REKLAMA

Czy dzieci w szkole uczą się, że świat jest różnorodny? Zaglądamy do podręczników

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-07-12 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM słuchamy programowi w radiu TOK FM jeszcze raz dobry wieczór mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu gości jest z nami pani Beata Łaciak dobry wieczór w wieczór jest z nami również pani Małgorzata druciane dobry wieczór na wieczór pani Beata Łaciak jest za awans społeczny Akademii sztuki wojennej w Gdyni społecznych, a Akademii sztuk chętnych tak się formalnie nazywa pani Małgorzata Milczarek z obserwatorium równości płci Instytut spra w Rozwiń » publicznych, ale właśnie westerny z Instytutu spra w publicznych, a dziś spotykamy się, dlatego że chciałby, żeby to, żeby pani słuchaczom powiedziała pełnej analizie, która z została dokonana, a mianowicie tego co w jak rozumiem w podstawie programowej w książkach, ale nie tylko w książkach w materiałach dla nauczycieli w podręcznikach i szeroko rozumianej instytucji szkoły może albo też powinno dotyczyć kwestii płci, ale też równouprawnienie jakieś szeroko rozumianego spojrzenia na innego co jest stan deklarowany, a co jest tak naprawdę albo inaczej co rodzice, którzy nas teraz słuchają myślą co moje dziecko w szkole słyszy co powinno usłyszeć i oczywiście jest jeszcze dalszy kontakt jeśli znajdziemy ciasto zapytało popsuć panie sądzą, że reformy tutaj grają dużą rolę czy bardziej pewna inercja systemu albo nawet jakiś szeroko pojęte uwarunkowania kulturowe, które bez względu na to co wpiszemy w programie to trochę co innego będą znaczyły w praktyce w szkole w Albanii co innego w Ameryce, a co innego w Polsce, a nawet zacznijmy od kwestii płci w nowych podstawach programowych i wybranych w podręcznikach szkolnych z wybranych w podręcznikach szkolnych oznacza, że to nim nie jest takie totalne badanie wszystkiego co w szkole jest tylko na nie jest to mogłoby po pierwsze, zbyt obszerne po drugie, nas interesuje od tych badań była właśnie reforma no ale pewnie wszyscy wiedzą reforma nie została wprowadzona całościowo reforma weszła do pierwszej klasy czwartej klasy siódmej klasy n p. reforma rozumiana jako zmiana podręczników, więc my skupiliśmy się na podstawach programowych z tych przedmiotów, w których ewentualnie może się mu się pojawić jakiś wątek dotyczący równości płci, czyli ja analizowałam podstawę programową do edukacji wczesnoszkolnej analizował podręczniki później do edukacji wczesnoszkolnej do klasy pierwszej, czyli już tej zreformowanej oraz do języka polskiego dla klasy czwartej oraz podstawę programową z etyki wiedzy o społeczeństwie, a nie do wychowania do życia w rodzinie i tak analizy już na początku miała pokazać co taki bunt cel celne spojrzenia na narty książki, lecz my walczyłyśmy zarówno na podstawę programową jak na wybrane podręcznik akurat jeśli chodzi o wychowanie do życia w rodzinie to skupiam się tylko na podstawie programowej, ponieważ PL tak naprawdę te podręczniki nie zmieniły się znacząco w porównaniu do poprzedniej reformy z terenu naszym celem było po patrzenie na NATO w podstawie podręczniki zobaczenie czy Bear czy kwestie równościowe tam się w ogóle pojawiają w jaki sposób, a przedstawione są tam dziewczynki chłopcy kobiety mężczyźni w jakim kontekście przedstawiane są role społeczne kobiet mężczyzn rodzina i tych w bok chciałyśmy zobaczyć czy Polski ustawodawca jest czuły na różnorodność jednak kwestia płci społecznej kulturowej czy tego tego czy gender tak zły, ale czasu w handlu w przychodni w gimnazjum słuchacze otrzymali bardzo ważne jest tym bardziej, że to medal to jest słowo, które powinny padać bardzo często, żeby wreszcie nie no właśnie myślę, że zdobył sławę, bo czarować to nie jest dobre słowo bo gdy dobre określenie, bo nie używa się słowa blender FR takim właśnie czarowny znaczeniu używa się go raczej jako nie wiem zaklęcia, a jak koło straszaka natomiast co warto o błędach mówić, zwłaszcza w edukacji zupełnie innym rozumieniu w rozumieniu nauk społecznych, czyli właśnie jako pewnym pewnej różnorodności płci zróżnicowanie ze względu na płeć i równość ze względu na płeć Magda a gdyby ktoś spojrzy na to inaczej, słuchając dziś wieczorem radio TOK FM już tak dobrze ale kto jest z punktu widzenia czystej matematyki czy to nie jest tak możemy wierzyć to nie jest tak po prostu chłopca się więcej ruchu, a jeśli już pozytywnie o dziewczynkach mniej jeśli już po może nie tyle mnie pozytywnie albo negatywnie, ale w sposób mniej ważne czy da się takiej gry takiej generacji na podstawie tego co pan napisał uda się zrobić modernizację zależy w odniesieniu do czego bo generalnie można, by powiedzieć, że taka jest tendencja należałoby się lekko ucieszyli, że taka tendencja jest słabsza niż n p . na początku lat dziewięćdziesiątych, ale ona się ciągle utrzymuje chłopcy są częstszymi bohatera karmi bohaterami czytamy w niższych dziewczynki bohaterkami chłopcy mają ciekawsze przygody i życie jest prezentowane właśnie w tym bardziej znaczącym atrakcyjniejszym bardziej dynamicznym aspekcie Need no nie ma takich ewidentnych przykładów czy też nieliczne są przykłady ewidentnej dyskryminacji, która jeszcze w latach dziewięćdziesiątych się bardzo wyraźnie w podręcznikach pojawiały Wings tak to jest 1 z wniosków poza tym jeśli je spojrzymy na to właśnie od tej strony takiej statystycznej notą n p . bardzo rzadko pojawiają się kobiecy bohaterowie historyczni kobiece bohaterki historyczne w odróżnieniu od bohaterów, którzy są części, a mąż przelotów w rozmowie z panią Szewińską Iwona Rutkowska oraz w ww stawowa Mickiewicza w Poznaniu mówią o naszej antenie, że pomnik po analizie książek do historii w to ten to 3 i pół procenta postaci to są postacie kobiece szczegół dominują boginie matki Boskiej efektywną w podręcznikach do klasy czwartej z Mes losował śmieć wybierały te najbardziej popularne zdarzały się takie podręczniki dziennie pojawia się ani 1 postać historyczna kobieca natomiast męskie postaci się pojawiają albo historyczne powszechnie znanych gwiazd kobiecej nie no i jak co najbardziej mnie zaskoczyło, dlatego że w przypadku klasy pierwszej to oczywiście dawcy czy bankach nie ma autorów natomiast w przypadku klasy czwartej to się pojawiają, bo są często wypis z listy lektur szkolnych jakiś z książek dla dzieci i zaskakujące jest to, że jest zdecydowanie więcej autorek euro również autorek, chociaż wydawałoby się, że to głównie kobiety są autorkami książek dla dzieci to rzeczywiście zaskakujący trudno jest zaskakująca, ale jest we wszystkich podręcznikach to widać czy do żartu dziś wchodzi do gminy o tak taki z drugiej obrazy, które mówią kim jest więcej na chłopców mężczyzn mniej dziewczynek kobiet, ale jeszcze wrócimy do tego jeśli już są to wigilia, w jakich rolach występują dziś czyta się pojawia to takie klasyczne przypisanie że, ale to mężczyźni tworzą właśnie historia lubi szyć tworzą literaturę nawet dla dzieci, a kobiety na czas mszę niedzielną są matkami i niewiele, więc tak zdecydował nie częściej świeżo kobiety to one są przedstawiane w głównie w tych rolach opiekuńczych i to zarówno jeśli patrzymy na matki, jakim babci bandziorom zawsze siłę to jest sygnał czy Siwek gotują pieką jednak nam się pojawiła, która robiła coś ciekawego takiego tak, by nie stereotypowego mecze wyjazdowe Jaga, które zadawać, ale nie jest jednak tak była babcia, która chyba nie lubią podróżować nie pamięta lub bez partnera do badaczy trudno analizować natomiast co do zasady faktycznie tak jest, że kobiety to są głównie matki i opiekunki, a mężczyźni faktycznie pojawiają się już w tych rolach opiekuńczych trochę i rodzicielskich, ale oprócz tego na wkład mają zawód, a pracują zawodowo, a od 1 0 w rolach zawodowych, zwłaszcza ojcowie dużo częściej się pojawiają w rolach zawodowych no bo jeśli się n p . w podręczniku do klasy pierwszej prezentuje zawody na torze pojawiał zawody i kobiece i męskie co znaczy kobiety i mężczyźni pracujący, ale jeśli się mówi o rodzicach to częściej mówi się o ojcu także w kontekście ról zawodowych poza tym to co się zmieniło co jest jakimś przełamaniem to fakt, że pojawiają się n p. mężczyźni gotujący, więc mężczyzna z dziwną fryzurą z kolczykiem w teście CSR w dziwną fryzurą i kolczykiem w świat przytoczyła ten przykład głównie po to, że to był świetny tekst, który moim zdaniem aż 3 proc siły, żeby coś z tym blenderem przy tej okazji zrobić natomiast polecenia pod tekstem był banalny i w ogóle do tego się nie odnoszą ICO czy słuchaczom wspomoże, o czym rozmawiamy rozmawiamy o czymś co bierze do ręki nauczyciel Wajdy o czymś co bierze do ręki dziś działka lub dziecko też, ale ja w tym sensie, że to nauczyciel tworzy to też próbował na początku był też już zasugerować na pytanie czy teraz, by to jest coś na czym nauczyciel będzie pracował, a czy to nie jest, żeby też nie było takiego wrażenia, że to toczymy teraz mówimy tak dzieciaki słyszą czytają i koniec kropkę, zmieniając lot zmierzą się z głów na pomoce dydaktyczne dla nauczyciela to oczywiście ministerstwo edukacji twierdzi, że podręcznik to jest to bardzo dobra informacja o jedno jest tylko dodatkiem, że to nauczyciele sam wybiera w jaki sposób poprowadzić Legię treść w tym ważne, niemniej jak rozumiemy to podstawa programowa do czego służy trzeba ją realizować jak wiemy jest dość mocno przeładowana, więc nowo przestrzeni na dużą inwencję i ma pan zbyt dużej po prostu je ale, więc tak to jest podstawa dla nauczyciela do poprowadzenia lekcji coś zmienia faktu, że groziła mu lot od początku lat dziewięćdziesiątych jeśli można, by taką tezę pokazy to dyskryminacja jest mniej albo w ogóle zniknęła, bo nie mają wprost tak nie ma intencjonalne dyskryminacji taki jak pamiętamy z lat dziewięćdziesiątych mogła się w archiwach etaty pojawić takie jak pamiętamy, ale to nie znaczy, że nie ma różnych przejawów dyskryminacji dotyczących innych obszarów, bo nie ma takich wprost nie ma tekstów, które były w latach dziewięćdziesiątych w o tym jakie to dziewczynki są plotkarze kłótliwe i coś sama albo nie ma tekstów, w których się pojawia tatuś, który zabiera do zoo do kina ma musiałem pichci opiekuje się żyć w domu takich tekstów już niema natomiast jeśli my mamy mówić o dyskryminacji szeroko rozumianej to oczywiście nie można powiedzieć, że jej nie ma, dlatego że mamy n p . bardzo specyficzne jednoznaczny model rodziny rodziny pełnej statusie mamusią dwójką albo trójką dzieci na co przez sam fakt, że taka jest, że to jest jedyny model rodziny, które się pojawia to można obejrzeć wszystkie pozostałe rodziny, w których żyją wróci do wzoru drzwi wystrój zareagowali mówi o takiej sytuacji, kiedy jedno czytamy czy dzieci jedno, że czytają szkolne albo suszone szelki, a drugą rzeczą przewidział taki sam raz w Zamościu całość wraz z rzeczywistością społeczną znaczy, że tego, że lubi i podstawa programowa i prób i głównie podręczniki tak mało tam euro i dużo więcej można i pokazać i przekazać nie nadążają za tym co się dzieje w naszym społeczeństwie po to, zapytam inaczej zawiera co dziesiąta osoba zatrudniona po pracująca w Polsce jest z Ukrainy czy to, jakkolwiek w dużych miastach czasami ten proces jeszcze wyższy Wrocław Warszawę tak, ale czy to widać, jakkolwiek w tych nigdzie nie no właśnie tej odmienności czy tego, że się pojawiają w tej różnorodności etnicznej narodowościowej prawie w ogóle nie widać to są absolutnie incydentalne przypadki, kiedy jest wzmianka w 1 podręczniku jest wzmianka o chłopcu z Ukrainy, w których wchodzi też do tej samej klasy rolet jest jednak podręczniki 1 sytuacja pojawiają się natomiast co dla mnie ciągle jest szokujące, że czas mija, a nic się w tym względzie nie zmienia, bo pojawiają się oczywiście przedstawiciele innych narodów czy grup etnicznych właśnie w takim zaznaczając, że my i egzotycznym w kontekście, czyli Eskimos jak przy ich Globo Indianin tańczący z Pomorza w tym Inkaso Best po to, są te skojarzenia PL podobnie jak skojarzenie z cudzoziemcami no Francja to wieża Eiffla Hiszpania taką rolę lidera tak i to jest właściwie główny przekaz, więc jakakolwiek różnorodność kulturowa silnik pojawianie pojawiają się rodziny mieszane, czyli takie właśnie mieszanej etnicznie nie pojawia się także emigracja zarobkowa roszczeń w 1 przypadku zachowanie nie jest zielonym przyjaznym jeszcze drogie, że Wawel z, o którym jakiś chłopiec ma Płatek, który wyemigrował właśnie do pracy i pojawia się w grach oraz na jakiś czas przeznaczam na PiS tak bardzo wiemy o WD z tekstu możemy wywnioskować właśnie dostał paczkę od nas wyżej wiedzie do niego na wakacje to jest wszystko warte 1 przypadek tak nas i też jest tylko 1 przypadek w 1 podręczniku, gdzie pojawia się jak też nie tak wprost komu możemy wywnioskować z kontekstu pojawia się mapka samodzielnie wychowująca dzieci i 1 oraz o, a to, a to już z moim zdaniem to jest ewidentnie proszenie się pewien dysonans epidemiologiczny dzieciaka, który musi mieć przykre statystyki nie kłamią, doceniając z takimi kolegami koleżankami w te, a Wozniak i Andre Villas zmarła w zakres takiej sytuacji to jest jak m. in . analizując te podręczniki znalazłam, że wpływ powtarza się ta rodzina szersza, bo w podręcznikach do klasy czwartej pojawia się w tym samym takiego wątku tekstu księdza na zapomniał w tej chwili złośliwie nazwisko we znaki, ale taki tekst o rodzinie, gdy w, którym pojawiają się polecenia, że dzieci mają zrobić drzewa genealogiczne, by przy tej okazji pojawił się protesty w szkołach po, ale i to protestowali właśnie rodzice dzieci, które są z rodzin ma parę ważnych, które nie mają kontaktu z drugim rodzicem i zrobienie takiego drzewa już jest dla nich problemem no bo n p . nie mają kontaktów z kuzynami ojca czy matki, która nimi, z którym dziecko nie mieszka w no tak dalej wychodzą na chwilę poza pozorną robotę, którą pani wykonał czy to jest także to takie rzeczy się nie da zrobić lepiej o tym w ogóle nie mówicie to jest wszystko do zrobienia tego tak na tyle mądry sposób, żeby nikt nie poczuł został wyrzucony poza wbre w pozorom poza tą klasę, w której się właśnie przebywa w ślad na ten temat jak to jest ta jest do zrobienia w domu tylko tytuł to tylko musimy czekać w latach ze strony osób, które to podstawę tworzą park moe akurat analizowałam to podstawę programową wychowania do życia w euro dziennie na jej tam jest bardzo jasny przekaz, że ta rodzina to jest nasza główna wartość, której teraz nasze państwo walczy i dbać i podstawa programowa jest wprost napisane ma temu we reformy państwa i to walka państwa o wartości wspierać, ale ta rodzina jest rozumiana właśnie w ten sposób ma prowadzić takich nikt nie odzwierciedla tego, że te rodziny z różną one różne są różne funkcjonują no po prostu zaprzeczają czemuś co ma miejsce w rzeczywistości co zrobić coś innego nauczyciela najczęściej nauczycielka w takiej sytuacji, kiedy ma w klasie ewidentnie dzieci, które są z rodzin nie pasujących do modelu to jaki będzie efekt w praktyce to pewnie dużo zależy od mądrości taktu i wyczucia, a nauczycielki albo nauczyciela, ale niezależnie od tego jaka będzie postawa nauczyciela sam fakt, że dziecko w podręczniku styka się z takim elementem, że ma poczucie, że jest na różne sposoby wykluczane wyobraźmy sobie, że jest dzieckiem n p. z tatą mówi o innym kolorze złota, które w dodatku mieszkała w nim mieszka z rodziną, czyli jest wykluczone podwójnie, bo takie przypadki się w ogóle nie zdarzają jest to nawet nie ma znaczenia co robi nauczyciel ważne jest, że podręcznik, który do dziecka trafia z podręcznikiem prezentującym pewien wzorzec, który nie jest wzorcem odpowiadający dzisiejszym czasom to po pierwsze, który jest pewnym wzorcem naznaczonym ideologicznie, bo to trzeba powiedzieć wprost na ten obraz rodziny nie bierze się znikąd to jest obraz rodziny, jaką chciałby to państwo kształtować, ale dobrze obrońcy taki obraz mówią, że takiej po długo falowych polityki mówią jak będziemy o tym, odpowiednio często mówili i odpowiednio wcześnie zaczynali mówić to obraz czy później kształtujemy taki obraz będzie mniej rodzin, o których premier kiedyś powiedział, że przemoc przecież pochodzi z rodzin niepełnych normalnych godzinach nie zdarza naprawdę, gdyby nie wierzy, że są aż tak daleko dalece naiwni bo gdyby tak było Lotto powiedziałam w latach dziewięćdziesiątych modelu rodziny był jeszcze bardziej jednoznaczny i jeszcze bardziej dyskryminujące treści i jakoś ich liczba 3 2 0 lat, żebyśmy stworzyli taką cudowną kochającą się pełną i w dodatku tradycyjną rodzinę, więc nie sądzę to raczej kwestia ugruntowanie takiego wyobrażenia, że życie sobie aż po sobie szkołę z pewnym anachronizmem, ale czy prezentuje pewnie na anachroniczne obraz, który nie przystaje do rzeczywistości to nie jest jedyny wymiar Konina to rzeczywiście możemy porównać z początkiem lat dziewięćdziesiątych, ale wtedy się za mało staraliśmy, aby w okresie staraliśmy teraz przychodzi tak duża zmiana w Legii musi też swoich stronach wszystkich poziomach cała naprzód we wszystkich kierunkach, dlaczego autorzy w Polsce Romowie zostali utajnienie tak trzeba i teraz inne wyroki sądu odtajnić, dlaczego tak jest co to oznacza, że to jest dobre pytanie na czym być może dołączy z tym, że faktycznie to podstawa programowa na czym ma analizować tylko część i każdy mógł po wybranych klas i wiemy wszyscy jej autorem filmu nie w niewiele natomiast przypuszczano, że to wynika z tego, że tych uwag było tak wiele to oburzenie środowisk było tak silne może po prostu oni odważyli się ujawnić osoby, która wypycha się przyłożyły się w sposób szybki w tempie szybkim wszystko jest niedopracowany myślę, że to może z tego wynikać poza tym można też sądzić, że jeśli ujawnienie nazwisk tak jak ujawnienie nazwiska osób, które przygotowały podręcznik do przygotowania do życia w rodzinie w pokazały, że były to osoby dobrane szkolenia ideologicznie aż, więc być może podstawy programowe robił, bo wtedy jak się ma konkretne nazwisko to można zobaczyć czym ten człowiek się zajmował w jakie ma osiągnięcia jedno, jaka jest jego pozycja zawodowa i 3 i w jego poseł mecze czy ważniejsze jest jego dom, a on ani wiem Godula jako doświadczenie uczy i dydaktyczne doświadczenie czy właśnie ta ideologia, która jak wiemy w przypadku podręczników do tego przedmiotu jest bardzo wyraźnie widoczne, ale i w no Nox co tu się łudzić jeśli będziemy tak dobierać ekspertów pod tymi ideologicznymi kontentu nigdy nic się nie zmieni, a czytam w tym materiały, które tania analizował czy wreszcie jakikolwiek ruch post nastąpi jeśli chodzi o etykę o coś co od lat jest w ZUS w dwójnasób albo, który na swoim nawet takim, jakim biednych kawałkiem polskiej edukacji, gdzie albo nie ma na to czas Sławek jest ciasto niema kompetentnych nauczycieli i w zasadzie tak jak do tej etyki nie było jak to wygląda w kosteczkę podręczników no ja analizowałam podstawę programową dla etyki nie ma podręczników, a więc o tym, że jest trudno analizować mówimy o szkole podstawowej opieki bazowa takich jak na nowych faktów chęć kupienia w powietrzu wykazał żadnego na stronie ministerstwa nie ma żadnego zatwierdzonego podręcznikach genetyki natomiast jest podstawa programowa na ich podstawie programowej no to co udało się nawet psy wydrukowałam poprzednia podstawa programowa była bardziej ogólna i krótsze od nowa podstawa jest bardziej rozbudowana, ale niewiele z niej wynika ono w poprzedniej kładziono nacisk na równe prawa jeśli szukasz czegoś co możesz się z tą równością idzie darem wiązać natomiast w nowej podstawie programowej są zapisy, że uczeń ma świadomość, że jako człowiek w Polsce posiada niezbywalny godność noże przypomina się, że każdego należy obdarzać szacunkiem, że także należy zadbać o to mam szacunek dla rodziny klasy narodów w tym wspólnym teren byłej Miss symboli i to, że to jest przekaz programu etyki norm sporo uwagi też poświęcono problemom moralnymi Violetty związanym z bio etyką w nawiasie n p. aby amnezja sztuczna prokreacja, gdy pojawia się również dość mocno zaznaczoną siecią podstawę do wychowania do życia w rodzinie moralność też jest takim słowem kluczem i pojawia się i religijne stoją już zaskoczył natomiast patriotyzm również się pojawia wychowanie do życia w rodzinie, ale jako co gorsza od stawów odbierze im, by cała ta podstawa krąży wokół rodziny jako jedynej słusznej podstawowej jednostki życia społecznego nasze społeczeństwo jest jak urodziny urodziny jest takie określenie w 4 i tą podstawą rodziny jest małżeństwo tak tak tak, ale bardzo silnie podkreślane to jest podstawa rodziny i trwałość i szczęście może jest podstawą absolutnie wszystkiego i teraz jest tam z paru miejscach mowa o tym, że wychowanie w rodzinie jest wychowanie do miłości Anny pojawia się tam kwestia moralności i wychowanie patriotyczne kwoty, jakie szczegóły na temat krytycznego wsi w po prostu się pojawia khz pozwala oprogramowanie jest tak tak w ogóle operujemy na nowych dróg tak na podstawach na takim poziomie w poszczególnych ściągnęła zarówno ja nie twierdzę, że w podstawie programowej do etyki to jest wszystko coś się co tam wystawę wyczerpuje my w gruncie rzeczy nie analizował już przecież podstawy programowej jako całości tylko szukałyśmy tego co może się odnosić do kwestii płci równość płci, więc to co w etyce do kwestii płci i równości uciszał wnosić jest to zresztą jeszcze bardziej zaskakujący przypadek udał się znaleźć przy okazji analizy potrzeb programowej do wiedzy o społeczeństwie, dlatego że tam nauczył się je rodzina się pojawia jako podstawowa jednostka społeczna no i w jakich kontekstach szuter glina podczas gdy w podstawie programowej w społeczeństwie pojawia rodzina jako grupa społeczna prawo rodziców i dzieci rodzina je spełniająca funkcje gospodarcze no i n p. kwestię czy kwestie dochodów zarobków pracownika działalności gospodarczej oraz wydatków gospodarstwa domowego i planowania budżetu, ale już n p. podział obowiązków równości pra w między małżonkami ten wątek w ogóle się nie pojawia mimo tego, że to jest dosyć rozbudowana kwestia wstęp w 4 rozbudowanych punktach, ale właśnie budżet rodzinny jest ważny funkcja gospodarcza rodziny prawa rodziców dzieci natomiast te prawa małżonków wzajemne relacje między nimi czy n p. podziału obowiązków to już zupełnie podział chodzi o podział obowiązków to faktycznie pojawia się też hasłowo w podstawie do wychowania do życia w rodzinie natomiast Mateusz należało zajrzeć do podręczników właściwie w jaki sposób ten temat jest tam faktycznie prowadzony i objaśnione natomiast jest bardzo wiele treści trudno jest dla mnie było dużo zaskoczeniem, tyle że tam nie znalazły n p. w podstawie właśnie do słynnego WDŻ tu nie wszy w okresie nie pojawiają takie zagadnienia jak role społeczne kobiety mężczyzn jak dyskryminacja przemoc jak orientacja seksualna co jest jeszcze bardziej zaskakujące, bo to jest w ogóle osobny temat, bo ktoś może powiedzieć bez względu na to czy to jest mniej czy bardziej szczegółowy poziom w przypadku podstawy to zawsze będzie ogólny, ale to pewne rzeczy nie o pewne rzeczy nie uciekniemy to znaczy jest w przestrzeni publicznej jest tak wiele dyskusji na ten temat różnorakich, że dziecko czy dorastający młody człowiek musi się z tą kwestią jest poważny problem dyskutowanym na różnych poziomach spotkać niemal do sytuacji czy i teraz pytanie co co jest grane czy to znaczy, że ono będzie to dziecko dorastało w, a później młody człowiek nie usłyszy czy jest taka, że nie służy w ogóle swojego nauczyciela, że istnieć tak jak inne orientacja seksualna ich bardzo dużo na to szans, dlatego że tych godzin wychowania dla dobra tych godzin uderza to jest dość niewiele pełen zakres, a podstawy programowej z dość szeroki, bo n p . bardzo dużo treści zajmuje uwaga nauczaniem młodych ludzi, bo płodności o tym jak dbać o to płodność o życiu prenatalnym Nord i być może to jest moja opinia wydaje im się dość wątpliwe to są akurat te zagadnienia, które taką młodzież najbardziej interesują w UE w momencie, kiedy dojrzewają i innej, kiedy to zainteresowanie seksualność jest duża no to dla tych jest tylko dwoje albo użyczenie konta, które pokazują chociażby telefonu zaufania po golach w UE pokazuje bardzo jednoznacznie miałam kuzynkę, która prowadziła zajmą się jeszcze zaczęła reforma uczyła w szkole wychowania przygotowania do życia w rodzinie miast zajęcia z piątą szóstą klasą nie wierzy ona po kursie jej wpły w przygotowana do tego była zszokowana tymi, jakie pytania zadawały dzieci na kartkach, żeby było anonimowo, że ludzie nie stresowały piąta szósta klasa i naprawdę kwestia płynności w nie znalazła EQUAL i jak jak teraz one w godność jak być, żeby tam jest i zdrowym trybie życia, że płodność to jest kwestia i mężczyźni kobiet walczy o kraj to są wszystko treści, gdzie stał ważna, ale może nie dla tego etapu edukacji nie dla dzieci i jakby stał gdzieś istotniejsze, ale trudno im przez całą umowę gazową albo w połączeniu z innymi na co są treści, które mają generalnie służyć temu i to też jest w tej podstawie zawarte, że wychowanie do życia w rodzinie ma wspierać politykę państwa, która polega na tym, żeby całą rodzinę na piedestale jednak znajdziemy wszyscy mamy dbać o to, żeby ta rodzina była szczęśliwa pełna oparta na szczęście małżeństwie rozumianym jako związek 2 osób kobiety mężczyzn co zresztą nie chcemy iść tym kluczem zastanawiać się, jaką rolę pełni naprzód podstawa programowa jakich i w jaki sposób edukacja po reformie przy czym w trakcie reformy przypomnimy powinna odzwierciedlać politykę NATO tu wydawać, by się mogło, że można odtworzyć właśnie taką jednoznaczną myśl oto bez względu na to czym się zajmujemy się edukacją czy zdrowie to będziemy kładli nacisk na te rzeczy, które są fundamentem naszej polityki społecznej tutaj tak jak nie ma nie wezwie problem jest taki, że w branży czy później my będziemy musieli się jakiś własnego społeczeństwa jak z nim poradzić z rażącą nieodpowiednio się tego co my sądzimy o świecie, a oswaja z faktami tak było przed jak rozmawialiśmy trochę innej orientacji seksualnej tak było i bardziej jeśli chodzi o osoby, które spotkają się kogoś innego kręgu kulturowego innego kraju będzie mi olbrzymi olbrzymia część społeczeństwa, które wychowane na tej podstawie programowej będzie widział coś co nie pasuje do tej wizji świata w pytaniach się z tym poradzić w jakikolwiek pozytywny sposób i to w tym pomoże, bo jak rozumiem nauczycielką itd można liczyć na nauczyciela ale na szkołę w tym sensie, że trzeba, by zastanowić nad takim istotnym jakimś, jakim się takim rysem całej polskiej kadry pedagogicznej szczegół byłaby to rozmaite trwały całą noc skończyliśmy na tym, że oferujemy niewielkie pieniądze w zawodzie, który rok z rokiem coraz niższe autorytet ma w UE w parkach lesie mówią w wielu zawodach to można w WPF, a poza tym nowy jest też kwestia tego, że mąż oczekiwania wobec nauczycieli jest jednak kwestia druga rzecz no to państwo ma pewne obowiązki i tym obowiązkiem jest właśnie edukacja w ramach czegoś co ma zapewnić, że podręcznik i że jest do niezależnie od tego co MEN na ten temat uważa jest w tym sensie podstawą, że to jest ten den ta książka, z którą styka się każde dziecko to nie jest kwestia doboru lektur to banki, które możemy pozostawić do dyspozycji nauczyciela natomiast w podręcznikach powinno się znaleźć wszystko to co przydatne jest dziecku na początku 20 01 . wieku i ta różnorodność zetknięcie się z różnorodnością, a raczej braki to jest coś co niestety może w pewnym uproszczeniu mówiąc prowadzić, dlatego że ciągle żyjemy w przekonaniu, że świat wygląda tak jak nam jak wyglądał w połowie dwudziestego wieku albo na początku dwudziestego wieku, że możemy żyć w jakiś enklawie tylko białych ludzi, którzy będą żywili się tą ideą może rodzina jest, że wszyscy mamy być piękni zdrowi szczęśliwi szczęśliwy w rodzinach kochających się rodziców ma duże preferują model 2 + 2 lub Bachus trzyma w 3 proc jeszcze możemy sobie tworzyć takie wzorce i być może to byłoby piękne i wszyscy byliby szczęśliwsi, ale jest, jaki jest, ale i fakt, że się tych zmian w żaden sposób nie uwzględnia dotyczących różnorodności i różnorodnych rodzin ne i różnorodności etnicznej i bardzo wielu innych aspektów, bo moim zdaniem te podręczniki pod różnymi względami nie nadążają za tym co się dzieje w życiu społecznym to pokazuje tylko torze uczymy o kolejne pokolenie, że życie sobie szkołach są w tym, gdy część analiz, które były dokonywane w ciągu ostatnich lat pokazywała na coś co nie chciałbym tego nazywać jak niby nasze małe, gdy wielu ekspertów ekspertek zwraca uwagę na to, że o dziwo, Rosa pokolenia, które zawsze mieć bardzo konserwatywne wartości wyznać konserwatywne wartości jeśli chodzi właśnie o inne role mężczyzn kobiet i w społeczeństwie i przypisywano cechy pozytywne negatywne wybór dla wielu jak pamiętam jeszcze parę lat temu zaskoczeniem jak to skoro myśmy weszli w ten krąg kulturowy związany z z wartościami zachodnioeuropejskimi Niemcy strefa Schengen Unia Europejska jako twór zniknęły granice z kością mogliśmy być tego społeczeństwo od księży oraz otworzyliśmy się też zaczęliśmy jeździć do pracy z zagranicy głównie na zachód jednak do nas przyjechali ludzie z innych krajów, a tu się okazuje, że pochwali się wsparcie eksperckie nad młodym pokoleniem i to pokolenie z wielokrotnie okazywał się o wiele bardziej konserwatywne myślenie niźli to znaczy o 80 80 jak wytłumaczyć ten paradoks, bo to jest bardzo trudne pytanie, na które wiele osób się głowili swą teorię właśnie ocean wykresie kulturowym tak i o tym, że ten temat populizmu, który teraz obserwujemy w wielu krajach, bo o nim wiemy tylko w Polsce tak wielką jest kilka krajów może też można tak wprost wymienić łącznie ze Stanami Zjednoczonymi, że to jest taki nowy rodzaj populizmu autorytarnego i który właśnie mnie nie pochodzi z przyczyn takich ekonomicznych jak to zazwyczaj bywało nierówności tylko właśnie tego w zakresie czy takiego sprzeciwu społeczeństwa wobec zmian, które nastąpiły przerwy w latach wahadło się z dnia za mocno daje nam chorą na innym się cofamy tych co mamy jeszcze mocniej tak ideę i co się dzieje w wielu krajach w tym nie tylko u nas, a nie da się za tę historię opowiedzieć w jaki sposób, żeby mnie nie sięgać właśnie pod podany w klasie i powiedzieć wyraźnie dziewczynka dorastająca w szkole, ucząc się szkolona po prostu słyszymy z różnych powodów o wiele częściej że, że fajne rzeczy to droga chłopskiej no ta dziewczynka nie ma fajnych rodziców albo albo nie mam jakiś taki bardziej otwartej rodzinie nie ma szans tego pogranicza są, ale znajdziemy tutaj jest zgoda większości rola rodziców wychowanie zmalała rodzice byli przekonani, że zrobi to szkoła nie oznacza to robić zjawili się rodzice mówili później wychować dziecka albo dziecko niewolnik, ale jak się, że z jeszcze mylę, ale takich problemów z nerwem i im pomóc i sposobu wytłumaczenia tego z 1 strony dosyć naturalne dla młodych ludzi jest innym potrzeba buntu i współcześni rodzice są jednak dosyć liberalni i ta przestrzeń do buntu jest niewielka w związku, z czym szukasz czegoś co im będzie odwrotnością czegoś co będzie właśnie protestem wobec ich stylu życia czy protestem wobec ich postaw ja mam trochę nadzieję, że taki konserwatyzm jest konserwa tych młodych konserwatyzm żony z takim czasowym na złość rodzicom trochę takim protestem i buntem przeciwko rodzicom, że z czasem 1, ale dzieci konserwatystów czy też zostają konserwatystami, a bywa różnie bywa różnie votum czasami PG niestety konserwatystami zostają też dzieci brali ich rodziców natomiast znały przypadki bardzo liberalnych dzieci, które wyrosły w konsulacie biednych rodzinach i na zasadzie buntu w, a to może z niezłym Otóż mam prośbę zwiększył w takim towarzystwie porozmawia o szeroko rozumianej tolerancji odezwiemy się arcyciekawa rzecz czy kiedy rozmawiałem z kilkoma osobami zajmującymi się tematem to by czy patrzymy na polskie czy nawet kraje naszej części Europy, ale w naszej części Europy to paradoksalnie ta tolerancja one bardziej wynikała z z tego co się właśnie słyszy w domu i oczywiście nie mówi w szkole pościg za nie mówiąc o tym, szkole czy w domu, gdzie można było usłyszeć takie popularne tezy prosto tam z internetu czy za jakiś prawicowych gazet, gdzie mówiono wyraźnie o pewnych grupach społecznych inaczej jak jako nieważnych nie tylko tolerancji, ale generalnie tych niedobrych złych obcych innych tak dzieci to przenosiła później młodzież na w sposób naturalny, bo nie miałem tego skonfrontować teraz moje pytanie takie co zrobimy tzw. tolerancję skoro w nich w niedużej miejscowości zawalenie materiałem nauczyciele chcą tylko zdążyć przed końcem roku jest, żeby to zrobić to dla nich ta kwestia dyskusji dyskusji poważnej z dzieciakiem, który dorastał w rodzinie, gdzie się, mówi że muzułmanie powinni absolutnie opuścić nie tylko nasz kraj, ale i Europy jeszcze byśmy się da zrobić albo nie regułą, bo i tak często bywasz w Polsce badania pokazują, że Ukraińcy dajmy na to są problemem i to on na pytanie jak i jak zrozumieć czym się światełko w tunelu, bo boty tolerancji szeroko pojęte głębszy nie ma szkołę z tego co zrozumiałem spieszy część naszej rozmowy nie za bardzo będzie ich drogi nie ma w podręcznikach na pewno nie ma w szkołę, bo też, bo z 1 strony trzeba myśleć dodać, że biegnący z programem nauczyciela po drugie, nikt nie powiedział, że wyszkolenie liberalni, ale tradycyjnie nie szkoleni w tym zakresie, a w dodatku rozumiem, że jeszcze nawet jeśli były takie pomysły edukowania czy dodatkowych zajęć czy w ogóle ich przekazywania tych treści w szkole to w tej chwili się z tego kategorycznie wycofano to była właśnie tam ta rzecz, która w, które mogłoby to sytuację zmienić to znaczy zakładamy, że to podstawa programowa trzecią czasu, ale raz jakiś czas przy zapisie węża alternatywne formy wprowadzania tych treści Lalek wiemy i słyszymy na wesoło organizacje nazwijmy to je znacznie czas się prawicowymi konserwatywnymi ultra konserwatywny niektóre inne dość aktywne są teraz w przestrzeni publicznej mają duże przełożenie zarówno na legislację na rządzących Wiktor, który prosto wysyłają listy n p . do szkół, żeby nie wpuszczać takich organizacji to co też, że wymaga od sfery, a dyrektora dyrektorki takiej szkoły wyższy o dużej odwagi wydaje mi się w obecnych czasach, żeby się temu sprzeciwić n p. wypowiedź nie my będziemy w Polsce albo uważam, że to jest służba, a więc dopóki MEN nie da jasnego sygnału, że te treści PRL o tym, też dużo rozmawiałem przy okazji tego raportu, że te treści równościowe antydyskryminacyjne są o kraj i że można je realizować w szkole i bez pokazania nauczyciela lub gdzie jest ta przestrzeń różnych w ramach różnych podsta w programowych podręczników, żeby o tym, mówić to wielu nauczycieli nie będzie tego robić, bo po co ma się narażać mówił o tym, podręczniku, że man mówisz system dodatek no nie do końca, bo jeżeli igły, a nauczyciel wie, że będzie się trzymał tego podręcznika no to jest bezpieczna dzieci tak, by nikt nie wytknie, że albo jej nie wytknie, że gdzieś poszła za daleko albo czegoś nie zrealizowała, więc taka kusząca jednak opcja, żeby się tego podręcznika literalnie trzymać przejść go przelecieć szybko wiadomo mało czasu dużo materiału i koniec, ale coś się wydaje, że z jeszcze 1 czynnik, a propos tego spamu wiatr pod tolerancji światełka w tunelu też wydaje mi się, że przez ostatnie lata, więc coś co kiedyś było takie o publicznym obciachem powiedzieć albo prezentować pewne poglądy no bo była jakaś tam tzw. poprawność polityczna i i w wielu okręgach jednak pewnych rzeczy mam tak ktoś sobie tam dziś myślał no to nie mówił tego wprost to mam wrażenie nawet nie mam wrażenie widzę, że re, że to wynik po tak czy takie duże przyzwolenie na wyrażania takich treści dyskryminujących no bo skoro w przestrzeni publicznej ze strony rządu jest takim przyzwoleniem, dlaczego mam się kryć z tym, że nie ludzie Wola Invest relacjonowali widzimy, że marsz niepodległości z ewidentnie rasistowskimi hasłami i przez prawie rok zaś zastanawiają się czy jest coś niewłaściwego czy nie ma czy można oskarżyć nie można to jest jasny komunikat i tutaj głównie w twoim zadaniem tych towarów to zawsze brać brać pod uwagę marża punktu widzenia, bo za bardzo wiele osób, które w 0 0 5 wchodzą zatem marsz niepodległości, traktując go jako czysto patriotyczną manifestację miało olbrzymi problem również pisarz temu przymiotnik racjonalizm w odpowiednim kontekście jasny chcemy je marżą nie będzie miał gruby tylko fakt ten wie o tym, mówimy mówimy o ewidentnie rasistowskich hasłach, które się pojawiły, ale rozumie moim zdaniem to one są Belgia bierzemy obraz mainstreamowe media to jednak są z mimo wszystko piętnowany jeśli nie są to stają się powodem, ale też takie piętnowanie deklaratywne wyłącznie skoro nie potrafi się równocześnie podjąć żadnych działań, a potrafisz podjąć radykalne działania w przypadku innych sytuacji mamy niedawny przykład sprzed 2 dni tego nikt w organach tych innych tęczowym kolorze na dodatek w tęczowej fladze jest z tego aferę Bóg wielka natomiast my pisze się nas w transparenty w Europa będzie Biała albo, że albo jej nie będzie mógł nadal nie jest problem zresztą w ten przykład dla Orła niezwykle mnie rozbawił, bo pomyślałam że, gdybyśmy w tym poważnie traktowali to, że każda każde inne nietypowe użycie polskiej flagi jest i profanacją no to naprawdę przykładów takich można czy każde użycie Orła przykładów można znaleźć po Tumultu całą noc na każdym kroku przy każdym przy okazji każdych zawodów sportowych wypisuje się na tej Białej części najpierw przez późniejsze rzeczy czasami skandaliczne i jakoś nie budzi teraz akcji, więc wydaje, że takie mogą się wierzy, że to powinien być jasny sygnał wydają się, że to nawet sygnał do szkół, że tolerancja jest określić uczenie jest taka i tak za mało, że w tej chwili to wymagało właściwie takiego jasnego sygnału to jest rzecz ważna w tej kwestii powinniśmy położyć szczególny nacisk, bo właśnie dzieje się w zarządzie mówiącego o tym co byłoby realne w obecnej rzeczywistości oczywiście, że powinien być zupełnie inny przekaz bardziej zdecydowany taki pozytywny natomiast Andrzej w ramach tego co mamy NATO to przynajmniej człowiek taki przekaz, że tak nie jest zła jest taka ważna też mówiliśmy o statusie nauczyciela w Polsce to jednak jest także w miarę dobrze zarabiający sędziowie, o których się, mówi że są niezawiśli mają prawo mieć taki akt odwagi, o których tutaj też apelowaliśmy do nauczycieli tak, że na zlecenie gminy była silna liniowych właśnie oderwaniu od rzeczywistości, ale czas co w czasach zakończyć z pociętych ci przygnębiający czarnych myśli o polskiej podstawy programowej podręcznikach kwestię płci, w których w nowej Polsce programowych w niektórych podręcznikach bada badały naszych gości nie była z nami pani Beata Łaciak Instytut nauk humanistycznych społecznych Akademii sztuki wojennej główną i Małgorzata Wieczorek wydział socjologii Uniwersytetu Warszawskiego obserwatorium równości płci widziałeś nie jest obserwatorem również Instytut spraw publicznych bardzo dziękuję za rozmowę z MFW Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA