REKLAMA

"Polacy myślą, że jeśli mają samochód, to parking im się należy"

Analizy
Data emisji:
2018-07-09 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ta edycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie na wdechu mówił do państwa, dlatego że wydarzenia zmieniają się w kalejdoskopie w jak pewnie państwo słyszeli informacja Radia TOK FM Boris Johnson w istny niedawno szef polscy szef brytyjskiej dyplomacji podał się do dymisji o skutkach tego ruchu będziemy rozmawiać po osiemnastej 4 0 prof. Janem Zielonką z Uniwersytetu oksfordzkiego zastanowimy się czy rząd Theresy May szuka teraz następcy Borysa Johnsona w czy raczej w bardzo Rozwiń » konserwatywne szuka następcy Theresy May to po osiemnastej 4 0, a teraz już witał naszych studiów pierwszego gościa w pan Jakub Dybalski z portalu transport publiczny tak, ale dzień dobry dzień dobry i państwo też zaproszono tej rozmowy w, chociaż to już jest troszeczkę za późno na dyskusje czy to dobry pomysł możemy teraz rozmawiać o skutkach skutkach, czego w skutkach przyjęcia przez Sejm w zmian w ustawach, które wprowadzają możliwość podniesienia cen za parkowanie do prawie 10 zł czy to jest dobry pomysł to w myśl możemy już trochę mniej o tym, rozmawiać natomiast o tym co się stanie to znaczy czy miasta wykorzystają tę opcję to możemy się przyjrzeć proszę pisać analizy małpa to krok KFM czy państwa zdaniem państwo miastach takie podniesienie cen jest wskazane, jakie problemy miał rozwiązać, a jakie, by stworzyło w elicie władzy państwa miast zdecydują się na ten krok zachęcam do pisania analizy małpa to klub KSM oczywiście zaznaczenie z jakiego miasto-państwo piszą lub dzwonią z 2 2 4 4 4 4 0 4 4 w 2 Szmyd podsta w jeśli można cena za parkowanie do tej pory 3 zł maksymalnie 3 zł za pierwszą godzinę maksymalnie, bo bywa też mniej, dlaczego tak ustanowiono tę cenę od co najmniej co wpłynęło jedno to są to jest cena, którą ustalono zdaje się w 20 0 3 roku jeżeli, jeżeli się nim leczyli, czyli 15 lat temu w ustawie wpisano do ustawy o rzezi miasto mogą sobie dowolnie wyznaczać ceny za parkowanie, ale nie mogą też ceny przekraczają właśnie 4 psy i 3 zł za za pierwszą godzinę nieco więcej za drugą trzecią i znów za czwartą każdą kolejną maksymalnie 3 zł co spowodowało już po paru latach, że to absurd jest wiązałoby ręce samorządowcom tak naprawdę my się przez 15 lot jako kraj dosyć mocno z Łodzi, żeby wzbogaciliśmy ktoś się i dla kierowców ten wydatek 3 zloty za godzinę to nie jest żaden wydatek natomiast samorządowcy tych cen za parkowanie podnieśli mogli co spowodowało, że już tak naprawdę każdy każdy, kto będzie park kłuje, gdzie chce strefy płatnego parkowania, które teoretycznie powinny nas zniechęcać do tego, żeby wybrać samochód jechać nim do centrum miasta absolutnie tego nie robią, dlatego że parkowanie tańsze niż bilet autobusowy, więc nie sposób nie dłużej mówi rozliczymy samych cen, ale strefy płatnego parkowania to jest też coś co przewiduje to ustawa o stworzenie takich specjalnych dodatkowych stref, gdzie będzie drożej to nie jest popularne narzędzie władze miast nie tworzą ich masowo, mimo że mówi pan cena jest niska, tym bardziej powinny jak największy obszar miasta pokrywać strefą płatnego parkowania, żeby papież prowadzi politykę parkingową polityka ta wobec aut, a z drugiej strony jednak trochę na tym zarobić, a jednak tak się nie dzieje to nie jest do końca także, że władze miast z tego nie robią one to robią, ale robią to bardzo nieśmiało zaczyna, dlatego że aby stworzenie jakiegokolwiek jakikolwiek w sytuacji, w której czegoś wymagamy od kierowców to jest stworzenie sytuacji, w której czegoś wymagamy od wyborców i to jest coś czego, czego politycy w Polsce obawiają się od od wielu lat obawiają się jak diabeł święconej wody i dlatego wszelkie próby i inne jakiekolwiek uregulowania już nie mówię do 1 0 czy wyciągania pieniędzy od od kierowców ale jaki komukolwiek uregulowania ruchu samochodowego Neo w Polsce były wielokrotnie torpedowane niezależnie od tego czy mówimy tutaj kwestii pakowanie szło w kwestii samego ruchu samochodowego w centrach miast gustem, ale wielki problem teraz to się wydaje mi się udaje się to w ruinę spróbujemy złapać ten moment, bo zawsze dochodzi do jakichś szczególnych zmiany w Polsce, zwłaszcza w 100 lat ciągłe blokady, bo to rzeczywiście jest tak, że przez lata był kłopot, żeby zmienić ceny parkowania jest minister innych przepisów zmieniających funkcjonowanie w kierowców i aut, a te znane co się dzieje najpier w ministerstwo inwestycji rozwoju przygotowało swoją propozycję rząd ją przyjął, a teraz mamy już poparcie tego od tych zmian w przez Sejm co w sesji na cześć co się zmieniło mamy poparcie różnią się swoimi żyli senatorowie bronią gorzej niż sam mnie nie nie nie zrobią to on te przepisy wejdą w życie wydaje mi się zmieniło się torze po prostu doszliśmy do tego momentu tym, że wychodzimy na ulicy i widzimy może samochodu dookoła to tu coraz więcej osób zdaje sprawę, że wóz jest pewien problem to znaczy coś trzeba coś trzeba z tym zrobić tak naprawdę, jeżeli popatrzymy na statystyki to auto Polska przez ostatnie 20 kilka lat stało się stało się krajem obsługi samochodowym na czym mamy tutaj nie pamięta dokładnie ile jest samochodów zarejestrowanych w Polsce, ale to wydaje się, że przekroczono 30  000 00 0 Warszawy od stycznia to chyba już każda dorosła osoba w Polsce ma samochód prawdopodobnie tak mam bliżej popatrzymy na statystyki i porównamy statystyki Warszawy Berlina do Warszawy jest 3 × więcej samochodów na na głowę niższy niż w stolicy Niemiec, ale strefy płatnego parkowania miałoby to zmienić nieważności czy za 3 zł czy za 9 to koniec końców pozostaje masa przestrzeni, która nie jest objęta strefą płatnego parkowania oraz jeszcze masa przestrzeni, która nie jest ani parkingiem ani strefą płatnego parkowania są tzw. naturalne miejsca parkingowe, czyli najczęściej trawniki chodniki więc, dlaczego nagle miałaby spaść liczba samochodów tylko z tego, że Sejm przyjął w realnym taką propozycję, jaką jest do 10 zł wzrost cen dlatego, że jeżeli w tym momencie miasta dostaną narzędzie, które i w jaki sposób realnie może zniechęcić przynajmniej, których do tego żeby, żeby do tego centrum miasta przyjęć przyjechali samochodem, a może zastanowić się, że może jest fajny tramwajów na autobus, który ich do wyżej szybciej, a i tani VW fajny rower albo fajny rower też staż, bo nieraz bardzo popieramy taką, jaką formę transportu to już jest coś tu tu nie chodzi o to, żeby wszyscy nagle przestali jeździć samochodami, choć od szyby, żeby niektórzy przestali samochodami noc naciągnięty z czego zresztą skorzystają ci, którzy w tych samochodach pozostaną, bo będą mieli już na stałe oczywiście pan mówi przestali jeździć tu nie chodzi o to, żeby oddali swoje samochody wykonaliśmy zmniejszenie liczby podróży samochodem tak, by zmniejszyć liczbę podróży samochodem tam, gdzie można dojechać winny sposób tak naprawdę wie wiele osób wiele osób to niszczy się rozstać ze swoim samochodem nawet nie wiedzą swoje, o co mogą zabić innego o, a w wielu dużych polskich miastach transport publiczny funkcjonuje naprawdę z roku na rok coraz lepiej jak i oczywiście zgadza się z tym, że ta ustawa nie rozwiązuje wszystkich problemów zresztą możność on jest na czym polega mechanizm to będzie strefa parkowania śródmiejska i dotyczyć będzie tylko tych miast, w których jest powyżej 100  00 0 mieszkańców tam samorząd będzie mógł, ale nie będzie musiał wprowadzić element innych wyższych cen i te ceny mogą sięgnąć 9 zł 9 9 gr tak dziś mamy dziś mamy do czynienia z po prostu z możliwością wprowadzenia strefy płatnego parkowania ma, która ma tam ograniczona ceny dla przerzutu każda gmina może skorzystać z takiego rozwiązania taki jest nowa nowa ustawa wprowadza 2 rodzaje stref płatnego parkowania to pierwsza o nowości niewiele różni się tego są teraz ta druga to jest tak jak powiedział tezą śródmiejska strefa płatnego parkowania ją można wyznaczyć tylko w ścisłym centrum miasta, gdzie jest, gdzie jest bardziej intensywna zabudowa może to zrobić tylko miasto powyżej 100  00 0 mieszkańców, czyli et FOT Bożena kojarzenia z skojarzenia my pamiętają państwo słynną ustawę w elektromobilność, która miała wprowadzać strefy czystego transportu w i tam ostatecznie wpisano takie rozwiązanie, że gmina może w dowolnej ilości w Dolnej o liczbie ustalonej resztę strefy czy z tego transportu, a nie tylko w ścisłym centrum tak, żeby z ulżyć też dzielnicom mieszkalnym, w którym n p . jest wyjątkowo gęsta zabudowa i chciałoby, żeby tam było lepsze powietrze w tym przypadku nie ma tej dowolności nie jest także n p. najbardziej gęsto zaludnione dzielnice czy najbardziej od opanowane przez biurowce dzielnice mogą stać się tą śródmiejską strefą tylko leżeć jedno auto jest pewna furtka w tej ustawie do tego, że tam jest mowa o ocenę trach miast lub dzielnic Torunia być może, że być może też pasować do ducha w tym, że jest ona podobne rozwiązania żyrafa czystego transportu pewnie o tym, mówimy oczywiście te strefy są są ograniczone tamta jest ograniczenie mówiące o właśnie o ścisłym centrum gęstej zabudowie natomiast, ale jest też drugie ograniczenie od 100  00 0 mieszkańców i wiceprezydent Gdańska wskazał SN słusznie zresztą, że Sopot Zakopane i inne tego typu miejsca bardzo popularne wśród ludzi i wśród ich samochodów nie będą mogły skorzystać z tego, a tam ceny parkowania powinny być dużo dużo wyższa tak to jest jest pewien problem natury wymieniła miasta, które mają kłopot niekoniecznie przez cały rok, ale mają kłopot sezonowe i ich wtedy im się im się to rzeczywiście przydało jak dorosnę nie chcę wchodzić władze tych miast, by chciał to zrobić ręcznie chciał, ale nie dano mi takiej możliwości i trochę szkoda, że to jest 1 z minusów tych tych zmian obór Zakopanego był były zgłaszał się do stworzenia strefy czystego transportu, czyli pamiętają państwo wchodzenia tych opłat za wjazd w trudniejszych samochodów do centrum, więc problem z rzeczy też mogły być chętne, ale my nie na tak, czyli mniejsze miasta niestety nie będą mogły skorzystać z tej furtki, mimo że cena gruntów w Polsce rośnie i niekoniecznie rośnie ono tylko w dużych miastach w ścisłych centrach, dlaczego jak zrozumieć, dlaczego przez tyle lat parlament uzurpuje sobie prawo do dyktowania takich limitów jak właśnie limit cen biletów limit kar za brak biletu limit kar za brak mu opłaty za parkowanie limit opłat za parkowanie, dlaczego samorządy nie daje się w tej w tej kwestii wolnej ręki w Mogilnie nie tylko w tych w tej kwestii wiemy jak to hejt tłumaczy w ten sposób, że głos posłowie kiedyś tam dawno temu, by stwierdzić, że jeżeli on i nie ochronią biednych kierowców i biednych obywateli przed zakusami samorządów, którzy wg nich będą chcieli z nich zedrzeć jak najwięcej pieniędzy no to nikt tego nie zrobi, ale zaraz natomiast nieco do lokali samorządowych lokali pozostających w gestii gminy ona gmina może je wynająć po cenach rynkowych może też LM po cenach w tym obniżonych promocyjnych i nikt w ustawie nie dyktuje gminie jak ma gospodarować tym majątkiem wręcz przeciwnie ma ona obowiązek jak najbardziej zyskowny prowadzi swoją politykę dotyczącą nieruchomości ziemia pod parkingi czy koszt transportu publicznego tosta samo za czasów gminy z 1 w 1 miejscu jest, że nieruchomości jest dowolność można korzystać z reguł rynkowych choćby może czasem byłoby dobrze, gdyby nie, a w tym przypadku są ograniczenia wprowadzone przez państwo to nie jest logiczne mówimy tutaj o rzeczy, która jest w praktyce lokalna, ale alei ją również można sprzedać jako rzeczą absolutnie ogólnopolską i taką butelką w ogólną moczu mnóstwo problemów wszyscy jeździmy samochodami, więc mąż inż. Randolph nieważne, że my wszyscy jeździmy samochodami wszyscy wszędzie, by ktoś ma w rodzinie kogoś, kto ma samochód można to sam powiedzieć na początku że, żeby small States, czyli dorozumiany na prawie każdego Polaka jak też się i ja też tego nie rozumie na czym spać w prostej przyczyny to znaczy jeżeli, jeżeli samorządowcy czy władze miast zaczną pod sufit podnosić te też ceny za parkowanie od głosu nie wygrają, a następne wybory, gdyż są choćby niechęć do stwarzania tworzenia tych stref płatnego parkowania, więc ta troska parlamentarzystów w przypadku stref czystego transportu czy właśnie tych nowych stref śródmiejskich stref parkowania wydaje się być budowana na fałszu w el ni nie na rzeczywistość nie na tym jak prowadzone są polityki parkingowej, które są bardzo ostrożne wręcz tchórzliwe bardzo łatwo jakimiś posłowi wytknąć, że w sytuacji, kiedy podnoszą mi podnoszą mi opłaty za parkowanie pan głosował za tym idzie im być może to jest też coś, czego nie mogą się bardzo obawiać się obawiali przez ostatnie 15 lat to audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną cały czas Jakub Dybalski portalu transport publiczny PL i rozmawiamy o tym jakie będą skutki w przyjętego przez Sejm, ale jeszcze nie przez Senat rozwiązanie ma, który pozwala samorządom podnieść opłaty za parkowanie w szczególnych warunkach, ponieważ dotyczy to tylko miast powyżej 100  000 mieszkańców i dotyczy to tylko tzw. stref śródmiejskich, czyli będzie można tworzyć te strefy w miejscach o wy wyjątkowo gęstej zabudowie tam, gdzie jest dużo ludzi mało miejsca do parkowania i tam ceny będzie można podnieść aż do 9 zł 9 9 gr w mniej zadzwonił do nas słuchać pana Andrzej przypomnę nr 2 2 4 4 4 4 0 4 4, który negatywnie ocenia ten pomysł i mówi tak miasto będzie mogło wyciskać maksymalną kwotę z ubogich kierowców miasta pozostaną monopolistami i to jest różnica względem zasobów komunalnych, gdzie wysokość czynszów weryfikuje rynek w tym przypadku tak nie będzie to zostańmy przy tym pierwszym haśle wierni zapłacą za zapłacą za te parkingi nie stać ich na to po prostu porażają tym pierwszym haśle trudniej też ciekawe, a propos zagrożenia co są met my monopolistami odpornymi zamach ci jest tak nie zgadzam się z tym że, że to jest, chociaż to jest często argument przeciwników tych tych zmian, że rząd uderzy przez nich biednych kierowców, których nie stać na na parkowanie a, a bogaci i tak będą mogli wypłacić i jeździć nie mówimy tutaj o stawkach, które zrujnują człowieka, którego stać się samochód jeździ tym samochodem i za posiadanie tego samochodu płaci grube tysiące złotych rocznie mu opowiedział się o tym, że rzutem na ceny mogą zostać podniesiona z 9 dół 9 9 gr, ale wątpię, żeby jakiekolwiek miasto się zdecydował na właśnie taką stawkę, dlatego że znów wracamy do tego, o czym mówić wcześniej naczyń żaden samorządowiec nie jest samobójcą chce wygrać następne wybory tutaj chodzi o to, żeby tę stawkę podnieść do takiego poziomu, który będzie w jaki sposób będzie jakiś sposób skłania niektórych do tego, żeby się przesiedli właśnie do komunikacji publicznej dzisiaj na tych zasadach do tego nie skłania do korzy godzina parkowania jest tańsza od co od biletu od biletu autobusowego, dlatego że kara za niezapłacenie za parkowanie wynosi 50 zł w momencie, kiedy kara za przejazd bez ważnego biletu w Warszawie 1 2 6 6 to można się od niego byliśmy tutaj Sejm przyjął też takie rozwiązanie, że wzrosną również kary za brak opłaty do 2 2 2 zł w taki znaczy właściwie o tym nie powiedzieliśmy to jest chyba bardzo ciekawe, że w tej ustawie wreszcie nie jest już zapisana poproszą wprost Górna granica żona ma wchodzić wynosić tyle tam 3 zł 5 dotyczy lat liczba zdarzeń z Rzymu, skąd ta końcówka 9 z nich będzie, więc chodzi o to, że mnie, że w tej ustawie nie uwolniono całkowicie tych stawek natomiast jej powiązana jest płaca minimalna i chodzi o to, że w tej strefy śródmiejskiej mnie cena za pierwszą godzinę parkowania nie może przekroczyć bodajże 4 5 % płacy minimalnej co w przyszłym roku przy założeniu, że to płaca minimalna wyniesie jak rząd planuje w 2 2 2 2 2 2 20 zł to wychodzi właśnie 9 9 9 natomiast kara za brak opłaty w strefie płatnego parkowania, która do tej pory była ograniczona do 50 zł teraz ma wynosić maksymalnie 10 % ale, choć minimalnej płacy minimalnej 70 2 2 2 zł i tak naprawdę w momencie, kiedy do kosza minimalna będzie podnoszona, czyli w założeniu społeczeństwo będzie się po wzbogaciła i te górne górne stawki opłat za parkowanie mogą być podnoszone dno pytanie trzeba no bo przypominam jeszcze raz to będzie zależało od samorządów tak ważna jest aha jeszcze z badania zgodnie z Gdyni też zadzwonił zaraz przed oczyma jego głos przypomnę jeszcze raz nr 2 2 4 4 4 4 0 4 4 widzę, że państwo dłonią musisz uzbroić w cierpliwość nasz wydawca cały czas odbiera, a pan Andrzej jedno odpowiedział, że miasto zostaną, a pozostaną monopolistami to jest w ogóle bardzo ciekawa sprawa byłoby pewnie niewielu państwo wie, że te przepisy, o których rozmawiamy one nie nie zostały wprowadzone żadną ustawą o parkingach czy wchodziło w miastach zostały wprowadzone ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym i jej jest to tylko 1 1 z elementów całej tej nowelizacji nadal nie jest przypadek po PPP, ale nie jest to przypadek, dlatego że uwolnienie stawek za parkowanie pozwoli nam w praktyce pozwoli na budowanie w miastach parkingów po parkingów wielopoziomowych dużych podziemnych, jakkolwiek byśmy byśmy nazwali to jest odpowiedź na to pytanie z wielu wielu wielu z państwa, dlaczego miasta nie budują parkingów podziemnych przecież jest tak mało jest do parkowania w odpowiedzi brzmi, bo to się nie opłacało się nie opłaca parking to jest coś co najlepiej zbudować właśnie, by z prywatnym partnerem to znaczy on ten parking buduje amen mu dajemy koncesje, żeby one z tego parkingu pobierał opłaty przez na następne 10 lat czytam czytam kilkanaście lat to jest generalnie model wzorowy dla tego modelu w ogóle bym wprowadzono w Polsce partnerstwo publiczno-prywatne to z tego co robimy co się orientuję to tych parkingów zbudowany w ten sposób powstało w Polsce bardzo mało jeśli jednak którymi przechodzi w tym momencie do głowy we Wrocławiu, dlaczego do tego antena słynny przypadek Wrocławia, którym na dodatek ten inwestor stracił tak, dlaczego tak się dzieje dlatego, że to jest po prostu nieopłacalne to znaczy, jeżeli ktoś mu może zaparkować na na ulicy za 3 zł no to nie wjedzie na parking podziemny na wydziale nasza złota większość z korzystających z przestrzeni miejskiej zaparkuje wszędzie również poza strefą płatnego parkowania, a on właśnie na nas samym skrzyżowaniu na trawniku i uniknie opłat i uniknie albo też taka jest w rzeczywistości, choć jeszcze gania takiego takiego parkowania, więc od razu w 2 rzeczy, bo mam mówi w nie opłaca się budować parkingów podziemnych nikt nie chce w to inwestować, ponieważ po prostu nie zarobi nie inne miejsca w parkingach podziemnych stoją puste widać stąd napisy 4 6 3 wolny talerz zupy rosół na wiosnę wzrosła n p. ścisłe centrum Warszawy więc, dlaczego ktoś miałby w tej nie stać, ale druga rzecz to jest to jest podniesienie tych RM stawek nawet do tych 9 9 9 co z tego jeśli wciąż miasta nie będą miały egzekwować prawidłowego legalnego parkowania to nawet podniesienie cen za parkowanie nie zmieni tej rzeczywistości, a ustawa akurat nie odnosi już do kwestii tego w jak samorządy mają zająć się egzekucją dodaje ci inwestorzy myślą wciąż pozostaną bardzo ostrożni to jest wyzwanie dla dla posłów, żeby to naprawić na myśl takie powiązanie kapitałowe mieliby to naprawić miasto próbują z tym walczyć wytyczając miejsca parkingowe strefa, bo to jest symbol buntu doszli warto mówić o tym, że, jakby żył pobierać opłaty musi być wyznaczone miejsce parkingowe jeżeli, jeżeli znajdziemy, ale jeżeli znajdziemy miejsce, które nie jest nie wyznaczono w praktyce możemy tam parkować za darmo, narażając się na ma ewentualnie na mandat, wierząc lat w Ełku tutaj mandat za zapłatę za nielegalne parkowanie chyba większych kozie, że musimy zostać złapani w wtedy Lotto to się dość rzadko zdarza się też znakomite, bo w Polsce nie ma czasu wiedzą można w powie, że nie pamięta się komuś pożyczył samochód i w związku z tym masowo straż miejska czy policja w ERM umarza sprawę należy wpłacić jakąś karę za to, że samochód parkował w niedozwolonym miejscu, ale bez wskazania kierowcy nagminnie obecnie traci punktów karnych taki mamy system bonusowy można powiedzieć jak się okazuje tra ca Polska zapomina się rzekomo pożyczyła samochód ten standard w wydziałach drogowych w komendach policji, a my niestety mamy tutaj lukę natomiast Lao mogliby naprawić posłowie mogliby nie tylko to wieś jest wiele innych rzeczy natomiast te przepisy mimo wszystko pewien element tego jak zarządzają przestrzenią miejską miasta w poprawiają też mógłby poprawić lepiej, ale w jest jednak duża zmiana w porównaniu do tego sami się przez ostatnie 1 2 pan Grzegorz k Warszawy, a jak samorządy poradziły sobie z fotoradarami zrobiły z nich maszynki do zarabiania pieniędzy tam, gdzie tam, gdzie stały radary kierowcy zaczęli jeździć wolniej i zrobiło się bezpiecznie nad to są to są tutaj jakby trochę przeskakujemy STS tematu na temat, ale to jest tak już pan Grzegorz porównuje ewentualne korzystanie z tych śródmiejskich stref parkowania droższych do fotoradarów, czyli że samorząd nie tylko czyha, żeby ściągnąć kierowców pieniądze na panie Grzegorzu, gdyby tak rzeczywiście było to strefy płatnego parkowania mielibyśmy na przestrzeni dużych przestrzeniach dużych polskich miast nie mamy, więc wyraźnie widać, że to nie jest tak samo poza tym fotoradary to chyba też w mniejszych gminach służył jako maszynki do zarabiania pieniędzy nie w dużych miast cieszmy się i 7 wydaje akurat z fotoradarami mamy bardzo się tą sprawą, dlatego że mogliśmy się porównać sytuację, kiedy one były sytuacje, kiedy nie było, a i to odpowiednio wcześnie, żeby utwardzone, gdyż sytuacje, które one wróciły niech oni strach widać, że znaczący wzrost bezpieczeństwa tak jest macie tutaj mamy twarde liczby co do tych tych pieniędzy ze strefy płatnego parkowania to też wspomnimy o tym, że w tej ustawie ustawodawca bardzo jasno określił na co mają iść pieniądze z tych stref on tam tam słomiane zdaje się 6 5 % wpływów ze stref płatnego parkowania śródmiejskich stref płatnego parkowania muszą zostać przeznaczone na transport publiczny zazielenienia miast chodniki i chodniki drogi rowerowe drogi do drogi rowerowe czy jak te wszystkie elementy, które pomagają w tym żeby, żeby to miasto było przyjaźnie przyjaźniejsze dla mieszkańców i są zachętą do tego, żeby to samochód zostawić w garażu to znowu może się wydawać się taki sposób ograniczania miasta to znaczy znowu będą posłowie mówią samorządowcom co mają zrobić z pieniędzmi, ale z drugiej strony, jakby nie to jakoś nie martwi, dlatego że że te cele zostały określone tak szeroko, że prawdopodobnie te pieniądze i tak na to poszły i tutaj nie ma dużego problemu z nowości sezonu szkoda my lord pan Andrzej, który pisze inny, ale pisze obraźliwie to nie będziemy czytać jeszcze 1 słuchacz pan Dariusz uważam, że podniesienie cen za parkowanie to konieczność dzięki temu zniechęci się do wjazdów takie strefy posiadaczy starych trujących pojazdów notuje po nie narusza ład mówimy o cenę za parkowanie ani ocena za wjazd do strefy czystego transportu to są 2 różne sprawy 2 różne opłaty i inne tu podejrzewał, że ktoś będzie mylić kierowców bardzo bardzo mocno, ale rzeczywiście otrzymane w tym momencie do czynienia z 2 osobnymi kwestiami to znaczy z 1 strony teraz rozmawiamy o obsesjach parkowania w mieście, a przy okazji o tym, też też wspomnimy, że to, że posłowie i tu zdaje się jest ministerstwo energii jeśli dobrze pamiętam cały czas pracuje nad przepisami dotyczącymi stref płatnego wjazdu ustawa już weszła w życie, ale ona zmieniona i zobaczymy sondaż Stali na razie jest bez opłat, więc nie istnieją do strefy, a podróż dodaje, pisząc z Katowic, że świetnym rozwiązaniem jest zwolnienie z opłat samochodów elektrycznych i hybryd zrozum, że z opłat za parkowanie co ma miejsce w moim mieście w UE ma taki świetny test rozwiązanie, gdy samochód elektryczny lub też jest samochód też zajmuje miejsce też powoduje korki, chociaż rzeczywiście może, by powietrze jest jest czy istnieje właściwsze jest maszyną to prawda Bryda niekoniecznie natomiast tutaj, by kwestia tego, kto nie będzie płacił za parkowanie też ciekawa o tym w tym nie powiedzieliśmy pamiętajmy, że chodzi choćby w Warszawie co mamy mamy najwięcej przykładów jest Warszawę duży problem ze strefą płatnego parkowania polega ani nie na tym że, że te ceny są za niskie tylko na tym, że wiele osób po prostu za to nie płacić, choć mieszkańcy Warszawy, którzy mieszkają przy tych ulicach, gdzie strefa płatnego parkowania za to nie płacą nie tylko w Krakowie jest tak samo lub jest bardzo mało lub są bardzo mało na siebie zadania abonament właśnie tak to, gdyż ciągle muszą się poprawić nie tyle nie płaczą po co kupują abonamenty w Warszawie ty zdaje się 50 zł rocznie więc, więc jak nie płaci suma suma niewielka co powoduje, że w tym momencie w Warszawie jest wydanych więcej, aby momentów niż miejsc parkingowych w strefie płatnego parkowania, a także bardzo często jest także na jedno modlą się są 2 3 abonamenty i inny i w tym momencie trzeba się z tym jakoś poradzić i tu znów jest pewien kłopot, dlatego że po po po wejściu w życie tych przepisów, o których rozmawiamy no no tutaj się nie zmieni to znaczy cały czas stał monument będą wydawane natomiast z w momencie, kiedy osoby, które go oczekują możesz będą miały miejsce parkingowe my i tak mogą mieć problem z zaparkowaniem, bo ktoś ktoś inny, kto tam mieszka za nimi no to zresztą na trawniku no przecież dlatego ja ciągle do tego wracam, bo my w Polsce do normy czasu ma rozwiązania alternatywne po prostu są przestrzenie, gdzie zaparkuje wjeżdża zasłonki na chodniki zasłania przejście dla pieszych staje się wszędzie, bo on jest tak jak pisze słuchacza płat no proszę nawet nie muszą mówić słabsze sami prowadzący audycję 1 wysłać pisze tak należy ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do miasta i w ogóle liczby samochodów jak podaje strona transport publiczny w kierującym samochodami wydaje się, że miejsca postojowe po prostu im się należą, a tak nie jest to jest rzeczywiście byłem pewien problem psychologiczny, w którym jakość Rosy będzie będzie poradzić pamiętajmy, że to jest, że to jest także przestrzenie Miejsko nie jest gumę, a jeżeli gdzieś zbudują parking na nie będzie tam parku nie będzie tam skweru nie będzie tam jakieś budynku, którym mógłby mógłby tam powstać stracił miejsce w mieście coś kosztuje natomiast rzeczywiście wielu kierowców ma takie wrażenie, że skoro już mają samochód w dobrym miejscem, gdzie ten samochód mogą z klientami jedno pod domem pod pracą pod Lublinem sklepem pod szkołą dziecka pod przedszkolem drugiego dziecka jeszcze czasów fryzjer dokładnie tak różni ludzie płacą za za swoje miejsce parkingowe pod domem w garażu podziemnym natomiast jakieś wyjadą na miasto to co mają wrażenie, że no jak to jest miejskiemu to powinno być powinny być za darmo, którzy w momencie, kiedy będzie to miejsce dla ich samochodu, który tam będzie stał przez kilka godzin od nie będzie tam miejsca na coś innego co ma z czego może skorzystał, więc już zobaczymy czy Senat równie AfD skwapliwie przyjmie mnie rozwiązanie pozwalające na tworzenie śródmiejskich stref parkowania w miastach powyżej 100  00 0 mieszkańców takie rozwiązanie poparł Sejm w zobaczymy co będzie dalej na jakich dniach możemy toczy się dyskusja w Senacie Jakub Dybalski portalu transport publiczny PL bardzo dziękuję dziękuję i kłania się Nisko za wszystkie głosy nasz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA