REKLAMA

Czy Zatoce Gdańskiej grozi katastrofa?

Data emisji:
2018-07-12 13:40
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
10:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

połączenie Lublin Olsztyn Igor 13 4 2 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest prof. Jacek Bełdowski z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień dobry to jest prawda, że na dnie zatoki gdańskiej leży wrak niemieckiego tankowca w ramkę to chyba jest prawda akurat, w którym znajduje się ponad 1 , 5 1 000 000 l paliwa czy to jest prawda najprawdopodobniej tak nie wiemy czy to paliwo nie wyciekło wcześniej nie znamy też jak bez specyfikacji załadunku, ale Rozwiń » z dokumentów, które zebrał urząd, który zebrał Instytut morski w Gdańsku wynika, że tak faktycznie jest i ta ilość paliwa może się zgadzać, gdyby to paliwo wyciekło co się wówczas może zdarzyć w część tego paliwa paliwa ciężkiego wskaże osady dookoła wraku i po prostu zaszkodzić życiu danemu, które tam się znajduje na szczęście wypłynie jako lżejsza na powierzchnię i będziemy mieli do czynienia z rozlewem najazdem podobnym do katastrofy każdego innego tankowca co się dzieje podczas takich katastrof czy Tunezji wyobrazić u wybrzeży Polski, czyli Bałtyk służy Zatoka Pucka miałam pojęcia no to co się wówczas dzieje jak zaczyna działać na lokalny ekosystem jak zacznę działać na plażę jak zaczyna działać na miasto ta w ogóle na całe życie, jakby wzdłuż linii brzegowej o tak mi są to banalnie wszystko zależy od skali prądów morskich i oczywiście skali wycieku, ale też od szybkości reakcji rezerw wylewami olejowymi potrafimy sobie radzić się zajmuje się tym między nimi straż przybrzeżna, jeżeli zostałoby to zauważone odpowiednio wcześniej istnieje szansa ograniczenia takiego wycieku na morzu oczywiście życie morskie ucierpi na tym, ponieważ węglowodory aromatyczne, które znajdują się w paliwie przedostaną się do wody, nawet jeżeli to nie dotrze do plaż, a one są no niestety silnie rakotwórcze, bo to są te same związki, które znajdują się n p . z w dymie tytoniowym w alei, jeżeli taka katastrofa nie zostałaby szybko ograniczona oczywiście może dojść się do wyrzucenia tego materiału na plażę no i w tym momencie mamy do czynienia ze złogami oleju lub z innego rodzaju paliwa, które znajdują się na plaży oczywiście ryby ptaki morskie, które by się w to zaplątał nam niestety tego nie przeżyją no i plaża jako taka zostanie skażona i o to, żeby ją przywrócić do normalnego użytkowania jest, że niezbędne media ACE czyli jakby wydobywanie tego piasku z plaże i wyrzucanie go na specjalnie zabezpieczone wysypiska no i ewentualnie zastępowanie go nowym piaskiem także jest to duże wyzwanie inżynieryjne no i oczywiście poważne zagrożenie dla ekosystemu no właśnie jest faktem zastanawiam, skąd ten uniósł się ostatnio udział, dlatego że rozwiąże ten franka nie leży tam od wczoraj grodzenie także Niemcy pływali jakimiś w sferach to wcale mi całkiem tak tankowcami całkiem niedawno ją tam zatonął przypadkiem i oczywiście one znajduje się tam już od końca drugiej wojny światowej i taki, jakby już od lat psy grożą, zwłaszcza na naukowym środowisku doniesienia o tym co może się tam znajdować, jednakże w ciągu kilku ostatnich lat z Instytut morski wykonał szereg ekspedycji tamto miejsce i stwierdził, że ładowni samolotu nienaruszone, więc istnieje prawdopodobieństwo, że to paliwo cały czas się tam znajdujemy, ale i próbował zainteresować tym opinię publiczną i po prostu dopiero teraz się udało to zagrożenie jest przez cały czas teraz zaczynamy temu poświęcać uwagę tych co należałoby zrobić, żeby nie czekać na tę katastrofę tylko po rzeczywiście jej data trzeci działacz wydobyć ten brak no to chyba jakaś gigantyczna operacja nawet zmęczona jest możliwa czy nie nie niosłaby ze sobą większego ryzyka oczywiście wydobywanie wraków stalowych jest obarczone bardzo dużym ryzykiem, zwłaszcza takich mocno skorelowany jak tamten może dojść do przełamania i wycieku paliwa natomiast to co należałoby zrobić to myślę, że po pierwsze, uwrażliwić na ten problem służby zajmujące się ochroną środowiska, żeby w razie czego być gotowym na taki wyciek kolejowe no bo jest to oczywiście źródło zagrożenia, a nie jesteśmy w stanie stwierdzić, kiedy coś może się złego stać, a równolegle przygotowywać się akcję wypompowania paliwa ze zbiorników są takie technologie oczywiście najpier w z należy zbadać dokładnie co tam się znajdujemy, jakiego rodzaju paliwo i te wszystkie zbiorniki są wciąż pełne są technologie, które pozwalają zajrzeć wgłąb zbiorników poprzez odwierty, ale są też takie, które pozwalają zajrzeć się bez naruszania burd, czyli poprzez tą warstwą Stali, która chroni to paliwo można zajrzeć za pomocą specjalistycznych narzędzi Tosię nazywa ni człon aktywniejszy na rynku analiz jest do ośrodka i stwierdzi się czy te zbiorniki są pełne, jakiego rodzaju to jest paliwo także wydaje mi się, że samo przygotowanie takiej akcji, żeby to rozsądnie przeprowadzić zajęłoby dość długi czas być może nawet lata, a takim pierwszym krokiem powinno być się porozumienie się z urzędem morskim z agencjami ochrony środowiska, żeby miały co na uwadze wartość już zaczął robić z tego co wiemy Instytut morski rozmawia z urzędem morskim w Gdyni na ten temat nie wiem czy są poczynione jakieś kroki w tym kierunku na pewno wiem, że Polska angażuje się w tworzenie narzędzi i technik do zwalczania ma wycieków olejowych wiem, że n p . w Szczecinie jest to bardzo się aktywność środek, który wspólnie z Niemcami takie rzeczy robi nie wiem czy już podjęli jakieś działania, czyli rozumiem, że mamy technologię mamy ludzi, którzy się na tym znają wiemy, jaki jest zagrożenie, ale teraz pytanie czy zacznie się tym zajmować to poważny czy będziemy odczuwali w czasie testu zwiększa zagrożenie w tym momencie tak tak Reid jak najbardziej wydaje mi się, że to będzie kosztowna operacja nawet, że to samo usunięciu oleju, więc należałoby już myśleć o tym, skąd zdobyć na to środki i należałoby monitorować sytuację nie pozostawiać się tego samemu sobie przynajmniej będziemy tam mieli pod kontrolą, jeżeli wlecze się zacznie i że nie będzie duże z zdołamy ograniczyć skutki, jakie to mogą być pieniądze, jakiego rzędu w ogóle GAM -li wydaje mi się, że ich jedynie ludzie, którzy mogą powiedzieć to nafciarze ponieważ, że podobne technologie są stosowane w takich katastrofach jak n p . ta na Zatoce Meksykańskiej, gdzie był wyciek surowej ropy z dna Morskiego i oni by wiedzieli, że jest są firmy, które się tym zajmują, ale oczywiście one nie, umieszczając cen na stronach internetowych to jest wszystko ma indywidualne zamówienie, więc należałoby prawdopodobnie rozpoznać rynek w no tak, ale rozumiem, że to nie jest swoich News to nie jest PiS to nie jest było widać cienie złoty pociąg nie nie franka jak najbardziej tam się znajduje jest też atrakcją dla nurków, więc wielu nurków regulacyjnych nurkował do franka na, chociaż jest to dość głęboko z tego co wiem powyżej 50 m, ale mogę się mylić się w każdym razie ten brak tam jest wiemy, że przynajmniej częściowo jest wypełniony paliwem i z tego co widziałem na prezentacjach Instytutu Morskiego w Gdańsku jest w ten sposób podparty przez osady, że faktycznie występują tam naprężenia, które mogłyby pewnego dnia doprowadzić do jego przełamania, czyli rozumiem, że nawet zwany jest zaskakujące, bo mówi pan, że w zasadzie to jest troszeczkę taka atrakcja turystyczna można zemstę popłynęła też umie rozumiem, ale ryzyko w zasadzie ogromne takie ryzyko, zwłaszcza dla środowiska jest znaczne not tak jak każdy inny tankowiec, ale czy przyczyną razem dodaje cały czas nie jest jasne czy tam w końcu jest to paliwo, czego nie ma etat to trzeba było zbadać w pierwszym w pierwszej kolejności tak to, że to wymagałoby z badania, żeby określić w ogóle rządcy wielkości takiej operacji i wypompowywania paliwa najpierw trzeba było stwierdzić chciałam tam istnieje ona tak tak gra tu wracamy do zasadniczego pytania czy temat jest czy tematu nie ma na razie wiem, że jest wrak w UE tak, ale prawdopodobieństwo to, że paliwo się w nim znajduje jest bardzo duże kwestia tylko jak wiele tego paliwa dziękuję bardzo prof. Jacek Gudowski z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk był państwa i moim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!