REKLAMA

Dlaczego warto chronić zabytki techniki? Rozmowa z dr. inż. arch. Piotrem Gerberem

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-07-17 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziesiąta 4 2 Karolina Głowacka przy mikrofonie niedawno muzeum kolejnictwa na Śląsku spotkał pewien zaszczyt Otóż został przyznany temu muzeum el młócki tytuł punktów kotwicznych Europejskiego szlaku dziedzictwa przemysłowego łączymy się teraz panem dr. inż. Piotrem Gerberem prezesem fundacji ochrony dziedzictwa przemysłowego Śląska to muzeum jest częścią działalności fundacji im dobra widzimy w końcu wynagrodzić pociechom co to takiego za coś co za wyróżnienie Rozwiń » niech pan powie Sztutowo gigahercom ideologii poprzemysłowa jest takim elementem, który wiąże tak naprawdę Europa mocno, ponieważ kielczan rozwija się niezależnie od 100 zł i politycznych g k tak tak gospodarka pod wpływem robotyki przemysłowej osiągnęła Europy i jest ich psychika, aby w ten sposób można oglądać European Beach śladami wielkiego rozwoju przemysłu, a to do wyburzenia, o których mowa jest, bo Lehmann i krachy Europejskiej KE o zabytkach przemysłowych, których najważniejsze obiekty te, które mają znaczenie dlatego rozwoju Europejskiego i mącznych historycznego przemysłowego są istotne jego idei banku od ich na Eli Eli, bo o organizacjach rozległy się właśnie w dokumentowaniu tych 8 zlotego ich udostępniania turystycznego dodała, że nasze muzeum kolejnictwa, który bazuje na stadion miał być kołem, a ona lokomotywowni, który ogłosił w miejscu umieszczonych w nich była pierwsza pierwszy będą kolejowe o jakich granicach Polski można, by po nich w odczytywaniu tej trasie i przemysłowej zabytkowej w Europie, ale tak potrzebne nam inne takie punkty kotwiczenia na liście na to trzeba przyznać, że trafiliście do prestiżowego grona tak my tutaj jest wiele bardzo takich znanych i korki na rozwiniętych obiektu chociażby jak Irlandia Włochy a by robić to taki kształt rozwoju, a przemysłowym Europy, ponieważ tam użyto małej szkoły wadliwa konstrukcja wypadku można go kupi to powodowało, że po materiał o bardzo popularnego, chociaż Budowlani kolejki, by Chebzie w budynku koło Stalowej czy solidnej konstrukcji, a ich obiektywie znacząco większy od tych kilka Onyszko dołączyli, bo do tego grona co można zobaczyć w muzeum kolejnictwa i 1 00 6 może zwróćmy uwagę na to, że jest to instytucja stosunkowo młoda już taki sukces powstał liście w 20 0 4 roku o planach megahercom przez kilkanaście lat zwycięskiej partii, ponieważ nasza praca polegała na uratowaniu, a bardzo złym stanie i przeznacza dochodzi do likwidacji lokomotywowni i wcześniej był Kamil starych pojazdów kolejowych i idą prace wykonujemy krok po kilkanaście lat od osób najmniej najciekawszego w tym muzeum taką techniką antycznego na czym ma autentyczną lokomotywowni całą infrastrukturą i by zobaczyć jak i parowozy były przygotowane do drogi jak napełniane wodą ani byłem można pojechać oczywiście parowozem połową ponure umowie stąd taka akcja porodowa, ale i tak, że można pojechać organizujemy różne wyjazdy po Dolnym Śląsku i od lewej ręki mniejsza o to jakich nabawili się historii kolejnictwa, ale od 1 Świt Barnimie antyczne i koc ona jest od obrotu pali w, a obiekt New model nie kopie tylko o 20 różnych pojazdów kolejowych, które można oglądać od diet radnych, a i to chyba taka najważniejsza część katolickiego świata już dawno minęły można go dotknąć pooglądać dowiedzieć jak on funkcjonował, ale też myślę, że nie warto przypominać o tym, nieustannie, że kolej to jest ten wynalazek ten środek transportu, który naprawdę bardzo mocno popchnął cywilizację ludzką do przodu nagle transporty na duże odległości z bardzo ciężkimi towarami czy z dużą liczbą osób stało się możliwe tak na wydłużone, jakby zapominamy to była rewolucja czeka ona dzisiejszą rewolucję informatyczną tak, gdy ta regulacja absolutnie Miłosza, bo to z 1 strony możliwość przewożenia towarów będzie rozwój gospodarki i ruszyła poszerzenie rynku i tylko lokalnych, ale wręcz europejskich, a także w Helsinkach myśli o GK środki transportu ludzi jak i poznawanie Europy później od poznawania świata, a tu także i to był jak wariat rozwoju kończy apel o poranku jest na różnych pomysłów związanych z pary ja miałem swojego kraju ich oddania boiska, a prowadzenia działań wojennych zupełnie nowych pytań, a to trochę gorzej akurat w Elblągu w miejscowym bardzo wojsko zbroi technologie to później mamy tylko coraz większe większe straty, więc wie przecież wiemy pierwsza wojna światowa, ale tak to jest bombą Emu zwraca na to uwagę Maciej słuchaczy może być zdziwiony chcemy tutaj teraz o kolejnictwie to jest naprawdę w swej historii cywilizacji ludzkości rzecz absolutnie kluczowa tak myślę o kolejne minima światową to po to, trzeba pamiętać tak jak i miał świadczy transport kołowy, czyli samochody osobowe ciężarowe ktoś nie zarabia, a choleryk i i to nie tylko przesłanie pana różnych towarów o poległych, a to właśnie możliwość uczestniczenia w długich różnych wydarzeniach poznawania się wzajemnego przez dług, a ich format i a także rozwój kultury, a rozwój turystyki, bo obaj bracia różne miejsca inne europejskie, a ich Najdek on jednak by jego aspektów rozwoju kolei po zamachach w planach taką ustawę też mamy może mieć ważne to co się wydarzyło po czterdziestym piątym roku kiedy, a Polska armia zagranicznej od ich zasiedlać tereny z 1 strony był albo gołym, aby móc Niemców tutaj zamieszkujących z drugiej strony kier małej społeczności którymi stoi tutaj, by kolejne wydarzenia było to były on karmili ich imiona osób, które zostały już stąd wysiedlona i nie mniej osób, które od tej przyjechał, a ich tych terenów, które utraciliśmy w wyniku drugiej wojny światowej to kolej także ma olbrzymie znaczenie lokalne i także dla Górnego Śląska to okazja na naszych wystawach i rozwój tego regionu i kolei to, że Wałbrzych produkował i węgiel od Elany i wyroby szklane komórką możliwe, żeby utrzymać się rozwinęły, bo była kolej, która poprosiła ich terenów przedłuża Sudeckiego fetowany w woli ona olbrzymi wpły w na rozwój tego regionu, który tak się gospodarczo bardzo mocny, a ich w okresie międzywojennym, a czy te lokomotywy parowe były głośne, a dobre pytanie nie powinny specjalnie to co jest zupełnie inna technika niszczył ich samochody, które on głośniejsze częściej niż ich korowody MŚ u parodii, gdzie jest szalonych dniach go ubywa, a ratuje, ale i oni z pilnującymi go hamować nie miły dla ucha i Jaworzyna Śląska jest mi o ochronie genomu w płomieniach i która wyrosła na długie wyroki od pary, ponieważ pan Mikołaj od tak, dlatego że tam krzyżował siebie linie kolejowe SA i innych ciałach NKW UOKiK strukturalnym Witek można lokomotywy przetrzymać wyremontować naprawić przygotowali jazdy łopatki, a także, gdzie załoga mogła spędzić noc otrzymać posiłek, ale na koniec a gdzie pasażerowie mogli czekać na dachach pociągów niewielkie wożenie powstała na tle innych hoteli w ślady tego udowodnić, że one widoczne dzisiaj kilkanaście restauracji dzień granatami całość wyrosła właśnie, dlatego że już od przebiegała przez nią przebiegały przygnębienie kolejowych, a czy tylko motywy były szybkie wspomniał pan na to, że można się przejechać się na terenie muzeum taką koleją i jakie prędkości osiąga bowiem może tak był od długich i połączenie Wrocławia i Berlinem nadal nie osiąga prędkość, jakie były wcześniej Och, niech pan morskich oraz Gryf Chełm wywołuje to fragment to po tak widzi tak dzisiaj jest natomiast w chodzie początek dwudziestego wieku to taki wyścig między kontaktem z chorobą, a trakcją spalinową, a później elektryczną prąd liczy ona nakłonić przegrywamy przez długi czas, by się bardzo mocne dowody między wieloma rozwiązaniami technicznymi, a i oczywiście o dowody pełniły prędkościami chemia w Holandii, a osiągają limit prędkości średnich RM my mamy na kolej, a czy we współczesnym maszynista poradziły sobie z taką lokomotywą, kto obsługuje lokomotywy muzeum historii kolejny problem, który ma rozwiązanej rozwiązuje na 5 z 1 strony wie jak one też dużo pojazdów szynowych głównie parowych ale, żeby one mogły być użytkowane, bo po pierwsze trzeba je wyremontować ich trudnym kosztownym zadaniem, ale na chodnik biegł od orzeczeń o takich fachowców po prostu nie ma powodu udał się uda uratować, ale coraz chętniej po bokach nie mamy silników parowych, a ich tylko robimy intensywnie postaram się szkolić i złotych, żeby od tych starszych którzy, chociaż ten potencjał tej umiejętności mają, żeby przekazywali drugiego i kabin, chociaż miliard tych, którzy potrafią prowadzić robót lub pełnienia umiejętność ich prowadzenie dzięki nowoczesnej lokomotywy, a ciężka fizyczna poparta w trudnych warunkach proszę pamiętać, że wymyka mamy kocioł, który gorąco wylicza doc. Irena lubi ona na zewnątrz można im napowietrznej Głuchych oraz ich kilka naprawdę praca, a to przeziębienie gotowe w pojedynku rywale byli na gorąco witany ciepło i obrzęk i tony węgla, który chciał latać, aby ta gałąź mchy i jechać dalej, czyli zapraszamy do muzeum kolejnictwa robiliśmy na ekranie jest ciekawa podróż w przeszłość techniki, ale także przyszłości rozwoju naszej cywilizacji jeszcze raz zjawa w Środkowej i gratulacje wyróżnienia, które mówiliśmy na początku na początku pan rektor inż . Piotr Gerber prezes fundacji ochrony dziedzictwa przemysłowego Śląska rozmawialiśmy muzeum kolejnictwa na Śląsku dziękuję panu serdecznie wszystkiego dobrego bardzo dziękuję bardzo za chwilę będą informacje Radia TOK FM za kilka minut teraz jest godzina dziesiąta 5 3 ramy ne po informacjach o jedenasty będziemy mieli dla państwa komentarz o orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego Ney, który to orzeczenie głośniej nie mniej ni więcej, że prezydent może kogoś ułaskawić, zanim jeszcze ten ktoś zostanie skazany na interesujące orzeczenie oczywiście jest ono w kontekście konkretnej sprawy dziesiąte 5 4 więcej pań Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA