REKLAMA

Klienci banków mają nowe przywileje. Jakie?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-07-05 12:40
Czas trwania:
14:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze jest 12 4 2 Aleksander dziadek i zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM tradycyjnie najpierw waluty w euro kosztuje teraz 4 zł i 3 6 gr dolara 3 zł i 7 3 gr frank po 3 7 6, a za funta płacimy 4 zł 9 5 gr, więc jest odrobinę taniej na walutach niż było przez ostatnie parę dni, ale te 2 gr różnicy w o to pewnie i tak jeszcze nie jest to na co te osoby, które na wakacje wyjeżdżają z gminy mogą czekać się no ale cóż jest jakieś sytuacje rynkach jest Rozwiń » dość mocno napięta no i to odbija się takich walutach jak n p . Polski złoty, jeżeli chodzi o giełdę w Warszawie Nowogródek teraz zależy od indeksu, który spojrzymy n p. 20 teraz straci nieznacznie, ale jednak jest 9 % pod kreską natomiast indeks WIG w tym momencie rośnie zyskuje 4 1 % w dni tak mu się ten indeks gromadzący wszystkie spółki, które notowane są na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych no właśnie tyle, jeżeli chodzi o pierwszą rynkową część raportu gospodarczego raport gospodarczy, a w studiu Radia TOK FM teraz mecenas Sławomir Szepietowski kancelarii Barta Albert dzień dobry dzień dobrych i właściwie kontynuujemy nasze rozmowy, którą złożyliśmy już dawno parę miesięcy temu o dyrektywie PSD 2, która brzmi bardzo nie medycznymi być może niewiele osób jeszcze nie słyszało, a jest szalenie istotne, jeżeli chodzi o nas jego klientów na rynku finansowym to prawda boimy się prezes Delekty w, czyli regulacja unijna, która traktuje szeroko pojętych płatnościach zaistniała również w Polskiej rzeczywistości prawnej od 20 czerwca mamy zmienioną ustawę o usługach płatniczych, która odzwierciedla ową dyrektywę i rzeczywiście niesie ze sobą wiele ciekawych zmian Ano właśnie tych zmianach teraz, chociaż obrazu za zróbmy zastrzeżenie, że sama dyrektywa to nie jest tylko w te zmiany, które wprowadza dyrektywa to nie tylko te, o których teraz powiemy, które weszły w życie 20 czerwca tylko w ogóle szeroka zmiana w życiu całej filozofii myślenia o płatnościach, ale po kolei najpier w wyjaśnimy czy Opowiedz o tym co już się wydarzyło, czyli mieliśmy 2 jest dzień czerwca i teraz ja tego klient banku, jakie mamy nowe możliwości, jakie są mniej nowe zabezpieczenia dla mniej tak to było warto wspomnieć o o modyfikację zasad odpowiedzialności nie nas samych jako korzystających z usług płatniczych za nieautoryzowane transakcje, czyli ktoś ukradł kartę płatniczą maszyny zorientował spore, zanim zadzwoniłam do banku ktoś zdążył zrobić zakupy w ja jestem w kropce tak, ale nie do końca, bo dotyczą strasznie byliśmy zupełnie w kropce mieliśmy ograniczoną naszą odpowiedzialność w przypadku utraty karty z przyczyn od nas niezależnych do mostu 50 EUR teraz ten limit jest obniżony do 50 EUR on tak naprawdę w całości znika, jeżeli nie mieliśmy w ogóle możliwości stwierdzenia tego, że ktoś nam tę kartę i ukradł zabrał czy sprzeniewierzył to co od nas pozyskał to jest 1 rzecz, ale nie tyle co trzymamy się, że ten były nie rozumiem, skąd wie o tym, że ja go zgłosiła w końcu ziemi też te karty ukradł nie jest i skąd pan wie, że ja nie wiedziałam o tym, że tak kartami zniknęła została ukradziona nikt się bez mojej wiedzy dokonał transakcji zasadą jest, że to, że karta była w ogóle czy transakcja była autoryzowana obciąża nasz bank to bank musi wykazać, że to co się stało stało się dlatego tak chcieliśmy i musi wykazać to wszystko mi swoimi dostępnymi środkami i wiedzą co więcej nie można mówić, że autoryzować transakcje dlatego tylko, że posłuży byśmy się, jakim środkiem komunikacji jest ustalony z bankiem musi zdecydowanie dalej, więc jesteśmy naprawdę chronieni, gdy Ebay przyjmujemy zasadę, że cały ciężar odpowiedzialności spoczywa tutaj na banku, jeżeli bank jest za nią wykazać tego, że transakcja autoryzowana musi oddać środki nie myślę sobie teraz zakupy pożyczek zwaną kartę koleżance wiemy o tym, że tak było u nas jest kogoś ze sobą głównie oni z nich działają możemy wykazać, że Real Time mnie nie wiedziałam tak trochę będzie bank może odmówić zwrotu tych środków, jeżeli ma uzasadnione podejrzenie oszustwa wtedy musi zawiadomić właściwe organy ścigania tak się nie załoga z pełni oczy to nie jest tak żyjemy teraz mogę kręcić się wraz z bankami, bo bank też ma swoje środki narzędzie, które może użyć przeciwko mnie absolutnie tak określa Total war to dopowiedzieć wyjaśnić, żeby nie zostawić w tym przekonaniu, że w 4 z nich klientowi wolno, że zrobi wszystko nadążyć, czyli odpowiedzialność mniejsza, bo do 50 EUR do równowartości 50 EUR netto do 200 zł z czego to pewnie jest jeszcze w miarę no trudno do przeżycia no to dobrze, a co jeszcze ważny jest to, że zwrot środków w przypadku nieautoryzowanej transakcji musi nastąpić najpóźniej do następnego dnia roboczego dotychczas banki czy instytucje prowadzące nasze rachunki płatnicze miały obowiązek niezwłocznego zwrotu tych środków, ale oczywiste, że musiał dopełnić pewnych procedur wyjaśnień właśnie analizy tego, o czym żeśmy rozmawiali czy nie dochodzi tutaj n p . do oszustwa w tej chwili ustawodawca mówi płacić później może się jeszcze ustalać co tak naprawdę się stało, ale w ciągu 1 dnia roboczego musisz te pieniądze zwrócić, chyba że masz od razu pewne podejrzenia że, że jest to próba wyłudzenia czy jakieś oszustwo i tu jest ważny element, bo daje nam rzeczywiście pełne bezpieczeństwo w tym obszarze gminy przy posługiwaniu się instrumentami płatniczymi warto wspomnieć, chociaż o tym za chwilę pewnie będzie mówili nie, bo ustawa mówi o podmiotach trzecich, które będą teraz realizowały również na naszą rzecz usługa inicjowania płatności czy nie musimy tego zrobić sami w banku ale, korzystając z podmiotu trzeciego, który nam to zaoferuje również wtedy, jeżeli transakcja okaże się być nieautoryzowana to zgłaszamy się do banku, a mówimy to transakcje nieautoryzowane poproszą moje pieniądze bank natomiast dopiero załatwia tę sprawę w relacji z podmiotem trzecim, jeżeli on za to odpowiedzialne to oczywiście rekompensuje to bankowi no i jeszcze do tego dochodzi trzeci element, czyli 1 5 dni skrócenie tego czasu, który bank na ustosunkowanie się naszej ewentualnej reklamacji wraz z 30 dni bez tak już w miarę krótko Ano zdobyło 30 dni teraz już 15, czyli ten czas dla nas jest właściwie, w czym się na rozpatrzenie przez bank naszej reklamacji i szczerze mówiąc, gdybym nie była teraz bankowcem to o tego wszystkiego już nie bolała głowa jak rozumiem dochody są najmniejsze problemy dla banków krok, który teraz podzieliliśmy, czyli to jak w relacji z klientami zwyzywać poprawnie i jest jest dużo wyzwań na pewno te w relacji z klientem przekłada się na korzyść zmiany regulaminów umów z klientami ustawodawca wskazał tutaj bankom tak to umownie nazwijmy, ale wszystkim instytucjom prowadzącym działalność w obszarze usług płatniczych 6 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy, żeby dostosować swoją działalność do samej ustawy, więc jeszcze czekajmy w najbliższych miesiącach dostaniemy zmiany regulaminów zmiany umów i będą one zwiększyć dały te wszystkie zasady, o których teraz powiedzieliśmy, ale bankowcy w szeroko pojęta bankowości i świadczący usługi płatnicze muszą przygotować się na te 2 nowe usługi usługę inicjowania płatności i usług dostępu do informacji rachunku płatniczym tak jak wspomnieliśmy w poprzednich odsłonach będziemy mieli teraz 2 nowych graczy na rynku podmioty licencjonowane autoryzowane przez KNF, które mogą niezależnie od banków za naszą zgodą pozyskiwać informacje zintegrowanej informacji o naszym rachunku płatniczym, a także inicjować niejako za nas do transakcji płatniczych no i teraz mamy przed sobą jeszcze kolejny okres dostosowawczy, który zamyka się z wrześniem przyszłego roku, a mianowicie przygotowanie od strony technicznej do tego jak bezpiecznie komunikować się z tymi usługodawcami to znaczy jak w plazmie to banki prowadzące rachunki płatnicze mają komunikować się z tymi dostawcami jak bezpiecznie identyfikować nas na komunię gra się z tymi dostawcami i jakie informacje jakich zasadach będą przekazywane to jest rzeczywiście duże wyzwanie dla środowiska bankowego i usług płatniczych, bo muszą przygotować tzw. dedykowany interfejs do komunikacji wznowieniem usługodawcami, gdy pasy bardzo żwawo toczą się w w różnych odsłonach w różnych środowiskach i nie są pozbawione oczywiście kontrowersje na gruncie tego jak interpretować pewne realne to właśnie tu teraz tak zostawmy banki banki mogą oczywiście wielkie wyzwanie muszą się z tym zmierzyć informatycy i ludzie od tych, którzy zajmują się pr. bank . pewnie teraz mają ręce pełne roboty no ale jego klienta to mnie interesuje to co mnie interesuje go klienta oto, że mam mieć pewne rzeczy łatwiej się dostęp pewne rzeczy może mają Azjaci to ja wyrażam zgodę poza mną ma się przestać martwić, lecz trasy co zgłosił się do mnie jakaś firma zaproponuje mi usługę rozwodzie słuchaj wiem, że inny często kupujesz takich w takich miejscach nie mogą być jak dodatki n p. cokolwiek to pozwoli nam to załatwimy zaczerwienione oczy zaproponujemy jakiś ciekawą sztukę tę 1 poważną ograli ich interesuje mnie to w i Niemiec, żeby za dnia wszystko zostanie braci na maila może być taka sytuacja, że taka firma właśnie zwrócił się do boju do mojego banku z woli w imieniu k mówiąc twój klient drogi w banku jest zainteresowany tą sztuką my chcemy w jego imieniu kupić bilet i od dziś muszą ze sobą dogadać jakoś tak i tak naprawdę tak już się dzieje, bo było bowiem raport portali, które od ustąpienia różne usługi nazwijmy to co, gdzie codzienne usługi i zaspokaja nasze codzienne potrzeby również kulturalne oferują oferują taką usługę inicjowania płatności to nie musimy logować się na stronę własnego banku załatwia to dla nas ten właśnie podmiot tyle tylko, że teraz te podmioty mają też określone już ustawowo wymagania co do prowadzenia działalności właśnie jako obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa w komunikacie z klientem i naszym bankiem, ale tak jak najbardziej tak to będzie wyglądał i jest to samo ciekawe jak my jako klienci będziemy do tego podchodzić, bo z zaufaniem innych w Polsce wcale nie jest tak dobrze w ogóle właściwych syndyk nie ufają nowy w Gnieźnie u nas ludzie ludziom, że przedsiębiorcy przedsiębiorca Marek klient zawsze uważa, że banknoty z różami w Mbank o klientach też zazwyczaj raczej, gdy zmienią obronne naszego zdania jak dochodzi do jakiegoś sporu z diagnozy wszystkim weźcie sobie zaufać do tego jeszcze dziś trzeciej firmy, które być może nawet nie znamy nazwę na mieście nic nie mówi niech bogaci ludzie będą powstawały skoro jest taka możliwość Fin de Commerce mnóstwo, które szukają swojego miejsca na rynku jak pisze o tym wszystkim będziemy o to chodzi tylko Brzeźnio Polskę tylko w pościg całą Unię Europejską my możemy zwrócić firma z Portugalii, który zaoferuje usługę w ja myślę, że to zaufanie będzie rosło w czasie poza tym będą takie podmioty, które już znamy z innych odsłon portale, z których korzysta na co dzień, który teraz będą oferowały taką funkcjonalność może się okazać, że to nasz bank, któremu do końca nie ufamy, że nie jest wcale dobrym partnerem do zrealizowania płatności może właśnie skorzystać z tego portalu, na którym codziennie się loguje i z którego odczytuje zwykłe bieżące żadne informacje bądź komunikuje się ze swoimi przyjaciółmi, a wzrostu głosi on ten właśnie zaufany portal, mówi że zrealizuje zamkniętych płatnych portali zaufanego w ósmej klasie euro to jest kwestia tego, by do bardzo indywidualnego odczucia samego odbiorcy ja myślę, że Bento to wymaga czasu, ale pamiętajmy o tym, że pewnie istotne skorzystanie z usług jest też co dzięki temu albo za to dostajemy, bo jeżeli mamy podmiot, który oferuje nam zintegrowanej informacji rachunku płatniczym mówi słuchaj pomożemy ci zarządzili swoimi wydatkami tym nasze rachunki w 4 bankach nie musi się tam blok chować musisz tego sprawdzać będzie mieć przekazywali pełną informację co więcej wskazówki na temat tego, gdzie powinien przesunąć środki, żeby mieć debetu w album powinien jeździć nie skorzystać może z innej oferty sklepowego widzimy, że robisz ciągle zakupu i przepłaca zaś, więc to wszystko kwestia budowania oferty i wartości dodanej dla samego klienta i te elementy myślę przesądza o tym jak bardzo chętnie będziemy korzystali z tych dostawców, którzy pojawili się w tej chwili na rynku no to w takim razie brak na podsumowanie i ile czasu jeszcze potrzeba, żeby wszystkie sprawy związane z dyrektywą PSD 2 już weszły w życie no bo od momentu, gdy wszystko wierzycie, że pewnie minie sporo czasu, zanim się ustabilizuje nauczymy tego wszystkiego i t d. ale gdzie jest horyzont czasowy, kiedy już wszystkie sprawy związane z dyrektywą powinny wejść jako regulację ustalenia i t d . tak dalej to wszystko datą datuje się na wrzesień 2 0 19, bo wtedy już w pełni mamy stosować wszystkie wymogi wszystkie standardy techniczne związane z komunikacją z podmiotami świadczącymi usługi inicjowania płatności dostęp do rachunku związane ze złem tzw. silnego uwierzytelnienia naszych klientów, bo ty jesteś bardzo ważny element Legii natomiast teraz to już się dzieje i to jest najbardziej gorący czas, bo to jest czas pracy i EŚW świadczenia usług na niekompletnym jeszcze regulacji nie różnią się, więc tak banki, jaki ci, którzy te usługi oferują mają przed sobą dużo wyzwań nie tylko związanych często ze sprzedażą tych usług, ale z bezpieczeństwem bez tych standardów technicznych bez dostosowania się do wszystkich wymogów na bankach ciąży też duże duża odpowiedzialność dać te dane nie dać komu dać jak go sprawdzić ile dać wierzmy w to, że żal, że środowisko wspólnie myśleć dobrze pojętym interesie siebie samych, ale także naszych klientów wypracuje jakąś formułę współpracy do czasu aż to wszystko wyjdzie tak naprawdę żyć nowo tak wyraziliśmy na to, że to się niestety się mówi poważnie nie wysypia po drodze, bo to było najgorsze rozwiązanie z możliwych, bo ludzie go na spotkanie rozmowa Sławomir Szepietowski z kancelarii Barta barda moim państwa gościem dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA