REKLAMA

Rząd PiS przyznaje, że nie będzie walczył tzw. umowami śmieciowymi

Światopodgląd
Data emisji:
2018-07-06 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podgląd kart w 2 Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopogląd światopogląd zaczniemy dziś od perspektywy związkowej w studiu są Barbara Surdykowska z biura eksperckiego NSZZ Solidarność genderowe w i Piotr Szumlewicz przewodniczący rady OPZZ za Mazowszem dzień dobry witam mam kilka tematów jest, na których chciałabym, żebyście podzielili się opiniami ze słuchaczami, jeżeli państwo słuchacie macie z kolei Kisiel pytania to też Rozwiń » proszę pisać na adres światopogląd małpa TOK kropkę FM bez polskich znaków znaczy z wiatą podgląd małpa, a to kropkę FM spróbujemy się z nimi zmierzyć się, że nie dziś to kolejnym razem, choć mam oczywiście nadzieję, że dziś pierwszym tematem jest środowe głosowanie w parlamencie europejskim, które mnie zresztą podobnie jak z ptasią dyrektywą o prawach autorskich jeśli nie udało w tym sensie, że parlament Europejski nadal będzie kontynuował swe prace, a rzeczy dotyczy firm transportowych dokładnie kierowców z firm transportowych niźli pan przedstawicielem Polski i inne na poziomie rządowym PMI dla przedstawiciela Polski w rozumieniu europarlamentarzystów różnych partii walczą o to, aby kierowcy nie byli objęci przepisami dotyczącymi pracowników delegowanych albo żeby, jeżeli już musiał być objęci ponadto jest nacisk jak najpóźniej po to, się działo no i też przedstawionego interes Polski, dlatego że polskie firmy transportowe mają duży udział w rynku unijnym uważa się uważają przeciwnicy tych czemu nie tych prób objęcia delegowanym polskich kierowców, że to jest próba uderzenia po prostu w ten z firmy dlatego w zasadzie większość tych, którzy się wypowiadają uważa, że w interesie Polski jest taki mógłby on do takiego objęcia przepisami delegowany mi przepisami dotyczącymi pracowników delegowanych kierowców nie objąć związki zawodowe mają inne zdanie i teraz czas na ochronę BOR bo dlaczego mam inne zdanie inne zdanie ma przede wszystkim, dlatego że uważamy, że mamy do czynienia z bazy nieprawidłową strukturę wynagradzania kierowców to sprawa wewnętrzna krajowa, która dotyczy diet ryczałtów, które nie są objęte pod inną składką na ubezpieczenie emerytalne rentowe co ma określone konsekwencje emerytalne co ma konsekwencje w zakresie zasiłku chorobowego dla kierowców co ma konsekwencje wysokości świadczeń urlopowych i teraz problem cały polega na tym, że w sytuacji, w której kompletnie nie ma żadnego postępu w rozmowach krajowych, w których organizacje pracodawców nie godzą się na żadne zwiększenie kosztów pracy tak, aby większa część wynagrodzenia w znaczeniu ekonomicznym kierowców była objęta składką to odwoływanie się do przepisów o delegowaniu jest jedynym mechanizmem, który może spowodować, że ten problem w tym powiedziałam przed chwilą, gdy będzie mniej wyrazisty spór z dnia bez kierowców mamy świadomość, że to nie jest rozwiązanie idealne ze względu na różnego rodzaju specyfikę wysoko mobilnej pracy ze względu na to tzw. obciążenia biurokratyczne emisji dodaje, że ta cała historia Mobility pakiet jest niestety Akihito mobilność mobilność, czyli tych zmianach dotyczących czasu pracy kierowców i właśnie tej kwestii dotyczącej kierowca delegowanie, które niestety pokazuje przede wszystkim to, że nie potrafimy rozwiązywać naszych problemów krajowych tutaj jest samorządowa jest bierna związki zawodowe apelują o zmiany związki zawodowe apelują o rozmowy i właśnie dlatego te rozmowy nie toczą nie jesteśmy w stanie wspólnie zarówno pracownicy, jaki firmy przewozowe wspólnie reprezentować interesów polskiego transportu to jest tak ciekawa perspektywa, z której wynika, że w związku z tym, że pracownicy nie mogą wywalczyć 3 reprezentanci nie mogą wywalczyć ochronny na poziomie krajowym niechętnie jak rozumiem tak to zrozumiałem sięgają po to, żeby rozwiązywać czy próbują rozwiązać szukać rozwiązań na poziomie unijnym jest tylko asfalt czy Piotr Szumlewicz podobnie widzi te sprawy, czyli Lane ogólnopolski OPZZ co do zasady my walczymy o to, żeby polscy pracownicy nie byli nigdzie dyskryminowani przy Newskim płacową i nie znała jesteśmy bardzo zdziwieni tym, że Polski rząd, który tyle mówi o prawach pracowniczych warto dokładnie o to, żeby polscy pracownicy byli dokładnie dyskryminowani płacowo za granicę argument jest taki rząd stracą pracę nie, więc momencie 1 rzecz to jest to, żeby była po prostu równa płaca za tę samą pracę i rząd walczy o to, żeby polscy pracownicy zarabiali mniej to jest 1 rzecz druga rzecz jest taka, że część przedsiębiorców używa argumentu, że polscy pracownicy w tym sektorze transportowym mają inaczej skonstruowane umowy i w związku z tym te koszty pracy są dla nich wyższe tylko problem polega na tym mitu apelujemy do polskiego rządu i do polskich przedsiębiorców zamiast walczyć o to, żeby dyskryminować polskich pracowników do słuchania pewną lawinę ksenofobii rasizmu niechęci tamtejsze związki zawodowe wtedy się burzą n p. że Polacy tak miła i strajkami żegna się na gorsze warunki pracy co jest niekorzystne dla nas wszystkich tak naprawdę ogromne doświadczenie, a tak tak oczywiście tak wielu krajach n p. Brexit m. in. na etapie z powodu polskich pracowników, którzy zdaniem tamtejszej prawicy zaniżać standardy pracy i płacy w związku z tym raczej Polski rząd powinien walczyć o to co my jako prezes walczymy od lat mianowicie dorzućmy do tego, żeby to umowy były w ten sposób skonstruowane, żeby generalnie unie ujednolicać ich, żeby wszyscy pracownicy niezależnie od kraju pochodzenia dostawali tą samą pracę byli tak samo traktowani, bo naszym zdaniem kończąc polscy przedsiębiorcy kombinują tak, żeby samemu płacić niższe składki i zarazem niższe podatki przy okazji oszczędzać po prostu na płace dla pracowników, bo nie oszukujmy się kierowca, który pokonuje dokładnie ten sam dystans n p . Warszawy do Paryża jest zatrudniony w firmie francuski docent opali 3 × więcej niż Polski pracodawca chce ten sam dystans do samych zasad nawet intuicyjnie trudno, ale ten argument, że w efekcie stracą pracownicy i kierowcy, bo stracą pracę, bo firmy nie będą miały niosą tych kosztów nie nie stracą przede wszystkim, jeżeli chodzi o sytuację nikt w pracy nie straci polskie firmy transportowe szukają pracowników i generalnie w tym tacy kierowcy no bądźmy szczerzy staje się mniej atrakcyjna jak jest problem ze znalezieniem kierowców ani sytuacją, że kierowcy mieliby traci swoją grą nerwów i pracodawców tak ten sam czas, by spróbować wyjść z tego co by ocenić, bo wcześniej się wykazami musi się też przyznać osobiście dużą naiwnością, bo ja myślałam, że w okolicach tego właśnie pakietu mobilności zaczną się toczyć jakieś nasze wewnętrzne krajowe rozmowy tak n p. żebyśmy wspólnym głosem mogli mówić o przepisach dotyczących kabotażu, bo to jest próba rzeczywistego wykonywania usług transportowych Polska firma wykonuje usługi wewnątrz Niemiec Polska firma wykonuje usługi trans nie my Love Nancy nie wewnątrz Francji tam wraz z Paryża do do Niemiec w doborze do liz była zima na mecie kabotażu są różnego rodzaju wspólne interesy na czym polega cały problem problem polega na tym, żeby tak naprawdę nie mamy do czynienia z rankingiem socjalnym w dół wschód zachód mamy do czynienia z tak domknięciem socjalnym polskich kierowców na tle innych kategorii zawodowych po prostu ich koszty pracy są niższe na tym polega Polski patent na rozwój branży transportowej, a w perspektywie długookresowej tych posunięć korzystna dla wszystkich te niekorzystne dla funduszu ubezpieczeń społecznych w testach globalna perspektywa na testy jedno ja kompletnie niekorzystne dla indywidualnych, ale i z pracą do argumentu, że mogą zarazić się właśnie pytanie, dlaczego mieliby tracić pracę skoro mówimy o równej płacy toby się to co do polskich firm jak będą równo płacić co firmy niemieckie holenderskie ponagleniem niecki zostaną na rynku, a polskie nie zostaną to nie jest tak chce, by było jasne, że w momencie, gdyby n p. wyobraźmy sobie, że za złe, że polskie firmy nie na wszystkie, by znikły to co to nagle, by się okazało, że pojawiło się 500  00 0 Niemców Francuzów Holendrów, którzy by zajęli te same miejsca prezes to tak nie wygląda, więc wydaje się, że dużo demagogii po stronie również rządowe i tu jest jakiś Sojusz rządu i pracodawców, że oto jak będą płacić dokładnie tak samo jak Niemcy z holenderskiej firmy po bankrutują jest to, więc rynek i część tego rynku, bo mają Polacy, jeżeli chcemy poznać argumenty, jaki procent przychodów to są wynagrodzenia dla pracowników jak to się Magda obroty firm niemieckich czy francuski, bo jak mówi to jest ten sam biznes na tych samych trasach i pytanie, dlaczego Polska firma zbankrutować niemiecka nie rusza ostatni moty w czy argument, który wynika z konkretnie mnie tego projektu, który był głosowany w europarlamencie, że też nie ma infrastruktury to znaczy ta cała ochrona dotycząca obowiązkowego odpoczynku dla kierowców, że po prostu oni nie będą mieli gdzie odpocząć jak zabezpieczyć tego towaru, kiedy będą musieli obowiązkowo spać w jakimś hotelu ładnie zdrobniale, ale właśnie konsekwencja tego, że na brutalne mówiąc weszli na rynek pod dużym rozszerzeniu polscy rumuńscy kierowcy przypadki mocy nowych państ w członkowskich ci pracodawcy zwiększała się masa transportowa zwiększa się ilość przejazdów spali w samochodach i nie było parcie na tworzenie infrastruktury no właśnie, dlatego że kierowcy z Europy wschodniej śpią www ebilet ach, notorycznie śpią w kabinach i teraz oczywiście to nie jest argument, że w LM, jakby ta jest ich wina, ale to nie było też wspólnego wystarczającego nacisku na państwa członkowskie na tworzenie infrastruktury w nas pani w kabinach naprawdę test nie jest korzystne chodzi o bezpieczeństwo jazdy później związku z tym to jest po prostu BHP no naprawdę musimy przestrzegać taki przepis mówi cywilizować te miejsca pracy się rozwija filtry Szumlewicz OPZZ Mazowsze Barbara Surdykowska NSZZ Solidarność są państwa gośćmi wracamy po informacjach, a świerk lub pod blond dąb świerk lub pod blond Agnieszka Lichnerowicz w studiu są Piotr Szumlewicz przewodniczący rady OPZZ i Mazur wsiach i Barbara Surdykowska z biura eksperckiego NSZZ Solidarność we środę lub w zasadzie już tak chyba ostatecznie i otwarci czy oficjalnie widzi ministerstwo pracy, a dokładnie wiceminister Marcin Zieleniecki przyznał, że prawo i sprawiedliwość nie będzie próbowało rozwijać się czy w wprowadzać w życie nic z prac w wyniku prac komisji, która pracowała nad reformą kodeksu pracy i halę powiedział, że w zasadzie to czekają aż związkowcy pracodawcy podejmą jakieś 3 inicjatywy i to oznacza m. in. że jak wypis cała Adriana Rozwadowska, że po 3 latach od wyborów możemy sobie wreszcie powiedzieć umowę śmieciową śmieciowe wylądowały dokładnie tam, gdzie niepełnosprawni w sumie śpieszę donieść co się dzieje w sprawie śmieciówek, których likwidację 3 lata temu obiecał PiS już nic czy weź się zgadzać z tak znana jest też, że rozczarowanie bardzo boi się pić dużo obiecywał były te prace komisji jak się okazało trochę bezsensowną na czym stracono de facto 1,5 roku te proporcje nam się wybitnie nie podobało, bo na wielu obszarach rynku pracy ważnych wręcz wprowadzały na takie umowy brutalnie śmieciowa nowe nabytki z rodzaju kontraktu zareagować na wzór brytyjski, więc bardzo niekorzystne dla pracowników dyscyplinujący pracowników jest bardziej uelastycznia rynek pracy radnego nie będzie to znajomy ale, ale n p. pewne rzeczy już zaczęły się nawet za poprzedniej koalicji jak n p. oskładkowanie wszystkich rodzajów umów był taki kierunek i to jakoś stanęła inie słyszymy ze strony polityków rządu, żeby rzeczywiście skutkować wszystkie rodzaje umów, a to byłby bodziec dla ograniczenia umów zwanych śmieciowymi umów cywilnoprawnych tak zablokowano drugi pomysł wiąże się z powyższym rozwiązaniem byłoby to, żeby wszystkie składki płacili ci, którzy podczas każdy rodzaj pracy był tak samo oskładkowane co mogłoby doprowadzić do tego, żebyśmy n p . te składki jako zróżnicowanie niektóre być może obniżyli, bo wtedy byłby radykalny wzrost przepływów do ZUS -u i druga propozycja, którą wszystkie związki zawodowe od lat popierają razem z państwową Inspekcją pracy, gdy to jest rzeczywiście to, żeby Państwowa Inspekcja Pracy miała możliwość zamiany automatycznego etatów śmieciówek na etaty i tutaj nasi słuchacze inspektor nadzoru to jest wciąż jest moim zdaniem to chyba najbardziej brutalny przejawy bezprawia w Polsce tak naprawdę na straszliwą skalę straszliwą skalę, jeżeli ktoś się w Warszawie wystarczy przejść nawet nie nowym światem Marszałkowską i popytać po prostu w kawiarniach czy sklepach jak od lat państwo oferty zatrudnienia może też w wymiarze, ale nikt ani, ale to nie właśnie problem polega na tym, że nie ma znaczenia kodeks pracy mówi jasno moment, kiedy jest miejsce pracy czas pracy podległość służbowa jest obowiązek etatu, jeżeli w kawiarni pan czy pani pracuje od ósmej do szesnasty szesnastego dwudziesty czwarte pod konkretnym przewodnictwem pracodawcy, który mówi jak trzeba pracować w jaki sposób mówi czas miejsce w określonych w obowiązek etatu jak pracownik chce to pracodawca ma obowiązek być panie Ryszardzie czy pani Katarzyno nie ma takiej możliwości zgodnie z polskim prawem tak na marginesie w polskich liniach lotniczych lot jest bardzo podobna sytuacja mianowicie piloci jedni są za nim na etatach, ale inni, którzy mają dokładnie takie same warunki pracy samozatrudnienie albo umowy cywilnoprawne łamanie polskiego prawa w związku z tym przyznanie nowych uprawnień znacznie więcej Państwową Inspekcję Pracy oczywiście zwiększenie funduszy na PIT to jesteś bardzo bliski nam kierunek i rzeczywiście kończąc myśmy się spodziewali chyba jako wszystkie centrale związkowe jest w tym kodeksie pracy pojawią się jakieś propozycje, które radykalnie ograniczą umowy cywilnoprawne wprowadzę jakiś mechanizm ograniczający niestety nie najlepiej to wygląda i po 3 latach rzeczywiście skala śmieciówek w Polsce nie zniszczyła woda Barbara Surdykowska, chyba że w stopniu może się zgodzić moim zdaniem główny problem to zaniechanie dalszych prac w ramach systemu ubezpieczeń społecznych poprzednia ekipa wprowadziła zasadę, że przy umowie zlecenia mamy ZUS co najmniej do wysokości minimalnego wynagrodzenia i naprawdę czekaliśmy na kolejny krok w postaci pełnego powiem, bo opolanie ozusowania umów umów zlecenia i także pełnego oglądu sytuacji zbiegu, czyli w sytuacji daną umowę o pracę umowę zlecenia umowa o pracę i prowadzimy działalność gospodarczą i wyrównać innego rodzaju tego typu sytuacja z obu 2 3 pilota w tym danym konkretnym stanie faktycznym jest tytułów pełna składka powinna być odprowadzana i moim zdaniem to jest kwestia, która wbrew pozorom właśnie systemie ubezpieczeń społecznych rozwiązałaby sprawę umów śmieciowych po ich opłacalność radykalnie by się zmniejszyła przypominam, że co wszyscy wiemy wiedzą to słuchacze, że mamy system zdefiniowanej składki, jeżeli chodzi o świadczenia emerytalne i po prostu bezpośrednia będziemy to widzieli wysokość naszych przyszłych świadczeń emerytalnych nowy chodnik z zaleceniem wiceministra zgłoście te 2 protezy w lesie zachęca widzów, ale własną wizją teraz płace w zgłaszane w przeróżnych różnych kontekstach i pamiętajmy, że kiedy mówimy o prawie państwo na zaoszczędzenie nie przyznał się, że zimą zamierzają się kompletnie nic nie dzieje w pamiętajmy, że to nie jest żaden ich wyjątkowo radykalny pomysł na to, że Państwowa Inspekcja Pracy w mogła ten stwierdzać rodzaj umowy te dokładnie tak samo jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych ktoś może kwestionować od jakiej podstawie odprowadzana składka czy to butę taki rodzaj Podstawek inny rodzaj podstawy czy to była umowa o pracę z tobą umowę zlecenia, a co za tym idzie o takiej decyzji mamy normalny tryb odwoławczy do sądu, jeżeli strony uważają, że organ czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych czy Państwowa Inspekcja Pracy źle oceniła w tę konkretną sytuację na normalny tryb odwoławczy przy tego od czego przysługuje, więc te nie byłoby żadnej Rewal oraz odwrotnie niestety to pracownik ewentualnie się procesować wiadomo, że ludzie też nie mają czasu, zanim organ w zasadzie, dlaczego to jest zła to znaczy część ludzi woli taką umowę, dlatego że po prostu więcej pieniędzy zostanie im zdarzyć, że właśnie tego tutaj koleżanka mówiła, że dobrze byłoby jednak ujednolicić warunki zatrudnienia natomiast jeśli chodzi o różnice między zatrudnieniem etatowym nieetatowym do domu od lat powtarzam to są kwestie BHP to są limity czasu pracy to jestem dumny z o kwestie BHP co to znaczy notował, że pracownik etatowy znacznie większym stopniu podlega przepisom z BHP znacznie łatwiej wyegzekwować również Państwowa Inspekcja Pracy to do zasady zajmuje się umowami etatowymi zajmuje się umowami cywilnoprawnymi w mniejszym stopniu się nimi zajmuje, więc naszym zdaniem jednak standardową formą zatrudnienia powinno być zatrudnienie etatowe i to co zwracam uwagę Lacie, że proces nowość do tej sprawy przypomnimy państwu chodzi o to, że ostatnim locie jest głośno m. in . dlatego że nie udało się pracownikom pomimo to poparcie większościowego w referendum zorganizować strajku właśnie przeciwko umowom pogarszający się sytuacji i t d. panowie doszło ostatecznie do tego, że szefowa związku zawodowego została zwolniona z innym pretekstem był maj, w którym napisała i tam w Rennes sfrustrowanego Endemol odczytano tam, gdzie każdy element przypomnę państwu, że ranny w audycji świat się chwieje w niedzielę o godzinie dziewiątej będzie prezes Rafał Milczarski gościem, więc też ta sytuacja rozwinie na razie gościć u nas jest stała, więc znam ten wniosek, bo widziałem po prostu dotyczący zwolnienia dyscyplinarnego pani, że łazik i pan jest chyba sam jest posądzanie, że na dziko teraz nie jest poważny i również we wniosku o zwolnieniu dyscyplinarnym ta sprawa to był 1 z Lecha to już druga związkowych szefowa związku dla mnie wzorem lat, kiedy taka tradycja zwolnień dyscyplinarnych z szefów związków kluczowym zarzutem wobec pani zielarze była krytyka firmy to bardzo niebezpieczne bodaj to chyba w nr 100 o odnośnie kodeksu pracy, jeżeli chodzi o kwestie zwolnień za życie wizerunku firmy jest bardzo niebezpieczne dla Tkaczy resztki jego wykładnia w tym wypadku przez prezesa, dlatego że pani, że łazik została zwolniona dyscyplinarnie głównie o to, że krytykowała m. in. umowy śmieciowe w locie zdaniem pana prezesa jej krytyka mogła doprowadzić do spadku liczby sprzedanych biletów to tak jakby zwalniać dyscyplinarnie pracownika jakiejkolwiek sieci handlowej za to, że mówisz to co nie fajne warunki pracy, jeżeli związkowcy nie wolno mówić o nie fajnych warunkach pracy to pytanie co im wolniutko wracając na chwileczkę do tych umów cywilnoprawnych etatowych chodziło mi o to czy n p . w locie również jest taki generalnie jest tak, że jeżeli ja jestem na umowie cywilnoprawnej ani etatowej to w momencie, kiedy jestem chory na zwolnienie to mam znacznie większy tak pan ubytek na pensje za nim nie zakładają zwaną śmieciową górką obecnie zarabia w praktyce to oznacza, że n p. w locie co w służbie zdrowia, jeżeli jest to nawet troszeczkę chory albo nawet nie troszeczkę Koman 3 8 stopni gorączki to bardziej opłaca się iść do pracy niż wziąć zwolnienie, jeżeli mam śmieciówki co jest niebezpieczne również dla pasażerów w związku z tym wydaje mi się z szczególnie w takich strategicznych spółkach osobowych zdaniem jak strategicznych branżach jak służba zdrowia czy transport lotniczy naprawdę powinny być wyłącznie etat to, że na koniec chciałam zapytać o ustawy o 3 3 projekty związane z pracą pojawiło się w UE propozycje rządowe m. in. związane są one z lub rozszerzenie możliwości korzystania z tańszych pożyczek dla tych, którzy wrócą z emigracji my to do tego zachęcić rezygnacja z profilowania bezrobotnych bardzo kontrowersyjnych przepisów, które teraz obowiązują Renoir wymóg zatrudnienia pracownika po stażu lub z taką wstępną ocenę jeszcze chciałam zapytać, bo tak pojawił się nowy projekt ustawa o rynku pracy, która ma zastąpić ustawę o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy na dziś związki zawodowe są dopiero w fazie analizy, ponieważ niestety to też nie jest coś się one World w planie były założenia kont są to one w żaden sposób, ale uległ presji nie znaczy, że niedozwolony ustawa stawia się pojawiła w piątek mniej treść, ale chodziło o to, że taki porządny prawdziwy proces legislacyjny tak kluczowej ustawy powinien obejmować wcześniejszą dyskusję nad założeniami, ale tego w tej klinice na co zwracać uwagę na jej oczach niestety nie umierać nie tylko na tak, jeżeli chodzi o staż to na oczy panisko miasto chce zdobyć rozwiązanie ten obowiązek zatrudnienia po stażu jest inny problem problem jest wysokość świadczenia, które otrzymuje właśnie ów stażysta zwracamy uwagę na to, że jest w dziale jest stawka, której zniszczono stawki godzinowej wynikającej z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu i teraz nie ma tak naprawdę żadnego racjonalnego powodu, żeby zakładać, że tylko z tego powodu, że to są publiczne środki finansujące, czyli fundusz pracy, aby praca tej osoby była po prostu niżej wyceniana dość, że ładna kontrargument mogło być taki, że jednocześnie się uczy uczesanie tylko, że możemy patrzeć z baśni zajęcia w pewnych wyodrębnionej części edukacyjnej takie przygotowanie zawodowe dorosłych, bo taka forma jest ona była w ustawie będzie w ustawie tylko staż na wykonywaniu prac no oczywiście każde wykonywanie pracy w jakim stopniu podnosi nasze kwalifikacje podnosi nasze kompetencje pozwala nam zbudowali z Legią, więc albo karze macie czas życia na to, że tutaj widzimy 1 z poważnych problemów, ale jest tam wydaje mi się tak zupełnie wstępnie mówi o takiej refleksji wstępnej i standardy bardziej fundamentalny problem pytanie takie czemu mają służyć środki funduszu pracy i tanie Solidarność one powinny służyć nie tylko bezpośrednim wsparciu osób bezrobotnych zasiłki bomb polityka pasywna aktywizowanie w Bumarze bardzo wąską definicję osoby bezrobotne mamy bardzo liczne przesłanki, które uniemożliwiają rejestrację jako osoba bezrobotna Jerzego Pilarza z funduszu pracy również finansowo był finansowany był program zażyciem nowsza teraz chodzi o to, że n p. dotychczas powiatowe urzędy pracy mogły finansować szkolenia n p. te staże pracowników mogły finansować szkolenia osób poszukujących pracy i tych rozwiązań w nowym projekcie nie ma co się wydaje mi mocno niepokojące kwestie Radia tak jestem leniem, bo rzeczywiście no niestety się badać w imieniu centrali niestety ten tryb przyjmowania bardzo ważnych ustaw dla związków zawodowych jest taki, jaki jest, czyli instytuty bez konsultacji z nami ja przypominam, że rada dialogu społecznego nawet pierwotnie to myśmy w ogóle mieli mieć wręcz takie decyzyjne podmiotową rolę bardzo się prawo będzie ono wezwano mnie słowo jak ma być szczery to tak średnio funkcjonuje to na czym wiele bardzo ważnych ustaw naprawdę tam nie trafia nawet jak trafia to na jakiś ostatnich metrach tenisowych i teraz oczywiście bardzo złej jakości te staże to myśmy taką dyskusję mieli kilka miesięcy temu generalnie rzecz biorąc uważamy, że staż powinien być traktowany jak każda praca i w ogóle wydają się, że minimalna płaca godzinowa co my uważamy też jako prezes największej z wielki sukces, bo to promujemy od lat nie oczywiście warto wyeliminować śmieciówki i w ogóle, żeby była prosta minimalna opłata etatowa leki są też śmieciówki to naprawdę każdy pracodawca w Polsce ze komukolwiek pracę powinien płacić stałą minimalną płacę Piotr Szumlewicz przewodniczący rady OPZZ Mazowsze i Barbara Surdykowska z biura eksperckiego NSZZ Solidarność byli państwo dać bardzo dziękujemy dziękujemy ATA świat lub pod blond Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA