REKLAMA

Zapłodnienie in vitro i związki lesbijskie w przedwojennym teatrze kobiet

Studio Plac
Data emisji:
2018-06-27 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
19:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio plac Hanna Zdanowska moim gościem jest pani prof. Krystyna Duniec z zakładu historii i teorii teatru w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie kina Chin w tym pani profesor jest członkinią zespołu badawczego Hypatia kobieca historia teatru polskiego to jest jakby podtytuł tego projektu, o co chodzi co to jest Hypatia co to jest i kto to jest fakt PL tym samym innych partii jak pewnie większość państwa wie czy pamięta była filozofka starożytna ważne filozofka Rozwiń » bardzo asy z mocnymi poglądami na temat budowy wszechświata i tego, o co się składa na to pojęcie i bardzo bojkotowania przez swoich kolegów i filozofów i i ciche i współczesnych jej i k skończyła bardzo tragicznie została po prostu zamordowany czy aż zawarta na twarz, ale nie nie rozumiem, że nie interesujemy się starożytnością natomiast, jakby tym przepływem myśli kobiecej przez wieki tu, a teraz mam się skoncentrować na okresie dwudziestolecia międzywojennego, w którym rzeczywiście ten głos kobiecy bardzo mocno wybrzmiało ich wiek pacjenta w to jest projekt euro badawczy kilkuletni, który postanowił przywrócić głaz kobiet tam dramatopisarka on reżyser kocham twórczynią polskiego teatru równie ważnym jak mężczyźni, o których się nie pamiętacie, których pamięć się zaciera no ale przecież ciągle grana jest za Polskę ciągle grana jest Stanisława Przybyszewska, do której powracają kolejne pokolenia reżyserów kiedyś Wajda potem lata ostatnie Wysocka nie miał Koska może nie jest zrywane, ale przecież wiemy, że była dramatu pisarką, więc Piaskowej bym się nam do przewodnika teatralnego Marczaka Borskiego to taka została już dosyć pozycja jeszcze wydana w latach sześćdziesiątych i widzę, że tam Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej Nałkowska audytorska w i Świerczyńska, że uwzględniano dramatopisarki, że co nie było tak, że zupełnie, jakby jest to karta Biała wymazana poszła pani 3 rzeczy Tennessee wymazanie co jest celem numer prawda, że głos kobiecy nie wybrzmiewały przez te wszystkie współczesności peerelowską przewodnik przez panią przywołany pisany przez 1 z pracowników Instytutu sztuki polskiej, którego dobrze pamiętam w Matczak Kowalskiego wizycie no nie spełnia takiej roli popularyzatorskiej w tym sensie, że w szerokiej Anna w sferze publicznej tego głazu kobiecego miał przy tamie taki przewodnik sięgają jednak specjaliści czy tak jak pani Teresa, która w czasie czegoś bardziej dowiedzieć ba tak się stało, że nagle kobietami żeśmy się zainteresowali trochę jak najbardziej, ale dam ska przybysze wspierani co to znaczy, że hale ze złej wsi natomiast druga rzecz to taka, że zwróciła pani uwagę, że w tym przewodniku jest jednak jest duża więcej rozmaitych niż te, które przeszły do podręczników szkolnych czy da podręczników nawet akademickiej do historii literatury polskiej tak dalej no to nie jest trudna nietrudno zgadnąć, że przebijają się do tej sfery te nazwiska kobiece, które z różnych powodów, by zaznaczyły się Zapolska było bardzo dużo pisała, bo była w Indiach tak o kontrowersyjną postacią znajdziecie, bo pisała dramaty, ale przede wszystkim powieści, bo miała burzliwą biografie zaczyna ona jako aktorka znaczyła w jaki sposób, by w kręgu towarzyskim także i jest jak Bareja, czyli wiecznie żywa i jest jak Bareja wiecznie żywa, chociaż myślę, że może od Barei częstokroć głębsza czy też inaczej przenikliwa społecznie w natomiast Przybyszewska no to po pierwsze, mógł też Szymczyk przykład takiej ofiary niczyjej biografii jak data w tym sensie, że gdzieś bawić 1 1 niedoceniana i rdzenny córka Przybyszewskiego, a przy Byszew ski głośne też takie pewne pewien porządek patriarchalny ją wyniósł ba córka, żeby szewskiego, a z drugiej strony biedna, a zdolna my Polacy lubimy takie biografie, a trzeci jeszcze na temat bym się zajmowała też należał od daty ich, po której się, do której się można było chętnie takim patriarchalnym porządku odbywała się, bo przecież rewolucja jest bez wiary najbardziej znana aż do czego sprawa Dantona, który powraca, po którą też, że legalne i największej woli Leon Schiller prawda ją wystawił i więcej taniej mniej nie jest trudna natomiast rozumiem, że ta pani pytanie jest coś takiego stało może za sprawą tego projektach badawczych partia realizowanego w Instytucie teatralnym zespołowego i Janusz, jakby z winnic przewodzi nie tylko 5 Anna Krakowska i inne coś takiego stało że, że warto dziś o tym, powiedzieć no, więc stało się, bo to są Bates kilka tomów, bo 1 z domów antologia dramatu kobiecego dawnego przede wszystkim dwudziestolecia międzywojennego i przywołując czego te nazwiska, które się pojawiły, a 3 nie wszystkie przewodniku Marczak Kowalskiego i jeszcze trochę więcej bardzo ważnym domem jest tam statystyk warto tutaj powiedzieć ponieważ, opracowując kronikę teatru kobiecego od PRL -u po dziś dzień, czyli wychodzi już poza dwudziestolecie międzywojenne łatwo władzo, za zauważyć jak wiele reżyserek, bo 90 0 reżysera wały pracowało no, a ile przeszło da nasi Stali czy do obiegu publicznego i t d . to bardzo bardzo znaczące jest to jest naprawdę pokaźna liczba dni warto wiedzieć, że tyle reżyserek było ich syn, aczkolwiek w Chełmnie cieczy mnie cieszy to, że w tym we współpracy czasach współcześnie jest coraz więcej reżyserek w ogóle widocznych Nor to już jest inny temat rozmowy, ale ja tych nie można zapominać chętnych rozumiem że, choć z różnych powodów zboża, a woda jest bardzo aktualny głaz 1 kobiecy ten przedwojenny jest bardzo ważnym głosem, dlatego że niezmiernie aktualnym ten głos był m. in. zapomniany, dlatego że dotykał spra w, które były wypierane podejmował kwestie drażliwe społecznie tak jak aborcja taki jak seks kobiecy i tak daje tak dalej możemy ten temat rozwijać, więc w tym sensie to nie jest tylko wydawanie jeśli chodzi o międzywojnia głosu w tym kobietom, których warto pamiętać, a z różnych powodów silnie pamiętało tylko po prostu należy go przywołać, żeby zobaczyć jak wcześnie kobiety zajmowały się sprawami społecznymi jak znaczyły kształtowały i że środowiska literackie artystyczne i o tym, że nie łamie właściwe n p . taka w tej bardzo intrygująca postać Marii Morozow i 3 Anna Szczepkowska w manna, która w swoich sztukach porusza przykład sprawy zapłodnienia in vitro w albo n p . z związków między kobietami też chyba była autorką taki skandalizujący sztuki, w której wymyśliła weszli włazem prekursorką higieny go co dzisiaj jest w teatrze polskim na 1 porządku dziennym mianowicie zaproponowała, aby rozebrać mężczyznę do naga, czyli w ogóle jakiś taki można, by je z naszego punktu widzenia wizjonerskie rzeczy no co to jest chyba taka postać, którą warto przypomnieć się no choćby z tego powodu nie tylko, dlatego że miała być feministką feministyczne poglądy, ale że w ogóle miała taki pomysł, który wówczas wówczas były skandalizujący jeśli dla nas jeszcze realnie parę lat temu na powiedzmy rozebranie się Jacka Poniedziałka w roli Hamleta było było szokujące to cóż dopiero takie pomysły są w dwudziestoleciu międzywojennym zresztą boi i Antoni Słonimski bardzo krytycznie wypowiedź w powiada -li się wtedy o w tej dramatu pisarce czy my, ale czy n p. psy no bo to jest jakby takie podejście teatrologii liczne dotyczących historii teatru czy co jakiś walor inni rzeczywiście czy te sztuki nadawałby się dzisiaj następna w, tyle że jest go literatura i ja cały czas usiłuje powiedzieć, jakby co innego, że w przedstawia i próbuje przedstawić jak te kobiety woleli do końca to ja sam wybrzmiewa niejako tylko i Lenny literacki, ale także jako działaczki społeczne nie tylko jako dramatopisarka jej, ale i osoby mające realny wpływ na to co się w teatrze wydarza cała sprawa Moniki, do której pani się odwołała je zmieniają z tego tytułu aut Tesla oraz Zawiszy jeszcze Polski była po raz pierwszy wystawiona nie mniej ni więcej tylko w Instytucie reduty jak tej postaci i jej dramatom zgłasza swoje Moniki poświęca sporo miejsca w wydanej ostatnio najczęściej poświęconej dwudziestoleciu międzywojennym mu natomiast bardzo warto zauważyć, że jednak, że nawet na 3, że na pytanie czy to jest literatura to jest tylko literatura odpowiadam, że aż literatura do nieczęsto tak odważnie podejmowano pewne społeczne tematy właśnie w literaturze, ale co ważniejsze kwestionowała tutaj kryterium estetyczne w związku z tym to znaczy to nie walory literackie przesądzają o tym, że warto je przypominać tylko, a sposób ujęcia po kwestii społecznych, a więc jak pani widzi nie teologiczny tylko aspekt tutaj despekt dla przyświeca, ale wszystkie autorki BNO obok pani zebrały bodajże 3 3 autorki i z tą dramatów jeszcze warto dodać wypada dodać słowo, że w 1 z domów to będzie myśli kobieca poświęcana aha no bo właśnie ono idealne powie o sobie myśli o powiedzmy, że najpierw, że to był w ogóle mnożenia powinnam była tym również na samym początku, że to jest wieloletni projekt, który zaczął się w 20 1 4 roku na rok przed obchodami jubileuszu do 2 5 0 lecia teatru publicznego czy założenia teatru Narodowego w Polsce i że pani chciały odsłonić ciemną zapomnianą czy gdzieś tam spychana na margines wywierany wybieraną części historii teatru polskiego znaczy właśnie dramatopisarz myślimy w rzeźni społecznej w Wawrze i ważna i można informacje na ten temat znaleźć w internecie, bo jest strona temu poświęcona, ale teraz rozumiem, że Instytut teatralny ma wydać kilku domową antologię taką wydanie papierowe naj czekamy, że niebawem się ciała ukarze, bo już jazdy w druku już 2 lata man Truck mówiono, że działa nasz student będzie można tanio można świetną 2 następne już szykują, czyli te są dramaty antologię dramatów tekstów kobiecy o teatrze sztuce tego okresu statystyki, o których wspomniałam i wszystko będzie też o okraszone takim esejami radzi poszczególne autorki poszczególnych tematów czy poszczególne działy scjentologii będą miały stać, gdy jest także i inne dramatopisarki wszystkie co do 1 były, jakby przyjęte sprawą społeczną sprawą kobiet kończy były n p . takie, które z inną pisemną przykład jakiś komedie farsy bez żadnych podtekstów bez politycznego zaangażowania albo tak jak n p . Amelia harców na sięgały do no, jakby to takiego his historycznego sztafażu czynnie jak to było 3 LO dra ma to PiS cesarstwo kobiece było zawsze taki zaangażowany był po stronie kobiecej rozumiem, że w okresie międzywojnia no mi też sytuacja kobiet nie była zbyt korzystna dla kobiet i może dlatego to też jest, a nie takie czarno-białe, bo oczywiście dwudziestoleciu kobiety mogły już głosować prawda po pierwszych zjazdach kobiet zaznacza, że rozmaite zmiany w mogły prowadzić samochody inaczej się ubierały mogły zajmować jakimiś jest poważne stanowiska nawet o czym świadczy film pani minister tańczy taka komedia międzywojenna inne rozwijały czytelnictwa były redaktor Kamil czasopisma zakładały rozmaite ośrodki edukacyjne działały natomiast dla pani odpowiedź czy były tylko zaangażowane społecznie i tylko kwestie społeczne to też odpowiedź jest jasna, bo jeśli ma razem jeszcze Kolska w takiej sztuce jak ty, a zajmuje się seksualnością kobiety w no to ta jest też ta jest kwestia społeczna prawda, jeżeli w rozmaitych komediach i już nie za angażowany w Sydney politycznie czy upraszczając prawda bal w mieście trzeba wiedzieć określić co to znaczy zaangażowanie społeczne czy polityczną feministycznym po prostu, a termin jest skomplikowany także w oczach gmina Zamość zamiar zjeść jeszcze wrócimy Pawlikowska Jasnorzewska napisała duża komedii, które cieszyły się ogromnym wtedy pochodzeniem, dlatego że dość łatwo wpisywały się w taki męski porządek ten lubiany przez ten wasz lubianej przez uważanych za płatności frywolności żart lekkości tak ich miłości czy Miłosz stek na i w nią nie nie trzeba było inne skupiać na tym co jest trochę głębsza zawsze obecne w jej w jej ramach takiej sytuacji kobiecej skomplikowania jakiegoś ciężaru i tak daje tak dalej były to lekkie często komediach dowód osobisty czy rezerwat może być jeszcze rezerwat nie jest właściwie taki frywolny i t d . w, więc podczas, gdy strasznie dużo mężczyzn pisało komedie i salonowe mało co warte to wtedy dość łatwo było chcieć nie zauważać dziwnie Marceliny Grabowskiej, która pisała o sytuacji kobiecy kobiety zadanej do więzienia zmuszany do aborcji przez naczelnika tego więzienia jednocześnie o pełnienie tej aborcji poza więzieniem oskarżanej w twarz, a więc z 1 strony kobiecy pisały o jakieś takie leki leki com PL komedii i pewnie, ale też nie byłoby dużo mniej jest dużo łatwiej mówić o utworach kobiet, które na, którym stoi jakaś sprawa czy to literacka czyta emancypacyjne mniejszy w KNF od tych, których od tych, do których już na pewno nie sięgniemy jak mówię nie kryteria literackie przesądzają o tym, że wartość rozumiem zgniliznę mamy szansę dowiedzieć się jeszcze czegoś więcej o dwudziestoleciu międzywojennym, który w tej chwili w Polsce jest dializowany, a tylko Anna właśnie, a też warto zawsze przypomnieć książkę Czesława Miłosza wyprawa w dwudziestolecie, których odziera nas z takiego właśnie idealistycznych wyobrażeniach to było kiedyś z przedwojnia wspaniale, czyli w takim razie czekamy na 4 4 tomową tak się zdenerwował pan to na dziko via della Vita tam znajduje dramat nie tylko dlatego autorki prawda dawny, ale także zobaczymy, jaką sztukę po wojnie napisała Irena Krzywicka te kraje jakąś sztukę napisała ida Kamińska nieznaną całkowicie notesie liderzy dali do końca roku możemy się spodziewać się chętnych prawdopodobnie ukazania się Instytut teatralny to wydaje moim gościem była pani prof. Krystyna Duniec z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA