REKLAMA

Polska szkoła wychowuje ludzi podatnych na populizm

Studio Plac
Data emisji:
2018-07-17 09:30
Audycja:
Czas trwania:
25:50 min.
Udostępnij:

O potrzebie reformy edukacji w Polsce Agata Diduszko-Zyglewska rozmawiała z Dorotą Łobodą z Fundacji "Rodzice mają głos"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa w studiu plac ja się nazwa ma Agata Diduszko Sablewska hamują gościną dzisiaj jest Dorota Łoboda warszawska aktywistka, która od jakiegoś czasu stoi na czele ruchu rodzice przeciwko reformie edukacji, który się sformalizowane właśnie i jest teraz fundacją, która się nazwa rodzice mają głos i tak dzień dobry w będziemy rosnąć o temacie, który wydaje się kluczowy, czyli o edukacji co się z nią dzieje co się stało i coś jeszcze wydarzy mówi, że to Rozwiń » kluczowy temat, dlatego że o którymkolwiek z polskich problemów obecnie rozmawiamy czy o tym, że Polacy są nieaktywni czy o tym, że właśnie nie rozumieją co się dzieje złego oczy, że są podatni na populizm to za każdym razem staje ktoś mówi no to jest problem polskiej edukacji, która sobie z tym nie poradziła ludzie nie wiedzą co myśleć nie rozumieją tego jak interpretować świat wokół nich i rzeczywiście ta edukacja wymaga reformy natomiast to co się teraz dzieje jak twierdzą rodzice przeci w reformie edukacji to nie jest wyraz zarezerwują, bo to coś teraz dzieje w Polskiej szkole wymaga głębokiej reformy, więc dlatego też już się nie nazywamy rodzice przeciwko reformie edukacji, bo po reforma przed nami reforma przed nami teatr mam głębokie przekonanie, że teraz naprawdę jest niezbędna w no właśnie Dorotą to ja bym chciała, żebyś teraz, gdy dla mnie i dla naszych słuchaczy i słuchaczy podsumowała co się wydarzyło przez ten rok, kiedy ta das forma weszła w życie wydarzyło się wiele złych rzeczy, których się spodziewaliśmy spodziewałyśmy i też wiele rzeczy jeszcze gorszych, których nie do końca można było się spodziewać, że te złe zmiany w szkole i dołów takich 2 głównych nurtach 1 to jest taki nurt związane z tym co się wydarzyło w podstawach programowych czy linię to co się właściwie nie wydarzyło, bo one są powieleniem tych podsta w programowych, z których nasze dzieci się uczyły do tej pory przy czym w dużo gorszej wersji dużo gorszym wydaniu, czyli jest jeszcze więcej wiedzy encyklopedycznej jeszcze więcej nauki na pamięć jeszcze mniej kontaktu z rzeczywistym światem jeszcze mniej kontaktu z tym z postępem, który się w świecie dokonuje rodzic może rodzić się takie innowacyjne metody nauczania n p . ta, choć nieinwazyjne metody nauczania również chodzi mi o to, o czym ty powiedziałaś, że to co teraz dzieje w Polsce i te wszystkie protesty można, by było właśnie sprowadzić do tego, że my wszyscy jako społeczeństwo jesteśmy dobrze wykształceni nieba nie ma u nas edukacji Obywatelskiej nikt nas w szkole nie uczy i nie uczył współdziałania żadnej aktywności Obywatelskiej żadnego życia w społeczeństwie nasza szkoła jest absolutnie nastawiona na rywalizację ani na współdziałanie nie ma w nich edukacji włączającej, gdybyśmy mieli edukacja włączająca o protesty osób z niepełnosprawnościami w sejmie nie byłoby konieczne, bo każdy i każda z nas wiedziałby, że to są tacy sami obywatele jak my i przysługują im takie same prawa, gdyby uczono nas truje podziale władzy i procedurach demokratycznych to nie zdarzyłoby się to co się dzieje nie wygralibyśmy partię, która wszelkie te procedury łamie a, gdybyśmy ją wybrali to bylibyśmy byliśmy świadomi, że to był zły wybór na dno prawdopodobnie gdyby rzeczywiście ludzie byli nauczeni, dlaczego tak ważny jest podział ten daje to pewnie nawet ci, którzy wybrali tę partię, bo z jakiegoś powodu podzielają jej poglądy na to jak trzeba rozwijać Polskę nie zgodziliby się akurat z tymi ruchami pod presją Jim, bo oni także neguje procedury demokratyczne, które sprawiły, że prawo i sprawiedliwość jest przy władzy, bo ta partia wygrała to uczciwe wybory, ale ludzie na nią zagłosowali nasze obywatelki wata, ale uwierzyli w obietnice prawa i sprawiedliwości i nie mam o to pretensji mogę mieć tylko do nas wszystkich że, że właśnie nie potrafiliśmy pokazać innej drogi natomiast, gdybyśmy mieli na edukację to ci, którzy zagłosowali nawet na prawo sprawiedliwość wiedzieliby, że to co w tej chwili robi ta partia jest złamali też, że znajdą mechanizm jak jak temu się przeciwstawiać się domy z naszej edukacji Obywatelskiej jedynym obywatelskim działaniem, które o, których słyszał uczennice uczniowie w szkole to jest udział w wyborach nie ma nic o partycypacji nie ma nic o protestach niema nic o jakichś ruchach społecznych o organizacjach pozarządowych o tym jak można działać innego nie było nigdy nie mówi, że to było idealnie wcześniej, ale teraz tego już nie ma wcale, więc to jest to on na złe co się sta stało z podstawami programowymi do tego wszystkiego są niewiarygodnie przeładowane co w szczególności dotknęło uczennice i uczniów klas siódmych, którzy poszli na pierwszy ogień reformy i borykają się po pierwsze, właśnie z przeładowanymi podstawami programowymi, które rozpoczynają się w ich przypadku od środka, bo biologia geografia zakłada, że dzieci uczyły się tych przedmiotów od klasy piątej one rozpoczynają od klasy siódmej wchodzą do płynącej rzeki nie znając pojęć nie mając bazę takich podstawowych wiadomości, których odniesie wymaga tej siódmej klasie do tego inne przedmioty są skumulowane z 3 lat w 2, więc to co było zawsze wadą polskich podstaw programowych, że są zbyt szczegółowe i zbyt przeładowane no to teraz jest podniesione do kwadratu, bo z 3 lat zostało ściśnięte w 2 i to jest, że 3 bardzo zła i bardzo też, że dziś mokra ziści się mokra śliski na tym cierpią oprócz tego złego się stało w tych podstawach programowych to również, że nastąpił i tak się spodziewaliśmy wielki chaos w szkołach do szkoły szczególnie dużych miastach są przeładowane dzieci chodzą na zmianę oczywiście to się nie stało od września 20 1 7 roku nauka zmianowa była wcześniej w polskich szkołach natomiast ona zdecydowanie teraz jest większym stopniu na większą skalę dzieci uczą się w stołówkach w szkole mojej córki do jedenastej do czasu, kiedy zaczyna być wydawane obiady, lecz odbywają się w stołówce lekcje odbywały się na korytarzach w bibliotekach każdy pomieszczenia zaadaptowane na salę lekcyjną cierpią też na tym też uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, bo w wielu szkołach zamieniono sale do integracji sensorycznej czy do terapii sale lekcyjne, bo po prostu gdzieś trzeba to siódma i ósme klasy już od września pomieścić, więc warunki są trudne, a nie ma tutaj i nadziei na to, że dość szybko poprawi oczywiście złoże z ministerstwa sygnały, że to, kiedy się się ułoży, że pracownie fizyczne chemiczne, których nie ma bardzo wielu szkołach kiedyś będą w no zna, a nie daj Boże mój rozum jest z siódmej klasie i 3 50  00 0 innych dzieci jest teraz w siódmej i ósmej klasie i nie ma co drugi raz siódmej klasie, jeżeli teraz uczą strasznych warunkach i wg ZUS podsta w programowych to oni dostaną drugiej szansy i to jest coś się co się stało bardzo złego o w Polskiej agencji w Polskiej szkole ucierpią na tym najbardziej te dzieci z dużych miast nie mają córka tylko te dzieci z małych ośrodków, którym po pierwsze, skrócono czas obowiązkowej edukacji z 9 do 8 lat jest haniebne absolutnie niespotykane nigdzie na świecie, bo jednak tendencję do tego, żeby ten czas obowiązkowej edukacji ogólnej wydłużać po drugie, zlikwidowano obowiązek przedszkolny dla dzieci pięcioletnich, a różnica edukacyjna najlepiej zrównuje się na tym najwcześniejszym etapie edukacyjnym, czyli wtedy, kiedy dzieci dopiero trafiają do przedszkola, gdzie ktoś po po raz pierwszy zdiagnozuje żona mają jakieś problemy po raz pierwszy daje im czasami kredka cieplej do ręki po raz pierwszy stwierdził, że dzieci wymagają opieki nie one stomatologa, że przemoc domowa Zielona Majorki dysfunkcje, które wcześniej zdiagnozowane mają szansę jednak na jakiś jakąś sensowną diagnostyka i leczenie czy terapię jakoś przeprowadzoną z powodzeniem tak to też tutaj o przerwę na chwilę rzeczywiście te badania w różnych krajach wykazują, że to nawet nie tylko chodzi o dzieci, które potencjalnie mogą mieć jakiś problem tylko o wszystkie dzieci, bo rzeczywiście badania pokazały, że te, które wcześniej trafiają do przedszkoli po prostu są lepiej są realizowane są te szybciej n p. też, bo szczególnie w Polsce jest problem, że w większości domów nie ma książek dla dzieci po raz pierwszy zobaczył ją z efektami niemal się czytać i t d. więc rzeczywiście one mają dużo większe szanse potem zależne są uczniowie jak w jako dorośli ludzie i ten rok rzeczywiście jest bardziej do ważnych dat nie i tani w dużych miastach, bo w dużych miastach ten współczynnik jakości mówił przed szkole imienia jest bliski 100 % właściwie każdy pięciolatek w mieście jest w przedszkolu, a nawet cztero i 3 latek natomiast na terenach wiejskich tych i tych słabszych środowiskach dziecko trafia do systemu edukacyjnego wtedy, kiedy jest obowiązek, kiedy tego obowiązku nie ma część dzieci pozostaje po prostu w domu i zbyt późno trafia do przedszkola potem sobie słabiej radzi w szkole to pogłębia różnice edukacyjne my to co czasem produkuje te różnice społeczne, z którymi dzieci chodzą do systemu naszego polskiego szkolnego potem ten system je reprodukuje i powiela i pogłębia, a nawet o wielkim oszustwem tej reformy jest to, że pani minister Zalewska twierdzi, że właśnie po to, zrobiono tę reformę, żeby niwelować różnice edukacyjne, ale ona ja jestem tym przekonana świadczą o tym, badania mówią o tym, eksperci i powiatem Przemysław Sadura również, że ta reforma różnice społeczne i różnice edukacyjne pogłębił dramatyczny sposób tak tutaj wspomniany dr Przemysław Zadura autor książki polscy państwo środka czoła klasy rzeczywiście właśnie niedawno całkiem napisał tę książkę, w której te różne problemy nazywają punktuje, jakby chciał, żeby się jeszcze skoro podsumowujemy ten rok powiedziała kilka słów o sytuacji nauczycieli bowiem, że to też monitoruje się pani minister Zalewska mówiła, że zwolnienie będzie, że sytuacja nauczycieli się w ogóle nie pogorszy jak wyszło powiem banał zacytuję moją ulubioną panią minister jest dokładnie odwrotnie to jest jej ulubione powiedzenie Jana jest jak znalazł właśnie do sytuacji w jakiej znaleźli się nauczyciele po pierwsze nie prawdą jest, że nikt nie stracił pracy, bo około 7 000 nauczycieli w pierwszym roku reformy straciło pracę pani ministra odpowiada naturze jest 17  000 nowych etatów, ale to są etaty głównie dla nauczycieli wychowania przedszkolnego wczesnoszkolnego ani dla nauczycieli, którzy tracą pracę w gimnazjach wielu nauczycieli z uwagi na olbrzymi chaos, który jest szkołach odchodzi na emeryturę lub na te wcześniejsze kompensacyjne świadczenia, a zatem po wylicza że, że to jest 2 × tyle ile było we poprzednich latach po prostu nauczyciele nauczycielki nie chcą pracować w tym chaosie nie chcą łączyć etatów pomiędzy różnymi szkołami, bo wiadomo, że no to jest trudna sytuacja na jakość Batmana jakoś Grażyna Redlich również wpływa na to, że jako pracy z naszymi dziećmi to nie tylko problem nauczyciela, że on ma trudniejsze warunki pracy, ale on również ma mniej czasu biegając pomiędzy 1 2 szkołą na nasze dzieci na to, żeby zdiagnozować problemy, żeby poświęcić chwilę po lekcjach taki nauczyciel czy nauczycielka nie ma na to szans sama wiem jak to wygląda w szkole mojej córki przychodzą nauczyciele z innej szkoły ma duże miasto nie mają blisko to tu nie wchodzi w grach jeszcze to co się dzieje w małych miejscowościach, że nie muszą PKS -em dojechać do szkoły, która się znajduje w innej wsi lub miasteczku, ale ci nauczyciele przychodzą i uciekają natychmiast nie ma ich, bo w swojej macierzystej szkole mają wyciszyć te albo mają radę pedagogiczną albo mają zieloną szkołę, więc właściwie ciągle są zastępstwa do tego wszystkiego ten masowy odpły w właśnie na emeryturę, który już zauważalna będzie zauważalne jak prognozują eksperci w kolejnym roku jeszcze bardziej sprawia, że tych nauczyciela nauczycieli paradoksalnie brakuje, dlatego że nauczyciele nie chcą brać 2 czy 3 godzin w jakiej szkole, żeby uczyć na fizyki i Czechami nie biorą tych w ogonku w takich i szkoły borykają się w Warszawie czytałam, że brakuje 900 nauczycieli tak no właśnie to jest taka informacja, która rzeczywiście nie trafia do szerszej grupy ludzi rzeczywiście jest także pomimo tego problemu, że nauczyciele tracą pracę dla nauczycieli jest ciągle o wiele o wiele za mało właśnie nawet w Warszawie test kilkuset Vera 9 Ian holm brakuje bardzo celnych znaleźć, ale to wynika też z tego, o czym mówią dyrektorzy szkół, że po prostu nie są w stanie tym nauczycielom zagwarantować pensji, która dla kogoś n p. kończy studia matematyka trafia do szkoły i ma tam zarabiać stawkę minimalną pracując jednak w sposób bardzo angażujący to jest coś co w ogóle nie ma sensu dla ludzi po studiach i nawet ci, którzy mają misję i marzenie, żeby zostać nauczycielem wobec takich realiów, które sprawiają, że w przypadku, gdy w wymiarze pracy nie zarabiają na to, żeby n p. mieszkając w takim mieście Warszawą wynająć mieszkanie mieć na jedzenie i na utrzymanie to sprawia, że no to marzenie staje się nie realizowane z wielką szkodą oczywiście dla polskich dzieci chciał zwrócić uwagę na jeszcze 1 aspekt dowiedziałam się spotkaliśmy się ostatnio na kongresie kobiet dziesiątym kongresie kobiet w Łodzi, gdzie prowadziła z centrum edukacyjne zastanawiam się, dlaczego właśnie kontekst praw kobiet jest istotne w edukacji czy wydaje się, że to jakoś jeszcze bardziej uderza w kobiety niż mężczyzn co się obecnie dzieje w ciele, a nasza szkoła wychowuje grzeczne dziewczynki my miałyśmy na to podczas tego centrum edukacyjnego drożyzna na dziesiątym kongresie kobiet taki panel jak zachować Wonder Woman, bo to co się dzieje w polskich podręcznikach co się dzieje w Polskiej szkole ta historia, której zżycia wzięta, gdzie moja córka nauczyciela matematyki usłyszała, że będzie pisał dla dziewczyn różową credo, ponieważ dziewczyny nie lubią matematyki, więc może do Chorzowa okradali jakość zainteresuje co się dzieje przy czym pomieszczeniem, w którym najczęściej pokazywana jest kobieta w podręcznikach szkolnych jest kuchnia, więc Polska szkoła nie uczy oprawach kobiet nie ma tam edukacji równościowej niewłaściwie w programie szkolnym nie istnieją mniejszości seksualne żadne mniejszości tak naprawdę nie istnieją, ale te w szczególności jeśli się pojawiają to w programie nauczania religii, gdzie absolutnie skandaliczny sposób mówi się o homoseksualistach i homoseksualizm jako grzechu i jako rzeczy absolutnie nagannej, więc i nie pociesza mnie do żony córki chodzą na religię i nie łudźmy się, że nasze dzieci, które na religię nie chodzą nie będą dotknięte tą propagandą, ponieważ one będą żyły wśród innych ludzi, którzy przez lekcje religii stan stada licznym programem z RAŚ do notowań PDA, a więc oprócz panelu jak zachować Wonder Woman czyli, ale jak sprawić, żeby Polska szkoła mówiła o prawach kobiet żaby dziewczyny w Polskiej szkole nie musiało być grzeczne, żeby nie dostawało punktów ujemnych są farbowane włosy i pomalowane paznokcie tez powszechną praktyką w polskich szkole, żeby mnie nie musiały być grzeczna, żeby mogły wyrażać swoje zdanie, żeby nie było zawsze także dziewczęta ma być grzeczna uderzono wycierania tablicach chłopiec będzie od tych poważniejszych zadań, żeby tak się w Polskiej szkole nie działo oprócz tego miałyśmy panele o edukacji równościowej, bo to co się stało strasznego przy okazji reformy Anny Zalewskiej jest wycofanie edukacji antydyskryminacyjnej zaś mówi w chwili, kiedy nasz WIG bardzo widać jak bardzo naszemu społeczeństwu taka edukacja jest potrzebna, bo wszystko to co się teraz dzieje ksenofobia antysemityzm rasizm to wszystko homofobia to wszystko zjawiska ze stryjem się nasilają, jeżeli ma nie będziemy mieć rzetelnej edukacji równościowej w Polskiej szkole to wychowamy kolejne pokolenie homofobów rasistów ksenofobów co jest naprawdę przerażające wzorce płyną od nas dorosłych niestety, jeżeli Polska szkoła się temu nie będzie przeciwstawiać to co się będzie tylko te zjawiska się będą pogłębiały to jest wszystko to po prasę kobiecą prawami człowieka, więc mówiło się w łącznie o prawach kobiet, ale również mówiłyśmy o prawie do świeckiej szkoły do świeckiej edukacji, bo o edukację w Polskiej szkole już dawno przestała być świecka i wszelkie uroczystości szkolne w oprawie religijnej symbole religijne na każdym kroku dni wolne z okazji dni papieskich rekolekcji jest to szalenie symboli to jest rzeczywistość polskiej szkoły i o tym, też mówiłyśmy mówiło się również edukacji Obywatelskiej JM, czego właśnie w nowych podstawach programowych brakuje na kongresie rzeczywiście dobre było to, że były tam kobiety z całej Polski około 4 pół 100 0 kobiet zmniejszy ich miejscowości też w dużej mierze nie tylko z dużych miast więc, że dziś takie wiadomości o tym co idzie nie tak się rozprzestrzenia się, a jednak cały czas jest wydaje mi się ogromna grupa ludzi w Polsce, dla których te rzeczy są przezroczystej, którzy też po prostu jakoś się z tym godzą zastanawiam się jak i jakie macie plany Fundacja, bo rozumiem, że chcecie wpływać na polityków należy chcecie też rzeczywiście aktywizować coraz więcej ludzi, więc w no może nawet pierwsze pytanie takie czy rzeczywiście coraz więcej rodziców się aktywizuje przy to jest jednak jakaś taka grupa, która zawsze jest tak przecież są jacyś rodzice, którzy są aktywni czy widać jakąś taką zmianę, że więcej osób czuje, że musi zacząć działać właśnie obywatele nie tylko jego osoby prywatne wille z taką zmianę, choć się oczywiście życzyłabym sobie, że ona była głębsza niż była większa, bo aktywizują się ci rodzice, których bezpośrednio dotyka zło tej reformy, czyli n p. rodzice szóstoklasistów win teraz bardzo aktywni są rodzice dzieci trzyletnich, którzy zorientowali się, że w wyniku reformy, choć brzmi to paradoksalnie dla trzylatków nie ma miejsc w przedszkolach, a to, dlatego że szkoły podstawowe nie przyjmują sześciolatków, bo podnieśliśmy wiek szkolny do 7 lat sześciolatki wszystkie zostały w przedszkolach nie zwalniają miejsc dla dzieci trzyletnich szlaki zostały za burtą po prostu winni bardzo często misami, której się proponuje są budynki gimnazjów ma tam są jedyne wolne sale no to wtedy aktywizują się rodzice trzylatków i rzeczywiście chciałabym, żeby edukacja była naszym dobrem wspólnym i że niezależnie od tego czy coś złego dotyka moje konkretnie dziecko w szkole, żebyśmy dbali o to i żebyśmy mieli świadomość, że czas już nadszedł na to, że ten model edukacyjny całkowicie zmienić, żebyśmy odeszli od tej polskiej szkoły, żebyśmy wszyscy jako społeczeństwo zrozumieli jak jest ważne, żebyśmy nie wymagali od szkoły, że będzie wyrzucała tylko naszym dzieciom kolejne kamyczki związane z wiedzą, że nie nauczą się, jakie są prawe lewe dopływy Wisły albo jakie są enzymy albo, że nauczą się wszystkich dat na pamięć, bo to nie jest wiedza, która będzie im potrzebna we współczesnym świecie oni zupełnie powinni się już uczyć czegoś innego i nie to jest najważniejsze, jakie są prawej lewe dopływy Wisły czy moja córka to będzie widziała tylko jako obywatelką nasze stanie, jakim człowiekiem wychodząc z tej szkoły i po pierwsze, działamy w właśnie w ten sposób, próbując są zmieniać budować świadomość rodzicielską steki bardzo konkretnych rzeczy rozsyłamy na początku każdego września taki projekt do programu profilaktyczna wychowawczego szkoły, który sprzyja uchwalony przez radę rodziców, które włączamy edukacja antydyskryminacyjna tak, żeby jeśli nie ze strony szkoły to, żeby ze strony rodziców wszedł ten impuls do przeprowadzenia tego Roza rodzaj zajęć w szkole w mojej szkole się udało i wiem, że w kilku szkołach, do których dotarłyśmy również się udało oprócz tego co jest bardzo ważne mam przed sobą wybory samorządowe zamierzamy przygotować taki zesta w pytań do kandydatów kandydatek w wyborach samorządowych co oni z poziomu samorządu będą chcieli dla edukacji zrobić, bo to jest bardzo ważne i to jest możliwe, bo samorządy oczywiście nikt nie miał podstaw programowych, ale edukację seksualną edukacja antydyskryminacyjna równości ową będą mogły wprowadzić będą UE mogły przeciwdziałać takiemu fanatycznym patriotyzmowi, który prowadzi do nienawiści wobec innych szkołę mogą bez ci taką ostoją jednak taki obywatelskości mądrości i nowy impuls może wpłynąć samorządu do ich osiągnięć samorządu można wzbogacić program po prostu finansują sagi można też promować i nagradzać te szkoły, które próbują przeciwstawić się temu modelowi obowiązującemu, które wprowadzają innowacyjne metody, które stawiają na indywidualność dzieci, które jednak wyrównują te braki, które narzuciła nam ministerstwo w podstawach programowych to jest bardzo ważne oprócz tego planu jemy taką kampanię skierowaną do liceum listów licealista moje pierwsze wybory, żeby dotrzeć do tych młodych ludzi, którzy w listopadzie będą mieli 18 lat co w ostatnich klasach licealnych i po raz pierwszy będą mogli zagłosować, żeby pobierze skorzystali z tej z tego prawa, które mają, a po drugie, żeby skorzystali z niego mądrze, żeby do Johna Galliano oraz dokonaniu świadomego wyboru, żeby nie głosowali dla jaj jak to się mówi albo, żeby było śmiesznie albo kto ma fajne nazwisko tylko, żeby dobrze się nad tym zastanowili i zagłosowali rzeczywiście po jakimś przemyśleniu i żeby to był świadomy wybór no tak to są rzeczywiście wydaje się potrzebne działania ale jaka jest skala naszego działania czy nowo delty działasz tutaj w Warszawie i z Warszawy i myślę, że to jest dosyć dobre miejsce do działania, bo tutaj łatwiej też, by sięgnąć polityków łatwiej nas los łatwi łatwiej można iść, bo celem było tu można no właśnie rozmawiać tu są media wiadomo ważne owa jest miejscem uprzywilejowanym bardzo i z tego korzysta no właśnie ana ile jesteście w ogóle z siecią wani z rodzicami z innych miast tutaj właśnie, ale ten ruch oporu wobec reformy sprawił, że mamy też kontakty w całej Polsce w różnych miastach we Wrocławiu w Zielonej Górze Gdańsku Krakowie tam są ci rodzice aktywni, którzy włączyli się w kampanie referendalną, którzy zbierali podpisy, którzy od początku wiedzieli, że ta reforma jest zła oczywiście zobaczymy najlepsze starczy nam wszystkim entuzjazmu no ale my przede wszystkim środków, bo to nie jest tak my też sformalizować się, dlatego że nie możemy wiecznie z własnej kieszeni dopłacać drukować ulotek transparentów rozsyłać informacje bez wszystko to są 2 lata i społecznej ciężkiej pracy teraz będziemy się też starały pozyskać środki na taką już, że działalność bardziej profesjonalną, która pozwoli nam dotrzeć też do mniejszych ośrodków z informacjami z kampaniami społecznymi my też przede wszystkim zaktywizować się ludzi wokół edukacji wczesną tak jak od tego zaczęła się bardzo ważna rozumiem, że jeżeli jacyś rodzice czują się bezradni czują, że coś idzie nie tak są w jakimś właśnie mniejszym mieście innym miejscu to jest sens, żeby zwracali się do ciebie dla fundacji rodzice mają głos jego jesteście w stanie doradzić pomóc i jakoś bez naszej pani doradzić pomoc i też jesteśmy wstanie nagłośnić mimo czasami to jest także, że osoby z mniejszych ośrodków czują się bezradne, bo gdzież jest władza, która jest nad nimi i wydaje się, że nasi nikogo nie boją, ale jednak boję się, jeżeli się nagłośnienia, iż problem, jeżeli się pokaże zło, które gdzieś tam się dzieje i attaché pojawić media zainteresują się tam politycy z pierwszych stron gazet nagle okazuje się, że to nie jest także dziś wójt czy burmistrz dyrektor szkoły jest bezkarny i może robić sobie na swoim poletku łudzą się podoba nie ma męża rodzice mają głos i rodzice mają prawo domagać się dobrej edukacji muszę powoli kończyć naszą rozmowę ja chyba na końcu szczeblem dodała coś, czego tutaj nie zmieściły Szmala, o czym rozmawiałyśmy już parę razy to znaczy, że warto się aktywizować w każdym sposób, a najprostszym sposobem jest n p. dołączenie do rady rodziców w szkole boreliozy z Jastrzębia od tego zaczęłam STK Obywatelska działalność na takim bardzo niskim, ale szczeblu, ale niezwykle ważna, bo mądra rada rodziców jest w stanie bardzo wiele zrobić w szkole ja zacząłem od tego, że wprowadziła lekcje etyki no właśnie, więc testem przykład, z którego warto korzystać jest to działanie lokalne, ale zmieniający rzeczywiście taką kluczową sferę, więc jego odpowiednia i liczba ludzi dobrej woli dołączy do rad rodziców to wiele może się udać zachęcam do kontaktowania się z fundacją rodzice mają głos i do aktywizacji Obywatelskiej dziękuję Dorocie o obwodzie dziękuję bardzo i do usłyszenia państwu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA