REKLAMA

Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna. Wszystko przez wrak tankowca

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2018-07-07 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
13 6 Karolina Głowacka wrak tankowca frank jen jest największym zidentyfikowanym wrakiem w Zatoce gdańskiej ze względu na postępującą korozję jest wysoce prawdopodobne, że w najbliższej przyszłości wrak złamie się pod własnym ciężarem w wyniku czego do środowiska może wydostać się nawet 1  500  000 l pali w znajdujących się w zbiornikach tankowca tak czytamy na stronie fundacji Mare zajmującej się z Bałtykiem, a jest z nami dr inż. Benedykt Hac kierownik zakładu Rozwiń » Oceanografii operacyjnej w Instytucie morskim w Gdańsku pan doktor od lat zajmuje się tematem wraku dzień dobry kilogram jak wygląda ta sprawa jeśli chodzi o perspektywy czasową to znaczy, kiedy może dojść do takiego przełamania się wraku i do wydobycia się paliwa znajdującego się w środku w chwili obecnej chyba nie jesteśmy w stanie dokładnie określić, kiedy to może nastąpić wiemy, że musi mieć miejsce, ale nie potrafimy powiedzieć dokładnie, kiedy ogląda to w ten sposób, że stalowe konstrukcje, które tak długo leżą na nie ulegają powolnej, ale jednostajnej Kuraś tego procesu się nie da zatrzymać był gościem Stal, która jaszczurka została użyczona konstrukcji konstrukcja tego Orkan Goplana powoli znika zamienia się o godle, ale ciężar zostaje już Korzym coraz słabsza w konstrukcjach musi być trzymać ciągle to samo obciążenia ich którymś momencie nasz dąb takich tak jest zrównoważenie, w którym dach konstrukcja już nie będzie w stanie przenieść tych sił ich po prostu zapadnie po premierze wszystkimi stalowymi brakami to nie jest żadna nowość my to po prostu obserwujemy na co dzień czy, badając braki w morzu Bałtyckim, ale czy to znaczy, że to się może wydarzyć w przyszłym tygodniu za miesiąc, ale i za 5 lat byli tak myślę, że mamy jeszcze chwilę czasu zrobiliśmy w czerwcu takie podsumowanie ekspedycji, która odbyła się na przełomie kwietnia maja w my w ostatnich dniach kwietnia tak naprawdę i obejrzeliśmy sobie ten brak na tyle dokładnie, żeby stwierdzić, że on jeszcze w chwili obecnej jest integralną część trwałością to znaczy nie widać wyraźne ubytki widać już w miejscach niektórych bym ich przebicia kadłuba, czyli po prostu stalowych nadbudówek n p. do tego stopnia skorygowała, że odpadają wielkie gładkiej ściany można zajrzeć do sąsiedniego pomieszczenia natomiast jeśli chodzi o zbiorniki po przejściu główną kadłuba ona była nieco mocniejszą i pewnie jeszcze chwilę będzie trwała nie ma krzewić to już aż takie dosyć ważne, bo boli, by sąd czasie oliwą i ta suma 1  000  50 0 1000 l jest szacunkową wartością, bo tak naprawdę Haier 5 dużych zbiorników, a najmniejszy ma 30 0 ton pojemności 3 dziś około 400 m ³ kubatury, a największe ponad 100 0 natomiast trzeba wziąć pod uwagę, że on cechy tych braków wyż szych przepraszam, że do zbiorników, które tam byle było ich aż 1 3 ocalało tylko 4 być może lepiej niż zakładamy, że 5 pozostałe są rozszczelnione zniszczone i stąd się bierze taki szacunek i wiemy, że w momencie, kiedy on toną w czterdziestym piątym roku 8 kwietnia 30 05 . roku po ataku rosyjskich samolotów i zbiornikach miał w 1 1 6 0 metrów sześciennych paliwa, czyli około 2 70 0 ton to bardzo dużo do tego miał jeszcze sporo paliwa swojego ego, którego używał do pływania szacuje, że wśród być może niedługo przed 100 0 ton jeśli w PRL zbiornikiem środka partiom, ale nie podzieli to mniej więcej wypada około 1  000  20 0 1  500  000 l, a panie doktorze, jakie mogą być konsekwencje tego, że takie etyki może paliwa rozleje się w morzu Bałtyckim lub akcjonariusza tak naprawdę jedynie z optymistycznymi taki, że paliwo zacznie się wydobywać się poprzez Bergier białych kadłubie niewielkie otwory i będzie się odbywało powoli nie wiem, kto by jak gdyby to straty środowiskowe oczywiście będą istniały, ale nie będą wielkie, a na pewno otrzymamy sygnał, że to już jest ostatni moment, żeby zrobić coś w tym jest drugi wariant niestety wg mojej strony bardziej prawdopodobny wariant pesymistyczny, ponieważ tak jak pani wspomniała w odpowiedzi brak stanowi w tej chwili takich tu 3 0 metrowy element, a de Gaulle, a 50 m tego brakuje lokali, gdzie indziej i 3 Dębowa łamana natomiast to, że ich główną tam właśnie są zbiorniki o na 1 kawałku i w części Środkowej bardzo mocno podparta, a w części dziobowej i duchowej mocno podmyta bym jeszcze pod Warką w środku i on pod własnym ciężarem może się rozerwać i właśnie w tym miejscu, gdzie są odbiorniki większość taki zły wariant 01 03 . wariant, który jest takim pośrednim, a mianowicie na globie obecnie w tej części dziobowej znajduje się ogromna Super struktura, czyli nadbudówka ona na wysokości prawie 20 m i ogromna waży 2 000 ton być może ich miejscu, gdzie ona łączy się schody trzeszczą główną kadłuba stwierdziliśmy obecności 12 metrowego pęknięcia nie martwili byśmy się, bo to mogłoby być 3 pęknięcia powstały w momencie, kiedy został podtopiony, ale martwimy się, dlatego że część tego pęknięcia i świeżo to oznacza, że NKW poddawany jest ogromnym obciążeniom i po prostu się ruch Tadeusz Dzięga dla naszego lidera jak papier Bogacz koordynator taki ogromny dług blok dwudziesto metrowy przelot na trasie to on będzie kogoś ściągnąć osobom blachy kadłubach nadal będzie prowadził do dużych prędkości to jest taki wariant powiedziałbym również optymistyczne, bo wtedy może się uwolnić do lokali i co z tym planuje takich gmin będzie na plażach będzie nas, bo ona na plażach po na polskim Wybrzeżu będziemy się tak dla paliw benzyny jak to rozumieć Zwoleń trudno odpowiedzieć rzeczywistości jak to się odbędzie, chociaż nasze symulacje, które robimy dla tego typu sytuacji pokazują, że ani brakiem współczucia powiedział Graś on leży na polskich wodach wewnętrznych po ich wymienić, gdybyśmy połączyli Michael importu Helu są zaliczką przed Kopernikiem głośnym Wisły idą prosto to one, że tuż obok tej linii, ale w stronę Gdyni, czyli jest w samym centrum w środku był Hampel i zatoki gdańskiej market lub zła wiadomość jest taka, że 80 % wszystkich wiatrów, które wieją z północy Chin południowego Zachodu Wschodu i ich nawet Północnego Zachodu, a nawet jeśli wieje z Zachodu to wpychają stamtąd wg naszych murach wynika, że wpychają ewentualny rozlew paliwa w stronę plaż 80 % szans na to bardzo dużą tylko 20 na rzeź z Anitą wypchnięto no może od karty może natomiast nie możemy na to poradzić taki układ Hello Hello tak powiem prądów i kwiatów, czyli zalane plaże morza, a są z ze zwierzętami z rybami z ze wszystkimi istotami żyjącymi w Bałtyku pierogi ryby to chyba nie będzie tu wielkiego zagrożenia, ponieważ po paliwo jeśli się być w stanie zapobiec śmierci to lekkie paliwo, choć nie mamy pełnej informacji czy też lekkie i przejść tego paliwa też paliwo ciężkie, które być może utonie, ale i inne niż innych niż zyskać jakiś fragment ma wokół wraku to byłby chyba najbardziej optymistyczny wariant, choć ciągle jesteśmy na etapie w takiej małej lokalnej katastrofy natomiast jeśli chodzi o niego lekkie to ono mieszka też będą one do brzegu może zanieczyścić no właśnie problem pana Turowskiego z tym poradzi jak dla ogniwa pewnie nie będzie po tym, śladu, ale nie sądzę, żeby w jakimś poziomie ktoś chciał się opalać na plaży pachnącej obchodzi panie dyrektorze, niech więc mamy tutaj poważne zagrożenie, które w tych wariantach pesymistycznym brzmi naprawdę źle pytanie w takim razie, kto ponosi ten rok do kogo trzeba dzwonić w tej sprawie to znaczy kto powinien się zająć tym wrakiem czy Rosjanie, bo zastrzelili go w chatach 4 6  00 0 zlote lub ich statek przecież czy mamy dodaje urząd Polski, który powinien się tym zająć jeśli tak to, który sprawnie Pavel chyba jasno maklerzy na polskich wodach wewnętrznych i z pewnością takim gospodarzem tych wód jest urząd morski w Gdyni akurat w tej części Wybrzeża ja bym chciał powiedzieć, że tych braków jest sporo więcej na Wybrzeżu i gałęzie i inne urzędy, które usług dozwolonych stronę na zachód i też mogą tak do końca spokojnie spać, ale dziś chyba uznał że, gdy nie ma największy problem znają urząd coś z tym robić jak to wygląda Łukasza rozmawia, o ile to będzie kosztowało zajęcie się takim brakiem bardzo trudnej chwili obecnej oszacować, dlatego że każdy z braku uchwały jest szacowany indywidualny, bo zależy od głębokości od tego, jaką jest ustawiony jak chciał jak trudno go stać się do zbiorników tu mamy właściwie komfortową sytuację, bo tankowiec z matką właściwość, że jego zbiorniki sięgają od walut układu jeśli już pokład ich w takiej dosyć zakończyć aktorzy są już wiersz, który łatwo dostać myślę, że ich pociechy 10  000  000 EUR powinno wystarczyć, ale może być lider w bardzo dziękuję pan dr inż. Benedykt Hac kierownik zakładu Oceanografii operacyjnej w Instytucie morskim w Gdańsku od lat zajmujący się tematem wraków m. in. właśnie tankowcem franka na więcej znajdą państwo na stronach fundacji Mare, gdzie również jest petycja, którą zainteresowani mogą podpisać się ci, którzy chcą, żeby ten temat stał się jeszcze głośniejszy 1 3 7 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA