REKLAMA

Jak wprowadzać Wizję Zero w miastach?

Skołowani
Data emisji:
2018-07-14 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
46:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani i jak co tydzień ruchu drogowym o bezpieczeństwie dzisiaj będzie i to i to, bo to jest równoznaczne w ruch drogowy równa się bezpieczeństwo bądź niebezpieczeństwo z państwa i moim gościem i to dla mnie jest niezwykłe doświadczenie jest Tomasz Tosza z Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie dzień dobry panie Tomaszu EUR, czyli miasta, które przeszło dość dużą zmianę, jeżeli chodzi o Rozwiń » perspektywę patrzenia na transport czym jest transport jak powinien wyglądać transport w mieście i efektem była również poprawa bezpieczeństwa na drogach i właśnie, bo to się zaczęło dekadę temu nawet więcej niż dekadę temu wznawiając zaczęliśmy ożywioną komunikacyjnego w 2000 trzecim roku i to była zmiana, która pozwoliła nam przekształcić się drogi w Jaworznie w taki sposób, żeby mieć najbardziej efektywny system transportu, jako że nieustannie patrzyliśmy na to, żeby miasto było przyjemne do życia to takim efektem ubocznym, który na początku zauważyliśmy było skokowy wzrost poprawy bezpieczeństwa okazało się, że pewne sposoby budowania infrastruktury drogowej wzorowane na tym co się dzieje na Zachodzie Europy z są skuteczne również w Polsce to w pewnym momencie poszliśmy dalej zaczęliśmy czerpać pełnymi garściami zawrzeć z wzorców z miast zachodnich w aż udało do prowadzi się nam do tej sytuacji, gdzie przez ponad 1,5 roku nie mieliśmy wypadku śmiertelnym oraz zaskoczyło coś inaczej inaczej zatem czy czy to właśnie ta poprawa bezpieczeństwa na drodze to była od początku planowana rzeczy Dalkia chce jednak wypadkowość wypadków chcieliśmy mieć mniej wypadków mnie osobiście bolało sytuacja, że praktycznie co miesiąc mamy wypadek śmiertelny na drogach ja wiedziałem, że to jest efekt niedostosowane infrastruktury drogowej w, a również zachowań kierowców, którzy próbują nadgonić czas, ryzykując życiem swoim i życiem innych ludzi, skąd wiedzieliście zbadać ruch drogowy jest pełen paradoksów i te paradoksy są często nie do ogarnięcia przez ludzi, którzy nawet długo jeżdżę po drogach dlatego projekt wanien dróg muszą zajmować się ludzi, którym ludzie, którzy głębiej w ten temat sięgają w w to zaangażowane m. in. jest psychologia, a my jako gatunek jesteśmy niedostosowanie do tak, żeby prowadzić pojazd słabo widzimy szczelności im większość z nas ma słaby refleks nie potrafimy ocenić prawidłowo dystansu ani prędkości pojazdów, które się zbliżają i to powoduje, że każdy z kierowców na prawo do popełnienia błędów tylko, że te błędy nie muszą skutkować śmiercią lub kalectwem, ale tylko włącznie po warunkiem takim, że infrastruktura drogowa jest tak są skonstruowane, żeby minimalizować skutki tych zdarzeń to nie jest także w Jaworznie zdarzają się wypadki to też nie jest także w Jaworznie nie będzie wypadków śmiertelnych, bo nawet ostatnio się zdarzyły tylko za każdym razem jako zarządcy zadajemy sobie pytanie czy mogliśmy tego uniknąć i czy możemy zrobić coś, żeby w przyszłości do takiego zdarzenia nie doszło też tak naprawdę odpowiedzialność zarządcy drogi za każde zdarzenie drogowe my czujemy się odpowiedzialni to patrząc na statystyki drogowe z, skupiając się na na pana ministra na Jaworznie dla pana najważniejszą informacją z tych wszystkich tabelek, które przedstawia policja jest, która o tych spra w strach o miejscu zdarzenia o przyczynach, które są wypisane właśnie w tych tabelkach policyjny przede wszystkim radnym bardzo głęboką analizę każdego zdarzenia dokładnie chcemy wiedzieć co było przyczyną z jakich okolicznościach to się zdarzyło nam tutaj niestety bardzo często dochodzi do wniosku, że pewne rzeczy nie możemy uniknąć choćby z powodu konstrukcji przepisów prawa akurat to jest element, który można najtaniej zmienić i są przykłady z Europy, które pokazują, że zmiana przepisów n p. dotyczące ochrony pieszych na przejściach dla pieszych powoduje radykalne zmiany zachowań kierowców, gdy wszyscy wyobrazić, że w 2000 jedenastym roku we Francji wprowadzono przepis, którym za potrącenie pieszego dla na przejściu dla pieszych za każdym razem odpowiada kierowca ma czas ta psychologia oraz działalność rozwinęła zwana tu zmieniło zachowanie kierowców we Francji radykalnie spadła ilość wypadków nagle kierowcy zaczęli dostrzegać pieszych na przejściach dla pieszych, którzy są wyobrazić, że Europie ja pozwolę sobie tylko wtrącił BOŚ dość dobrze znam akurat ten przykład francuski boi często zresztą pan też znaną Olivier Schneider gości skołowany ich i opowiada o tym jak jest we Francji tam to wprowadzenie tych przepisów pociągnęło za sobą pewne zmiany w samej infrastrukturze dookoła przejść dla pieszych nie było tylko tak, że zmieniono prawo, ale przez pewien okres zmieniono całą przestrzeń pieszych, więc ale, toteż było wymuszane pewnymi działaniami w sprawie najbardziej oczywiście jest nie tylko o tak Hull w samym przepisem, ale też dzięki temu przepisowi inne zmiany nastąpiły aż do 8 i mieć świadomość, że w Europie istnieje pojęcie wtargnięcie na przejście dla pieszych a bo to wymyślił były policjant u nas, którego nie jesteśmy w stanie w ogóle wytłumaczyć co to znaczy wtargnięcie innym z zagranicy u nas w przepisach jest nieostrożne wejście przed nadjeżdżający pojazd, ale w Polsce 1 3 wypadków śmiertelnych na przejściach dla pieszych właśnie jest tłumaczony w taki sposób no to jest dość ciekawe, bo to jest bardzo nośne hasło w Polsce wtargnięcia dlatego to zdejmuje odpowiedzialność kierowców, bo zawsze może się tłumaczyć wtargnął nim bezpośrednio pod koła mężczyzn na jego to jest przerażające, ale w większości przypadków to wtargnięcie są dokonywane przez budżet powyżej sześćdziesiątego piątego roku życia i mówione, gdy zginął bo gdy jednak uda się przeżyć tej osobie i ona ma możliwość bronienia się przed sądem to zupełnie co inaczej wygląda zresztą to widać też statystyka właśnie ze śmiertelnością pieszych na psie przejściach dla pieszych, gdzie zdecydowanie więcej oznajmia Lech jest winny pieszy, gdyby nie przeżyje niż, gdy przeżyje, bo wtedy jakoś dziwnie wygląda w wracając jednak do tego planowanego działania czy, zaczynając te wszystkie zmiany w Jaworznie słyszeliście o czymś takim jak wizja 0 jak ludzie, którzy zmieniali inne miasta europejskie zaczęli pisać książki jak chociażby Jan gal braliście stąd przykład czy jednak staraliście się robić na własnym podwórku tylko własne rzeczy i te badania one pokazywały dokładnie to co w innych miastach, ale jednak badania przez was regionalnie przez innych jest takie źródło wymiany informacji z szefową wieżowców z kretesem ty, w którym ludzie z całego świata opisują doświadczenia właśnie zmieniający się infrastrukturze, a tam można dowiedzieć się nieprawdopodobne rzeczy po i zobaczyć co aktualnie dzieje się na świecie i jakie są wprowadzone metody w ruchu drogowym, żeby temu z pokroić w ZUS i osób z tego forum można czerpać naprawdę pełnymi garściami informacje o rok bez konieczności wyjeżdżania z zagranicy raj i czerpać z tego miejsca, próbując właśnie zmieniać miasto w taki sposób jak zmienią się Europa nie oglądaliśmy się na to jak zmieniają się miasta sąsiednie bez względu na to, że osobiście oceniam, że wiele zmian przez ostatnie kilkanaście lat to były zmiany na gorsze zresztą wielokrotnie nas eksperci z Zachodu, którzy na początku po wstąpieniu do Unii Europejskiej przyjeżdżali do Polski i organizować szkolenia uprzedzali, żeby nie popełniać błędów, które oni popełnili w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych nie są to były za błędy w skrócie można powiedzieć nie pozwólcie, żeby jeszcze za chorowali na choroby samo obozu dziś, jeżeli pozwolicie na tę chorobę zachorować to bardzo trudno później to leczyć, zwłaszcza że my zamierzamy wam teraz jako Europa też pieniądze na przebudowę waszych miast wytłumaczył samochodowe to znaczy, że głównym środkiem komunikacyjnym miast takich samochód tak my w Jaworznie zdecydowaliśmy, że miasto ma być miejscem wygodnym do życia bardzo przyjemnym niestety nie da się połączyć się szczupłej przestrzeni w mieście z pełną dostępnością dla samochodów próbowali to zrobić w Ameryce w stanach Zjednoczonych w i po latach stwierdzają o Jezu, zrobiliśmy to źle nasze miasto są obrzydliwe na mieszkania z ludzi w tych miastach są nieszczęśliwi działaniem muszą teraz wydać potężne pieniądze, żeby to zmienić natomiast w momencie, gdy podchodzi się do miasta jako przestrzeni do życia ludzi traktuje się szczęście ludzi jako taki priorytet, ale może to jest ogólne stwierdzenie w dążyć do szczęścia Boże taki bardziej właściwsze jest, żeby ludzie w miastach mieli niski poziom stresu to wszystko wyobrazić, że w badaniach prof. Czapińskiego Jaworzno w w tym badaniu poziomu stresu wypada najlepiej w Polsce jesteśmy o rząd wielkości w lepszy niż pozostałe miasta w tym niskim poziomie stresu to jest efekt nie tylko przy budowie infrastruktury drogowej, ale wszystkich polityk miejskich może, by było mniej wypadków różnymi ludźmi nam na drogach to trzeba działać naprawdę na wielu poziomach łącznie z planowaniem przestrzennym może przede wszystkim z planowaniem przestrzennym w miasto musi być wytworzony wg urbanistyki w małych odległości tak, żeby stworzenie kwartałów taki mały tak, żeby zwalniać ludzi do tego, żeby poruszać się pomieścić innym są sposoby niż samochód w bardzo często ludzie są wręcz przymuszani infrastrukturą miejską do tego, że musieli korzystać z Kamp z samochodu, bo inaczej nie da się w mieście żyć, a samochody nie są złe póki nie jest zbyt dużo samochodów sam w sobie nie są złe tylko wykorzystywanie przez ludzi jest nieodpowiedni, nawet jeżeli samochodów jest zbyt dużą to zaczyna rodzić problemy i podobnie jak kwestia miejsc parkingowych nie istnieje coś takiego jak problem miejsc parkingowych mu tego problemu nie udało się rozwiązać nigdzie na świecie ze względu na to, że popytu na miejscu parkingowe nie da się zaspokoić z powodu ograniczeń dość miejsca im więcej parkingów zbudujemy w tym więcej ludzi zdecyduje się na podróże samochodem, ale i te parkingi się wypełnią to jest dokładnie ta sama zasada przy poszerzaniu ulicy Tomasz Tosza bon miejski zarząd dróg mostów w Jaworznie jest państwa i moim gościem rozmawiamy o tym jak zacząć zmieniać miasta i czym te zmiany są powodowane jak one powinny wyglądać zapraszam do komentowania i zadawania pytań z holowaniem auta to krok razem z holowaniem auta to krótka sam profil skołowany na Facebooku można też zadzwonić Mateusz Luft czeka na państwa telefony 2 2 4 4 4 4 0 4 4 Mateusz przekażemy państwa głosy na antenę dzisiaj niestety państwo nie zaproszą telefonicznie z grup informacji przed nami po nim wrócimy do rozmów druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Tomasz Tosza z Miejskiego zarządu dróg mostów w Jaworznie rozmawiamy o tym, mieście, dlatego że z pewien sposób przez długi okres przez zmiany udało się spowodować, że w tym mieście nikt nie zginął w wypadkach drogowych ponad 1,5 roku, jeżeli dobrze ponad 1 , 5 na inwestycje się z 1 9 miesięcy bez wypadku śmiertelnego to nie znaczy, że tych wypadków nie było w ogóle bez skutku śmiertelnego w końcu w końcu niestety się zdarzył wypadek śmiertelny o tym, porozmawiamy na pewno jeszcze dzisiaj, ale ale, bo nie bardzo interesuje to, skąd to się wszystko wzięło i dlaczego zaczęliście te zmiany wprowadzać jak one jak one wyglądały i czy można to przełożyć na inne miasta, bo wiele osób twierdzi, że specyfika miast jest zgoła różna i że to co udało wam się w Jaworznie nie można tego przerzucić na inne miasta podobnej wielkości średnie miasto w Polsce a tym bardziej na te większe z oczywiście, że można takie zmiany osiągnąć poprawę bezpieczeństwa tylko boją się, że będzie w tej chwili to bardzo trudna ze względu na to, że większość miast praktycznie wszystkie z, wydając pieniądze przez ostatnie kilkanaście lat na przebudowę infrastruktury drogowej robiła to po prostu źle zbudowaliśmy mamy nową infrastrukturę, która nie jest szczególnie bezpieczna właściwie, żeby osiągnąć ten efekt radykalnej poprawy bezpieczeństwa trzeba byłoby to infrastruktura zbudować odnowa my byliśmy miastem, które miały miał gotową infrastrukturę drogową straszliwym stanie praktycznie budowaliśmy po drugie z Jaworzna od podstaw zaczynaliśmy od stanu, kiedy było bardzo źle, więc u nas ta poprawa jest bardzo widoczna uważam, że żadne z zarządców dróg nie powinien w tej chwili stawiać na infrastrukturę, która będzie promowała album umożliwia szybką jazdę musimy się pogodzić z tym, że tym co zabija jest szybkość myśmy się pogodzić z takimi faktami, że to, że są w tej chwili nowoczesne samochody, które szybko hamują w tonie oznacza, że dzięki temu jest bezpiecznie ze względu na to, że nie są w badaniach stwierdził, badając swoje wypadki, że połowa kierowców, które mają wypadki nawet nie dotknęła hamują wzrost tego wypadku to oznacza, że samochód tani pomagają także hamulce bardzo pomagają tylko, jeżeli służy ono dokładnie, a my jesteśmy niedostosowanie ewolucyjnie do tego, żeby prowadzić samochody i skończy się to w ten sposób, że to maszyny będą prowadzić, bo pojazdy, bo się do tego po prostu nie nadajemy w przykłady Jaworzna jest takim pozytywną wiadomością dla innych, że da się to jest właśnie przerażające, że my z często tłumaczymy się narodową specyfiką husarią polską, że kierowcy tacy w pozna kultura w re ni są tacy wystarczy, że Polski kierowca wjedzie na Słowacji jest zadaniem jest już Zach zaczyna zachowywać sugerowanie zaostrzymy też nie zawsze też nie zawsze, bo te badania, które chociażby bodajże w euro stać się czy w innych dokumentach pokazują, że sporo Polaków dostaje mandat za granicą teraz jak już zostały podpisane odpowiednie umowy, że również przychodzą z fotoradaru, więc to też, ale już na zdecydowanie grzeczniej niż w Polsce z dostosowujemy się po prostu do lokalności powie to właśnie przez infrastrukturę, bo tam są autostrady ja wiem, że jak wjadę do n p . w Austrii ich dobrze między miastami jestem w stanie przejechać dość szybki gol i szybciej niż n p. w Polsce, bo tych autostrad tam brakuje, ale dosyć też nie do końca mają taką ministra infrastruktury wszędzie wolał ochrany jak ta wiedzie przez Mikulasza w na południe na sesję przejeżdża przez austriackie miasteczka tam nie zauważyła szarżujący polskich kierowców to prawda, bo układ tych miasteczek jest właśnie taki, że nie pozwala nam natomiast i to moje pytanie, które mógł olej, na które on trochę pan o tym, mówił, że ta infrastruktura powinna być taka wybaczają za błędy ona powinna w razie czego jakiego się złego zachowania uczestnika ruchu drogowego sprawia, że te skutki będą minimalne, a czy nie powinno być trochę inaczej żona powinna pomagać nie popełniać błędu, czyli być taka, żeby eliminować złe zachowanie na drodze no właśnie taka jest infrastruktura bezpieczna ona zmusza kierowców do określonych zachowań w wyobraźmy sobie sytuację taką ziemian mamy miasto idealne, który jest takim kwadracie 2 na 2 km 4 km ² 9 w podróż może odbyć się z innym środkiem niż samochód w mamy sieć dróg wokół tego w wszystkie drogi wewnątrz tego kwartału to jest kwestia urbanistyczna już mogą być spokojne ze względu na to, żeby przejechać ten 1 km kierowca jest w stanie pogodzić z tym, że jedzie do 30 km / h jest w stanie nawet pogodzić się z tym, że infrastruktura wyruszam wymusza na nim, żeby to 30 km / h jechał w nie musi być jezdnia szerokości 8 m nie musi mieć 7 m szerokości może mieć 5 m tam, gdzie nie ma ni zioła autobusy i 6 m tam, gdzie z autobusy jeżdżą też zupełnie czy wystarczające, a sam psychologiczne odbiorca kij w węższej nieco drogi jest taki, że kierowca nie czujesz się, jakby stał w miejscu jadąc z taką taką drogą za mało używany psychologii do projektowania i drugi to projektowanie miast, kiedy człowiek dobrze się czuje w infrastrukturze, ale nie ma powodu, żeby szarżować są oczywiście wariaci Lichnowy nie jesteśmy w stanie wyeliminować poprzez policja drogowa w, żeby tych ludzi drastycznie karać i sprowadzać do właściwego poziomu jeśli chodzi o poziom przestrzegania przepisów ruchu drogowego w natomiast infrastruktura jest w stanie sprawić, by sprawić, że kierowca czuje się komfortowo, poruszając w danym miejscu i ten komfort, a czasem lekkie poczucie zagrożenia, bo to też jest element, na które z ludzi, którzy decydują o tym czy jakąś drogę robimy czy nie nie znający sprawę, że tutaj też działa psychologia kierowca jest tu czuje się lekko zagrożony to nie popełnia błędów mniej skoncentrowane dotąd pokazują statystyki najwięcej wypadków jest na prostych odcinkach przy dobrej pogodzie, gdzie można bezpiecznie oczywiście w cudzysłowie przejechać dany obszar dany odcinek drogi, a to niestety fizyka już nie wybacza gwałtowne hamowanie lub zatrzymanie się z dużych prędkości skutkuje dramatem czy od początku, kiedy zaczynaliście wprowadzać zmiany był konsensusu wśród wszystkich osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo mówi o urzędnikach miejskich, ale także o służbach jak właśnie policja czy musieliście przebrnąć sporą drogę, że debaty, żeby te zmiany zacząć wprowadzać tutaj nasze pochwy pochwalić moją komendę policji wydział ruchu drogowego ze względu na to, że oni są prawda z dystansem podchodzi do po nasze pomysły infrastrukturalnych, ale dzięki temu mieli wyniki wydział ruchu drogowego w Jaworznie za każdym razem pokazać no zaliczyliśmy kolejny spadek ilości zdarzeń drogowych on wynikał z tego, że przebudowaliśmy infrastruktura w ich w od samego początku nie wierzyli, że to ma sens, ale dopiero wtedy, kiedy zobaczyli na utrzymanie po wynikach, bo to tylko włącznie ze statystyk możemy dowiedzieć się, że pewne zdarzenie zaistniałe w kilka tygodni temu zaproszono mnie do 1 z miast, gdzie próbują wdrażać się z pomysłu, żeby zrobić wizję 0 w ja przedstawiłem statystyki, jakie mieliśmy w wypadku zaś także w stutysięcznym mieście, bo 3 0 wypadków 50 0 kolizji w podróż statkiem policjant z tego miasta powiedział w na nasze miasto jest niespełna dwukrotnie większe mieliśmy 2 80 wypadków i 4 00 6 kolizji przyznam się szczerze mnie aż zamurowało jest to miasto zawsze mi imponowało w tym, że nie potrafili sięgać po w duże pieniądze z dotacji unijnych na przebudowę infrastruktury drogowej okazało się, że zrobili to dramatycznie źle te pieniądze po prostu zostały Stare Miasto było proszę powiedzieć, jaką miasto na obozie los i Bielsko-Białą oni są w sytuacji, gdzie tam dziesiątki ludzi rocznie giną na drogach w IT jest efekt wprowadzenia takiej bezrefleksyjnie polityki jeśli chodzi o rozbudowę infrastruktury drogowej w, że to już się problem, że brak przepustowości po prostu powiększony o przepustowości czy poszerzamy jezdnię i paserów no tak no niestety nogi w transport publiczny w Bielsku nie jest najlepszej jakości jest ludzie nie mają alternatywy oni muszą się poruszać samochodami to jest przykład źle robionej urbanistyki przyznam szczerze osobiście mam wielki problem co im doradzić, bo musieliby w tej chwili przebudować świeżo wybudowane drogi, żeby było bezpiecznym i znów muszą mieć pieniądze na znów muszą mieć na to pieniądze, ale zrozumieli już to przynajmniej, że źle zrobili w rozumieniu to proces dochodzenia rozum rozumienie to proces ja myślę, że ten proces zajdzie w wielu miejscach w Polsce ze względu na to, że naprawdę nie można pogodzić się z tym, że nasi bliscy giną na drogach za każdym razem ginie ktoś, kto był czyimś synem z ojcem córką są przerażające informacje o zwycięstwo infrastruktura byłaby w stanie tych ludzi uratować to genezy już tego znamy chcieliście zmienić perspektywę patrzenia na transport i głównym założeniem było to, żeby ludzie byli szczęśliwi w mieście, a ta wypadkowość była wypadkiem tego działania i słusznym bardzo to co dokładnie się zmieniło w sensie po kolei zrzuca liście ruch samochodowy po za obszary zabudowane to jedno zrobiliście dość dobrą obwodnica miasta tuż obok jest tak naprawdę jest kilka ze względu na to, że chcieliśmy doprowadzić do sytuacji, bo po przejechaniu tego kilometra 1,5 kierowca trafił już na nową infrastrukturę, które zaprojektowano bezpiecznie, na której można nawet szybciej pojechać, żeby nie czuł tego dyskomfortu żołnierza czy 70 km 90 km 100 km / h w zależności od klasy drobni, żeby nie czuł dyskomfortu, że ma do przejechania 7 8 km c i cały czas musi jechać 40 km / h to był taki warunek wstępny dzięki temu jak zyskaliśmy akceptację ze strony kierowców Wach zbudowaliście w na obwodnicy jak się pani teraz w Jaworze nie jest, a zatem poszedł krok kolejny skoro już macie taką dobrą infrastrukturę w tym w tym momencie zawęzi męska ma realizujemy uspokoi ruch na tych drogach, które są drogami dojazdowymi, gdzie nie trzeba pędzić, żeby nadgonić czas w jakim procencie zmieniliście kategorie poszczególnych dróg w mieście lepszy byłby w niemal 400 km dróg w Jaworznie przebudowaliśmy zbudowaliśmy 1 3 okazuje się, że część dróg nie trzeba przebudowywać, bo są już osiedlowe uliczki, na których i tak nie ma intensywnego szybkiego ruchu natomiast przeprowadzą przekroczyliśmy pewien punkt krytyczny, gdy kierowca w tej infrastrukturze miejskiej już dobrze się czuje co prawda do wypadków śmiertelnych, do których doszło do szkół niestety w miejscach, w których infrastruktura nie była przebudowano po prostu nie zdążyliśmy w ten pierwszy przypadek, gdzie doszło do potrącenia pieszej wieczorem starsza osoba w samochód z innego miasta, którym na prostym odcinku, na którym mógł się rozpędzić po my byliśmy akurat w trakcie projektowania przebudowy tej drogi na ten wypadek tylko spowodował, że pojawiła się nawet presja polityczna, żeby z tempa przebudowy przeprowadzi jak najszybciej i skąd podpisuję w tej chwili umowę z wykonawcą ta droga będzie przebudowana i do takiego typu wypadku już na tej ulicy nie będzie szans, żeby doszło ze względu na to w, że to miejsce, w którym ta pani przechodziła nie będzie miała do pierwszej nie będzie miał do pokonania 11 m, ale będzie miał do pokonania metrów 6 w przejściu dla pieszych będzie bliżej smażony rozumiem będzie wyniesione z par wyniesiono będą skrzyżowania cały cała ulica zostanie ze standaryzowane będzie zawężona do 6 m, ponieważ tam jeżdżą autobusy oraz likwidujemy zatoki autobusowe ze względu NATO, że to również uspokaja ruch to jest w tej chwili negatywnie przyjmowane przez kierowców, że zatoki się leczy z oni często mówią, że tracą bardzo dużo czasu na przystankach, ale postój wymiana na takim przystanku pasażerów komunikacji publicznej trwa Góra 1 0 sekund tyle naprawdę można poświęcić swojego życia, żeby na ulicy było bardzo liczą wiedzą poco nawet mam poświęcać te 1 0 sekund skoro dzięki Zatoką tzw . z nie poświęcam tych 10 sekund jest taka prawidłowość, na którą natrafiono na Zachodzie, że średnia prędkość podróży samochodu na indywidualnego jest wprost zależna od utraty prędkości, którą osiąga w komunikacji publicznej im szybciej jeżdżą autobusy szybciej jeżdżą samochody w, a to się wydaje dość paradoksalne, ale tak po prostu jest, jeżeli wspiera się transport publiczny z tego transportu publicznego korzysta wielu ludzi to na ulicy jest więcej niż dla samochodów i zmniejszy zatłoczenie ulic są mniejsze korki jest więcej miejsc, w których można zaparkować w my w tej chwili we wtorek przeprowadzane z naszym transportem publicznym taki eksperyment wprowadziliśmy miesiąc temu bilet roczny za 1 80 zł wiem, że już w tej chwili mamy 10 % klientów komunikacji publicznej więcej, ale to jest spowodowane tym, że faktycznie ludzie się przesiadają z innych środków chociażby z samochodu do komunikacji zbiorowej czy jednak te osoby, które do tej pory jeździły komunikacją, ale mogą nie płacić bilet było z przez obniżenie cen biletów jednak zdecydował się właśnie mamy to precyzyjnie policzone ze względu na ożywienie sprzedawaliśmy wcześniej biletów okresowych ile biletów jednorazowych ci ludzie są po prostu nowi klienci to są ludzie, którzy mają samochody, ale dla, których ta oferta stała się na tyle atrakcyjna, bo to jest abonament tak naprawdę to nie jest bilet okresowy za ponad my utrzymaliśmy istniejące ceny biletów jednorazowych właśnie z powodu psychologii, którzy są dobre, że człowiek, który kupuje w bilet został 80 zł dwukrotnie dziennie przejeżdża autobusem to czy jak też złoty stracił 3, więc podróż będzie się odbywało komunikacją publiczną w tym lepsze tym wygodniejszy, tym bardziej sympatyczna do życia jest miasto to też jest paradoks nie jesteśmy istotami społecznymi, jeżeli nie będziemy traktować miast jako pewnego rodzaju mechanizmy społeczne to będziemy mieć miasto nie przyjemne do życia, a ten poziom jakości życia mieszkańców Jaworzna jest dla nas absolutnym priorytetem to prawo komornik akcji komentarz, który pojawia się na profilu zrównoważona mobilność w Jaworznie właśnie mówiące o tym, że 1 80 zł bilet roczny został na wprowadzone, jakby skomentowanie tego są to sposób tym, że skupianie się na komunikacji miejskiej tylko pod względem ceny za bilet jest błędem, a powinno chodzić jednak o komfort samego przemieszczanie się oraz szybkość przemieszczania się komunikacji dlatego właśnie dzięki rejon zatoki dlatego nasza komunikacja miejska jest coraz sprawniejsza to, że kupiliśmy autobusy elektryczne i mamy elektromobilności wiemy mamy w tej chwili najwięcej w Polsce, bo 3 8 % połowa kursów odbywa się w tej chwili autobusami elektrycznymi jesteśmy w trakcie kupowania w kolejnym 20 sztuk będzie mieć w tym momencie 80 % taboru elektrycznego w tym właśnie również podnoszenie jakości podróżowania są najbardziej z drewna pojazd w mieście nad tą odchodzi no weź też wrogości to przestanę się o to chodzi pasażerowie komunikacji publicznej w tym ja zdecydowanie wolę jeździć autobusem elektrycznym, który jest Cichy, który jest szybki, który daje mi większy komfort życia niż n p . gdybym miał pokonać wydaną przez przestrzeń w swoim własnym samochodem martwić się, gdzie zaparkuje klimatyzowane oczywiście z docenta nie jest takie pewne jest dostępne są autobusy, które w większości przypadków są mają większe wygody i lepszy standard niż przeciętny samochód, który jeździ w po polskich drogach, a czy rok rozbudową infrastruktury czy też zmianą tych z przyzwyczajeń komunikacyjnych przesiadanie się na komunikację zbiorową też wpływamy na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale rzeczywiście, a czym mniej samochodów jest na drogach cynizmie okazji do tego, żeby dochodziło do zdarzeń czy mniej samochodów tym niższy poziom stresu kierowcy bardzo restrykcyjnie powiedzą zakaźny jeździ samochodami z proszę zwrócić uwagę na polityki miejskiej, które toczą się w Europie zachodniej Oslo Helskim, czyli to są miasta, które już zapowiedział, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat doprowadzimy do tego, iż pojazdy indywidualne do centrum miasta nie będą wjeżdżać to jest bardzo radykalny w pomysł na razie nie zamierzamy go wprowadzać rzeczywiście natomiast to jest zły czas dla kierowców dla samochodów samochody odpowiadają za złe powietrze w miastach odpowiadają za niski poziom bezpieczeństwa za niską jakość życia osobistego to tylko skutek uboczny z tego wszystkiego Tomasz Tosza miejski zarząd dróg i mostów w Jaworznie skrót informacji po nim wracam zachęcam państwa dokumentowania tych trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Tomasz Tosza z Miejskiego zarządu dróg mostów w Jaworznie rozmawiamy o tym jak Jaworzno poradziło sobie z bezpieczeństwa na drogach 8 15 lat to trwało trwa dalej, bo tak się te zmiany przez cały czas jest to zarząd można powstrzymać, bo jeszcze parafiny również obrzezanie ta wieś jest sporo do zrobienia, ale już zaczęto Lisą skutki pokazuje przez 1 9 miesięcy nie było wypadku śmiertelnego na na drogach w Jaworznie te 2 po pierwsze, powiedzieć no drugim jeszcze powiem, ale słuchacze dopytują o te konkretne zmiany opowiedzieliśmy o zrobienie dobrych obwodnic kilku miejskich, gdzie przez odcinek kilometra 2 kierowca wie, że zaraz trafi na domu zło obwodnica będzie mógł pojechać szybciej no nie rozwijanie transportu publicznego, który też wpływa na poprawę bezpieczeństwa drogowego i komfort przemieszczania się coraz dalej zapasowe bardzo poprawiają bezpieczeństwo dwu pasowe są niebezpieczne powinny być zakazane w atomie zaminowane to tzw. dno turbiny, ale co innego my się szczerze, że to tu Robina to jest tak naprawdę 1,5 pasa tak dobra i musi być fizycznie wydzielone możliwość po prostu przejeżdżania przez niektóre są wymalowane w szykany na jezdniach uspokojona, że szukamy na jezdniach, że miejscowy jest odcinek zawężony do 1 pasa jak samochody się muszą wyminąć to 1 to musisz zatrzymać, bo wie pan mówi co czeka nas od razu pojawia się ten element progów zwalniających, które psują nasze samochody stoją od Tatr pojawiają takie głosy no nie ma nic nas również jest zbyt szybko się jeży to rzeczywiście można sobie oglądam takie progi, które w innych są takie progi inne są można z nią radzimy też wyróżnić się cały czas uczymy wprowadzają takie rozwiązanie, które z jednocześnie uzyskujemy efekt spowolnienia samochodów, a nie ma ryzyka uszkodzenia auta na na takim progu bardzo często trafialiśmy do absurdów drogowych TVN-u wzywali ludzie na pewno rozwiązanie, które stosowaliśmy n p. skrzyżowanie kielich owe z, gdzie jest właśnie tak powiązaniem skrzyżowania z szykanami, gdzie na skrzyżowaniu jezdnia zawężona do 1 pasa wskazywano jako o absurdach to jest bardzo brakować będzie to skrzyżowanie w Koszęcinie korkuje my wiemy dokładnie jakoś mamy cyfrowy model miasta z cyfrowym ruchem wprowadzonym wiemy dokładnie, jakie natężenie na każdym odcinku drogi do każdej drogi stosujemy te rozwiązania, które można tam zastosować to jest kwestia taka najpierw trzeba mieć wiedzę w jaki sposób odbywa się ruch w mieście dopiero wtedy można stosować właściwe rozwiązania do aż do każdego odcinka drogi praktycznie nie, ale też nie możemy sobie pozwolić na to, żeby sobie zadławił się pewnymi rozwiązaniami fragmenty miasta wszystko można na poziomie badawczym na poziomie naukowym przeliczania sprawdzić inżynierowie transportu, którzy są rzeczywiście świetnie wykształceni ludzie i u nich jesteśmy w stanie uzyskać pomoc lepiej, żeby się po prostu politycy nie wtrącali do projektowania dróg ze względu na to, że posiadanie prawa jest naprawdę nie daje kwalifikację do rozważenia zostają z polityką tylko mój prezydent powiedział, że to nie jest jego kompetencja panowie mają za to płacą, żeby zrobić studium komunikacyjne zaproponuje zaprojektować na miasto w taki sposób zróbcie to najlepiej jak potraficie, a później tylko włącznie ten plan został wdrożony w konsekwencji nie to jest to punktu nasz studium komunikacyjne nie wylądował na półce zostało zrealizowane czy sygnalizacja świetlna i jest bardziej rodzajem kierowania ruchem na skrzyżowaniu czy tez zabezpieczeniem z interesów różnych użytkowników dróg w postać właśnie bezpieczeństwa bądź niebezpieczeństwa na drodze nowo Rasmussen coby było, gdyby na niektóre skrzyżowania mimo sygnalizacji mogłoby się właśnie te szykany, o których pan trudno to wszystko zależy od natężenia ruchu na danym odcinku my musimy sygnalizację świetlną tak naprawdę służy nam drogę krajową przeprowadzoną w boczki miasta, ale jednak tam to jest 1 odcinek, gdzie z jest dużo sygnalizacji świetlnych kierowcy czasem narzekają, że trafiają na czerwoną farbą, ale są tacy, którzy trafiają na zieloną falę to wynika z tego, że mamy akomodacji na sygnalizację świetlną, która reguluje pracę sygnalizacji w zależności od natężeniu ruchu na zlocie to droga niby jest krajową, ale my zrobiliśmy dla mieszkańców Jaworzna w tej sygnalizacji nie było nie mogę się na nią łączyć nie mogę z niej korzystać z innym problemem jest to dostajemy często, bo materiały nagranie pokazujące, że kierowcy ignorują sygnały na sygnalizacji świetlnej z ITS po prostu przerażające no tak no da się, że zasada 1 element nie sprawi, że będzie Super bezpiecznie tak dalej, więc można projektować i wiele różnych rozwiązań z wprowadzać, ale pytam o to, ponieważ często się pojawia, a on tylko kwestia, że na przejściach dla pieszych ktoś zginął, bo akurat została wyłączona sygnalizacja świetlna n p. na jej dnie było to kierowanie ruchem zarządca drogi nie zadbał policja nie pojechała tam nie kierował tym ruchem nie zadbał o bezpieczeństwo różnych użytkowników dróg z drugiej strony się, mówi że sygnalizacja świetlna nic do tego nie miałam, bo to przecież uczestnicy ruchu drogowego jak sygnalizacja świetlna nie działano to działają przepisy ogólne prawo o ruchu drogowym jestem zwolennikiem tezy, że po stronie zarządcy drogi jest odpowiedzialny za każde zdarzenie drogowe po każdym wypadku musi być bardzo bardzo gruntowna analiza przeprowadzona czy można było tego zdarzenia uniknąć, zmieniając infrastruktury jest to podejście, które wymyślili Szwedzi, wprowadzając się z siebie Dijon 0 w imię bardzo w Jaworznie pilnujemy tego, żeby każde zdarzenie drogowe było przeanalizowane czy można było uniknąć w dlatego w wielu przypadkach to nie jest ulga po naszej stronie, że n p. stwierdzimy, że nie tego zdarzenia nie dało się uniknąć za każdym razem z rozwiązań, gdzie jesteśmy w stanie zminimalizować ryzyko ich 3 mniejsze jest ryzyko to tym mniej do takich zdarzeń dochodzi do nich unikniemy tego, że ludzie będą łamać przepisy póki mi mandat z kosztuje 500 zł brutto 18 lat to trudno oczekiwać, żeby kierowca czuł się zagrożone tym, że pojedzie niezgodnie z przepisami po spotka go dotkliwa kara, bo te 500 zł w TOK FM to jest niedużo pieniędzy jednak, gdybyśmy mieli takie mandaty, jakie są na Słowacji czy w krajach nordyckich naprawdę poprawiłoby to radykalnie poziom bezpieczeństwa i tutaj, jeżeli mogę zaapelować do polityków Szanowni państwo potrzebują 2 rzeczy radykalnego podniesienia wysokości mandatów, ale radykalnego kilkukrotnego oraz prowadzenia ochrony pieszych na przejściach dla pieszych no przecież niektórzy twierdzą, że już teraz jest to ustępowanie pierwszeństwa pieszym powinno następować na każdych, ale też nierozłącznie z in w po to jest tylko interpretacja przy prawa w kierowcy nie szanują pieszych nie widzą ich traktuje jako intruzów na jezdni, a drogi są publiczne z niej jak sama zmiana przepisów wpłynie NATO w przykłady z Europy w pokazują, że następuje skokowy wzrost poziomu oskarżeń znaliśmy od Francji Słowacji w 20 0 7 roku przecież, kiedy zaczęli oni płacić temat daty z euro, gdzie taktycznym było przeliczenie Korony na euro w dni tam nastąpi skokowa poprawa bezpieczeństwa i słowackimi znajdziemy na tej liście krajów, gdzie jest najniższy poziom bezpieczeństwa i mają wysokie mandaty w mojej w ten sposób kierowcy zostali wychowani w z 1 strony mówi pan, że jest potrzeba zmian, jeżeli chodzi o wysokość mandatów oraz wprowadzenia zmian są w trawie chociażby, jeżeli chodzi o pierwszeństwo pieszych przed wejściem na przejście dla pieszych z drugiej strony pokazuje pan swoimi działaniami działaniami urzędników w Jaworznie, że uda się to zrobić poprawić bezpieczeństwo na drogach bez tych potrzeb zmian, ale w ciągu ostatnich 5 lat na jaworznickich drogach zginęło 8 osób i to było bez wyjątku osoby chronione, czyli piesi lub rowerzyści tu nie jesteśmy w stanie w tym momencie już infrastrukturą jako szczególnie zadziałać tu potrzebna jest ochrona na poziomie przepisów to nam się po prostu możliwości skończyły jest dobrze oznakowane dobrze oświetlone przejście dla pieszych i mimo tego dochodzi do potrącenia no może jest tak, że 1 ze stron jednak oczywiście 1 ze stron niezależnie czy to kierujący pojazdem, czyli czy pierwszy nie dochował tzw. szczególnej ostrożności na tych w tych miejscach, gdzie przecinają się kierunki interesy różnych użytkowników dróg, a kierowcy ignorują przepisy na kieszeniach piesi też, że tylko, że jeżeli do zdarzenia dochodzi na przejściu dla pieszych przejście dla pieszych powinno być święte, ale to część jezdni jest miejsce, gdzie jeżdżą samochody takie przepisy ach, proszę mi wybaczyć, ale tak jest w nogi dlatego potrzeba jest zmiana przepisów, żeby to jednoznacznie zostało określone, że to jest święto miejsce potrącenie na przejściu dla pieszych powinno być zagrożone tak wysoką karą, żeby kierowcy włączyli myślenie i zaczęli rozglądać się w okolicach przejścia dla pieszych wielokrotnie zwracałem uwagę na zachowanie kierowców, gdy w i pojawia się na znak przejście dla pieszych przy w przepisach jest jednoznacznie napisano w jak już aż do przejścia dla pieszych masz zwolnić lub rozporządzania nią pewnie LG to dodatkowe badania gruba na liście to jest i zauważyłam ten trudny nie badaliśmy tego ale gdy ten, kto to jest codzienna obserwacja, kiedy w pobliżu przejścia dla pieszych jest pierwszy kierowcy z przejść z przeszłością żądają oni zrobić coś do kład nie odwrotnego, ale te osoby, które nie są przeciwnikami wprowadzenia tych zmian w przepisach, jeżeli chodzi o pierwszeństwo pieszych, malując na rękach mały ZUS Okaj, ale co od czego innego zmierzam mówią, że my w ten sposób sprawimy, że piesi przestaną już kompletnie uważać przed wejściem na przejście dla pieszych, a to będzie skutkować większą liczbą potrąceń pieszych i pewnie większą liczbą śmiertelność jak uważają niektórzy tylko, że to działa zupełnie odwrotnie to dziś dzień narodzin syna oboje prowadzili nas na swoją tezę nie mają absolutnie żadnego poparcia zmieniono we Francji nastąpił radykalny spadek ilości zdarzeń na przejściach dla pieszych wprowadzono to finał Miss nastąpił radykalny radykalny spadek ilości wypadków na przejście dla pieszych to po prostu jest działanie na zdrowy chłopski rozum, a to w przypadku chowu i ruchu drogowego naprawdę działa ruch drogowy kieruje się paradoksami wiele paradoksów jest noc z ruchu drogowym to prawda jeszcze 1 z bis część naszej rozmowy poświęcona zdrowe, ale również zmiana jest taka że, wprowadzając kolejne udogodnienia czy też nie właśnie szykany dla kierowców i zmieniając perspektywę komunikacyjne czy ruch rowerowy wzrósł w Jaworznie przez te kilka lat w badaniach mamy od 2 , 4 % do 4 % ruchu rowerowego w rower go rowerowego w zależności od pory roku roku, a tym razem w tej chwili jesteśmy w trakcie kończenia takiego potężnego projektu pierwszego w Polsce zbudowania autostrad rowerowej, która połączy największe osiedla w mieście z centrum to będzie dwujezdniowa dwupasmowa droga z tunelami kładkami także nie będzie w ogóle kontaktu z ruchem pojazdów i chodnikiem obok oświetlona bezpieczna w pięknie zagospodarowana będzie forma parku linearnego w i spodziewamy się, że to się zdarzyć tak jak w każdym miejscu na świecie, gdzie stworzono infrastrukturę dobrą dla rowerzystów jak z infrastrukturą pojawia się ruch rowerowy, a czy do niej skutkuje pogorszeniem stanu bezpieczeństwa na drogach wśród pierwszych, bo wiemy, że chociażby z przykładów w wielu miastach, że im większy ruch rowerowy w tym większe poczucie niebezpieczeństwa pieszych na chodnik nagle rozległ się w infrastrukturę zrobiliśmy wydzieloną piesi mają swoją własną infrastrukturę rowerzyści mają swoją własną infrastrukturę akurat im więcej ludzi będzie korzystało w podróży z rowerów to też jest doświadczenie ze świata między rowerów na ulicach tym większy poziom bezpieczeństwa to paradoks im mniej rowerzystów jeździ, tym bardziej oni są narażeni na to, że zostaną potrąceni przejechanie z to zdanie stanie się krzywda to zostało nam jeszcze kilka minut przeczytam panu maila z 1 z wielu, które dostają, a propos ruchu rowerowego i tego co się dzieje w polskich miastach to my od pani Andy nieczęsto wyrażam swoją opinię tym razem jednak postanowiłam podzielić się z panem swoją niewysoką refleksją, kiedy nastała Areny, kiedy nastał renesans poruszanie się rowerami byłam zachwycona niestety teraz jestem bliska postulowania wszelkich zakazów mieszkam w centrum Warszawy dlatego nie mam samochodu przez wiele lat miałam auto, więc jest mi znany także punkt widzenia kierowca nie tylko pieszego, poruszając się po moim mieście chwilami czuje się jak intruz zwierzyną łowną i t p. tylko, dlatego że jedyne miejsce, gdzie byłam w miarę bezpieczna zostało nieodebrane przez rowerzystów nie tylko kierowcy nie przepuszczają mnie na pasach nieszczęsna Zielona strzałka stawiają samochody także nie mogę się przedostać się i t p. dołączyli teraz rowerzyści pędzący jak szaleni po chodniku, wykonując dziwne manewry slalomy na chodnikach pełno ludzi przejeżdżający szybko przez przejścia dla pieszych pełne ludzi rozumiem rowerzysta, który przejedzie przez pasy jak są już jakieś 1 3 2 osoby wiem, że z moich audycjach skołowany często porusza pan temat kultury na drogach, ale obawiam się za to, że nie zmienią sytuacji potrzebne są kary i to egzekwowane też dla rowerzystów, a my Polacy jesteśmy zawsze rozdarci między takimi 2 postawami w, że wszystko wolno jesteśmy wolnymi ludźmi drugiej, że wreszcie trzeba zrobić porządek i moim zdaniem wreszcie trzeba zrobić porządek karać mandatowe, acz te zachowania są godne potępienia rowerzystów również trzeba wychować tak jak wychować 3 kierowców, a macie jakiś na koniec programy edukacyjne uczestników ruchu drogowego Jaworznia i socjalne powiem tak my doku edukujemy wraz z infrastrukturą IT w zupełności wystarczające, chociaż również prowadzone są to działa na Facebooku kiedyś nauczyliśmy kierowców w jaki sposób się parkuje w na drodze z pasami dla rowerów wystarczyła 1 fotografia samochód zapakowany do robisz to dobrze robisz to źle okazało się, że to odze w był niesamowity tam oni już niema samochodów, które parkują nieprawidłowo w sposób brutalny człowiek czuje się, jakby był w Holandii, bo kierowcy zachowują się w cywilizowany sposób parkują normalnie na jezdni, zostawiając pasy na rower, które są przy krawędzi jezdni w zupełności przyjazne Tomasz Tosza miejski zarząd dróg mostów w Jaworznie bardzo dziękuję za tę rozmowę słuchacze też, dziękując rezerwy państwa, bo jak 1 z naszych słuchaczy napisało przywrócił pan wiarę z myślących urzędników miejskich z informacji Radia TOK FM przed nami o nim pani dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzę jest zaproszona 12 2 0 Krzysztof Woźniak kłaniam Nisko do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!