REKLAMA

M.U.Z.Y.K.A. - przewodnik po tym, czego możemy nasłuchiwać (cz. 2)

Data emisji:
2018-07-02 20:00
Audycja:
Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Prowadzący:
Czas trwania:
47:01 min.
Udostępnij:

Przed tygodniem rozmawialiśmy z jednym ze współautorów rewelacyjnej książki dla dzieci i dla dorosłych pt. "M.U.ZY.K.A. Możesz Usłyszeć ZYgzaki, Krajobrazy i Archidźwięki", Michałem Mendykiem. Dziś Nasłuchiwanie odwiedzi drugi ze współautorów. Poświęcamy aż dwa spotkania jednej publikacji, ponieważ znaleźliśmy w niej coś w rodzaju manifestu programowego naszej audycji (choć zachodzi tu niewątpliwie jedynie przypadkowa zbieżność). O tym, czego i jak dziś warto nasłuchiwać, i czy można sobie wyobrazić alternatywną historię świata, w której listy przebojów okupują kompozycje punktualistów, a popularnością cieszą się płyty z muzyką konkretną (czyli np. z dźwiękami pociągów, zarejestrowanymi i zmontowanymi przez kompozytora) będziemy rozmawiać z panem Michałem Liberą.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przy mikrofonie Jerzy Sosnowski proszę państwa przed tygodniem rozmawialiśmy o książce zatytułowanej muzyka, a właściwie mam 1,5 k a, czyli możesz usłyszeć zygzaki krajobrazy i Arki dzięki rozmawialiśmy z Wisłą autorem Michałem bębenkiem i zapowiadają, że się, że dobrze pójdzie odwiedzi nas także drugi w słowo do tej moim zdaniem rewelacyjnej publikacji pan Michał Libera udało się pana Michała tym razem lidera witam serdecznie goryczy kinami w Rozwiń » przypomnę, że to książka no tak jakby dla dzieci tłumacząca dziecku jak słuchać muzyki, ale po pierwsze, wielu pasjonujących rzeczy z tej książki ludzie dorośli dowiedzą, a po drugie jest uderzające, że autorzy zajmują się przede wszystkim nagraną muzyką współczesną począwszy od awangardy z początku dwudziestego wieku i dalej lub odstępnego swoich nie oszczędzają my bardzo dobrze, bo dziecko nie jest jeszcze sformatowany przez dorosłych zainfekowane przez nich niemal banalnym gustami w związku z tym bez zahamowań przyjmuje to co dorosły może sprawiać trudność jeśli tylko się barwnie wytłumaczy jeśli tego się bardziej wytłumaczy, dlaczego coś taka nie inaczej brzmiał bardziej to niewątpliwie autorzy robią z ostrą w wspomagają ich inne państwo mieliście, którzy wciąż zilustrować mówił także przy tygodniu, że moim zdaniem muzyka ta książka ma swoje drugie dno i pora to wyjaśnić, więc hoteli przyznaje, że po prostu znalazłem w tej książce jeśli wolno tak to ująć program budowy tej audycji to znaczy w 1 , 5 roku po omacku starał się z państwem nasłuchiwać tych zasad oczywiście niezależnie od naszych spotkań autorzy sporządzili fachowo ma czego i jak mianowicie słuchać za to bardzo dziękuję za nim właśnie w ten sposób zastępował go wystawiać tak zapytam jak nasi panowie podzielili się pracą, bo pisanie wydruk nie jest działalnością oczywistą pisaliśmy w pojedynkę ustanowiliśmy po pierwsze, jakiś rozdział 3 kategoriach my chcielibyśmy się zająć to był pierwszy krok drugim kroku jeszcze bez przesądzania o tym na jakiej wyda takiej poetyki chcielibyśmy się odnieść napisaliśmy kilka tekstów zaczęliśmy się zastanowić co w nich zastanawia co w nich działa na cenie działaczy to rzeczywiście ma szansę dotrzeć jakoś to tego targetu mówiąc bardzo brzydko, które zostaną one przez wydawnictwo wyznaczone zastanawialiśmy się w największym skrócie w jaki sposób zainteresować dzieci czy te osoby, które będą adresatem tej książki do zapoznania się z rzeczami, które nam wydawały się w muzyce fascynuje ją ca i myślę że, gdy głównie praca moja i Michała razem pole grała na tym, żeby dobrać jakiś rodzaj perswazji, który chcieliśmy uzgodnić i zdecydować o tym, że ta kolejny tekst będą w miarę spójny przynajmniej na tym poziomie jeśli niania na poziomie wyłącznie stylistycznym, a później, by pracowaliśmy znów w pojedynkę w zaciszu swoich domowych pieleszy i później 10 0 krotne dzięki dla Maćka Gdynia tak, że był redaktorem tej książki, które myślę, że w Spójni nasza nasze teksty na, tyle że mogą one być szczotkowane nie muszą być podpisywane moim czy Michała Mendyka nazwiskiem tak, by rzeczywiście jest tak, że to jest to jest spójna narracja nie słychać to nie 2 głosów co do tego, że wielka atrakcja wyłączony z adresem strony internetowej, na której można posłuchać, bo część utworów, o których panowie piszą i założenia które, który jest, który odbioru, które odbiorca musi przyjąć, żeby uruchamia internet musi przyjąć, że dobrze bawić jest w taki mniej więcej muzyka i melodia to nie to samo w Chełmnie zdecydowanym, ale to myślę, że już właściwie słuchaczy użytkownik internetu powinien wiedzieć z edukacji w szkole, ponieważ ten program bądź co bądź nadal jest realizowane można się dowiedzieć czego, czego uczyć podstaw na temat muzyki nie myślę, że bardziej muzyk niż w ręku szkolnej mam nadzieję, że nadal osoby, które kończą piętnasty rok życia wychodzą ze szkoły podstawowej wiedzą, że narody jest tylko 1 z parametrów tworzenia muzyki jest 1 z 1 z narzędzi kompozytorskich czy 1 z aspektów tworzenia dzieła muzycznego, ale oczywiście, że bez zrozumienia, by podtekst tego pytania to jest szereg wątków, które mam wrażenie w tej szkole być może są nam eksportowanej potem w tej szkole zostają inne wychodzimy potem zapominamy o tym, wszystkim, bo pewnie nie ma zbyt wielu powodów, żeby cały czas używać tej terminologii, która gdzieś tam na 01 02. w pierwszej drugiej trzeciej klasie szkoły podstawowej zostaną przedstawione nam chyba od początku naszej działalności w muzyce współczesnej zależy na tym, żeby w, jaki sposób ożywiać te terminy i pokazywać żonę od czasu do czasu mogą się przydać nie tylko kiedy słuchasz muzyki w klubie czy Filharmonii, ale być może nawet kiedy słuchasz Radia to już bardziej codzienna czynność, a może nawet jak słucha się nawzajem to czasem wręcz wyprzedać wpłynie tyle razy słyszałem słyszałem krytykę muzyki dwudziestowiecznych, ale tego w ten sposób, ale tego się nie da zanucić wzór zjazd w odróżnieniu od, gdybym tak, jakby próbować tak nagle doszło parę porządnych ludzi, ale dobrze byłoby to po to jest również takie argumenty wychodzi, choć wśród ludzi my cofać się w czasie i bardziej, ale takim przełomowym wydarzeniem w kulturze jest z punktu widzenia tej muzyki chyba moment, by szlak muzyki konkretnej chyba tak albo pewne momenty, w którym pojawia się technologia do reprodukcji dźwięku i to rzeczywiście z punktu widzenia historii muzyki także teorię muzyki nie jest jednak dość fundamentalna zmiana, która zaszła, która jest nadal jesteśmy beneficjentami lub ofiarami w zależności od tego jaki jakie mamy punkt widzenia NATO, ale rzeczywiście ten moment, w którym muzyka przestaje być tak silnie sklejona z ciałem z wykonywanymi na żywo z umiejętnościami muzyków, które są dane nam naoczny, a także nauczyć się na moment, w którym zaczynamy słuchać muzyki jest głośników muzyki, która jest wyprowadzana z czasem bardzo tajemniczy sposób, do którego nie mamy dostępu, które jest zrobiona bardziej niż wykonywana, które właśnie wyprodukowana bardziej niż zaśpiewa na to jest chyba moment jak Egipt funt tak fundamentalnej zmiany, że nadal pewnie jeszcze nie nie rozumiemy konsekwencji sądzę, choć nasiona no niemalże 1 50 lat temu pozwem z tej perspektywy nowszego wydarzenie na spór sprzed lat 70 to będzie właśnie fragment nagrania muzyki konkretnej biosfery i etiuda na drogi żelazne tak Honda ten tytuł przełożył przypominam, że nasłuchiwanie odbyć się pan Michał Libera współautor książki mleku z k a mniejsze przypomina taka sytuacja sprzed wielu lat przynoszą to będzie chwilę trwało, zanim to muszę dopowiedzieć w całości jak kiedyś za pewną wystawę sztuki konceptualnej reklam i w galerii poza może za tę wystawę to 1 z kobietą i ona była 1 salę przed brakiem chodzi oto ona wychodziła ostatnia sala już prowadziła wzwyż wyjście z tej ostatniej fali prowadziła na zewnątrz, ponieważ doszła nowa wycieraczka leżała i zobaczyłem wchodząc w tej ostatniej sali, jakby to zmierza do drzwi już zamierza stanąć na tym trzeba się jednak był uświadamia sobie, że widziała na tej wystawie tyle dziwnych rzeczy, że niespełna 4 3 latka jest, aby na pewno wycieraczką czy nie jest dziełem sztuki, więc wyhamowała rzeczy bardzo uważnie się, czego wstydzić oraz, po czym z szacunkiem zrobił ogromny krok ku przystąpiła ją dopiero w Sławnie Tomek rozśmieszyło, ale potem się pewnie sobie, że ani takiego ani obowiązuje to samo zrobił wobec tego byśmy nigdy się życiem są uważnie przyglądali i czytając pana książki pomyślę, że bierze, że to jest trochę podobna filozofia, że każdy dźwięk jest wart uwagi w gruncie rzeczy tak z pewnością tego chyba nauczyliśmy się z Michałem jeśli mogę się wypowiadać o liczbie mnogiej dzięki muzyce dwudziestego wieku i pewnie dlatego jesteśmy mimo wszystko skoncentrowani tutaj na muzyce dwudziestego wieku nie dlatego, żeby tworzyć historie tych ostatnich 100 kijki kilkudziesięciu lat, ale myślę, że przede wszystkim, dlatego że że ta muzyka nie niesie ze sobą różnego rodzaju nauki powiedz czy czym jeśli nie nauki może też zbyt mocne słowo to niesie ze sobą różne sposoby na uwrażliwianie nas nie tylko włącznie muzyka i być może to jest coś coś co fascynowała fascynowało nas najbardziej być może to jest również powód, dla którego zdecydowaliśmy się tą książkę dla dzieci poświęcić muzyce dwudziestego wieku, żeby wykorzystać te różne patenty mówiąc kolokwialnie, których używają muzycy kompozytorzy dwudziestowiecznej po to, żeby dać nam jakiś nowy dostęp do części rzeczywistości wykrył być może rzadko kiedy chcemy dostać w ogóle mieć co zużywamy ja mam wrażenie, że w tym obszarze w tym, że będziemy poruszać się jest cała masa bardzo interesujących utworów i pomysłów i patentów, które się nie do przodu nie przedostały do takich świadomości szerszego niż wydawało, że jeśli interesuje muzyką współczesną trochę nadwodne bez porównania nie są potrzebni są w odróżnieniu od Michała Libery Michał Mendyk i ale zachowali przyznam, że takie męskie jak Marsylia grano w Abramow ludzi w Solarczyk Investcon to były dla mnie właśnie kortu to jest on to to są bardzo graczy, którzy wstydzą się rzeczy Oli nigdy nie słyszałem stosuje się z biznesem wspomnienia trudno w ogóle panie nie o to chodzi też nie nie dlatego tyle tych nazwisk się tam pojadę, żebyśmy chcieli przekonywać dzieci, że muszą te wszystkie nazwiska znać bardziej po prostu jest to, że są to przepisy do autora ów tych dzieł czy odesłania do autorów tych działa, ale celowo też pomieszanie Szmyd Canon z muzyką nie do końca kanoniczną jeśli mówi Pono lub idziemy do salonu to byłem myślę, że dla osób, które interesują się awangardą futuryzmem pewnie będzie to osoba znana Kinga, skąd nie sądzę to jest już bardziej niszowa postać natomiast mamy wrażenie, że ich wgląd w to czym może być dźwięki muzyka jest dość podobnie zaawansowane znaczy 1 drugi ma nam do zaoferowania właśnie coś zupełnie zupełnie nie oczywistego i dlatego oni tam są razem, ale to nie jest to nie jest encyklopedia, która ma sprawdzać naszą wiedzę albo do od tej wiedzy na jakość jakość niemożność ich dokładnych danych o tak nie jest nie jest oczywiście jest to historia muzyki nie jest encyklopedią stop stop prezentacja wielu z pozoru ekstrawaganckich niekiedy w pomysł na organizację organizacji dźwięku powiedzieliśmy, że przypomnieliśmy ze szkoły podstawowej, że muzyka to melodia u szefa Apple w tym fragmencie, bo pierwsze farmy właśnie twórczo terminowe muzyka konkretna, żeby postać myślę, że raty nie wyznawał jego kompozycji to jest to ludzie na pociągi inne w tym fragmencie gry, który zaprezentowałem nie, ale bez zdarzają się momenty, które są bardzo zlokalizowane przypomniał mi taką rozmowę z pewnym młodym człowiekiem, który reprezentował moje jakich działa tam na uczelni w zakresie reasekuracji Kato bardzo źle podawał w dotykowy dołożył jeszcze perkusji w rytmie zdaje się traktowany jako bazy takie holistyczne element jeśli myślimy o muzyce to pewnie tak, ale były w takim razie pozwolę sobie z dziecinną historia nie nie dalej niż 3 dni temu prezentowałem galerie sztuki współczesnej w Opolu utwory Gregory łatwe daty jego twórcy PEC Radia artu, który napisał 2 2 sztuki radiowa na podstawie materiału z 20 0 7 roku to był 1 z pierwszych materiałów, które my armia amerykańska przyznała się do tego, że zabija w Iraku niewinnych ludzi był to materiał, który rzeczywiście wyciekł do do prasy i on bardzo szeroko komentowane w warstwie wizualnej natomiast Gregory ułatwia zajął się tą warstwą audycie warstwą dźwięku masztu również jest warstwa, która jest nawet chyba żadnych nie wiemy jak bardzo ona istnieje w naszych głowach jak bardzo rządzi naszą świadomością, że naszą wyobraźnię na temat tego czym jest wojna jak wygląda życie w trakcie wojny jak słychać strzały co mówią do siebie osoby, które celują w tych ludzi, którzy za chwilę zostaną zabici to nie myślę że, gdy poznamy w marcu, ale to nie jest to nie jest dokładnie ten dźwięk które, które słyszą w słuchawkach żołnierze, w czym wówczas przez żołnierza w Iraku to naprawdę jest poruszająca audycja, w której okazuje się, że nawet język, którym posługują się żołnierza język, który w, którym rozmawiają o tych osobach z tak zmieniony i tak odległość naszego codziennego języka nie wspominając o tym jak brzmi rzeczywiście ulica nie da rzeczywiście w Iraku nie na ulicy w Iraku, ale w tych słuchawkach, których dociera do nich sygnał audio, na podstawie którego oni podejmują czasem tak drastyczne decyzje jak to przy ostrzale czeki śrub czy nie i to jest coś, czego my nie nie nie możemy nie możemy temu zaprzeczyć to jest nas my znamy przekaz audio z różnych miejsc świata, ale niewiele o nim wiemy tak sądzę niewiele mnie nie czasu nie zdajemy sobie sytuacji z tego jak wykrzywiony stron obraz, a także jak ciasto tamten obraz akustyczny ma wpły w na nasze codzienne decyzje, które zostaną w myśl, która z zachowaniem proporcji też tej audycji nasłuchiwanie przyświeca, że my tys aut już, że w naszej my traktujemy w nowym powiedzonko po macoszemu w gruncie rzeczy to znaczy to znaczy obrazy pod ziemią analizować jadły posiłki skupiamy świadomość radnych natomiast dzień w gruncie rzeczy to trochę nam przepływa tak nie było mi winien nie jest nie jest przedmiotem uwagi to się tak sądzę ale by zawsze w takich sytuacjach chętnie podkreślam, że nie jest na odwrót znaczy myślę, że audyt sfera nas po macoszemu nie traktuję, ale cały czas nas działa i nie oszukujmy się z wielu specjalistów, którzy tą audio sfery również tworzą i tworzą ją m. in. w taki sposób, żeby znaleźć drogi wpływu na nasze wybory konsumenckie sposoby myślenia odbiór Radia czy telewizję i my jesteśmy podlegli mu bardzo często tym zabiegom nawet, iż nie zdając z nich sprawę, więc może warto czasem poświęcić trochę więcej uwagi choćby o to, żeby być bardziej świadomym tego co się do tych naszych uszu sączy przez cały czas być dorosły, czyli fragmentu stare utwory Marka Belki, na którym można potraktować jako rodzaj takiego ćwiczenia na ważne, więc może oni pod pale słowem, zwłaszcza że od niego zaczynać podróż muzyczną od niego zaczynamy, dlatego że my on wychodzi inni jako poza sferę tego co my rzeczywiście fizycznie jesteśmy w stanie usłyszeć to jest także dobrze wiadomo, że nasz słuch jest ograniczony ma ograniczone możliwości nie słyszymy wszystkiego są zwierzęta, które słyszą więcej od nas my w różnych okresach naszego życia również słyszymy więcej lub mniej pytanie co się dzieje z tym dźwiękiem, który z, którego nie słyszymy nadal jest dźwiękiem czy nadal jest falą akustyczną, która ma jakiś wpły w na nas jest sporo książek sporo analiz na temat tego w jaki sposób działa na nas dźwięk powyżej naszego progu słyszalności i zazwyczaj wspomina się w takich przypadkach takim takiej zabawce, która się niewinnie nazwa mostki i to w jest używana głównie w kulturze anglosaskiej, która polega na generowaniu tonów, które nie są słyszalne, ale działają na głównie na młodzież, której zakres słuchu jest nieco szerszy w taki sposób, że doprowadza ich dodawał, że do fizycznych z sytuacji, które nie są komfortowe związane z z fizjologią i dzięki temu n p. odstraszają ich od stania pod sklepami picie piwa i bez żadnych innych sposobów, by bardziej niż zdecydowanego nacisku krzyku i t d. tak dalej wystarczy takie coś zainstalować i nie ma się wielkie szanse na to, że młodzież nie będzie tam się znajdowała myślę, że Mark Bajm m. in. takimi sferami dźwięków, które nie do końca są słyszalne są efektywne się zajmuje on wzmacniali, by przenosić w obszar słuchamy się noc, który odbiera ludzkie ucho dźwięki ścian budynku dawnych głównie budynki te to wyraz właśnie będą Archi dzięki walkower przypominamy, że rozmawiamy już po raz drugi rok książce Michała Mendyka i Michała Libery muzyka Michał Libera jest dzisiaj w naszym gościem małej Sassuolo nie mieli wspierał szoferem propagator kolegi dźwiękową Kanadyjczyk tłumaczy, że wody stwarza wokół nas dziś za dużo od właśnie to przecież tak przecież, jakby na sugerują, że może nie tyle za dużo się dzieje, ale mamy za dużo się dzieje poza naszym polem uwagi na maszyny są bardzo kontrowersyjna teza 1 i drugiego rzeczywiście jest coś takiego, że w ramach rozwoju miast myślę głównie tych ostatnich kilku kilkunastu lat bardziej chyba popularne stało się stanowisko mariaż afera, czyli co związane z tym klasycznie pojętą ekologią dźwięku, gdzie na rzeczywiście refleksji podlega to ile tego dźwięku wokół nas jest, jakie ma właściwości czy nie dałoby się zrobić nic, żeby on było odrobinę bardziej dla nas przychylne nie ocenia mnie komentuje bardziej sprawozdanie w tym momencie rzeczywiście jest jest to bardzo silnie związane z urbanizacją i tak naprawdę od początku dziewiętnastego wieku jeśli prześledzić literatura i teorię muzyki to ten problem nadmiaru dźwięku głośności jest bardzo bardzo silnie obecny styki świetny n p. fragment 1 z książek Kęsek Don opisuje Londyn w momencie, w którym po raz pierwszy został przecięty torami kolejowymi co się działo, kiedy jechał pociąg ludzie po prostu szalenie z wdrażania nie widzieli co się dzieje, dlatego że wszystko figurowało i ten dźwięk, który już dla nas dzisiaj pewnie trochę bardziej oczywiste jest dla nich wtedy wówczas stanowił wręcz zagrożenie dla pokoju na mieście Londyn, który na korzyść jak wspominałem, że do waszej książki łączymy słabe strony internetowej, dzięki którym można posłać wielu utworów, które są przedmiotem opowieści niektóre także zobaczyć to zobaczyć wykonane wyznaje, że zmobilizowany tym wysłuchałem po raz pierwszy w życiu w całości słynnego utworu Johna Cage do 4 3 3 i nawet się, by nadać prejudycjalnym w podobnym sobie wtedy się nie da zrobić skuteczne bez obrazu el czysto przypominał 4 3 4 minut 30 sekund ciszy i my sceptyk powie, jaki ma sens słuchanie pianisty, który nie drażnić to nie jest pomysł taki jednorazowy wywołany z inżyniera w tym myślę, że sam fakt tego, iż ten utwór nadal jest wykonywany nadal z jakichś powodów stanowi jednak symbol walki walki z hałasem i walki z nadmiarem dźwięku myślę, że świadczy o tym, że wzmożenia, że może jednak ten utwór cały czas zyskuje nowe życia i miasto ma akurat przekonany, że ten utwór z taką trochę ramą tron w zależności od tego gdzie przyłożymy to zobaczymy też trochę innego myślę, że zupełnie czym innym będzie wykonanie tego utworu pod polskim Sejmem n p . w odpowiednim momencie czymś zupełnie innym będzie z zamknięciem w supermarkecie czym innym będzie zamknięcie no właśnie na jakich się po publicznej debacie i odmówienia zabrania głosu, a czym innym będzie zrobienie tego na sali koncertowej, gdzie po prostu będzie kolejny wykonania 4 3 3 Kędzia, ale myślę, że to jest utwór, którym po prostu bardzo silne pokazuje to jak duża jak duże jak duży potencjał tkwi w LM mądrze wykorzystanym mądrze wykorzystany odmawia zajęcia pewnego stanowiska i powstrzymania się od wydania jakiegoś głosu dźwięku od przekładania, jakiej sprawy myślę, że czasem rzeczywiście warto powstrzymać od działania i ono może mieć paradoksalnie o wiele większy, że większość skuteczność, aczkolwiek nie zawsze to jest kwestia jak zwykle w przypadku muzyki współczesnej dobrego wykonania w dobrym kontakcie z dobrymi wykonawcami, a nie zrobienia tego gdziekolwiek się tylko potrafi to zrobić z żywiołem zastanawia się najlepiej czy brał pod uwagę, że przez 4 3 3 będzie słychać to wszystko co ty Tylkowski dyrektor publicznej wydaje atutem wiadomo 1 0 ludzi, którzy mają katar tylko wrócić do lekarza, bo pozostali w obecnych władz w na pewno na pewno miał tego świadomość na pewno tego chciał na pewno również chciał, żeby ten utwór był trochę takim takim małym narzędziem analizy społecznej branż stąd bardzo często wielu kontynuatorów myśli też, że tak to właśnie myśli też w zależności od tego gdzie ten utwór przyłożymy usłyszymy trochę inne dźwięki społeczeństwa to będzie to zupełnie inny wykonanie jeśli ten utwór zostanie zagrany z sali koncertowej nawet na południe Europy, a czym zupełnie innym na północy Europy, ponieważ zwyczaje ludzi chodzących do Filharmonii bardzo się zmieniają jestem absolutnie przekonany, że na południu ludzie będą, że wsi będą będzie tych dźwięków więcej oni będą bardziej skorzy do do dawania wyrazu swoim emocjom niższą osoby na północy korekty rzeczywiście stereotyp można to sprawdzić organizująca go, porównując kilka takich wykonań może byśmy byli sami zdziwieni tym co z tego wynikało z naturalnym dalszym ciągiem myśli uruchomiony przez 4 3 3 tys miejsc jest kategoria głębokiego słuchania, które mogą ulegać w tak głębokie słuchanie test jeśli taka metoda by, która w pewnym sensie nie ma żadnej metodologii znaczy opiera się na pewnym pomyślę to by jak dorobić do czego służy, ale nie może podlegać żadnym bardzo strukturalnym warunkom, które czas spełnić, żeby to z słuchanie głębokie wydobyć z największym skrócie myślę, że każdy może co sprawdzić na sobie w domu niemalże w każdym momencie, że na moment w zamknąć oczy i skupić się wyłącznie na tym co słychać i iść krok po kroku w analizie tego skąd, jaki dźwięk do nas dociera i zacznie się nagle okazywać tych dźwięków jest więcej więcej więcej im są bardzo proste sposoby na to, żeby to, jakie się z stymulować i takim 1 z najprostszych ćwiczeń jest kwestia rozpoznania tego ile ciągłych dźwięków słyszymy nawet my w tej chwili w tym pomieszczeniu, w którym znajdujemy państwo w tych pomieszczeniach, w których państwo się znajdują to nie jest 1 szum tych szumów jest więcej, bo działa albo wentylacja albo być może nawet słychać prąd pewne świeci światło on również może dawać kaleką Leny dźwięk, na który kompletnie nie zwracamy uwagi później można sobie raz planować te dźwięki topograficzny zastanowić, który jest bliżej, który jest dalej i w jaki sposób one same na poziomie naszego słuchania tworzą pewną masę po tej okolicy, w której się znajdujemy co jest oczywiście ciekawe jest to, że ta ma pani będzie się pokrywała z tą mapą, którą widzimy, dlatego że dźwięk czasem pokonuje ścianę i nie mówię tutaj w żadnym sensie metaforycznym tylko po prostu przez ściany przechodzień nie daje nam wgląd w to co dzieje się po drugiej stronie tej ściany co jak sądzę wszyscy, którzy kiedykolwiek mieszkali w bloku ach, w Polsce doskonale wiedzą co do głowy w czasie lektury tej książki w myśl pytanie czy istnieje etyka dźwięku, a to w związku z kompozycją rosyjskiego właściwie należałoby powiedzieć Radzieckiego zgoła sowieckiego kompozytora seniora mowa posłuchajmy fragmentu konstrukcji, bo ten koncert odbył się w Baku prawie 100 lat temu może lepiej powiedz co to było w 2 koncert kolęd koncert na syreny fabryczne były przede wszystkim koncerty nie było nagranie, w którym wybuchł jakaś bomba albo został odpalony jakiś przeci w rakietowy instrument to był koncert, na którym wszystkie te dźwięki, które państwo słyszeli właśnie syreny okręty zostały poddane kompozytorskiej dyscyplinie ich zadaniem było wykreować dźwiękowo nawet rzeczywiście wizualnie koncert, który dzieje się w przestrzeni w porcie w Baku niemal 100 lat temu wywar mój problem polega na tym, że w moim odczuciu to muzyka w Kijowie totalitarna, bo w żadnym innym niż 2 totalitarne państwo nie dałoby się zaprząc do wykonania wojska fabryk flotylli okrętów i t d . to jest to jest możliwe to było możliwe w związku Radzieckim, gdzie to jest bardzo ciekawa uwaga morza moglibyśmy się zastanowić co się dzieje n p . na otwarciu mundialu w Rosji w 20 18 roku ja nie wiem mnie nie oglądam tego wydarzenia, ale myślę, że nadal jest sporo takich wydarzeń w charakterze publicznym, które są bardzo silnie związane z funkcjonowaniem państwa, na których z powodów nie ukrywamy tego propagandowych w takim przypadku Abramowa wykorzystuje się właśnie ten teren wolumen nie tylko w sensie głośności, ale też w sensie zasobów państwowych która, którzy nie są dos dostępne kompozytorowi tak po prostu i bez współpracy państwa i bez poświęcenia tego tego właśnie państwowego kapitału symbolicznego nigdy do takiego wydarzenia nie mogłoby dojść myślę, że nadal takie wydarzenia mają miejsce ten mundial jest przykładem, ale myślę, że bardzo wiele jest takie sytuacje, w których w, których to właśnie państwo angażuje swoje zasoby po to, żeby dźwiękowo udowodnić nam swoją dominację nad nami i właśnie w tym momencie toby pan przesuwa tylko o to, że problem, bo to miasto się tu jeszcze bardziej niż woń tytoniu pojawi się kwestia etyki dziękuję taki kompozytora taktyką korzystałoby z tego z tego Stali narzędziowej, którą dostarcza państwu, o czym mówi inżynier jest tym z tym szatanem nie będę współpracował ze to jest ogromny pytanie oczywiście, że nie odpowie na inne, ale te mogą odpowiedzieć na ranę na pańskie pierwsze pytanie, czyli tak myślę, że im dalej w las dwudziestym wieku tym więcej odpowiedzialności o charakterze etycznym spoczywa na barkach kompozytora myślę, że jeszcze bardziej tez widoczne w sytuacji, w której nerek kompozytor zaczyna używać n p. materiału nagranego, a nie zagranego na instrumentach czy na pewno można wykorzystać wszystko co się nagrało wracam jeszcze raz do g Gregory ułatwia czy wolno kompozytorowi, a jeśli tak to na jakich zasadach posługiwać się nagraniami zabijanych ludzi, bo to są dźwięki, która bezpośrednio do tego odsyłają te nie tylko były takie drastyczne historie mam namyśli czy dźwięki która, które są kradzione przez kogoś mikrofonem jeśli osoby nie wiedzą, że są nagrywane czy to nie jest tak, że nagle mamy dostęp do jakiej się ich intymności, która może nie powinna być wykorzystywana przez kompozytorów może wręcz przeciwnie może właśnie tak jak w sztuce filmowej, która pewnie nadal lekko się z tym problemem się mierzy, ale jednak znamy znakomite filmy, które są już kanoniczne, które idą 2 3 kroki dalej niż ktokolwiek z nas miałoby ochotę pójść w taki właśnie zbierania intymnych informacji i właśnie dlatego są tymi kanonicznymi filmami myślę, że z dźwiękiem z bardzo podobne są nagrania na steki taki utwór, o którym też są na zawsze lubię mówić w takich przypadkach jest Nikaragui nagrany przez Boba Oster taka jest jest to nagranie chłopca, który grzebie swego ojca następnie ten to nagranie chłopca, który lamentuje, który grzebie swego ojca jest wykorzystany przez niego stworzenia takiej 4 0 minutowej suity, które jest niezwykle poruszająca alem m. in . jest poruszająca, dlatego że cały czas mam wrażenie, że może nie powinniśmy tego słuchać to jest najbardziej niezwykły wydawca INFOR PL na tym, że zagadnienie prąd rozchodzi, czyli wykorzystywania do tego Tygrysek w ringu który, który w internecie odbywa się cały czas właściwie w ogóle to po prostu są pieszczoty w ujęciu rocznym moralne to są pieszczoty, tym bardziej że leży w obrębie Plant Rachoń jeśli taki obraz Boga dałoby się wyznaczyć pewnie jednak częściej kradnie się bardzo znane nagrania bardzo znanych twórców, które właściwie nas atakują zewsząd i Teresy 1 z takich 1 z właściwości świata chyba, w którym żyjemy my absolutnie nie mamy wolności wyboru 3 chcemy słuchać dające czy nie chcemy słucham tak czy inaczej i bardzo trudno jest od tego uciec więc jeśli na miałbym ukraść utwór Beyonce to pytanie steki czy Beyonce nie kradnę mnie dużej ilości przestrzeni pustego i wolnej od dźwięku, która mnie otacza ona się tam wkrada do moich uszu zagląda bardzo często bywa jednocześnie jest jednocześnie toczy się we przy przy kulturze remiksu mówiąc poproszono nas na zdjęciu jeszcze inaczej no czasem budzi jednak niepokój projekt Andrzeja naprawdę staram się uczyć spokojnym widocznie mnie nie ekscytować się w tomie, który na ratunek, na które nie ma wpływu, ale kiedyś wpadł w uzdrowisku strzałem z rozrusznika w knajpie usłyszałem taki utwór, jaki w takim mocno dyskotekowy oprócz obrońcy to nie jest komplement moje gusta, w którym został wykorzystany fragment piosenki do nich Geoffrey takich bardzo silnego wedle miała Bolek Cheney koncertowego, w którym ono właściwie nie tyle śpiewała co zaczyna przemawiać to się nauczać w gruncie rzeczy słuchaczy i ja zawsze tego nagrania oryginalnego słuchem są z takim dreszczem Tomasz Wawrzonek słychać w nim cały kłopot, jaki miała widoki ze światem to przeniesienie tego domu rzeczki do posła Kanię po prostu wydawało wydało mi się w upiornym poproś, by no, ale może to nie jest jeszcze by problem w dzień działa 5 z nami jest część okien tego zespołu pro 100 problem zostaje wracam do tego, czego zaczęliśmy też problem tego, że test nagrane to nie jest już głos Denis Joplin tylko wyłącznie, który należy dany i którym ona może swobodnie rozporządzać i powiedzieć to co powiedziała wtedy, kiedy chciała powiedzieć teraz już nagrane i n p . sąd stwierdzi, że w nieodwracalny proces jego życiu trochę do tego wszyscy mamy do tego dostęp i sole Mio trochę racji, kiedy podobno nie chciał nagrywać dogodne do płyty mówiąc nie żal, że to jest kradzież jego głos jest to bardzo spójne z tym bardzo spójny postępowania i myślę, że jest bardzo wielu muzyków nawet dziś, którzy podejmują podobną decyzję to znaczy mniej wydają nie nagrywają i nie wydają swojej muzyki, dlatego że chcą prezentować na żywo to się zmieniło jeszcze bardziej przez ostatnie kilka lat, dlatego że do tego już niepotrzebna niezwykłych mikrofonów, które są drogie, ale wystarczy mieć telefony być na publiczności takie osoby są już do pilnowania i potem ląduje to na YouTubie i okazuje się, że już z pełnienia my władzę nad wytworami swojego głosu swoich dłoni jeśli mowa o instrumentalista przywożonych tam był taki dyrygent sir Philip dachem, czyli dach, który nie to, że nie nagrywał gogle podłączane Liwocz zamiany rzadko właśnie uważam, by je tylko trochę w tym kontekście teraz po latach rozumiem, że zasadniczym wydarzeniem ma być wykonanie na żywo utworu, a płyta to jednak jest w jego perspektywie ma coś drugorzędnego miasta jest to pytanie co coś co jest ważniejsze świata akustycznie się zmieniła co obrazuje bez dobrze fragmentu utworu wspominanego już jednak strony mądrych toniemy brak będzie za chwilę mówić o w studiu wspomina gościmy dziś pana Michała Libery współautora książki muzyka na bizony z Michałem bębenkiem chyba jak się pojawił syntezator pierwsza po prostu z tego pokolenia, które były, przy którym doszło, przy którym przed tym co się wydarzyło mówił o CIT do toru wykorzystywany w muzyce rozrywkowej, czego włożyć wydarzyło się do opóźnień w muzyce na tzw. poważny, żeby te nazwy, ale tak się przyjęło teraz grać to pamięta właśnie z tych jak słuchałem pierwszych płyt w Polsce tego pierwszą całą płytą nagraną na syntezatorach to było katar dziś Czesława Niemena to moi rodzice, którzy byli inżyniera miernikami dusze niczym to komentować mówią, że takie brzęczenie to niecodzienne laboratorium Sośnierz jako niezrozumiała, dlaczego to ma być, by to ma być piękne, a panowie dobrze uczony dowartościowuje ją jako pełnoprawny składnik ten luz w no na pewno dowartościowuje kicz kask konno, a trzeci krążek mówiąc to trochę się, gdy zawiera, bo z drugiej strony oceniana jest, że wróciliśmy właśnie zostałeś to może nie nie jest nie jest ukierunkowana na taki rozpoznania, że MOL możemy traktować ten utwór, który w, którego właśnie wysłuchaliśmy tak właśnie taki dziwaczny hermetyczne utwory muzyki poważnej współczesnej nie wiadomo, jakiej jeszcze, o co chodzi, dlaczego takich, skąd w ogóle te dźwięki na myśli żart ironia Kimak Ascona polega na tym, że te dźwięki naprawdę nas otaczają to są naprawdę dźwięki, które ciągle gdzieś do nas dochodzą jeśli używamy komputerów w sieci, dzięki którym komputer informuje nas się zepsuło dokładnie taki, by bardzo często są to dźwięki, które są głośniejsze w jego kompozycjach pnie się w sytuacji, w której nas do sięgają, ale to są to są dźwięki naszego życia dosłownie to są dźwięki, które towarzyszą nam często częściej niż mowa ludzka i ibi właściwie można, by to pytanie odwrócić PS, dlaczego zemścił się cały czas obrusza na taką muzykę dlaczego, dlaczego on ona wzbudza u nas zdziwienia i może jakąś pretensję, że ktoś próbuje zrobić coś tak bardzo dziwnego skoro te dźwięki naprawdę są naszymi codziennymi dźwiękami, a wyobrażałam sobie świat, w którym takie nagrania którymi staracie się, że zainteresować zainspirować czytelnika książki muzyka takie nagranie uzupełnianie listy przebojów to co obejrzymy etiudę po kolei kolejową surfera zamiast Beatlesów nie taki nakaz kolumbijscy trzeba się Sławomira na festiwalu w jakimś rysunkowym Antona Weber jako twórca piosenki do nowego Jamesa Bonda styl wczoraj jako kompozytor hymnu ligi mistrzów i t d. ten zobrazowany jako alternatywną historię jest bardzo trudne pytania naprawdę to jest pytanie, które mnie gdzieś tam powraca na w myślach przez ostatnie 15 lat przynajmniej i mogę na nią odpowiedzieć na kilka różnych sposobów po pierwsze, myślę, że z tych radnych jako bardzo dobry przyjaciel Philipa Glassa myślę, że mógłby skomponować nowe utwory na otwarcie mundialu za 2 0 lat w stanach Zjednoczonych wyobrażam sobie dlatego, że to są również kompozytorzy, którzy tworzą muzykę do filmów, które oglądamy i muzykę, którą później nawet zdarza nam się słuchać dla przyjemności, więc jest po pierwsze, taka część kompozytorów po drugie, dzisiaj w 20 1 8 roku myślę sobie, że nie nie wyobrażam sobie, że wszyscy ci bohaterowie książki p t. muzyka ne są powszechnie słuchanie przez młodzież, która szaleje na koncertach wydają ogromne pieniądze na to, żeby się na nich znaleźć i t d. tak dalej nie myślę, że to dobrze myślę, że to dobrze, że oni pewnie nigdy się nie nie znajdą tam, gdzie znajdują się w tej chwili największe gwiazdy muzyki popowej być może ich miejsce po prostu jest gdzie indziej funkcja jest trochę inna być może oni są jeśli można je potraktować jako grupa, bo wszyscy są bardzo różni twórcy to myślę, że oni wszyscy mówią nam, że dźwięk i muzyka to nie jest tylko włącznie to co słyszymy na wielkich stadionach wypełnionych po brzegi i to chyba dobrze to muzyka na tych stadionach również powinna zostać powinna być grana, a może możesz też znaleźć na świecie miejsce dla ludzi, którzy będą nas przekonywali, że ta muzyka jest też, gdzie indziej i ma inna funkcja i pewnie ci ludzie nigdy nie po nie pociągną za sobą mas rewolucyjnych, która będą z flagami zdobywałem pałac zimowy tłumacząc, że od dziś to tylko muzyka nam na syntezatorach mam pretensji wysłuchał usuwamy para ze zrozumieniem, ale z melancholią również, aby tak się przynajmniej chwilami spodobała wizja, że się, że ta muzyka wychodzi z Technische Bobby wizja PS 3 czy taka, że w co rozumiem nie wszystko jest dla wszystkich i że musi istnieć taka podziemna rzeka podziemna sieć kolejki to taka podziemna struktura ludzi którzy, którzy właśnie słuchają surfera Abramowa lekarka z Kolna i t d . tak dalej porozumiewają się, jakby go takim trochę trochę się sobie gardła dla Tajów takim nieczytelny dla dobra dla niewtajemniczonych tak absolutnym w stolicy skwer tez pytanie, które można, by zadać w gruncie rzeczy w każdej dziedzinie sztuki i nie tylko sztuki myślę, że też każdej dziedzinie naszej aktywności w świecie współczesnym nie wszystkie książki muszą się sprzedawać w nakładzie 1 000 00 0 egzemplarzy nie wszystkie filmy muszą być pokazywane w kinach od ósmej do dwudziestej codziennym, bo tyle ludzi będzie nimi zainteresowanymi zainteresowanych i ich właściwie myśleć przed to już wszyscy mamy odpowiedź możemy też chodzić na mniej dochodowe firmy to cofniemy się jeszcze oko albo nie albo jeszcze własnego zaryzykuje czy wolę zapytać jakich okolicznościach pan ZSO taką, jaką zwykłych inny oczywiście, aczkolwiek ja nie mam na to pytanie odpowiedzieć, dlatego że były sięgam pamięcią my w stercie bardzo bardzo bardzo i przypomina ser to jest przyszłość bardzo osobiste MPS w tej chwili nie przypominam z Essen, którą odłamek Mekki siedem-osiem lat był sen dźwiękowe, gdy ten stan przez wiele lat nie ma żadnego wpływu na moje życie ale, odkąd zajmuje się muzyką oczywiście też z racji zawodowych często zastanawiam się w miarę systematyczny, jakie są męska pierwsze wspomnienia dźwiękowa i jak do tego wszystkiego dość komicznie to sam mógł mieć na to wpływ myślę, że mogą mieć wpływ NATO to, że mieszkałem w bloku i naprawdę naprawdę słyszałem co się dzieje moich sąsiadów i to zainteresowanie dzięki mogło również wtedy gdzieś tam we mnie kiełkować moi rodzice również słuchali dużo muzyki na początku lat osiemdziesiątych nie było takie proste, gdzie się na Wschodzie Radia co zawsze też chętnie powtarza, ponieważ jestem dzieckiem rady z pewnością fakt jej wierzę w to technologie w 100 % i to pewnie gdzieś się rozwijało rozwijało i później jak miałem 16 1 7 lat to trafiłem na ludzi, którzy takiej muzyki słuchali już od jakiegoś czasu i zaczęli mnie powoli wciągać wciągać co odbywało się stać taki, że przynosi plecaki pełne kaset wyrzucali je na środek pokoju i słuchać przez cały dzień muzyki, której kompletnie nie rozumiałem, ale wiedziałem tylko, że coś nie musi być skoro ktoś naprawdę robi robi za poważny w co w z zakończył się takim pytaniem do Jaś zakochałem 2 0 parę lat temu, czyli z opóźnieniem minimalistą ach, i zawsze kojarzyłem z ekologią zastępowanie szumu strumieni tak dalej Opole trybuny wciąż jest zadowolony, że Wisła znowu jest Bella Cup myślę że, chociaż może im rozliczeń z piły i spełniły się lub pubie jakimiś takimi w ogóle to wodny w żadnej natury dawnych lat to tak naprawdę kochamy bez strachu i tamto natura myślę, że jest to by rozmawiać wcześniej Mariusza fazie jak zacząć słuchać rzeczywiście natury lasu polana pustelnicze korektę to okazuje się, że tam jest bardzo duże cykliczne dźwięków bardzo dużo małych robaczków posługuje się tymi cyklami, żeby się komunikować ze sobą bardzo dużo zjawisk ożywionych nieożywionych dokonuje się w cyklach posługuje się z tymi petycjami i one nie zawsze są precyzyjne oczywiście, ale ten nie jest także to jest jakiś linearny rozwój, które na, który nigdy się nie nie powtarza wręcz przeciwnie tych, którzy nie, tyle że myślę, że w cyfrach mógł się hitem inspirować w tym, że resort doszliśmy do zakwestionowania takiego jasnego podziału na kulturę naturę wcześniej była muzyka ze snu bardzo panu dziękuję za książkę Iza rozmowę przypomnę, że krążyliśmy wokół książki Michała Libery Michała Mendyka muzyka, czyli możesz usłyszeć zygzaki krajobrazy, jakie dzięki naszym gościem był pan Michał Libera bardzo dziękuję dziękuję bardzo nas zużywają się autorzy wysłuchiwania Macieja orze wydawca i mówiący te słowa Jerzy Sosnowski duże Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!