REKLAMA

Siergiej Łoźnica, reżyser nagrodzonego w Cannes filmu Donbas

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-07-13 19:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:16 min.
Udostępnij:

Sergiej Łoźnica jest reżyserem, który sam określa się jako twórca tworzący na granicy dokumentu i fikcji. Jego film "Donbas" został wyróżniony na festiwalu w Cannes. Rozwiń »

Patrycja Wanat pyta reżysera, co przede wszystkim skłoniło go do stworzenia tego filmu, który opowiada o konflikcie na wschodzie Ukrainy? Sergiej Łoźnica opowiada o grotesce i tragizmie tego konfliktu. Opisuje też, dlaczego tworzy fikcję, która bazuje na prawdziwych przeżyciach. Zdradza też, że interesuje go również kondycja moralna ludzi, którzy nagle znaleźli się w przestrzeni całkowicie pozbawionej prawa i porządku i jak na to zareagowali.

Więcej o Siergieju Łoźnicy i jego filmie "Donbas" w audycji Kultura Osobista Patrycji Wanat. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura Osobista. Patrycja Wanat, dzień dobry raz jeszcze, witam państwa bardzo gorąco z Łodzi i przypominam, że od dzisiaj zaczynamy takie codzienne relacje prosto z festiwalu Transatlantyk. Zapowiadałyśmy z Olą Salwą, że jednym z tych filmów otwarcia festiwalu, filmów, które zobaczymy dzisiaj, to jest filmem "Donbas" w reżyserii Sergieja Łoźnicy. To czwarty w karierze film fabularny tego reżysera, ponieważ Siergiej Łoźnica był znany przede wszystkim jako twórca wspaniałych filmów dokumentalnych. Lecz również w "Donbasie", tak jak w poprzednich filmach Sergiej Łoźnica łączy dokument z fikcją. Rozwiń »
Ten film miał swoją premierę na festiwalu w Cannes no i tam właśnie Sergiej Łoźnica otrzymał nagrodę za reżyserię za ten film w ramach takiej sekcji Nc tony regat, gdy odbierał nagrodę mówił, że to dla niego jest bardzo ważne, by kierować uwagę międzynarodowej opinii publicznej właśnie na Donbas Kuźnica dodawał, że ten film to nie jest opowieść o regionie kraju albo o systemie politycznym, ale to jest nim przede wszystkim współczesnym człowieczeństwie i cywilizacji, a każdy na Eneę z dna teraz ten film ma swoją premierę na festiwalu transatlantyk będziemy go również mogli zobaczyć w kinach szerokiej dystrybucji podczas krakowskiego festiwalu filmowego

Sergiej Łoźnica w tym roku odbierał również taką nagrodę specjalną nagrodę smoka smoków inny wtedy miał okazję się z nim spotkać i zapytać go właśnie owo Donbas Sergiej Łoźnica dawnym przy tworzeniu tego filmu opowiadał, że takim cennym punktem zapalnym do powstania tego filmu ostały się materiały wideo krótkie filmy wideo, które oglądał w internecie wtedy, kiedy konflikt ukraińsko-rosyjski wybuchł no i od tamtego czasu wiedział, że w, jaki sposób musi o tym, konflikcie opowiedzieć, ale nie wiedział, jaki szukało formę w jaki sposób o tym, konflikcie opowiada w jaki sposób Anny opowiadać o Republice Donbasu, więc cenny pytałam go o słowo tak bardzo uderzyło go w tych materiałach, że postanowił, że musi nakręcić Donbas

Uderzył mnie ten paradoks tej sytuacji, bo z 1 strony to wszystko jest koszmarnej tragiczna, a z drugiej groteskowa no i pojawia się pytanie, dlaczego tak Groteska się pojawia, kiedy rozejrzymy się wokół zauważymy bardzo dużo takich groteskowych sytuacji, które są jednocześnie tragiczna nowym fenomenem było dla mnie bardzo ciekawe chciała mu się bliżej przyjrzeć poza tym ja zawsze pracuje na granicy dokumenty i fikcji chciałam zrobić taki eksperyment, gdy biorę materiały dokumentalne i wykorzystuje je do tworzenia fikcji chciałem zobaczyć jak daleko można się z tym stylem posunąć czy mogę stworzyć fikcję opartą na dokumencie na tyle precyzyjną, że będzie budzić takie emocje, jakie budzi dokument Mac w takiej sytuacji widzowie wchodzą głębiej opowiadaną historię mocni doświadczają tych tez inne jak jest mi in Cork projektu decyduje się Mondi, czyli ten z siły w Strong enduro są out like to make filmował z terytorium wójt się SSC IT głos ze stratą bliskiej chciałam też zrobić film, którego akcja rozgrywa się na terytorium, gdzie społeczeństwo zostało zupełnie rozbita w istocie jakiegoś rodzaju raka albo szkodnik, który zaatakował natychmiast i wyrządził ogromne szkody moralność już tam w zasadzie nie istnieje, a ludzie zauważyli, że skoro nie ma żadnej władzy to mogą robić wszystko co tylko chcą być zaiste, to ten PIT to miała istotne i w noc Kupały wujkiem był Everything złotnikiem, a Lechii z potem się w rejs jest ING RWE ING po słowie z Impel PL moim zdaniem taka sytuacja może się wydarzyć potencjalnie w całym byłym związku Radzieckim wszystko przez to co wydarzyło się w przyszłości, zwłaszcza w ciągu ostatniego stulecia i chodzi tu zarówno o rosyjskim imperium, jaki ZSRR czy rewolucję razem z tymi wszystkimi wydarzeniami rozwojem historii ewoluować też ludzie, ale określony sposób teraz możemy powiedzieć, że ten teren jego społecznej z posłów bardzo niebezpiecznej sytuacji z 2 jeśli spojrzymy na społeczeństwo jak na ciało to możemy powiedzieć, że jest ono chore socjologowie odkryli podobieństwa tego mechanizmu z mechanizmem rozwoju nowotworu, w który rozchodzi się jak wirus po całym ciele podobnie jest z tą destrukcją, która rozchodzi się po społeczeństwie myślę, że chodzi tu jedno i tę samą zasadę i chciałem właśnie uchwycić to w jaki sposób nadziała jak działa to prawo ten mechanizm, który obserwujemy w naturze, a możemy odnieść do działania społeczeństwa, bo to wszystko wydaje się być podobnej mieć początek w tym samym miejscu musimy też wiedzieć co robić, żeby bronić siebie i gdzie są nasze słabe punkty no bo co druga 3 proc dyrekty w błąd Protektor synów Our Society and Wa 1 wójt jest pojazd jest święte dysk uważa pan więc, że to co dzieje się na Ukrainie może też dotknąć inne części byłego związku Radzieckiego, by sobie z Julianem wysypuje Sienno Olejnik i Ukrainy, a z funkcją transmisje, w którym mowa jest Sejm te sytuacje nie dotyczy tylko Ukrainy mniej więcej tak samo wyglądało to w Naddniestrzu i Abchazji tak to się rozchodzić po samo prawo te same zasady oczywiście wszędzie można zauważyć rękę imperium rosyjskiego taka sytuacja może się, więc potencjalnie wydarzyć w każdym w miejscu byłego ZSRR może wyłączając kraje nadbałtyckie i moje bieg schludne boksy country z maili z lud wołali dlaczego, aby go z dieslem piłką być, ponieważ ludzie są inne nikt, a zaczęli myśleć jak chronić, jakiej sytuacji doprowadzają do takiego stanu w jakiej sytuacji chronią przedni Mikołaj podstawą jest, więc mentalność ludzi dlatego właśnie najważniejsze są edukacja moralność informacja sposób w jaki ludzie funkcjonują w społeczeństwie trzeba o tym, rozmawiać trzeba dobudować wiersz słoty są głuche w tym tej krajowej kresu nocy dzikie już się and jedno, jakie w Donbasie uderzające jest to, że nikt nie buntuje się przeciwko temu co się dzieje wszyscy to przyjmują, jakby to było normalne treningi, ale ocena zjawi się ich tak zbiorowa egzaltacja hal Finney słynna jest nad i Filutka i byli temu, gdy sowiecki stroje i Luandy stent Whyte ekspert jeśli zajrzymy do rosyjskiej historii to zrozumiemy, dlaczego tak się dzieje w naszym sowieckiej tradycji w jej historii ludzie to tylko zasoby można ich używać oni są narzędziami to jest ogromny problem, bo w takiej sytuacji nie istnieje osobowości, a co za tym idzie nie działa prawo i nie ma zasad doprowadzi do tego, że społeczeństwo nie istnieje wszystko jest imitacją niema parlamentu jedynie jego imitacja nie było, o czym decyduje co się akceptuje, ale tak naprawdę to fikcja parlamentarzyści tylko udają, że decydują się to taki performance teatr marionetkowy czy kukiełkowy każdy gra swoją role ktoś tym kieruje ktoś wystawia i właśnie w tym momencie pojawia się groteskowość całej sytuacji wszyscy przecież wiedzą, jaka jest prawda, ale udają i grają swoje napisane już wcześniej rolę i a powodem, dla którego to robią jest strach, że wbre w pozorom bardzo prosta czytelna struktura, która świetnie działa i zawsze działała, zwłaszcza w Rosji sowieckiej chce, żeby ją zachować potrzeba władzy coraz wyraźniej hierarchii opartej na strachu nie ma szacunku na ulicy zdali to wszystko wymyślił on znalazł drogę zrobił to z teraz ta struktura jest tylko nieco modyfikowanej powtarzana w Starym fani dobrej orientacji, gdy chory wie wyceni piętno wlekli w Polsce jej stracie Wei jest z tym, kto tę część debaty z Leeds loty w głowach, bo on -li fi Jukos wielkiej sensacji, żeby to zmienić trzeba bardzo dużo pracy widzę tylko kilka możliwości ich, gdyby n p. jakiś bardziej rozwinięte cywilizacje obie były te tereny, jakiego rodzaju protektoratem jak mówi pan oparł się z ja, ale i tak tak samo jak było po drugiej wojnie światowej w Niemczech oczywiście teraz niemożliwe, ale w przyszłości w Rosji były przypadki, że zapraszano królów i księciu z zagranicy, a kolejna droga do zmiany to zupełna zmiana struktury AIDS, gdy w wolnym jest tu bije kijem dzieł z MCI ENA z lewej i z 2 kromki lider stracił ze stron kolejno w pana filmie widać, że ta sytuacja to koło, z którego trudno się wyrwać dziękuję, ale impulsu, bo Wilkołaz i w ilu i London bulion z Chin, które jak i sympozja, bo dla obu ich nawet teraz mówić mój pionowy z Money śledczy wykaz ułatwił go było lepiej pochód Bond Fund nie da się z niego uciec to niemożliwe, bo nie chce się z niego wyrwać, a jak dotrzeć do ludzi, którzy nie chcą zmiany to niewykonalne zadanie jest edukacja może trwać, a do tego mentalność wielu ludzi jest bardzo infantylna brakuje logiki góruje sentymentalizm i obrażali swą jak u dzieci i wiele decyzji podejmowanych nikt nie patrzy kilka kroków naprzód już niektóre decyzje podejmowane są ze szkodą dla tych, którzy nie podejmują, a to jest zupełnie bezsensownej wysłużonej, więc z DM SA w Mójczy, skąd Litwiński i kultura osobista i zdobył wywiad z Serbią różnicą na zasadzie fragment wywiadu z cyrkiem nałożnicą całość ukaże się na stronie TOK FM LPR, ale ten wywiad dotyczył filmu Don Vasyl filmy ten ma swoją polską premierę na festiwalu transatlantyk po raz pierwszy polscy widzowie będą mogli obejrzeć właśnie dzisiaj wieczorem oraz dzisiaj wieczorem po tym, pokazie będą mogli spotkać się z reżyserami i również zmienne Anny porozmawiać zapytać go o mnie go o refleksje dotyczące realną samego konfliktu Ukraińsko rosyjskiego, jaki samego ne Donbasu koło i jak również tego w jaki sposób film powstawał bardzo gorąco państwa zapraszam na to spotkanie, ponieważ film jest naprawdę wart tego, żeby go nam zobaczyć należy również bardzo polecam oczywiście cały festiwal transatlantyk przez cały tydzień oglądamy to daje wspaniałe filmy, a my w radiu TOK FM, który jest patronem medialnym festiwalu od tych filmach również się codziennie opowiadamy pierwsza rozmowa z festiwalu transatlantyk już jutro w magazynie weekendowym o godzinie jedenastej, a również cały magazyn filmowy jutrzejszy po godzinie osiemnastej będzie poprowadzony prosto stąd z Łodzi będziemy rozmawiać o WIA się o Virtual reality, ponieważ tutaj jest czynnym w Łodzi podczas festiwalu jest również taka specjalna sekcja cały przegląd najlepszych Anny zdaniem selekcjonerów materiałów najlepszych doświadczeń Anny via ropy zagraża bardzo gorąco i dziękuję za dziś Patrycja Wanat do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA