REKLAMA

W szkole jak na ruchliwej ulicy

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2018-06-30 13:20
Czas trwania:
15:01 min.
Udostępnij:

O Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie, w której - w ramach pilotażu - wyciszono cały budynek. Bo z badań hałasu wyszło, że jest bardzo głośno, zdecydowanie powyżej dopuszczalnych norm. Dzieci nie były w stanie się uczyć. Teraz to się zmienia. Po 4-letniej walce o pieniądze na modernizację akustyczną - wspólnej walce rodziców i samej szkoły

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem moja sprawa w witam państwa w programie twój problem moja sprawa Anna Mitera Zabłocka mamy wakacje czas odpoczynku, ale my dziś, że wrócimy do szkoły wróciły do szkoły za sprawą tak naprawdę wiadomości, którą dostałam od pana Roberta pan Robert, który jest moim gościem za chwilę przedstawię napisał do mnie w sprawie szkoły podstawowej nr 3 40 w Warszawie w tej właśnie szkolne hałas to jest temat, o którym będziemy rozmawiać z moimi gośćmi są Rozwiń » pani dyrektor Małgorzata Antonowicz dzień dobry pani dyrektor w dzień dobry interes państwa oraz pan Robert Wojciechowski przewodniczący rady rodziców w szkole podstawowej nr 3 4 0 w Warszawie dzięki wam grać dzień dobry dzień dobry państwu proszę państwa w szkole podstawowej nr 3 40 uczy się ile dzieci od tego zacznijmy od 1 9 4 3 jest ogromna liczba ataków naj największa szkoła w Warszawie w tej chwili na to trochę skutek reformy oczywiście po połączeniu z klasami gimnazjalnymi, grając hałas na przerwach można sobie chyba wyobrazić hałas jest ogromna czy nawet jak wcześniej mieliśmy około 1 20 0 dzieci taktów w latach poprzednich ideą było słychać dzieci były zmęczone oznaczymy jako rodzice początkowo nie wiedzieliśmy w ogóle co to znaczy hałas nie rozumieliśmy tego od strony technicznej, a my widzieliśmy zmęczenie dzieci, ale chodzi po prostu całkowicie zużyte ze szkoły mecz nie był w stanie nic więcej zrobić padały miałem kłopot z koncentracją z nauką on najem były dość agresywna naczynie wszystkich to dotyczyło ale, ale generalnie muszę wyładować energię którą, jakby nazbierało w szkole ja byłem dość często w szkole tak macie z racji tego, że działa w radzie rodziców w stół przerwała to było coś co mnie po prostu dobijała uzupełniać byłem w 10 minutach przerwy całkowicie zmęczony tak jakbym pracował fizycznie cały dzień za część rektora, a pani domu pani pani rozumiem w szkole na co dzień nie tylko tak z doskoku jak pan Robert może trochę z prostuje, bo rzeczywiście w naszej szkole jest ponad 100 0 w 1 900 dzieci w tej chwili mieścimy się w 2 budynkach powstanie także w tym 1 budynku górę przybyła przybyło ich dzieci na awans rzeczywiście jest około 1 30 0 w tym 1 budynku które, które w tej chwili jest właśnie wyciszamy IR my naprawdę jest to Barana czy było to już w tej chwili nie korytarza są wyciszone część fali wyciszonych stołówka jest wyciszona, więc ten komfort pracy przebywania dzieci też w tej szkole jest zupełnie inne to jest ta niesamowita różnica to tak można porównać takiej bardzo bardzo ruchliwej ulicy prawda takiej takich Machała z życia oprócz tego, że ta jest bardzo duży hałas to jeszcze jest taki brak głosów takie Echo ziarnach gluten każdy głos jest podtrzymywana on trwał długo, więc niestety po dwudziestominutowym przerwie, gdzie na korytarzach jest około 40 0 dzieci na 1 większa to na pewno te dzieci bardzo odczuwały nauczyciele również, ponieważ oprócz tego, że muszą prowadzić lekcje między lekcjami mają dyżury jest naprawdę nie ma jak odpocząć nie ma takiej możliwości panie Robercie ta batalia o to by coś z tym zrobić była dość długa ponad 4 lata zaczęliśmy tak jak wspominałem pierwotnie takiego szukania, o co chodzi tak, żeby się nauczyć na teraz dzięki pomocy różnych osób, które zajmują się tym profesjonalnie nauczyliśmy się właśnie tego co pani dyrektor wspomniał, że po pierwsze, decybele czyli jakby hałas, który my słyszymy jesteśmy w stanie zmierzyć w sposób prosty test jedno dzieci są małe muszą krzyczeć muszą mówić głośno taka ich natura tak trochę mniej nie będzie jej wpływu na to jak one będą, jakby komunikowały się czy tamten wykrzykiwał różne rzeczy, ale właśnie tym pogłos czy to coś dzieje z dźwiękiem po jego wyemitowaniu czy on gaśnie szybko czy nie na szczęście między czasie inni 3 lata temu w nowa norma powstała dotyczące hałasu i tam ona, mówi że w pomieszczeniach tak jak w szkole on musi zniknąć po 0 6 sekund oraz przeciętnej klasie to trwało grubo powyżej 2 sekund na korytarzach około 6, a na sali gimnastycznej 1 0 sekund nauczyciele, a Włosi wyprowadzali dzieci na korytarz mówili im co mają zrobić wracali z nimi do środka, żeby wykonać ćwiczenia my bardzo oddanego wynikało z tego, że ta sala gimnastyczna jest ogromna czy z tego, że jest niewłaściwie w jaki sposób zbudować na wpadliśmy ofiarą wbre w pozorom tego, że szkoła jest w miarę no to ona została oddana w 20 12 roku sierpniową wniosku ściema nowoczesne materiały twardą podłogę ściany wykończone w sposób taki, który jak wody żony są twarde nie ma żadnych materiałów miękkich niema szpar i ten Święty mógłby uciec on się odbija to jest główna przyczyna, czyli wcale nowoczesność nie zadziała na plus skok rat w sferze dźwięku i w ogóle komunikacji strony nauczyciel dzieci była bardzo bardzo dużym minusem się też nauczyliśmy tego, że każdy element twardy czy to biurko czy tablica 3 szyba w oknie staje się głośnikiem poprosiliśmy n p. sanepid o zbadanie poziomu hałasu no to był pierwszy nasz duży problem zaczęliśmy 4 lata temu w kwietniu prosi sanepid o wykonanie badań szukaliśmy też firm prywatnych mieliśmy swój budżet jako rada rodziców na to, żeby zapłacić za takie badania wszystkich wyobrazić, że przez czysty przypadek dopiero sanepid wykonał to badanie w grudniu, ponieważ skutecznie nam odmawiano z czego to wynika wprawie polskim nie chroni ich dzieci od hałasu chroni się ewentualnie pracowników, ale przepraszam za dom dygresja w moim mniemaniu zdaje się w nim pracowników dobrze wykwalifikowanych, jakim są nauczyciele, bo my w końcu zmierzyliśmy ten hałas okazało się, że w kasach oczywiście on jest niższy, bo trwa lekcja, ale na takim korytarzu tym, który najbardziej męczą średnia PIT -u udała sięgała diewięćdziesięciu 6 decybeli i około 6 sekund wygasania dźwięku wszyscy w razie 9 6 decybeli, które w normach wszystkich takich wizji logiczne dla dzieci mówi o tym, że ekspozycja na 10 minut na taki hałas powodują uszkodzenie słuchu trwałe piłki, które osiągaliśmy to było 1 1 6 decybeli samolot startujący w 1 2 5 decybeli też żadna różnica osiągaliśmy takie parametry i jakby sanepid nie próbował tego zauważyć to oni wykonali rzeczywiście badanie mamy takie piękne uzasadnienie na końcu tego badania mówiące, że w sumie to trwa 2 4 godziny nikomu nie szkodzi to też pokazało, że trochę, jakby instytucja jest nieprzygotowana do tego typu problemu problem był zmniejszany bardzo często przez wszystkich, z którymi rozmawialiśmy mówili nam zamknijcie okna to w nich nauczyciele się nauczą prowadzić lekcji ciszej wskazywał to ewidentnie na brak zrozumienia tematyki, ale w którymś momencie rozumiemy pojawił się ktoś, kto to zrozumiał skoro jest to jeszcze już w tej chwili prawie na finiszu wyciszenia szkołę tak zaczęliśmy bardzo mocno rozmawiać z osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie dzielnicy, ale też z osobami w radzie miasta z wykształcenia, jakby są ukierunkowane w stronę właśnie m. in. hałasu i norm budowlanych i 8 i trochę łatwiej nam się zaczął rozmawiać ci zaczęli rozumieć odnoszący się do swego doświadczenia też z wykształcenia wynikającego z i zrozumieli rzeczywiście rada miasta stwierdziła, że wykona pilotaż, że to jest temat bardzo trudnym Miś oczywiście mnóstwo pomiarów szokiem dla mnie było to, że dzieci między nimi mój syn miał lekcje w 1 z tych sal Jan nie powiedział, że on rozumie co pani do niego mówi jak siedzi nad w ostatniej ławce, a też dzieci słabo słyszące, które noszą aparaty też rodzice stwierdzali, że zdecydowanie lepsza jest zrozumienie kasę uważa te dzieci nie rozumieją, że dzieci potrafią odpowiedzieć na ich pytania prawda aż ten kontakt jest zupełnie inny odbiór tej informacji o diametralnie się zmieni na korzystanie z traktatu przypuszczam, że było także po tych 2 pierwszych salach chyba wszyscy nauczyciele chcieli mieć zajęcia w tej w tych właśnie my ich zdanie może może nie wszyscy chcieli, ale rzeczywiście każdy nauczyciel wiedział, jaki dyskomfort nauczania w taki w klasach tak ile Sarmaci wyciszone ze mną w prawie wszystkie już mamy wyciszone tak mamy wyciszona prawie wszystkie sale bibliotekę stołówkę no el to jakby panowie sala gimnastyczna sala gimnastyczna w tej chwili jest wyciszona, a sala jest ogromna, bo tu mamy taką wielką pełnowymiarową salę teraz podzielona torami nasz sektor, więc czasami w tej sali gimnastycznej lekcje miały 4 grupy n p. rzeczywiście wtedy no to bardzo ciężko się prowadziło nauczycielom lekcje i dzieciom, które w ogóle nie rozumiały poleceń instrukcji wskazówek bardzo duży problem jak chodziłam na obserwację takich lekcji nie mogłam usiąść gdzieś zboku, żeby nie przeszkadzać nauczycielowi drugą muszą podchodzić do nauczyciela i słuchaczom mówi, bo niestety innej możliwości nie było nie byłam w stanie zrozumieć tekstu, że ze słów nauczyciela pani dyrektor, ale tutaj chyba muszę powiedzieć o pani współpracę z radą rodziców albo ja rozumiem że, gdyby nie oni to tak naprawdę byłoby trudno, zanim zostałam dyrektorem rada rodziców współpracowała wcześniej też są raz poprzednią panią na dyrektora i ta współpraca w Timesie jest na tyle dobra że, aby wszystkie sprawy problemy omawiane ustalamy wspólnie razem z mojej m. in. NN to wyciszenie to nie tylko był priorytet dla rady rodziców, ale również dla całej szkoły dla całej kadry nauczycielskiej to dla nas wszystkich była bardzo wielka sprawa także my jako nauczyciela pracownicy szkoły też bardzo dziękujemy radzie rodziców, bo to było ważne, żeby się tak, ale krócej mam namyśli to pani dyrektor Grzenia czasami dostaję maila od od rodziców z informacją właśnie, że jest jakiś problem w szkole i najczęściej opisują że, że nie ma tej współpracy właśnie, że brakuje albo żona jest nieodpowiednia także są pewne rzeczy narzucane przez przez dyrekcję, że nikt nie chce słuchać, a tutaj rozumiem tak starych z tych, bo jest my z tej z tej mojej wymiany myśli wcześniejszej z tej rozmowy to wynika, że tutaj Anno kluczowa jest ta torze wzajemnie się, by słuchacze źle sobie nie wyobrażam funkcjonowania szkoły prawidłowego funkcjonowania bez współpracy rodziców z Czeszką i szkoły z rodzicami Engel dla mnie mam takie przykłady znam takie przykłady to po prostu nie wychodzi absolutnie ile pan spotkań odbył, żeby wywalczyć i żeby tarta, ale to wyciszenie i modernizacja akustyczna doszła do skutku oczywiście to nie byłem tylko IATA ja wiem tak, ale razem mamy parę osób natomiast myślę, że to są setki naczynie Bennett przekładał na liczbę godzin jak doszliśmy do przygotowywania projektów nawiązywania w ogóle kontaktów oszukiwania przez któregoś tam rodzica, który zajmuje się sferą budowlaną pana, który mieszka w Niemczech przyjedzie do szkoły zobaczyć i nam zrobi o PIT i akustyczną, więc to są setki godzin tez mnóstwo po południu w wieczorów też już tak zaczęło się wyciszenie przychodzenie rozmawianie też z firmą, która to realizuje tłumaczenie im takiej wizji od strony rodzica co co zagraża dziecku z różnymi elementami na pewno oni czasami nam wyposażają biura te strofy inaczej my też mamy trochę taki cel, żeby to poszło dalej świat inaczej jest jest już taka lista gwiazd Cannes w tle, bo ostatni miesiąc wizytę rady rady miasta, która oglądała takie efekty połowiczne u nas w szkole i usłyszeliśmy coś są innym graczom ja mam uśmiech na twarzy, że słyszymy obietnice, że inne szkoły w Warszawie zaczną być wyciszane stopniowo, jeżeli ja widzę, że dzieciaki przez taki prosty zabieg, że mają większy komfort akustyczny w klasie średnio w klasie nagle mają od ceny wyżej w wyniku nauczyciel sam ich prowadzący, mówi że radykalnie zmieniła się ich umiejętność danego przedmiotu, bo słyszą dobrze to chyba o to chodzi tak panie, choć to na koniec koncert czy to jest kosztowna inwestycjom u nas w szkole my mamy ponad 6 000 m ² mówi po podłodze tak powierzchni, która jest objęta wyciszeniem i to jest koszt na poziomie około mówią same fizyczne w materiałach i pracę około 1 000 000 zł natomiast c jedno możesz powiedzieć bardzo istotną, że jeżeli ktoś buduje szkołę już względnie to w trakcie budowy różnice w cenie całego budynku prawdopodobnie zmieszczą się w okolicach 1 % instytucji znikomy koszt podatkowy, jeżeli modernizuje się szkoły czy w ogóle buduje od nowa warto tu uwzględnić, a potem do usunięcia dodatkowo pieniędzy wydawać przez wyobrazić takie wyciszenie, które jednak w bałaganie szkole codziennie do opanowania w czasie roku szkolnego to jest karkołomne zadanie to sprzątanie codziennie przychodzą osoby, które sprzątają po piątej szóstej rano jeszcze rano, żeby ponieść w nocy trwają prace, tak więc jakby panie, które sprzątają musiał wcześniej przechodzić sama sama procedura wykonania takiej pracy w żadnej szkolone dużo mniejsze jej w wakacje są niewystarczające, gdy chodzi o to, żeby właśnie było osiągnąć cele dla dobra dzieci taki to wyciszenie też mam bardzo duże znaczenie i dla uczenia się nigdy i dla nauczania prawda, czyli zarówno dla dzieci, jaki dla nauczycieli tak się też właśnie zaczęliśmy wcześniej to wyciszenie po to, żeby 1 września już szkoła była cała wyciszona tak jak ja osobiście czekam na pierwsze apele na sali gimnastycznej, w której będziemy się rozumieli jak dzieci będą miały swoją tam jakieś piosenki i prezentacji to rodzice, stojąc daleko na sali gimnastycznej zrozumiał co oni mówią to jest problem rzeczywiście w tej właśnie to dobrze czekamy zatem do 1 września i czekamy na kolejny działania ze strony miasta w kwestii wyciszania kolejnych szkół, bo ta szkoła nie jest jedyną, która w, których hałas jest bardzo duże moimi gośćmi byli pani dyrektor Małgorzata Antonowicz i pan Robert Wojciechowski szkoła podstawowa nr 3 40 w Warszawie bardzo państwu dziękuję czas wolny ja już teraz zaprasza na kolejną część programu, a w niej musi pani zabrać się swoje dziecko czas pani córki już minął, czyli o sytuacjach, które zdarzają się w warsztatach terapii Zajęciowej zapraszam już za kilka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA