REKLAMA

Jak nowe technologie wpływają na bezpieczeństwo kierowców na drodze?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-06-30 11:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sobotni magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie chciałbym przywitać się mego goście z nim Krzysztof Woźniak prowadzący audycję skołowani zmotoryzowani dzień dobry dzień dobry ten czas piłkarskiego mundialu nie muszą wyznaczać pewien grzech, z którego się nie spowiada mini a, ale liczy na łagodny wymiar kary z mojej strony nie panów policjantów na, słuchając geodezji szczęście mnie nie rozpoznają mnie nigdy, ale mogą zauważyć, że Rozwiń » mam ułożony smartfon tu, gdzie jest co deskę rozdzielczą i prędkościomierze czytam oglądam mecze mundialu, prowadząc samochód obliczone na surowiec, aby nasze przynajmniej słucham, dodając że nie oglądam nie chciałbym się znaleźć na drodze razem z tobą stoi zaś może tam uważam oczywiście nie było oczywiście przegłosowuje to jasno, podając jako przykład nowych technologii, które zamiast ułatwić, aby poprawić bezpieczeństwo no one wpływają w sposób negatywny i to ryzyko odnoszą to znak naszych czasów prawda tak, ale te technologie nam są bardzo potrzebne one mają 2 wymiary tak jak zresztą wszystko możemy powiedzieć, że przeszkadzają i oczywiście rozpraszają uwagę na drodze jak rozumiem latem chce się skupić skoro ze mną rozmawiasz, więc i, jeżeli ona rozpraszana czy w ogóle bardzo dużo rzeczy na drodze potrafi rozproszyć uwagę, że kiedyś to były mapy n p . i sobie sprawdzaliśmy jak dojechać z 1 drogi na drugą też się zdarzały, toteż było rozproszenie uwagi teraz są smartfony, w których n p . mam nawigację i zamiast n p. ją właśnie włączyć na początku jazdy i mieć to za głowę do dziś w trakcie powodzi my i zaczynamy patrzeć na te nasze smartfony i t d. dalej to dobrze rządziła te aplikacje są tak skonstruowane, że wymagają naszej uwagi nie tylko takim byśmy słuchali poleceń ale, ale też wybierali sobie drogę, która n p. automatem zmieniła się w czasie, ale może działać na początku drogi od punktu od 2 tubę twardo można zrobić na początku drogi na czym te nowoczesne nawigacje aplikacja nawigacja mini wymagają naszej ingerencji w czasie jazdy już, jeżeli już mamy włączone są ściśnięte, gdzie chcemy dojechać ten cel podróży wybrany najgorszą rzeczą, jaką możemy robić to właśnie nie uruchamiać i kozie korzystać z tej nawigacji, bo one po to, są, żebyśmy z nich korzystali, ale właśnie tych wszystkich nowych urządzeń używać w czasie jazdy do tego co ty powiedziałeś n p . do oglądania czegoś do sprawdzania czy przypadkiem się nie napisał nam jakiegoś bardzo ważnego Majdana, którego czekamy do odpowiadania znajomym na różnych komunikatora chory internetowych portalach społecznościowych to jest najgorsze, bo to nie tylko nie skupiamy wzrok ku na drodze, czyli odrywamy tą naszą świadomość to naszą uwagę od drogi, ale dodatkowo poświęcamy całkowicie uwagę naszą percepcję temu co jest właśnie w tym smart to nie tylko powiem, że może jadąc przepisowo w mieście 50 km / h sekundę przyjeżdżam 14 m to bardzo dużo są 3 miejsca postojowe tak, żeby zobrazować mniej więcej przez 1 4 z metrów, czyli sekunda nieuwagi, którą poświęcamy chociażby właśnie na smartfonach może bardzo dużo zrobić nie zauważyć ludzi, którzy wchodzą na przejściu dla pieszych rozmowę o tym, dlatego, że do m. in. dane Instytut transportu samochodowego to są długotrwale sprzedaż dużego takie wyświechtane do sformułowania to jest w przypadku wypadku życia ludzkiego i ludzkiego zdrowia warto warto używać nawet powinno się tych słów, które których, które mogły przechodzą do kalek do czego zmierza myśli co czwarty wypadek spowodowany naszą ingerencją, bo inaczej naszym zaangażowaniem bardzo różne technologie to rzadka inaczej stąd tym czwartym wypadku faktycznie ta uwaga mogła być prze ciągnięte przez właśnie te urządzenia rozpraszające uwagę w Koninie niezależnie czy mogłabym była tak to i tak jest bardzo bardzo dużo nawet wystąpienie ryzyka, a on tylko związane z danym krajem w zależności od jego, bo nie wiem rozwinięcia technologicznej od stycznia nie ma żadnej reguły ta tendencja światowa znaczy to jest także w zależności od kraju rozwinięcia te problemy związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym są różne, jeżeli mamy oczywiście duża dużą używałem dość tych smartfonów czy też bardzo napakowany samochodów tą technologią, która nas rozprasza m. in. tych krajach będzie w większym zjawiskiem ich, więc bardziej to będzie wpływać na bezpieczeństwo w ruchu drogowych w tych krajach mniej rozwiniętych nadal największym problemem jest infrastruktura nie jednak Europa jest najbezpieczniejszym kontynentem na świecie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym niezależnie czy nawet patrzymy przez pryzmat Norwegii najbezpieczniejszego kraju czy polskim najmniej bezpiecznego kraju, więc jest to różnie bywa ja pamiętam parę lat temu Edwin Bendyk chyba w polityce albo u siebie na blogu pisał bardzo ciekawą rzecz czy badania wśród Brytyjczyków pokazywał, że w ciągu tam 1 0 lat już n p. posiadanie samochodu nie będzie tak prestiżowe jak nowe właśnie technologii typu najnowocześniejszego smartfona czy innych takich urządzeń, więc to się zmienia ten wpły w właśnie w tych krajach rozwiniętych tak ma bardzo duże znaczenie ta technologia powiedziała, że o tych nowych technologiach i o tym jak bardzo ciepło komu zabawką są dla dla użytkowników, ale z drugiej strony te technologie też w jaki sposób w latach mamy nowe technologie bezołowiowej styl, a więc co już dziś intymnych co mają dość, że jajo gotujemy, ale nie są głównie hotele samochody mini trans Wilk wyjący w aplikacjach klubu Wolfsburg wilki, gdy zawyła na to z pewnością wzbudzą, nagrywając swój głos na nasz wzrok na 14 m 3 jedno sekundę, czyli potencjalne źródło wypadku od czego zmierza ten telefon, który mam mniejsza o to jaki posiada już funkcję tą, która w momencie podłączenia do systemu obrotów to wyłącza możliwość korzystania z tego telefonu to znaczy że, ale to już współgra swoim samochodem, a tak systemem jest to musi być po obu stronach i musisz mieć zaraz po dniu zarówno w tym telefonie i w samochodzie, więc te 2 firmy musiały pomyśleć o tym, dotarła z paradą z naszych czasów nowe technologie wymyślają coś, żeby z tych nowych technologii nie korzysta z nie no właśnie do końca, ponieważ w pewien sposób z tej technologii korzysta, bo podłączać do samochodu i jakiś tam stopniu te urządzenia dalej funkcjonuje i dalej może z niego korzystać n p. puszczać muzykę n p. właśnie przekłada się informacje chociażby przez to, że masz dostęp do internetu w telefonie na pulpit w samochodzie, który jest mniej inwazyjny już nie potrzebujesz tego ruchu jak masz ekran w samochodzie na desce rozdzielczej gdzieś tam z boku mniejszego ruchu nie to jest rozpraszające to jest współgranie się w wielkiej Brytanii pracuje się na tym albo już już weszło w życie dokładnie nie wiem, żeby na kursach od do skoczka rządzących przyszłych kierowców wprowadza właśnie naukę skorzystania mądrego z tych nowych technologii nawigacji, żeby to też było na egzaminie, żeby sprawdzać czy to potrafi my jesteśmy w tym względzie właśnie technicznym, więc od to wszystko można załatwić i wystarczy pomyśleć izba dać przede wszystkim w pierwszej kolejności wpływ na na pogarszanie się czy w ogóle na bezpieczeństwo w drugą w ruchu drogowym naprawdę każdemu zależy na tym, żeby można było korzystać z tych technologii i bezpiecznie to robić to właśnie znalazłem tu zrobić to, chociaż długotrwałość pewnie przyjechałbym to zależy od prędkość kilometr nie przeszkadzać podczas jazdy, czyli po połączeniu z samochodem stałem gotów, aby automatycznie turnie Jach to co nie jest łatwo rozpoznają mnie urządzenia, że to samochody do nowych łączy się przez Sejm z parowaniem urządzeń w powyższym ta statystyka postępuje, ale statystyka wypadków powodowanych technologiami myślę, że to do końca niezbadany przynajmniej w Polsce, jeżeli porównamy to co mówiłaś te badania to one u nas są w początkowej fazie to trzeba sprawdzić za rok za 2 zwaną ewaluację tego zrobić i innym spojrzeniem też jest właśnie badanie przeprowadzone przez krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego, która sprawdzała to jak my sami widzimy siebie na drodze i tam m. in. było jedno pytanie jak często używamy tych różnych telefonów chociażby czy urządzeń mobilnych w czasie jazdy w czasie prowadzenia samochodu i wyszło, że ponad 60 % przyznaje się, że tak używających urządzeń zrobiła to na początku naszych rozmów jasne, więc to jest bardzo duża skala tego to oczywiście wpływa w czasie to zbadać tylko my bardzo wielu rzeczy nie badamy, ponieważ u nas w Polsce i tak i tak mamy problemy jeszcze z wieloma wieloma innymi rzeczami, które sobie nie daliśmy rady w, więc to jest początkowej fazie sprawdzimy jak to będzie za 2 lata jak myślę, że i teraz znowu przeprowadzić takie badania, ale wynik wierzę w to nie lubię uogólniać posługiwać stereotypami, ale dla Polaka to groźbą łanie prośbą, jeżeli mam świadomość tego, że jeśli popełnia wykroczenia przekroczenia prędkości to mogą nawet zabrać prawo jazdy to toalety są ostrożniejsze, bo tak jest, ale z ligą świadomość, że jak złapał mnie, że gadam przez telefon słuchawką przy uchu zapłacą stówka ponadzakładowy w mundurach tostów mogę ewentualnie to w takiej ryzyko wejść w dziale ktokolwiek myśli o tym, żeby idąc z za znakiem czasów to, że modyfikować kodeks wykroczeń my w ogóle mamy i może powiem coś co się nie spotka z opłatkiem wśród w ogóle uczestników ruchu drogowego, ale my naprawdę mamy liberalne, że ta jest liberalna nie my mamy bardzo niskie kary w porównaniu do z innymi krajami Unii Europejskiej nawet w przeliczeniu na średnim krajową zarobku, jeżeli my za jazdę powyżej 50 km niż to jest dozwolone, czyli szybciej niż 50 km eos 50 km to najwyższe mandaty z 500 zł 10 punktów karnych, jeżeli to jest na obszarze zabudowanym to oczywiście wyłącz system zatrzymaniem uprawnień na 3 miesiące, ale już poza obszarem zabudowanym na skład na autostradzie jak jedziemy więcej niż 50 km to tak to 500 zł to jest bardzo mało podaje przykład, gdy znowu Norwegii, gdzie to bezpieczeństwo jest najwyższym poziomie co wychylać się do Norwegii weszły Litwy był ostatnio na mocy przez rząd przez Litwę został ostrzeżony tam nigdy w życiu nie przekroczy ten adres to z 1 skrajności na drugą my mamy bardzo niskie 1 z najniższych w ogóle mandatów to powiem ci jak to jest tych krajach, gdzie jest jedno z najwyższych w tej Norwegii tam, jeżeli się pojedzie 2 o 20 km więcej niż jest to dozwolone to już naliczane jest zależność właśnie od tej zarobków rocznych tej osoby, która dopuszcza się wykroczenia na jej pewien biznesmen tak pojechał sobie o te 20 km za dużo i dostał w przeliczeniu na nasze złotówki mandatu około pół 1 000 000 zł, więc mamy tą różnicę oczywiście go stać na to pewnie ale, ale to jest 1 ze sposobów dlatego mówię tak my w kraju w nasze mamy dość niskiej powinniśmy już dawno zmienić ten nasz taryfikator mandatów również, jeżeli chodzi o punkty karne jestem przekonany, że można to podzielić i wiemy to co nam prawdy stwarza zagrożenie i to powinniśmy silniej na egzekwować i większe te mandaty powinny być, a są rzeczy, które można, by było obniżyć albo zrezygnować w ogóle z fiskalnego sposobu karania, a tylko dać pouczenie tzw. bo to też jest możliwa czy Krzysztof nie niesie ze sobą na bieżąco, ale zmienia nam się także sposób przyznawania uprawnień to kiedyś grało się to on na egzaminie egzaminie teoretycznym punkt później chyba teraz też jest nadzieja nie jest tak samo praktycznym przy czym ten egzamin praktyczny ma zupełnie inny wymiar niż dziś jak dziś, kiedy trzeba, by w ten egzamin zakłada nowe technologie jaśniej nie no właśnie to po co powiedziałem parę minut temu, że w wielkiej Brytanii do tego się podchodzić u nas 2 lata temu wielkim szumem było syn to oczywiście części środowiska, że na egzaminie będą wprowadzane jakieś tam sprawdzania z ekojazdy, czyli tego czy jeździmy ekologicznie ekonomicznie LG nerwowym białogłowy zaś do lansu Journal nie do końca nie do końca właśnie nie właśnie nie powinno się do rozważał czy do jeziora na jałowym co jest ważne dla panów jest, więc jest, więc nie myśli się u nas w ogóle w tych dniach od nowych technologiach, a szkoda u nas wielu rzeczach nie myślał to związane z tym, że my mamy naprawdę bardzo duże zapory opóźnienia w stosunku do tych bardziej bezpiecznych krajów wielu rzeczach jak chociażby jasnych przepisach odnoszących się do pierwszeństwa pieszych mamy bardzo duże wbrew pozorom opóźnienie, jeżeli chodzi o infrastrukturę w miastach co to znaczy bezpieczna infrastruktura i t d . i t d . bardzo bym chciał, żeby w przygotowywanej przez ministerstwo infrastruktury nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, która właśnie normuje chociażby przebieg tych egzaminów i proces nadawania uprawnień kandydatom było tam chociażby cokolwiek na teorii wspomniane zużywania nowych technologii wpływu niejakie odwrócenie uwagi ma na to nowe technologie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale trochę nie marudzą z naprawdę to nowe technologie mogą uratować życie jak przy okazji chciałbym powiedzieć, że od marca wszystkie nowo zarejestrowanych wyprodukowane samochody w unii Europejskiej muszą mieć tzw. system Ecole, który w razie wypadku drogowego i niemożliwości na wezwania służb ratunkowych przez uczestnika wypadku same poinformują ten cały system 1 1 2 na europejskich szwajcarskich też drogach oraz zresztą sam raz, które mają chronić, ale raz jest to obowiązkowe to oczywiście może wpłynąć na jakąś tam cenę samochodów metalicznie, ale faktycznie Tusk wraca ten cały proces powiadamiania służb i dojazdu służb, a to jest bardzo ważne w tych najcięższych wypadkach my, które znają albo są wyniki są ciężko rani albo albo śmiertelnym, ale jednak to skraca ten czas to bardzo fajnych ale, toteż jest tu nowa technologia ta nowa technologia bardzo pomaga chociażby stoi auto nominacji pojazdów, które i tak już są bardzo nafaszerowane technologią i już w jakimś tam stopniu są autonomiczne przez wspomaganie kierownicy to jest auto nominacja pojazdu wspomagania hamowania przeróżne są już system naprawdę jest ich dużo awaryjnego hamowania przecież tempomat adaptacyjny inteligentna to też jest eutanazja jest właśnie oglądając mecz mundialu ale, zerkając do telefonu samochód sam zahamował przed drugim samochodem, traktując taką przeszkodę no właśnie tak tak tak tak tak to jest to jest właśnie to ten tempomat, który wyczuwa od odległości w pewnym momencie sam zaczyna hamować przed bardzo się mówi dużo w ogóle o kanonizacji całkowitej pojazdów na zdobycie pieśń przyszłości moim zdaniem i zeszyty skończyło podczas amerykańskiej próby Ubera w obrotach, ale tak to było to prawda, ale tam w umowach tych wszystkich testowania tych pojazdów z początkowo autonomicznych Boże jednak kierowca musi mieć wpływ na to ma pani, która oglądała z oglądała coś tak właśnie nie spełnia tego mali doszło do, a poza tym to było w nocy, toteż wiele różnych czynników, które są badane, ale Technologies moim zdaniem mogą zrobić więcej dobrego niż złego pod warunkiem, że ludzie będą z nich mądrze korzystać, a więc, że więcej nie będę zaglądał do urządzeń mobilnych świetny czas prowadzenia samochodu Krzysztof Woźniak zmotoryzowani skołowani działają Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA