pokazuje sposób funkcjonowania na Franciszka i jego sposób rozmawiania ze świata dziś wśród czuj, który ostatnie zdanie, które nie boi się dialogu, który nie boi się spotkania z innością sieci miejskiej do kościoła polskiego, który doskonale czuje się w tej w swoich kościołach inność traktuje jako zagrożenie, że Polski kościół to jest w przypomina domu zaryglowane okna zabite, gdy decyzji i zamknięte na 4 spusty podczas gdy drugi sobór watykański, gdy papież Franciszek Karol Wojtyła czy papież Jan Paweł II mówił dokładnie odwrotnie, że kościół musi się otworzyć i przyjąć to ryzyko że, otwierając się w derby wchodzą także do kościoła nurty, którego zmieniają, którego są dla niego inspiracją są dla niego szansą prawda, a nie tylko zagrożeniem to właśnie pytanie o zakres realny tej zmiany którą, którą Franciszek prowadzę też trochę o tym w książce piszesz to znaczy ta książka jest też w ogóle kroniką, jakby tego co się przez te le 5 lat wydarzyło jest tutaj mnóstwo cytatów mnóstwo opowieści o tym co Franciszek zrobił powiedział, ale sam w pewnym momencie PiS, że Franciszek jest solistą, że to jest w jakimś sensie trochę problem, że mamy do czynienia jednak z kimś, kto jak to działa samotnie w jakimś sensie moi młodsi 1 ma swoich ludzi wprowadza ich adres powolny proces nie da się tego zrobić taki takim 1 rzutem, ale nie jest jeszcze głębiej chyba położone takie pytanie, które których, które można sobie zadać to właśnie realny zakres tej zmiany mianowicie coś takiego niedawno tutaj Tadeusz Bartoś powiedział, który wizja kościoła ma tak może jest to instytucja samo zwrotne, które się sama sobą interesuje, a głównym jej celem jest ekspansja i wszystko inne jest jakby trochę względem tej ekspansji wtórne noże o niej strony takim czekiem który, który obsługuje pewnie pewną narrację wewnątrz tego kościoła organizuje wokół siebie jakąś grupę ludzi, którzy chcieliby właśnie myślę, że tak jak ty, że mamy do czynienia z jakąś wielką rewolucją zmiana może to przynosi pewnego rodzaju zupełnie nową wizję katolicyzmu właśnie takiego, który będzie no jakoś bardziej otwarty bardziej taki uwzględniający też to wszystko co nazwijmy to od czasów oświecenia się w kulturze zachodniej wyda żyło, a tymczasem to tymczasem zatem właśnie na dobrą sprawę żadne zmiany realne nic dorzeczy przyjrzymy temu jak ten gościu funkcjonariuszy tam właściwie funkcjonuje dokładnie tak samo jak wcześniej nic się nie zmieniło jest tylko taka retoryka, która temu towarzyszy retoryka bardzo atrakcyjna ciekawa strzelista momentami napawają optymizmem, ale nie prowadząca tak naprawdę do żadnych realnych zmian w Jabłonnie bagatelizował zmiany języka, bo jak rozumiem o tym, mówić prawda, że jest zmiana merytoryczna słowa mają Muchy MOPS tak jak potrafią zabić tak też potrafią ominąć stworzyć dobrą i wydaje mi się, że sam fakt, że papież Franciszek jest czasami mam takie wrażenie także w Polsce dużo lepiej odbierany przez tych ludzi żyjących na marginesie na peryferiach kościoła czy nawet gdy obok kościoła świadczy o o tym, że on dociera do ludzi prawda, że on właśnie przestał obsługiwać to twarde jądro, które było tak dopieszczone, jeżeli mogę użyć takiego pojęcia przez Jana Pawła II SI przez Benedykta szesnastego co więcej ci, którzy są wewnątrz mają za złe papieżowi Franciszkowi rząd tak mu tak daleko wychodzi tak, że to jest ten z pasterz, który zostawia 9 9 owiec i gdzie szukać tej 1 jest za gubione IT 9 9 Malma ma ma problem dlaczego, dlaczego tak robi wydaje mi się że jak to jest niezrozumienie tych tych wewnątrz kościoła że to, że należy szukać z tymi, którzy właśnie są na marginesach są na peryferiach to znów bardzo mi bliska postać w Polsce, czyli ksiądz Józef Tischner dokładnie tak to też się pojawia na kartach swojej książki składnia, który dokładnie w ten sposób rozumiał misję kościoła to jak mamy w będąc wewnątrz mamy się dopieszczać mamy dziś tak mówić jak świetnie jesteśmy jak to ujął trudno nam razem dobrze i t d. runie, a raczej z moich potrzeb konfrontacji, chociaż to jest złe sukces spotkania z innym także z niewierzącym z tym, który ma inne punkty w inny widzenia, więc z miną, jakby mniej nie nie nie bagatelizował tego tego z 1 strony w liście na peryferie, które proponuje Traczyk, a z drugiej strony, gdy zmiany języka proszę zobaczyć, że nic to jest papież, który nie bunt papież Twittera, aby z rzekł de Grada Zobacz język Benedykta XVI był językiem w skomplikowanym trudnym trudno jest znaleźć tam frazy, które zamkniemy zostaną w 1 40 wcześniej, a teraz tam w 2 to chyba 4 0 znakach natomiast u papieża Franciszka doskonale znajdujemy takie takie frazy, których czekają w dni w kraju stąd litera Jonem i one hulają gdzieś tam w sieci zresztą doby z dość powszechnie mówi się od tych słowach już na skrzydlatych je kimś ja jestem, żeby oceniać osobę homoseksualną prawda Boże kościół ma być jak szpital polowy narty z ratuje życia dopiero potem pytasz o wyznanie niewiary i t d. można przytaczać te aforyzmy, które papież Franciszek przy rozmaitych okazjach głosi więc, ale są też takie wypowiedzi, które chętnie bywają podnoszone czy cytowane przez konserwatystów wewnątrz kościoła przez takich ludzi, którzy wobec papieża Franciszka zasadniczo są krytyczni jak Tomasz Terlikowski n p. który też ostatnio n p. przytaczał bardzo taką ostrą wypowiedź Franciszka o aborcji na, porównując aborcję do Holokaustu do praktyk nazistowskich, więc jemu takie wypowiedzi też się zdarzają ja tutaj różni krytycznie bardziej nastawieni może lewicowi bardziej obserwatorzy życia kościelnego opowiadają, że to jest rodzaj właśnie takiego takiej strategii charakterystycznej dla jezuitów papież w historii wirus mnoży się dla każdego coś tutaj będę miał to znaczy jak i to jest jakby Apropos tego co wcześniej mówiłem o tym, że, że to się spełnia trochę z takim mówieniem, które na, które nas uwodzi, o których sądzimy, że właśnie, zanim będą szły jakieś daleko idące czyny ani nie nie do końca zawsze taki jest jak już tak nam poczucie, że gen Franciszek rzeczywiście otwiera i zmienia no może nie doktrynalne praktykę instytucjonalną i właśnie język no to za chwilę pojawi się taka wypowiedź ta, która też bywa odczytywana chętnie przez stronę taką konserwatywną i właściwie okazuje się, że i trawa i lewą nogę mu papież Francja nie interesuje się prawda, że on tutaj nie ma zerwania i nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że papież Franciszek powie, że albo nie zawsze idzie nie powie, że teraz kapłaństwo kobiet od dzisiaj na śluby dla par jednopłciowych nie przyzwala na aborcję i t d . to wszystko mówi ostrożnie, ale ale, ale przyjdzie im powie jak ostatnio, że osoby homoseksualnej, z którą rozmawiał, że Bóg się takim stworzył tak cię kocha i to mówił papież Lindego i to w jakość prawica w tym tych akurat prawica religijna tych akurat wypowiedzi już nie chce podpisać natomiast to, o czym mówił resztę wypowiedzi były bardziej konserwatywny one są mniej daczy nie są niczym nadzwyczajnym w nauczaniu papieży nas fajne jest to, że papież spotyka się z osobami homoseksualnymi fakt, że przeprasza i jest za to, że były molestowane wstyd, że mieliśmy bez precedensu sytuacje, jeżeli chodzi o czyny, czyli rozwiązanie i podanie do dymisji całego Episkopatu śliskiego właśnie za nimi za za za ukrywanie przestępst w seksualnych prawda, więc dziury w wieczyste nie wyczyszczenie kurii rzymskiej nos tych wszystkich z dnia przekrętów związanych z pieniędzmi prawda, które przed Franciszkiem miały po prostu miejsce w Watykanie, który przypominał stajnię Augiasza i to jest 1 strona medalu druga wydaje się jednak jest taka, a propos tego co do tego solisty OOU, od którego pytała i że z jantaru drugi rzeczywiście opierał się na tych wszystkich nowych ruchach sceny, które się pojawiły w kościele od Opus Dei Sokola i odnowa w duchu świętym tak to nic by to była jego już tak powiem to był jego dywizje papież Franciszek przepraszał Benedykt XVI opiera się z kolei bardziej na tych ruchach tradycjonalistycznych prawda to je z jakąś tam dopieszcza mało i to była jego wizja Franciszek rzeczywiście jest sam, a to jest to jest solisty i być może to też jest Jezuickiej w pewnym sensie, lecz także, że z niesie bardzo indywidualistyczny, ale z drugiej strony wydaje się, że on uruchamia pewne procesy w kościele, który już nie będą tak łatwo do powstrzymania się do zawrócenia i ja rewolucji, jeżeli użyć tego pojęcia kim oczekuje ich widzę przede wszystkim w tym, że nic no dla mnie katolicyzm Franciszkowi, jakby na nowo stał się atrakcyjny prawda czy to toto to jak wróciłem z marginesu w cuda dzięki Franciszkowi to dzięki Franciszkowi mam wrażenie, że z znowu menu kościół otwarty w Polsce stał się poważną opcją religijną w ten kościół otwarty, na którym religijna prawica, a katolicka Polska już dawno postawiła krzyżyk i była na jego pogrzebie nagle za sprawą biskupa z Rzymu papieża Franciszka wracała i to do głównego nurtu i rzecz, że 3 ostatnia z PiS w Jamal w wrażenie, że katolicyzm jest zbyt cenny, by zostawić go w ręku fundamentalistów in dlatego biję się Franciszka i oczywiście mógłbym go nerek czy krytykować natomiast gdy ta książka jest również formą w ciepłym pedagogiki znaczy, jeżeli pojawia się ktoś z ku w kimś więcej mi łączy niż dzieli to chce być jego sojusznikiem na pewno powtórzymy katolicyzm nie zostawić w rękach religijnej prawicy w Polsce na pewno jest to próba rzeczywiście odwołania się też dno temu jak rozumiem służą w cudzysłowie także nawiązania n p . do Józefa Tischnera, który tam się pojawiają, ale jest jakaś próba reaktywowania tej idei kościoła otwartego tak to książka postrzegani właśnie trochę zbudowania języka, który został dość mocno w Polskiej przestrzeni publicznej tego języka religijnego, który został dość mocno w Polskiej przestrzeni publicznej na taki tak przejęty przez przez fundamentalistów po prostu myślę, żeby się nawet nie obrazili oto określa nawet w wodzie na Lachy często się tak sami określają przecież nie używam tego w trybie pejoratywnym tylko po prostu w trybie o wpisowym to ludzie, którzy rzeczywiście dość fundamentalnie pojmują doktrynę katolicką i no właśnie to próbujesz jakoś pokazać, że można wewnątrz tej instytucji jednak szukać takich przestrzeni, w których można pewne no mówić językiem, który nie będzie zarazem językiem takim, domagając się do tematycznych skrajnie wykluczających et Cetera, a już jutro odwyk jest z tego, że rząd taki być nie musi w tak im Jerzy mógł odwołać się do w tym spotkaniu, który miał miejsce w Katowicach właśnie wokół mojej książki zaczyna się nim przeszedł etap, kiedy ludzie zaczęli dyskutować zadawać pytania i zaskakujące było dla mnie to, że myślałem, że to ja stoję na barykadach w fazie nic tutaj będą do mnie raczej słuchaczy atakować, że idę za daleko o, że to jest zbyt właśnie albo liberalna albo lewicowe podejście i ku mojemu zdziwieniu widownia była bardziej, że taka radykalna niż ja w tej książce to było akurat kilka dni po tym, jak Episkopat, czyli właśnie podał się całe do dymisji, czyli w 3 0 kilku hierarchów i pojawiały się głosy właśnie, że w Polsce przy tym kościele tak mocno angażującym się politycznie po 1 stronie sporu politycznego przy kościele, którym tak o byle komu ręką sięga po publiczne pieniądze czy też bierze pieniądze, które lekką ręką wydają obecnie rządzący polską politycy właśnie Kościołowi nagle ci ludzie jakby to wszystko w dyskusji i wyrzucili chuda i pół i zaczęli mówić dość że, że nie chcemy takiego kościoła, że to jest zły najgorsza forma politycznej religii, z którą oni nie chcą mieć nic do ucznia i tym Franciszek właśnie jawi im się jako ta ta nowa forma katolicyzmu odnowiona prawda jakby, gdy nie jest irytująca jest Rzym polityk com w daleka od właścicieli przemocy jest symboliczna jej z katolicyzmu, który nie boi się ją dyskusji i szczerze powiedziawszy wtedy uznałem, że zumby co jest zbyt ostrożny byłem w tej książce to znaczy w dworze jest już dalej niż ja w tej książce w krytyce kościoła i duchowieństwa ja cóż każdy może sprawdzić, gdzie jest względem przekazu, który w tej książce jest zawarty w sam książkach nazwa pobudka kościele przypomnijmy nakładem wydawnictwa arbitrażu się ukazała całkiem niedawno autor Jarosław Makowski był państwa gościem bardzo dziękuję wam tyle dziękuję życzę dobrej nocy i wzajemnie, choć my jeszcze się z państwem nie żegnamy za moment informacja po informacjach druga godzina filozofów w tym programie i prof. Zofia Rosińska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA