REKLAMA

Jaka technologia pojazdów wytworzyła się podczas drugiej wojny światowej?

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-07-14 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani studiu Tomasz Rybicki narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Tomaszu wizowych państwu tak jak obiecaliśmy w tym odcinku opowiemy o tym co nam pozostało po myśli, która urodziła się podczas drugiej wojny światowej i dzięki niej weszła do takiego cywilnego użycia i myślę, że dobrze jak zaczniemy jednak od tego co działo się w Niemczech, czyli teren ten kraj, który przegrał wojnę długą wojnę Rozwiń » światową się podzielił jak dobrze wiemy jak wykorzystano pomyśl właśnie technologiczną wykształconą podczas drugiej wojny światowej już w cywilnym życiu jest przecież za bardzo dla nas, że Niemcy zostały podzielone pomiędzy dwu głównych okupantów, czyli związek radziecki Ameryka stany Zjednoczone i oba oba te kraje intensywnie delegowały kraj gospodarczo, ale również względy myśli technicznej do takich najbardziej sztandarowym przykładem było chyba to co się działo z UE latającymi bomba wyjechało 1 i rakietami FOT 2 i z poszukiwaniami Wernera von Braun da i wyścigi, kto pierwszy przejmie udało się Amerykanom Rosjanie przejęli za to kilkunastu i jego współpracowników i to było chyba największy pościg za tym co co właśnie druga wojna, by nie było to wprawdzie wykorzystanie cywilne jak one, ale to właśnie było takie znamienne tak się zastanawiam, że przecież tak dużo rzeczy, które zostało wynalezione w to co z tego pana zdaniem było najbardziej wartościowe, które co można było od razu przenieść właśnie trochę już do tej cywilnej technologii lub paradoksalnie jest taki 1 pojazd, który może być dobrym przykładem tego jak korzystać z wynalazku drugiej wojny światowej mały nietypowe motocykle NKW Artest 2 5 w prosty dobry konstrukcyjnie nagle okazało się, że był to pojazd którego, którą w dom w bazie, którego powstało w całym świecie masa motocykli i się specjalnie nie martwiło prawa autorskie, dlatego że przegrane Niemcy niespecjalnie mogły się upominać nieraz rzeczy i na bazie tej władz tego właśnie de KO Wa Rd 1 2 5 powstał Harley-Davidson BSA radzieckich kastą 2 5 Yamaha FZ w Polsce też powstała prawie wierna kopia, która nazwała się Sokół 1 2 5 z tego co pamiętam ogólnie powstało chyba ponad 2 0 motocykli będące w prostej linii pochodne od 2 KW przy moście tak wyróżnia, że prostotą i prostotą i trafnością konstrukcji był to pojazd niezmiernie prosty, ale też zarazem trwałe i ich z biedy i Europie to co to było 2 zlotemu poszukiwana od dna właśnie, bo te koszty konstruowania były dość ważne w krajach, które przecież w większości w Europie były dotknięte tą działaniami Woś wygrały, czyli wygrały jak mówił już wątków Francji czy jak gdyby kraje dat ryżowe właśnie wysiłkiem wojennym czy ktoś kogo liczyć po prostu zniszczone nalotami bombardowania USA, który z kraju z indeksu największych biorących udział w w działaniach od drugiej wojny światowej MON toczy się już Niemcy to wiemy, ale Rosja wielka Brytania Francja czy też stany Zjednoczone najbardziej wygrał technologicznie oczywiście oczywiście związek radziecki, dlatego że po pierwsze, zanim jeszcze Niemcy upadły dostał masę sprzętu ze Stanów zjednoczonych, a trzeba pamiętać, że przed wybuchem wojny dotąd było to był kraj, w którym CEP to była bardzo skomplikowana maszyna ta żadnego przemysłu nie było był przemysł produkujący samochody, ale był to przemysł produkuje samochody na licencji forda Ford po prostu w pewnym momencie, kiedy kończył się zbyt dla modele, a zastanawiał się co zrobić kosztowną linię produkcyjną i wpłata pomoże sprzedaję, bo Rosjanom było to chyba interesy wszech czasów w branży motoryzacyjnej i Oli da tym fordzie produkowali dużo tego, ale o własnej myśli technicznej nie było mowy nie mieli kadry te konstrukcje, które powstawały były bardzo bardzo niedoskonałe, chociaż oficjalnie twierdzili oczywiście inaczej, że to on jest w konstruowali to wszystko biotechnologia, gdyby sobie samemu od razu cały świat widział co to są za pojazdy i w momencie, kiedy mając dość duży potencjał produkcyjny, bo to było dostają nowe technologie, na które nie byliby Stali Stali w lesie taniej kupić gotową dla nich ogromny zastrzyk, bo wystarczyło w tym momencie fabryki przestawić na to co co dostali albo stworzyć pojazdy na bazie tego co jest to było pierwsze druga rzecz w momencie, kiedy już Niemcy ulegały pojazdy wpadały w ręce właśnie Rosja i to był kolejny zastrzyk technologiczny przy czym technologia, którą dostali od Stanów zjednoczonych była to prosta wojskowa technologia taka August typową cechą solidności tak niemiecka technika wojskowa była bardzo zaawansowana dużo wyżej od amerykańskiej i to było już za dużo dla Rosjan oni byli w stanie tego technologicznie ogarnąć, bo wyprodukowany pojazd jeszcze trzeba obsłużyć go wypróbować to było dla nich za dużo, więc oni przyjmowali to, aby realizowali, ale tak dla domów nowe realia pragmatycznie w życiu więcej dała im ta technika amerykańska, bo była typowana do i bardziej przystawała do tego celu w Gorki powstawało, czyli fordów od lat trzydziestych z ulgi jednak nie wiem ile w tej prawda tak na zdrowy rozum mi trochę co znając historię to wydaje mi się, że jednak Rosjanie dalej tą technologie kopiowali, ale na potrzeby jednak wojskowe, a nie właśnie cywilna może się mylę nie jest to było ponad pół na uroczystości priorytet zawsze u nich miało wojsko i jak gdyby to konstrukcje wojskowe szły 3 4 kroki przed tym co było na rynek cywilny został nie obowiązywała tak jak żadna ekonomia żegnała komercja to wiadomo, że samochody były rozdawane tylko osobą zasłużoną, jeżeli ktoś chciał kupić to czekało się za to latamy więcej, gdyby rynek jako taki nie funkcjonował wiadomo było, że wojsko armia ma priorytet, więc oni wykorzystywali to itu wiadomo, że technika wojskowa miała zawsze zielone światło większe finanse i bardziej czerpała i tutaj w tej technice wojskowej więcej brak właśnie z tej bardziej zaawansowanych konstrukcji niemieckich na rynek cywilny raczej lądowały te proste tutaj liczyło się, żeby coś było proste trwałe i co jeździło i to i tak było ich warto też jak już jesteśmy przy związku Radzieckim powiedzieć o tym, że go związek radziecki kilka tych fabryk w premierze w całości z Niemiec wywiózł, dlatego że mamy fabrykę produkującą motocykle MZ co w Radzieckim wydaniu nazywało się i 3 5 0 Apollo później i 4 9 4 są już dość licznie importowany do Polski fabryk produkujących małe motocykle z VAT RR 9 8 w wydaniu Radzieckim były to niemalże kopią 1 do 1 właśnie tego co robi Niemcy przed wojną w czasie wojny Goi w konstrukcjach z lat pięćdziesiątych widać, że to, że dużo dużo było z umowy nawet zwisa 1 10, który był kopią Packarda z baby Zdzisław to 1 z samochodu po ich pojazdach, pardon ekskluzywne trudno kopią się roleta jest to Rosjanie zyskali Amerykanie na pewno uzyskali dużo bogatych i tej niemieckiej w Ameryce porozmawiamy, bo strasznie szybko czas leci przyznam się szczerze i tak rozmawiamy rozmawiamy chyba w 1 odcinek tego nie zrobimy zastanawia mnie jeszcze 1 rzecz związana ze związkiem Radzieckim czy oni mają z tą wielką technologie zagarnięte czy też daną przez stany Zjednoczone, a zagarnięte mu przez działania wojenne w głównie od niemieckiej armii to oni ją jakoś udoskonalać i bardzo szybko czy jednak tak jak to w Rosji w przeddzień sią wojną przed drugą wojną światową oraz w czasie to troszeczkę wolniejsze niż do myślenia, że wydawać, by dał się mogło, że jeżeli dostaliśmy coś dobrego można, by to doskonali będzie dobrze oni być inaczej oni starali się raczej, o co walczyli upraszczać rzeczy, które były zaawansowane dlatego, że to mówimy o pomyśle mówi, bo technologie mówi, bo jakiś wynalazkach, ale musi mieć świadomość również, że ten wynalazek ten pojazd 3 3 tej chwili musi wyprodukować przemysł i przemysł nie był gotowy do produkcji tak zaawansowanych rzeczy, więc oni musieli dostosowywać produkty do możliwości produkcyjnych swojego przemysłu pomysł to jedno możliwości wytwórcze to druga rzecz, a udało im się w końcu jakoś skonstruować takie tam w poprzednim odcinku jak Budzik i niemiecki pojazd też taki terenowy to w końcu udało się skonstruować coś na wzór właśnie dziko amerykańskiego po drugiej wojnie światowej już oczywiście to po drugiej wojnie światowej do pięćdziesiątego trzeciego roku produkowano Gaza 6 7, który co mam takiego Belgię oraz 6 7 był pojazdem żywcem wyjęty z lat trzydziestych i dopiero w sobotę piszę tego drugiego roku ruszyła produkcja Gaza 6 9 samochodów, który zalało wszystkie armie układu Warszawskiego wydaje się, że pojazd był dość solidnie nie ma żadnych dowodów nowości nie był żaden sposób, by po prostu solidny dobry jeździły silnik to zunifikowany od lat, że powiedzieć, że Rosjanie stosowali jeszcze wówczas coś co dziś jest to, że w ogóle nie zdałem to znaczy unifikacji wchodząc do technikum mechanicznego w latach 8 5 diewięćdziesięciu też uświadomili, że unifikacja jest czymś dobrym, bo to pozwala zmniejszyć koszty dzisiaj marketingu, mówi że unifikacji jest czymś złym, bo odbiera pieniądze duże koncerny w latach czterdziestych Rosja 2 maksymalnej unifikacji wagi sprzed lat to w Davos przecież ściągnęli od 1 z największych konstruktorów z pojazdów w ogóle Henryk forda w dietach lodach i jak gdyby to dodawało żyłą wychodzili w walutach mamy 2 armie Gołda zachodzi drugą na Wschodzie Rosjanie musieli radość ze sprzętem do Amerykanów, że wojna była równowaga, jeżeli Amerykanie poczuliby, że ta równowaga zachwiała mieliby na pewno więcej śmiałości w różnych działaniach Rosjanin nie ustępowali może nie było to tak próbowała go może wyglądało to nieco inaczej, ale w maju doszła zgadza się, iż Rodziewicz był to samochód porównywalny do jeepa Willisa konstrukcji technologicznie może jakościowo trochę gorszy panie Tomaszu temu taką propozycję, bo tak naprawdę czas tego odcinka już dobiegł końca, żebyśmy spotkali się jeszcze przynajmniej na 2 i powiedzieli jakoś spróbować zamknąć w 1 to właśnie spuścizna technologii w stanach Zjednoczonych we Francji Wielkiej Brytanii, a 1 odcinek poświęcił na Polskę co nam się udało zrobić tam raczej dzięki towarzyszowi matce Rosji jest co konstruowali, iż po drugiej wojnie wojnie światowej na dzisiaj musimy kończyć bardzo dziękuje Tomasz Libich z marżą do widzenia narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak w takim razie do usłyszenia jeszcze za tydzień i 2 może Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA