REKLAMA

O wystawie "Perspektywa wieku dojrzewania - Szapocznikow, Wróblewski, Wajda"

Data emisji:
2018-06-28 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

Ich młodzieńcze lata zniszczyła wojna - o wystawie "Perspektywa wieku dojrzewania - Szapocznikow, Wróblewski, Wajda" w Muzeum Śląskim w Katowicach.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andrzej materia witamy państwa jak zawsze serdecznie w czwartek po czternasty 40 spotykamy się, by rozmawiać o sztuce w studiu historyk krytyk sztuki Anda Rottenberg dzień dobry pani Janda w Chinach wyceniano, a dzisiaj najbardziej to jednak w roli kuratorki wystaw i ja wiem, że pani za chwilę powie ja bardzo nie lubię mówić o tym co robię, ale anteną poza anteną pani nie lubił mówić czy na antenie RG mówicie koncerty poza anteną PTF nepotyzm pani Anna taki mecz szczególny Rozwiń » tak zachwala na nich, chyba że będę się muszę przyznać do winy to wtedy ta nie to chyba nie będzie jednak mimo wszystko publiczny akt ekspiacji jakakolwiek, gdybym miała być całkiem szczera to powiedziałbym tak wystawa prezentuje w tym wieku dojrzewania Szapocznikow Wróblewski Wajda to jest wystawa, której kuratorką jest Anda Rottenberg wystawę można oglądać w muzeum śląskim ma wzeszłym tygodniu odbył się wernisaż pokaz dla dziennikarzy ne miałam przyjemność uczestniczyć w tych wydarzeniach obejrzeć w pani najnowszą wystawę i nie wiem czy to jest dobra rekomendacja, ale wyszłam chora z muzeum Śląskiego to bardzo pani filmach w wyszłam chore, bo nie może wyjść zdrowy człowiek, który się zderza z perspektywą wieku dojrzewania tych trojga artystów akurat pani Anna no to jest on no pozostało w jej twórczości tego czym oni żyli, kiedy zamieniali się z dzieci w osoby dorosłe, a ponieważ wojna zastała właśnie w tym trudnym dla każdego człowieka w okresie i teraz proszę wyobrazić, że pani Józefa jest wojna badani 12 albo 1 2 i pół roku i wali się ani świat umiera, a nie dojdzie albo zabity w pani z matką prześwietlają aniołów zmienia się władze jest pani świadkiem egzekucji widzi pani dookoła śmierć, jakby się pani czuła dorośli tego nie mogli znieść chcę powiedzieć tylko, tyle że przecież ta trójka wybitnych polskich twórców, czyli osób nadwrażliwych to by oni przeżyli i mogli coś z tym zrobić tak nazywała natomiast oni byli nieliczni większość z nich przeżyła też wśród ich równolatków koledzy z oddziału Wajdy zginęli, bo ktoś wsypał on został sam nosił ukrywał w Cracovii prawda wokół Szapocznikow wszyscy dookoła szli do gazu, a jej się udało bardzo szczęśliwie opracowana w fabryce broni do góry daniną szczęście w błędzie relatywne Wróblewski, który był ku temu pies pielęgnowany przez mamusie delikatnym chłopcem miał mieszkało w niej nie ruszał się 6 × niż wymienione tam władze i każda władza nie za swoje represji, więc to są takie można powiedzieć do do pewnego stopnia ich w przypadku Aliny Szapocznikow najbardziej zaryzykowałbym, że widoczna zdruzgotane życiorysem Targ, a rok to były życiorysy 5 lat wchodzenia dorosłość 6, a zaważyły na całym życiu innych całej twórczości od nich jest także Wróblewski namalował serię zestrzeleń i się z tym tematem pożegnał się nie zwracała na niego w jego twórczości w do końca życia włącznie z ostatnim niektórzy twierdzą, że nie jest malowanym obrazem Szapocznikow, która po wojnie chorowała kilkakrotnie wreszcie coś jeszcze zmiana nie tylko na co dzień, kiedy była więźniarką, ale również po wojnie, kiedy już ma wolną kobietą, która firmowała życie właściwie ta w stałej twórczość dotknięta była znaleźć tu i teraz bardzo byśmy chcieli państwu opowiadać jak i rzeczy lekkie łatwe i przyjemne, ale tak się składa, że ta historia tych zdruzgotany ich życiorysów typu można powiedzieć jednostkowy wycinki losów wplątany w wielką historię są z 1 strony konstytuujący naszą polską historię futbolu wieszczą absolutnym kim jesteśmy dzisiaj również, a z drugiej jest to ich osobistą narracją, która i o tym jest też pani wystawę ma wiele punktów wspólnych od pani w Ełku jako pierwsza zobaczyła punkty wspólne w ich twórczości już abstrahuję w tej chwili z tego, że Wajda z Wróblewskim byli przyjaciółmi, ale to im to nie o to chodzi tam znacznie więcej tak oczywiście ja bym się obawiałam czy wielkie porządki na Wyczerp w jej oczywiście pewnie ich niewyczerpane, ale wiele znam bardzo dużo wspólnych wątków Szapocznikow Wróblewskiego oni się znali Ależ nie przyjaźnili mieszkali w innych może nie zdążyli się zaprzyjaźnić, ponieważ Wróblewski młody umarł przed październikowym wyszła ze swoją sztuką znacznie później niż on w sensie dojrzewania w tym w Paryżu spotkali się na wystawie w Arsenale przeci w wojnie przeci w faszyzmowi pięćdziesiątym piątym roku przeprosi go dostać tę drugą nagrodę obraz Wróblewskiego nie został zauważony i w ogóle nie został zauważony długi czas w MO no bo był uznawany za 2 film, a po pierwszym był figura w tym w 2 tysiące piątym roku inie ekspresyjny, kiedy Polska sztuka wyrywała się z okowów socrealizmu ten finał w dobrej prasy przestał być nowoczesnym, a więc bardzo dużo tych wątków nagle udało mi się odnaleźć przede wszystkim przez reprezentacje, a po kawałku owalnej chciał przez to fragmentaryczny Alicji chciał mu Wróblewskiego tanich jak taki biologicznym jak Szapocznikow one się zajmuje rzeczywiście chciałem, ale dalej są przecież oczywiste elementy jego twórczości właśnie obraz wojny, który się zabiera się w parcele oficjalna jest też dużo wątków, których w rajdach w jaki sposób nie wprost i oczywiście nie obraził w bezpośrednim, ale w pewnych relacjach odwołuje się też Szapocznikow ze statusu i wydało mi się, że jeżeli te opowieści te opowieści Wajdy wyniesionym używają języka filmowego w jest trudniej jak by związać z nieruchomą twórczością zarówno rzeźbiarską leki malarską, ale jeżeli ktoś będzie chciał się zastanowić nad sensem wybranych fragmentów i zderzenie tych fragmentów ze sobą filmowi Wajdy to myślę, że uda mi się podążyć za moimi intuicjami bardzo wszystko, zanim policja oczywiście tak to dosyć bym powiedział solidnie udokumentowane intuicję wystawa jest podzielona na takie obszary nie boję się użyć słowa boksy, ale na co się w rodzaju klatek czek jest moty w kraty taki charakterystyczny dla twórczości Wajdy prawda i dlatego też wyglądała jak i reżysera filmów tak to był hołd dla Wajdy i jego obsesji kraty zamknięcia a kiedy w, którym nie jest murem on widzi życzymy Sylwię widzowie też widzimy nadzieję w Szwecji ratunku, ale dosadniej one w Kanadzie przestaje być dostępne, bo przejście na drugą stronę na Maca KRASP rys obecnie bardzo wielu filmach Wajdy nie tylko w klasycznym w kanale czy nie tylko w pokoleniu, kiedy krata z właściwie uniemożliwia ucieczkę jeśli Kroner, ale bardzo wiele innych firm w 2 Ns uznałem, że to, że może ten moty w kraty, które prowadzi lider przez ekspozycję będzie na miejscu w tym momencie tak rzeczywiście je na próbowała mnie wiezie ze sobą różne wątki w związku z tym wybieram różne motywy i koncentrować się w różnych miejscach na różnych sprawach nie jest wystawach chronologiczne, aczkolwiek zaczyna się od 2 Milena etycznych rozstrzelani Wróblewskiego, ale też jest szofer jest moty w współczesnego jest apokalipsa tak dla lubelskiego był to pojazd w autobusie samochód, a dla Wajdy pociąg, który wozi na śmierć i Wróblewskiego była też lekcje indywidualne, a dla Wajdy Myszor i dla Szapocznikow też masowo Szapocznikow było różnie, bo ona nie chciała mówi sierż owo o wojnie ona cały czas nawet jak zrobiła tego przyjmowanego tomu wierszy o mnie to w Dublinie na ten temat jest to bada czy pisze Urszula Czartoryska zastrzega, że ekshumowany szczątki wojen i jej figury lepione fragmentów oblane betonem on na odnowę w umowach ulepić z fragmentów ciał od nowa żywą pasztet na dach IBM na delisting na kobietę Róża to naprawdę były truchła w i ten ten moment, w którym one zaczęły odpadać kawałki ciał w nogach brzuchu pierwsza używka kawałek twarzy to co w moim przekonaniu to była też próba oddania tego Szymonem do czynienia uwaga techniczna dla widzów wystawy perspektywa wieku dojrzewania Szapocznikow Wróblewski Wajda w muzeum śląskim jest następująca, gdyby te obszary te pomieszczenia próbować oglądać jako całości chodzi o to by móc dotknąć tej tej koncepcji tej myśli tej pani wypowiedzi, bo to jest też pani wypowiedź na temat tych artystów chciałem, żeby tak było, tym bardziej że w no to jest pierwsza próba zderzenia 2 części tej roli tej trójki twórców najwybitniejszych w Polsce historycznie patrząc jak i nie tylko z tego powodu jest to wystawa ważna nie będę ukrywać, że nie niełatwa w odbiorze ale, ale jak może być wystawa poświęcona takiemu tematowi gratuluję pani Janda nie wiem czy w wesela zostanie dobrze odebrana nie jest to wystawa wysłała, ale trudno wesołość, kiedy się myśli o wojnie i ja bardzo chciałam, żeby zostawił żonę taką refleksję nad zwiedzającym, że wojna nie ma dobrych stron to właśnie powiedziała pani na otwarcie wystawy ci, którzy twierdzą, że wojna ma jakieś dobre strony bardzo bardzo się mylą takie ma przekonywać wystawę perspektywa wieku dojrzewania Szapocznikow Wróblewski Wajdę muzeum śląskie w Katowicach rzecz jasna do 30 września jeszcze na koniec dodam, że jest na tej wystawie dużo obiektów, których nie da się gdzieś na co dzień zobaczyć w jakimś innym muzeum albo trzeba by pół świata on jest jakimś 1 miejscu tak samo osądem dzieła, których rozlicza się, bo nigdy wcześniej nie widziałam na żywo z błotem na co najmniej kilka zaskakujących rzeczy nie wspominając już o notatkach Andrzeja Wajdy zerwie i zgonach na jego rysunkach na odwrotny od prywatnych stronach sceny opisów widać to pokazy warsztaty Wajdy jego próby w wizualizacji tego co ma jutro nakręcić barwy to jest ciekawe studyjne studyjny fragment jego twórczość zaprosimy państwa zatem do muzeum Śląskiego i bandy materia spotkamy się jak zwykle za tydzień po czternasty 40 Andy Rottenberg i Anna Wacławik korki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!