REKLAMA

Potrzebna jest ekologiczna korekta nauk humanistycznych. Na czym ma polegać, wyjaśnia prof. Ewa Bińczyk

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-07-12 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w południe Radia TOK FM jest 6 minut po godzinie dziesiątej dziś w czwartek 12 lipca dzień dobry mówi Paweł Sulik Bartek pograniczne przygotowuje wydaje dzisiejszym programach Krzysztof Woźniak go realizuje, ale teraz łączą się przez Skype z naszym pierwszym gościem, którym jest prof. Ewa Bińczyk z Instytutu filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu dzień dobry witam serdecznie gorąco pozdrawiam z Torunia w dzień jak znam pada deszcz w Toruniu też kroki na Rozwiń » reklamowym w przeważającej większości krajów na szczęście tropy, dlatego że trochę nasz kraj wysechł ostatnio o naszym kraju też chcemy porozmawiać, ale głównie o innej planecie ziemi, na którą jak rozumiem mamy jeśli czytam pani tekst to mamy tak olbrzymi wpły w, że może nawet zaryzykować taką tezę, że oto przed nami, a obok już jesteśmy w trakcie kolejnej wielkiej epoki w rozwoju świata, tyle że ta epoka czy też jej nazwa nie pochodzi od naz w skał czy też nie sięga głęboko do jakiś ład chińskich konotacji tylko po prostu ta epoka jest epoką człowieka czy to dobra informacja optymistycznej poza, ale jest oczywiście zgadza się nie wiem czy jest to informacja optymistyczna rząd może za chwilę, ale faktycznie około roku 200 0 w naukach ścisłych rozpoczęła się dyskusja o tym, żeby może zapomnieć o Holocauście i nazwać współczesną epokę geologiczną Andropow cenę epoką człowieka przyczyna to ogromne intensywne zakres wpływu naszego gatunku na wszystkie systemy planetarne fale w ich wpływu gatunków w sensie jakich konkretnych działań proszę podać przykłady, choć chodzi tutaj o gatunek Homo sapiens zrozumiane jako taka zunifikowana siła z branżą i zmiany, które tutaj najbardziej są niepokojące to przede wszystkim stabilizacja klimatu zakwaszenie oceanów wymieranie gatunków mówi się o tym, że jesteśmy u progu szóstego wielkiego wymierania gatunków naukowcy prognozują, że do końca stulecia w tym, że 50 % wszystkich gatunków flory fauny na planecie właśnie z uwagi na ocieplanie się klimatu utrata habitatu z uwagi na to jak działa człowiek oczywiście chodzi tutaj o procesy industrializacji i dynamicznego rozwoju cywilizacyjnego ludzkości czy ma o czym Orzełek z taką konstatację, że oto zmieniamy ziemię w ten sposób, że to zmiana już nie tylko ilościowa, ale wręcz jakościowa możemy mieć taką konstatację przyjąć, że jako społeczeństwo jesteśmy tego świadomi czytanie się zgodzi z taką tezę na pewno świadomi są tego intelektualiści świadom świadomi są tego naukowcy nie wiem czy państwo słyszeliście o tym, że w 2000 siedemnastym roku w grudniu ponad 15  00 0 naukowców sformułował drugie ostrzeżenie naukowców świata do ludzkości na temat tego co dzieje się z systemami planetarnymi na temat zakresu destrukcji środowiska jest to pierwszy taki dokument podpisany został tą ilość badaczy ze 1 8 4 krajów naukowcy piszą w nim, że my nie dokonaliśmy żadnego postępu, jeżeli chodzi o ochronę środowiska o tym, dwudziestym wieku w drugiej połowie dwudziestego wieku i sprawy naprawdę zaś za daleko piszą o tym, że narażamy nasz pan samą przyszłość, jeżeli chodzi o znane nam warunki życia epoki Holocaustu przecież o tych warunków zależy nasze rolnictwo stabilność gospodarczą, a my też pokój na świecie to jak w takim razie wytłumaczyć paradoks tylko, o którym pisze w tygodniku polityka Edwin Bendyk docenta paradoks polega na tym, że 80 % ankietowanych w Polsce spora zdaje sprawę, że zmiany klimatu są wywołane przez człowieka i 80 proc uważa, że powinniśmy wspierać działania na rzecz ograniczenia dwutlenku o emisji dwutlenku węgla mało tego 9 5 % jak czytam z nas popiera zwiększenie o odnawialnych źródeł energii z 1 strony jest olbrzymia świadomość, a z drugiej strony brak działań pani, mówi że jeśli chodzi o ochronę przyrody to w ogóle żadnych działań nie podjęliśmy no tutaj mieliśmy oczywiście projekt równoważenia rozwoju bardzo mocno przynajmniej deklaratywnie jak wspierana przez wielu dokumentów międzynarodowych, ale podkreśla szef określa się diagnozy do wierności podkreślają, że ta polityka zrównoważonego rozwoju za bardzo hołdu władała postulatom kapitalistycznym neoliberalizmu i okazała się czystą kosmetyką, a ze strony politycznej mówi się o tym, że tkwimy w impasie klimatycznym to znaczy, że nawet pomimo paryskiego porozumienia klimatycznego z 20 1 5 roku nasze działania na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych są zdecydowanie niewystarczająca także działania dotyczące wprowadzania odnawialnych źródeł energii ta dyskusja na temat Andropow cena, od której tutaj wyszliśmy, którą ja się zajęło nie tylko we wspomnianym tekście, ale też w mojej książce ono do gry, tyle że dla wielu jak gdyby procesów politycznych jest już za późno nasze działania są niewystarczające, by to pan, dlaczego tak jest, że ta świadomość społeczna ona funkcjonuje, a pomimo tego towarzyszy nam impas klimatyczne ja właśnie nad tym tematem pochylą się w książce moja książka nosi tytuł retoryka i marazm Andropow ceną i piszą tam o marazmie wydaje się, że nasza epoka jest epoką marazmu, czyli takiego do takiej kondycji, gdzie my nie mamy z 1 strony możliwości adekwatnego rozpoznania sytuacji jakiś obecnie znajdujemy, bo ta świadomość lnu od strony decydentów jest bardzo Nisko z drugiej strony nie mamy możliwości działania z uwagi na to jak potężne mechanizmy blokują działania na rzecz środowiska i działania na rzecz polityki niskoemisyjnej ja przyznam szczerze, że książkę zaczęłam pisać z uwagi na takie emocjonalne poruszenie w tym a o czym dowiedziałam się czytając natomiast na temat wysokości pozorowanych kampanię dezinformacyjną w stanach Zjednoczonych dotyczące globalnego ocieplenia dzisiaj wiemy dzięki badaczom socjologom o historykom nauki, że ogromne pieniądze zostały wpompowane w instytuty i dźwięk tanki, które intencjonalnie z informowały opinię publiczną na temat tego, że globalne ocieplenie nie jest wywołane działalnością ludzką tymczasem pośród klimatologów no panuje tutaj zdecydowany konsensus ponad 9 7 % profesjonalnych klimatologów bada czy ziemi mówi o tym, że klimat się ociepla, że jest to wywołane działalnością ludzką wcale nie działalnością złącz zaś jest wywołane tym co robimy od czasów rewolucji przemysłowa i że zmierzamy w bardzo złym kierunku, a więc musimy się raz, bo pani mówi o marazmie i opowiada o takim, a takiej historii, kiedy duże firmy mając możliwości finansowe wpływają nie tylko na ekspertów, ale również na media no i Indigo efektem tego miał być brak przekonania ludzi, że oto wpływamy negatywnie na świat tymczasem wrócę do tych badań opinii publicznej jednak mamy wraz z czynami w Europie większość społeczeństwa są społeczeństwa, przywożąc za skrót myślowy jednak proekologiczne to jest dalekie od marazmu tak oczywiście, ale to jest album ekologiczność, które w ogóle nie przykłada się na to jak funkcjonuje konsumpcyjny kapitalizm społeczeńst w rozwiniętych od, gdybyśmy musieli przyjrzeć się w danym globalnym i zwrócić uwagę na to, że to właśnie my w krajach rozwiniętych pomimo tego, że jesteśmy tak pro pro ekologiczni jesteśmy odpowiedzialni za większość emisji gazów cieplarnianych z uwagi na to ile my konsumenci no m. in. elektronika, którą się otaczamy, jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że 1 tylko serwal firmy Google w Oregonie konsumuje tyle energii co miasto 200 dzięki temu wszyscy możemy cieszyć się darmowym wi-fi w wielu miejscach, w których z tego korzystamy z rzutu przymrozki pod uwagę to, że nasze postawy takie jednostkowe postawy proekologiczne nie przekładają się w zdecydowany sposób na polityka inna przede wszystkim mechanizmy ekonomiczne zasady w tym momencie powinniśmy zacząć rozmawiać o kapitale i zmian, a nie o środowisku prawda dlatego zresztą zamiast sądu w ocenie wielu badaczy mówi o tym, że powinniśmy mówić o kapitale ocenie jest bardzo ciekawy ze względu na minę polityczne postulaty jak luzem to, o czym pani opowiada po powinno się mieścić jakiś retoryce, który z partii politycznych albo przynajmniej jakieś części światopogląd niż wydaje się jednak w Europie sytuacja wygląda bez gruntu inaczej, a w naszym kraju, kiedy słyszy o marazmie to mówię tak, ale przecież społeczeństwo i opinia publiczna ostro protestowała przeciwko liberalizacji prawa dotyczącego wycinania drze w w Polsce wszystkie gazety o tym, pisał na pierwszy stanie telewizję mówi do tego stopnia, że to prawo w segmencie wręcz nazwano od nazwiska ministra, który wprowadził i miał ewidentnie po jego PRA trudno ocenić czy to nie jest antytezą marazmu dała w pewnym sensie tak, ale dołuje co my robimy na poziomie jednostkowym nawet takich działań zbiorowych nos nie znajduje odzwierciedlenie w tym jak my inwestujemy i chcą oni chcą inwestujemy musimy pamiętać o tym, że przemysł paliwowy jest cały czas na świecie także w naszym kraju w niebywałym stopniu subsydiowany, że planuje się wydobycie w tej chwili inwestycje, które znamy 1 z badaczek Naomi Klein w takiej książce kapitalizm kontra klimat podaje, że planuje się zainwestowanie 5 × tyle środków, że możemy wydobyć tyle od pali w kopalnych, że spokojnie wystarczy do złożenia planety, więc już obecne plany inwestycyjne przemysłu paliwowego skazują nas tutaj na porażkę jak myślą o tych kwestiach środowiskowych patrzyłam jednak na najpotężniejszych aktorów globalnych na usytuowanie globalne, które nam powiedzą, jaką stronę zmierzamy inwestycje w źródła odnawialne są mu nożem, bijąc niskie w stosunku do tego co my robimy od progu wydobywania n p. groby związków roponośnych i innych takich wysokich inwestycji wysokiego ryzyka, jeżeli chodzi o energię, a tradycyjną żywnością się w interesie wściekł się, że rząd po takich umowach z dnia i przemysłowych paliwowym subsydiom trans też międzynarodowe na dalekie odległości Amy Lecha jest po powoduje ogromne emisje gazów cieplarnianych twierdzą, że boki, kiedy sąsiedzi razem się zbierają, żeby chronić jakieś drzewo na podwórku przed wycinką to też kompletnie inny rząd wielkości niźli, a to, o czym pani mówi to są zmiany w skali makro za chwilę powrócimy do rozmowy z naszym gościem, szczególnie że w chce zadać pytanie, dlaczego od naszego gościa niezbędne jest ekologiczna korekta nauk humanistycznych, ale od typu informacji Radia TOK FM 5 lat dziewięćdziesiątych słuchamy Radia TOK FM przedpołudnia Radia TOK FM dziś w czwartek 12 lipca łączymy się eSky PL z prof. Ewą Bińczyk z Instytutu filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu jeszcze na dzień dobry dzień dobry dom w pierwszej części naszej rozmowy mówiła pani o tym, że anthropos Center jest jednak taka epoka, którą powinniśmy traktować jako naturalna w rozwoju być może nie naturalnym, ale jednak w rozwoju cywilizacji świata, kiedy to cywilizacja, a człowiek wpływa na świat w sposób absolutnie zauważalny i nie do ominięcia próbowałem oczywiście ku jakoś stawić oporu przed słowem marazm, który w, którego pani używa w swojej książce awantura w ocenie na poziomie lokalnym pań z kolei mówiła bardzo wyraźnie, że to od 2 kwestia skali tych zmian jest tutaj znacząca, ale skoro mówiliśmy o skali tych zmian to, że i niemożności politycznych rozwiązań, które by zatrzymały negatywne zmiany jeśli chodzi chociażby o klimat może zapytać czym jest ekologiczna korekta nauk humanistycznych dziękuję za dodanie jak w książce zostawią teza, że naprawdę znaleźliśmy się w położeniu, które nie ma precedensu można powiedzieć, że to pokolenie obecne jest pokoleniem wyjątkowymi od decyzji, która dzisiaj zapadną będą zależały losy przyszłych pokoleń i w ogóle, ale los możliwość utrzymania obecnych warunków, że działa i o środowisko, które znamy od początków epoki Holocaustu jest naprawdę położenie jest wyjątkowa i tylnych książkowym położeniu my musimy myśleć inaczej no chyba możemy bronić takiej tezy, że dotychczasowe myślenie nie okazało się skuteczne i obiecujące nie przywiodło no zna, bo takich zmian, które zdaniem naukowców potrzebujemy najbardziej tutaj niepokojąca jest stabilizacja klimatu chciałbym dojeżdżać do rozmów, którzy dlatego, że jest to problem oceniany jako zarazem przyrodniczo, ale i polityczne akcje ekologiczne, a nawet wyzwanie egzystencjalne mamy to wyraźnie wybrzmiało m. in . w encyklice papieskiej Lauda Rosji papieża Franciszka z 20 15 roku, gdzie papież mówi wprost, że ludzkość zawiodła może oczekiwania, jeżeli chodzi o ochronę klimatu Klima jest dobrem wspólnym no my wiemy o naukowcu, że takim punktem przełomowym są 2 z ociepleniem klimatu od wiosny 2 °C i szacuje się, że będziemy mieli z tą sytuacją do czynienia już w perspektywie kilkudziesięciu lat, jeżeli dopuścimy do takiego ocieplenia przypomina w tej chwili ocieplenie klimatu wynosi około 1 °C wobec tego jak wyglądał klimat w czasach przed industrialnym, jeżeli do tego dopuścimy wyprowadzimy uwarunkowania atmosferyczne zostaną o nowalijki warto podkreślać nie chodzi o stopniowe przyjemne osiedlanie się w związku z tym będziemy mieli wygodniejsze życie i będziemy mogli sobie i winogrona w Polsce bezpiecznie lądować chodzi o to, że grożą nam nowych grozi nam nowy reżim klimatycznych piszą naukowcy i bardzo często będą ekstremalne wydarzenia pogodowe, które ich nie chcemy i do których zwłaszcza ludzie w krajach rozwijających się zupełnie nie jest to przygotowani już wiemy, że oni staną się ofiarami najbardziej poważnymi zmian klimatycznych co mogłam jeść nierówności pomiędzy krajami rozwiniętymi krajami rozwijającymi się tutaj no widzisz na pewno, że ten problem przyrodnicze środowisko wymaga wymiany bardzo mocno też ekonomiczne dlatego ja w książce mówię o ekologicznym korygowanie szczególnie modeli kapitalizmu, z którymi mamy do czynienia o tym, że ekonomia powinna zostać odmieniona, dlatego że ona cały czas funkcjonuje w takim bardzo krótkowzroczne ballady macie horyzont inwestycyjny w teoriach ekonomicznych neoklasyczne z 20 30 lat jest niewystarczająca, a powinny być wystarczające myślenie w kategoriach rozumiem stulecia n p. spojrzenia na epokę przed industrialną i porównania tego czasami obecnymi to pani mówi o takiej perspektywie na pewno tutaj mówią o perspektywie tego stulecia wszystkie analizy, które znam Google plują kończą się na rok 2 00 0 za oknem, ale najbardziej niepokojąca analizy mówią o niebezpiecznych zjawiskach na rozdaniu fali uchodźców klimatycznym Umbro problemach z rolnictwem około roku 20 50 20 10 dziesiątego w ogóle nie rozumiem, ale dość dobrze bijemy na alarm to niejedyna taka rozmowa zresztą pani wspomniała o referencje kibice papieża Franciszka Laudato SI przy okazji zaproszą słuchaczy na dzisiejszy wieczór Radia TOK FM będziemy rozmawiali z Mateuszem Piotrowskim ze światowego ruchu katolików na rzecz klimatu tu może być bardzo ciekawa rozmowa, ale wracając do cen tego co w życiu pani się zajmuje ekologiczne korekty nauk humanistycznych, dlaczego trzeba jeszcze raz spojrzy na nasze nauki humanistyczne trochę drzew było murować tych pojęć, które są w nich używamy dla etyki co co to wyjaśnia, bo jak to zmienić nasze myślenie chociażby nie mógł inaczej o zmianach klimatycznych n p. pojęcie wolności oraz zajmuje się filozofią jest filozof nauki odeszli z Włoszką ujęcie wolności były często definiowany jako umiejętność człowieka przeciwstawiania się fatalizmowi sił przyrody w tym momencie to pojęcie wolności takiej nieograniczonej musi być zastąpiona kategoriami roztropności odpowiedzialności plany realnej współodpowiedzialności mówi się też o tym, że wszyscy powinniśmy przestać myśleć kategorią społeczeństwo rozumianego jako zbiór ludzi, a zacząć myśleć kategorią zbiorowości ludzi i czynników poza ludzkich i innych gatunków wodnych ekosystemów uwarunkowań klimatycznych powinno nam zależy na stabilności zbiorowości tak szeroko rozumianej po to, by uniknąć chaosu w tych dyskusjach, które znam bardzo mocno podkreśla się, że to co nam grozi im to chaos na wyprowadzenie ze stanu równowagi, ale jak rozumiem to oczywiście, że się przyznam, że nie rozumiem, bo w kraju, gdzie każde hasło wolność za wolność waszą naszą ma być zamienione na zarostu możliwością naszą, którego siła przyp pociąga ją za przyczynę co takiego hasła za roztropność waszą naszych zmagań w kompletnie żadnych mamy teraz nie wyobraża sobie, jakiego rodzaju robota i wszystko ma być wykonana i na których pojęcia, żebyśmy mogli mieć takie spojrzenie, które umożliwi nam będą przede wszystkim wzrostem rozpoczętą gruntownej analizie rozpocząć jakieś działania jak tutaj cząstce przedstawia cały słownik nowych pojęć Bogiem drogocenną na specjalnym aneksie do historii Słowian, który zawiera kategorie etyczne m. in . tak w dziejach dług klimatycznym i sprawiedliwość klimatyczna emisja gazów cieplarnianych luksusowe post przyroda n p. zamiast im po o przyrodzie postulują badacze środowiska, by mówić już kompostu przy rządzie, dlatego że my tak bardzo ją, że tworzyliśmy nie ma przyrody rozumianej jako dziką nieskażoną naturą trudno ją w Tychowie i lokalizować wolność ma wiele różnych definicji nie wiele różnych aspektów wolności dlatego ten Pański przykład też się z mocy ja tutaj mam na myjki pewien sposób porozumienia o wolności jako czymś co przynależy arogancji gatunku ludzkiego oddechu i o jak gdyby korygowanie tej arogancji w stronę większej pokory no i oczywiście ów uwzględniania troski o to co nas otacza i jednak tego faktu, że my jesteśmy potężni wybór zza grobu Celta odmienia, ale los planety niektórzy są z tego dumni jak czytam, że sygnał do tego fizycznych, które ludzkość wysyła będą mogły odebrać od cywilizacji z innego kosmosu, widząc jak bardzo my z niej zanieczyszczeń niż sól ziemi nie widzę tutaj powodów do dumy dodaje mi się, że raczej powinniśmy też mówić o tym, że Andropow sondy jest świadectwo naszej bezradności bezsilności, dlatego że wobec zmiany klimatycznej wymierania gatunków zakwaszenie oceanów utraty idą w górę owych my jesteśmy jednostkowo bezsilni bezradni pomimo tego, że tak jak pan mówił te nasze postawy ekologiczne są widoczne w działaniach zbiorowych w krajach i rozwijających się w krajach rozwiniętych nie przekłada się to ono jakieś sensowne działania, które mogłyby powstrzymać to co się dzieje to jest jakiś bogatszy ujął sąd, który zaginął zaproponował w swojej książce byśmy połowę ziemi pozostawili nietkniętą, a mówisz byłoby to fair wobec innych gatunków i tak się za dużo w sumie może przyznali natomiast w tej chwili o powierzchni rezerwatów parków narodowych to jest 6 % nie ma mowy o tym, żeby to było 50 proc tak jak odłączyły są osoby życiowy partner w złoto w tym pani profesor w tym momencie jest to gest bardzo dobry moment, żeby wrócić trochę tutaj na nasze podwórko krajowe, bo z 1 strony do tych pomysł, żeby część ziemi po prostu zostawić bez ingerencji człowieka w dokumencie nie to co poprzedni minister środowiska proponował w przypadku Puszczy Białowieskiej bardzo dobrze skoszenie zgadzamy co do tego w jaki sposób mamy reagować czy Puszcza jest naturalna czy dziełem człowieka, bo to, bo ta dyskusja wtedy się toczyła się już mówić Puszcza Białowieska jest od setek lat uprawiana przez człowieka czy też jest to coś tak jak niektórzy twierdzą, że z o ostatnim fragmentem naturalnego lasu nizinnego w Europie i wtedy miejsce Gorzów dobrze zostawmy część niektóre w ich oczy jak z tym poradzić z kornikiem n p. okazałoby się, że ta druga część nie poradziłaby sobie z kornikiem i wtedy pani argument czy pana Wilsona od jest wytrącony, bo w katastrofy naturalne jakieś wielkie epidemie zagrożeń pożary lasów to będzie coś co będzie dla ludzi dla części społeczeństwa dowodem na to, że nie możemy tego zostawić samego w sobie argument Coulsona moim zdaniem jest retorycznie nowy funkcjonalny, bo on pokazuje proporcje właściwe, których powinniśmy myśleć natomiast jest utopijny dla mnie jest to mogli też o tym, żeby myśleć w tej chwili o ochronie środowiska ja ku z zarządzaniem nieodwracalnymi zmianami w tym, że człowiek we wszystko ingeruje nie da się już takich enkla w całkowicie wyizolowane hymnem odtworzył z pomoże zachować, dlatego że mamy przecież wiemy, że n p . w organizmach pingwinów znajdujemy decydenta czy wiem, że silny wpły w klimatu w UB dosięga każdego możliwego rejon naszego globu pro na zmiany klimatyczne zmiany klimatycznej, więc mylnie Zachodu mamy już rok dzikie nieskażonej, którą kiedyś rzekomo wyobrażeniach niektórych badaczy nam towarzyszyła możemy zarządzać restaurować odnawiać, ale za minimalizm właśnie nasz wpły w, ale nigdy nie możemy go wycofać możemy go wycofywać odpowiedzialni stopniowo, ale nigdy całkowicie teraz mają także w pani sądzi, że w, jaki sposób należałoby rozmawiać n p . z obecnym ministrem obrony środowiska IT mówi, który mówi, że żyjemy w czasach nadmiernej wrażliwości w ochronie zwierząt krótko, gdy mogła pani chodzić jak wtedy mielibyśmy rozmawiać z nim no dla mnie to jest szokująca wypowiedź, dlatego że my wiemy, że na tym jedno ochrona zwierząt na wczasach, gdy badacze pokazują, że u tych zwierząt z masą całkowitą klęską owców zwierząt, które nie są gatunkami udomowionych przez człowieka albo nie są człowiek to zaledwie 3 % w zasadzie nie ma już jest u zwierząt dzikich, więc musimy je bardzo ochronić tak mocno jak tylko jest to możliwe moim zdaniem to priorytety ekonomiczne nie powinny z żalem królować nie powinny zawsze dominować prof. Ewa Bińczyk Instytut filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu uczyliśmy się przez Skype, a bardzo dziękuję za rozmowę z chwilą informacja rady Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA