REKLAMA

Dlaczego mężczyźni wstydzą się tego co w nich kobiece?

Dobry Seks
Data emisji:
2018-07-01 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
46:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska zawsze w niedzielę o tej porze rozmawiamy o kwestiach związanymi z płcią seksualnością i dzisiaj będzie nie inaczej jesteśmy w Poznaniu, a w studiu w Poznaniu naszym gościem jest dr Iwona chmura Rutkowska pedagog szkoły socjolożka Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór na trawie tuż i drodzy państwo dzisiaj bez zastosujemy pewnego rodzaju Rewers MEN z treningu dzisiaj będziemy opowiadać o Rozwiń » męskości w studiu są 2 kobiety ekspertki w tej dziedzinie już jednak faktyczną realną prawdziwą ekspertką dr Iwona chmura Rutkowska, która ma mnóstwo badań i mnóstwo informacji na ten temat inne jak i męskości dzisiaj się kształtuje na jakiej podstawie przez jaki przechodzi kryzysy mają oczywiście będziemy to wszystko osadzać się w kontekście polskim społecznym kulturowym kontekście teraźniejszości ale zanim porozmawiamy o męskości na to oczywiście musimy zacząć od chłopięce dość już samo słowo chłopięce jeszcze takie delikatne pobrzmiewa dziewczęco sprawił, że choćby, o ile słowa dzieciństwo bank Rosji, bo ile słowa dziewczęce ości używamy to chłopie Foszcz bardzo rzadko opat kości ich już nosić opaski na taką nazwę Edyta ewentualnie to prawda, ale czasem mówimy zachowa się chłopak kocha, a chłopak brzmi już oczami ludzi wystarczająco mocna z UE czy chłopcy wychowywani, by w Polsce w dzisiejszych warunkach społeczną kulturową politycznych czy ich sytuacja dzisiaj jakiś sposób wyróżnia się na tyle w kontekście Europy czy świata czy innych epok, że możemy w ogóle w jaki sposób powiedzieć podsumować o tym, jakie, jaka to chłopięce dzisiejsza jest idealnym napojem tak edycji LM generalnie wychowują się w świecie urządzonym przez dorosłych i jeśli obserwujemy jakiekolwiek zmiany na poziomie badań obserwacji, ale w świecie ludzi dorosłych to z pewnością osobami, które bacznie obserwują, ale też biorą z naszych zachowań pewne modele naśladują je i kreują swój sposób myślenia o sobie świecie są dzieci i inni zawsze tak było i NN to się jak nie zmienia chłopcy dziewczęta kielczan zresztą też są dosyć wcześnie nie zapraszanie, ale też trenowani w realizowanie pewnych naszych oczekiwań i skryptów dotyczących ich przyszłych ról wzbogacić te rzeczy z pewnością kupiec będzie mężczyzną dziewczynka będzie kobietą i cała to co my myślimy o tym, kim są kobiety kim są mężczyźni jak powinni podejmować role, jakie mają cechy inne czynnym czy się różnią czy są podobni w różnych sferach jak powinni podejmować role zawodowe społeczne z pewnością ponad 100 0 różnych sposobów poprzez zabawki sposób mówienia poprzez edukację szkolną poprzez komunikaty te ptaki nieświadome poprzez zachęcanie lub zniechęcanie dzieci do różnego typu po aktywności budują w dzieciach, a więc krypt, które one później realizują tak działa znana postać znają państwo pewnie taką teorię samospełniającej się przepowiedni, lecz samospełniająca się proroctwa my wiemy, że etykiety nadane przez osoby znaczące działają w ten sposób, że Mes zaczynamy myśleć inaczej sobie i realizujemy nie do końca nasze zgodne z naszymi potrzebami scenariusza i dokładnie tak jest z rolami kobiecości męskości czy ten trening do ról przyszłych dorosłych zaczyna się bardzo bardzo wcześnie, a mówiąc o chłopcach no to powiedziałbym tak społeczeństwo bardzo wcześnie upomina się o cechy męskie i widzimy to on już pół dzieci pięcio sześcioletnich siedmiolatków właściwie ten schemat myślenia czym jest męskość czyni kobiecości jak powinien zachować chłopak danej sytuacji dziewczyna jak się ubierać, które przedmioty są odżywcze niskie niektóre są właśnie opatowskie jest już bardzo silne rząd jest taki moment, kiedy dzieci bardzo silnie przywiązane są do wzorców, ponieważ zaczynają abstrakcyjnie myśleć wcześniej myślał bardzo konkretnie patrzą na siebie na swoich rodziców to był ich cały świat nie bez kozery właśnie wtedy zaczną się szkoła może z 7 lat są w stanie myśleć abstrakcyjnie, czyli zrozumieć, że pewne fenomeny kulturowe, ale też oczekiwania i normy i teraz, gdy przychodzą też bardzo konkretnie do komunikatów, jakie słyszą chłopcy bardzo wcześnie nawet lekki jeszcze nie są świadomi jak przeczytam taką kafeteria to nie jest taka kafeteria powiedziałbym pełna, ale szczerze państwowe czują już klimat bądź silny, a przynajmniej takie sprawiali wrażenie, że dostarczy bądź gotowy na przemoc nie okazuje emocji panuj nad sobą bądź kimś mi znaczenie nawet na podwórku w grupie w klasie nie daj się bronić się walczyć w razie potrzeby obrończe bądź brutalne nie płacić nie bój się bądź twardy nie przyznawać się do błędów i porażek otwarcie wyrażali gniew wściekłość test Okaj bądź aktywny niepowodzenie i kontroli innych mówi innym co mają robić, a innym co mają myśleć dominuje nad dziewczynami, bo jest silny nie wycofuje się nie poddawaj się i po konsekwentne czy tutaj gości w tych wszystkich komunikatach, które tutaj pani my przeczytała nam na tej liście mamy taką figurę chłopca, który nic nie czuje w oczy jeśli czuje to agresję złość i bez walki i działa wyłącznie w trybie rywalizacja nie współpracy on ma być naprzeciwko czegoś albo kogoś o niskim się obok razem jakiś to jest takie, by traktowani są raczej obrazy tak czekała aż nadto, który ma się bronić się ewentualnie atakować, ale w nocie to rzeczywiście jest kilka takich ukrytych powiedziałaby matka przesłań dotyczących męskości m. in. taki, że bądź lepszy niż inni szczególnie bądź lepszy niż dziewczyny i kobiety test taki bardzo ciężki bagaż, który noszą mężczyźni poszli przez całe życie zresztą wszystkie te komornicza leży niż dziewczyny niż kobiety za tym stoi informacja, że dziewczyny kobiety są w takim razie gorsza, a przynajmniej z prawej takie wrażenie znaczenie pokazuje, że bez żadnego POPON PL albo z drugiej strony jest taki pomnik lotnikom komunikat, żeby szanować dziewczynki chciano traktować w sposób szczególny delikatny inny niż traktujemy chłopców czy z 1 strony są inne, ale z drugiej strony rób wszystko, żeby nie zachować jak dziewczyna, dlaczego to jest taka w naszym społeczeństwie w naszych wyobrażeniach o tym czy minister chłopięcy z 2 opactwo, dlaczego najgorsze co może się chłopcu przydarzyć to zdradzić coś co uważamy za dziewczynki zachowania należy rozumieć tak hojne dla tyszan nazwała docent jest po prostu IARC stress test taki czyn takie przekonanie, że wszystko absolutnie wszystko działo to co się myśli to coś robili efekty tych działań to co jest męskie po prostu normą jest czymś lepszym natomiast to co jest kobiece jest odstępstwem od normy jest czymś innym, ale też jest czymś słabszym kobiecość jest po prostu w postrzegane jako element z słabszy, a może lubisz chłopcom bądź inne Domino mówi bądź pierwszy walczy wytrzymali to żadna z tych, bo żadna z komunikatów nie przybliża się nawet seta do takiego, że wtedy, kiedy czujesz się nie dasz radę odpuścić, a może ktoś, kto nas słucha, ale chciałbym powiedzieć tak nie no pewnie chodzi o jakieś hierarchie są one niczym wartościowania byle kto jest lepszy dziewczynka czy chłopiec tylko po prostu chodzi o to, że wiadomo, że chłopcy dziewczynki są inni i trzeba jak najwcześniej pomoc to tym dzieciom sobie uświadomi się tę tożsamość zbudować rodzice po to, układają dzieciom te etykietki właśnie po w głowach, żeby potem i byłoby im łatwiej iść własną drogą no tak zdrowia chłopca rząd walczy rywalizuje jest silna druga dziewczynki jest taka, że jesteś delikatną opiekuńcza ustępy Niwa i ktoś może sobie myśleć nie ma w tym żadnej hierarchii no po prostu tak jest, ale gdzieś w nim klną na chciałbym jednak powiedzieć o czymś innym są nasze przekonania o czymś innym jest wiedza lej F 1 tak to często mam lewicowe rzeczywiście jest dosyć częsty błąd poznawczy co, więc jesteśmy bardzo przyzwyczajeni do naszych przekonań i nawet wtedy, kiedy ich nie weryfikuje ME w żaden sposób empirycznie, bo nie mamy takich doświadczeń albo nie mamy takich wiedzy na ten temat to jesteśmy przekonani, że to prawda jeśli mówimy o przekonaniach to rzeczywiście tak jest PRM i to jest szczera produkujemy czy przekazujemy z pokolenia na pokolenie budujemy biznes świata mam podzielonego na świat mężczyzn świat kobiet to jest taka zabawna parafraza pewnej tytuł pewnej popularnej książki, że mężczyzna z Marsa kobiety są z Venus mówimy, że mężczyzna z Marsa kobiet zespół Kapsa, ale tak naprawdę tak naprawdę wszyscy jesteśmy z ziemi i przynajmniej z siedemdziesiątego czwartego roku wiemy mamy na to tysiące naprawdę 100 0 solidnych badań wiemy, że nie ma ani 1 cechy ludzkiej, która by była w jakikolwiek sposób przypisana czeczeńskim reprezentowana przez którąkolwiek z półki i to jest wiedza natomiast inne możemy się zastanowić, jaki mamy interes w tym, żeby przekazywać kolejnym pokoleniem dzieci świat taki dualizm zwane płciowo Czeczen rośnie, a sama natura renomy uważam, że robimy to dla dzieci, ale kogo naprawdę to robimy nie robimy tego z pewnością dla dzieci, dlatego że wszy wszystkie znowu też badania dotyczące rozwoju człowieka i wspierania rozwoju pokazują jasno, że im więcej dajemy dzieciom wolności i możliwości rozwoju ich ich naturalnego celowo to podkreślam Pach, zahaczając o biologii potencjału rozwojowego też takich biologii biologicznego, ale też psychologicznego i taki potencjał, który mamy w ciele i emocjach i talentach większą daje mu wolność tym dziecko ma szansę rozwinąć być sobą i rozwinąć największym stopniu to co jest w niej najlepsze trafią natomiast jeśli zagramy tak od razu dziecko do jakiegoś ciasnego pudełka, które mówi to jest pudełko dla dziewczynek nawet jeśli jesteś masz potencjał, żeby być z noblistką z chemii milicji, a z czasem udało mu na to miejsce nie nie ma z tym tutaj wracamy do tej podstawy, by pedagogiki czy psychologii dziecięcej, której się bardzo często się mówi, ale być może warto regularnie w tym przypominać, że dobre wspieranie dziecka w rozwoju no bo jeśli porównać to n p. do opieki nad roślinami test po dywanie i odżywianie, a nie przycinanie gruszy na wzór sosny czy odwrotnie, bo nic z tego nie będzie człowiek będzie najlepszym z sobą w UE jeśli dostanie do tego, by warunki, ale wiem, że badała pani również to na ile chłopcy kilkuletni ci, o których pani wspomniała w wieku 5 6 7 lat już różnią się od dziewczynek potencjałem społeczną emocjonalnym to jest bardzo ciekawe, bo też ktoś mógł podzielić się w no wiadomo dziewczynki po prostu są gadatliwe tam lubią ze sobą gadamy się w ogóle tylko obgadują tak naprawdę wygląda może lubią rozmawiać, ale tylko po to, żeby się nawzajem obrażać, a chłopcy ubóstwo merytorycznie konkretnie nie zajmą się działaniem tam po co jakiś kompetencje społeczne jak to wygląda w naszych warunkach my rzeczywiście już w tym wieku, którą pani mówiła kilkulatków cieplejsze tego etapu, kiedy chłopcy wybierają się do szkoły na ile te różnice tak krzywda związana z stereotypami z pudełkiem chłopiec, z którego chłopiec nie może zakrzyknąć w swoim kierunku mają one już chłopców ograniczają to badania, które ma bowiem wyniki tych badań, gdy były realizowane przy okazji poprzedniej reformy edukacji, czyli takiego czasu, kiedy była duża dyskusja czy dzieci sześcioletnie są gotowe do podjęcia edukacji szkolnej i to badanie dotyczyło dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale razem z dr Marzeną Bochnak ostał się za istotne na podstawie wcześniejszych badań, które miałyśmy też kontrolowanie tego czynnika płci powiedziałyśmy, że n p. pewne specjalne potrzeby dokonania inne związane ze jest lekcją dysgrafia dysortografia mu ADHD dotyczą w dużej mierze częściej chłopcy jest wszczęcie może właśnie zimy, a korki zajmował się akurat tym odpowiedzią na to pytanie natomiast zastanawiałyśmy się jak i w jaki sposób morzem można pracować i wspierać chłopców, którzy już na starcie szkolnym wykazują pewne obszary pewnych problemów i rzeczy czasami właśnie nie zostawiają zupełnie samym sobie chłopców z powodów stereotypów, że oni już po prostu tacy są nie nie urządzamy im krzywdy tak miałyśmy taki mieliśmy kilka co słynne powiedzenie w wojsku wyboista ważne dramaty takie są bank tak i teraz jak mówimy o gotowości szkolnej to mówimy o rozwoju fizycznym aktywności ruchowej taki motoryczne i mnie o rozwoju umysłowym i rozwoju społecznym emocjonalnym i teraz tak w sferze rozwoju umysłowego nie ujawnił się właściwie żadne różnice to żywa jest potwierdzenie innych badań światowych dziewczęta miały już wyraźnie większą gotowość do czytania pisania liczenia oraz w zakresie rozumowania i Tell IT nie są żadne różnice w sferze rozwoju umysłowego tylko czy tak nie, bo jak mówimy o umysłowym to mówimy o znajomości cyfr znaków matematycznych rozpoznawanie i drugą Mater go metrycznych natomiast gotowy do czesania lnianego wiąże się też z rozumieniem z emocjonalną inteligencją są interwencje można tych, którzy swoim trwaniem tak pewnych kontekstów i t d . i t d . czyli jeśli chodzi o te umiejętności, które bardzo często są ostro od PiS chowany właśnie matematyka nauki ścisłe przestrzenne, jakie się umiejętności są w depozycie chłopięcą Hestii to okazuje się, że nie co więcej test na koniec podstawówki w Polsce pokazują dokładnie te same tendencje czy ta tendencja w wieku 6 lat i jest przenoszony na kolejny etap życia to co różni na pewno bardzo mocno dziewczynki chłopców to są te umiejętności te kompetencje, które wiążemy z umiejętnościami rozwojem społeczną emocjonalnym i teraz, żeby nie być gołosłowną i ziemską precyzować, że co mi chodzi przeczytam państwu wszystko wygląda na to, że chłopców w porównaniu z dziewczynkami ich wieku charakteryzuje niższa nazwijmy to poziom dojrzałości społecznej emocjonalnej właściwie we wszystkich obszarach, które się bada w kontekście gotowości szkolnej, czyli chłopcy w porównaniu do jej rówieśniczek są po pierwsze, mniej samodzielni gorzej radzą sobie o dziwo w przestrzeni szkoły mniejszym stopniu dbają o porządek i przybory szkolne mniejszym stopniu potrafią wykonać zadanie zgodnie z policją dniami nauczycielki dysponują mniejszymi umiejętnościami koncentrat koncentracji wytrwałości wykonaniu zadań wykazują mniejsze zainteresowanie różnymi tematami mają większe problemy z poczuciem pewności podejmowanych decyzji są mniej skłoni dorosłe po gotowania polecenie w sytuacji grupowych częściej kłamią, owszem, przejawiają agresję słowną fizyczną częściej lubią zwracać na siebie uwagę przejawiają mniejsze zdolności do kompromisu mniejszą gotowość chęć do współpracy jest to, o czym też rozmawiałyśmy wcześniej mniej trafnie oceniają zachowania i emocje rówieśników terminale zależy im na aprobacie i Lubieniu ze strony rówieśników innych ludzi są mniej od jak on cię nie uczyni mają mniejsze umiejętności w nawiązywaniu kontaktów jeśli chodzi o sferę emocjonalną miejscom niezrównoważeni emocjonalnie generalnie gorzej kontrolują wyrażanie emocji to nazwa już są pisemnie opanowani mają gorsze samopoczucie co ciekawe częściej przejawiają oznaki lęku niepokoju części nieadekwatnie do sytuacji reagują złością i gniewem w mniejszym stopniu czerpią przyjemność poznawania otoczenia wykazują mniejszą empatię i mniej chętnie pokonują trudności częściej przerywają zadanie frustrują się reagują złością agresją i Jankiem to jest jakiś zupełnie dewastujące co z tego wynikało, że my po prostu wszyscy go społeczeństwo zbiorowo dyskryminujemy chłopców to jest po prostu dyskryminacja czy paradoksalnie w zmaganiach chłopcom, że są silni lepsi nic nie czują żadnego bólu żalu czy smutku sprawia, że oni są nie w pełni sprawni społecznie emocjonalnie ten to jest także można, by to porównać tylko po uszy takiej analogii maski twardziela z NFZ często stosowana problem w tym, że po oczywiście maska po pierwsze, nas oddziela od ludzi po drugie, wprowadzałam fałszywe komunikaty takie sygnalizatory społeczne dotyczące kim jestem to oznacza, że tak naprawdę nie jesteśmy w stanie nawiązać satysfakcjonującej relacji głębokiej prawdziwej mamy do czynienia z takim tworem kotu w nowym miejskim nie sprawdzi się zgłosić się ukrywa co więcej z czasem pod maską po prostu robi się gorąco, czyli im bardziej im wiemy, że jesteśmy, jako że jesteśmy istotami społecznymi właściwie sens życia i sens pracy sens naszych starań pasuje na tym, że są to rzeczy ważne dla innych ludzi dla społeczności, w której funkcjonujemy też cierpimy z tego takie korzyści psychologiczne, więc jeśli mężczyzna i cały czas ukryte sam chłopiec uczy się obchodzić tej masce to tak jak we w Gwiezdnych wojnach tak się robi bardzo gorąco napięcie rośnie i wtedy zaczynają się opowieść, którą również mamy dobrze wydaje, że empirycznie przebadano, czyli ryzykowne zachowania tym na tak, bo ci chłopcy 6 7 letni zaraz potem zostaną nastolatkami i wtedy zaczynają się różne inne zachowania z razem z tymi zachowaniami ryzykownymi i tak jak pani wspomniała to mobilne tam niż te mniejsze kompetencje emocjonalne społeczne one tylko się utrwalają wraz z rozwojem chłopca i by chłopcy nagle zaczynają funkcjonować w jakichś takich nerek w grupach przypominających jakiś były pierwotne plemiona teraz ostatnią mamy okazję obserwować w formie takiego zbiorowego narcyzmu kim polskiego na jaw przy okazji mundialu, ale w różnych innych sytuacjach też obserwujemy też takie Nepal pierwotne męskie różne organizacje formy różne etykiety grupki nawet psy i chłopców nastoletni inaczej w grupie zachowują się niższy dziewczyny nastoletni to też wynika z tej potrzeby pokazania zdominowania przestrzeni we nawet dźwiękiem, bo chłopcy potrafią się znacznie bardziej głośno zachowywać się, ale jest też mają też ma na to przyzwolenia na drutach ten taki komunikat, który chłopiec dostaje bardzo wcześnie, że ma prawo się wyszaleć i też, że ktoś łamie pewne reguły albo narusza granic OSN znają ludzi na tych stokach, ponieważ system norm uznajemy za normalną formę ekspresji u większości męskości i to po prostu idźcie z nami rozwojowo zostaje mu cechy i potem sytuacja chłopców jest taka, że w różnych ośrodkach wychowawczych poprawczaka na co też pani wraca uwagę znaczna znaczna większość wychowanków tych placówek to są właśnie chłopcem no tak tak i te statystyki się zmieniają one są w Polsce takie same na świecie średnio 9 7 9 8 % o gigantyczną przewagą osób chciała się osobą innych są właściwie wszystkie typy przestępst w, ale im bardziej brutalne przestępstwo tym te statystyki są bliższe statki te są chłopcy i mężczyźni i teraz pytanie jest pedagogiczne, które ja sobie stawiam jest nim jest takie my oczywiście od wielu wielu lat dziesiątek setek zajmujemy się rozkleił nianie zastanawianie, jakie są źródła przemocy, jakie są czynniki, które wpływają na to, że człowiek podejmuje takie decyzje, by krzywdzić innych, ale też i są czynniki chroniące imamy dane, w które pokazują, że czynnikiem chroniącym jest kobiecość ma cechy kobiece no tak jednak, iż pan Janusz padło wiele niektóre rządy niektóre kraje, które wiedzą, że jeśli bezpieczeństwo ma być bezpieczna wyedukowane zadbane szlaki zdrowia to kobiety muszą być władzy, bo one współpracują i wprowadzając ten czynnik współpraca niezłą grę lawirują po prosta areszt dla wszystkich, czyli dla dobra też nastoletnich chłopców potrzebny jestem aktywny czynnik kobiecy badała pani również kwestię przemocy w swych szkołach rówieśniczej tych zdarzeń w latach i tutaj też chłopcy zachowują się nieco inaczej niż dziewczyny w ten zachowuje się inaczej, ale to już powiedzmy sobie szczerze, że w przypadku nastolatków mamy pokłosie zbieramy to co rano wstaliśmy wcześnie, ponieważ wieku dorastania niezwykle istotna staje się grupa rówieśnicza to te same mechanizmy czy deprecjonowania dziewczyn z kości kobiecości, ale też w sobie deprecjonowania tego co się w ogóle wiąże z kulturą kobiecą dziewczyn niską i wszystkie te przekazy od, których wystartowały z mężem przenoszą się na grunt relacji rówieśniczych chcieli celem chłopców chce tak skonstruowane, żeby się przetrwać w sensie psychologicznym w grupie innych chłopców, ale też grupie różna płciowej trzeba z znaleźli się na najwyższej możliwej pozycji mam ochotę uwodzenia widza trzeba walczyć wartość pazurami i łokciami i tam się pojawiają stricte męskie skrypty, czyli siła fizyczna i sprawność fizyczna mówię tutaj o ciele druga atrakcyjność pos bycie postrzeganym jako atrakcyjnym seksualnie dla dziewcząt i Imogen, a trzecia rzecz zauważalne, lecz dawanie sygnałów i dystansu wobec wszystkiego co dziewczęcej kobiece na coś tutaj właśnie zaczyna się powrócili z ogłaszają, że nasze seksizm homofobia islamofobia czy to już teraz zaczyna się też ta pornografii z racji języka już w wieku nastoletnim no tak, dlatego że tak to jest w naszej kulturze seksualność, które są bardzo ustabilizowana, ale także sprzedawana czy przekazywana naszym dzieciom w formie głównie zakazów zagrożeń niebezpieczeństw różnią różnicą różna jest treść tych Reissa z tych niebezpieczeńst w, ale uznaje się, że seksualność jest strefą więź twórczą 1 5 przyjemną, ale czymś, o czym się albo nie mówi Michał Boni mówi się, dlatego że jest takie straszne, a właściwie nie wiadomo dlaczego albo mówi się w kontekście tego, jakie złe konsekwencje dotkną ciebie dziecko to są głównie przekaz wobec dziewcząt i jeśli i jeśli rozpoczniesz aktywność seksualną Rewers tego jest taki, czego dowiadują się chłopcy, słuchając ciągle o przemocy seksualnej, czego dowiadują się chłopcy o sobie swojej seksualności, słysząc cały czas taki komunikat, że są zagrożeniem dla innych ludzi to jest bardzo krzywdzące, ale też myślę, że taki kiermasz czujących się bardziej, że nigdy wcześniej nie myślałam, że jeśli chłopcy mają świadomość, że dziewczęta są wyłącznie o ostrzegamy przed konsekwencjami seksu to oni z kolei są na siłę wpycha ni w rolę agresora jak tak z przemocą w bardzo krucha i też bardzo krzywdzące rozwojowo ile wiem, że etykiety działają w ten sposób, że MMA jeśli wypowiada je osoba znacząca albo są im częściej są wypowiadane i LO im bardziej ta osoba, której wypowiada jest znacznie on sam tym częściej zdarza się taki mechanizm, że człowiek zaczyna myśleć o sobie tymi kategoriami tą etykietą to znaczy zmienia myślenie na swój temat mamy 3 polskich warunkach absolutnie deficyt pozytywnych wzorców samorealizacji chłopięce jej rozwoju bez pudełka i męskiej przyniosła pani się do studia niezwykłą książkę Stars for Boys chude tu widzi Franc historie dla chłopców, którzy mają odwagę mają czelność robić się innymi, czyli grunt, lecz być sobą palić narzekają mają odwagę, by do samorealizacji w tej chwili przeżywamy w Polsce może chodzić już pewien boom wydawniczy na książki wzmacniające dziewczyn skończyć tożsamości dziewczę niską ERP mamy mnóstwo książek, których mnóstwo spięć bym po liczyła na to już naprawdę na polskie warunki zaczną się pod pierwszą winnicę, tak więc uważam, że są takie książki, które pokazują kobiety, które przekraczają granice kulturowe i finansowe eksplorują planety jako podróżniczki są naukowcy dniami pracę na rzecz eksploracji kosmosu, a ta książka, którą się pani przyniosła jest, aby w zasadzie w pewnym sensie w tym nurcie, ale przed nim proponuje właśnie chłopcom cały zesta w pozytywnych wzorców pozytywnych, czyli jakich takich, które są potrzebne dzisiaj jeszcze wrócę do tych książek wzmacniających dziewczynki tak naprawdę książki, które wzmocnią dziewczynki pokazują kobiety rolę w takie modele ról kobiety, które odważyły się żyć jak mężczyźni czy one w ten sposób przekraczające pudełka znaczy biorą sobie narzędzia, które do tej ze skrzynki na swoich szynki narzędziami wzięły narzędzia, który był uznawany za męskie odważył się ich użyć odniosły sukces w przypadku chłopców Annę to jest taka odwrócona sytuacja to co mężczyźni, których bio biorą różne kompetencje i cechy uznawane w naszej kulturze za kobiece czy empatia troska odwaga bycia dobrym w czasach, kiedy wszyscy dookoła ciągle są z przykładu jako pacyfista ateista jako jedyna bohaterów tak też tacy, którzy raczej powiedziałbym tak większość z tych bohaterów, którzy się tutaj pojawia się w książce są ludzie, którzy działają zgodnie z ideą troski o żadnych umów o świat tak, ale w takim przekonaniu, że swój potencjał rozwojowy swoje talenty chcą przełożyć na to by zmienić świat na lepsze to jest absolutnie rewolucja, dlatego że jest n p. żeby pani książka do nauki historii to tam, gdzie kiedyś Ol 50 wojowników agresorów win tak albo ofiara czy źle znoszą wiara tak gnębiony mężczyzna, który jest biedny albo inny albo czarnoskóry, ale tak naprawdę w książkowych historii mamy 3 i pół procent mówi i to też jako badaczka realizująca projekt Narodowego centrum nauki kilka lat temu SL prof. Głowacka Sobiech z profesorską żeńską Belgów przeżyłyśmy wszystkie podręczniki historii zdanie po zdaniu ilustracje per lustracji słowo posłowie, szukając tam wszystkich śladów kobiecości 3 i pół procent postaci nazwanych są postacie kobiece zmieniają nazwiska jak ma z czego połowa to jest to samo, bo ginie ich boskie także też bez strzału w ale patrząc na postacie męskie większość z nich to są ludzie, którzy wsławili się przemocą mamy po prostu podręczniki skonstruowane jako apoteoza ze i wielki pomnik dla przemysłowców i nawet jeśli refleksyjna nauczycielka przekazuje informacje, że to co czynili ci ludzie było złem to taki przekaz podprogowe, żeby się znaleźć się być bohaterem i znaleźć się na kartach historii nakaz o kartach książki najlepiej po prostu zmienić największą ilość możliwą ludzi z ziemią zostaje mu opowiem o czymś co przydarzyło mi się ten tydzień temu wprowadził się razem z prof. Głowacki o sobie w 1 z liceów i warsztaty historyczne, czyli warsztaty, które upominają się po historie o pamięć o kobietach i zapytaliśmy licealistów licealistki i gimnazjalistów gimnazjalistki jak myślą, dlaczego w podręcznikach jest tak dużo mężczyzn, o których oni już nie pamiętają, gdybyśmy taki test wymieniliśmy trochę postaci, które są w podstawie programowej w podręcznikach męskich i absolutnie nic zatem nie nie pamiętają mają w oczyszczoną głowy z tych postaci natomiast nie znają żadnych kobiet, a właściwie mnie zapytaliśmy się z jak myślą, skąd jest ta nierównowaga, dlaczego to co robią kobiety nie jest, ale nie jest odzwierciedlony w podręcznikach historii przecież zawsze był połową świata po jedno i dziewczęta chłopcy mówią po prostu to co robią mężczyźni ważniejsza mu też udział pierwsza odpowiedź, która w naszych warunkach społecznych przeci w mówią bez żadnego, ale bez żadnego, że widocznie jemu widocznie podręczniki odzwierciedlają rzeczywistość wierzą w tę batalię wierzą i mają już mocno umięśniony to znaczy, że kilkunastoletnie dzieci są mocno przez konar na cały świat im o tym, mówi, że to co robią chłopcy mężczyźni są ważne z drugiej strony to co, czego to co przemilczane i to jest w taki powiedziałbym bardzo niebezpiecznym płaci za to ogromną cenę i chłopcy i my jako całe społeczeństwo, że ceną za stosowanie przemocy agresji jest właściwie destrukcją własnego życia Destruction derby świata mało tego pani przebadała nie tylko podręcznikiem przebadała pani równiejszy prasa męską uczynić czytana dla dużych chłopców i tam w zasadzie ten proces trwa dalej co tam można znaleźć wina to było rzeczywiście mocne doświadczenie w oczywiście robić tak nie robią tych badań sama region razem z pań z reguły łatwo sobie z panem dr. Konradem Nowakiem Kuczyńskim i my wiedzieliśmy, że będzie mocna stereotypowo i na tej trasie i vox założyliśmy, że weźmiemy na warsztat pastylek com dla mężczyzn istny takiego jednak jeśli takie terminy prasa kobieca i nie dosyć dobrze rozpoznawanym segmentem, ale prasa męska ma faktycznie kraksy pomyślmy jest to katechetów mających taki wzmacniać męskość głównie to stereotypom jak kiedyś to o bardzo mocno uderzoną z prasą tzw. raty erotyczną albo pornograficzną, a my szliśmy sobie na warsztaty wolny czas pisma hobbystyczne i dla mężczyzn znęcających się Kowal nie inny, a i tak wędkowanie różne czasopisma o sporcie, a czasopisma o dział ku one o wydawaniu groźny czasopisma dla myśliwych polowanie podbój ziemi świata tak, ale też muzyka rockowa n p. że jest bardzo mocno związku limitowana w o dziwo, czasopismo kulinarne są bardzo znów z Łasku limitowane tata jest zaskoczona tak tak, dlatego że kobiety co prawda większość kobiet w większości domach kobiety, ale one w zaciszu ujawnia natomiast w blasku fleszy i w mediach to mężczyźni Flandria Mikasa tak władza i prof. Lisa oczywiście się pojawiają mężczyźni nawet jeśli są to nie stereotypowe działanie tak, czyli w momencie, kiedy w w Polsce pojawili się celebryci Mucha kuchennymi poeta oni Stali się absolutnie takimi liderami osobami, które zawłaszczają przestrzeń czasopism czasopisma kulinarnych, a właśnie w te najbardziej nas czeka biły też takie może mało waśni prestiżowe i w blasku fleszy zajęcia malarskie czy -li łowienie ryb wyhodowanie marchewek i też coś wyobrazić, że niezależnie od tego czy jest to opowieść o myśliwych czy jest to opowieść o kibicach i zawodnikach sportowych jest to opowieść o facetach wszystko w szybkich samochodach, bo motoryzacja też taką maskę limitowaną strefa wszędzie tam te opowiada się taką historię o wyidealizowanej męskiej grupie, którą łączą pewne więzy i nić porozumienia, które są niedostępne dla kobiet też taka trochę nie wypowiadano tajemnicza albo rozumiesz albo nie hektary Ależ pechowe Siemens i bardzo wykluczające bardzo pouczające powiem tak nie wszyscy mężczyźni też nadają się też znaleźć starą maturę i w menu Czaja Miazga wartość akcji Kaki i są tak właśnie szukam tutaj, bo przyniosłam ze sobą wyniki tych badań i w kontekście tego co przeżywamy wspólnie czy wie pan pasjonowali się racjonowanie się sportem, bo to też wzajemnie się w takich warunkach ciekawią nas też jak są przedstawiane kobiety w tych wąskich światach w 2 taki w takiej cytat 1 z trenerów podpowie dając się, komentując mecz i test test tytuł takiego jak leżał ty i naukowcy z artykułów trener nie może być pił pomp no tak, ale w, a w, ale ewidentnie NHL, gdy kursy taki powiedziałabym Homo społeczny moralny czy zrobieniu dowartościowywać New męskości, ale tylko w kontekście innych mężczyzn i tylko tych mężczyzn, którzy przejawiają szczególne cechy jest to co nazywamy tym językiem męskiej szatni tak on jest wyłączony z wszelkich różnego rodzaju ocen poprawności politycznej nowością jest właśnie ten buchający testosteronem w Lesznie mieście żadna konwencja tego, że naszą wiedzę oraz zachować, żeby nie ranić innych, ale są takie przestrzenie, gdzie mogą i teraz pytanie czy być sobą, bo to jest stara opowieść o tych szatni na tym rynku z kumplami po pracy na meczu o nie mogą być sobą po albo opowieść taka bardziej konstruktywna i taka, która bardziej dotyczy wyjawia się z badań właśnie wtedy nakładają się parę męską mazdę młody, żeby pokazać im udowodnić innym mężczyzną, że zasługują nabycie w tym klubie w klubie dla Hyper germańskich mężczyzna wspomina pani o piwie z kolegami i tutaj dochodzimy do bardzo smutnej konstatacji kolejnych pani badań badań o mężczyznach w kryzysie wieku średniego niektórzy to kryzys oparty jest m. in. o kompletną samotność brak relacji brak przyjaciół i konsekwencją tego od czego zaczęłyśmy od tego, że już kilkuletnich chłopców od udziela się separuje od relacji od grup wsparcia po to, żeby oni byli tymi samotnymi wojownikami albo agresorami albo ofiarami Ależ byli skłoni go poświęcić jako mięso armatnie i nie szukać rozwiązań tylko po prostu iść w bój jak tylko padnie rozkaz mężczyzna w średnim wieku mężczyzna bez relacji, jaki to ma związek z tą specjalizacją, który dotychczas mówiliśmy w pościg już od ulicy już trochę na to pytanie rozmawiając o tym co się dzieje jeśli zakładamy maskę on rzeczywiście przyjaźń jest taka relacja, kiedy gestapo pierwsza relacja dobrowolna, którą charakteryzuje równość stacji wiele lat, ale nie mają realnych, a hierarchia równość takiej pozycji społeczna jest spontaniczność otwartość bliskość emocjonalna bliskość emocjonalną buduje się za takie 2 bardzo proste narzędzia poprzez rozmowę prawdziwą i poprzez dotyk ów pomysł dochodzi w rejonie bardzo kontrowersyjnych tematów, które ostatnio w ostatnich latach czy miesiącach są dosyć dobrze zapakowany przez fundację maskuje inną przez inny ruch odbudowy pozytywnych wzorców męskości, ale m. in . Jacek Masłowski Funds fundacji na wspólną pracuje bardzo intensywnie nad tym, żeby przywrócić męski dotyk męską czułością męską bliskość, a seksualną ojciec z synem kumple przyjaciele brat z bratem, bo deficyt pat trwa akcja relacyjne właśnie go skutkuje tym, o czym pani mówi Maciek i my mówimy o masce, ale tak naprawdę maszcie chłopcy uczą się chodzić w pełnej płycie, ale na teście po prostu w całym niech pani podjąć dodatkowe relacje niech pani popatrzy na Super bohaterów wielu i mam wrażenie opancerzenie coraz bardziej coraz bardziej przypominają takie postacie, które są właściwie Lynn z brakiem słowa nic człowieka, ale też ktoś, kto ma trochę cech męskich i ludzkich, ale de facto możliwości robota jak popatrzymy na grę komputerowe superbohaterów tam nie ma emocji tylko amfora akrobatyczny bardzo i ciało męskie zaczyna przypominać po prostu ciało obcego tak jest coraz więcej łusek elementów, które strzelające ręce tak kiedyś to była opowieść, że taka tradycyjna, że mężczyzna może być jak zwierzę jak tygrys klas, jakby z Cieszyna na zakażenia na dobowy koszt w naturze tak, ale w tej chwili idziemy z taką opowieść o tym, że może być właściwie maszyną do zabijania i z takiej możliwości, ale też cały czas opowieść o odradzaniu się o budowaniu barierę od innych od innych ludzi my wiemy, że tam w środku jest Jańczak z klimat dlatego potrzebuje tej skorupy tak nakaże, gdy tylko, że to jest opowieść o człowieku tak wszyscy w zależności od sytuacji możemy korzystać z bardzo różnych narzędzi i liceach wtedy, kiedy jesteśmy w pracy musimy się zmobilizować skupić zobaczycie coś ważnego uruchamiamy inne nasze cechy niż te, kiedy mamy kontakt i przytulamy nasze dziecko i to nie jest także te możliwości tych przeskoków są dostępne tylko dla kobiet z jakichś przedziwnych przeciętny mężczyzna dokładnie mają te same możliwości problem znowu w tym jest chyba najgłębszy, że to co kobiece test to czym, z czym mężczyźni muszą się po prostu czegoś się wstydzą czy ujawniają tylko w bardzo określonych sytuacjach w sytuacji, kiedy są bezpieczni to dotyczy oczywiście też dotyku takiego relacji innego ojca i syna też dotyku w relacjach małżeńskich relacjach partnerskich kobiety i pełno tu seksualności, które tej bywały przechodzimy do głowy moja znajoma Alicja Długołęcka, która serdecznie pozdrawiam ona ma takie terapeutyczne gabinetowe powiedziałabym też doświadczenie warsztatowe kobiety cierpią z powodu braku dotyku właśnie takiego też, a seksualnego relacyjne rozrost Niwea, który daje nam ukojenie, który powoduje, że się relaksujemy mamy endorfiny tak dalej, ale nie jest związane z ich te ze słomy ością albo większość tylko niewielkim stopniu opcji nie dotykają jeśli się dotykają to wtedy, kiedy po pierwsze, walczą one biją się czy robią sobie krzywdę tylko w sporcie kontaktowym taki talent albo i to jest tu wracamy do czasu Miss męskich rozrywek w pewnych określonych sytuacjach rytualnych rytualnych w n p. wtedy, kiedy są myśliwymi i kiedy są siedzą obok siebie kibicują im muszę uścisnąć mu nie grasz mogąc uścisnąć tak, ponieważ nasza drużyna wygrała wtedy, kiedy współpracują, ale też ten dotyk nie jest dotykiem wolnym muszą bardzo cały czas bardzo uważnie kontrolować swoje reakcje, żeby nie zachować jak kobieta znajdzie to wpływa na ten problem z relacjami na poziomie emocji ani fizycznym mailem mężczyznom faktycznie brakuje nie tyle kumpla na piwo, chociaż są też bywa problem wbrew wszelkim pozorom stereotypom, ale przyjaciela tak tak mężczyźni uczą się rzecz samodzielnie i jej nie chcieć pomocy z bardzo destrukcyjne wiemy, że mężczyzna za późno trafiają do lekarza z różnymi trudnymi sprawami, dlaczego dlatego, że przekaz dotyczący tego, że nie o tym, właśnie okazywać słabości nie rozmawiać z innymi osobami ich słabościach jest bardzo silna tabu dla mężczyzn i jeśli mężczyźni otwierają się w aspekcie swoich słabości porażek i delikatności to przed kobietami ani przed mężczyzną jeśli nie możemy ze strony mężczyzny spodziewam się ewentualnego odrzucenia wykluczenia z tych imprez osłonę grupę od ceny od ceny jako o zachowanie niemieckiego BT jest największe największy lęk, ale też braku zrozumienia albo takiej powierzchownej reakcji, która 2 × Enion SA co te weszły w garść znak zachować jak facet wmówi miękka aż właściwie mężczyźni nie potrafią udzielić sobie wsparcia nawzajem co by pani poradziła na koniec słuchającym nam nas teraz mężczyznom ojcom kumplom synom braciom przyjaciołom jak można sobie pomóc dzisiaj będąc mężczyzną i mając świadomość tych wszystkich ograniczeń, o których tutaj cały czas opowiadał się na właściwie wygląda to na 1 wielką dyskryminacji przemoc ze strony społeczeństwa i to jeszcze w kulturze patriarchalnej tego auta przemoc prowadzoną z przyzwoleniem męskim chyba najlepszą radę radą, jaką wielu dobrych rad, ale chcę do odpuszczenia sobie słowo ja bym zachęca mężczyzn do przyjrzenia się sobie samym i przypomnienia sobie może, jakim byłem chłopcem, czego wtedy, o czym marzyłem, jaki miałem potrzeby, jakie w tej chwili mam potrzeby jakich potrzeb w ogóle nie nie zaspokaja on i zastanowić być może to to jest pierwsze pytanie, żeby zastanowić kim jestem oczywiście fantastyczną drogę i z fantastyczną ścieżkę wydeptał mężczyznom kobiety, pokazując czym jest emancypacja, że tak naprawdę to co możemy zrobić dla siebie i innych najlepszego to wyzwolić się z pewnych wzorców, które zostało nam narzucone i życie to jest jednak szwedzki stół możemy próbować bardzo różnych rzeczy nie, próbując nigdy nie dowiemy się co nam smakuje, w czym jesteśmy dobrze, jaka część naszej aktywności życia prac relacji jest ta, która w, którym możemy być sobą i doskonała puenta życie to szwedzki stół, a wolność się mężczyzną wydeptał kobiety czy też pokazały jak zwyciężać mamy bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj naszym gościem w tej części niedzielnego wieczoru była dr Iwona chmura Rutkowska pedagog szkolny socjolożka z uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dziękuję bardzo bardzo wspaniałe rozmowy dziękuje nawzajem, a za audycję odpowiada przygotował ją Paweł Siezieniewski zapraszamy na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY SEKS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array