REKLAMA

Agora z nową strategią na kolejne lata. Co chce osiągnąć?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-06-21 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze, a dziś gościem raportu gospodarczego jest pan Bartosz Hojka prezes Agory współwłaściciela Radia TOK FM wydawcy gazety wyborczej dzień dobry panie prezesie dziękuję panu, żeby państwo reagują prezentowała w ostatnich dniach strategię na najbliższe lata 4 lata, jaką wyższego oraz 4 lata chcielibyśmy, żeby Agora za 4 lata była liderem cyfryzacji mediów w Polsce już dzisiaj jesteśmy liderem cyfryzacji i rynku pracy w zasadzie tworzymy ten rynek Rozwiń » cyfrowych subskrypcji prasy w Polsce kolejnym istotnym etapem dla realizacji tego celu będzie rozpoczęcie uruchomienie procesu cyfryzacji reklamy zewnętrznej w Polsce outdooru bardzo ważnym elementem naszej strategii jest również cyfryzacja Radia i także ta redakcja, w której dzisiaj mam przyjemność gościć jest istotnym elementem strategii rozwoju Agory, więc cyfrowej lider transformacji mediów w Polsce to będzie Agora za 4 lata po drugie, chcielibyśmy, żeby Agora była synonimem premium, żeby oznaczała dla naszych użytkowników Czytelników słuchaczy nie tylko treści premium najwyższej jakości informacji i publicystyka ale, żeby to był również synonim najwyższej jakości oferty dla naszych klientów reklamowych, żeby to gremium miało swoje bardzo istotne miejsce w większości naszych biznesów i po trzecie chcemy być firmą, która odważnie wchodzi w nowe przestrzenie, która bardzo odważnie i energicznie się zmienia, bo tego dzisiaj od nas wymaga gwałtownie zmieniająca się rzeczywistości otoczenie konkurencyjne, czyli nie ma już pojęcia jak tradycyjna spółka mediowa tradycyjny wydawca mediów być może są jeszcze takie podmioty, które moglibyśmy określić w ten sposób my na pewno mamy do dziś mamy aspiracje być bardzo nowoczesną cyfrową szybko zmieniającą się spółką mediową medialna rozrywkową w zasadzie, bo ten element rozrywki dzisiaj stanowi istotne część naszej oferty dla użytkowników, a będzie stanowił jeszcze większą marżę to zaraz będę dopytywał o tę rozrywkę oraz Otóż to jest moja myśl sformułowanie, które także może być interesujące, zwłaszcza jeśli go właśnie jeśli te grupy medialne, a na pewno go Rataje nie kojarzy się z tradycyjnymi mediami czy to hasło cyfryzacji to jest podążanie za rynkiem czy wyzwanie, jakie daje rynek to jest oczekiwanie klientów są odbiorców czy to właściwy jest droga, z której nie ma odwrotu jak to określić tak dokładne, by to jest przede wszystkim podążanie za oczekiwaniem naszych użytkownikowi odbiorców to znaczy chcemy być z naszą ofertą dla nich chcemy im proponować nasze treści czy nasze produkty tam, gdzie oni z nich korzystają oni coraz większym stopniu oni oczywiście korzystają z nich w internacie, a z drugiej strony wszystko wskazuje na to wszystkie trendy i prognozy, że to jest rzeczywiście proces nieodwracalny i że on w najbliższych latach będzie się jeszcze nasilał i to jest także właściwie każde nowe media będą przechodziły taką drogę tak ją tak to należy rozumieć myślę, że tak myślę, że tak zdecydowanie tak ten proces już dzisiaj intensywnie widać w prasie on się również bardzo mocno manifestuje w radiu jak powiedziałem rozpoczyna się intensywna cyfryzacja outdooru ona ma już swój zaawansowany moment na wielu rynkach zachodniej Europy 3 w szczególności w stanach Zjednoczonych albo na niektórych rynkach azjatyckich w Polsce słyszmy dopiero na początku tego procesu to lubi pan te porównania takie międzynarodowe, ale mają znaczenie ale tym bardziej on będzie gwałtowny tak tak, dlatego że wielu tych procesach niektóre rynki zachodnie są od kilka lat przed nami więc, bazując na tych porównaniach na tych wzniesieniach można zwiększą pewnością większym prawdopodobieństwem przewidzieć war to co będzie działo się w Polsce, skąd wiemy, że ten rynek mediów tak jak go nie tylko dzisiaj widzimy, ale tak jak pannę zapowiada, że mógłby wyglądać się patrząc na naszą spółkę, że odbiorcy tego oczekują, że chcą i że będą gotowi także dostosować się do tego jak ten rynek będzie będzie wyglądał w wielu obszarach mamy do czynienia po prostu z globalnymi trendami takim bardzo silnym trendzie jest trend subskrypcji rozwoju biznesów polegających na modelach subskrypcyjnych, gdzie nie kupujemy fizycznych produktów książki i w postaci papierowej czy fizycznej płyty, ale coraz częściej płacimy za dostęp do serwisu, który oferuje nam filmy czy muzykę taki sam trend dotyczy n p. rynku prasowego najwięksi wydawcy światowi dzisiaj rozwijają swoją ofertę dla Czytelników użytkowników właśnie w tym modelu model subskrypcyjny, który cieszy się ogromną popularnością popularnością coraz bardziej rosnącą i Gazeta wyborcza nasz flagowy produkt, jeżeli chodzi o ofertę treści dla naszych Czytelników i użytkowników bardzo intensywnie rozwija się w tym modelu będąc 1 ze światowych liderów, jeżeli chodzi o ofertę subskrypcji w prasie co ciekawe i warte podkreślenia w tym studiu w takim modelu rozwija się również radio TOK FM, które oferuje swoją aplikację model subskrypcyjny dla użytkowników swoich słuchaczy i ta oferta, a to muszę powiedzieć, że jest mniej intuicyjne również cieszy się bardzo dużą popularnością mniej intuicyjne, dlatego że jak świat światem rady zawsze było za darmo, a tutaj z bardzo dużym powodzeniem i sukcesem rozwija się właśnie oferta płatnej subskrypcji aplikacja radiowa i Radia TOK FM, czego zresztą na pańskie ręce całemu zespołowi bardzo serdecznie gratuluję bardzo dziękuję i panie prezesie od sformułowania, którym pan wspomniał na początku ta część rozrywkowa to tak, by nikt nie dają rozbroić ten temat tylko po prostu dobrze zrozumieć co się kryje pod tym hasłem sorry zagrożona to od jakiegoś czasu jest już bardzo istotny element naszego portfela biznesów to znaczy my od 20 1 0 roku jesteśmy operatorem 1 z największych sieci kinowych w Polsce sieci kin Helios zresztą bardzo intensywnie ta sieć rozwijamy rozbudowujemy i w ciągu ostatnich kilku lat zbudowaliśmy kilkadziesiąt nowych kin należących właśnie do tej sieci na kolejne otwarcia już wkrótce m. in . z Blue City Info w Warszawie w galerii libero w Katowicach, więc cały czas ta nasza sieć bardzo intensywnie się rozwija, więc zmiana rynku rozrywki jesteśmy już mocno obecni jest to rynek, który w Polsce rośnie ma dobre perspektywy dalszego dynamicznego wzrostu chcemy z tego wzrostu skorzystać i chcemy rozszerzyć naszą obecność na tym rynku, zwłaszcza na rynku galerii handlowych o kolejne elementy naszej oferty kolejne elementy to większa obecność w sektorze gastronomicznym i rozbudowana oferta rozrywki dla rodzin z dziećmi, które teraz więcej czasu spędzają w galeriach handlowych galeriach handlowych nie oponował, że zmiany regulacyjne po, których doświadczyliśmy w tym roku, ale one będą postępowały do tych niedziel wyłączających handel wielkopowierzchniowy formatach będzie przybywało no, chyba że oczywiście ustawodawca zdecydował się odwrócić tę tendencję na razie jednak mamy realia takie, jakie nie staram się zrelacjonować to on nie stoi w sprzeczności z zasad New przeciwnie najpierw chcę powiedzieć, że jeżeli chodzi o galerie handlowe mamy do czynienia z bardzo silnym trendem to znaczy galerie handlowe są coraz mniej handlowe, bo handel coraz bardziej przenosi się do internetu, a coraz cięższe i coraz bardziej są miejscami spędzania wolnego czasu i rozrywki ta przestrzeń przeznaczona na rozrywkę w galeriach handlowych w ciągu ostatnich kilku lat się podwoiła i wg wszelkich prognoz ten trend będzie się jeszcze nasilała z tego trendu chcemy skorzystać natomiast to, że wprowadzono nie handlowe niedziele i że tych niedziel będzie jeszcze więcej jest w zasadzie najlepszym momentem, żeby na ten rynek wejść to znaczy właśnie dziś właśnie z tego powodu galeriom handlowym w Polsce bardziej niż kiedykolwiek zależy na tym, żeby rozbudować swoją ofertę rozrywkową i spędzania wolnego czasu dla klientów, którzy w niedzielę nie będą mogli odwiedzić galerii handlowych za względu na robienie zakupów czy ten nie musi stać w sprzeczności przeciwnie uważam, że to jest bardzo dobrym momencie bardzo dobra okazja, bo tak jak mówię galerię potrzebują innych niż tylko handel powodów, żeby zaprosić, zwłaszcza w niedzielę klientów do siebie, a ten biznes gastronomiczny, którym pan wspomina on także wiąże się z galeriami tak wg badań i 2 najpopularniejsze sposoby spędzania wolnego czasu przez Polaków w galeriach handlowych to jest kino i na tym rynku jesteśmy obecnie drugim co do popularności jest spędzanie czasu w restauracjach my zresztą jesteśmy na tym rynku również już obecni, dlatego że za każdym z naszych inni działają kawiarnie i bary, więc i z tymi kawiarniami barami jesteśmy już ponad 40 DAG handlowych w Polsce, więc dla nas to jest jego naturalne rozszerzenie naszej obecności w tej przestrzeni no dobrze to te pytania mogą ewentualne zmiany regulacyjne czy ryzyka regulacyjnego do można było nazwa związana z tą rozrywkową częścią ale, gdybyśmy wrócili do sprawy mediów i rozwoju mediów pan mówił o cyfryzacji to jest trend, który wydaje się oczywiste, ale z drugiej strony Polska no tak się to powiedzieć czy jest jakiś sposób specyficzne ciągle słyszymy nawet jeśli nie możemy go przeczytać to słyszymy o tym, że może pojawić jakaś jakiś jakiegoś rodzaju do regulowania rynku medialnego tutaj najbardziej popularnym słowem słowami jest repolonizacja jest koncentracja to musi się wpisywać wpisuje się takie ryzyko strategia Igor w każdą stratę nie muszą się wpisywać różnego rodzaju ryzyka znaczy generalnie nie ma biznesu bez ryzyka, a ryzyka trzeba monitorować ryzyka trzeba ograniczać, ale trzeba się liczyć z tym, że w każdym biznesie istnieje jakiś poziom ryzyka to po pierwsze po drugie media ze swojej natury co do zasady w wielu swoich obszarach są biznesem regulowanym natomiast w istocie w ostatnim czasie w ostatnich miesiącach latach na poziomie europejskim na poziomie krajowym w tym obszarze regulacji mamy do czynienia z wieloma różnymi zmianami, które czasem uczciwie powiedzieć pogłębiają poczucie niepewności co do prowadzenia tego biznesu to znaczy są nowe regulacje, które istotnie zmieniają krajobraz mediów na poziomie europejskim to jest n p. rodu to są kolejne regulacje, które są w przygotowaniu n p. e-privacy, jakby te rozwiązania mają już dzisiaj wpły w na działalność mediów i będą miały w przyszłości na poziomie krajowym to są również różnego rodzaju regulacje, które dotykają rynku mediów w poszczególnych punktach ich działalności najdroższe jest nieustająco wisząca w powietrzu zapowiedź wprowadzenia ewentualnego jakichś regulacji dotyczącej rzeczywiście czy to repolonizacji czy to dekoncentracji mediów tego do końca nie wiemy, bo nie znamy dzisiaj żadnych założeń dla takiej ustawy czy takiej regulacji albo jakiejś ewentualnej nowelizacji istniejących ustaw wiemy tylko o spekulacjach w związku z tym no do spekulacji i trudno się odnosić myślę, że najlepszą postawą, jaką mogą przyjąć w takiej sytuacji firmy działające na tym rynku to po prostu mu robić swoje konto jest na koniec, gdy zaczynaliśmy naszą rozmowę mówi pan o tych z cyfryzacji potem o tych kolejnych wątkach to jak rozumiem możemy to podsumować sformułowaniem transformacja no ale wszystko kosztuje nie wypada w raporcie gospodarczym nie powiedzieć o pieniądzach, a z pieniędzmi naszym najważniejszym celem w tej strategii na najbliższe 4 lata jest przede wszystkim zrealizowanie tych zadań, które spowodują, że my tych pieniędzy będziemy więcej zarabiać 2 najważniejsze cele, które postawiliśmy sobie to jest duży wzrost przychodów o prawie pół miliarda złotych do miliarda 6 100  000 000 zł w 20 2 2 roku i solidna poprawa rentowności to oczywiście wymaga dużych inwestycji szacujemy, że suma tych inwestycji wyniesie prawie miliard złotych w okresie najbliższych 4 lat, ale naszym najważniejszym celem, gdy będziemy te inwestycje realizować te decyzje inwestycyjne podejmować i jest właśnie poprawa duży wzrost przychodów i poprawa wyników operacyjnych do poziomu jak powiedziałem powyżej 200  000 000 zł EBITDA w MON Bartosz Hojka prezes Agory wydawcy GazetyWyborczej i słów właściciela Radia TOK FM bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA