REKLAMA

Czy polityka rowerowa może łączyć mieszkańców miast?

Skołowani
Data emisji:
2018-06-30 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani jak co tydzień ruchu o bezpieczeństwie drogowym dzisiaj proszę państwa porozmawiamy z bardzo dużo o tym jak rower jest postrzegany w świecie jako 1 z elementów transportu, bo niewątpliwie tak jest, ale porównamy trochę kraje do Polski, a to wszystko, dlatego że 2 tygodnie temu odbyła się 1 z największych konferencji związana z ruchem rowerowym Velocity i w tym roku była w Rio de Janeiro na niej był obecny Rozwiń » tutaj teraz dzisiaj w studiu Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów bardzo dobrze znana osoba Anne słuchaczom skołowany, gdzie dobro wieża w energię i jakoś udało się tak zrobić, że jesteś w studiu przy okazji był w Warce do Warszawy przyjechała się promować książkę miasto na plus, której w, której autorem jest też 1 z 1 z rozdziałów no rozmawiać o tym z Agatą Kowalską analizy można odsłuchać odnaleźć z aplikacji mobilnej na archiwum Radia TOK FM na stronie TOK FM PL zachęcam zachęcam bardzo fajna książka przede mną jeszcze trochę rozdziałów zostało, więc nie będę się wypowiadać w całości, ale nawet, jeżeli państwo mają ochotę to to można znaleźć tę książkę właśnie Velocity i jeżeli chodzi o to konferencji Velocity to ona już jest od lat tam 8 trochę winnej formule ona była, ale jednak trwa przez wiele wiele lat ja pamiętam, gdy jest właśnie prowadziliśmy schowanych za Agatą Kowalską zresztą Agata była na 1 z tych na konferencji to dla nas była bardzo odkrywcza, ponieważ ona pokazywała przez pryzmat gości i przez to kto tam przyjeżdżał i co mówił jak opowiadał to, że polityką rowerową można nie tylko zachęcać ludzi do aktywności, ale zmienia w ogóle przestrzeni w miastach i to było jakieś 5 6 lat temu jak o tym, rozmawialiśmy, ale teraz wygląda to założenia tych konferencji Velocity i ja mam wrażenie, że w świecie to się bardzo dużo zmieniło pod względem polityki rowerowej prowadzonej w miastach metro, choć stajemy jednak od tego wszystkiego jak Polska i kiedy ta konferencja powstał w latach osiemdziesiątych to co było w Ursusie spotykali aktywiści z różnych krajów i rozmawiali o tym co się dzieje, jakie są lepsze praktyki w, kiedy nastąpiło to zmiany Formuły to z profesjonalizmu wam się, że tak brzydko powiem ta konferencja w związku z tym tam są aktywiści stanowią mniejszość są przede wszystkim urzędnicy politycy przede wszystkim samorządowcy, ale również naukowcy, którzy to, badając bardzo bliska zarówno pod pod wpływem bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale również zmiany zachowań jak za jak prawda zachęcać ich, ale również biznes, bo rowery te coraz większy biznes stanie się to ważna część i rekreacji i turystyki i transportu i po prostu też miasta i samorządy rozumieją, że to jest bardzo ważne, żeby do swojego kraju prawda zachęcać turystów rowerowych i do swojego miasta schładzać najbardziej zdolnych pracowników tych, którzy będą chcieli do pracy, gdy życiowego nawet w stanach Zjednoczonych i inni nawet w Ameryce Południowej no tak właśnie w tym roku konferencja odbyła się w Rio, gdyż miasto jest, że na jego po prostu kandydował takie się raduje mnie do igrzysk olimpijskich, ale to właśnie moje, bo byłem trochę pytań niestety czy to ma znaczenie, w którym miejscu się odbywa to 0 konferencja, czyli przy wyborze tego miejsca docelowego dość, że w tym miejscu co się wydarzyło bardzo ciekawego i warto to pokazać szeroko rozumiane są światowi czy wręcz przeciwnie są to miejsca, w których trzeba coś zrobić i one są na początku, jakby swojej przygody rowerowej w czasie to mówi profesor kule dymu kapitan obie odpowiedzi są prawidłowe tak z 1 strony oczywiście, żeby zmieścić się była konferencja to władze muszą być chętny lub szatą konferencje zorganizować z drugiej strony no poza być może wzeszłym roku w Holandii, gdzie już uważają, że do wszystkiego doszli, a i tak jeszcze dużo pracy zostało chodzi o to, żeby z 1 strony się pochwalić z drugiej strony też pisze się nauczyć w Rio de Janeiro testy nie do uwierzenia wszystko jest olbrzymia metropolia w 40 % dostaw odbywa się na rowerach towarowych, jeżeli chodzi o dostawy żywności rwetes sięga ponad 50 % i nie sposób się obejrzeć w którymkolwiek miejscu mówi, żeby nie zobaczyć dwu lub trójkołowego roweru towarowego jest to chociażby prawda musimy zachować Europejczycy tutaj prawda to nie jest tak, że my pouczamy cały świat, gdzie się też ciekawe rzeczy na całym świecie i warto też je podpatrywać w Rosji i co drugi rok odbywa się w Europie co drugi praktycznie zerowe Rosji Global i wtedy z zasady dzieje się, gdzie indziej 2 lata temu było w Tajwanie 4 lata temu w Australii 6 lat temu warunków to mój pierwszy w Rosji kii i naprawdę przede wszystkim czemu też się odbywa w różnych częściach świata nowo są ci tak jak, do których należę, którzy jeżdżą na każdą edycję, a wiadomo, że w tym roku było bardzo dużo osób z całej Ameryki Łacińskiej od Meksyku, gdzie się odbędzie kolejne międzynarodowe Brescia 2 lata aż połowa dla Argentyny i te wszystkie państwa w atesty przegraliśmy ostatni mecz piłkarzy śmiech w klubie w każdym razie ich w ogóle konferencja odbywała się tym razem nie tylko po angielsku, ale również po hiszpańsku portugalsku przypomną słuchaczom, że w całej Ameryce Łacińskiej szły po hiszpańsku za wyjątkiem Brazylii dzisiaj po portugalsku też Toruń pod batutą portugalskiego nieco odbiegać bez deszczu wymawia SLD mamy i to było bardzo ciekawe doświadczenie, bo wszystkie konferencje były tłumaczone symultanicznie we wszystkich wszystko, czyli dziś mówią tylko po portugalsku tylko po hiszpańsku tkwi po angielsku można było z każdym porozmawiać to to też było bardzo takie odkrywcze, że mówimy w różnych językach mówił dokładnie tym samym BIK stop miejmy nadzieję ale, gdybyś miał powiedzieć, bo jednak polityką rowerową na początku zajmowała się Francuzkom później Europejski czy w podejściu planowania w ogóle tej polityki różni się Ameryka łacińska czy też Południowa od tego co się dzieje w Europie czy jednak są jakich rzeczy bardzo podobne względy wręcz bliźniacze, które są potrzebne do tego, żeby rozwijać to turystyka nie tylko rowerową, ale też właśnie przemieszczanie się przede wszystkim miasta jako normalny środek transportu oczywiście sposób zarządzania miastem w Ameryce Łacińskiej wygląda zupełnie inaczej niż w Europie jest bardziej chaos rodziny tak dużo więcej szaleństwa jest ogólnie dużą mniejszością ściągalność podatku w związku z tym co państwo ma do dyspozycji inne środki i t d . jest jednak zupełnie inaczej wygląda, ale mimo tego n p . no via uruchomiło rower publiczny, który bardzo dobrze funkcjonuje w sensie ilości zajęć na dobę i inwestują głównie transport publiczny oczywiście są bardzo liczne kolejki, żeby dokonać stamtąd są liczne wzgórza, ale również nowoczesne tramwaje zarówno na Górki wjeżdżają takie stare tramwaje takie podobnego w Lizbonie malutkie króciutkie tunelem pod Ostrołęką wjeżdżają, jaki takie długie stumetrowy takiej IS w Warszawie niskopodłogowe, a być może nowocześnie szych miastach w Polsce jest to i teraz taki kontrakt między taką ulicą, gdzie są zdezelowane fasadę list i bardzo stare samochody w ogóle są z tt volkswagena takie wyprodukowane jeszcze całkiem niedawno i widać, gdy żona ulicach, a z drugiej strony widzimy bardzo nowoczesny rower publiczny bardzo nowoczesny transport zbiorowy zarówno autobusy bardzo nowoczesne leki i tramwaje, więc to jest taki taki świat kontrastów jest bardzo dużo kolegów i bardzo dużo też kontrastów innych niż u nich niższy niż kolorowym jednak też bardzo duża bieda w związku, z czym jednak to, żeby umożliwić komunikację rowerową też po prostu umożliwić pewnej części społeczeństwa bada funkcjonowanie to, czego jednak już w Europie na szczęście nie pamiętam, ale też bardzo ciekawe i myślę, że do, czego wrócimy, bo skrót informacji przed nami właśnie jak torze w tych na pozór ma mogłoby się wydawać biedniejszych krajach, gdzie ta bieda jest zdecydowanie większa niż jednak w większości krajów Unii Unii Europejskiej czy też w ogóle w Europie to nie pomaga dla kreowania polityki transportowej właśnie pod rower, bo rower jest bardzo tanim środkiem transportu, ale to pozwoli, że po skuciu informacji Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów rozmawiamy, a propos konferencji Velocity i tak się odbyła między dwunastym, a 1 5 czerwca już 2 tygodnie temu na dopiero teraz okazja była Oliwia Warszawę, więc Mann, który był obecny na w Rosji dziwne po skosie informacji wracamy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu dalej Olivier Schneider francuski federacji użytkowników roweru Olivier był na konferencji Velocity i która odbyła się w Rio de Janeiro między 1 2 ma 15 czerwca jest to jest chyba największa jest jednak nim być największa konferencja LOK i jeżeli chodzi o politykę rowerową zakończyliśmy poprzednią część na tym, że Rio de Janeiro i tam w ogóle w Brazylii jest dość duża bieda i tak jak ja powiedziałem może to jest błędna, ale rower jest bardzo tanim środkiem transportu nie wymaga wystarczy go kupić jak w jakimś stopniu utrzymać co też nie jest wymaga bardzo dużych środków i można się przemieszczać na spore odległości Rio de Janeiro to bardzo duże miasto położone na wzgórzach co niektórym może to utrudniać GE moje pytanie właśnie brzmi czy jednak ta bieda wbrew pozorom co jest może zbyt dużym pójściem do przodu, ale ona nie ułatwia właśnie on kreowania polityki właśnie rowerowej wmieście cięższe to nie jest także jest aż tak wielka bieda w Brazylii minimalna płaca nie jest winna niższe niż w Polsce, ale jest dużo większe rozwarstwienie społeczne ograniczenie ich średnia może PKB na mieszkańca podobne, ale jak po równo 10 % najbogatszych dziś koncerny najbiedniejszych to wyjdzie dużo ziemia różnica większa szczególnie klasy średniej ma, służąc tak każde mieszkanie ma, ale drzwi dla właścicieli, lecz dla służących przychodzenie tam gotują słuszny interes innego jednak troszkę tak mam dziewiętnastowieczne bliżej bylibyśmy po europejsku klimat, ale nikt z tak nie jest kimś interesują politycy czy politycy interesują się klasą średnią czy właśnie tymi najbiedniejszymi, bo być może ci najbiedniejsi nawet nie głosują i t d. między, bo trochę to jest postawione w tym czym powinni się politycy interesować, jakim faktycznie się interesują nas, ale lont dziś możecie zaskoczyć czy wydają się, że naprawdę wszyscy w Rio, czyli tzw. talią kart wstępu mieszkańcy Rio wszyscy kochają rowery testy i to nawet widać w stosunkach jest dużo gorsza infrastruktura i większość europejskich państ w jest układ drogowy to są już Copacabana Ipanema 2 2 i pytam czy resort zapewnia też przy okazji można tak jak inni w ogóle są oglądane kiedyś, że do końca każdy może zawrócić jeszcze raz tuż przy tak wygląda po obu stronach plaży w jednych drugimi zwrotnice tramwajowe ale wszyscy naprawdę bardzo lubią COVEC i rowerzystów i ściągają do do Paryża Warszawy czy Senat Berlina dużo mniej doświadczonym kierowców łamiących czak więcej niż zachowujących Czechem prawą stroną jezdni ciekła krew muszę skręcić w lewo czy hal pod prąd akurat nie było znani artyści jak jednak nie dotyczy to one po prostu domyślnie tak samo jak na czerwonym po dwudziestej drugiej wszyscy przyjeżdżają nawet samochodem po prostu tak jest przyjęte z zewnątrz zwalniano czerwony od tej czy w takim razie w Rosji i w Rio de Janeiro pozwoliło ci znaleźć odpowiedź, dlaczego tam taki jest, dlaczego tak ten rower jest uwielbiany czy i myślę, że wszyscy lubią rower, bo jeżdżenie na rowerze jest przyjemne do nich jest ciepła tak też jest pagórkowata, ale z ciepłą i bez wyjazdu na rowerze jest tam jest tak pięknie w ogóle tak, aby z 5 i położone miasto w co wszystkie te twory skalne i może i plaża i palmy, pozując na rowerze jest przyjemna i każdy zespół marzą o tym, żeby móc słyszy się przemieszczać na rowerze i to tak ta świadomość nie zaskoczyła rozmawiałem z taksówkarzem, który śmieszy jadąc na lotnisko jak mieliśmy rowerzysta mógł być, że źle, że te rowery są bardzo bardzo ważnym słyszą bez tych rowerów zrobili taką ciężko jest przypomnieć rozmowę z polskim taksówkarzem zimno zbierano do nowo się widzi się do tego zmierzam, że coś co my możemy wyciągnąć właśnie takiego pięknego słonecznego Rio de Janeiro, gdzie jednak w Polsce nie wszędzie, ale taka pogoda jest kiepska widzimy to teraz zaczęły się wakacje zaczęło być duże opady i temperatura spadła, więc elit co inne kraje, w których tak pięknie nie jest czy też jest inna kultura używania rowerów mogą stamtąd wynieść, żeby poprawić ten stan minie mi zaimponowała przyszedł sam we własnym sobie burmistrz Rio de Janeiro i zaczął tłumaczyć mówić coś co myślałem, że usłyszenia remont burmistrza w Niemczech przy czym w Holandii teraz, więc po prostu rowery tam trafił do tzw. brzydko powiem taką nowomową do agendy polityki tak jestem bardzo czeka właśnie jak będzie w Polsce w najbliższych miesiącach od pamiętam szok śledziłem z bliska po cygańsku uwagę na wybory kilka lat temu jestem bardzo cieka w czy gdyby teraz powtórzył taki cykl właśnie okazałoby się czy rower trafi łącznie do agendy politycznej uderzające jest to, że trafił do agendy politycznej przez duża i przez duże PE, czyli to już nie jest element, który to Polak z wujem czy też dzieli go SS porozumienie ponad podziałami politycznymi widzę podobną sytuację we Francji Holandii tak dalej, że po prostu Okaj jesteśmy prawica lewica czeka jeszcze inna partia, ale Grove 1 z tak ewidentny temat jak ktoś ma być woda w kranie to, że ma być prąd w Miastku i t d . więc po prostu będziemy rozwijać rozwijać pytanie nie jest czy tylko jak i jak i jak to zrobić najtaniej najszybciej, a to widzisz to ja mam wrażenie, że u nas w Polsce rower również trafił na tą agendą polityczną, ale jako bardziej polaryzacja środowiska i tego, że bardziej rowery dzieli na tych właśnie lewicowych i prawicowych i ten rower jest jak najbardziej wykorzystywany w polityce czy też w zmowie politycznej, ale jednak jako pokazywanie 2 różnych środowisk, a nie czegoś co jednak łączy on do trudno mi się z tym niestety nie zgodzić usłyszałem Niemcy to plotka czy prawda że, że powinny polityk prosi, żeby już do wyborów słowa rower nie wypowiadać, żeby nie denerwować kierowców i że boi, że rowerzysta mógł się zajmiemy dopiero po wyborach świadczy o tym jak jeszcze jest długa droga do do przebycia, żeby zrozumieć, że po prostu mu więcej pieszych więcej rowerzystów to jest w interesie ogółu wszystkich wg zdrowotnych dziś chodzi o jakość powietrza, iż chodzi o emisji gazów cieplarnianych, jeżeli chodzi po prostu wydajnej przestrzeni to, że mamy tą przestrzenią miejską trzeba ją odpowiednio użytkować no i bez poddawania się pewnej formie nazwijmy to, ale użyjmy tego słowa populizmu, że kierowcy się obieca obwodnica to się wydaje, że będzie lepiej, chociaż wiemy, że budowanie kolejnych obwodnic jest tak jak tyjemy i opuszczamy pasa i to już, że wcale nie mniej nie wchodzimy w spodnie, ale tak dobową popuścić pasa jest już bardzo powszechna wiedza na świecie łącznie z Brazylią 3 czy Meksykiem, że niestety to jest sposób błędne koło rozbudowywanie infrastruktury drogowej, a w Polsce widać po rozbudowaniu infrastruktury drogowej, jeżeli chodzi o ruchu indywidualny samochodowy także rozszerzanie na szkodę dług od drogi dla rowerów też infrastruktura drogowa dlatego tak teściem zaznacza w książce, której raczył wspomnieć recytuje urzędnika pewnego, który mówi pani Oli bierze się z tym wszystkim zgadzam co pan mówi ekologia zdrowie hałas itp, ale musi pan mieć polską mentalność oddaje głos musimy zachłysnął samochodami, bo było 40 lat bez komuny no dobrze i ja sobie zdaje sprawę, że często jest ten argument używany tylko dalej próbuje zrozumieć co my tutaj z jak to nazwiemy w kraju, w którym właśnie takie głosy chodzą możemy jak najszybciej wyciągnąć i dzięki wersji bitym konferencją to też jest symptomatyczne, bo nikt z Polski nie pojechał na na tę konferencję, jeżeli chodzi o polityków i włada osoba z polskim paszportem pozdrawiamy Marka Buczyńskiego, który pracuje dla celów, czyli organizatora w konferencji Velocity, ale z polskich urzędników nowość rynków naukowców czy się z polskiego biznesu nie pojawi się niestety nikt więc zapytam siebie jako o osoby, która jeździ od lat na na tę konferencję co ty byś najchętniej znając też polityczne podwórko o polskiej i politycznej polską rzeczywistość rowerową co ty byś w pierwszej kolejności wszystkim odpowiedzialnym osobom przekazał z tych konferencji to przede wszystkim ty to, że w wielu krajach zbudowano konsensus wokół tego, że Okaj kłócił się o to kampanią nowego, bo to jest wasz, ale jak byś to, jakbyś przekonał do tego, że rower powinien być wspólne i raczej tematem, który łączy niż właśnie polaryzuje niż bardziej dzieli jak to się dzieje w Polsce wydaje się, że bardzo ważne jest stół z kim się o tym, rozmawiać, bo ja jako nazwijmy to brzydko aktywista być może kolejny bardzo dzieląca jest noc, by go teraz pewnie nie lubię tego słowa kibic nie był dniem pasywni oraz oczywiście pacyfiści aktywiści bez wieści z prezesem Ciechu teraz został nim ktoś taki, jaki jak to kiedyś był prezesem sieci lokalnej czy narodowej federacji tylko nikt inny tylko Krzysztof nasz boski, czyli wice mer Paryża d s. transportu nie sprawowałem rozpad całego transportu i można teraz Polski polityk czy urzędnik może porozmawiać z kimś bardzo wysoko postawionym, kto zarządza metropolią to może powinni po prostu zaświadczyć dlaczego, dlaczego dla nich testem zamożne jak oni i w jaki sposób oni dochodzić, bo n p. minister transportu w Brukseli mali są 3 regiony kraju sposobem na skos domu były osoby po prostu bardzo wysoki dlatego szkoda, że nic się z Polski nie pojawił co innego porozmawiać ze mną ja o tym, że większość oplem pani Joli bierze to co pan opowiada taka teoria, a co innego Poznań z politykiem, który zarządza prawdziwym miastem i tym jak może to też na konkretnych przykładach podać, owszem, nasi motocykliści się buntowali, owszem, nasi kierowcy się budować, ale 5 lat po zmianach już nikt nie chce tego co z odczytem i ta jest bardzo ważne, bo on co kilka lat temu dom w 2 lata, bojąc się w zeszłym roku oraz dzieci to jest jednak komisarz d s. gospodarki Unii Europejskiej Europejskiej to nie jest to nie jest prawda jakiś tam tylko urzędnik odpowiedzialny nie za cały transport o bardzo wąsko dla zawodowego i czy za rower publiczny oczywiście jest bardzo ważne, żeby te osoby wyspecjalizowane też był tak, ale im więcej będzie nie specjalistów na tych konferencjach, tym bardziej byłem, tym bardziej byli w tym też jak mówiłem o naukowcach są też specjaliści od zdrowia specjaliści od turystyki specjaliści od tzw. to bardzo ważne właśnie w Brazylii Szczecin neologizm inkluzywnego ości, czyli dostępności praw do transportu dla wszystkich niezależnie od pół wieku i oczywiście dochodów i coraz szersze stopy to środowisko trafia na te konferencje dlatego w tym roku było ponad 100 0 osób, a nie 200 300 zlotych parę lat temu, bo spektrum, o których mówimy jest jeszcze szerszy, mówi że o zmienienie przestrzeni miejskiej to w ogóle chodzi o to jaki mamy, w jaką mamy wizję społeczeństwa, w którym chcemy funkcjonować to może brzmi tak przesadnie, ale tak naprawdę to czym chcę na siebie trąbić na siebie zwani zwane oczkiem to jest olbrzymia różnica to, o czym chcemy jeździć z dosyć wysoką średnią prędkością, ale jednolicie jednostajnej to, korzystając z własnej energii przy okazji, spalając kalorie i dostarczając aktywności serca czy wolimy siedzieć w klimatyzowanym samochodzie jednak na niedozwolone w Rio, a tak niektórzy wolą tych potem będą żyć 80 lat w tym połowę życia zacznie się różnymi niedoczynność niczym nie daj Boże, jakim się nowotworami tak dalej, bo jednak przynajmniej połowa nowotworów, które występują w w krajach rozwiniętych wynika postu z trybu życia co jemy i jaki nam o akcji aktywność fizyczną tak dalej stworzą coś strzelić, ale można też stworzyć infrastrukturę to przestrzeń tak, żebyś miał ochotę chodzi o VAT zgodnie z nimi zmuszać i przekładać kogoś prawda spluwę tak od niektórzy tak niestety uważają, że to jest zmuszanie wręcz do zmiany przyzwyczajeń transportowych i oni wcale tego nie chcą robić jako pełnoprawni użytkownicy dróg jako osoby, które również płacą podatki chcą się przemieszczać w taki sposób jak oni wybiorą panie tak jak w jaki ktoś ich przymusza i jest to i prawda i trochę nieprawda jak to zawsze bywa Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów rozmawiamy o konferencji Velocity i bić jeszcze trochę porozmawiamy po skuciu informacje o tym i wrócimy do tego co się dzieje we Francji, a propos zmian ograniczeń prędkości, bo to część osób może być zaskoczona jak samo sama informacja o tym, że, że będą zmieniono ograniczone ograniczenia prędkości z niszczone wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym po skrócie informacji wracamy do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Olivier Schneider francuska federacja użytkowników są roweru wracam jeszcze do rozmowy przy okazji konferencji Velocity i w tym roku w Rio de Janeiro między 12 ma 15 czerwca to się odbywało tak sobie myślę jeszcze, a propos tego co możemy przełożyć z tych informacji, które są pojawiają się na na konferencji do Polski czy pojawienie się jeszcze kwestia braku pieniędzy oraz finansowaniu infrastruktury dla rowerzystów zmiany perspektywy patrzenia właśnie na politykę rowerową, że to jest jednak coś istotnego czy pojawią się o osoby, które mówią, że nie warto pokojowo wkładać w to pieniądze nie pojawia się odwrotne problemu, czyli z mocami przegubowy o pieniądze są, ale nie ma kto robić, ale do, ale to też nie jest światem w ogóle nie jest śmieszne, bo jak z dnia na dzień okaże się, że są 3 filmy, które są w stanie to zrobić, bo na razie budowana 5 km rocznie nagle się chce zbudować 20 się okazuje, że albo dajemy byle komu będzie fuszerka albo, że pozostaną nie będziemy w stanie wydać więcej niż, tak więc budować jak dotąd i jest bardzo ważne w związku z tym, żeby dać tej branży tak o widoczność długo tak czy ziemi się opłaca założyć firmę, która wciąż się specjalizuje to nie jest tak, że to jest taka moda, że w dziewiętnastym dwudziestym roku zbudujemy dużo tylko test taka perspektywa, że miasto połowy lat 20 20 to będzie takie, gdzie będzie pusto wszędzie zrównoważony transport i test testy wbrew pozorom duży problem, bo łatwo jest mieć środki ulgowo jest znak naprawdę względnie tani, ale trudniej się potem wydać 9 i zasoby ludzkie, żeby to porządnie zaprojektować, by nie starczy wylicza co do ulicy tak jak takiej infrastruktury trzeba jednak odpowiednio go widzimy czasami się ładną niedoróbki tak czy coś dla mnie nieudane fuszerek szczęścia nie nie mówić brzydkich słów, zwłaszcza o tej porze w radiu, ale wiadomo, że rowerzyści klną czasami to nie tylko rowerzyści ogólnie jest ona rzeka w wymiarze, ale większość aut, ale w przypadku infrastruktury rowerowej 10 1 k oczywiście bierze też jest to szczególnie dotkliwej jak nam zwiększyć środki finansowe to się okazuje, że nie nie ma komu robić, gdy znajoma to dlatego czas zacząć od priorytetowych osi i dać drugą terminową dlatego są potrzebne też wpisanie infrastruktury rowerowej do tzw. wieloletniej prognozy finansowej, a wtedy cały sektor wie, że to będzie prawda ważne, iż postów to trzeba będzie to jak zainwestują w taką firmę to, że nie mniej ni z czegoś nagle prawda z listu, a czy pojawię się sposoby na właśnie w pewnego rodzaju jednoczenie różnych grup, ale nie mówił już o grupach politycznych tylko do grupy użytkowników dróg, żeby pokazać, że rower może ich połączyć i w jaki sposób Atom może zrobić to jak dobrze wiesz, że w Polsce też mamy bardzo duże zróżnicowanie pod względem właśnie tego przemieszczania się i my nie mamy widzenia, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, bo to są właśnie uczestnicy ruchu drogowego tylko jest ten co jeździ samochodem ten, który jest Digital, która jeździ na rowerze, a czy ten, który przemieszcza się pieszo jeszcze jest inną grupą ta grupa, która korzysta z komunikacji publicznej i u nas się przez cały czas odbywa to rozmowa nie, że to wszystko jest 1 wielkim ten system transportu w mieście tylko, że ktoś sobie wymyślił, że akurat w tym momencie chce pojeździć na rowerze czy nad tego typu konferencja w ogóle pojawia się ten temat tego właśnie zróżnicowania użytkowników dróg i oczywiście łączy przede wszystkim myślę, że młodzież miała związek z tym palcem, żeby móc użyć tak jak takim typem użytkownika i świadomość tego rośnie, czyli kiedyś mówiono rowerzyści nawet tak naprawdę nic nie znaczy jednoczy tak jak mówi my tylko z indeksem wszyscy używam odkurzacza nie, niemniej nie określam siebie jako użytkowników odkurzaczy te punkty jest tak powszechne jest to normalny użył używanie drogi powoduje taki fikcyjny podział na kierowców i rowerzystów, chociaż większość rowerzystów ma prawo jazdy, a jej nawet ci, którzy nie mają sami prawdy, jeżdżąc taksówkami czy samochodem ze znajomymi i t d. i świadomość tego, że tutaj należy wszystko poukładać także było dobrze i dla rodziców młodych dzieci, żeby mogli prawda wózkiem dojechać do przedszkola garnki dochodów nie będzie zastawiony samochodami czy osób, które prawda reprezentują tutaj kwestie osób z różnymi niepełnosprawnościami oczywiście duchowymi, ale też chociażby z markowymi ciuchami to dotąd coraz bardziej mamy też tak powiem brzydko konwergencja tych wszystkich interesów, że tak naprawdę interesuje miasta i społeczeństwa, które trudniej miasto zamieszkuje jest to, żeby odpowiednio zagospodarować, żeby być oglądnąć mecz po prostu używanie samochodów indywidualnych samochód jest bardzo ciekawy wynalazkiem, który się z bardzo praktyczny jest także aktor zmienił świat i zmiany póki z niego korzysta mniejszość jak zaczyna korzystać większość zamienia się to w koszmar dla wszystkich zarówno tych, którzy korzystają z tych, którzy nie korzystają i to niezależnie nie należy tej dymu niż żałować samochodu użyto pożeracz dzieci tak dalej, ale czy kierowców, tym bardziej że tylko oś czasu, by postawić jasno sprawę takie odległości taki typ prawda transportu itp taka poradnia i roku wtedy samochód jest od w obronie jak winnym nie jest do dotychczas zmierzam i Jan nie, chwaląc się miałem właśnie wystąpienie też, że bez agresji ci, gdzie opowiadałem o kampanii rowerowej, którą prowadzimy od 2 lat w Tarnowie lub porozmawiajmy o rowerach już sama nazwa kampanii była pozytywna nie było wszyscy no wie czy godło porozmawiajmy o rowerach i właśnie nie chodziło o to, żeby tym chodzi o to, żeby to zrobić pod nowym trendem pod nową marką powiedzmy, żeby to było jak najbardziej właśnie przez środki na nowo słów używam inkluzywnego czyli, żeby porozmawiajmy o rowerach z politykami rozmawiajmy z osobami, którzy ze mną transportem zbiorowym niepełnosprawnymi oczywiście z kierowcami oczywiście z motocyklistami i myślę, że ta kwestia porozmawiajmy po prostu tak otwarta i nie unikamy trudnych tematów po prostu powiedz, jaki jest, a potem też fakt check-in tak, czyli zebrać jak jest wg badań i jest bardzo ważna i w którymś momencie dochodzimy do tego, że wspólnym interesem łącznie z interesem kierowców jest to, żeby ograniczyć miejsc samochody brak ograniczeń misy samochodu wygospodarujemy miejsce na torowisko wygospodarujemy miejsce gada gada Norwegów ci, którzy mogą pojechać tramwajem lub rowerem nim pojadą, a ten, który musi samochodem będzie mieć mniej miejsca, ale jeszcze mniej samochodów i nie będzie też mieć kołków czy IT zwiększa się wszystkim łącznie z interesem kierowców pełna zgoda we wszystkim tylko od razu to się pojawia argument, że jednak oddanie w przestrzeni rowerzystą to będzie oddanie przestrzeni mniejszości w Polsce przynajmniej dalej tak jest i zabranie tej w jaki sposób przestrzeni większości w niektórych miejscach tak jest poruszające się samochodami, lecz tak, ale patrząc perspektywicznie rower jest jedynym powszechnie dostępnym skutecznym środkiem indywidualnym środkiem transportu na świecie dostępne od wieku 7 lat do diewięćdziesięciu 7 oczywiście ktoś zacznie iść na rowerze mając 90 stanie, ale jak zacznie i będzie całe życie jeździć zacznie w szkole właśnie prawdopodobnie dożyje do tego 1 0 lat w niezłym stanie zdrowia i trzeba celować w takie miasto, żeby mnie się nie bał własnych rodziców starszych czy własnych dzieci młodych puścić do szkoły czy dołączy do kina czy bułeczki rowerem i wtedy to będzie środek transportu dla wszystkich bo owszem, dzisiaj można postrzegać test dla mężczyzny ubranego w ekran w wieku 2 5 3 5 lat nie myśli o innych uczestnikach dźwięczą mi uwagę na wszystkich gdzieś po prostu się spieszy to nie odchodzili to na koniec rozmowy przy okazji właśnie w Rosji i psoty wyciągnąłem się najbardziej istotnego co będziesz próbował przełożyć we Francji, ale też podróżując po innych krajach, przekonując właśnie do rozwijania polityki transportowej taki 1 najciekawszy element to właśnie te w rowery Cargo wszędzie to po prostu mija już sobie wyobraża za 10 lat tak będzie w całej Europie naprawdę dogonimy Brazylii wtedy może nie w piłce nożnej no to zobaczymy jak w tej piłce nożnej pójdzie Brazylijczykom, bo to wszystko jest otwarta z Alej i jak na razie na koniec chciałem właśnie wrócić do tej kwestii, o której mówią w poprzedniej części, czyli zmiany limitów prędkości obniżenia limitów prędkości na francuskich drogach, na których drogach do bardzo podobnie na tych drogach, których u nas obowiązuje 9 0 i obowiązuje jeszcze jeszcze, bo to od lipca we francuskich 90 km / h, czyli zwykłych drogach krajowych bez odseparowane jest druk droga, a i jednojezdniowa z pasami ruchu w przeciwnym kierunku tam 90 km / h od lipca tak jak mówiłem zostanie obniżona do 80 km / h i my o tym, rozmawialiśmy dokładnie pamiętam, kiedy na początku tego roku jakoś, gdy wraz ten plan bezpieczeństwa ruchu drogowego zostało ogłoszone 9 stycznia rozmawialiśmy też jak jakaś jest znacznie lepsza tak tego audycja bardzo przeżył, choć było kilka weekendów z kolei puszczana, gdybyś ty się w dacie coś bardzo miałem, ale zdrowotna to co czeka na to, że wygłasza olbrzymia dyskusja we Francji, dlaczego to 80 km / h to jest bardzo zły pomysł przy wszystkich tak bezpiecznie jeżdżą i słuchaj w spadły nam go w w 1 miesiącu to tam 2 5 %, ale to Tuszyński w miesiącu za zakątku, ale globalnie o tym, okresie o 15 % w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku cena spadła liczba zabitych w głównym czynnikiem jest to, że ludzie bardziej uważają, bo w ogóle, jeżdżąc zmniejsza znacznie mniej, choć 80 90 i sam fakt, że z czegoś neutralnego czyli jakby słuchał na słucham Radia Radia myślę sobie co będzie w pracy czy coś co w Musie zrobić sobie wcześniej czy komuś zrobić później nagle ktoś się zainteresować z powrotem w samym faktem prowadzenia pod kątem bezpieczeństwa drogowego spowodowało olbrzymią poprawę tego bezpieczeństwa lotów Oliviera, ale pozwoli się zapytam, skąd to wiecie, że akurat to tak zadziałało to trzeba teraz Vitesse 1 z nowości Velocity Misterem już tylko napisano tam też w tej książce jest bank nie stały się już tylko na badanie ilościowe, ale również na badanie jakościowe nic tam już od ponad 100 0 osób, że była półka odpowiednia sondażowo, ale też z mniejszą grupą przepytujemy już tak bardzo bardzo długie szczegółowo szczegółowo z pomocą socjologów i normom oczywiście mogłoby to zbieżność mogą wynikać też pogody z wielu innych czynników, ale widzimy, że naprawdę wszyscy mówią o 2 9 km / h i bardzo się zmieniło, bo z postrzeganiem własnej jakości jazdy, że jest bezpiecznie i rzeczywiście ludzie jeżdżą bezpieczniej i dzięki narodowej debacie o prędkości poza obszarem zabudowy są fascynujące było nas narodowa debata o prędkości trwał od kilkunastu dobrych lat i wcale ludzie tak bardzo źle zmierzyli nastraszyć, że będzie niżej to być narzędzie to jest właśnie na straszenie nim renty to jest właśnie nas wrażenie, a przy okazji, toteż ciekawe bo, bo wpłynie to pewnie na liczbę mandatów wystawianych za przekraczanie tej prędkości, bo skoro już ludzie są dobrze poinformowani to niekoniecznie tak będzie ten fiskalny czynnik wprowadzenia zmian to obniżenie 10 km / h na 40  000 km tych dróg, które wspominają we Francji obliczono, że nawet, gdy wzrosły przychody z mandatów to spadki z tytułu akcyzy, bo nasze 3 oczka mniej pali tak o 8 do 12 % mniej bardzo luźno już tak powiem brzydko zrekompensują macie państwo ogólnie na tym finansowo straci, chyba że się uwzględni wiem, że często na profilu schowanych w tym piszesz uwzględni ile prawda przynosi społeczeństwu uniknięcie każdej zabite osoby w wypadku to wtedy z powrotem wracamy na + 2  0 50  000 mniej więcej zgodnie z wyliczeniami ostatnimi, jakie są u nas dostępne, czyli za wypadki drogowe w 20 15 roku, czyli pewnie teraz jest to trochę trochę więcej, jakby polecam też odnalezienie tej naszej rozmowy właśnie z około stycznia, kiedy to dogłębnie tłumaczy dziś my, dlaczego ta zmiana jest wprowadzana i że to jest tylko 1 elementów z elementów dużego szerokiego planu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, który jest we Francji i nie do końca w ogóle chodzi o to, żeby z dnia na dzień wszyscy Francuzi jeździ 80 km / h tylko bardziej o to, żeby na tych drogach była de facto realna prędkość właśnie pomiędzy 80 km miał 9 10 km miasto na pewno nie, żeby tak jak to było do tej pory 100 km / h, bo to dokładnie chodzi o ten gość realną Olivier Schneider francuska federacja użytkowników rowerów, ale także osoba, która pracowała przy przy tym planie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego we Francji i członek 1 z rad bezpieczeństwa ruchu drogowego francuskiej bardzo serdecznie dziękuje za złotą rozmowę w przyszłym roku w Dublinie, jeżeli mnie pamięć nie myli jak w Rosji i za 2 lata w Meksyku trochę bliżej nas może więcej osób pojedzie z polskiej ktokolwiek tam dużo na miejscu Mieszko gwizdnął, ale to ważne, żeby z Polski pojechał i przywiózł do Polski z powrotem tym wiedza informacja taka sama przed nami pani dr Dorota Sumińska wierzę w wierze ja zapraszam 12 2 0 zmotoryzowani kłaniać Nisko Krzysztof Woźniak był słyszenia tym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA