REKLAMA

Jak zapewnić bezpieczeństwo seniorów na drodze? (powtórka)

Data emisji:
2018-07-07 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
42:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

jest powtórka Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dziś proszę państwa bardzo ważny temat moim zdaniem w ich jak sięgam pamięcią wstecz to chyba pierwszy raz się pojawia w audycji skołowani, a powinien chyba wcześniej mianowicie bezpieczeństwo seniorów na polskich drogach ma nadzieję, że nie tylko do zrobienia tej audycji trochę mnie zachęciła posłowie ministrowie, którzy między sobą debatują mianowicie wiceminister Marek Chodkiewicz odpowiadał na Rozwiń » interpelację poselską w sprawie właśnie wpływu starzejącego się społeczeństwa na bezpieczeństwo na drogach taką interpelację wysłał pan poseł Tomasz Lasota Latosa przepraszam Sean i w odpowiedzi na to interpelacje padło stwierdzenie, że Polska nie analizuje wpły w starzejącego się społeczeństwa na bezpieczeństwo na drodze i trochę mnie to dotknęło, bo patrząc na statystyki drogowe od jakiegoś czasu rośnie ta liczba wypadków z udziałem seniorów zresztą co to znaczy być seniorem i od jakiego wieku się tak naprawdę zaczyna bycie seniorem zmieniającym się społeczeństwie także o tym wszystkim właśnie dzisiaj ze mną studium dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu dzień dobry pani Jaworowicz pani doktor właśnie pierwsze pytanie czym mu, przeglądając różne periodyki naukowe gazety to wszędzie znajdziemy, że ten wiek seniora to się tak naprawdę zaczną od 60 plus, a z drugiej strony dostajemy informację, że społeczeństwo coraz zdrowsza coraz dłużej się czas temu dobrym zdrowiem więcej rzeczy może robić wymagamy tego niektórzy niektórzy nie, żeby dłużej pracować niektórzy bardzo słusznie chcą długo pracować, więc czy słuszne jest to założenie, że ten wiek seniora to się zaczną od sześćdziesiątki częściej mówimy o 60 plus to ten plus testem haczykiem charakteryzują bowiem ile po prostu + 9 + 1 ile ile więcej natomiast jeśli chodzi o rozwiązanie systemowe ustawowe to trzeba przyjąć jakąś cezurę i wtedy ta sześćdziesiątka jest prostym językiem do przyjęcia na w psychologii transportu mówimy o kierowcach seniorach, którzy są powyżej sześćdziesiątego roku życia natomiast starzenie się z taką kwestią indywidualną, że czasami może 70 latek mieć sprawność psychofizyczną podobną 6 0 latkowi aksamitem sześćdziesięciolatek już niema dobrej sprawności każdy z bardzo kwestia indywidualna kwestia stażu Ania się naszego organizmu, ale oczywiście są pewne zasady są pewne schematy jak organizm się zdarzają natomiast nie każdy z równie szybko rządu zależy od trybu życia od pracy od obciążeń od wcześniejszych doświadczeń dziś wcześniejszych chorób posiadanych chorób przewlekłych i t d. dużo czynników, które wpływają na proces starzenia się na szybkość jego drugiej tak sobie myślę, że są zawody, które na emeryturę mogą trwać bardzo bardzo szybko po 3 5 latach chociażby od niektórzy uważają, że to już wtedy skoro tak przepracowali ciężko mieli ciężką pracę, że mogą przejść tutaj senior też się w może pojawić tory leżą dość wyraźnie on od obciążeń, bo Berg ner der te zawody trop, o których pan mówi zawody mówi Borowy mają zdecydowanie większe obciążenie psychiczne i w związku z tym liczba godzin przepracowanych w służbie jest krótsza natomiast zawody n p. ściśle biurowe mogą pracować zdecydowanie dłużej, bo obciążanie ich fizyczna i psychiczne jest mniejsze, ale ci, którzy pracują fizycznie ich organizmy także się szybciej starzeją przy czym praca zmianowa jest tutaj bardzo taką branżą obciążając tam, gdzie jest rozregulowany rytm dobowy snu czuwania, ale i tak jak powiedziano każda tutaj, ale osoba no to ze względu na swoje własne obciążenia inaczej ten proces będzie dochodzić swych zadań znalezionych genetyki pamiętajmy oczywiście, ale też właśnie się zastanowią, dlaczego akurat ten przedział seniorów zaczynające się jest od sześćdziesiątki w takim razie Moska oraz z tego co pani mówi to on równie dobrze mógłby być rozpoczęto od 5 0 albo 50 + 5 5 plus tak oczywiście natomiast statystycznie wydzielamy o jakieś grupy ile ze względu na to, żeby mieć porównanie rok do roku statystyk wypadków wydarzenie chorób, ale i tak po prostu wydzielono rzeźba od 6 0 w różnych statystykach podaje się wiek seniora na tej dobrze po co zmienia się w naszej percepcji w nas samych z wiekiem co wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym dla co najważniejsze będzie wzrok, czyli percepcja wzrokowa na niej oparty jest tak naprawdę funkcjonowanie kierowcy na drodze to jak kierowca widzi będzie wpływało na to jak się zachowa, jaki będzie jego i jego zachowanie jego bezpieczeństwo w związku z tym jeśli Lech kierowcy starzejący się n p . jest potrzeba noszenia okularów, a o tym, kierowca nie wie, kto ma trudność w ocenie odległości oceną odległości jest potrzebna do manewru wszystkich niebezpiecznych wyprzedzania włączania się do ruchu omijania wtedy, kiedy oceniamy naszą odległość będą odległości pojazdu poprzedzającego dzień jeśli kierowca nie wie, że wzrok już nie pozwala na precyzyjną ocenę odległości to wtedy łatwo zauważyć jak patrzymy na kogoś zostawia bardzo duże odległości albo bardzo małe nie jest w stanie precyzyjnie tej na szkodę gwałtownie hamuje, bo wydaje mi się, że już 1 przeszkodę do przeszkody jeszcze 1,5 m wtedy warto zwrócić uwagę takiemu kierowcy, żeby udało się już do okulisty i tutaj, ale ten proces zapowiada się przerwa, kto miałby to zrobić to zwrócić uwagę straży pożarnej w ich z pasażerem imamy kierowcy i widzimy, że to jest osoba, która właśnie ma trudność w ocenie tej odległości można zwrócić uwagę dużo od nas zależy jeśli jeździmy ze swoimi bliskimi to możemy zwracać uwagę może ono odpowiadać, dlatego że czym innym są okulary do jazdy, a ciemne okulary do czytania i się też nie ma problemu z czytaniem blisko druku małego i oznacza to, że nie będzie miał problemu na drodze to trochę inna wada i tylko lekarz okulista stanie, ale tutaj powiedzieć, jaka korekcja była wskazana zatem to jest łatwo stwierdzane właśnie tak na drodze to widać to jeszcze się dzieje dla osób, które są seniorami w podeszłym wieku może występować zaćma jaskra, czyli przy Berenta meta obok przystani być przez wierne, ale jest bardzo słabo widoczne to co się dzieje jest bez mała wrażliwość na kontrast w związku z tym wszystko co się dzieje na w takich drobnych szczegółach może być niezauważone obserwuję u osób starszych też zawężenie pola widzenia to znaczy, że w dole pojawia się może się pojawiać takie widzenie tunelowe tylko widzenie na wprost małe małe pole widzenia dodatkowo ogrzeje jadą z wielu z dużą prędkością może to nasz formularz, ale tak, ale każdy kilometr, więc oczywiście również zawęża nawet wśród młodych ludzi każdy wazon u każdego natomiast u starszych już z zespołem z wiekiem się zawęża pole widzenia KE i te wszystkie rzeczy związane ze ze wzrokiem to jeszcze musimy powiedzieć o tym, że może się pojawiać trudność tzw. widzeniu z Miechowem, czyli widzeniu nocnym, ale i to też jest kwestia związana ze starzeniem się ściśle tak, ale co prawda są niektóre osoby, które w ogóle nie mają widzenia zniżkowego mówimy ani, że mają kurzą się Magda natomiast uosób starszych to widzenie się pogarsza co oznacza, że nie tylko w nocy, ale o zmierzchu świcie w warunkach celem takiej małej przejrzystości powietrza opadów, gdzie ten kontrast jest słaby to osoby będą gorzej widziały inne jest też wrażliwość na olśnienie, czyli oślepienie pojazdem z naprzeciwka słońcem i wtedy część czasu, który z potrzebne na odzyskanie prawidłowego widzenia wydłuża się uosób starszych co za tym idzie po szczepieniu jadą więcej drogi na ślepo marsz nie widzą inne ważniejsze jest percepcja wzrokowa i najważniejsze jest to żeby, ale już nawet wcześniej po czterdziestym pięćdziesiątym roku życia udać się do okulisty i sprawdzić czy na regularną sprawców funkcjonuje dobrze to są rzeczy związane z naszym postrzeganiem percepcją widzeniem inny, a jeżeli chodzi o takie rzeczy jak refleks, który jest powiązany oczywiście z widzeniem Balzer później dostrzeżemy tam przez przeszkody jakoś tym później zareagujemy chociażby, naciskając hamulce nie tylko w samochodzie, ale też w rowerze właśnie ten refleks, ale też to jest mechanika ruchów to jest także operator z koła jeśli są jakieś trudności urządzenie oraz funkcjonowaniem ze względu na jakąś obciążenie stawów kończyn to może być to trudność przy zmianie biegów czy też przy prawidłowym naciśnięciu pedału, ale to są raczej odosobnione mniej o liczbę takich przypadków natomiast jeśli chodzi o sam czas reakcji, czyli reakcje na bodźce świetlne dźwiękowe na wydarzenia na drodze ten czas reakcji seniorów jest dłuższy niż osób młodszych co to oznacza dla innych senior reaguje, ale reaguje z opóźnieniem jeśli chodzi o o porównanie do populacji osób młodych nawet co to, ale też pokazuje, że jeśli Anny seniorzy mają kłopot najwięcej zdarzeń wypadków i kolizje powodują na skrzyżowaniach w celi tam, gdzie jest bardzo dużo bodźców, które trzeba dostrzec w krótkim okresie czasu, ponieważ wydłużają się czas reakcji to te bodźce nie są precyzyjnie i szybko postrzegane mają problem z podjęciem decyzji i wtedy dochodzi do zdarzeń niebezpiecznych ten czas reakcji ale, ponieważ się wydłuża to powinna być zmniejszona prędkość, bo wtedy dajemy więcej czasu organizmowi innej drogi przejeżdżamy mniej drogi przyjeżdżamy, więc jesteśmy w stanie tak naprawdę poznawczo przeanalizować z różnych źródeł wiem, że u takiego zdrowego w miarę młodego tego nie seniora człowieka ten czas reakcji na jakiś bodziec to jest około sekundy All od czasu n p . do czasu naciśnięcia żałuje zwierząt czas reakcji kierowcy jest do sekundy z życiem trzymane wle w niebezpiecznych takich jak hamowania powinien wynosić nawet mniej, dlatego że podczas sekundy mając 70 km / h przejeżdżamy już kawałek niezłe drogi, zanim podejmiemy, gdy u seniora możemy stwierdzić ile to mniej więcej jest tym możemy stwierdzić, że my i stwierdzamy to podczas badań psychologicznych kierowców to jest podstawa tego badania badanie czasu reakcji na bodźce świetlne dźwiękowe podanie koordynacji wzrokowo ruchowej czy i jak szybko podąża drogą ręka za działanie od tych badaniach w następnych częściach dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu jest państwa i moim gościem rozmawiano o bezpieczeństwie seniorów na drogach skrót informacji po nim wracamy do rozmowy w tym Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu rozmawiano o bezpieczeństwie seniorów na drogach w pierwszej części trochę powiedzieliśmy co zmienia się i zmienić w każdym następnym niezależnie od tego w jakim wieku teraz jesteśmy z wiekiem właśnie co się zmienia co wpływa na bezpieczeństwo na drodze przede wszystkim percepcja widza nie zmniejsza się kąt widzenia się zawęża widzimy tunel owo to jest znane zjawisko nawet wśród osób głównie seniorów, którzy jeżdżą bardzo szybko podczas prędkości testów widzenie się zawęża to też jest problem bezpieczeństwa ruchu drogowego Anny motoryka nasza to również zbrojenia czas reakcji jest niezwykle istotne no i właśnie tak zapytałem czy to normalne przyjmuje się w psychologii transportu, że to normalny czas reakcji jest do sekundy, a wśród seniorów oni pani kojarzą się wydłuża się dużo, ale też powinien być sekundę nie zapominajmy, że noga powinie przekraczać tej sekundy, a to może nawet ćwiczyć jakoś to można wyćwiczyć nie w UE to jest już predyspozycja, którą mamy ten trend ten czas reakcji natomiast można sprawdzić zmierzyć można sobie pójść na badanie do psychologa transportu badanie psychologiczne tak popularnie nazwane badanie psychotechniczne i wtedy w takim badaniu psycholog na urządzeniu, na którym trzeba naciskać pedał naciskać przyciski zmierzy, jaki mamy ten czas reakcji to ich mieście właśnie do tej sekundy i tak jak n p . u osoby młodej on będzie powrót poniżej pół sekundy takie osoby starsze będzie dobiegał do sekundy może tak się wydarzyć, ale może być taki przypadek itp natomiast zawsze tą granicą jest sekunda nie może być czas dłuższy niż sekundę jeśli taki jest to senior musi być o tym, poinformowany, że ma bardzo długi czas reakcji w związku z tym dla niego bezpieczniejszy, by zrezygnował zjazdy, które są bardzo obciążające n p . w dużym ruchu w ANN mieście zatłoczonym jeśli jeszcze by to wiedział to mógłby też swoje działania odpowiednio pokierować, bo na ostrym stanie może to też są osoby rozsądne nie chcą powodować wypadków nikt nie chce już jest ciekawe jak jest jej świadomość wśród samych seniorów o tym, że ich niemożliwości wynikające z wieku ograniczenia, o których mówimy to z bronią o tym, wiedzą wiedzą dom mnie osobiście zgłaszają się osoby starsze, które proszą o przebadanie funkcji, bo nie wiedzą czy mogą dalej jeździć, bo n p . te będą wozić wnuki do szkoły i nie wiedzą czy będą robić to bezpiecznie, bo n p. nie wiedzą czy już czas oddać prawo jazdy to jeszcze mogą sobie podróżować tym będzie bezpiecznie wyjechać gdzieś dalszą trasę na wakacje i zdarzają mi się takie osoby i takie prowadzenie badań natomiast niewiele osób wie, że może zrobić takie badanie i co ważne, że to badanie nie będzie skutkowało ale jakim się negatywnym wpływem na tę osobę, że właśnie psycholog transportu jest po to, żeby powiedzieć ale jakie są ograniczenia jak sobie z nimi radzić z czego rezygnować na co uważać jeśli wiemy o swoich słabych stronach to zdroworozsądkowo unikamy sytuacji, które do nas narażały tanio mówi jednak żyje w dużym mieście w Warszawie, a pytanie, jaka ta świadomość jest w mniejszych miasteczkach ona wie, że jest dużo miejsca w Warszawie był właśnie żyje w dość żmudne mały ma swoją Warszawą pod Warszawą, ale klienci w Warszawie niekoniecznie i zdania, że z mojego miasta to właśnie przychodzą do mnie do mnie na badanie, ale i to nie jest także tu kwestia małego dużego miasta w dużym mieście właśnie łatwiej powiedzieć, że można się przesiąść komunikację publiczną, bo ona jest ich dobrze zorganizowana totemy z małych miastach taki senior martwi się to on będzie w stanie pojechać do lekarza co jest dla niego zasadniczą kwestią celem podróży czy będzie mógł pojechać właśnie w odwiedziny do rodziny czy do sklepu czy będzie samowystarczalny u seniorów jest wielka obawa przed tym, że ogranicza się jej życiowe możliwości, że jest jeszcze nie pozwoli jeździć to oni zostaną znicze jeśli chodzi o małej miejscowości nadal jest ciekawa kwestia dostępności różnych alternatywnych środków przemieszczania się w wielu miejscowościach te osoby są po prostu skazane na jazdę samochodem tak dokładnie i muszą dorobić bardzo się obawiają tego, bo my systemową mało jeszcze mamy rozwiązań wspierających seniorów n p. transportu specjalnego dla seniorów, które by jeździł od byłych głównych punktów miasta n p . do przychodni mało wsparcia jest jeśli chodzi o takie właśnie systemowe rozwiązania, które by umożliwiały ten ten transport, który był umożliwiały spotkania seniorów, gdzie oni wymogli też, że w kilka osób się przed mieść, acz n p. jeśli ktoś dalej może prowadzić tych rozwiązań nie ma jeśli są to one trafiają głównie do młodych ludzi, bo n p. można się wzorować poprzez aplikacje na smartfonach PN lub osoby starsze nie obsługują zazwyczaj na takich aplikacji związku z tym ich transport zbiorowy nawet takie grupowe indywidualne, gdzie mogą się spotkać kilka osób jest ograniczony rozmawiamy o kierowcach i słusznie, ponieważ jednak kierowanie samochodem stwarza największe niebezpieczeństwo na drodze i są również wśród seniorów, ale ale, bo z tego co wiem to jednak na bezpośrednie śmierci jednak narażeni są piesi nie tylko wśród seniorów, ale w ogóle w celu wśród całej grupy pieszych z kontaktem z samochodem to już w ogóle są całkowicie bez szans jak to wszystko, o czym pani mówi te ograniczenia wynikające z wieków wpływają na to jak oni pierwszymi są seniorzy na pewno, toteż być uogólniając walczyliście o umorzeniu wylatywała Janusz Muniak uogólniając jeśli są problemy z poruszaniem się w mieście jest spowolnione w ogóle funkcjonowanie to oznacza, że taki pieszy senior będzie potrzebował więcej czasu na przemieszczenie się na przejście przez 4 przejścia dla pieszych na pokonanie jakiegoś wzniesienia na szkodę wysokiego krawężnika, ale to mogą być barierę, które de są bardzo trudne dla seniorów takie dla osób niepełnosprawnych po ich przepraszam jeśli w infrastruktura nie jest dostosowana do seniorów to znaczy jeśli wyznacza się bardzo krótkie te momenty albo bardzo trudne podjazdy wiatr nagle świetne bardzo trudne podjazdy czy podejścia, które są strome zimą teraz będą oblodzone to to poruszanie się dla osoby starszej menu będzie bardzo trudne osoby starsze i zimą bardzo wolno chodzą, bo boją się upadku każdy upadek osoby starsze może się zakończyć złamaniem w tym wieku złamania nie goją się prawidłowo i mogą być bardzo niebezpieczne związki z tym seniorzy niektórzy mają nieodśnieżone chodniki oblodzone przejścia będą się poruszali bardzo niezręcznie nie przez to, że chcą tak robić tylko, dlatego że utrudnia im się funkcjonowanie, którzy przez to świadomość po prostu w ogóle będą ograniczać przemieszczanie się pomieszczą po najbliższej swojej okolicy mogą ograniczać mogą być też ostrzegani, że n p. ze względu na warunki atmosferyczne nie powinni wychodzić z domu na jeszcze muszą udać się właśnie do lekarza czy czy jakieś miejsce do sklepu szyld to do sklepu to to będą ME będą funkcjonowali na i teraz tak jeśli mamy trudności z poruszaniem jeśli mamy trudność tej percepcji to n p. senior może nie dostrzec pojazdy, które już nadjeżdża, a robi to bardzo szybko należy z pamiętajmy o tym, że też jest ziemniak trudności ze słuchem, więc jeszcze nam się wydaje, że słychać silnik samochodu senior może go nie usłyszeć może mieć ograniczone cele funkcjonowania SDE w zakresie percepcji słuchowej także, że w związku z tym jeśli n p . taki zdenerwowany kierowca użyje MON Clarksona, więc popularnie to ta ten pieszy może się przestraszył, że jeszcze gorzej w związku z tym funkcjonować obok każdy tutaj zdenerwowanie też nie będzie sprzyjał doszliśmy do bardzo istotnej kwestii moim zdaniem mianowicie toczącej się debaty od kilku lat na temat pierwszeństwa pieszych przed przejściem dla pieszych jak dobrze wiemy teraz pierwszy z polskiej rzeczywistości ma pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami dopiero gdy znajdzie się już na przejściu dla pieszych to co pani mówi pani możliwość ograniczenia w jedzeniu i słuchaniu tego co się dzieje wokół nas również dotyka właśnie seniorów przez ocenę nadjeżdżających pojazdów czy nie lepiej by było jednak gdyby taki senior miał już pierwszeństwo jeszcze przed przejściem to znaczy, żeby prawnie wymusić u kierowcy większe wymagania teraz to jest, jeżeli chodzi o osoby z widocznymi niepełnosprawnościami, ale nie wśród wszystkich seniorów tego, że ktoś nie słyszy albo niedowidzi do nich stwierdzimy nauk oprzeć się, że nie ma z Białej laski no to nie potrafimy powiedzieć co ma problemy z odpowiednim jedzeniem widzimy natomiast, że ta osoba jest starsza jest seniorem i w tym momencie już powinniśmy jakoś zareagować jako kierowcy czy też inni uczestnicy ruchu drogowego w mniej się wydaje, że w tej chwili mamy też reagujemy jako kierowcy naprawdę naprawdę, bo to jest to jest tak, że to co widzimy to co nagłaśniają media to są przypadki agresywnych niekulturalnych zachowań ja nie chciałbym uogólniać, że wszyscy kierowcy są źli, a piesi wszyscy powinni mieć niechaj martwią, ale dlatego, że to jest także mówimy tutaj o kulturze jazdy jest w tej chwili narzucimy na ustawowo obowiązek zatrzymywania, nawet jeżeli pieszy tylko zbliża się do przejścia dla pieszych być może pojawi się dużo nadużyć ze strony pieszych, ale i nie może być może tego nie założenie, ale jeśli go kierowcy będą mieli też taki nie taki ustawowy nakaz być może zaczną też kulturalnie jeździć być może zaś może uważać, ale na tym wstępnym nie znam z Gniezna znany ten ten wpływ to jest kultura jazdy, gdybyśmy wpajali sobie do lasu przerwa trochę jest znany właśnie z krajów zachodnich, gdzie tam pierwszeństwo pieszych przed wyjściem z danych to już jest los tak, bo nie badam to jest nielegalną we Francji natomiast do tego mówi wszystko być może Bonobo chcielibyśmy, żeby było tak, żeby większa świadomość kierowców, ale nie chciałbym mówić, że kierowcy nie mają, bo wielu kierowców zatrzymuje się jak widzi to osoby starsze czy młodą, która chce nawet dopiero dojście wkroczyć na na jezdniach nie znajduje się de facto na niej są też tacy, którzy wymuszają na pieszych przejścia stąd dużo zdarzeń na przejściach dla pieszych, ale druga strona tego medalu jest taka, że piesi wkraczający na przejście w ogóle już nie zwracają uwagi na to co się dzieje często idą stosami w telefonach mówiąc nieładnie co oznacza, że nie patrząc w ogóle na pojazdy te i przez to jeszcze obsługują telefon podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych zwalniają i wiedzą o tym, że swój rytm kroków mają wolniejsze nie mając słuchawki n p. bał się w związku z tym nie słyszą, że może jechać pojazd uprzywilejowany czy to się dzieje na drodze z jakich klaksony, jaka sytuacja awaryjna piesi także wykorzystują czasami czerwone światło jako jeszcze to, które może chrześcijan, ale zrobił na honorze społeczeństwa medalu i gdyby ta kultura była po obu stronach zachowana to nie musielibyśmy ustawowo nakazywać natomiast jeśli chcemy ustawowo nakazać to musimy zbadać wpływ zobaczyć możemy też jednak przepisy tworzą jakąś rzeczywistość na drodze, a ja wierzę w to, że kultura zachowania, które będzie przekazywana przez nas następnym pokoleniom jeszcze my nie zmieniamy swojego zachowania to żaden przepis tego nie zmieni tylko, skąd dom kultury wziął się w przepisach zupełnie co innego, ale przepis przepisem kultury może mieć w sobie ma do tamta dyskusja bardzo od lat i nic nie zmienia w tym zakresie dalej jeszcze bardzo dużo ginie, choć dom kultury i coraz bardziej stawiamy jest realne infrastruktura też nie sprzyja no właśnie ich teraz pytanie na ile ta infrastruktura ma wpły w na poprawę bezpieczeństwa wśród seniorów, bo też zatrzymano mamy trochę odeszliśmy to pierwszy bardzo ważny temat bardzo Mono jeśli mamy te przejścia dla pieszych tak być to są seniorzy to są ludzie młodzi, którzy niezależnie i to są bezpieczne przejścia dla pieszych, czyli są oświetlone oznakowane, czyli pasy są wyraźne, czyli na pasach pojawią się też dodatkowe koszty takiej oświetlenia migające przejdą wyniesiona tak dokładniej żonę składnika są naprawdę dużo rozwiązań technicznych jest ciekawe jest też osób starszych ale gdy Alone są dostosowane, bo nie mówi Matthew takich podwórkach, które są trudne do 3 × widziałem proszę mi wierzyć, że osoby właśnie starsze czekają też cena tą windą, która jest podobno dostosowana do ich potrzeb, a ona nic nie jechała właśnie ty, czyli jest jest problem wiz traw jest, więc w strukturze no to tanie problem w człowieku tak, bo to ona ma działać dla człowieka i przejścia dla pieszych powinny bezpiecznie móc przeprowadzać pieszych przez przejście, czyli odpowiednio długa sygnalizacja, czyli dobrze oznakowane przejście kierowca jadący w warunkach zmierzchu także może nie widzieć dobrze przełożony również seniorem może być seniora może być osobą młodą może nie widzieli ze względu na warunki atmosferyczne jeśli dobrze jest wszystko oznakowane to jest duże prawdopodobieństwo, że kierowca zauważy pieszego na przejściu również dobre oświetlenie jezdni, jeżeli senior jest pieszym to również zauważyć wcześniej około jedno nie jest i ja też nie zachęcała do noszenia odblasków, ale i nie tylko jeśli chodzi o tereny niezabudowane małej miejscowości noszenia odblasków to jest coś co byśmy chcieli od dzieci, żeby dzieci noszą odblaski w takich kampaniach bezpieczeństwa przedszkolakom rozdaje się od Barskiej bardzo dobrze ja bym zachęcał do tego, żeby rodzice dawali dobry przykład jej tata trzyma na nich przy torebce przy butach na kurtce ma odblask, bo nawet w mieście w oświetleniu ten odblask będzie powodował lepszą widoczność jest jasna tylko, że nie chciałbym, żeby jednak odblaski były panaceum na całe zło zresztą w ostatnim czasie mieliśmy przykład tego osoba w miejscu, gdzie powinna mieć właśnie elementy odblaskowe, czyli po zmroku poza tym obszarem zabudowanym nie na chodniku nie dla drodze dla pieszych miała kamizelka została potrącona zmarła tego nie uniknę niestety wielu z tutaj działanie jest na wielu z sferach na wielu drogach można powiedzieć dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu skrót informacji przed nami po nim wracamy do rozmowy ten Krzysztof Woźniak Anny przy mikrofonie i rozmawiamy dalej na bezpieczeństwie pieszych seniorów kierowców rowerzystów, ale właśnie osób już 60 luzem w studiu dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu bardzo ciekawa rozmowa zachęcam do pisania można z kolei pani ma pan to kraj gazem z holowaniem auta to klub KSM profil schowanych na Facebooku jak najbardziej można też zadzwonić przekazać jakąś wiadomość tutaj do studia chętnie porozmawiamy infrastruktura rzeczy niezwykle ważna obserwując, jeżdżąc chodząc na różnych i jeżdżąc samochodem i na rowerze i przemieszczając się kiepsko jest dostosowaniem infrastruktury w polskich miastach pytanie czy to jest w ogóle możliwe, bo moim zdaniem po mieście świadczy właśnie to jak jest dostosowany do osób w podeszłym wieku i dla osób z niepełnosprawnościami tutaj dużo myślę mamy do zrobienia myślę, że bardzo duża infrastruktura zmienia się w wielu miastach jest znacząca poprawa, ale jednak jeszcze lub miasta wymagają gwałtownych szybkich i generalnych przeróbek tak mówiąc nieładnie no i ze względu na te dostosowanie właśnie na budowanie bezpiecznych przejść dla pieszych budowanie ścieżek rowerowych wyłączanie z ruchu ogólnego właśnie ruchu rowerzystów, żeby oni także byli chronieni ani musieli jeździć pomiędzy samochodami z terenach niezabudowanych budowanie ścieżek chodników poboczy bezpiecznych do poruszania się dla pieszych budowanie bezpiecznych skrzyżowań w hotelu wyłączanie sygnalizacji Anna mam nadzieję, że zaczniemy o tym, myśleć wszyscy, bo też jest duża siła w szklance jeśli mieszkańcy wystosują dokumenty petycje pisma jeśli naciskano dołoży co się dzieje to być może da to jakiś skutek natomiast oczywiście chcielibyśmy, żeby robiono to za nas, by na poziomie nel gdzieś tam z władz te rzeczy się odbywały, ale nie chcemy słyszeć, że znowu zabrakło w budżecie finansowania na przebudowę drogi, która pilnie potrzebuje chcielibyśmy słyszeć, że jest taka możliwość, że ten budżet no nie rozciągnie się w domu, ale że te newralgiczne punkty będą szybciej usprawnione to budowa dróg w Polsce nie jest najszybsza i w związku z tym no wszyscy czekają każdy na swoim poletku w swoim województwie w swoim mieście wiedzieli, jakie usprawnienia mogłyby być potrzebne oprócz tego, że przebudowa dróg to także chętne weryfikacja oznakowań, czyli wszystkich znaków, które stoją, którą mamy bardzo przez nas kochany drogi mamy wiele znaków wykluczających się nawzajem mamy takie absurdy, które w, które powodują dezorganizację ruchu, bo dezorientują uczestniczący w ruchu do zrobienia jest bardzo dużo i chcielibyśmy, żeby to siedziało już, bo to jest pieniądze potrzeba no właśnie pytanie czy przy tym tempie, jakie zachowujemy od wielu lat w różnych miejscach to różnie oczywiście wygląda Warszawa na tle bardzo przyspieszyła z rekonstrukcją tej infrastruktury w ogóle nie tylko dla kierowców, ale właśnie dla rowerzystów dla pieszych doświetla przejścia dla pieszych oczywiście chcielibyśmy, żeby to szybciej szło i jest wiele problemów są również w Warszawie róży jest w wielu miejscach ale, zachowując to tempo ogólnopolskie kiepskiej jakości to my na dużym razem ze starzejącym się społeczeństwo do dostosowania tej infrastruktury pod potrzeby wszystkich kas, którzy starzejemy się nie powinniśmy przyspieszyć zdecydowanie powinniśmy, przyspieszając bardzo trudno jest określić ma mniej ni mniej nie jestem tutaj specjalistą w tej dziedzinie natomiast my skoro mamy informację, że wydłuża się czas życia dziś wracamy do 20 30 roku aż 2 4 % mieszkańców Europy będzie miał więcej niż 6 5 lat w związku z tym bardzo się cieszymy, że będziemy żyli dłużej medycyna nam pozwoli na aktywne i szczęśliwe życie w wieku senioralnym, ale chcielibyśmy, żeby ta infrastruktura nam sprzyjała, ale i teraz jeszcze jesteśmy młodymi dysponentami im zależy to się od nas to musimy gdzieś tam z tyłu głowy pamiętać, że też będziemy seniorami za parę lat, a to budowa dróg i ta przebudowa wszystkiego co się dzieje to jest zależne teraz od wszystkich, którzy się tym zajmują na poziomie lokalnym, ale też na poziomie władz po bardzo ciekawy głos pan Jerzy z Bydgoszczy 8 0 lat rowerzysta z zaćmą i 2 zawałami lekarstwa zaburzając pamięć pan został skazany za jazdę po chodniku mandatem 200 zł sąd nie uznał argumentacji co my zanadto w sensie argumentacji, że jest osobą starszą jechała po chodniku na rowerze i właśnie pytanie, lecz część trochę do rowerzystów, bo to też ważny temat rowerzysty i osoby starsze seniorzy chcą być aktywni coraz bardziej również jeździć na rowerze pojawią się nowe technologie, które pomagają w jeździe na rowerze chociażby elektryczne wspomaganie też ciekawy artykuł ukazał się niedawno jak w Niemczech to wygląda, że zbadano i wyszło z wyniki badań pokazały, że jest coraz więcej wypadków powiększa się liczba wypadków z seniorami, którzy jeżdżą na rowerach z elektrycznym wspomaganiem łatwiej jest jeździć możemy większą prędkość w mniejszym kosztem mniejszym wysiłkiem naszym osiągnąć no właśnie rowerzyści starsi tym aktywizacja najbardziej wskazana ruchowa oczywiście jazda na rowerze przecież taka rekreacyjna jazda na rowerze jest zdrowa jeśli jest osoba starsza ma taką możliwość jest ograniczona ruchowo Italia znaj zdanie skazana za ze wskazań lekarskich właśnie tak to to do tak powinno osoby starsze móc jeździć na rowerze natomiast znajomość przepisów wśród rowerzystów może być znikoma tych przepisów, które się zmieniały wielokrotnie już teraz są one część jest na korzyść rowerzystów przepisów umożliwiających im przejazdy nerwy, ale i te ścieżki oznakowane przez przejścia dla pieszych przejścia do jazdy, gdzie nie trzeba wsiadać z roweru natomiast oni wszyscy podążają za zmianą przepisów Anna i co za tym idzie no to nie jest także w pewnym wieku nie powinniśmy jeździć na rowerze możemy jeździć tak długo jak na zdrowie dopisuje tylko powinniśmy wybierać trasy, które nie będą dla nas zbyt obciążająca, czyli n p. wybrać trasy Godziesze, gdzie iść taką mamy możliwość a gdzie nie ma dużego ruchu samochodowego, gdzie nie będziemy przekraczać wielu jest mniej, gdzie możemy jeździć w wyznaczonych ścieżkach poparte ku czy po takich terenach, które będą też będzie nam się przyjemnie oddychać będziemy oddychać smogiem tylko wydzielone miejsca zarówno możemy jeszcze takie znaleźć nowych wbrew pozorom mamy nadzieję, że jeszcze takie miejsca są mniej zależy jest jazda na rowerze będzie służyła zdrowiu i rekreacji i demon od tamtej aktywności fizycznej, jaką jest, a nie będzie obciążona stresem, czyli nie będzie nas i nas jako tych rowerzystów przyszły sezon też zmuszała do jakiegoś dużego obciążenia i dużego stresu, bo stres nigdy nie sprzyja jeździe po sobie myślę także dla wielu osób również rower jest jedyną możliwością przemieszczania się na jakich dłuższe dystanse mówiliśmy w poprzednich częściach, że w tych mniejszych miejscowościach we wsiach nie jest pomyślany tym transportem publicznym nie ma go po prostu nie wszyscy prawo jazdy mają i dla niektórych właśnie rower jest jedyną alternatywą i oni muszą przejechać przez chociażby drogę o większym natężeniu ruchu ma właśnie zarządca drogi nie myśli o nich i jadą rowerzyści w tamtych terenach niezabudowanych często przez nieutwardzone pobocza, a i tak bardzo trudne szczególnie w takich warunkach jeszcze Maneta pobocza podmokłe liście leżące czy śnieg zalegający jest bardzo trudna przeprawa i dobrze, że pan o tym, wspomniał bo, bo to jest bardzo trudne dla rowerzystów w każdym wieku dla seniorów, tym bardziej iż jest jedyny środek komunikacji dojazdu znowu dostępu do lekarza ważnych sprawach urzędowych albo po prostu przemieszczenia się do rodziny to talk to jest to duże obciążenie jeśli warunki atmosferyczne nie sprzyjają, a mijają nas dużą prędkością samochody ciężarówki ten powie w powietrza też powoduje, że na niezbyt dobre dobrze zachowana równowaga rowerzysty te małe dalej, jakby dostosowanie to jest to jest mało powiedziane tak tej infrastruktury dla rowerzystów terenach niezabudowanych w wielu miejscach po prostu nie ma tam jest niebezpieczniej jeździć na rowerze poruszać się i tam dochodzi do wielu zdarzeń z udziałem właśnie rowerzystów pieszych w jak pani ocenia działania centralnych władz w zakresie poprawy bezpieczeństwa seniorów na drogach botoksem myślę, że jednak potrzebny byłby może nawet oddzielny monetarną polityka senioralna u w Polsce w nieznacznym stopniu ona tam się skupia mówi o zapewnieniu bezpieczeństwa, ale nikt nie ma oddzielnego, jakby całego działu opisanego bezpieczeństwa na drodze, a może, by było coś takiego potrzebny właśnie stworzyć plan działania poprawy bezpieczeństwa na drodze dla seniorów taki oddzielny centralny, z którego mogłyby czerpać właśnie mniejsi zarządcy dróg powiatowi lokalny na społeczeństwo mnie się wydaje, że jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące infrastruktury to jak najbardziej tak, ale ja natomiast na swoim poletku psychologii transportu tobym marzy mi się rozwiązanie, które od wielu lat postulują psychologowie transportu o wprowadzeniu badań dla seniorów z badań obowiązkowych, które istnieją w wielu krajach, w których możemy czerpać badanie PET w taki podział w tej chwili są to badania dobrowolne senior może się zgłosić na takie badanie ale gdyby ono było obowiązkowe i łączyło się także z badaniem lekarskim to wpłynęli byśmy na bezpieczeństwo na świadomość profilaktykę tego bezpieczeństwa profilaktykę zachorowań, ale proszę zwrócić uwagę na taką rzecz, że obowiązek badań dla kierowców dotyczy kierowców zawodowych i on jest czasowo związany również z wiekiem kierowcy zawodowi nadają się o okresowo co 5 lat do 60 tego roku życia powyżej sześćdziesiątego roku życia te badania obowiązkowe to jest 3 0 miesięcy, czyli są 2 Bułgarzy ku staniu kierowca zawodowy przechodzi obowiązkowe badania lekarskie i psychologiczne kierowcy zawodowi już w momencie, kiedy zaczyna się pojawiać jakaś obniżenie sprawności jakaś dysfunkcja jakaś choroba są na bieżąco sami tego świadomi, bo mają obowiązkowe badania tak mamy są bardzo jest, że zawód, więc muszą mieć też uznać za wodę, więc muszą mieć, ale z kolei mamy 1 drogę dla kierowców zawodowych i co prawda amatorów w związku z tym dlaczego by nie pokusił się rozwiązanie systemowe, które objęłoby wszystkich kierujących, bo na drodze nie jest istotne czy ktoś jedzie kategorią zawodową prawa jazdy w celach zarobkowych czy jedzie w celach prywatnych kategorią bez samochodem osobowym to jest 1 droga jedno bezpieczeństwo, gdyby obowiązek badań był nałożony ustawowo co wszyscy psychologowie transportu zabiegają to zwiększyłaby się świadomość i także eliminacja z ruchu drogowego osób, które te nie mają w ogóle żadnych predyspozycji już do tego ruchu to jest zastanawiać, bo to w ogóle jest rozmowa o pewnej profilaktyce teraz badania siebie jako człowieka ale jaki jest problem mówiła pani, że psychologowie transportu od lat zabiegają namawiają władze do wprowadzenia ustawowych tych obowiązków, jeżeli chcemy kierować samochodem musimy się przebadać, jaki jest problem z wprowadzeniem tego trudno mi powiedzieć Niejestem ustawodawców natomiast zawsze w projektach, które postulujemy, które wnosimy MR uwagi do do projektów kolejnych rozporządzeń czy też usta w o kierujących pojazdami apelujemy o 2 rzeczy o badanie seniorów obowiązkowe i o badanie i kandydatów na kierowców kategorii BU Jaś najwięcej wypadków w Polsce powodują młodzi ludzie 18 2 4 lata oni nie są badani w badaniach psychologicznych jedynie obowiązkowych badaniach lekarskich w natomiast w przypadku niedostosowania ze względu na funkcjonowanie psychologiczne cech osobowości występującą młodych ludzi nie mamy możliwości, ponieważ nie ma badań w pływaniu ważna profilaktyka tego tej grupy wiekowej i tak samo nie mamy seniorów, dlaczego tak jest trudno mi powiedzieć zniewolenia analizujemy wpływ wóz starzejącego się społeczeństwa na bezpieczeństwo na drogach pan minister to jasno powiedział no to zaczniemy analizować i posłuchajmy ale jakby jedni się marzy tak jak powiedziałam takie rozwiązanie, które by wymuszało obowiązek badań dla seniorów, ale także dla młodych uczestników ruchu z doświadczenia mówi pani, że bardzo dużo osób zgłasza się do pani, żeby przeprowadzić takie badania doświadczenia ile osób nie powinno kierować się pojazdami samochodami powiedzmy to ze względu na to ograniczenia wynikające z wieku trudno mi powiedzieć, bo ta statystyka no to jednostkowe na na terenie ma małego regionu natomiast na pewno jest także jeśli rozmawiamy ze sobą i mówię, że już nie powinna prowadzić to nie jest tak, że spotykam się z jakimś murem obronnym z tłumaczeniem tylko z dużym zrozumieniem jeśli tłumacze seniorowi, że jego funkcjonowanie zawodowe, bo też na emeryturze dorabiał funkcjonować jako kierowca powinno się zakończyć osoby to przyjmują naprawdę z wyraźnym skupieniem jeszcze tłumaczyłem na innych zmian takie przypadki tłumaczem na kobiecie, że no niestety jej funkcjonowanie w ruchu będzie mocno ograniczone w związku z tym powinna rezygnować zjazd ona przyjmuje to i tak w ten sposób, że ze zrozumieniem w dużej mierze nie spotkałam osobiście w moich badaniach z moim kontakcie z seniorami jakąś barierą, kiedy mówię nie powinni państwo już jeździć najlepiej by było przesiąść się na inny środek transportu korzystać ze pod wózki z uprzejmości dzieci sąsiadów już prowadzenie pojazdu nie jest dla państwa w KRUS wskazane nie trafia na mur niezrozumienia, a wręcz na zdroworozsądkowe przyjęcie tej decyzji bardzo dużo głosów raptem pojawiło m. in . apel do rowerzystów, żeby jeździli z oświetleniem po zmroku, bo często się zdarza, że osoby w podeszłym wieku niewidzących rowerzystów, a ta infrastruktura jest niestety łączona w 1 miejscu jest im możliwość przemieszczania się dla pieszych i dla rowerzystów to co niekoniecznie jest dobrą rzeczą tak zapanujemy jak najbardziej o oświetlenie i wideo widzialność wszystkiego również pada argument, że mój argument o potrąceniu osoby z kamizelką był nieco głębiej, ale to nie chodziło o samo pokazanie, że żel odblaski to kiepski pomost jak się tylko Boga, żebyśmy nie robili to dla człowieka Świętego amuletu, który na, który nie jest panaceum na całe zło, żebyśmy szli wielotorowo na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego bardzo pani doktor dziękuję dr Dorota Bąk Gajda psycholog transportu niezwykle ciekawa rozmowa myślę, że coraz częściej będziemy o seniorach rozmawiać mam taką nadzieję mam nadzieję, że może się zmienić moje konie z Nisko za kilka minut informacje Radia TOK FM pani dr Dorota Sumińska wierzę w wierze ja zapraszam zmotoryzowani 12 2 0 Krzysztof Woźniak do usłyszenia w tym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!