REKLAMA

Los Polandos: dr Rigels Halili i albański punkt widzenia goście

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-06-27 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Lotos Poland oraz w radiu TOK FM w słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM przyszedł czas na programy z pola gościli niepolski punkt widzenia dziś albański punkt widzenia znacznie spadną doktorzy Gres hali studium Europy wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór pan dobry wieczór państwu jeśli słuchacze od lat się namiętnie konsekwentnie słuchałem programu los Poland mostu mogą słuchaczy pamiętać o rozmowę z naszym gościem w Chodzieży już za Rozwiń » bardzo pamiętam rozmowę, by dobrze mówił poseł do Mickiewicza tu tak, ale wtedy mówię jako takiej odpowiedzi stuprocentowej Albańczyk Nepal poczynając posiada jest wyłożyć, ale my Passport albańskiego dziś jestem troszkę bardziej z pola czczony jako obywatel Polski ruch, ale to się zmienił pana stosunek do Mickiewicza we mnie troszczyli rzecz absolutnie mieniem w stosunku Misiewicza jest taki sam wręcz odwrotnie jest wraz z upływem lat dostrzegam lepsze cechy jego wczesnej pory z jej nieco gorsze cechy jego późnej poezji natomiast Adam Mickiewicz dla mnie jest takim poetą tak jak powiedziałem, który zaczął bardzo wysoko no a potem gdzieś tam noga się powinęła ale, żeby nie myśli pan, że to trochę z tych względów, że starszy był, tym bardziej ciągnęło Godek śmiem mesjanizm stycznych koncepcji do takich dziwnych spra w duchowych myślę tak naprawdę, jeżeli chodzi o mnie, a my i myślę, że bardzo jemu ciążyło oderwanie od języka nawet nie chodzi o sprawy netto to jest 1 z tez, że to owiany jest mi tak dalej tak dalej jako człowiek, który sam żyje po niego między 2 światami i krąży pomiędzy tą Albanią AAA polską jestem bardzo wyczulony na sprawy językowe i bywa tak, że jak mądre pytania co po polsku, a można, by się z Albanii to idzie mi strasznie trudno o jedno do napisania do Polbanku i pisze to w Polsce to idzie mi strasznie trudno mam wrażenie wiem, że drużyna poezji Mickiewicza tak naprawdę oczywiście to bilans i całej Goi jego idee wejście w takim takie polskie już na nowoczesną akcja nacjonalistów, a to na pewno miał wpły w na jego twórczość, ale przede wszystkim mam wrażenie to oddalanie się od tej substancji języka to należy, iż był w środowisku ludzi, którzy mówili po polsku miał kontakt z polską czy ta emigracja była tak silna na ile www POL-SKONE mówił po francusku tego nie wiemy w kole de France mówi po francusku od Polski nie był jego w jego codziennym językiem od roku 1 80 0 czterdziestego drugiego prowadził wykłady mówi w tym języku mówi Żądło, choć oczywiście Mickiewicz mój rower Tusku był pozostał intelektualistą poetą polskim nie ulega wątpliwości zresztą jego wykłady są fascynujące jest przeczytamy analizowałem nie pod kątem krytyki tylko po prostu stanu wiedzy danej formacji ideowej czytając Mickiewicza można, by wnioskować bardzo dużo co w ówczesnej Polacy i intelektualiści ówcześni polscy wiedzieli o sobie o świecie o świecie Słowiańskim jest to wiedza, która dzisiaj jest z punktu widzenia dzisiejszych kategorii naukowych może być po zasypaniu Boże, ale jest z punktu widzenia ówczesnych kategorii widać doskonale, że oni, że on Mickiewicz był doskonale zorientowany jeśli chodzi o Słowiańszczyzny, ale to co jemu tak naprawdę moim zdaniem zaszkodziło to właśnie chyba emigracja dopóty żyje się na obczyźnie to poczucie, że się jest takie ma takim poetą i gminie mówi nie mogę przecież z przeżyć o sobie, że jest wieszczem takim poetą, którego brakuje właśnie tej Lindsay Lohan TIT Time Day tej trawy tego co tego co widać n p . o Bożym tak, kiedy piszczel, a także poeta, a Grażyna Konrada Wallenroda, kiedy pisze John sonety krymskie to jest poetą to kiedy piszę pana Tadeusza to jest on płacącym człowiekiem, który tak naprawdę bardzo bym chciał mieć ten dawny świat obok siebie pisze z sentymentu mam wrażenie to jest moje mojego czytelnicze wrażenie, ale zawsze odbija na jego widok z regionalnym rządzie AWS nasila, bo jest, ale powiem panu słucham pana Grzegorza vany takim szli sobie w Polsce tyle się w tej reformie edukacji, że coraz gorsza ta szkoła i t d . gdyby to pan n p. tuczu dzieciaki o Mickiewiczu, że często się podkręcić takim zgorzkniałym płaczącym truskawką tobym się, gdy Rozalia trafiało do ludzi żal czy, a 4, a czym jest raczej z Mickiewicza czy i co Mickiewicza przełożonej z języka albańskiej jest pan Tadeusz to udało się pewnemu studentowi studenci, których tutaj studiował były jasne, że brak ziąb w nocy będzie były student, który studiował w Polsce w latach pięćdziesiątych, gdy inżynier w ogóle ma chyba inżynier górnictwa www Unibax postawił sobie zatem, że będzie tu macie pana Tadeusza na gdańskiej i 40 lat to zrobił to zrobił nawet zachowujący rym naprawdę zrobił to tak menedżerem takiego w 13 rozgłos kopcem zrobił to tak jakby Mickiewicz pisał po albańską jest to dzieło życia tego człowieka Isia Boba absolutnie natomiast oprócz tego jest kilka sonetów krymskich, ale są z rosyjskiego, więc jakoś z o tłumaczenie jest oczywiście jest to dot oddajmy mu się skusiła, ale nie to samo co co ja czuję, kiedy czytam złość sonety krymskie narzędzie w tym względzie absolutnie potężnym poetą jest absolutnie nie ma co się wstydzić w górę gdyby, gdyby wtedy misją Nobel, gdyby dostał Nobla w wieku 30 paru lat, bo z potężnym poetą natomiast z czasem z czasem to on myślę, że ja jak ja optuję za tym może nawet podświadomie może tego nie odczuwał to dalekie to do odejścia od języka to, o czym pisze zresztą Miłosz Bobo Miłosz jest bardzo podobny potok Mickiewicza, bo poniekąd jest bardzo nie są podobne losy, ale miłość nigdy nie opuścił języka nawet ja tłumaczyłem mu się na albańskiej i proszę mi wierzyć znajomych chyba z 10 dni szukanie takich trawy, którą wymienieni będą teraz w wale tłumaczyłem jego po jego poezję na albańskiej, iż szukałem on w taki był skrupulatny znalazł jakąś taką trawę, która rośnie tylko w 1 miejscu na Litwie jakoś tak i użył tej trawy w swoje miski mówi o Miłoszu teraz już do w tej poezji i teraz dla mnie zdanie tłumaczy Fedak bardzo trudne znaleźć to, żeby to oddać w języku albańskim moc siłę, żeby on te idą do jedno taką rodzaj trawy, gdzie stanąłby wynalazł, ale to pokazuje, jaką był naprawdę bardzo głęboko w języku jak miłość bardzo starał się tak ja nie wyjdzie z tego języka będę gadał po angielsku do godziny od 2 do Łodzi dwunastej ale, chociaż w nowych dopisała no ale od tej do tej trzeciej będę Polakiem takim naprawdę, ale poradzimy regionalnym jest bardzo ciekawy, bo w 1 z drugim przypadku to pokazuje a gdy łączy to trochę z tą nauką polską, której pan mówił po nowemu nauce polskiej bardzo dużo urwała się rozmowy się tak duże jest naukowcem jestem częścią nauki polskiej tylko, że nie wyjaśniliśmy rzecz rozmawiamy o nauce czy rozmawiamy o polskiej nauce po jego złym ostan na aukcji w Polsce to nie jest aż tak zły, ale z nowym o nauce polskiej to w wadze wpadamy w szpony takiego ukrytego w działaniu profesjonalizmu moim zdaniem takiego i takie też takiego kompleksu musi być ten Polak naukowe, a nie może po prostu na oko owiec musi być Polak naukowiec, który tego dokonał chwalimy i rozwiązań naukowych, dlatego że Polak, kto wymyślił albo, że Polak napisał co jest pewną ukrytą formą moim zdaniem trochę takiego prowadzi on powinien stale jest uniwersalny teraz ważna dla nas właśnie osób trwa mundial literacka, ale równie ważne w społeczeństwie to z Norwegią czy to jest Rosja zmierza Polska czeka aż o świat zobaczy że, chociaż w małym stopniu my wciąż jesteśmy dobrze marszałek w spółkę w nowym brzmieniu, a potrzebujemy tego, ale miłość nigdy nie mówił Jan Polak w sensie, by przedstawiciel narodu polskiego był krytykiem takiej tylko mówił ja Polak z takiej takich wsi, który tutaj widzi tę trawę i tę rzekę i ona ono jest droga od jego rodzinna Europa jest absolutnie książkową fantastyczną, która z kolei kiedy tam jest o Polsce w Polsce w sensie, a to Polska właśnie, ale Wyspiański w nie jest jak bardzo bardzo bardzo ciekawe czy pan, gdy jak to n p . czy taka percepcja albańska, bo jak mówi mówimy o Miłoszu to cały wątek emigracji czy wyjazdu z Operacyjnego systemu, chociaż wcześniejszego współtworzyło i w może być czytany w bani bardzo bardzo ciekawe i zrozumiały i aby ta trafia tu trafia absolutnie do do doby do czytelnika gdańskiego takie podejście, bo czytelnik albański raczej w Albanii w odróżnieniu od Polski dzieło dekomunizacji cały czas trwa a, ale to nie nie możemy z tej tylko banalną zmianę nazw ulic tak daleko nawet nawet tego się nie dokonały jeszcze w Albanii w łonie matek dyskusje jak w Polsce, choć co innego chodzi o uświadomienie sobie co się stało wszyscy 50 latek byliśmy w komunizmie to to dla mnie taka prawdziwa dekomunizacja w Polsce to się dzieje nie chodzi tylko 2 ostatnie lata, kiedy się dzieje taka nie inaczej raczej na pokaz politycznie w miejscowej teraz politykę obecny, bo to nie w tym że, ale zaraz, ale nie wróci na sekundę do mnie, że Miłosz jak wymazywać potem tak bardzo panie z Podhala, ale jak Miłosz pisał z swojego człowieka zniewolonego miał tam miał tam o do zrobienia do rzeczy to zrobił i taką architekturę tych mechanizmów, które powoduje, że ludzie zaczynają w tym systemie działacze nie są w stanie się z niego, a w wyglądać i to zostało napisane na piwo oczywiście było to nie do przeczytania w Polsce później było, ale czy jest coś takiego w Albanii takiej niekoniecznie no w takiej formie czy jest coś takiego co można przeczytać ci powiedzieć sobie aha, więc tak to wyglądało tak wygląda ta psychologia działania w takim systemie, który uzależnia każdego myślę, że tak niektórzy pisarze pudłowali to robić przemycać takiej treści, a trwają dyskusje czy takim pisarzem był ten najważniejszy pisarz albański Ismail Kadare jego powieść której, które niestety nie ma w języku polskim, a powieść, która miała 2 wydania sprzed lat osiemdziesiątych pierwszy to było, że zima prezentowana była zima wielki samotny samotności, a potem wielka zima drugie wydanie tych bardziej Interu nie waży do poprawy, ale czy tam pierwsze wydanie i w tym, że pierwszym wydaniu on dokonuje takiej wiwisekcji właściwie nie tyle reżimu komunizmu tylko w rzeczywistości albańskiej i domów tak bardzo otwarcie był taki kraj to był taki kraj, w którym w tej z tej powieści dzisiaj czytając tę powieść można wywnioskować w taki kraj, w którym wszyscy musieli kłamać, w którym ci, którzy mieli entuzjazm i optymizm rewolucji, gdy naprawdę robi to na pokaz i do kabaretu pisze za to prawie mu głową wyleciała, ale musiał złożyć samokrytykę i zrobiłem potem nową wersję tej samej powieści, w której jak z tego rezygnował z, bo musiał wejść w volvo w nów pewną w pewnym dialogu z władzą dyktatury Alte Musik to naprawdę to bardzo smakowicie brzmi to co pan mówi szkoda, że te książki po polsku nie ma nic się także Macieju nie ma ani granic UE przy wszystkich słuchaczy obiecał, że pani za to ważny będzie brzmiał niech moc zasady języka albańskiego menedżer polskiego na zimne jestem menedżerem tłumaczy się na ten niedzielny, który z 1 dobrze jeśli drużyna z prozaicznej ja proszę bardzo się brać za Ismaila Kadare go, bo te 3 4 rzeczy, które są po polsku no to wszyscy już przed czytali od czekają jakiś nowy fascynujący natomiast podany w pod koniec lat osiemdziesiątych i przesiadek nowa fala literaturze i w sztuce, ale w literaturze brzeskim, aby to było bardziej widoczne, która zaczęła nawet dokonać wiwisekcji końca reżimu końca lat koniku z lat osiemdziesiątych wiadomo było, że ten reżim po śmierci lidera chodzi zależało trochę Woś uczonym piątym roku, choć umarł i wiadomo było, że będzie troszkę lepiej, ale nie było wcale tak najwyraźniej lepiej natomiast w bok wobec artystów trochę ta dyktatura trochę zelżał odrobinę, więc o zmiany dziewiąty rok dziewięćdziesiąty rok to jest taki moment, kiedy naprawdę ujawniła się wracała dyskusja pierwsza fala dyskusji wewnętrznych, a książka Miłosza zniewolony umysł został przełożony na albański Woś wniesionym trzecim roku wydana 10 04. wydał ją pisarz Baśki Ciechu, który był synem na byłego premiera Albanii i wierzę jednocześnie więźniem politycznym, ponieważ ten były premier Albanii mech 3 popełni samobójstwo potem jego rodzina została oskarżona o to, że on został oskarżony dążył był szpiegiem i jego rodzina traf do więzienia i dać im się roku został trącony naprawdę zrozumieć szczytu piramidy władzy do do piekła do doby do dowiezienia burdel 1 z najbardziej znanego im za gorszych więzień dla mam politycznych więźniów w Albanii, więc on sam jak obiegu pytałem później wiele lat później, dlaczego akurat książkę książka Miłosza przełożyła nie inną przyłożyła za miejskie nie służy Spodkiem nie zabraknie, bo to jest przykład 1 jest z języka angielskiego, ale dość dobry, bo jest, bo jest dobrym pisarzem dać im się ich pytałem go kiedyś tam spotkaliśmy się Bogdan, dlaczego akurat tę książkę wygrać ani wraz z innej mało nie wiem Orla można MON mogło się wybrać mogły wybrać auto nie wiem, gdzie Lassa nową klasę, aby można było wygrać nie wiem albo książkę, o ile 2 albo go go w swoje Konrada mnóstwo całą dyskusję Middle Europe tak Kundera on mówi, bo ta książka tłumaczy nas, a jego odpowiedź, że ta książka zniewolony umysł tłumaczy nas wszystkich tych dotykamy tego momentu, kiedy oczywiście są wrogowie dyktatury którym, którzy z samego początku nie współpracują i odsuwają zostają doszczętnie traktowany spotyka je ogromne represje w latach 4 5 4 6, ale większość ludzi po prostu to przyjęły jako Jakub życia i dopiero później się obudziła to mam takich osób w rodzinie więc, więc nie muszę tutaj był daleko szukać sam jestem zresztą taką osobą, gdyby nie 80 dziewiąty rok był pewnie byłbym dzisiaj takim młodym rozczarowanym komunistą może nie wiem w Bogu już zostałem jako dziecko dziesięcioletnie 12 1 3 letnie w 100 odsłonach te trybiki przygotowanie nowego człowieka w dyktaturą albańska działa także nie zostawia w ogóle żadnej żadnej wolności, a zasięg da się to porównać z PRL -em w być może tylko z wczesny stalinizm to proszę wybrać sobie, że w Polsce nic przez 4 0 lat jest to samo co było w w latach 4 8 5 6 5 5 9 3 ten trend ten typ zamordyzmu 1 typ propagandy ten typ mielenia lub innych ludzi i losów ludzkich to badanie trwało nieprzerwanie od czterdziestego piątego do osiemdziesiątego dziewiątego roku dziewięćdziesiątego z małą taką przerwą Zlatan na przełomie lat sześćdziesiątych i początek lat siedemdziesiątych, kiedy reżim trochę zelżał i był taki okres liberalizmu, który został zakończony w tym, że wysłano rzesze artystów do tzw. robót edukacyjnych, czyli w zasadzie nie było już możliwości w ogóle do wypowiadania się do wolnego wypalenia się ze śniegu nie było to co się udało w Albanii, a co się nigdy nie udało w Polsce to był moim zdaniem czynami na tyle ile znam losy pisarzy polskich z pisarzem, by pisać albańskich artystów jest autocenzura w Albanii już od lat sześćdziesiątych pisał, że Lubański działała autocenzura człowiek był przekonany myślę, tyle że jak napisze to to mnie nie nie wydadzą tylko jak napisze to trafi do więzienia i będzie będzie źle dla jego rodzinie jest właściwie od samego początku sam proces twórczy odbyło się w głowie twórcy wszystkim to potem mówili, bo rozmawiam teraz napiszę książkę na temat pamięci po komunizmie w Albanii, więc rozmawiam z wieloma artystami z byłymi pisarzom i pisarzami czynnymi dzisiaj wszyscy to mówią, że od samego początku od momentu, kiedy brał tenże artysta karty albo obrazu w malarz obrazy malowane to wiedział, że musi spełnić pewne podstawowe warunki, bo inaczej nie będzie w ogóle miał, ale życie jest dobrze, a to wróćmy do Ismaela Kadar mówi pan, że z jego książka, która zawiera jakieś ukryte odnoszenia to dzięki temu, że była bardzo silna cenzura straszne rzeczy groziły zapisanie pewnych rzeczy artyści musieli operować symbolami musieli tworzyć taki świat, który dla większości Czytelników nawet był niezrozumiały co, ale dzięki temu w Polsce ich barek rozmywa dbanie również dało się w jaki sposób nawiązać z czytelnikiem inny jakiś kontakt, który byłby niemożliwy w normalnym liberalnym społeczeństwie myślę, że ta, że taka gra była gra w klasy można, by twierdzić albo gra volvo znaczenia ukryte w tym, by wprowadzić ten termin tak gra znaczenie ukryto oznaczało to jak tak jak słynne powiedzenie miało my udajemy, że pracować on będzie nam płacą to my udajemy, że rozumiemy jej tak tak naprawdę rozumiem inaczej, a więc z innego dary lasu to jest to jest prawie definicja metafory to jest bardzo bardzo ważny troska ta być może coś mu podsta w prawdziwej sztuki prawdopodobnie jesteśmy jakoś nikt z nas nie chce pozytywnie mówić o reżimach albo nie robimy tego mówimy jak to dziwnie artyści jest być takim nie to było to byłoby każdy z tych artystów miało jak bio mam dużo dużo rozmów odbywamy z nimi na nów niektóre nagrywane nikt nie nagrywanej, które po prostu dzielimy się wrażeniami, a ich domu i to było stale stała czujność, żeby nie przekroczyć jakieś tam niewidoczne granice, których nikt nie wie, gdzie jest to też jest bardzo zdecydowany spadek te sytuacje, ale przez to w ramach tego tej idei tej tego procesu Kafki grabieże nie wiemy po co ani w gminach, gdzie jest granica, bo jak byśmy wiedzieli, że nie wolno mi nie w zniewolonej banał uderzać, więc przekonanie uderza tak, ale nie wolno też do pana z 2 2 m metr nie wiadomo chwilę się zachowywać to było bardzo się nowe władze Birmy sytuacja Ismail Kadare dokonał jednak, że 1 z jego uratował od samego początku napisał jako młody człowiek czy Jack dwudziesto ośmioletnia napisał powieść o generale włoskim zespole powiedział Paul Bańską jest po Polsce koszt generał mocujemy się nazywał ich domów zostało przełożone na język francuski 6 0 Muz w tym roku przyszło niejakiej mnie niejako przyszedł rozkaz z góry, żeby ten literaturę najnowszą albańską przełożyć na język francuski i ich puścić jako motto osiągnięcie socjalizmu albańskiego sytuacja absolutnie to jest jest zmiana w samo w sobie jest zasługuje na film 5 z nich dalej w realnej i w ich było wybitnym reportażystą trunek, ale Kapuściński, ale został w EuRoPol gazie, że do literatury dowiedział się w w swoich dziennikarski wędrówka o tym, generale i to była historia prawdziwa generał włoski zbierał, a zbierało szczątki żołnierzy włoskich poległ w czasie drugiej światowej na podstawie umowy z rządem albański pomysł, że do Zgierza genialna metafora pokazania tego jacy są jak jak wojna co robi wojna to jest opowieść o wojnie z indyka Albańczyka i Włochach zresztą nie wymienia się w tej książce, że to generał włoski napisał tę książkę wielki sukces natychmiast, ale też nie tak jak dziś tak, żeby od razu go uznać za wybitnego pisarza miał być 9 lat no one służyć ma oswoić Sobański jest było wówczas nie jest nadal bardzo patriarchalnej kwestia wieku pisarz taki pięćdziesięcioletni to wtedy zaczną być tak im o takim mistrzem, a 2 par w Polsce to salonach czterdziesto pięćdziesięcioletnim pisarzem, ale są pisarzami młodego pokolenia radziejowski z 1 z pokolenia na 6 6 + 3 60 plus, więc wybrano tę jego powieść Jura została przełożona na na język na język francuski przez byłego więźnia politycznego, który wychował się w języku francuskim należał do dopłat do arystokracja Pański język francuski dla niego był pierwszym albański był drugi, a ojcu w rejony, więc co przełoży to na francuskiej na zasadzie zmniejszenia o pobytu więzienie, toteż tak jak to było wydano te książki z jego twórcą francuskiej i ona została absolutnie okrzyknięta arcydziełem we Francji w Paryżu i aż do tego momentu kadry został być, ale został został nazwany takimi o albańskich marginesem i zaczął być zapraszany we Francji zaczął jeździć do Francji do Chin do Arabii Saudyjskiej i został takim trochę pisarzem reprezentatywnym dla całego tego tzw. średniego pokolenia a kiedy napisał tę powieść wielka zima czy zima wielkiego z wielkiej samotności to 1 z bohaterów uczynił Endera, choć bohater swoje powieści bardzo realistycznie tak jakby Gorki napisał o Stalinie coś takiego zwolnienia ten typ ujęcia poezja bez histerii hagiografię egzaltacji omawiał sytuację roku sześćdziesiątego kiedy, choć był w Moskwie i się tam ostatecznie Albańscy komuniści podzielili się i od oddzielić od komunistów rosyjskich, choć wtedy wygłosił takie słynne przemówienie, które oskarżył Moskwę oskarżał Chruszczowa o zdradę ideałów Lenina to był taki mit 2 pani, że 1 z mitów do otaczającej kult Outlandera chodzi o KRRiT wykorzystał jako właśnie zderzenie małego Dawida z wielkim Goliatem Chryste, bo ta metafora, którą stosował i nie mogli go, a nie mogli go ELSA są źli ludzie musieliby zakazać jego powieści powiedzieć, że był redakcyjnym że, że euro i no jak to zrobić jak potem usunąć wielkiego wodza z tej wielkiej powieści, której wydana we Francji, więc w tym sensie także na byłą prowadzona na nas wielu poziomach i gadałem korzystał z wielu, a przywileju ze strony władzy był n p. przez wiele lat przewodniczącym frontu Narodowego miał służbowy samochód miał podwójną pensję dostał mieszkanie wielkie budowanie go taki pisarz prorządowej jak Hodża zmarł Kadara napisał wielki wielki artykuł pro NRA chodzi jak niewielki takim typowo typowo biograficznej, ale z drugiej strony cały czas miał obstawę tajnych służb, ale co się stało po osiemdziesiątym dziewiątym roku po dziewięćdziesiątym roku, bo dziesiątym roku gadałem poprosił o azyl polityczny we Francji tuż po mieszczeniu dziesiątego roku w październiku, mówiąc że tym aktem to bardzo bym chciał przyspieszać zmiany polityczne we władanie dziesiątym roku też było wiadomo, że komunizm Gdańsk upadnie to nie ulega wątpliwości natomiast po natomiast o takim nawet rozmawiałem z z z kilkoma osobami teraz, kiedy się skończy komunizm widać Dymek swoją datę końca komunizmu Lema nie było takiego takiego 4 czerwca wyczucia twardziel, toteż jest w Polsce bywało bywa dyskutowany, a on jak dla mnie osobiście dla mnie jak tam wracam w przeszłość to oczywiście o obalenie pomnika lidera, choć 20 lutego 10 01 . roku był takim elementem od końca komunizmu, ale dla mnie pierwszym aktem był Mazowiecki z 2 palcami w parlamencie przysięgę za zaprzysiężenie rządu mazowieckiego w Polsce to zdjęcie trafiło do gazet albańskich, a z trafił p t. że kontrrewolucja, a wygrywa w Polsce i zdrada interesów klasy Robotniczej w Polsce oczywiście miał wtedy 14 lat jednak nie wiedział w ogóle z deszczem to się je miałam jakąś taką mentalną wiedzy na temat Wałęsy i Solidarności tyle co propaganda albańska to co słyszałem jako nastolatek niewielkiej Mazowieckiej zupełnie, a raz widziałem, że stoi z tymi 2 palcami i tak w sejmie i podnosi Terence ruchu to nikt tego nie wie, ale ten znak przez to zdjęcie 3 dół w Albanii i stał się znakiem tych, którzy obalili komunizm naprawdę tak ten znak mazowieckiego stał się znakiem hasło wolność demokracja, że zwyciężymy, ale w dół zjedzie powodowało to niesamowite jak ja oczywiście miałem nie miałem z sposobności spotkać się z premierem Mazowieckim, ale swego czasu, by raz się z nim widziałem podają mu rękę powiedział, że bardzo mu, że bardzo go szanuje nie tylko za to co robi w Polsce zrobił też Bośni po po tym, jak się był premierem i ale zapomniano o tym, powiedzieć, gdy 1 z tych moich żali, że nie będzie mógł panie premierze oto co pan wtedy zrobił to jest właśnie tak ten trend ten symbol wszedł do dołu do Reala historia wróćmy do literatury prosić rząd ma także, kiedy myślimy w Polsce terespolskiej perspektywa Albanii to tym elementem wspólnym społeczeństwa z norweskiego polskiego jest permanentny ciągły wpisana w historię emigracja ta koszyk w zasadzie nie da się literatury polskiej bez literatury emigracyjnej opowiedzieć, ale w przypadku banity tak jest chciał zapytać czy po obaleniu komunizmu jest także, bo nastąpiła olbrzymia gra sadystę nie wiem czy tyle co w Polsce osób czy więcej 1 3 obywateli kraju przebywa poza granicą kraju no właśnie tak pomyślałem, że warto się chwilę na tym zatrzymać i tak w Polsce wyszła książka Anny i pisarza albańskiego, który do Grecji chyba nawet nie rezydentka plany gazetka była dla jest jeszcze są z 2 co najmniej książki Kornelii volvo leasing jest można, by stworzyć taką listę rzeczy, które znajdziemy w polu czy macie na Polski, a który pokazał 1 emigracyjny wymiar literatury albański czy to zdecydowanie czy to jest także tajniki racja działała trochę tak jak pan na początku powiedział w przypadku Mickiewicza im dłużej był o oddalenie od kraju tym gorzej to wpływało na jego twórczość ale kto jest od 20 paru lat co 30 lat z literaturą albańską, czyli emigracja i pomaga tej literaturze nie pomaga przeszkadza ja myślę, że są różne przykłady wymienienie nie poszedłbym tak dalej, żeby generalizować podżegacz są tendencje i na pewno jest tak, że im bliżej roku dziewięćdziesiątego tym uwidocznił się byli pisarze emigracyjni im dalej tego roku i dalej teraz to centrum wszystko życia literackiego to jest dla Deutsche Bahn Albania Kosowo tam Skopje, gdzie się pisze się wydaje książki w języku albańskim, ale z tych pisarzy emigracyjnych pozostało pozostała garstka wciąż aktywnych Kornela roczną przygodę z dnia pisałam list po albańską napisała na bok BMW napisano wystawą wyda swoją powieść napisał, bo po włosku pierwszą, a pod głowę zysku drugą, a też ciekawe symboliczne trochę taki non można się zastanawiać ja się zastanawiam nad tym nadzór nad sensem takiego wyboru, ale nie trzeba spekulować bardziej w stronę etyki psychologii własnej, ale i tej klimat wnętrza rodziny dziś w upalne dni temu raz w tygodniu to mieć taką rozmowę w radiu francuskim pisarzu, który wziął wiele nagród nagrodę otrzymał towar będzie lunch i on n p. będąc pochodzenia, a w Marokańczyk kijem we Francji po zaczął pisać po francusku do tego stopnia to stała się jego druga tak jak pan mówi właśnie ta ojczyzna językowa, a do tego stopnia, że mógł on jest laureatem ilość nagród i we Francji uważany był z francuskiego pisarza co i widmo, czyli takie przejścia są możliwe nie jest to absolutnie rzecz nowa to działo się wcześniej i będzie działać dalej Konrad Korzeniowski prezesi i Jazz Gogol jest hol jeśli, w czym Bronisław Malinowski z antropologiem polskim jazzem morfologię brytyjskim czy Obremski i jak męczy czy Gumplowicz jest socjologiem polskim socjologiem austriackich, ale wyżej dalej da rady gminy w teren w literaturze to też to też takie przykłady nie brakuje, a odżywiania, czyli COS jest poetą greckim ci z poetą śródziemnomorskim czy czy, ale już nie mamy chyba środkowoeuropejskich chyba teraz jak my rozmawiamy w 20 1 8 roku chyba skończyła się 1 ta ojczyzna językowa nim się zaczęła na dobre albo już należy do przeszłości co pan sądzi taka szeroko pojęte Europa środkowa kiwa się nami był kupiony teraz nie zgodził, bo tylko tylko przeżywamy w tym momencie tak koniec pewnej pewnego innego zdarzenia mam nadzieję, że za nie dojdzie do zdarzenia faktycznego to w do takiego dodał przesilenia, w którym może mieć takie skutki bolesnej w jak w latach 30 dwudziesty i trzydziestych miała wrażenie, że jesteśmy w takim momencie, w którym naszej części Europy też globalizację zderza się z 0 Dyrda Derek tradycjonalizm rację, a drudzy globalne to są trendy, które dzieją się trochę poza mamy trochę przychodzą do nas nie pukając do naszych drzwi trochę wchodzą przez okno nadziei zamykamy drzwi i a mnie chodzi tylko migracje chodziło to cały całą sieć powiązań z pełnym życia, ale też uczy się rozwinie i równie literatury, ale nie chodzi tylko Facebook to naprawdę to nie tonie, choć media społecznym społecznościowych nie chodzi o multimedialną rewolucja medialna to uwidoczniło, ale ten dług ten ten trend był wcześniej mam wrażenie, a druga rzecz co widać w Polsce widać też na Bałkanach widać Europy Środkowej to jest, a to reakcja no właśnie NATO NATO na Góźdź z przemian i zmian, a reakcją na złość na nagłość przemian i zmian moim zdaniem jest tłumaczenie doznać zamykamy się w naszej grupie, bo tu jest nam lepiej i Tomasz Skorupa jest najlepsza, ale świetne słowo pan wynalazcy ślimaczy, a nie tak świetne mogę mogę ukraść pan to się drodzy słuchacze drugie słuchaczki, jakbyście mieli problem, kiedy ze znalezieniem opisu tego czegoś co się z nami dzieje jeśli macie nie cudowne zamknięcie się w tej skorupie, w której czujemy się bezpiecznie, bo i które, która zakłada że, że tylko w tej skorupie przetrwamy to nie jest nic nowego literaturze polskiej to jest spór pomiędzy EUWT jest legenda młodej Polski Brzozowskiego to nie jest nim to jest to jest auto jest artyści kupować do Gombrowicza to jest placówka Prusa z 1 strony, których notabene był świetnym pisarzem wybitnym pisarzem i tym cała cała dyskusja o na początku wieku dwudziestego to co my znaczymy jako Polacy tak to nie jest nic nowego tylko, że teraz jestem bardzo widoczny mam wrażenie względu NATO, że to nie jest dyskusja wyłącznie wśród kręgów intelektualnych Amosa chłopstwo umów chłopstwa i robotników sobie tam żyje leży i niech to niech sobie tam żyją pracują leżą w ciele to wracając do do ziemi obiecanej Reymonta natomiast jest to powszechna rzecz po nagle każdy każdy osobno każdy i osobnik płci męskiej albo płci żeńskiej czy to wybito inteligencję to drogę Edyta ma prawo się wypowiadać dziwił włada w takiej inny sposób i PIT uderzenie tego wszystkiego mam wrażenie jest w sprawę, że to on, że przeżywamy to w graniu w volvo w kategoriach zagrożenia nie jestem emigrację nie było nie było migracji wcześniej to nie jest tak nie było wcześniej i dyskusji na temat na temat praw człowieka i t d . tak dalej tylko, że inaczej to się toczyło mam wrażenie, że ten wracał do literatury i obowiązujący tutaj trochę literatura Bańska z literaturą polską, że Żyd, że problematyka jest podobna pytania są bardzo podobne pytania, które stawia po obu ETA Polski dzisiaj są bardzo podobny do pytań, jakie stawia poeta albański beznadziei wciąż żyje w kraju się żyje poza krajem natomiast inne kody kulturowe pewnie do nich się odwołuje się od razu morduje się zupełnie inny kulturowych kodów Adam Zagajewski niż niższego niż poeta w i średniego pokolenia albo zwyczajnie wśród domy, a my powiedział, że jest może może, więc wyciąć gruntów VAT tacy poeci, którzy nawet są tu macie inny język na język Polski ale, którzy stawiają zupełnie inne pytania, bo inaczej patrzą na ten świat, który nas otacza dookoła przez inny Gminny innymi inne okulary czy na pewno słuchaczy czeka 1 rzecz tak w tej w nowym myśleniu czy literackim czy poetyckim czy jakkolwiek co w tych próbach wyrażenia siebie artystycznie wraca przeszłość, a szczególnie ten w element przeszłości, a mianowicie islam albo n p. kilkaset lat funkcjonowania imperium tureckiego w tej części Europy czy to są rzeczy, które dają jakieś ci właśnie dziś kody kulturowe, które można posłużyć w oczywiście nie tylko poetów wraca też czuł pisarzu prozaików ubiegłego, podejmując je szersze formy pisarstwa mam powieści jak kto trafia jak dobra jak to jak to się pojawia jest jednak tendencjom, która jest reakcją na to co było komu system będzie od kiedy religii nie wolno było w ogóle mówić, która właściwie stara się ten element islamu w kulturze albańskiej uwidocznić, a nawet go wywyższać podzielony jest takim głównym komponentem kultury albańskiej co jest nieprawdą, bo komponentem głównym kultura Bański zwiera religijność ani 1 religia, a co łączy stanowisko MON przestano myśleć o mojej rodzinie są im muzułmanie i prawosławnej i brak sieci man można jeszcze, gdzie nie ma żadnego problemu z tym, żeby mówić w tym samym języku i wyraziste sam ten sam kod kulturowy natomiast jest też trend takim, który jest niestety często nabiera on rumieńców politycznych, który podkreśla z takim maniakalnie mu borem, że islam Albanii jest prawie, że znikomy, że nie istnieje wiele czeków ten islam, że jest takim elementem dodatkowym o dalekim narzuconym przez jarzmo Osmański to on i i to jest na różnice polityczne są tutaj Tymon w tej oto w tym kontekście, że muzeum podkreśla, że jesteśmy jej narodem europejskim i zakładamy, że islam jest opcji Europie co jest oczywiście rzeczą wtórną i oczywiście to wie pan tu akurat tak siedzimy w Polsce rozmawiamy o tym kiedy od 3 lat wmawia się, że islam jest jakiś powodów zagrożeniem, bo jeśli gorszy i t d. tak dalej to to ciekawy jest opowiadać o Albanii, której historia i cały kontekst kulturowy pokazuje właśnie tak jak pan podział na 1 stronę w dziele religijność przecież na różne twory państwowe, które ta funkcjonowała zirytowani, a więc siłą rzeczy 1 z tych elementów, ale w biegu w miarę naturalny był islam, ale to wszystko siedziało tu w Europie tak to Song, a hełm to jest bardzo ciekawa opowieść to i ja nie uważam, żeby żeby, żeby islam był były religią nie Europejską o mniejszym stopniu niż inne religie bowiem bardzo proste HOKEJ od kiedy istnieje chrześcijaństwo w Europie powiedzmy załóżmy, że w trzecim wieku naszej wiary niż można było zabrać grupki chrześcijan takie, o których się podzielić, ale ci z ligi Europejskiej został wymyślony w Europie został wymyślony, gdzie indziej czy dlatego, aby Unia na bliskim Wschodzie tak dokładnie, więc islam przychodzi do Europy jej 30 0 lat później wolny na Sycylii, bo woda na Bałkanach chodzić do 2 piętnastym to z jego 13 12 . a w Hiszpanii i modernizacji czas jej rozkwitu Andaluzji więc, a w oczy wiście jest ten element konfliktu religijnego absolutnie pieśń o Rolandzie i t d. nie Unia do tego nie da się unikać, bo to, bo dotąd wynika z ZUS z historii nie nie możemy tego nie możemy tego, ale nie możemy tego unikać mam wrażenie, że tak jak udowadnia, że młody mężczyzna ubrany moim brytyjskim antropologiem trochę Europo ukradła historie, a on sam się do w jego książce kradzież historyk w swojej książce kradzież History górale historia, bo zrobiła też tory ruch po centrze z MFW podczas historia tej naszej małej planety na końcu świata absolutnie nie z Europą centrysta i absolutnie islam nie jest też oczywiście tą drugą stronę może być islam jest nim otworem arabskim jasne, że jest forma arabskim, ale ma silne elementy chrześcijaństwa judaizmu jest również perskim tworem hinduskim indyjskim andaluzyjski te treści są bardzo obecne w islamie i sami też się z wielo wielu religii wielu miejsc jest polifoniczny tak jak zresztą jest przecież są bardzo wiele jest polifoniczny więc, operując na zasadzie na zasadzie stereotypów na zasadzie braku wiedzy naturalnie naturalnie i mamy czarno-biały obraz bezrobocie jesteśmy czy jesteśmy Bobo równie dobrze tak Gorlice szansę być, że chrześcijaństwo jest jest złem, a islam jest dobry i oper on operuje tak samo jak i prostolinijnym czarnobiałym obrazem tylko zdrowie mi trochę ten czarno-biały obraz to wychodzą różne rzeczy, ale ludzie, kiedy ludzie się boją albo są zaniepokojeni to oni nie mają zamiaru szukać detali zastaw należy rozważać różnicę oni po prostu chcą mieć jasno Jasną wizję świata no tak, ale wracają domy do Miłosza i wracają też do albo nawet głębiej do Platona oczywiście prawda jest moim wielkim przyjacielem i dołoży do tej prawdy żyjemy w czasach, kiedy prawda jest relatywizowane no ale mimo wszystko próbuje rozumieć tę wielość pra w w Wilnie 1 prawdę Platona świetnym tutaj towarzyszem tego typu rozmów jeśli komentują rzeczywistość przez cała jego alegoria jaskini to nic innego jak widzimy tylko jakieś cienie nie chcemy, by prawdy widzimy tylko cienie wie, ale cały czas próbował 1 dziecku wyjść z tej jaskini no tak tak tak oczywiście, więc w tym sensie wy albo albo nawet nowe nawet nawet nie muszą się na testach aż tak daleko i jest mnóstwo mnóstwo do autorytetów dla mnie przyznajmy osobiście ludzi mądrych powiedzmy tak w Polsce, chociaż dzisiaj może może są inaczej nazwanej przez pewną część społeczeństwa polskiego w siebie i innych bardzo proste, jeżeli w warunkach demokratycznych nie nazwą jak są, ale mamy w posiadanej w mówi posiadamy w dziejach Polski w wieku dwudziestym całą plejadę ludzi, którzy swoją postawą pokazali, że można inaczej, kiedy cały tłum mówi tak można mówić nie jest się ma tę wolę wewnętrzną i trochę takiego takiego męczyć wy to tak trochę tej tej przyzwoitości osobistej muszę pana podpytać parę rzeczy słuchaczy, by mi nie wybaczyliby mnie zapytał on po pierwsze, gdy 2 szwajcarscy fundusz grający w szwajcarskiej drużynie piłkarskiej piłkarze zostali ukarani klub musi zapłacić pieniądze, dlatego że wykonali gest gest, który w polską wracali oni sami możemy zapłacić taką dwójka trójka, witając się w urzędzie to to są 2 pańscy pił pił karze i kapitan reprezentacji nie stanie, który również świętował tak samo, o czym zapominamy zapominały media polskie bo, bo pokazują mówią tylko dwójce Alma dach piłkarzy szwajcarskich afgańskiego pochodzenia, ale również kapitan reprezentacji świętowało w ten sam sposób czyli, pokazując właściwie tak tak dłonie w kształcie zielonych wziął się w kształcie Orła i tego, że w domyśle to jest czarny Orzeł tak i to jest godło i nie to nie jest żadne gotowość, a zatem polega cała historia całą cała całość żadnej sytuacji ten symbol symbol splecionych tarciach w kształcie Orła 2 dłoni jest symbolem bardzo nowym ten symbolicznie mięso jakieś 5 6 lat wymyślili go kibice, którzy chodzili za ich za za za albańskiej zespołem no i pokazali po prostu ten grzech pokazać swoje przywiązanie do swojego do swojej drużyny ten ten ostatni istniał w latach 2 00 0 ton nie jest znakiem, który utożsamia się dziś oddzielić te same się z ZUS czarnym Orłem dwugłowym, ponieważ Albańscy kibice to robili na widok cieszenia się jak sam jak widać albańska w piłce nożnej wygrywała, a był tak czas, kiedy wygrywała dobre mecze grała nawet bardzo, dobrze więc stało się takim oznaką oznaką takiej takiej właściwie brak ci kibicowskiej, która stała potem z kolei zaczęli innym ludzie przejąć po pierwsze, kilku piłkarzy potem też ludzie ze mną, a dla mnie ten symbol nie jest dla mnie osobiście nie jest jakimś takim, a nie wierzy pan w to, że symbole mogą powstawać wciągu naprawdę krótkiego czasu lub ich znać się bardzo proszę o panu opowiadał o symbolu Victorii zwycięstwa Widzewa, że gazety wydrukowały w Albanii zdjęcie, owszem, premiera mazowieckiego z tym znakiem ludzie zrozumieli to możemy się, o co chodzi absolutnie przeludnienie w ogóle mówić tylko mówi o tym, że on nie jest on nie jest oznaką jakiegoś takiego nacjonalizmu długotrwałego, który dzieje się wiele wiele lat nie jest tak, jakbyśmy powiedzieli no i organizacje różne na czele listy mają swoje symbole i to on nie przykłada żadnej takiej organizacji natomiast sam czarny Orzeł dwugłowy, który jest symbolem obecnym, bo fladze albańskiej godło w godle albańskie państwo albańskiego używa się tej flagi też się przez Albańczyków poza granicami kraju jako taki symbol to jest flagę narodową, a nie tylko flaga Państwowa naturalnie, że jest symbolem albańskim, ale sama rodzinie jest, że ten symbol jest po pierwsze ma rodowód bizantyjskiej po drugie, wprowadził go jerzyka trio to skandal Belg bohater Narodowy albański, którego mit powstał 1 9 wieku po to, by swoją rodzinę, aby podnieść do Włoch statusie społecznym przyda się przydać jej właśnie taki takiego splendoru cesarskiego po trzecie w tym wszyscy ci w mediach polskich, którzy komentują piszą zapominają, że to samo godło ten sam symbol ma również Serbia to, tyle że Serbia ma biały w 2 głowy dwugłowy Orzeł ani czarnej widać w Europie liderem po jak słyszę o tym, że Serbowie się buntują na ten na ten na ten na ten cel, bo jest to tak jakby mi no halo myślę, że w najwięcej radości mieliby Amerykanie którzy, gdy przyjechali do rzeczy ludzie drugiego końca świata próbowali zrozumieć w zasadzie, o co chodzi w tych wszystkich znakach flagach symbole należą bardzo serdecznie do bardzo łatwy do do do hazardu, a 1, ale druga rzecz się nie mieć albo właśnie ta druga rzecz jest jeszcze trudniejszy do wytłumaczenia właśnie to jest przełom, który nastąpił w trwającym wiele lat konflikcie między Grecją, a Macedonią jeśli chodzi o nazwę kraju tak mu mówimy o Macedonii z VAT będzie Macedonii, że bodajże 1 4 obywateli Macedonii i numery to są Albańczycy rak 2 5 % 2 tysiące 2 3 5 proc ludności o macedońskiej to są to są albańskich no dobrze no ale coś co teraz będzie to rzeczywiście to na naszych oczach o ten spór, który jest sporem o coś historie o o sztuce w książkach do historii napisał o nim sporem w dużej mierze o o dziedzictwo nawet nie dziedzictwo palemki symbol, bo to przecież nie jest kwestia tego, że ktoś nagle każe komuś nazwy ulic zmieniać tak może, ale to nie to się kłócą kłócą się o takie poczucie, że albo to jest coś naszego przynależy do naszej szerokiej tożsamości i nie musi wtedy szczegółowo wiedzieć, kto to wymyślił, gdzie i jak, kiedy urodził się umarł tak nie można w soboty z naszą część albo też trochę ich część po USA to dyskusja właśnie ten dach zgadza się z panem do jest tak, że nazwa geograficzna Macedonią, a stosowana od regionu, który był znacznie szerszy niż dzisiejsza Macedonia, a obejmowała również północną Grecję i i kawałek wschodniej Bułgarii to były 3 czy tzw. Macedonii Wardaru skata dzisiejsi mało Macedonia, która ma zmienić nazwę jak wiejska Anwil grecka i Wileńska, która jest, który był garstka to było do roku 1 500 dwunastego, kiedy miał miejsce w myjni trzynastego wystarczy pierwszy podział tych Macedonii w wyniku pierwszej wojnie bałkańskiej i kiedy właściwie Serbia uzyskała pomoc danie Macedonii Wardaru Skunk przy tym od razu zmieniła nazwę na południową Serbię to nie wjechałem pierwszy raz, kiedy ten na złotego do roli Deuter to już nie zmienia, a Macedonią my Macedonią Pińska po wyborach z Macedonią przez Bułgarów, a rynek zyskał też jego magazynowania przez Greków i trafiamy do portfela jego słowa 0 10 02 . Republika Macedonii ogłasza się jako Republika Macedonii, bo taką Janas w w ramach Republiki federacji jest w socjalistycznej Jugosławii żony piątym roku zostaje przyznany został ustalony jako pierwszy kompromis Grecy już raz zgłosili taki kompromis i zgodzili się tej kompromis zdobyć reformy zawodowym była trybuna Jugosłowiańska Republika Macedonii firmom za taki był używany cały czas ten skrót natomiast kiedy natomiast, kiedy jej mocno nie zaczęła budować swoją tożsamość nie tylko poprzez komponent Słowiańskiej, ale też po czystym kontem komponent tak jak wszystkie kraje na Bałkanach, gdzie komponent, ale starożytnego dziedzictwa nie mówiąc tak naprawdę ludzie są bardzo duża masa mocno iński nacjonalistów mówi Aleksander wielkiej e-myto do samo to jest głupota totalna natomiast mówią, że ziemię, gdzie my mieszkamy dzisiaj kiedyś należeli również Aleksandra wielkiego, więc niejako nie koniec częścią naszego dziedzictwa kulturowego, a po i całe to dziedzictwo macedoński i w tym momencie, by Grecy poczuli urażeni ponieważ, a no i Grecji żyją w co w takim przypadku czy New, że świat starożytny był tylko grecki Aris do sądu o dom są barbarzyńcy i NIP i w linii prostej od Greków starożytni jest do Dody do tych dzisiejszej Greków czy jesteś my tradycją wynalezioną w rozumieniu jego wodzą pani Teresa będzie robot absolutnie nie ma żadnego ciągu, bo między 1 na drugim absolutnie nie chodzi tylko o kwestie kwestie tam auto Poland, bo fizycznie, bo nie w tym, że nie jestem dalekie najbardziej tego nie ma ciągłości ideowej po, kiedy powstała Grecja, a on niezależna volvo Woron na początku dziewiętnastego wieku nawiązywała nie do Grecji starożytnej tylko do Grecji bizantyjskiej no właśnie, bo ona była chrześcijańska i była dobrą, o co będziemy do tych barbarzyńców, o których zresztą nie wiedzieliśmy powiem panu i też słuchaczom, żeby wiedzieć Apropos Grekom, a propos Grekom, kiedy zebrał się po raz pierwszy parlament grecki, a złożony z tych ziem buntowników pierwszy raz na obronie pierwsze pytanie, które padły w tym parlamencie było takie w jakim języku będziemy rozmawiać po grecku czy Polbanku wróży połowa tych bojowników dobry, ale boisko mówiłam stacji prawosławnej, którzy mieszkali wyliczyli, że Grecy i tak zamiar banici czy brali czynny udział w rewolucji greckiej piękna historia w procedowaniu mówić wyrzucą, bo jednak zakazu generowania będzie miał teraz zakaz wejścia do tego kraju lub halę zresztą już wszystko jedno to zresztą nie przytaczam te historie czytać tę historię George wina i historyk brytyjski, który napisał wybitną książkę na temat rewolucji greckiej miasto nie jest także petenta od dna przywiązanie do dziedzictwa starożytnej Grecji w Grecji rosło w wieku dziewiętnastym dwudziestym jako swoiste ME jako swoisty kompan komponent tożsamości narodowych i tutaj uwidacznia ten element macedoński i teraz czy Grecji rok dobrze, że w wchodzą w spór z Macedonii argumentem podstawowym Greków gestom ze strony greckiej rządu greckiego był zawsze taki, że to możesz być podstawą do 1 tys ze strony Macedonii na miłość boską jak się porównuje Grecję potencjał gospodarczy wojskowy klub na szczyt w Grecji z tą Macedonia on to jest śmiechu warte przykład podstawowy prosty bardzo Grecja ma 1 300 czołgów Macedonia ma 2 0 Grecja ma 1 1 8 6 1 6 Macedonia ma 0 samolotów atakującej 0 Grecja ma 400  00 0 żołnierzy personelu wojskowego ma cenę w Madrycie 4 000 MW boską, o czym mówimy o jakich tutaj legend morze może być mowy o liczbach czy tu nie chodzi o cyfry liczby tu nie chodzi o realny absolutnie tu chodzi o obrażony właśnie PiS mógłby on był politycznie lalką warto chyba w tym momencie to wiedzieć, że w przypadku wszyscy z macedońskiej stronie z kolei to wyobrażenie miał swoje upust dać się wynieść postaci przebudowy stolicy to nie tylko straty, ale pokazania w formie architektury pomników tak jakby musimy mieć ten namacalny widoczny ślad tego, że jesteśmy częścią tej wielkiej historii czasów Aleksandra macedońskiego to był też reakcją na to, jakie dziś obie strony skalowalność to oczywiście macedońska strona eskalować w ten sposób, że pod podkreślało niedawno gościł dokonała zawłaszczenia wszystkich postaci kulturalnych z tego obszaru, który dziś przypada Macedonii, ale tak z takim podtekstem, że to jednak sąd nasi podczas gdy nie byli wcale ich cerze także nie nie należą do dołu do kultury macedońskiej biskupi, którzy posuwali posługiwali się w języku greckim wyłącznie ani matka Teresa, która nie mówiło wizję macedońskim ani ani nie należę do tej do tej do tej tradycji być może politycy, którzy niekoniecznie wyrażali wyłącznie macedoński punkt widzenia, ale wyrażane w głąb Bułgarskiej punkt widzenia to bohaterowie, których Bułgarzy i razem czekamy historycy się kłócą znalazł się jeszcze 1 element, który o, których mało się bardzo mówi o o w mediach polskich i nie tylko Macedonia z takim trupem w szafie w Grecji na terenie wiejska z 2 powodów po pierwsze, kiedy Grecja uzyskała te obszary cynk cyna w tym roku doszło do pierwszej fali tak naprawdę no czy coś co MON można, by nazwać czystką etniczną pierwsza pierwszy raz z terenów Macedonią Gawronik kiedy, kiedy ich właściwie wszystkich muzułmanów i innych Słowian te zresztą to główna w ramach wymiany między Turcją Grecją przeniesiono idą do Turcji, a właściwie zmuszonej do do wyjazdu do Turcji, a Dudy z Macedonii przybyli Grecji ze głównie z wzorem Grecji osmańskiej którzy, którzy w zasadzie nie czuli się jakoś tak przywiązany do Grecji tak, ale zaczęli mieszkać w tej to trochę tak jak bym to trochę, jakby jak my, bo w przytułku tu proporcje Garde hal trochę jak strach polskich 8 nowo 7 psów na terenie zachodniej zaraz przyjdą Niemcy nam zabierają to jest ten typ myślenia poniekąd zasad część z nich dawno wracała, bo nie była w stanie się odnaleźć tych nowych warunkach tak to prawda co jest największym paradoksem tym tego masowego przesiedlania absolutnie zresztą z resztą traktowano tych Greków przez wiele lat w latach dwudziestych latach trzydziestych Greków do Greków o katolickich traktowany traktowaną w Grecji jako obywatel drugiego drugiej kategorii jako ludzi złych jako orientalnych oniemieli, bo całą po raz kolejny po pokoleń po po kolei kolejny mit nie jest nie obali kolejny mit Grek Zorba słynna melodia mi go mniej to do rzeki San Miki San Teodoro pisał wywodzi się z tradycji muzycznej Rembet IKO, które z tradycją muzyczną Greków Anatoli niskich nie będę go było muzyką z Peru spełnia takich totalnych z Belluno, gdzie ludzie palili haszysz, gdzie narkotyki gdzie, gdzie było to muzyka drugiej kategorii drugiego rzędu muzyką grecką taką pierwszą była muzyka cykl muzyka, a przede wszystkim muzyka on wywiązując się z harmonii bizantyjskiej, a nie styk rytmów orientalnych tej tezie zęby tylko ta muzyka było tępione w latach trzydziestych dwudziestym, bo traktowane te liczby aptek Penderecki umiał słuchać disco polo wszak to jest ten typ testy w porównaniu z całym szacunkiem dla Pendereckiego czas skończyć naszą rozmowę, ale się, gdyż to mocna diagnoza stanu rzeczy stosownie bowiem pozwolić centrów w szafie jest jest też druga czystka etniczna to miejsce w opony podczas wojny domowej w Grecji, gdzie większość tej lewicowej partyzantki to byli Słowianie Maze macedoński Słowianie i toteż jest wpływa do nas tę na ten niechęć do Macedonii to jest bardzo bardzo skomplikowana, że to wymaga bada się, ale już dziś wydaje, że jednak, że inspirowaliśmy słuchaczy, żeby managerów poszukali książek zainteresowali się, że oto otworzyliśmy w tłuszcz głównie pan bramy do arcyciekawego świat, ale pańskie pytanie o CIT dziękuję dr Liedel z hali studium Europy wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA