REKLAMA

Czy ustawa Gowina uzdrowi polskie uczelnie wyższe?

Data emisji:
2018-07-04 22:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
25:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM, gdy słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze dobry wieczór mówi Paweł Sulik w naszym studiu Aleksander Temkin kronik komitet kryzysowy humanistyki polskiej Uniwersytet warszawski dobry wieczór dzień dobry i musi zacząć od tego co wczoraj się wydarzyło w Polsce po pierwsze, maturzyści mogli się dowiedzieć, jakie wyniki osiągali na tegorocznym egzaminie maturalnym to oczywiście media przerzucał się liczbami, że oto matematyka wypadła bardzo bardzo Rozwiń » słabo Polski lepiej angielski rewelacyjnie to tylko, że pojawi się takie pytanie, które do mnie przychodzi w formie rozmów z różnymi ludźmi młodymi, którzy właśnie o to z okazji zdania egzaminu maturalnego są w tym kluczowym momencie swojego życia albo szeroko rozumianego procesu edukacji to właśnie oni teraz niedoszli czy idą na wyższe studia i do kraju, jakim dziś co im się oferuje albo co im się mówić, bo to co w Osowcu pana zapytać to jest pytanie czym się oferuje w sytuacji, kiedy oni mają i jestem o tym, przekonany niesamowitą mocną presję na studia muszą iść tak czy ktoś zdał w Polsce maturę to musi iść na studia to niema dyskusji to jest dogmat to jest fundament myślenia o nas samych nic, gdzie oni są to rosnąć w tym presja jest bardzo mocno, ale jednocześnie wielokierunkowa i jeżeli te kierunki kierunki są mu on sprzeczny z 1 strony rzeczywiście 1 strony rzeczywiście studia są domyślną koniecznością z drugiej strony bardzo dużo medialna presja na to dobry studiować i wspierać kierunki praktyczne asy nie z tzw . nie praktycznych niedających gwarancji zatrudnienia rezygnować tutaj tutaj jest dużo konkretnie źle skierowany żalów w stosunku do uczelni, że nie zawsze spełniają zatrudnienia tak jakby uczelnie miały jak uczelnie były pracodawcami miały miały spełniać rolę spełniać rolę pracodawców w regionach czy 9 wielkich miastach i jednocześnie mówi się o tym, jednocześnie Moon przebąkuje też o tym, że uczelnie, że wyższe wykształcenie nie może zapewnić zatrudnienia, że nie wiadomo, jaki będzie kształt rynku pracy za lat x lat 7, o czym mówią nawet nowych chętnych Henryka Bochniarz o tym, o czym wspominała wspominała wielokrotnie i w związku z tym, że dostosowywanie programów studiów i dalej indywidualnych wyborów do IT w przewidywaniach odnośnie warzy w rynku pracy jest niecelowe jest, więc jest jest nonsensowne, że nie można w ten sposób myśleć o swoim wykształceniu nie można tak myśleć o swoim życiu jest ich zainteresowanie jesteśmy ciekawym momencie dlatego, że to wczoraj z oprawkami przyjęciu ustawy prawo szkolnictwie wyższym i nauce i powstała w 2 0 przepisy wprowadzające, czyli o to właśnie mamy całościową reformę szkolnictwa wyższego z olbrzymimi zmianami dyskutowany mi prosto oprotestowały znanymi jak w co się wydarzyło to co się wydarzyło wczoraj w tym nic co to oznacza dla dla nas wszystkich, które obawy wyrażane dotychczas szczególnie ostatnio poczuł pod koniec tego co do procesu legislacyjnego rano rzeczywiście wg pana słuszna, a które z tych oba w dotyczących skutków reformy jednak się niesprawny junkers wydarzyła się katastrofa to katastrofa wielowymiarowe katastrofa dla szkolnictwa wyższego, który zostanie w regionach zniszczone katastrofa dla oka i szkolnictwa wyższego z również w metropoliach również w Warszawie dlatego ze względu na perspektywę zniszczenia samorządności resztek samorządności akademickiej i zniszczenia autonomii autonomia uczelni, ale ja bym powiedział również wydarzyła się ciekawa programowe katastrofa dla samego prawa i sprawiedliwości które, która popełniła jakieś barwę i widowiskowe samobójstwo programowe ze względu na to, że przeforsował reformę, która jest, która jest w uderzeniach z w wizję zrównoważonego rozwoju kraju w tym jest plan Morawieckiego i inni myślę, że w myśl, że wiele osób nie będzie lenno będzie miał problemy z samym sobą kogo zagłosować zaczniemy od pierwszych rzeczy, które tam powiedział, że to regiony ucierpią, a nawet w telewizji bez względu na arogancję narodowa tak jestem też mocne to jest mocne sformułowania kiedyś będzie inna na podkomisji edukacji powiedziałem, że jest anty narodowej i anty liberalne, że udało się dokonać bardzo ciekawej bardzo ciekawych i bardzo ciekawego połączenia prawda impulsów jednocześnie antynarodową czy też antyspołecznych Mierzeja to czuja tłumaczy jedno jedno sformowanie na drugie wzmacniać doprowadzających do radykalnego zwiększenia wykluczenia społecznego, a jednocześnie są ustawa anty liberalną czy też auto elitarne autorytarna, która jest przepojone niechęcią do demokracji do samorządności rady w systemie zarządzania Uniwersytetu, ale chce wrócić do tych regionów, dlaczego to ma być narodowej i nawet poza śmierć wyrzucani we w regionach, gdzie ze względu na, ale ze względu na uderzenie z kadry uniwersyteckie to znaczy ze względu na to, że nie będą to miejsca i to jest mowa o dużych miastach takich jak Szczecin Białystok Zielona Góra Opole Lublin Kielce nie będzie nie będzie to nie będą miejsca, w którym będzie można rozwijać karierę naukową, w którym będzie można, w którym będą powstawały i za idzie w zespoły naukowe i trwały zespoły naukowe z w związku z tym naukowcy będą odpoczywać z tych miejsc list PiS będą to w stan się to takie rozdęte wyższej szkoły zawodowe z nazwą Uniwersytet na pocieszenie natomiast cena to nadal będą takie chodzące żywe trupy instytucjonalne i to oznacza i to oznacza katastrofę społeczną dla tych dla tych regionów, bo to oznacza, że nie będzie specjalistów nie będzie specjalistów, którzy mogą, którzy współpracują z biznesem współpracę z przemysłem, którzy animują Obywatelską o kulturalnie kulturalnie i miasta po drugie to na pewno, ale to pierwszy ci specjaliści jeśli lokalny biznes będzie chciał współpracować finansowo wykluczonym to dlaczego Money no tak nie będzie miał z kim współpracować, jeżeli Polina, jeżeli na Politechnice Świętokrzyskiej na przychodnie będą prowadzone żadne badania, bo nie no bo nie będzie takich warunków instytucjonalnych no to biznes nie będzie miał z kim współpracować, a współpraca, a jeżeli mamy być z, jeżeli mamy realizować tę legendarną gospodarkę opartą na wiedzy, którą to notowały współpracę bez naukowców z biznesem jest jest podstawową sprawą dla realizacji tego cyklu zauważmy, że przy okazji tej ustawy niesłychanie dużo się o tym, mówić odmienia się odmienia się innowacyjność odmienia się współpracy z biznesem przez wszystkie przypadki jednocześnie, a jednocześnie pod nowym torem podstawia się w nogę co do bazy malarz docenta słynne unijne legendarna niewidzialna ręka rynku nie zadziała tam, gdzie wycofają się albo zmniejszą świadczenia z budżetu centralnego państwa na lokalnych wyższych uczelni tam nie pojawi się lokalny biznesmen, który zasili gotówką to oni będą oczywiście szkoły rywale są szkoły prywatne tylko, że szkoły prywatne najczęściej oszczędzają na badaniach przeprowadzonych badań, dlatego że na przeprowadzenie badań jest kosztowne w związku z tym w związku z tym szkoły prywatne najczęściej żerują na kadrze żerują na kadrze jest ze szkół ze szkół publicznych co robić co do naszego biznesu na problem z kim jest taki, że dominują małe średnie przedsiębiorstwa w związku z tym nie mamy wielkich mecenasów w Polsce nie mamy i i bardzo długo nie będziemy nie będziemy mieć związku z tym będziemy mieli będziemy mieli prowincje skazaną na los na prawdziwy los prowincji, a prawdziwy los prowincji będziemy mieli Polskę będziemy mieli Polskę, a i Polskę, gdyż może od razu to jest także jeśli pan, że wrócę do tego początki naszej rozmowy w, kiedy skończył się ma grać skończyły teraz wiemy, że mięso, jakie wyniki innych na egzaminie maturalnym młodzi ludzie mają, jakie uczelnie wybierają się też wybrali czy to nie jest dobry moment, żeby zastanowić się na tym, dlaczego ten rok zapowiada się tak jak konie i poprzednie lata fatalnie jeśli chodzi o 1 rodzaj wyższych uczelni, aby 1 z zawodu mam namyśli negatywną selekcję schodzi zawód nauczyciela to jest przypadłość, która jest opisywana od lat to nie jest także najlepsi idą do uczyć to nie jest także najlepsi z najlepszych dostają się za kilka szkół to jest także zazwyczaj robota nauczycielska no to jest kwestia drugiego wyboru i czasami trzeciego tu nie ma w tym nic tajemniczego mieliśmy do czynienia z wieloletnią nagonkę medialną na na nauczycieli jako o innych roszczeniowych jako jego 1 z bardziej rzekoma roszczeniowość grup społecznych mieliśmy do czynienia z wieloletnią nagonką na kartę nauczyciela w wykonaniu no proszę wybaczyć mediów liberalnych również ostatnia ostatnia to Tomcio to do jakiego stopnia się do jakiego stopnia się zmniejszyła mamy jest to zawód z bardzo nam bardzo z PKS zwane, żeby się uczenie wyrażę czy też należy niestabilnym nic nie stabilnymi coraz bardziej nie stabilnymi warunkami zatrudnienia z BIK nie jest wielkim, który w dna, jeżeli mówi o tym, jeżeli mówi od tej nagonce medialnej po to, nagonka medialna szła przede wszystkim tym kierunku, by pokazać nauczycieli jako nierobów i jego nierobów, którzy pracują tam 2 0 parę godzin tygodniowo, a poza tym dziś leniami mają jakiś mają jakiś wygórowane wymagania wymagania od życia nauczyciele są nauczyciele są przeciążeni przede wszystkim biurokraci naczep obowiązkami biurokratycznymi, ale przede wszystkim przygotowanie lekcji sprawdził sprawdzaniem sprawdzeniem zadań to jest to jest drugie tyle drugie tyle pracy no cóż trudno powiedzieć trudno wymagać, żeby z, żeby selekcji selekcji pozytywnej do zawodów jeszcze w kontekście ich zarobków z niedawno, że niedawno z żoną jeździliśmy po autostopem po Francji i płeć wiek w jakimś miasteczku zabrał nas i kabriolet w żadnym tekście goszczą pytaliśmy czy jest się naszego kierowcy czymś zajmuje okazało się, że z nauczycielem historii MF wybuch graliśmy histerycznym śmiechem jak to jest usłyszeliśmy, że nauczyciel historii jeździ sobie kabrioletem po malutki syn to malutki z francuskich miasteczkach bo, bo ma czas i pieniądze na to jedno z gry, więc sprawa zarobków wpływa na status nauczycieli na status społeczny i wpływa bezpośrednio na ich autorytet, który bezpośrednio na ich autorytet niemożna oddzielać warunków pracy nie można oddzielać wysokości zarobków od 3 lat to czy raczej nie można oddzielać jakości wykonywanej pracy od warunków, jakie ta praca jest wykonywana ale, żebyśmy mówili tylko w zawodzie nauczyciela tymczasem temu erozja autorytetu jak potoczy się na badania opinii publicznej muszelek polis zaliczają również wykładowcy akademiccy to już jest szalenie niebezpieczne Niemcy to jest szalenie niebezpieczne nie wiem czy to jest bardziej niebezpieczne niż rozwija autorytetu nauczycieli wydaje mi się je akurat tu inaczej ocenia wydaje mi się, że nauczyciel licealny jest ważniejszą społecznie postacią powinien być ważniejsza społecznie postać niż niż nauczyciel akademicki nauczyciele akademiccy oczywiście częściowo nad tą erozją autorytetu zapracowali ze względu na swoje publiczne medialne wystąpienia często czyszczenie mądrej często bardzo chcieliby greckiej niewątpliwie duża część społeczeństwa kojarzy i kojarzy celebrytów z prawicowych i liberalnych właśnie właśnie stoi na czele w tym, że akademików liberalnych prawicowy właśnie z różnych niezbyt przemyślanych niezbyt przemyślany chlapnie chęć problemem na pewno, ale problemem na pewno znowu są warunki zatrudnienia problemem jest problemem jest to jest wielkość grup zwykły wielkość grup wykładowych ćwiczeniowych brak bezpośredniego kontaktu brak indywidualnej opieki bardzo często inna na linii promotor mgr. Edmund się bądź doktorant w Toronto Cannes Hetman jak rozumiem na wizerunek takiego na coraz gorszy wizerunek takie wykładowcy uniwersyteccy kierownika fabryki właśnie ochronnego pracownika z fabryczną, ale to jest problem niechlujnego to jest problem systemu, który wymusza taką niechlubną niechlujne robota i konsekwentnie konsekwentnie od wielu lat czy to po 3 3 czy to pod rządami PiS-u czy to pod rządami Platformy jeszcze jeszcze dawniej to oczywiście to oczywiście można zmienić, ale to wymaga dużego dofinansowania dużego dofinansowania szkolnictwa wyższego i dużego dofinansowania również szkolnictwo niższych stopni, dlatego że jednymi drugim przypadku istnieje bardzo poważny problem zbyt dużych grup zajęciowych jest to 1 z najbardziej poważnych problemów szkolnictwa one jednymi 1 z jednymi drugim poziomie szkolnictwa licealnego szkolnictwa edukacji edukacji i na poziomie na poziomie niższym czy też edukacji edukacji uniwersyteckiej bardzo duże grupy bardzo duże grupy zajęciowe i oszczędności na tym i oszczędności na tym tle z zarządzeniem w związku z tym co pan mówił o zmniejszeniu roi Niemczyk suwerenności Uniwersytetu związanym z po raz po z powoływaniem rad co zakłada w nim reformatora stąd ten dumnie prezentują też trochę tak jak system system opieki zdrowia w Polsce tak, iż mamy najmniejszy w Europie nakłady na opiekę zdrowotną to znaczy ze względu na to jak instytucjonalnie to wygląda to po prostu nie da się Otóż to czas, jaki to jest jak Lincoln oczywiście można pójść też tę stronę, żeby bez zwiększenia nakładów ograniczyć wielkość wielkość grupy, ale to wymagałoby to wymagałoby rezygnacji z wykształcenia tysięcy studentów, ale generalnie jestem inny i widzialne i nie rekomendowałbym tego rozdania ziemi, ale my rozmawiamy w Polsce w kraju, który się popatrzy, przywożąc za wulgarne sformułowania gołe cyfry okaże się, że mamy inne najliczniejszą grupę studentów w Europie, ale co się zmienia, ale co się zmienia, dlatego że pan minister Gowin jest zwolennikiem jest litery są społecznymi zwolennikiem kształcenia elit jest zwolennikiem tego jest jest zwolennikiem kalendarzowi z przekąsem to oznacza to powiedzieć właśnie obok rozmowy o zbyt dużych grupach studentów na ćwiczenia, więc z przekąsem, dlatego że dlatego rząd nie ma żadnego pomysłu na to kształcenie elitom ma tylko taki pomysł na to, żeby zamknąć drzwi, żeby zamknąć drzwi dla dla ludzi, których nie stać na wykształcenie wyższe to nie jest pomysł ten trend to nie jest pomysł to, że mniej osób będzie się kształcić nie oznacza, że po, że kształcenie będzie, by dla elit, że będzie bardziej elitarne, że będzie nam, że będzie na wyższym poziomie to znaczy, że będzie bardziej ekskluzywne, że będzie, że będzie bardziej ekskluzywnym towarem, że będzie to sposób i że będzie elitarny w tym sensie, że będziemy, że będzie to sposób na dystrybucję prestiżu społecznym, dlaczego media pisały o tej ustawie reformującej szkolnictwo wyższe to w ogóle nie pisano o tym, o czym zwykli ludzie najczęściej rozmawiać wydaje się, że część rozmawiała rozmawiają o tym jak to się stało, że przestaliśmy się egzaminy na wyższe studia co to spowodowało, dlaczego w niektórych krajach się dyskutuje egzaminach na wyższe uczelnie, a to w ogóle nie było tematem będzie przez ostatni rok czemu nie było nie wiem nie jestem medio znawców byli też niebieski itd to jest dla mnie niebezpieczne pytanie nie lubię i nie lubię krytykować prasy i mediów, żeby się nie żebym, żeby przypadkiem jakieś niesnaski nie nie powstały, ale komitet kryzysowy humanistyki, bo on już w odpowiedzi na Szostek z Radomia zda egzaminów dania z Rudna są podzielone na ten temat czy egzaminy tak czy nie ja osobiście jestem zwolennikiem egzaminów natomiast wygląda na to, że moje organizacje mniejszości w tej sprawie jestem zwolennikiem egzaminu ze względu na to, że matura Jean kształt matury i wymagania maturalne decydują w zbyt dużym stopniu o tym, czego licealiści uczą się w ciągu trwania licencji to znaczy program licealny są dostosowane do matury i tak, aby im bardzo czy zbyt często jest tak zbyt często jest tak, że edukacja wizualna jest przygotowanie do matury nie jest nie jest także, że na wschód zajęcia rzeźby polonista Konopko przebić przez ostatnie 1 , 5 roku też kurs, w których kursy maturę kurs maturalny kurs na właściwe odpowiadanie na zgodę na właściwe odpowiadanie na pytania to jest fatalny i tutaj egzaminy mogłyby coś zmienić natomiast natomiast zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to rozwiązanie najbardziej egalitarnym świecie jeżeliby je wprowadzać, a nie byli tutaj jakby ktoś się zastrzega na wszystkich na ponowne związki handlowe, jeżeli ZUS, jeżeli je sprowadzać tu trzeba je kombinować trzeba je połączyć kombinować z boksami wyrównującym szanse jednocześnie z Gibraltarem o punkty za czynną lub w inny to jest na pewno ślepa uliczka, jeżeli bym to potwierdził to czemu to byłbym spalony dom jest rozwiązaniem jest w komorze spalania oraz wideo, dlatego że nie każdy pozytywny odwołanie do PRL to jest koniec to jest koniec strat to już bym to będziesz wielokrotnie cytowany duża część może ludzi z małych miejscowości za chłopa robotniczy niepowodzenie otrzymywała punkty, które powodowały, że ich szanse nie były równe ze względu na ten cały bagaż wiedzy kulturowej tak dalej Ascoli mieli okazję studiować handel argument tych, którzy mówią, że nie nie w czambuł nie ma co potem będzie można rozwiązywać oczywiście to można rozwiązywać inaczej się n p . przez inwestycje w transport publiczny jest transport publiczny n p. przez to, żeby nie odcinać się, że będzie odcinać od innych miejscowości miasteczek od 3 Pekaesu FOT kolej i t d. to jakby co rusz to jego to są różne tutaj to jest problem rzeczywiście jest problem rzeczywiście systemowa, jeżeli mamy, jeżeli mamy, jeżeli teraz kawał Mazowsze jest odcinany od jutra od resztek transportu publicznego tak też w domu okolice Garwolina i t d. no to jak to to to jest to zdecydowanie element dyskusji na temat in na temat również kształcenia dostęp do kształcenia ciekawe, że trzeba traktować inne szkolnictwa wyższego konstelację bardzo różnych czynników w niektórych poza w ogóle zasięgiem 1 konkretnego coś w urzędzie, ale nie tylko szkolnictwo wyższe ranny, a problem jest taki, że nie za bardzo którykolwiek z resortem jest ta jest ze struktur, ale chce wrócić do tych egzaminów na na studia wyższe, bo to jest tak skoro minister deklaruje expressis verbis w tym albo innymi słowami, że chciałby podniesienie jakości szkolnictwa wyższego trochę na zasadzie tak kąpać w pewnej elitarności jednak trochę czyn, czyli czy to nie oznacza automatycznie, że trzeba myśleć o egzaminach na wyższe studia, dlatego że nie można traktować wyższych studiów jako powszechnego powszechnej edukacji po prostu nie to znaczy, że bieżący nigdy nie kryłem przepraszam bardzo na 3 Jarosław Gowin mówił o tym, że jest zwolennikiem elitarności natomiast jej co oznacza ta elitarność ta elitarność oznacza, że oznacza, że dobre kształcenie będzie dostępny dla będzie masowo dostępne dla mieszkańców dla studentów warszawskich krakowskich poznańskich tak i alei nie będą mieli Elle elitarnego kształcenia nie będą mieli masowe kształcenie oni będą mieli masowe kształcenie natomiast nie będą mieli małych grup po prostu elitarność będzie polegała na tym, że będzie można, że będzie dostęp do naukowców prowadzących badania do naukowców rozwijających się w Warszawie i w Krakowie, a nie będzie w Szczecinie na tym będzie ulegała elitarność, a nie Nike bardzo dobrych warunkach, w których ci studenci warszawscy albo krakowscy będą się uczyć niech tego reforma tutaj reforma nie dotyka się tak będzie będą się uczyć tak samo przeładowanych grupa wiedzie się uczyli, więc oczywiście potrzebujemy kształcenia oczywiście potrzebujemy również potrzebujemy kształcenia i szerokiego i potrzebujemy kształcenia trochę trochę węższego natomiast założenie, że elity mają się kształcić 3 miastach, a resztą Polski ma spaść do roli na jakiś takiej nie wiadomo, jaki na czym to z jakiegoś takiego wewnętrznego podwykonawcy to jest wizja niesłychanie niebezpieczną pod wieloma względami inaczej i niebezpieczną i nieekonomiczna to znaczy toi toi z te regiony te regiony w tym, by opowiedzieć nabędą wg dziurą społeczną będą pustynią będą pustynią społeczną i w gruncie rzeczy i zgrozę i być wielki kapitał ludzki zostanie zmarnowany wielki kapitał ludzki zostanie zmarnowany, a kapitał ludzki jest jak mówili plan Morawieckiego jak pewnie mówi również już dawno czytałem plan Boniego kapitał ludzki jest to znowu owym kapitałem państwa podstawowym i to nie zakręcie nie zakręci to znaczy my niemal nie jest także możemy mieć zbyt dużo dobrze wykształconych ludzi to takie myślenie, że możemy mieć zbyt dobrze wykształconych obywateli i jest w na przerwę do skutku wysłany śmieszne co na to, że miałby tej z Halle w finale nie ma także w przestrzeni publicznej tak jasne twarde tezy były dwunastoletni są raczej takie tezy jak rozumiem, że ono grządki no no tak orzekł też powodu opozycja wobec Jarosława Gowina w jego własnym rządzie zresztą jak nie dotyczyła tych kwestii z tego co co co wiem co mogę zasnąć, a po 3 okazje patrzą na zegar to akurat dobrze, że państwo się rozmowy i nie ma piękniejszego piękniejszego zakończenia radiowe rozmowy niż westchnień ci Aleksander Temkin komitet kryzysowy Human humanistyki polskiej Uniwersytetu Warszawskiego nasz gość bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!