REKLAMA

Nieistniejąca "Tęcza" na Pl. Zbawiciela istnieje (cz. 1)

Studio Plac
Data emisji:
2018-07-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka dla studio plac państwa mają gości jest dr Katarzyna Wojnicka raz i inwestują w Leeds, czyli Uniwersytetu w Leeds w Leeds na ulicy dzień dobry witam panie bardzo różne gry, kiedy mówił w Warszawie współczesnej to nie sposób nie wspomnieć o tak znanej warszawskiej Tęczy, czyli instalacji na plac Zbawiciela, która była potem się zmyła, ale teraz powraca my instalacja, która była wielokrotnie podpalana i która stała się właściwie takim w w symbole Rozwiń » myślę właśnie tylko Warszawy Alone zyskała netto ogólnopolski wymiar, a nawet ich sława czy też zła lub dobra dotarła poza granice Polski, ale ten te nasze rozmowy o Tęczy na placu Zbawiciela to są rozmowy z osób z różnymi opiniami, a pani się postanowiła zająć naukową w Tęczę na placu Zbawiciela tak to prawda nie byłam tylko ja, ponieważ ja pracuję w większym zespole osób, które generalnie zajmują się badaniem, a społecznego znaczenia tzw. AAA pomników wirowe w co znaczy, a on instalacji, a obiektów sztuki usytuowany w przestrzeni publicznej, które w, jaki sposób wiążą się z mniejszościami seksualnymi sama albo pomnikami upamiętniającymi ofiary prześladowań n p. nazistowskich AM homoseksualnych mężczyzn albo n p. mają za zadanie upamiętnienie jakichś ważnych wydarzeń dla ruchu LGBT Kijów n p. jak ma to miejsce w nowym Jorku albo też w jaki sposób z bardziej w na zasadzie jak gdyby Real taki dyskurs pewnej praktyki zostały skojarzone ze mniejszościom seksualnym z ruchem LGBT kiły i to właśnie jest przypadek warszawskiej Tęczy, która na samym początku, ale nie była zaprojektowana wyłącznie jako, a właśnie pomnik run ku i rowy miała dużo więcej różnych znaczeń nadanych przez artystkę nawet natomiast w trakcie prawda tutaj takich ożywionych polskich debat politycznych w którymś momencie został bardzo silnie kojarzona właśnie, a z tego typu aranżacji działalność społeczną i z tego typu man zbiorowością na czym ma polegać na czym polegają pani badania jak na jaki aspekt w tym takich pomników są szczególnie w przypadku tej Tęczy warszawski konie interesuje najbardziej, ale najbardziej interesuje nas to w jaki sposób tego typu pomniki, a wpływają na postrzeganie osób LGBT Kijów, a czy ich sytuacja ulega zmianie czy one w jaki sposób mają w ogóle na zmianę społeczną jako taką, która ma doprowadzić praw do pełnej równości wszystkich osób hetero nie heteroseksualnych, ale oczywiście mamy tam mnóstwo różnych takich, a bardziej szczegółowych pytań badawczych pytamy o to w jaki sposób percepcja tych pomników zmieniała się w perspektywie historycznej, bo niektóre z nich zostały tam postawione w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, więc jak sytuacja również wtedy wyglądała inaczej, jeżeli mówimy o o o przedstawicielach mniejszości seksualnych pytamy również o to w jaki sposób ludzie, a on a jakby projektują swoje interakcje z tymi pomnikami, ponieważ większość z nich ma charakter raczej taki kanał tradycyjny to nie są postacie jakichś ważnych osób postawione na cokole, których nie można dotknąć są raczej instalacje, które są takie bardzo Józef Andrzej można przy nich stanąć może zrobić zdjęcie można dotknąć może objąć można prawda wykonać Kiss własną Platformę z to też miało miejsce w środku tańczy z kosą interesuje nas to też jako ludzie po prostu wchodzą interakcje z tego typu obiektami i czy już pani życia w trakcie badań wdrożone zdziwiona zagroził, że na plac Zbawiciela znaczy, a że film nas finał, a wszystkie to przyjdzie jeszcze poczekać, ale już dziś tak to jest jednak Akademia, więc my działamy wolno, ale skutecznie w Calais, niemniej jednak, ale są najbardziej mnie zaskoczyło może on może nie zaskoczyło co było najbardziej takim, a ewidentnym, a odkryciem, a co to, czego dowiedziałam się podczas gdy zaczęłam konfrontować właśnie tam częstym są aż do czego dowiedzieliśmy się w nowym Jorku, ponieważ nasze badanie zaczęło się kilka miesięcy temu i pierwszym, a nam pierwsze miejsca, w którym a przeprowadzaliśmy wywiady obserwacje różnego rodzaju inne działania naukowe był nowy Jork tam tam na warsztat wzięliśmy Angeli Polesie manię man, który zlokalizowany we władztwie liczne wpisy chłopak i jego zadaniem jest, a jak ty, by upamiętnienie wydarzeń z sześćdziesiątego dziewiątego roku, kiedy to, a miał miejsce tzw. nastaną in, grając to znaczy grupy osób nie heteroseksualnych sprzeciwiły się agresji policji, która dojeżdżała ich naprawdę miejsca, w których się spotykali to był początek takiego współczesnego ruchu, a dietetyki amerykańskiego to jest bardzo bardzo ważny moment i ten pomnik właśnie upamiętnia, gdyby od samego początku taka była jego intencja ten pomnik został stworzony pod koniec lat siedemdziesiątych dziesiątą rocznicę stanu Maine grając, ale osobą, który był zaangażowany w jego powstanie instalacja zajęło ponad 1 0 lat po też 1 3, bo on dopiero w dziewięćdziesiątym drugim został postawiony w parku, żeby doprowadzić układ instalacji, więc też władza troszeczkę droga przez mękę, więc też nie było łatwo samego początku, ale to był dziewięćdziesiąty drugi, a teraz mamy 20 1 8 i ten pomnik oczywiście tam stoi ludzie, gdyby tam przychodzą tylko co jest istotne to jest to, że przychodzą tam głównie turyści, a oni są obecne w przewodnikach, a w wszystkie niewielu portale turystyczne nowojorskie również informują o a jakby istniejącego pomnika natomiast on funkcjonuje w przestrzeni takie, a nie funkcjonuje świadomość nowojorczyków było bardzo mi trudno znaleźć osoby, które nie mieszkają w okolicy bardzo bliskie, które w ogóle słyszało o jego istnieniu tego słyszała ostro moim tym barze, w którym mogły się zamieszki natomiast ten pomnik zupełnie nierozpoznawalny, mimo że istnieją tam ciągle jest, ale i to właśnie, bo taka pierwsza rzecz żal, gdy się czułam, że ludzie w ogóle jest o nim nie wie co takiego nie ma opowiadam co wszyscy toną kokainy co stoi sobie tam jakiś pomnik na 2 gejów lesbijki spokojnie po co w ogóle pytać jak typowe podsycanie, a więc istniejący pomnik troszeczkę nie istnieje świadomości społecznej ludzi, którzy mieszkają w tym mieście Cyz dokładnym przeciwieństwem tego co się dzieje z tańczącym czy nie ma fizyczną nie istnieje od 20 1 5 roku odznaczona istnienia leży w magazynach cenzusu natomiast ona cały czas istnieje świadomości społecznej kogokolwiek nie zapyta się na temat Tęczy czy Warszawie czy poza Warszawą nawet wszyscy wiedzą żona była i wszyscy mają opinię Nature, gdzie wczoraj rozmawiałem z osobą rośnie co przyjechała zza oceanu i jedno z pierwszych pytań to jest takie czy ten cel jest czy będzie, bo usłyszałem, że zima wrócić, ale trwały właśnie do czynienia z fenomenem, który dotarł poza granice Polski i który w pewien sposób trudno jest 1 z takich elementów, które identyfikują Warszawę i absolutnie tak, czyli w porównaniu z Nowym Jorkiem mamy sytuację odwrotną tam jest pomnik pomnik tych, którzy znają przyjezdni, a lokalsi rozumie że, że oni mogą być obojętni wobec niego wypadało przynajmniej wiedzieć, że coś takiego jest w mojej okolicy gdy, a w Warszawie mamy sytuację, gdzie pomnika nie ma Tęczy na placu Zbawiciela nie ma natomiast ona jest wiecznie żywa wciąż żywa świadomości absolutnie dokładnie tak to jest 1 z to jest jedno z największych flot co tak powiem odkryć takich właśnie nasz specyficzny fenomen i właśnie w tym kontekście badanie pamięci społecznej z niesamowicie ciekawe ponieważ, jakby w ciekawej też proste, bo nie ma problemu jak gdyby zidentyfikowanie osób, które mogłyby cokolwiek powiedzieć o talencie to jest coraz gorszych mogąc powiedzieć nie może też takie polskie drony każdy ma opinię każdy temat ale, ale tak to jest po prostu bardzo bardzo ciekawe i bardzo jest to bardzo komfortowa sytuacja badawcza również co tu Kret czy może rzucić lotką i trafić osoby, które nam powie coś wymyślać czy my mamy troszkę bardziej, że tak powiem wysublimowaną gamet cytologię doboru próby, niemniej jednak tak, jeżeli jeżeli, a jeżeli mielibyśmy taki pomysł na pewno to by wyszło w Warszawie na pewno by się nie udało w nowym Jorku niż pozycja na liście osób do badań przez różne media społecznościowe, ale chciał właśnie dali się, więc o tym, metodologii, bo los rzeźby te badania coś nam pokazało to chyba nie tylko należy spotkać z pań, które chcą z nami rozmawiać, ale my też wybrać osoby, które absolutnie się zapełnić pewną przypadkowość pełną reprezentatywność tych w absurd znaczy tak zaczyna od reprezentatywności są badania jakościowe, więc nikt z nas nie aspiruje do przeprowadzenia jakichkolwiek reprezentatywnych, a badanie tworzenia KIS w ogólnych po prostu ACo tu też wniosków, które można później rozciąga się całą populację sobie wyjaśnić na początku nie natomiast oczywiście, że w naszej próbie w naszej tamtym czasie, jakby w naszym, a projekcje metodologicznym mamy kilka takich kategorii osób z tym chcielibyśmy rozmawiać, ale i przede wszystkim robimy w 5 0 wywiadów pogłębionych w każdym miejscu coś jest naprawdę dosyć, ale dosyć mam wysoką na wysoką liczbą wywiadów pogłębionych ile jest miejsce w 3 3 0 8 jedno 1  000 0 5 0 wywiadów pogłębionych robimy również wywiady grupowe za wnioskowane wywiady, a Fokus tzw . no i oczywiście obserwacja uczestnicząca, chociaż obserwacja uczestnicząca w ich brakuje dużych nie ma ale jakby obiektu, która interesuje jest dosyć takim ekstrawaganckim pomysłem może fantom mowach fantom czy tańcząca, obserwując ich tak, chociaż z drugiej strony wie pan o tym, że 3 tygodnie temu pan szczery i razem z miłością nie wyklucza jeszcze 1 organizacją, a pozarządową zorganizowały taki performer z podtytułem powrót Tęczy na plac Zbawiciela, a więc wtedy oczywiście to są te momenty, kiedy się rok obserwacji wiadomo, a natomiast, jeżeli chodzi o na pana pytanie odnośnie do rąk innych osób z tymi rozmawiamy to mamy takie 4 główne kategorie pierwsza kategoria to są tzw. kluczowi aktorzy kluczowa aktorki, czyli osoby, które w, jaki sposób bezpośrednio głównie zawodowo, tudzież na rano przestrzeń swojego życia nie wiem, jakie działalność społecznikowską były zaangażowane nie wiem czy powstawanie Tęczy w swej instalacji jest jej później, a on konserwację ochrona i t d. później giełda instalacje, więc n p . są osoby, które pracowały w Instytucie Adama Mickiewicza, który prawda była właścicielem, a właścicielem Tęczy swego czasu cesji lita Wójcik, która jest autorką ten przy mogą być osoby, które współpracowały z nią podczas euro produkowania wytworzenia TM 3, a to mogą być osoby z c z centrum sztuki współczesnej, które obecnie, jakby elementem są odpowiedzialne za tenże, jakby warto byłoby wiedzieć, jaki jest plan na ten czy w przyszłości nie wiem takie taki test fantazja, bo raczej nie sądzę, żeby to się udała, ale przecież wszyscy kandydaci na prezydenta Warszawy również wypowiadania się na temat tego, jaki jest ich zdanie na temat przyszłości ten czy, więc to było niesamowicie ciekawe, że się dowiedzieć w ogóle, jakby co myślą sobie wszyscy ci panowie żyjemy w ciekawych czasach, kiedy kandydatów na wzrost ich miasta można pytać o to, jakie ma plany względem innych pomnikach Story było to czy instalacji właściwie artystycznej, która była ich nie ma fascynujące tak też są uważani w tym czasie jest fascynująca na trawce Real drugą grupą aktorek aktorów to są, a i tzw. aktywiści aktywistki, czyli osoby zaangażowane w działalność różnego rodzaju NGO-sów przede wszystkim na Olczy, gdy Kijów może LGBT kiju ta, czyli innymi Lambda KPCh i t d. tak, ale miłość nie wyklucza, ale też interesują nas Pieniny przykład ludzi, którzy są zaangażowani w działalność ruchów miejskich interesują nas PIN nocka lokalnych, a polityków albo ludzi aspirujących do bycia lokalnymi politykami i tutaj jest naprawdę duże, że tak powiem duże spektrum opinii na temat Tęczy od ran absolutnej afirmacji poprzez, a no powiedzmy, że ambiwalentne uczucia, a skończywszy na osobach, które po prostu był przeciwny stawiania tańczy jej po prostu obecności w tamtym, a on, a stan Tymiński co przy pierwszej grupie pomyślał sobie, że mówią pani o osobach, które są, który był zaangażowany, jakby z bezpośrednio niższy ciekawe byłoby porównać z osobami, które były zaangażowane bezpośrednio w spalaniu w tej Tęczy w kilku instancjach, bo one w pewnym sensie też kreowały poprzez destrukcję czy tak, tyle że tego typu osoby, a to już jest kolejnym pytaniem bardzo metodologiczne związane z etyką badań społecznych z bezpieczeństwem ze, a równo z wieloma różnymi takimi kwestiami, które Merkel to tutaj, a on często dyskutujemy sobie w naszym wąskim gronem naukowców, ale tak no oczywiście głos tych osób też jest ważny przy czym wtedy musimy cały czas zadawać sobie pytanie na ile udzielanie głosu pewnym grupom tak bez krytycznego namysłu bezkrytyczne chwytają pytań, które naprawdę mogą je wyprowadzić równowagi, gdy ma sens tak Boya jest przeciw Night wystawianiu ENA nie ze znaku równości między niedzielą osobami, które działają w ruchach LGBT kiły na szkodę osobom, które działają wolne, że no, bo one też mają jakąś opinię na Iran natomiast tańczy natomiast, jakby udzielanie głosu na równych prawach w tym momencie nie do końca zgadza się z moim światopoglądem z tym, jakie na oficerach w ogóle rolę socjologii wiedzę praktyczne efekty w kreowaniu dyskursu naukowego czy naukowiec nie powinien pozostawiać swoich poglądów jednakowoż poza badaniami nie, dlaczego Balcerowicz nowo myślę sobie, że to może wpłynąć na wynik badań dna, czyli badania staje się wtedy mniej naukowe, a bardziej staje się pełną opinią czy też ma manifestacją taki też bardzo stara dyskusja, która cały czas się tym się toczy między socjologią podarowano w takim bardzo pozytywistyczne sposób, że naukowcy w ogóle są cyborgami, którzy nie mają własnych uczuć własnych opinii, którzy nie są osadzenie w strukturze społecznej mają jakiś tam określonych pozycji natomiast, ale i ja jestem raczej ja pochodzę z portu ostrogi krytycznej ze przede wszystkim rozmawia się nad sobą na tym co my wnosimy do badania i co my reprezentujemy sobą, więc ja bardzo staram się być obiektywna natomiast, jakby założeń co jest na takie zasady, że ja wiem, że nie jest obiektywna ale jakby dąży do obiektywizmu, który nie może być osiągnięty, więc sobie w kontekście tzw. eksperymentu SPR, czyli eksperymentu więziennego Philipa Zimbardo, który właściwie dziś już wiemy, że w całości można go wyrzucić śmieci znaczy, że jego wnioski są wnioskami, gdyby z danymi z własnego parkietu one czy dopiero gdyby ujawnienie wszystkich dokumentów pokazało, że to była pewna wizja, którą z badań od początku wizja, którą realizował i nie bardzo zestresowany obiektywnymi czynnikami UZ zwane, żeby wyszło to co wciąż nie wyszło na nie jest różnica jednak między jak gdyby Real przyznanie się do tego, że padać nie jest po prostu osobą spoza kontekstu i zawsze jest uwikłany w różnego rodzaju relacje społeczne w związku z tym z założenia nie subiektywne jestem kobietą, a więc, jakby oczywiście w pewien sposób to wpływa na wynik badań może nie w tym projekt jasna, ale z innych ja jestem nie wiem z małego miasteczka, więc też wpływa na to w jaki sposób jak w rzeczywistość nikt nie stanie odseparować się od ekipy od swojej tożsamości i od tego kim jest w jaki sposób jedno zlotemu w społeczeństwie, więc stwierdzenia typu tak naukowcy są stuprocentowo obiektywnie może służyć do kosza, bo nikt nie zna hymn ważne jest, żeby zdawać sobie z tego sprawę, żeby to w jaki sposób problematyce chować również w trakcie badań Więcek Abe, a tak to jest jedno natomiast stawiają sobie histerezy projektowanie badań po to, żeby potwierdzić swoje hipotezy, tudzież przypuszczenia te zupełnie coś innego, więc jak tutaj, by nie mniejsza tym 2 porządków wracamy do Tęczy przyznaje, że tak jak swoje lata i wcześniej badania trwają ćwiczenia ani wniosków trwa, ale ale, czego się pani dowiedziała codzienna działalność w 2 dzieją się mnóstwa rzeczy, a co mnie najbardziej interesuje znowu ubyło nam przez to, że dopiero wróciłam z nowego Jorku cały czas jeszcze jestem w tamtych lekcji funkcja cały czas porównuje i widzę i staram się znaleźć różnice podobieństwa, a w kontekście właśnie amerykańskim i polskim, ale i i co mnie najbardziej teraz interesuje w ogóle zawsze coś co nie bardzo interesuje to jest konflikt konflikty wywołują tego typu, aranżując tego typu instalacje i w przypadku Stanów zjednoczonych w tym kontekście Aram jak ja sobie zdefiniowany jako konflikt wewnętrzny to znaczy ta instalacja ta rzeźba w stanach w ogóle, gdyby nie w nie nie budzi jakiegoś publicznego nie wiem dyskursu dyskusji na temat, więc i nie wiem, jaki sprzeczek między zwolennikami przeciwnikami nie wiem osobami LGBT kiła n p . z osobami bardziej zorientowany mniej konserwatywny CBA Michniewicza jest tym bardziej ułatwia sprawę natomiast RM on budzi pewnego rodzaju konflikt, ale jest konflikt wewnętrzny, który rozgrywa się na przestrzeni właśnie na ruchu LGBT kiju, bo ten pomnik przez młodsze pokolenie pokolenie osób, które niekoniecznie są już białe z klasy średniej, czyli o mniej więcej taka była wtedy konstrukcja tego ruchu w latach 6 0 7 nie są mężczyznami nie są linearne, czyli n p . nie identyfikują się ani z kobiecością ani z męskością jak one twierdzą, że sam pomnik w ogóle nie reprezentuje on jest biały on przedstawia białe osoby tam jest para gejów i para lesbijek, więc to jest tylko i wyłącznie takich oponach ma aktywny sposób postrzegania społeczności, która w tym momencie się zupełnie inna, czyli opresja w ramach opresji nie opresja tylko brak reprezentatywności i oczywiście to można wytłumaczyć różnymi historycznymi prawda tutaj zawirowaniami natomiast, jeżeli ktokolwiek dyskutuje na temat tego pomnika to są właśnie osoby z ruchu, czyli w środku tak na razie bardzo państwu dziękuję to była pierwsza część mojej rozmowy z panią dr Katarzyną chojnicką z uniwersytetów w Leeds, która zajmuje się badaniem pomników chwilowych inne bardzo dziękuje Cezary łasiczka Glass studio plac i zapraszam do wysłuchania części drugiej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA