REKLAMA

Tożsamość to reaganizm dla lewaków. O książce Marka Lilly

Światopodgląd
Data emisji:
2018-07-13 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podyplomowych gender w 2 Agnieszka Lichnerowicz Elbląg po raz kolejny być może powinny się nad fenomenem Donalda trampa za chleb to sprostuje, ale pretekstem niech będzie niezwykle ciekawa przyznam, że może nie zawsze przekonująca dla mnie, ale niezwykle ciekawa, bo prowokujące domyślenia książka czy książeczka czy esej Marka i amerykańskiego politologa profesora z Holandii, w którym napisał koniec liberalizmu, jaki znamy Requiem dla polityki tożsamości wydało Rozwiń » wydawnictwo wydała kultura liberalna i to sprostowanie polega na tym, że tak naprawdę nie będziemy mówić o Donaldzie Trumpie, bo o tym, przekonać rząd niejako jest objawem żadnego problemu prawnego zjawiska czy po innych zmian i jeżeli o tron zniknie to ich nawet wygrał też progresywny bardziej wybory to dobre zjawisko nie nie zniknie, a jest ono ogromnym zagrożeniem dla tego życia chodzić Jasnej wyraźnie martwili uważa, że w Tramp był ktoś niszczy niszczy demokrację niszczy świat no ale problemem jest to, że druga strona musi walczyć, żeby zrozumieć, jakie popełnia błędy opowie znany i t d . tak dalej do wzrostu co jest ciekawe łup w Bismarck liczą się w ustawie pewne rzeczy zupełnie inaczej czasami z mojej perspektywy rewolucyjni szokująco tyle ode mnie Bosch przedstawia gości dr Jarosław Kuisz redaktor naczelny tygodnika internetowego kultura liberalna i też Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry i dr Jan Sowa teoretyk kultury socjolog i kulturoznawca dzień dobry w 2 początek tak już słowom MF wstępu chciałam zapytać was były to derby czy polecać się o proekologicznych Akme to wydawca to może być niezależny głos się, że warto przeczytać z wieloma rzeczami się nie zgadzam, ale dobrze, że ta książka jest tam się bardzo podoba w jakim sensie w takim sensie po tym co się wydarzyło u nas 20 15 ma w nim na świecie 20 1 6 roku rzymskie prawa, by ta ta sekwencja mam wrażenie takie, że główne liberalny nurt debaty publicznej jest zdezorientowane to znaczy bardzo dużo energii idzie w retorykę antyimigrancką będą czuwania, gdy oskarżania demaskowania i t d. tego co się dzieje bardzo niewiele moim zdaniem Energi intelektualnej zainwestowano rzeczywiście przemyślenie warunków możliwości też tego, dlaczego coś takiego się stało co się z tym co się stało i tę lukę bardzo dobrze uzupełnia książkę o licznych w tej Luce się blokuje powinno być więcej takich publikacji Otóż rzeczywiście tę lukę wypełnić, gdyż zastanowią można początek byśmy się z tym zmierzyli MO będziemy grać o nieruchomość to jednak będziemy rozmawiać głównie o Stanach Zjednoczonych, ale pytanie jak bardzo to książka też pomagam jej zrozumieć czy jest byłyby to co się dzieje w Polsce bardzo ona może być najnormalniej w świecie użyteczna w Polsce, która może bowiem, że to głównie użyteczność w Polsce, bo publicznie go do tego, żeby rekomendować wydanie tej książki w kulturze liberalnej, ponieważ oczywistym jest, że markizy napiszą amerykańskich realiach to jest konteksty książki, niemniej jednak uderzające są podobieństwa próba zdefiniowania tego to jest naprawdę coś co niesłychanie daje intelektualnie jest taki bodziec do do zastanowienia jak to jest na przedzie stany Zjednoczone są tak różne ataki inne od od Polski, a jednocześnie, kiedy Mark Lilla zastanawia się i to jest punkt wyjścia Donald Tramp wygrał zostawmy na moment na Podlasiu mógł wygrać czyli jakby spójrzmy nie w kierunku tego, kto jest naszym przeciwnikiem politycznym, ale spójrzmy w kierunku u siebie zastosowaliśmy jacy jesteśmy jak wygląda społeczeństwo amerykańskie bardziej w zasadzie to jak wygląda ten obóz anty Trumpowi Trumpowi ich zapowiedzi, że ze zdumieniem czytam Niko odkrywa, kiedy po prostu czyta o kolejne akapity ze zdumieniem można odkrywać i Jaś jest szokujących podobieństw jeśli chodzi o strategii przeciwko obozowi nazwijmy go populizmu czy to będzie do nas trafić to będzie obóz brexitu czy to będą populiści w różnych krajach Unii Europejskiej bliscy tego wam krótko dochodzą bardziej od tych, którzy mówią w imieniu narodu niż tych, którzy składają obietnice socjalne nie tylko co to znaczy i to zaczyna wchodzimy już, jakby w książkę, a więc, żeby się zatrzymać jeszcze przed tym co jest takiego interesującego dla polskich graczy wydaje się, że każdy nie wiem osoba intelektualnie stanowiący, że nad sytuacją w Polsce 2 do po 20 1 5 roku powinna zajrzeć do książki, by się zastanowić nad tym, jaką może intelektualnie nie wiem przepracować przeciwnika jak można się zastanowić nad sukcesem prawa i sprawiedliwości, który w sondażach cały czas znajduje potwierdzenie w jaki sposób mamy zrozumieć, dlaczego prawda pomimo alarmu nic mu pomimo tego nawoływania przy przejmowaniu przez prawo solidność kolejnych instytucji no sondaże są nieubłaganie brutalne dla opozycji dla mnie ciekawe jest też to, że się tak bardzo zgadzać się to znaczy, że jednak Jarosław Kuisz będzie się określało jako liberał, a ludzie, żyjąc Sowa jako reprezentant lewicy i to takiej zaangażowanej stolicy tak reprezentant raczej chyba nie, bo spora część lewicy w sen jest nieważna i Hans Joerg Haider od razu taki taka prośba wystarczy będziemy używać tych słów, stając się u nich z pełną wyrozumiałością do tego, że moment sami są niedookreślone i jesteśmy też nie zmarnowali teraz dużo czasu w próbie uzgodnienia co mamy namyśli mówiąc populizm liberał czy lewica dobrze możemy zacząć od tego dopisało nam jest dla mnie zbyt ciekawe i zupełnie inne szokujące może być dla wielu to jest duża w zasadzie Martina twierdzi, że Donald Tramp to nie jest zapowiedź nowej polityki tylko to jest jakiś gruby bursy śmiertelne były drgawki jeszcze umierającego projektu indywidualizmu indywidualizmu, który w pewnym sensie na nas już promował w amerykańskim społeczeństwie, ale one z Amerykanami poszliśmy do wyrwy wypromowała indywidualizm prawica, ale lewica zamiast go kontestować przetłumaczyła go w pełni sezonu swoje wartości 2 1 8 czy dobrze to pakiet jak wystąpić sam nie lokował wymienić widywaliśmy w jakimś konkretnym obozie politycznym i też moim zdaniem więcej się dzieje na poziomie pragmatyki codziennego życia społecznego życia indywidualnego dziś na tym poziomie idei zaczął mącić jest ważny i t d. kształtowanie dyskursu publicznego natomiast przede wszystkim wydaje się, że ludzie zanurzeni są w pewnej formie życia typowej do późnego kapitalizmu, kto jest ultra konkurencyjna ultra indywidualne styczna bardzo się ich liczna bardzo na zasadzie zwycięzca bierze wszystko zorganizowana to jest pewien sposób życia, w którym można być indywidualizm albo taka bardzo blisko pojmowana tak nie ma, że plemienne nie Solidarność tutaj trochę to jest problem tej polityki tożsamości, czyli że utożsamia się tylko ze swoją sprawą ewentualnie za sprawą bardzo podobnych mi ludzi to jest pewna strategia przetrwania czy adaptacji, która nie dlatego jest popularna, że się promuje tylko, dlatego że nasze dość dobrze zgadza w naszym codziennym doświadczeniem życia w późnym kapitalizmie, jakbyś to Lubelszczyzny rozważaliśmy uważamy, że będą mogły prowadzić tę politykę tożsamości z drugiej bardzo trudna trzymamy mamy do czynienia z taką sytuacją to jest taki banalny obraz, który opowiada ostatnio Zjednoczonych tam wiele krótka historia Stanów zjednoczonych jest taka, że z 1 strony mamy wizję rozwoju Lwowską tego kim jesteśmy w próbach zbudowania społeczeństwa mediacja amerykańskiego miasta jest takie wartości, które biorą pod uwagę wszystkich uczestników prawda obywatelstwa amerykańskiego z drugiej strony jestem porządek tron obrządek, którą nazwał Eryk Rymanowski, gdy jest obrządek, który jest nastawiony bardziej na indywidualizm i teraz te porządki się zmagają się w Lille interesuje swój obrósł on wraz z obozu Demokratów obóz do turnieju rozegrano też takie lustro mówi w niemal półrocznym społeczeństwo jest dziś, gdy twoja rodzina wysłani na dwoje z naszych rozmów w dziwnych byłby swoją pracę niezależnie od siebie, ale liczba sprzętu, żeby nawiązać do głosu umówiły się wiele mówi pada takie zdanie, że Regan inni politycy nie muszą czytać dzieł z zakresu historii idei Adam, mówi że nie musiał czytać Roberta muzyka mówiąc już to byłby do książki, odnosząc ponieważ i tak było w powietrzu krótko mówiąc mamy do czynienia z pewnym procesem przemian, które się do końca w stanach Zjednoczonych nie znam zrekonstruowanych, który doprowadza nas do takiej sytuacji, że osoby, które są nie są w obozie konserwatywnym osoby, które są w po stronie liberalizmu w osoby, które były idee liberalizmu mocnej lewicy liberałów niech no niech będzie noc z pewnymi zastrzeżeniami diament, ale oczywiście w gimnazjum, którzy nie są PUP w obozie konserwatywnym, że te osoby po tych wielkich projektach rozwoju Polski znalazł się w takie miejsce, w którym nagle po latach sześćdziesiątych zaczął szukać nowego programu politycznego i znalazł go w polityce tożsamości politykę tożsamości, którą znów odwołam się do książki oddaje najlepiej strona partii Demokratycznej, który do tego, żeby się komunikować ze znanych ze swoimi potencjalnymi wyborcami w chodzie na stronę internetową Adam jest 17 zakładek skierowanych do różnych grup są tożsamość seksualna tożsamość etniczna i t d . i to pokazuje, że jest on wyciągnęli Słuchajcie no w ten sposób to my nie wygramy wyborów w ten sposób się nie robi polityki, jeżeli my będziemy rozbijać swój przekaz to nigdy i tu wrócił do polskiego podwórka nigdy nie zadał syna właśnie pytania kim my jesteśmy za pomocą języka liberalnego, ponieważ ani wyposażymy zaczynamy się oburzać na poziomie mikro tożsamości na poziomie małych grup, które w, które nigdy nie wygrają wyborów nigdy nie pokonają przeciwnika w walce politycznej słowo mam też jest ciekawa lokalizacja próby lokalizacji willi w jakimś obozie politycznym, bo czym innym jest liberałowie, którzy mogliby dziś mówi językiem ME Donalda Trumpa czy 3 mecze prawicy mówi no właśnie, bo boi, bo feministki, bo Afroamerykanie, bo rannego organizacje LGBT skupiły się na sobie zamiast na ludziach Ania, mówi że omówił on mówi, że jeżeli wszystkie te sprawy są godne obrony, ale jeżeli nie znajdą się pod 1 parasolem ZAK chcemy, jeżeli nie znajdą się z wyższej takiej siły polityczne, żeby wygrywać wybory to ta sprytna z prawem i będą przegrywać z bardzo pragmatycznym tak to nie jest w ogóle, żeby to od razu by odrzucić to nie jest konserwatywny sprzeciwu wobec postulatów, które są lansowane przez politykę tożsamości ten sprzeciw wobec pewnego sposobu uprawiania polityki i również walki o te interesy to nie jest tak, że Lila jest przeci w emancypacji kobiet przeciw równości w najróżniejszych wymiarach w Gniewie dostępu do aborcji i t d . jest przeciwko konstrukcji i polityki wokół swojej własnej sytuacji i bardzo wąsko, by pojmowanej tożsamości takiej identyfikacji w obrębie pewnej grupy definiowane właśnie wszystkie dają tożsamościowe mórz jak n p . przy przewozie na niej remont krytykuje sposób n p. w te formułowane byłyby Black Lives Matter tak sposób konstrukcji tego ruchu politycznego nie walki o prawa czarnej ludności tylko budowy tego wokół czarnej tożsamości jako ostatecznego horyzontów w ogóle poruszania się w wpolityce to Jan Sowa jest jeszcze Jarosław Kuisz rozmawiamy o końcu liberalizm, jaki znamy marki jak napisał jak twierdzi Requiem dla polityki tożsamości wciąż jeszcze chwilę słuchali obyć i co to jest ta polityka tożsamości no, a jeżeli nie to do dołu to jak może być przyszłość, bo on też powtarza, że nic nie wrócisz ani wrócić do lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych w pani wrócić do lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych ani do wzięcia zupełnie coś nowego zbudować informacji, a świerk lub podglądu kart w 2 Agnieszka Lichnerowicz studio dr Jarosław Kuisz kultura liberalna Uniwersytet warszawski przedstawiciel WHO, żeby tych instytucji, do której lansować teoretyk kultury socjolog kulturoznawca rozmawiamy o tym jak był inny problem współczesnych społeczeńst w czy demokracji edycji nie Mark Lilla, który napisał taki esej koniec liberalizmu, jaki znamy Requiem dla polityki tożsamości państwa mogą dostać znaczy to bez pomocy brzegi głośny artykuł w ciemno z New York Timesie, który był czytany licytowane od Żytomierza, mówi że kończy się boleśnie się kończy m. in. objawem jest Donald Tramp w ziemi taka epoka łączy obrządek ciepły jak to się tłumaczy Łukasz Pawłowski obrządek indywidualistyczny w wersji konserwatywnej to był często indywidualizm takie rynkowe związane z jest też, że wspólnota to ma maksymalnie jakaś mała rodzina w wersji liberalnej czy lewicowej polegał na tym, że różni ludzie różne osoby koncentrował się bardzo na miny no właśnie czas, by się mogli spróbować słuchaczom to z aferą bać jak towar z lewicowej wyglądało w jego krytyce Jan Sowa to przede wszystkim problem polega na całkowitej koncentracji na walce o uznanie, które ma być rozdzielane wg kryteriów tożsamościowych takich mamy kolejne pozycje tożsamościowe, które wchodzą do dyskursu, żądając uznania, które im się na należy tak, dlatego że są tacy, a nie dlatego z równymi obywatelami to coś ludzie, którzy chcą po prostu być dumni z tego czym 3 kim są w taki nasz GI Pa i w ogóle Pa duma uznanie i t d. tu nie chodzi tylko o to, żeby mieć swoją tożsamość chodzi o to, żeby być rozpoznany może być uznany w społeczeństwie jako akceptowalny wartościowy i nietrafiony pomysł słuszny i naturalne tak też na czym polega problem wydaje się, że znowu trzeba to dobrze zdechnie, żeby odróżnić od konserwatywnej krytyki BP wojski postępowej problem polega na tym, że mamy bardzo silnie rozwinięty lewicowe krytyczny dyskurs uznania i on dominuje główny nurt polityki bez narażania na kwestie dystrybucji jednocześnie, czyli pozycji materialnej ta sytuacja jest taka, jeżeli ktoś się w stanach Zjednoczonych biedną lesbijkom biednym czarnym biednym Latynos ME biednym niepełnosprawnym i tak dają to z biednej i z tego powodu cierpi, ale ma inne rozdzielnice możemy tak to nazwać uznania tak, czyli ma dyskursu organizacje głosy, które mówią tego człowieka trzeba uznać go szanować tak dalej do tożsamości zwartością tak samo jak wszystkie inne, jeżeli ktoś jest obiad w trybie nie jest białe, a do tego jeszcze jest heteroseksualny staż jest mężczyzną to tak samo jak te pozostałe osoby doświadcza konsekwencji swojej biedy, ale nie ma żadnego dyskursu uznania, za który mógłby się zaczepić ktoś powie słusznie na bok, by tożsamość Biała biały heteroseksualny czysta żelazna monopoli ZOMO władze Łodzi na odzież i jasne tylko, że to jest często także dzwonić ludzie monopoli zawali ci, którzy są w pozycji to takie pogardliwe określenie biały śmieć tak i to na Szkota określenie funkcjonuje ktoś powiedział, że to jest jedyna grupa, którą można w stanach Zjednoczonych obrazi bez jakichkolwiek konsekwencji i to też możesz się zastanawiać nad uzasadnieniem, iż tak dobrze nie dożył tak powinno być oraz konsekwencje są fatalne, bo ludzie w takiej pozycji nie chcą być kopią stolik po prostu Ion, mówi że te walki trzeba prowadzić, bo był on byłby no bo ludzie się należy równości uznanie tylko trzeba przy formułowaniu chwilę po walkę tak dobrze rozumiem tych z volvo miał zapowiedzieć, że odwołam się tu do historii, który nie ma w książce, ale która mają ścisły związek, bo w jest taki 1 słoń w pokoju mówiąc w Chełmku angielską mianowicie on tak naprawdę ujawnia powody, dla których Hillary Clinton przegrała z London to nie byli w tej książce nie jest to przedmiotem takiej analizy, której by to wymagało, dlaczego o tym, wspominam, dlatego że ja byłem stypendystą już tylko słabiej pamiętam, że w księgach wg moment wyborów w stanach Zjednoczonych i pamiętam, że w księgarni, a to co mnie ruchu uderzyło zupełnie do naszych trwa zażarta walka pomiędzy Trumpem bili Clinton i nagle na dno na samym środku księgarni i leży książka Hilary nie jest prawdziwą feministką Chiny, jakby to powiedzieć, że natychmiast wokand więcej rozumie, o co odchodzili chodzi to znaczy jakie za to zmysłu politycznego bo jakiekolwiek obrona feminizmu czy też upowszechnianie sprawy feminizmu czy też były nawet rozwijanie jakich postulatów była możliwa tak naprawdę pod parasolem Hillary Clinton tymczasem polityka tożsamości, która może mieć mu impuls moralny może być jak najbardziej słuszny, jeżeli zapomina o tej rzeczywistości politycznej może po prostu dłuży się do przegranej niewątpliwie Donald Tramp nie jest osobą, która byłaby rzecznikiem prasowym, że liczba, który bez buta brutalny w tym, mówi że zamiast prowadzić czym byłby spory polityczne w walkę polityczną szukać sposobów przekonania i realizacji pomysłów duża część lewicy amerykański zeszła na taki ewangelizacyjny, żeby podjąć takie Monika Lis akcyjny w Dolnej doszło na ambonę i w zasadzie nic tak musi być, bo tak niesłusznie itd taki właśnie tu przychodzą 02 02 . druga drugi drugiego elementu toi toi toi tej kwestii co tak bardzo boli ile na zupełną nieskuteczność już krytyki trampa to znaczy z jego punktu widzenia to nie prowadzi donikąd i to jest szalenie ciekawe także z punktu widzenia polskiego podwórka no imamy przeciwników prawa i szkoleniowcy, którzy jak strzelają z najcięższych aut na 1 z armat największego kalibru cały czas wysuwają najcięższe pociski, jakby patrzył pod następnego dnia sondaży i to on my nic nie to jest strasznie ciekawe, gdy porównać jubileusz tak no co lubi przeciwnicy konserwatystów stanowiących po pierwszy błąd drwili z przeciwnika drwili z przeciwnika drugi był łączony jest błąd no dlatego, że to oznacza, że dla nas drukujemy tylko pogardę do tej drugiej stronie mało tego może jeszcze wzbudzam sympatię uruchamiamy duch przekory na pewno nie budujemy programu na wygraną jakiś taki, że wspólnotowej wizji dróg druga sprawa czy Gruczna czeka nie znaczy wiara w to, że ten program konserwatywny w polisie są omówi co to za opowiastki spuszcza przecież ten konserwatywny program to bardzo pragmatycznie budowanych od lat tam siedemdziesiątych osiemdziesiątych budowano kolejne instytucje angażowano biznes zorganizowaną my byśmy powiedzieli u nas jakieś kluby gazety i t d . i to wszystko rozpisane na latanie było postrzegane w cyklu wyborczym tylko w oddziaływaniu na to co jest opinią publiczną książka linii zaczyna się od przepięknego cytatu, które wydają się jest pediatrą Diego tylko Amerykanin był do Ameryki w 2 to są słowa Abrahama Lincolna, który naprawdę w Polsce rozumują jak mało, gdzie w tej chwili opinia publiczna jest najważniejsza, gdy jest po naszej stronie nic nie może pójść źle wbrew niej nic nie może się nic nie może się powieść ktokolwiek kształtują opinię publiczną uwagę sięga głębiej niż ten, kto wprowadza w życie ustawy lub ogłasza orzeczenia sądów i mówi walczmy o opinię publiczną ani n p. o to, żeby sądy orzekały tak jak my chcemy i to jest trzeci element spośród tych rowów listy zarzutów, który kieruje Lila pod własnym adresem władz klubu od własnego obozu to jest kwestia tego, że wiele spra w chciano rozwiązać na skróty mianowicie jak sąd wyda orzeczenie zapadnie orzeczenie to rozwiąże nasz problem z opinią publiczną mam wrażenie, że każdy, kto interesuje się pocztą polską rezonuje butów w głowie bardzo te analogie Jarosław kunsztu jest jeszcze Jan Sowa, ale to za kilka minut Adamem głos po i Jan Kocian zwrócić uwagę, bo ja jak wiele z tych tez GOP nie przekonują wiele mi daje domyślenia, jakby to nie jest tak życia 1 1 ze wszystkim się zgodzić, ale też muszę powiedzieć, że wielu zwraca uwagę, że jemu jest wygodnie tak mówić łatwiej jest mu to mówić, ponieważ jest właśnie tym białym mężczyzną to po pierwsze po drugie, że mnie jest bardzo brutalny w tej krytyce właśnie też to zamiast tak brutalne, że może nie przekonać tych, do których się zwracacie liberałów czy lewaków ponieść jest tak brutalny w niezłym też nie ma ich perspektywy rozłączył nie wyszedł nie porozmawia nie próbował zrozumieć, czego z kolei to wynika w niemal za wiele danych to co jakiś jego przekonania nie do USA wydają się taki publicystyczny zakład to ostatnia rzecz jasna wszystkie to element wydziały merytoryczne pewnej przesady takiej typowej dla eseju publicystycznego nie winiłbym go w ogóle, cytując słowa wrócimy do tego jeszcze Jarosław Kuisz jest w studiu rozmawiamy Marka Lee Konitz liberalizm, jaki znamy Requiem dla polityki tożsamość dała światu podyplomowych gender GAP i Agnieszka Lichnerowicz zapraszam państwa na trzecią część trzeci odcinek naszej rozmowy zainspirowanej książką Marka Lee koniec liberalizmu, jaki znamy książki, którą wydała kultura liberalna Jarosław Kuisz z kultury liberalnej Uniwersytetu Warszawskiego jest w studiu jest też Janusz Sowa teoretyk kultury socjolog i kulturoznawca w dużej mierze mam tyle twierdzi, że w hiper indywidualizmu na prawicy na lewicy wśród liberałów doprowadził nas do tej sytuacji, w której jesteśmy on liczbę systemów czy ten obrządek tylko jak on pisze się kończy i objawem tego jest Donald Tramp 3, ale musi sobie tu też uświadomić muszą sobie liberałowie i lewica po pierwsze, taką swoistą bezczelnością, jeżeli chodzi o przekonywanie, że mieli tendencje przedstawiciele amerykańskiej lewicy do ewangelizowania pouczanie, że to jest słuszne ani konieczne do takiej ciężkiej codziennej pracy i do przekonywania to po pierwsze po drugie może też właśnie w ten projekt Hyper indywidualistyczny i tożsamościowych zamiast właśnie budować opowieść dla wspólnot i tutaj w taki jest ciekawy moment, ponieważ rozmawialiśmy już z Jasłem kurz Janem Sową i w sumie w obu przekonuje ta diagnoza Lili i wydaje nam się wszystkim, że ciekawa z pewnymi zastrzeżeniami ranny, ale pytanie co dalej w i może zapytanie posła Tomasza bursę dla ciebie to jest bardziej przekonujące dla mówi budujmy w innych wspólnotę Obywatelską tak fascynuje już po wysłuchaniu wraz z obywatelstwa dla mnie absolutnie przekonujący punkt wyjścia oczywiście dysproporcja nie tyle polityczne są co intelektualna równo znaczy rozmawiamy o tym, żeby przesunąć dokonać takiego przesunięcia bez polityki tożsamości oczywiste jest tego co w tym może być powtórzę jak najbardziej wskazane moralnie słuszne natomiast politycznie, gdy komponuje obóz dobór zdjęć erotycznych wykonanie ponadto można o to walczyć tylko niewinny winny znów walczyć tylko trzeba się zastanowić w jaki sposób wygrać tak walczyć to wszyscy dualizmu w słusznej sprawie natomiast w Gdańsku to kto ma wygrać jak ma wygrać obóz demokratyczny ją zastanawia się teoretycznie nad przesunięciem podpowiada w stronę liberalizmu obywatelskiego, które będzie w jest próbą włączenia wszystkich tych grup tożsamość, bo one nie były rozbite na te 17 pod stronę na stronie partii Demokratycznej, którzy boją się znalazły w jakimś 1 wspólnotowej wizji, która odpowie na dobra, ale obywatel ma te same prawa i możliwą notę czuje się równy takich w punkcie wyjścia i może realizować swoją tożsamość jako obywatel Stanów zjednoczonych dla nas to jest oczywiście takie prawda pytanie jak to przełożyć na Nanda na naszym wydają się że, że jest to oczywiste z punktu widzenia nawet dzisiejszego dnia, gdzie mamy awanturę dotyczącą zgromadzenia Narodowego oraz do ich upamiętniania, gdzie po prostu antagonizmy szaleją do tego stopnia, że przy czysto republikańskich zupełnie postawy świętach okazuje się, że nasi reprezentanci nie są w stanie albo nie widział albo nie chcą wszystko już jedno celebrować jakichś wspólnych obrządku wspólnych ceremonii, które cementują wspólnotę no to jest rzecz, którą przyczyną zarówno w Stanach Zjednoczonych Wilna jakich w Polsce można powiedzieć coś zostanę tatą co łączy liberalizm obywatelstwa jest próbą wyjścia poza te antagonizmy i poza te z grup, które ono w prawdę mówiąc o tej windują nam odpowiedzi na to pytanie kim my jesteśmy razem obywatele Jarosław Kuisz już oddać głos jedno zlotego dodam, że on w sumie też wbrew części lewicy, mówi że takie ruchy przynależność klasowa też się skończył on też zwraca uwagę na to, że lewica ma tendencję do wyrzucania ich tam odrzucania n p . w swoich projektach przedsiębiorców pracodawców co konkretnie mówi się nie, tyle że położenie klasowe są rzeczy do tej między mat prasowe są słabsze mówi o tym, że słabsze świadomość klasowa i co do tego nie ma wątpliwości, ale właśnie te podziały klasowe i wewnętrzne antagonizm jest społeczne, których nie odczytuje z przeciwnie do do Jasła mogły się nie odczytuje ich jako złe one wydają się, jakby podważają sens tego projektu obywatelstwa jako takiej łączącej narracji było obywatelstwo jest pewna figura równości i po torze, bo na dobrze funkcjonowała musimy mieć również jakieś praktyki sytuacje społeczne równości, do których ona odsyła pod dość dobrze no to, żeby ustalić taką wersję, że człowiek czuje się równe tak, dlatego że węzły formalnie równy z pływalni jest jednak coś dla rozumu i coś dla serialu tak tylko, że teraz, jeżeli ta formalna równość, czyli niby jak powiedzmy sprzątaczka w firmie i mój szef jesteśmy formalnie już jesteśmy obywatelami czy grożą za 1 1 50  00 0 ja zarabiam 1,5 1000 Ania on mieszka na ogrodzonym osiedlu ja mieszkam w lokalu komunalnym, które być może nie ma łazienki jego dzieci chodzą do drogi prywatnej szkoły albo do przedszkola kanadyjskiego 5 00 0 miesięcznie moje dzieci chodzą do ŁKS nie tylko, że należąc zaś, ale też drużynę tak jak ktoś wychodzi i mówimy, że jesteśmy równi to nie przeżyła tylko szlag trafia i teraz po oczach stołeczni gdzieś rzeczywiście jest los podzieli się gdzieś się w wytworzyły silną obywatelskie formacje to one się wytworzyć tak w Grecji, ale wśród wolnych białych w wolnych mężczyzn tak i posiadających majątek, więc rzeczywiście była to pewna swego równości jakoś funkcjonowała nasza spieszy Rzeczpospolitej, a tam również Szlachta, ale tylko Szlachta zdefiniowała siebie jako równą obywatelstwo związane też z z praktykami miejskimi rzeczywiście miasto było w średniowieczu taką specyficzną przestrzenią równości wobec wolności jak najdalej teraz problem jest tak, że nasze codzienne życie nijak się niemal do jakiejkolwiek formalnej równości dlatego ludzie odrzucają, ale momencik to znaczy alergia to nie jest skok punkt wyjścia znaczy punktem wyjścia jest rozmowa o tym, osób w społecznościach niesłychanie antagonizm wolnych nie mówimy o sytuacji takiej, która czasami nie wiem to zaraz mieli tutaj powiało zimnem i 3 letniej czy innej wodzie w kranie nie linieją, uzupełniając umowę mówi szef koła, w którym tak burzliwie tak buzuje weźmy rolnictwo, jeżeli chodzi o wolnych, jeżeli tylko brak teorii o ludziach, ale należy też inna mówi chcę, żebyśmy zaczęli w ogóle są rozmawiać w momencie, kiedy mamy ceremonię w stanach Zjednoczonych w Polsce już teraz w innych krajach, na których 2 strony sporu politycznego nawet nieco się spotkać, wędrując przez chwilę z niej z Vitesse momencie, ale z Dodą może zabić mniejszych, ale jednocześnie mówimy o tym, żeby zacząć od od jakiegoś dialog tak my dziś, by tu i teraz w Polsce rozmawia o sytuacji, w której dialog Śląska dotyczące tradycji parlamentaryzmu polskiego to zalewany tak, żeby nie wnikam w planach jest Richard parlamentaryzmu będą one nie zależy styl Eko no 1 6 wieku bóle i siedemnastym było gorzej w 1 8 było tragicznie 1 z tak dużym poczuciem degradacji jest ciekawy, żeby różnica faktyczna była coraz większa pomiędzy drobną szlachtą mandatami tych zaczęło właśnie oni złożyli obszerne zmiany te w diody LED, ale rozumiem, że może to jest, angażując mówi, że nie wystarczy formalna równość bo, że skradł kontroluje stan jest bardzo praktyczna należy mieć 1 argument jeśli można już bardzo da się z projekcją GUS o swoje tam był wyraźnie widać, ale właśnie wrócił do miasta o ludziach podziemia to tylko, że widziałem jak to działa tak widziałem, bo u nas różne rzeczy opowiadał państwo opiekuńcze, których ludzie są zadowoleni Otóż po komponentu obywatelstwo jest bardzo silny nacjonalizm, który nie jest agresywny nacjonalizm jest taki to co my kojarzymy z nacjonalizmem, że zaraz chce silnej, choć sąsiad to, o czym dość mocno to świadczy o tym, że, żeby mieć też to poczucie prawda, gdzie z profesor i sprzątanie wkroczy milioner i sprzątaczka, gdzie ludzie się traktują naprawdę z szacunkiem już ludzie realizują bądź mają podobne możliwości butach na wzniesienie, niemniej nie oni mają oni nie mają już wiadomo, że dzień mają oni mają plany rozwoju niż w stanach Zjednoczonych na przekładnie manualne większość robi wszystko jest naj słynniejsze trudno jest najgorszym, ale mają wizę oparty na nacjonalizmie no umówmy się bez takiej zresztą co bardzo łatwo jest zostać izb z pola widzenia do Gdyni to jest tak zaczyna się bez nacjonalizmu zbudować wspólnotę Obywatelską i której ruch Chorzów rywal, ale i równa praktyka w życie wyraża związywać nacjonalizm w wolne tory wojenne w ramach nowym jedno są luźniejsze przykłada się w ogóle, bo wydają się, że problem ten polega na tym miejscu w pewnym momencie do Oliwii wychodzi właśnie wszystko to co zdobył jego zdaniem to się wciąga tak od Andersa do Marksa magicy najczęściej przywoływanym ze dwa-trzy razy kimś takim autem w 2 Azoty i w każdej chwili jeździli bardzo słusznie widać, mówi że tylko wyłącznie postępowcy mogą uratować widać i to wydają się dokładnie taka sytuacja liberalizm klasa średnia dwudziestowiecznej jest produktem walk klasowych toczonych w dziewiętnastym na początku dwudziestego wieku i to były walki podporządkowanych IKS niższej, które zmusiły do rąk osób rzuca walkę klasową, bo mówiono, że nie wolno ufać innym projekcie opowiada społecznicy, których jest tak podzielone, że zaczynam się zastanawiać nad pewnym minimum gorszy bilans cały czas studia tartak trendy te wypowiedzi jak byśmy w ogóle mogli sobie wybrzydzać tak jest dramatyczna ja mogę być jak my jesteśmy realizuje z różnych miast w ogóle wszyscy dokładali liberalizm jak pan z wymienionych w oczach młodych mówił 2 lata temu witali go nie ujawniamy, ale nie tak jak raz, notując średnio różnią się Jarosław tutaj słychać nie, do której rozglądali się naszym naczelnym tygodnika internetowego kultura liberalna niż z uniwersytetem warszawskim też związane z dr Jan Sowa teoretyk kultury socjolog kulturoznawca tak jak państwo to jest początek rozmowy, bo tak ciężka bardzo inspiruje do sporów i przemyśleń rozmawialiśmy o końcu liberalizmu, jaki znamy p t. księga polityki tożsamości autor Mark Lilla wydało wydawnictwo kultura liberalna Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA