REKLAMA

Od porażki, przez zaburzenia psychiczne, po tłum i heroizm. Rozmowa Tomasza Stawiszyńskiego z prof. Zofią Rosińską

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-06-26 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ta druga 7 Tomasz Stawiński przy mikrofonie studio prof. Zofia Rosińska Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór pani profesor dobry wieczór w takim pomysłem wyjściowym na tę rozmowę i była porażka pomyślałem, że bardzo ciekawie było pomówić z panią o porażce o przegranej o tym jak silnie w dzisiejszej kulturze już nawet wychodząc z tych wszystkich sportowych kontekstów, które są, jakim się oczywiście punktem wyjścia do tej rozmowy jak silnie Rozwiń » dzisiejszej kulturze zakorzenionej jest kult sukcesu o wygranej bardzo mocno się na tym koncentrujemy, że musimy odnieść sukces, że musimy wygrać i że nic innego nie wchodzi w grę no bo jak przegramy to koniec dla nas nie ma do takich jak pan powiedział faktycznie tak jest dominujący nurt, którym wszyscy uczestniczymy też ten nurt, że trzeba wygrać trzeba zwyciężyć trzeba przynajmniej wygrać dla wciąż mniejszym już nie w czymś większym dokładnie nie wiadomo, o co chodzi w tej grze nie wiadomo po coś, ale trzeba być wyżej lepiej górą i to niby dobrze tak właśnie szczytach dobre pytanie czy tak w, jakbym chciała to połączyć jeszcze z drugą rzeczą, której wstępnie rozmawiałem z pana młodszym, chyba że nie wiem czy czymś kolega co powiedzieć nie wszystkim właśnie tam rozmawialiśmy przepraszam zapomniałem nazwiska tego pana wydzwonił tylko telefonicznie i w inny punkt i jeszcze się nie znamy tak dobrze i gol wspomniał o czymś takim i te 2 rzeczy w się połączyć mianowicie o tym, że o zaburzeniach psychicznych, czyli o czymś, o czym na pewno w potocznym i dominującym nurcie myślowym nie można mówić, że to jest zwycięstwo prawda czy wygrana jeśli nas coś takiego spotyka, że można mówić o zaburzeniach psychicznych, że to jest też jakiś jakiś dar i nic, nawet jeżeli pan redaktor, by zechciał połączyć te 2 rzeczy to byłoby może też dość no bardzo chętnie, bo tak kwestia niekoniecznie medycznego tylko właśnie n p. filozoficznego spojrzenia na kwestię zaburzeń psychicznych jest mi bardzo bliska ja się tym interesuje zajmuje od lat, więc z przyjemnością trochę dziwi, zwłaszcza że jak sądzę faktycznie jest także to się łączy to znaczy, że po pierwsze w takim najprostszym sensie to może taką tezę rzuca do dalszej rozmowy tzw. zaburzenia czy nie wszystkie oczywiście przynajmniej jakaś ich część pojawia się często jako nazwijmy to efekt uboczny tego dążenia do sukcesu właśnie na różne sposoby to znaczy, dlatego że narzucamy sobie pewnego rodzaju dyscyplina, której nie jesteśmy w stanie sprostać, ale też często, że te ideały, które School w kulturze są obecne, o których sądzimy, że powinniśmy do nich dążyć, że tylko takie życie, które ten ideał spełnia jest życiem wartym przeżycia to co, więc żeśmy nawet takie życie się nazywa normalnym zgłaszano zła jest prawda jest Jeff nazwa normalnym, że często my zaczynamy postrzegać różnego typu odmienności w naszym oświadczeniu od tego ideału tak właśnie jako zaburzenie, a będzie, kiedy tak zaczynamy je postrzegać to one się znają jeszcze bardziej dotkliwe i zaczynamy cierpieć już tylko, dlatego że nie możemy wpisać to co nam się przedstawia jako pożądane nowo, jeżeli już pomyślimy sobie, że to jest porażka w cokolwiek by to było Ależ to jest porażka nawet jakieś zaburzenia, które nie prowadzi nas do do jakiegoś szpitalnego leczenia prawda, ale po prostu jakieś drgania, które ją uniemożliwiają coś to już jest porażka daje już uwierzymy w to, że to jest porażka, bo to słowo porażka na taki paraliżujący znaczeń prawda nie powiemy sobie, że nowa cóż to jest ta może być tak może być jeszcze tak to może ta porażka czemuś służy może dobrze się zastanowić nad tą porażką, dlaczego nastąpiła co może to porażka jest też rodzajem daru prawda w no to oczywiście też daleko posunięta interpretacja, bo mówi o porażce, że to jest dar no to każdy, by złożyć regionalnej lekceważąco, ale przecież no cóż my wiemy od dawna się w jeździe można w połączyć te 2 zwarte 2 sposoby rozliczenia tej kategorii jedno maja 2 lata rozdzieliła pamięta niech wiersz Miłosza o darze w 2 to nie jest taki znany, ale ja idąc studyjne rozmowy właśnie jego świeżo przeczytałam właściwie wysłuchamy go też inny w internecie Otóż mówi tak DART, czyli taki dzień szczęśliwy Doda ci coś pozytywnego, więc na pewno nie można mówić o porażce, że to jest dar ani jakiś zaburzeniach psychicznych, że to jest ta co dalej mówi Miłosz w tym swoim wierszu mówi tak, dlaczego tydzień szczęśliwy no oczywiście teraz ty już, parafrazując pewne rzeczy, dlatego że nie było nikomu nie było co komu za nie było nikogo komu mógłby zazdrościć nie było nikogo nie ma nic nie i pewnie już był już stan rzeczy czy dojrzalszy, bo mówi nic już nic nie nie od czuwały żadnego bólu nie było rzeczy, których chciałby mieć czym był jakiś jakiś taki wyzwolonej z tych wszystkich pragnień i pożądani, który ciągle mamy prawda i to był dar dla niego, czyli coś dobrego i pozytywnego, czyli dar zwykle w takim potocznym rozumieniu to jest coś dobrego jak żyć można mówić o jakimś nie wiem w nieszczęściu zaburzenie psychiczne czy choroba psychiczna no to jest nieszczęście, a nie dar i w jakim sensie trzeba by mówić można, by odmówić, że to jest dar no właśnie no właśnie prawda czy 3 przegrane czy coś co pan powiedział na początku nie przez danego porażka, dlaczego porażką ma być darem oczywiście kolor kojarzy z naszym meczem prawda pewnych teraz no tak też powiedzieć, że to jest dar do tego, żeby wreszcie zrozumiano co się stało, dlaczego się stało co coś, czego nam zabrakło ci w tym sensie, że wzrost świadomości samoświadomości może nastąpić prawda to myślę że, bo jak słyszę o tym, darze w takiej interpretacji czy takiej definicji, jaką pani podała określenie, bo definicję wraz z mocy prawda no powiedz, ale on w tym określeniu to mam ambiwalentne emocje to znaczy z 1 strony rozumiem taką tendencję i taki sposób ujmowania tych doświadczeń a jaki można zaproponować to, posługując się tą kategorią z drugiej strony mam wrażenie, że to jest wyraz takiego trochę romantyzmu wania tych doświadczeń z sam jestem trochę pomiędzy tymi tendencjami no bo z 1 strony bliska jest mi taka tradycja myślenia o doświadczeniach niekonwencjonalnie tak nazywanych zaburzeniami jako pewnego typu no w Niechcę używać jakichś wzniosłych słów, ale w każdym razie pewnego typu takich przeżyciach, które coś nam otwierają na coś tam wskazuje on coś tam uświadamiają od otwierają na pewien dostęp do takich doświadczeń na co dzień niedostępnych dla dla ludzi, którzy w tzw. normy się mieszczą się tak w jakim sensie myśli się trochę tradycji psychoanalitycznej tak się trochę na pewno myśli w w niektórych nurtach wanty psychiatrii Arian był takim człowiekiem, który właśnie dokładnie w ten sposób nawet najcięższe choroby psychiczne traktowało się jako rodzaj takiej inicjacji czy właśnie takiej reakcji normalnej na życie zaburzonym społeczeństwie, ale z drugiej strony wiemy dosyć dużo o tym jak ogromnym cierpieniem to właśnie znęca się co się wiąże nie tylko psychicznym na jej to jest wstydliwy problem co pan nie panie rektorze Kochanowskiego wiersz szlachetne zdrowie w sumie do GIIF z 2 lata zmarnuje się opalać się zepsuje wśród, czyli co to znaczy, że dopiero wtedy, kiedy coś zrobi się zepsuje, kiedy zniszczyli świeca, kiedy coś zniszczy, kiedy będzie porażka wtedy dopiero zrozumiemy, jaka to była wartość wobec tych trochę poniewczasie tak do osób lepiej późno niż cała rodzina może lepiej nie rozumiem wtedy dwojako już w 2 może czasem też mi przychodzi do głowy, że lepiej już nie rozmieścić ja naprawdę musi rozumieć i poco mi to rozumienie, a jednak trzeba rozumieć trzeba naprawdę wiedzieć co jest wartością, a co nie jest wartością Breda, więc takie poszukiwanie czegoś pozytywnego poprzez to negatywny, by w tym nurcie, by się mieściło prawda to lepiej nie wiem czy pan wie o tym czy można się pochwalić Ależ oczywiście nie jest sama siebie będę chwaliła tylko można tę samą siebie to jest ów to przyjmie kas w LG jest nowe pismo się pojawiła pismo się nazywa tej wiosny Journal filozofia offset oferowany w Czechach pismo jest on ma międzynarodową redakcje, a jest usytuowany właśnie w zakładzie filozofii kultury, a właściwie w Instytucie filozofii w Italii teraz do redakcji redakcja tylko głupi Greg Stemm do tego pisma, dlaczego nr 4, który właśnie jest poświęcony w tym zakresie zmienią i dlatego tak się chętnie zgodziłam na to rozmowy, bo akurat jest w trakcie myślenia na ten temat Otóż tam się mówi o takich rzeczach 1 psychiatra amerykański w zespół czas jakimś polskim kolegą, z którym współpracuje też mógłbym daje tytuł swojemu artykułowi jest o in Serenity, czyli dar no szaleństwa prawda na czym on polega jak oni to uzasadniają oni występują z punktu widzenia teorii ewolucji i powiadają tak szaleństwo i tak łagodniej traktują niekoniecznie może się mieścić do wszystko w szpitalu psychiatrycznym, chociaż także jest przekraczanie czy wykraczać poza normy społeczne akceptowane prawda i przez to bardzo często no niestety nie piszą o tym, że czasami nic z tego nie wynika z dobrego prawda dla rozwoju historii, ale oni mówią, że to właśnie bardzo często z tego wynika coś pozytywnego twórczego znalazł gatunku dla gatunku dla historii dla kultury 2 w Norwegii słaba pociecha dla kogoś, kto tego dość zajadłej jednostki nie na pewno nie domyśli, że nie bije on natomiast nic no no no ważne, by było jeszcze to, że on uważa, że to jest to on tak, że to są tak nasi stolarze kultu właśnie to jest ciekawe pierwszy raz jest ze zmian dopiero, że to, że kultura jest imperatywem biologii, więc co myśli o kontach mówi, o czym on myślał on myśli o tym co zrobiły nic się wydaje banalne ale, ale trzeba w pokojach, gdzie to wszystko prawda, żeby coś się okazało banalne, że to co jest w kulturze różnorodne, że wizja, że jest, że jest ktoś, że jest on, że jest drugi to co zwykle mówimy mu dom i doświadczamy również w kulturze on mówi, że to już jest obecny na poziomie biologii na poziomie nawet mikrobiologii należy wszystkie bakterie ze sobą są już we współpracy i w konflikcie także jak gdyby to jest jakby im teraz tych biologicznych tego, że musi się pojawić kulturę jako kontynuacja jej rozwój tej pluralizm ości, bo musi być wielość pluralizm w kulturze praw do i dlatego dobrze jest się pojawiają ci, którzy przekraczają te normy, bo być może z tymi normami czy za tymi normami idzie coś właśnie nowego prawda i w ten sposób nie dzieje historia się rozwijają na pewno jest to w każdym razie plan kont uzasadnia, że to jest dar przez Ecofin Zenit pro i na pewno w każdym razie jest to taka perspektywa, która może wpłynąć jeśli zostanie jakoś sensownie przyswoją ona na sposób w jaki osoby doświadczające takich Stanów są traktowane w jakiś wspólny ta grupa et Cetera, bo myślę, że to jest w ogóle bardzo istotny element tego wszystkiego, o czym tutaj rozmawiamy, dlatego że nie sposób w jaki ja doświadczam zarówno jakiś Stanów konwencjonalnie nazwana zaburzeniami Czyż szaleństwem właśnie jak n p . z porażki przegranej wypadnięcia z jakichś pożądanych społecznie kolein Otóż to o co się we mnie dzieje to w jaki sposób ja to przeżywam jak i w jaki sposób tego doświadczam jest ogromnym stopniu zdeterminowane tym na ile w ogóle w obrębie kultury, w której żyje jest przestrzeń na coś takiego demencję bardzo bawi się cieszę z tego co pan powiedział dlatego większe podobnie, że tworzymy zmieniane terminy prawda, że my od tych czy zaburzeniach czy katastrofach psychicznych czy psychicznych po prostu nie mówimy, że to jest katastrofa jak absolutna porażka, ale możemy temu człowiekowi czy w przestrzeni publicznej powiedzieć, że to jest dar i wtedy ten drugi człowiek, który jest obok tego cierpiącego traktuje jako dar czy jako coś wyjątkowego to wtedy jemu jest też niżej no myślę, że tak jest tego wszystkiego doświadczyć wziąć przestaje być izolowanie potępiany odsuwany prawdy od odsetek od reszty społeczności gotuj się, ale czy Danii jest na to kto tego nie wiem, bo to się cały czas zastanawiam nad nad tym pojęciem nad tą kategorią DAW no bo jestem coś takiego trochę na jakimś sensie uznajesz mającego i może trochę romantyzmu bijącego, że to jest jakaś rola do spełnienia brak danych do 1 2 auto, które też w tym numerze, pisząc prawdę Zych z innej perspektywy pisze, ale też mówi o tym, że to, że to jest taki eksperyment ontologicznie prawda w rzymskie, które przekracza normy poprzez swoją chorobę, czyli odwiedziła nasze od tego naszego potocznego doświadczenia oni jak gdyby doświadcza, czyli ontologicznie przeżywa inne tego rodzaju dodać przy używa innego rodzaju możliwości on to logiczne prawda my na pewno no fakt, ale w jedno i właśnie u mnie i nie każdy chce to przeżywać, ale dlatego test HR, bo ja tego nie chce pan tego nie chce, ale musimy wtedy, kiedy dostajemy do wydarzeń, które w 2 jak tutaj się całkowicie zgadzam z tą perspektywą to cała budzi jakiś mojej mają wątpliwości co w każdym razie jest takim znakiem zapytania dla mnie w ogóle odnoszę to do całej tej bogatej tradycji takich tekstów czy podejść z pogranicza psychiatrii filozofowi psychologii psychologii głębi czy z analizy no to jest właśnie pewnego rodzaju takimi i inne niech to będzie, że sprzeczność lekkich napięcie pomiędzy takim rozumieniem o charakterze nazwijmy to kulturowym to znaczy ja mogę zobaczyć szaleństwo czy budżetom pewien proces ne w kulturze, który prowadzi do pojawienia się w ogóle takiej kategorii, o czym pisze w klasycznej książce misia z Łukowa do tego w jaki sposób w ogóle zacznę się ukonstytuować kultura, która tym jak tą kategorią medyczną kategorią zaczyna operować pojawią się zakłady zamknięte co tam się dzieje, o co chodzi, jaki to ma związek z racjonalnością z pojmowaniem tego co właśnie racjonalne pożądane z strukturami władzy w obrębie społeczeństwa i jest niezwykle pouczające i głębokie myślenie, które wiele mówi o świecie społecznym, w którym żyjemy w 2 z drugiej strony mamy jednostkę, która jest doświadczeniu w i tu są możliwe różne podejścia, bo bywali tacy myśliciele i tacy radykalni autorzy, którzy w ogóle na dobrą sprawę twierdzili, że mamy do czynienia z czystym konstruktem to znaczy, że coś takiego jak szaleństwo jak zaburzenia jak cierpienie psychiczne jest rodzajem właśnie społecznego z tego ma tu jednostka jej doświadczenie to, zwłaszcza kwestia drugorzędna, bo coś takiego nie istnieje samoistnie, ale coś takiego jest po prostu tylko sposobem w jaki część społeczeństwa definiuje jakąś inną część większość sprawuje władzę nad mniejszością i t d. a to doświadczenie się nie liczy adres na dni jednak z drugiej strony to jest realne cierpienie Grecja już w tym kierunku co pan tylko dodałbym jeszcze także ten szalony, a tu jest tak jak pan mówi Roman jazzowa umieć je nawet ci autorzy, których tutaj cytuję też w gruncie rzeczy no można mówić, o co walczyć o romantyzm ujął, ale uzasadniają to prawda ta uzasadniają racjonalność dają argumenty na to to jednak to jest inny szalony niż ten, który jest szpitali cierpi no właśnie szalony, który o, którym się mówi, że ma on to logiczne eksperyment albo ten, o którym się, mówi że żebra Adama dar z szaleństwa, ponieważ dzięki temu historia i dzieje kultury mogło się dali rozwinąć to jest inny szalony niż ten, który jest w szpitalu cierpi ci, o których się mówi ci, którzy są tak powiem werbalnie określani oni nie cierpią, ale ten, który jest pacjentem on cierpi i to jest jakaś duża różnica w tym, o których się mówi się do daje coś takiego nie wiem, jaką jakąś wartość dodaną prawda właściwie na czym polega, ale jest jest ta różnica cenowa jest ta różnica na jest taka klasyczna książka, ale są inne, ale warto o tym, mówić w tym sensie, że zmienia się trochę terminologia prawda jak się zmienia taka terminologia nawet w obszarze publicznym noty już nie musimy koniecznie proszę do wybrzeży zalać na tego człowieka tylko po prostu popatrzeć trochę inaczej w jedno myślę, że między gminą umożliwia inną postawę wobec dolara człowieka po latach, więc w tym sensie warto zmieniać trochę ten język czy okap, ale nie tylko zmieniać nazwy, bo jesteśmy poetami zmieniamy nazwy tylko jeszcze również argumentować filozoficznie dlatego jest żal, że jakość cechą zasadniczą tego języka jest to, że on wydobywa to doświadczenie z tego kontekstu medycznego sensu stricto to znaczy, że on zapewnić sprawne Denis, że on próbuje jakoś tę całą swoją rolę, która się nie wiąże z nim definiowany mi uchwyty walnymi rozpoznawalnymi przy pomocy instrumentów medycznych schorzeniami w jakiś tkankach w organizmie tylko tę całą sferę związaną właśnie z przekonaniami emocjami myślami punktem widzenia rzeczywistości no bo to jest ten obszar, w którym rozgrywają się to tzw. zaburzenia psychiczne wyprowadzić z tego kontekstu medycznego tylko, że właśnie pewne niebezpieczeństwo, które zaraz związane z tą operacją treść była właśnie przeprowadzana na rynku sposoby na w historii wiąże się z tym w lenno takim może z bagatelizowaniem cierpienia i teraz pytanie czy właśnie jest możliwe z 1 strony wyjście z tego kontekstu, a z drugiej strony uznanie cierpienia i uznanie tego, że pewna pomoc interwencja w postać naprzód nie wiemy jak ów albo jakiś form terapii bez uzasadnionej ciekawy jestem kontekst psychologii ewolucyjnej, które pani Hanna podała, powołując się na autorów zeznawali nie będzie tam, skąd to nie jest Stanów zjednoczonych, ale nie pamiętam z jakiego ośrodka szło się nazywa zdjęcia znana figura czy postać figura to nieładne określenie w inny i uszanowaniu o współpracy z jakimś polskim rynku też chyba psychiatrą albo filozofem Mann no i właśnie ta Chłosta wiele o nich przeczytać co jest z kolei przypomina taką książkę, której też tutaj często na antenie Radia mówiłem też pisałem o niej, ale wierzę, że już danych mogę panu przerwać, bo Wierzba nawiązał do tego, że też ciekawe to bowiem co oni jeszcze robią oni chcą, żeby określać widziałem taką psychospołeczne podziały na różne typy ludzi przy pomocy kategorii psychiatrycznych i w ten sposób świat, by oswoić nie, tyle że wzrasta do rezygnacji z wątpliwości nie wiem czy to kocham bardzo, ale w każdym bądź razie idą w tym kierunku, żeby oswoić nas z tymi terminami psychiatrycznymi prawda w niego, bo nie wiem czy zdajecie sobie przywołać takie 2 książki ciekawe bardzo, które są napisane przez psychologów ewolucyjnych właśnie niektórzy, którzy próbują w jak by spojrzeć inaczej na no to zjawisko zaburzenia psychicznego, a zarazem no czy wydobycie wydostać się z tego kontekstu medycznego albo w każdym razie bardzo istotne ten kontekst medyczne i model medyczny poszerzyć, a zarazem właśnie uznają realność cierpienia i nie budują takiej utopijnej narracji wyłącznie widzących szaleństwie posługujemy się tą kategorią zgodnie z jej winy na takim rodowodem w znamienitym filozoficznym starożytnym rzecz jasna nie nie chcę się deprecjonując tę noc zarazem właśnie, niemniej nie, widząc w tym szaleństwie wyłącznie jakiejś wyższej mądrości, która się przed nami odsłania w taki jeszcze trochę starożytny rodowód owego dnia tego tego tego myślenia o szaleństwie Piter Kinder man Jonathan Rosenberg jednak ciężko jest nazwa fresk lepszym w Polsce karę 3, czyli recepta dla psychiatrii, a druga nazwa otchłani ewolucyjne źródła epidemii depresji, a to chyba tę drugą co znam nawet ta akcja Rozlicz o nim myślę, cytując zresztą już z mężem dzieci byty mogę też jedno zdanie Gorzelik cytował kiedyś na zebraniach w ich psychiatrami bardzo bardzo byli z tego niezadowoleni bardzo bliscy byli zadowoleni, więc uważali, że to jest po prostu tak niepoważne na rzecz właśnie bardzo poważną akademicka oraz znany bloger znalazł Renata niepalne lub w ogóle odkupią sytym książkę przyczynami faktycznie wydawał się, że tam można w każdym bądź razie zaprezentować coś takiego po prostu o treści wiary byłem bardzo wiem no to ciekawe, bo wzrost protest coraz bardziej popularne w inny sposób było lege lata temu, więc można mnożyć się o popularyzuje na pewno jest popularny wewnątrz nurtów w psychologii empirycznej nie wiem jak ktoś się przekłada na nieuzasadnione bez hipotez prawdziwych dosłownie sprawdzalne nie ma nogi także Giewont z RAŚ w ogóle psychologia ewolucyjna, bo przecież Rottenberg szefowej biologia ewolucyjna nie to bez żadnych wolnych bez żadnych hipotez, które można, by naukowo sprawdzić to akurat bym się zgodzić, że to często przybiera takie postacie narracji nieweryfikowalny znacznie zwrotnych po prostu najeżdżają na uzasadniony z jego decyzją nawigacja każda w oczy, a każda nawet naraz jest ważna sama w sobie wobec tego można ją przyjąć można ją odrzucić nie ma żadnych argumentów za ich argumentów przeci w, ale wydaje mi się w 1 rzecz jest i ja przynajmniej szłam w tym kierunku, żeby nie popadać w skrajności nic nie nie pobiera rentę do końca tego ruchu anty psychiatryczne jego, bo uważałem uważam, że jednak no i rozwój leków jest dużych i no któryś z nich naprawdę działają i pomagają człowiekowi, ale właśnie obydwaj autorzy przeze mnie wspomniani są wielkimi zwolennikami zaistnienia psychiatrii leków i t d. to znaczy to nie jest tak sposób myślenia, który właśnie dlatego wiedziałem, że oni z 1 strony wychodzą z tego myślenia medycznego no bo nie uznają, że mamy do czynienia z patologią i normą, że to są zjawiska, które powinny być w ten sposób kwalifikowana i że to nie są w sensie medycznym choroby Wunder natomiast to są pewne stany, które się wiążą z cierpieniem, które jest głębokie trwałe i trudne do zniesienia i t d. i pewne środki którymi dysponujemy nie służą niwelowaniu domu cierpienia tego cierpienia przekształceniu pewnych procesów, które do niego doprowadziły powinniśmy z nich korzystali, więc jest taki rodzaj wymyślać czegoś pomiędzy takiego połączenia 1, a drugim, czyli rozszerzania tego, o czym pan wspomniał tego obszaru medycznego, żeby o nich, bo on obszerny jak psychiatria należą do medycyny, a jest to obszar medyczny, a teraz zarówno od strony psychiki arterii, ale także od strony psychologii i od strony finansowej są takie naciski, żeby ten obszar medyczny rozszerzać również o kulturę no bo człowiek nie należy tylko do medycyny człowiek należy również do kultury nie ma kultury bez człowieka, więc to też musimy o tym, pamiętać moją mantra zresztą fani wie teraz nie ma, ale jak już 2 kryteria tworzą takie układy no to może zaś nie potrzeba wcale człowieka do kultury no ale w człowieku też o człowieku, ale bakteria poza człowiekiem też istnieją, więc można, ale w końcu człowiek się pojawił już jesteśmy już kolego nie można sobie widujemy reżyseria to już moja jak najdalej jestem od likwidowania, ale jak mają powiedzieć, że te bakterie mogą na to właściwie pojęcie kultury już czy też rozszerza jest taki był poza grobowcem to jest naprawdę na to jest prawda no teraz jest bardzo modny tenor trans humanizmu prawda, acz bardzo modny to przesadzam, ale staje się modny, ale jak już jesteśmy przy kulturze to wróćmy do kultury w takim razie Bobo będziesz to kwestia tego w jaki sposób kultura funkcjonuje, jakie wartości w niej historię gminy obowiązują, jakie wzorce są wzorcami takimi podawanymi do do użytku, jakie są najpopularniejsze telewizje tego w jaki sposób życia powinno wyglądać notowania ogromnym stopniu determinuje nasz sposób myślenia o sobie doświadczania życia co teraz wydaje się bardzo by tak takie światła mówi Jagła metaanalizy liczne przecież analizy filozoficznej socjologiczna późnego kapitalizmu no to to jest taka rzeczywistość, w której te powiedziałbym rozmaite wizje szczęścia wzorcowego w jaki sposób powinniśmy funkcjonować jak bardzo powinniśmy być sprawni produktywni zdrowi to jest film z młodzieżowego, ale od lat działa tu działa, ale z drugiej strony mamy te nurty takie kontry i temu prawda chcemy, żeby była większa rozmaitość chcemy, żeby również dzieci, którzy nie są tacy piękni mogli istnieć na świecie, którzy nie są czasy zdrowie mogli istnieć na świecie chcemy pluralizm zwanych też takie bardzo marginalne zjawiska umów darowizny jednak ten idąc rano noc dominuje, ale to wcale CKU uniformizacji nie jest on absolutnie niezbędna jest konieczne na oczy wiara nadzieja, że już musi być taki piękny nie ma mam nadzieję, że od reszty właśnie było, więc na to by przypomniało mi się mnóstwo dowcipów na testy w dobrze by było, żeby każdy, ale wcześniej dobrze dla mogę anegdotę opowiedział też proszą o kupno jest używane i jestem z panią w na koncercie to nie jest krytykiem muzyki w Koninie i zawsze bardzo krytycznie ocenia w każde wykonanie doskonale się znany jest znakiem staje się rdzenne można, by zdarzenia muzyce i wie jak oceniać tę muzykę siedzi obok mnie wygra osoba jest piękna ta, która gra artystka jest piękna jest ładnie ubrana jest młodą piękną kobietą dziewczyną i gra naprawdę bez zarzutu, więc ja się teraz wracam do tej swojej sąsiadki mówi słuchaj teraz to chyba nie będziesz mogła skrytykować, owszem, za dobra za piękna, czyli PN Moryto Apropos tego co pan powiedział, że wszyscy ulegamy temu temu nie wiem o pożądaniu, żeby być pięknym przystojny modnie co tam jeszcze prawda sprawna mi tak dalej słusznie słusznie, ale ta słusznie, ale właśnie dlatego mówię ale, ale o trendach nie da się, że to jest po prostu, niszcząc słynną o to chodzi o pozwólmy, żeby ktoś był jej piękno może ma inne zalety, ale to nie jest takie proste, że pani teraz apeluje nawet w tym programie i nawet w tym radiu to wtedy też wszystko zmieni niestety tak się nie stało nie robi dlatego trzeba mieć porażki od czasu do czasu dlatego, żeby uświadomić sobie to, że nie tylko po, czego tak bardzo chcieliśmy i porażki doznaliśmy, iż jest najważniejsze na świecie Żyto obok placu nie zwracaliśmy uwagi do tej pory jest też ważny i może warto zwrócić uwagę na prawą stronę należą strony no ale niestety działają takie mechanizmy skądinąd opisywane przez psychologów społecznych nie tylko, które właśnie powodują, że ma dość skutecznie takich rzeczy nie ulega nie wykorzystujemy do refleksji czy autorefleksji tylko włączają nam się takie bardzo pierwotne odruchy co skądinąd widać w tym całym zamieszaniu, bo na przegranej polskiej reprezentacji najpier w ci ludzie byli wzajemnie co do tego ma dużo, ale nanoszenie neony zagra zdarza się to już nas bohaterów, zanim na dobre zaczęli być, w czym kazała dzika euforia, lecz wyłącznie takie podejście, że nie ma innej możliwości tylko tutaj trzeba wygrać no właśnie będziemy tutaj wielkimi zwycięzcami właściwie niebranie pod uwagę żadnych innych możliwości, a przecież jak jest gra to jedni wygrywają, a inni przegrywają zawsze w tej grze na jak nie ma inna ale, ponieważ było to na pompowanie Noto proszę pana co się potem okazuje no publiczne lanie powinien dostać na to właśnie dostają nawet tylko byś Hayes, ale fizyczne lanie w każdy powinien wynieść mają zabrać głos na bani ma pani namyśli mniej niż w Challenge, którego pewnie, by doszło, gdyby tutaj jakoś mnie w bazie tej instytucji niezwiązanej z dnia albo rozlane poważnie, ale dochodzi, ale ja mówię całkiem poważnie, ale aż do linczu internetowego to znaczy wirtualnego rewersu niechaj zabrzmi to co tam jest na pisane to co ludzie wypisują na temat na temat tych piłkarzy no to już od 10 0 jest naprawdę codziennie narażają na Allegro śledziłam tego nie widzi pan ale dlaczego tak się dzieje, dlatego że się to manipuluje emocjami prawda manipuluje się emocjami wznosi się je dogadali się emocji siłę to co potem człowiek, który się identyfikuje i który wpłaci pieniądze i jedzie na mecz kładzie szalik chce doznać tego, czego chce im nie doznaje tu właśnie on coś musi z tym zrobić te emocje nie są takie niewinne prawda, więc nie da o sobie jestem odpowiedzialny bardzo rozdęte nakręcona niezwykle mocno już jakiś taki naprawdę wysoki jak wazon na ile wynosi dziś reagować oczywiście najbardziej no ale trzeba najpier w wygrać no no może właśnie trzeba przestać myśleć o tej wygranej przegranej się koncentrować na wygranej no i nagle odszedł od tego myślenia najchętniej ale, ale co wtedy co w ocenie to te mecze tracą wartość opłacalność poległ cały mecz polega na tym, żeby albo wygrać albo przegrać tak to czy ja wiem co to po co są te mecze no no może bronić, zwłaszcza chętni do 2 Siódmiak były oficer SS, ale myślę, że to nie jest koniecznie alternatywa tak konieczna alternatywa, że albo wszystko inwestujemy w ten mecz, jakby już tak obsadza my emocjonalnie wygraną, że w tym się zalana jest najgorszym dramatem dla nas albo mamy całkowitą obojętność negujemy, jakby głębokie zasady tych rozgrywek tej gry jako takiej możemy jakoś sobie wyobrazić taką sytuację, że uznajemy, że on, że fajnie ludzie grają jest jakiś rodzaj rozgrywki przyglądamy się temu w jaki sposób te strategie no bo to są jakieś strategie prowadzenia gry tak jak i nerwowość jest sprawny bilety na przejeździe kolejowym ci, którzy poważnie podchodzą do tego to tak analizują, a zarazem jakoś tak się nie przejmujemy szczególnie tym, że coś wygrać zawsze ktoś musi wygrać ktoś przegnać tak oczywiście więcej, gdyby nie było tam takich inwestycji finansowych do pana Dorna to wtedy byłoby też słabsze trochę prawdy tutaj są też inwestycje takie to my jesteśmy razem to jest Polska i tak Dalin też chciałby człowiek, żeby ta Polska wygrała Norwegia przegrała z zalewu jest znana jadąc, ale nie chciał on jest pełno jest zupełnie nie mam poczucia, że bezczelnie rozumiem za bardzo, dlaczego miałby matura z reprezentacji polskiej kibicować mając to są ludzie ich w ogóle nie znam nie istnieje taka woda z nimi nie umarli mają one swego to fajne jest jak GTA jak i gimnazjach bowiem równie dobrze reprezentacji Hiszpanii n p. kibicować nad i tyle samo wspólnego z nimi naprawdę futbol zupełnie jakoś akurat na mnie działa żaden nie da nam też jest w weekendy w jakiej wizji tych wszystkich tych cech tych umów tych, którzy jeżdżą tam tyle entuzjazmu tak się cieszą malują się na ból straszny zdolna do tężni Boże kochany jakich zazdrości, jakie może być takim w takim takim meczu wreszcie kibole wręczali doświadczałem Zofia Osińska jak dziś monopol na następnych Bent, ale i tak a gdy już dawno bym pojechała cieszyła się razem czy Times może pani na szkodę zaintonować coś takiego co kibole intonują teraz nie wziąłem intonują nie wiemy jakiś taki jest nieznane zdjęcia Paweł Czerniewski z kibolami surowej takim znanym rywalem z kawą może podpowie schludne jak bardzo żałuję, że nie miały chciał być nie jestem na coś nie potrafiłabym nie umiałabym, ale bardzo bym chciała też, dlaczego właściwie tak być razem być w grupie gorycz Stal na oczach bardzo pani taka indywidualizm to właśnie zawsze no ale po postrzegała MOPS dla siebie coś tak postrzegał maleje, ale właśnie z budzą się we mnie takie pragnienia, ale innej sferze jest na tych wszystkich stadionach i w tych grupowych w działaniach agresji przecież kibole to ci, którzy zrealizowali mają oni wizję przyjaciel ważną linię tego poprzeć tego pełno jest to ona jak tu, więc ją się boją inni teraz rozwalają, a Unia ze względu, że w RFN jeszcze w nie, ale teraz już poważnie całkiem netto to jest jakaś wspólnota tych ludzi prawda jakoś łączą jednoczą wyznaje on po prostu w nowo wzbudzane są te emocje, które ich też włączona wierzą w to, że będzie wygrana, że będzie szczęście, ale znajomość elit świadczą znana znana książka dla świata na książkę, którą pani na pewno zna zna gusta wale Bona psychologia tłumu dach jest tam jednak z tej książki, ale też w ogóle z różnych doświadczeń, które mamy dzisiaj to w dość taki jak na sposób wynika, że właśnie to jest bardzo niejasne i nie proste doświadczenia rozważy ich rzeczywistość rzeczywistość tłumu wspólnoty, że Thomas swój wymiar taki ekstra etyczną pociągającą uwodzą z Realem widzi pan, czyli ponad 10 0 uwodzić właśnie się tego boję, a jest dużo, ale każdy z nas tego boi, ale ja unikam w ogóle znany z filozofii w ogóle jest to straszne nieszczęście innych nieszczęśliwi, bo nie potrafi też, że odłączyć się na i to wszystko na klęczkach ale, ale to ich to pociąga strasznie prawda rośnie nieco wcale już nie pociąga jakość pewność, że ma na to dlaczego pan mówi, że to ma wymiar pochodzący no bo widzę, że ma ożywić poluje innych, a u siebie w ogóle nie widzi tego, że nie pociąga pana to w ogóle szczerze mówiąc nie znaczy, że pan, by to zrobił on, ale czy naprawdę nie czuje pan takiej chęci ach, jak ja bym chciał przynależeć tt, ale nie, ale wie czy taki bardzo specyficzne chyba ewentualnie grupach takich nie złożono inaczej jest los Grecji nie miałem bardzo chciały przynależeć, gdyby mi ktoś chciał powiedzieć jak gdyby mi ktoś powiedział jedź przy ich obniżyć VAT, dlaczego pani nie pojechała na ten właśnie wżyciu bym tego nie zrobiła ale, ale tak bym chciała także trwa bowiem podejrzewać, że pani może tak naprawdę jak pani wychodzi z tych wykładów o Instytucie filozofii odkłada pani pisane książki teksty i t d. do pani Thompson zakłada dres chyba All IS Rising Stars, a ich mały za jakiś klubowe realia albo na rodowej dolarowe byśmy tego chciała mu się z Izraela i wykorzystywaniu tam wypatrzył mnie bardzo bym tego życia, ale ja znam takie osoby, które nie tylko jakąś ogromną czują przynależność do jakich bar w klubowych, ale też chodzą na metrze regularnie są przedstawicielami tzw. inteligencji i niedzielę do czytających książki tak dalej inny, dlaczego nie oprzeć się najbardziej nam naturalnie, że ta no właśnie w rejonie montaż takiego dania mam takie tej czysto abstrakcyjne pragnienie natomiast gdybym naprawdę miała coś zrobić to oczywiście niczego nie zrobiła je nie wiem, dlaczego nie na podróż systemie na natomiast do tęsknił, aby za taką przynależność czy myśli pani, że to jest rodzaj takich bardzo pierwotnych emocji w urzędach myślę, że Bagdad myślę, że także dokładnie tak jest w to są takie wspólnotowe pragnienie prawda no jednak ta filozofia powoduje to się czuje troszeczkę izoluje od tego wszystkiego na wieki selekcja odłącza w jakim sensie to jest rodzaj takiego właściwie religijnego doświadczenia no bo to jest wyłączanie indywidualności to znaczy jakość stawiamy na lewo z Valencią mistrzem, ale pewnie odważnie gra ta dalej każdy troszkę za tym tęskni nie można udawać, że nie tęsknimy trzeba się przyznać do tego no to już mocna teza no i snu nocy rano zostawiały mocnych tez no tak to prawda, ale prawie północ mocne tezy, ale jednak, bo na nie miałam takie wrażenie, że umysł Ka znam tutaj ten jednak wymiar, jakbyśmy powiedzieli językiem jego syn mnie wymiary 90 tego wszystkiego co w tym jest niebezpieczne to znaczy jak dobrze, ale to nie jest to zupełnie zrozumiałe, bo to się pojawia dopiero na poziomie refleksji natomiast wtedy, kiedy nie mamy to park uczestniczenie w prawie, że mistyczne w cudzysłowie oczywiście to wtedy nie ma my tego nie widzimy my tego nie widzimy po prostu brudne my wchodzimy w to jak jak Fiat uno nie wiem jak ćma i jedzie do ognia prawda ćma, która leci do ognia nie zdaje sobie sprawę z tego, że się, że ten ogień może zniszczyć w 2 lata dla ich zgoda ja myślę, że pewnego typu refleksja, która chyba rzeczywiście zakresie racjonalnego porządku po odpowiada nam, zanim jeszcze włączymy się w taką praktykę, że ona w gruncie rzeczy jedno jest ambiwalentny na razie należy bardzo ostrożnie postępować i że pewne odruchy charakterystyczne dla funkcjonowania w tłumie są też niebezpieczna wiążą się z tym, że my właściwie tracimy w jakim sensie kontrolę nad tym co robimy, że stajemy się jako tłum zdolni do zachowań, których byśmy nigdy w życiu jako jednostki nie zgadzam się zrealizowali detale wszyscy wiemy prawda, więc na to no to w domu, że nie wszyscy wiemy nie wiem, bo nie, bo nie chodzi o to, że pomiędzy, bo myślę, że możemy powiedzieć także istnieją te zachowania, które są destrukcyjne wiążą się z agresją jakimiś negatywnymi elementami aspektami takiego właśnie grupowego funkcjonowania, ale to jest coś zupełnie innego niż te bardzo pozytywne fajne emocje, które wyzwalają się prawda w jakiś innych okolicznościach, a mi się wydaje, że istnieje tutaj kontynuować tak, by na to spojrzał to znaczy, że właśnie nie jest także to są jakieś 2 zasadniczo różne inne uniwersytety i że 1 się zachowujemy źle, a w innym zachowujemy się dobrze tylko, że gdzieś tam podłoże jest wspólna cecha raczej podłoże jest na pewno wspólne natomiast czy to jest konsorcjum to ja bym już tutaj miała wątpliwości, bo tak jak pan, mówi że też takie kontinuum to by znaczyło, że zaczynamy od tego, że wszyscy jesteśmy u wzniośle oni radośni wspólnie wszyscy wspólnie przeżywamy tę radość no i tworzy się taka wspólnota prawda apotem ta wspólnota jak gdyby to ciąg dalszy tej wspólnoty to już jest agresja za 1 niechęć no i po prostu awantury tak nie musi być, ale może być także to kolejny finał wydaje mi się nie jest konieczne nie jest konieczna z czego to zależy pani zna tego nie wiem tłok jest rzeczą bardzo niebezpieczną na pewno jest niebezpieczną dla jednostki, ale już nawet w takim fizycznym sensie i Wisłą naprawdę tłumem to używane pan nie może wyjść z tego tłumu ja doświadczyłem oraz czegoś takiego no i byłam po prostu przerażona, ale wejść w jakim sensie, iż fizycznie wręcz chce pan wyjść poza tłum odetchnąć, gdyż na chodnik nie ma miejsca, bo ten plan musi być dość przerażająco zgarnia wszystko to prawda cały na cały cały teren, gdzie dzieci ludzie się gromadzą i taki lęk natomiast na zawsze oduczyła tego, żeby grzyby niestety w tłumienie przebywać 4 gmin, ale jeśli taki fizyczny lęk podwaja ekipę było sytuacji można zapytać to chyba było w Rzymie wie pan już nie pamiętam z jakiej to okazji było spotkanie w Rzymie, ale to był tak przerażający tłum, że rzeczywiście nie można było nie było miejsca, żeby wyjść po prostu i to było bardzo bardzo bardzo takie w następnym psychicznie bolesny o tak bowiem obudził się lęk budziła się przerażenie lęk taki, że prawie paniczny kawałki żniński pisemnie właśnie tutaj na transferze państwa uznanie ani mnie, że nic dziwnego, że taki tłum był w Rzymie, bo przecież tam wszystkie drogi prowadzą no właśnie w no właśnie to z gabinetu Zygmunta Freuda, który się pani zajmowała przez lata w było miasto, które budziło u niego najwyższe emocje zawsze dla niego wolę być takim symbolem silnym niezwykle mieli nawet po mieście tylko o tym, tłumie prawda to dno to było takie doświadczenie bardzo bardzo pamiętają on pamiętliwy no i takie dokuczliwe właśnie zaczęliśmy od porażki zakończymy na tłumie, ale i od jakichś takich doświadczeń, które się nie mieszczą właśnie w pewnych pojęć jak zbiorowej normy tego co sankcjonowane społecznie co w ich uznawane za pożądane za wartościowe, a skończyliśmy na dzikim tłumie, który się przelewa przez ulice Rzymu nie wiem czy to jest jakiś rodzaj na nich wrażenia jakich żyjemy teraz o jałmużnę poszła tak nim swobodniej, ale wracając jeszcze do porażki to dlaczego pan chciał rozmawiać o porażce no bo to wszystko co działo się wokół przegranych 2 meczy na tych mistrzostwach świata skala emocji uruchomionych przez te okoliczności w jakiś rodzaj właśnie takiego meczów meczów tak ja powiedziałem nie powiedzie meczów podziemne czy Tokaj obrzęk przepraszam panie skontrolowali, ale oczywiście prawo nie kontroluje właśnie przez cały czas na dobrą sprawę jestem Nieustającej pod nieustającą obserwacją będzie właściwie to bardzo dobrze cały czas jestem tutaj pod kontrolą w czasami chciałbym się wyrwać spod tej kontroli jak pani z tego tłumu, ale właśnie na nie daje się po naruszeniu ułudę życia zadecydować o klasę pojazdu w razie trzeba jednak umieć przezwyciężyć przetrzymać Niedojadło nie miałem wrażenie, żywiąc się, że zajmujemy to jakoś, żeby ta rozmowa żenił się skończyła poświęciłem temu 2 takie felietony, które tutaj mam co wtorek 14 4 0, że no ten nacisk taki jednostronny bardzo bezwzględny moim zdaniem na wygraną to takie przekonanie, że właściwie nic innego nie wchodzi w grę, że trzeba wygrywać, że w ogóle jedzie się po to, żeby wygrywać mi się wydaje po pierwsze, głęboko absurdalny, a po drugie, my się wydaje być symptomem czegoś jak by niepokojącego czegoś co wydaje mi się okrutne i bezwzględne w tej kulturze i czemu często ulegamy zupełnie nieświadomi tego co się z nami dzieje tak to jest prawda natomiast jeszcze myślę też pisał czasu tej porażce to porażka naszych trzeba umieć sobie radzić z porażką w dacie po pierwsze ma rację, że niekoniecznie koniecznie jakiś dług nie wygranie trzeba nazwać porażką, bo co to jest porażka właściwie trzeba było się o to zapytać, kiedy my mówimy o porażkę nie dostałem się na studia jest porażka no pewnie dla dziennikarzy to nasz reżym to jest porażka wschód zachorowałem to jest porażka no tak to jest element życia to właśnie porażka jest elementem życia lub gdy zaczniemy chwilę poważnie o tym, porozmawiać o 1 wznawiać no bo życie to jest właśnie coś takiego, gdzie również mieści się porażka dusz to i dojrzały człowiek człowiek, który w ogóle ma jakąś refleksję na temat życia musi wiedzieć o tym, że w życiu go zawsze jakieś porażki spotykają ludzie spotykają i to nie czyni tego życia nieważne wręcz przeciwnie to właśnie pokazuje nam z częstego użycia przy w nim są nie tylko przyjemności nie tylko radości nie tylko szczęście ciągle mówimy dążymy do szczęścia dążymy do szczęścia tak jak to w ogóle nie wierzy w to szczęście Lecha, ale nie słucha jak śnieg jak to ja się kieruje regułą starożytnych Greków nie należy we mnie nazwać człowieka szczęśliwym póki żyję trochę chętnych no dobrze no ale w każdym młodzieży i poza tymi momentami radosnymi szczęśliwymi przyjemnymi są i takie, które nazwały porażką jest to kto to jest element życia życie bez tego byłoby niepełne byłoby jednostronne powiem szczerze, że byłoby nudne, gdyby było tylko szczęśliwe taka puenta bardzo się podoba badacze i to dobrze też względu większość dobrze właściwie nie chciałbym, żeby szmer właśnie patrzyli w takich kategoriach czy dobrze czy niedobrze i 3 to sukces mieć taką puentę czy porażka to w każdym bądź razie jeśli jest porażka to trzeba ją umieć znieść i to jest chyba też wasze prawda Otóż taki wymiar heroiczny się pojawił, ale można bez heroizmu też wykluczony, a mnie, dlaczego ludzie lewicy, że dzisiejsze naraziłem pana dwumilionowy uległo pierwszy heroizm pan się nie podoba po drugie, mógł mu moje, że tak powiem mu słów jak heroizmu takie tak tak daleko od tłumu się staram trzymać własnych, a docieraliśmy jeszcze możemy porozmawiać z kielichem z bardzo dziękuję remis jest potrzebny też znoszeniem porażek ty jesteś rejs to mamy temat na następną rozmowę bardzo dziękuję pani Sylwia lemiesz Rosińska, bo państwo gościem teraz informacje, a po informacjach dr Michał Łuczewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA