REKLAMA

Wolność w kinie

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-07-18 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą kolejna kultura osobista prosto z festiwalu transatlantyk z Łodzi dr Jacek Wasilewski szef dokumentalisty kina w wydziale dziennikarstwa jest teraz moim gościem dr hab. Jacek Wasilewski dzień dobry widok będziemy proszę państwa rozmawiać o wolności wolności w kontekście wnęki na wolności w filmach, które tutaj też na transatlantyku oglądaliśmy na, a o tej wolności będziemy rozmawiać my też przy Rozwiń » okazji hasła, które towarzyszy w tym roku całunu festiwalowi to hasło to niepodległość teraz Lennona i tam kilka takich rozmawiać na tych pod hasłach Annę tegorocznego festiwalu 1 z tych pod haseł jest właśnie wolność nadal zatem zastanawiać czy wolność to synonim niepodległości czy niepodległość to synonim wolności czy możemy tutaj te inne wyrazy używać zamiennie ten na pewno dla do niepodległości potrzebna jest wolnością, bo jakieś poczucie tej wolności, ale oczywiście w przypadku wolności sprawa ma się bardzo dziwnie, bo zależy jej, odkąd tekstu i naszego poczucia i od tego w jakim żyjemy w czasach gender, jeżeli bylibyśmy w tych czasach dawnych początków państwa polskiego to wtedy byli niewolnicy no i mimo że nie była wolna się zresztą Państwowa za czasów mieszka no to jakby ludzie nie mieli wolności taki dłużnikowi nie mieli wolności g w królestwie polskim, które później stało się wiślańskim krajem do 1 80 0 dziewięćdziesiątego czwartego roku dopóki cali nie uwolni prawda więc, więc Szlachta była wolna, ale pytanie czy wolność była w kraju, więc mimo, że nie było niepodległości synod to to to one w sytuacjach chłop wcale się nie pogorszyła ten go, bo oni nadal musieli nadal musieli pracować przynajmniej tam, gdzie nie było, gdzie nie było tego uwłaszczenia no, więc to jest pierwsza sprawa druga sprawa jest taka, że jeżeli już jako zbiorowość możemy się samo stanowi, czyli sami sobie ustalać prawa, bo na tym polega niepodległość także pewna zbiorowość jest w stanie decydować o sobie, a to w ramach tych zbiorowości nadal jednak pewne grupy nie czują się wolne w związku z tym wolność jednostki trochę zależy od tego w jaki sytuację w kraju czy jest kupowany czy jest podbitych czy majaki zasady kulturowe, które powodują, że mimo niepodległości tylko część część osób korzystających ze rezerwy ze swojej wolności szybko tak jak Saudyjska jest krajem, gdzie dopiero niedawno pozwolono kobietom kierować bez męża mężczyzna obok ronda, więc jest niby niepodległa, ale czy pan tam wolność to właśnie trudno powiedzieć, więc to jest bardzo mnie to są bardzo takie kwestie kwesty złożonym zawsze wolność dotyczy jakiejś grupy Azoty jakiegoś aspektu, a więc z 1 strony, jeżeli mówimy o niepodległości na to mamy do czynienia z taką takim pojęciem tym, że kraj w ogóle się dźwignią i że Polska i że możemy we własnym języku prowadzić lekcji historii drogi, że języka polskiego, że w urzędach i t d . i t d. ale mimo to gwiazda osób nie czuje się w błąd, ponieważ już inne kwestie związane z wolnością ciągle są do rozwiązania trenować nawet bardzo ważną kwestię poruszyła się i trochę się przy niej zatrzymajmy, bo to właśnie jak wygląda sytuacja w danym kraju do firmy na mocy my mówiąc czy to jest za jaki o, jakiej wolności w jakim kontekście opowiadają powiedział, że daje on Arabii Saudyjskiej teraz dostajemy od jakiegoś czasu sporo filmów, które poruszają prawa kobiet w inne kraje, zwłaszcza w krajach muzułmańskich wczoraj rozmawialiśmy o o filmie list do prezydenta to przypomnę tylko krótko taka historia Afganki, która cenne trafia do więzienia, bo sprzeciwia się takiemu prawu myślenie tyle państwowemu co honorowemu ZSP sprzeciwia się po prostu patriarchatowi to już jest oczywiście na bardzo bardzo bardzo źle widziane, ale jak odzieżowej Arabii Saudyjskiej był swego czasu genialny film dziewczynka ranna w trampkach bardzo gorąco państwu ten film polecam, żeby jeszcze, gdzie znaleźć i obejrzeć dziewczynce, która ich największym marzeniem było jeździć na rowerze animowana na rowerze chęci, by rowery dla chłopców danina dla małych dziewczynek i o tym, mówi Helga właśnie, że my czasami musimy zrealizować samego siebie ale, żeby zrealizować samego siebie czy mieć wolne do tego, żeby stawać się tym kimś kim chcemy je realizować swój potencjał musi mieć świadomość wolności, czyli w momencie, kiedy wychowujemy się w kulturze, która pewne rzeczy uważa za normalne w Katarze kobiety nie mają prawa głosu albo, że nie mają prawa rozwodu albo, że nie mogą współżyć z tym kim chcą mnie jak i Ajaki szyny to zrobią tu nagle można zapakować do więzienia no to do tego jest potrzebna pełna świadomość, tak więc my, jeżeli chodzi o wolność to one nie znam dano mi zadane przez cały czas były my nabywamy Charleston nową świadomość różnych obszarach tak jak mówiliśmy o tych prawach kobiet, bo to jest jednak temat dotknął globalny dotyka dotyczący kina na całym świecie był taki film, który się na zwały Sofia zdobył film marokańskiego reżysera przy czym reżyserki raczej z tego co z tego co pamiętam o tym jak jak dziewczynka, która tutaj nie chciałbym do końca zdradzać wszystkiego, ale która zaszła w ciążę, jakie ma kłopoty to, o czym musi na siłę znaleźć męża, ponieważ nasi pójdzie do więzienia, lecz i to jest także że, że nie mamy prawa, bo z 1 strony wolność jest pewien rodzaj swobody dysponowania swoim ciałem bycia wolnym od czegoś tak od tego, że ktoś nas do czego zmusza, a druga tura druga kwestia drugi aspekt wolności to jest wolność związane ze sprawnością tańczyli czy my możemy zrobić to co chcemy i inna na drugim krańcu takich takich takich prawka kobiet sytuuje się film sali po tym, jak Partyzant jest do podziemia był to zaraz zaraz zaraz do tego fakt, że dojdzie nawet nie chciałbym trochę przy tej są w Wiśle Telemanna zatrzymać i do tego i przywraca powiedziałem, czyli właśnie halo tutaj handel pojawiać się do drugiej fundamentalne trudne pytanie, czyli czym ta wolność znaczy w jaki sposób my tę wolność słynnego cytujemy prawda, bo powiedziały że, że także wolność zauważamy wtedy, kiedy jej nie ma realnej wtedy miałem trochę tak jak z powietrzem, a dalekiego brakuje nam tego powietrza NATO zauważamy, że coś jest coś jest nie tak z drugiej strony winny sposób w jaki jesteśmy wychowywani no my determinuje to ile tej wolności nam potrzeba prawda elementy w wolności od świata oczekujemy Elena jest pod potrzebne, ale pod warunkiem, że nie kontaktujemy się z innymi nostalgii my mamy wolność kontaktowania się z innymi oczywiście są takie kraje, gdzie nie ma internetu chyba jest ograniczone, ale jeżeli, jeżeli tak jest to my przez cały czas jakby trochę wzrasta metan czy to jest taki wzrasta nie raz krok wprzód 2 kroki w tym albo odwrotnie, więc my myślimy o tym, że czasami chcielibyśmy coś zrobić i Tomek, który się pojawia wymaga pewnej świadomości tańczyli, gdy dziewczynka, która wie, że nigdy dziewczynki niż na rowerze i nigdy tego nie widział ogólnie pomyśl o tym, że mogą być na rowerze czy być kosmonautą tak radny ani, ale jeżeli nagle gdzieś zobaczy, że inne dziewczynki jeżdżą na rowerze to właśnie tego pragnąć takiej tutaj pojawia się kwestia tej wolności najemy możemy realizować swoje pragnienia jak bardzo realizacja tych pragnień może szkodzić społeczeństwu, bo wiadomo, że gdzieś ta wolność musi być ograniczone do bólu najczęściej są ograniczone prawami innych, jeżeli przyjmiemy sobie taką liberalną definicję czy ja nie mogę wstać kogoś zabić albo udusić nawet gdybym chciał, bo gdzieś tam kończy się moja wolność, jeżeli jednak to robię tak jak tak jak na w niektórych firmach, niemniej nic nie powstrzymuje jedno to rządzą nami nasze emocje czy mówimy toniemy to we mnie głos jakiś powierzają to wtedy, jakbym nie panujemy nad sobą czy też mamy jakiś wolność ten się panowanie nad sobą i uświadomienie sobie pewnych reguł, jeżeli uda się teraz na ulice i bym powiedział chcemy całkowitą swobodę jeżdżenia samochodami bez żadnych znaków drogowych co może czuć się swobodnie, ale nie miał wolności, bo nie mógł przewidzieć swoje konsekwencje wyznaczyli my tylko, dlatego że mamy ograniczenia może być sprawczej, ponieważ może przewidzieć jak zrobimy coś w tym będziemy ukradnie my zawiesinę, bo albo coś innego zrobimy złego czy dobrego to wiemy co się tam stanie i możemy wybierać Jerzym nie wiemy co się stanie i to niema nie możemy wybierać związku z tym jesteśmy wolni dryfujemy tak każdy z nas czyn jest taki, że my nie jesteśmy w stanie nie o niczym decydować to właśnie kwestia tylko w kość, że Franz Kafka, który opisywał czy zamku czy we mnie 3 w procesie właśnie taki całkowity brak sprawczości no, więc czasami jesteśmy ograniczeni tym, że mam taki zakaz prawny, a czasami jesteśmy ograniczeni zbytnio swobodą, że kompletnie, więc ze sobą zrobić nasi na festiwalu transatlantyk był taki bardzo ciekawy film, który nazwał się za jedno 10 0 była o o Indianach, którzy nie chcieli mieszkać w rezerwatach, a jednocześnie byli całkowicie całkowicie marzenie właśnie na takie dryfowanie w oderwaniu od swej kultury w związku z tym oderwanie tego rytmu natury, który wyznaczał im in cele pośrednie, choć nie wiedzieli jakże istocie bułka ani potem naszym świecie, gdyż ten świat się amerykański jest osadzony w protestantyzmie mam jakiś plan jest trzeba pracować trzeba mieć jakiś cel w życiu trzeba zostać kimś tak dalej tak dać trochę w teraz tego może się odchodzi ale, ale minister, ale jeszcze w latach sześćdziesiątych to było bardzo silne no i ci Indianie po prostu, którzy chcieli żyć swobodą wykręcenia się taką cygańskiego z GM wigwam tego nie przemeblować oni kompletnie nie potrafisz odnaleźć w świeciu włączyli z 1 strony nie chcieli do rezerwatu, bo tam była ta, by byli ograniczeni, a z drugiej strony brak też u tego ograniczenia jeszcze bardziej ograniczą Boni nie potrafili podjąć żadnej decyzji oprócz tego, żeby się, żeby się napić tak często, bo taka wielkanocnej wielka samotność kultura osobista to jest wciąż kultura osobista dr hab. Jacek Wasilewski szef dokumentalisty i na wydziale dziennikarstwa jesteś ze mną studia jesteśmy w Łodzi w łódzkim studiu Radia TOK FM, ponieważ tutaj do piątku trwa festiwal transatlantyk rozmawiamy o wolności wolności w kontekście też tych filmów, które tutaj m. in. Lenny oglądaliśmy ich, ale to, o czym dowiedział się przed informacjami na radio TOK FM od tych sprawach tych ograniczeniach też wolności od razu nasuwa mi nie tytuły Donbasu Sergieja Łoźnicy bez filmu, który tutaj my oglądaliśmy to jest film, który pokazuje narodziny Republiki Donbasu, w której żadnych ograniczeń nie ma, gdyż wiadomo, kto stanowi prawo nie wiadomo, jakie to prawo jest, więc zasadzie dowolności jest cennym bezgraniczna, ale też te granice tej wolności ustala jednak ten, kto ma ten, kto ma siłę, ale tak to właśnie kwestia legitymizacji prawa, jeżeli my zgadzamy się sami na pewne prawa, które sobie nałożyliśmy wyrażamy, jaką większością stałem sobie konstytucja to później, że ktoś nam to zmienia to wtedy czym się zniewoleniu było nie godzimy się na te prawa które, które nami rządzą oczywiście, jeżeli jesteśmy dziećmi to rodzice ustalają równe prawa grozi nastolatkowi mówią o nie takie, ale bardzo lubi w swoim domu to wtedy bym sobie usta la Tribune, więc pytanie jak bardzo czujemy się w swoim domu im teraz, jeżeli ktoś się zmienia nam jakieś prawa po to, żeby ją stać się naszym rodzicem czy spowodować, że będzie dzieckiem, którym się mówić tym co ma robić to niczym się wolni taki dołek obserwujemy i teraz, jeżeli chodzi o kwestie sądownictwa taka jest także, ale także w filmach i nowość, bo przerwany przy tym Party, bo zaczęliśmy Party w sali Anny Potter widzieliśmy państwo o tej o Sofii marokańskiej Sofii te szyldy 1 nagrodę ze sceny jak Gdańsk Targ tak tak świetny film bardzo gorąco polecam, bo niedługo będzie w kinach w Polsce, ale co chce zaznaczyć jeszcze rzetelne wyszliśmy trochę od praw kobiet i od tego, że właśnie młodziutka Sophie zachodzi w ciążę i ma z tego problemu z festynu, bo mamy straszne problemy, bo nie może po prostu puścić Dołowy szpitala i tego dziecka urodzić mówimy tutaj nawet zmierzała orędzie w dziale będzie w Ursusie i więzień blok właśnie, ale z drugiej strony też, że dla mnie bardzo ciekawe jest to jak przez ten system zniewoleń są również mężczyźni, bo to nie jest to nie tylko także kobieta tam jest ofiarą, ale również mężczyzna też w sidłach tego systemu co znajduje oczywiście, bo cały ten system był stworzony po to, żeby w dawniejszych warunkach nie skazywać ludzi na wygnanie tańczyli, żeby nie było także przez to, że ktoś na uśpienie honorowi takich kobiet traktowałem to potem ona jest on ma dużo dużo trudniej wżyciu i dlatego obowiązuje to i mężczyzny kobiety, że jeżeli oni robią coś takiego wcześniej przed zawarciem małżeństwa, które jest aktem odpowiedzialności, bo to wtedy poniosą karę, tak więc to ograniczenie miało miało spowodować, że człowiek się nie błąka na obrzeżach miasta czy wsi jako ten wrzód Kmak, ale jeżeli czas się zmieniają i jesteśmy w stanie w pojedynkę na siebie zarobić na co to prawo wtedy, gdy przestaje działać staje się obciążeniem no tak, ale dla jakich dołączy Sparty fali odważnym realizmu, bo z 1 strony mamy takie zakazy czyli kiedy Europejczyk ogląda taki film to czuję, że jest pokrzywdzony też wolności od czegoś zobaczyli wolności od tych zakazów od tego o tego zabrania Ania Nowak, żeby je, żeby to coś, czego człowiek pragnie musiało dziać się na niego natomiast w bogatych społeczeństwach europejskich, które bardzo dobrze przedstawień z bardzo się podobał ten film ze względu NATO, że u nas w Polsce nie ma filmów o uniwersyteckich środowiskach twór taki film o tym jak pracownik Uniwersytetu w oczach pokrzywdzony jak na ostatni z Newserią ostatnio robił Zanussi, ale chodzi o to, że wtedy wtedy można porozmawiać rzeczywiście ideach to był film może wyrazić jakiś ideał na scenie pokazać prawdę i naprawdę jest albo nie wiem albo gdzieś tam w tych niskich warstwach albo w tych warstwach takich miast generowany gangsterskich albo wśród żołnierzy, a nie mam nic tak tak takiego polskiego była bezideowa, niemniej nie ma się, o co spierać się, jeżeli chodzi o idee no, więc z sali potem pokazuje inny pokazuje wyboru różnych ludzi tam jest lesbijka aus, która ma wpływ ma w parze dom trojaczki ma mieć jest i jest pani, która chce zostać ministrem został ministrem w gabinecie cieni jest jej mąż, który jest profesorem, jeżeli chodzi o historii Rzymu i tam jest problem wolności do wiedzy tańczyliśmy, a jeżeli zakładamy sobie, że możemy być sprawcą to musimy założyć sobie, że in dlatego też tak istotne wolność słowa, że my muchomor możemy wiedzieć co się dzieje w społeczeństwie Rzymu spod móc podejmować decyzje, bo inaczej demokracja nie ma sensu skończyli jakiś taki postulat jawności i filmie w filmie potem on, który nazywa się właśnie partii przez cały czas wychodzą jakieś tajemnice czyli, jeżeli my mamy być wolni, a jednocześnie mamy to prawo do wiedzy tak czy prawo do tego, żeby się wzajemnie oszukiwać tutaj i tutaj jest bardzo bardzo ważka sprawa, jeżeli chodzi o to czym jest to ta niepodległość teraz, bo to nie jest tak, że przyjdą obce wojska coś tam coś tam zrobią z pewnością jest to mniej prawdopodobne ale, ale pytanie takie czy poprzez swoje wybory wnuczka konsumpcyjne czy my wiemy co robimy tak czy mamy wolność ekonomiczną i wiemy że, że przez to, że kupujemy to albo coś innego my pozbawiamy pracy rolników albo albo inny albo robimy jeszcze coś takiego przez to sami możemy znów możemy stracić pracę albo Niemiec podwyżki, ponieważ takie nie sposób dokładamy swoją cegiełkę do tego systemu to wolność ekonomiczna jest chyba bardzo bardzo istotna naszych naszych czasach nie tylko że, choć wyborne przecież, jeżeli my nie wiemy, że 1 2 sieć sprzedaży w sieci hipermarketów ma tego samego właściciela magnata żyjemy w jakiś taki zamach, ale w takim razie znów milczy Energy 3 1 uważa, że nawet jeśli byśmy wiedzieli to czy będzie bylibyśmy czy chcemy dowiedzieć na czym uczyć my chcemy tę wolność mieć dwóję niestety uważam, że my też jeśli chodzi właśnie ode wolność ekonomiczną czy o to jak działają korporacje my naprawdę byli też jednak tej wiedzy nie nie do końca chcemy ją mieć, bo to sprawia, że my musimy teraz podejmować wybory te wybory są trudne n p . jeśli nawet spojrzeć my na Annę udziału na wykorzystywanie pestycydów w rolnictwie czy w ogóle na na to w jaki sposób produkowane jest jedzenie, które funduje nam na talerzu jeśli zaczynamy się w to wgłębiać możemy się złapać za głowę, bo okazuje się, że najlepiej hodować własne warzywa w ogródku to jest trudne hodowanie tych warzyw nie jest takie trudne wszechstronnie Schetyny rzeczywiście ma trudne jest to, że dziś świeci na tyle skomplikował, że my nie jesteśmy w stanie żyć w 1 wsi kończy, jeżeli użyjemy tych pestycydów i wbijemy pszczołę to nasi sąsiedzi nie będą mieli pewne, że my będziemy mieli ziarna, ale oni nie będą mieli swoich plonów, więc będą mogli dokupić od nas, więc tak chcemy znać z mięsem produkowanym masowo przecież my wiemy że, gdy zwierzę zwierzęta cierpią w takich sytuacjach ale gdy zdycha jakoś się obniża sprzedaż mięsa w supermarketach do niego pytanie czy, jeżeli wiemy się zgadzamy na to Tokaj tak to jest pewien rodzaj wyboru już natomiast jeżeli, jeżeli jest tak, że nie wiemy, czego się albo jesteśmy nim uświadomienie albo jesteśmy zbyt mało wykształcenie, żeby dowiedzieć, kto tu zaczyna się problem i to dlatego właśnie w ostatnim czasie w tym kinie europejskim i style filmów o manipulację właśnie oni wiedzą o tym, że ktoś kim rządzić tak to począwszy od takich sztandarowych filmów typu Truman show także chcemy się, gdzie bohater chce się wyzwolić kończy, żeby nikt nie aranżował mu życia, który mógł sam podejmować decyzje tak po mnie pod wszystkie ostatnie filmy, chociaż Pawlikowskiego, który chce, żebyśmy wiedzieli też o tym, fakt ale gdy widzieli coś więcej o swojej historii ani źli ludzie tak, bo na tym polega dorosłość fakty dzieciom się o opowiada bajki więc, że dołożyła tutaj genialny film brytyjski śmierć Stalina, który był niedawno w Helskim z 2 i to i to jest ich tak silny i to prawda, więc chyba jest taką taką rzeczą, którą o nim nie doceniamy, ponieważ jesteśmy zmęczeni i trochę nam się nie chce tak, ale jeżeli funkcjonujemy w globalnym globalne środowisko to za każdym razem każdy nasz wybór powodu jakieś konsekwencje idei i prawo do takiej wiedzy mamy i myślę, że to jest pewne zadanie kina, który jest w stanie pokazywać nam, że jesteśmy odcięci od świata nawet 1 , 5 godziny pokazać nam na spokojnie pewne rzeczy i wytłumaczyć to to wydaje mi się to wydają się blaszki, więc jeżeli byśmy tak spojrzeli na nas na to kto ma, jakie problemy to to my mówimy mówiąc niepodległość teraz myślimy ciągle tymi kwestiami politycznymi, a prawo do wiedzy test ten problem, który kino dzisiaj bardzo bardzo bardzo mocno porusza, tak więc na tym warto się warto się skupić na ile ja wiem e-maile ta moja niewiedza powoduje, że inżynierem co robię w związku z tym nie jestem, bo on tak jest niech nie potrafię nie potrafi wybierać na koniec jeszcze chciałam zapytać w właśnie my biorąc pod uwagę to, podsumowując to co powiedzieliśmy do tej pory, czyli różne kraje podchodzą inaczej do tej kwestii wolności czy Italia przykład jest walka bardzo silna oprawa kobiet na to duże z filmów fotek na prawach kobiet tutaj je gdzie n p. w tych społeczeństwach zachodnich ranne dzieci jest sprawa właśnie tej wolności ekonomicznej czy wolności do wiedzy ENA to dużo filmów telewizji jest poruszanych właśnie, gdzie pocięte tematykę Nike z polską co co nas w kontekście tej wolności interesuje w Polskim kinie w takim razie nie się wydaje, że nas należy wolność nie interesuje nas interesuje tożsamość to widocznie ramieniem brakuje nie, żeby być wolnym to trzeba stać się kim i podjąć jakąś decyzję tłumaczy Marc mówił o tym, że wolność uświadomiona konieczność w tym sensie, że dopiero wtedy, kiedy ja się na to zdecyduje to mogę być wolne czyli, jeżeli dryfuje i mi nic nie gasił różne rzeczy robię i nie mogę podać jakiś jakichś decyzji mówi nie jestem wolny to po prostu dryfuje człowiek, który zna pustynia nie jest wolny czy Polacy dryfujące racę, jakbym się, że Polacy mocno dryfują i starają się określić to kim są banki będą wiedzieli kim są to wtedy może znacznie się kwestia tej jakaś kwestia wolności dlatego nasze kino z mocno rozbity nie ma to pojęcie zbiorowości w naszym jest bardzo dużo takich tematów był to tak jakby ktoś rozbił lustro i i każdy taki rozbity kawałek przedstawia 1 człowieka jego historię, ale nie ma jakiś taki sąd nie ma nie ma zbiorowości tego tego kim jesteśmy też ciągle o takim stawanie się tym kierunkiem możemy być no i wtedy dopiero jak już wiemy jak zdecyduje, jaki może być może się wyraźnie, że wolność dlatego nie mielibyśmy sobie kawalerami Caballero wyraża swoją wolność przez to że, aby mówić tak albumowi nie tak czy kobieta panna, tak więc małżeństwo, które często jest często się, mówi że co kończy się część wolno właśnie wyrazem wolności, ale jeżeli my nie wiemy kim jestem uczniem drugiej jesteśmy czy walczyć kawalerem czy dzieckiem czy starcem właściwie nie podejmujemy żadnych decyzji i trochę tak jest, że nasze kino mówi o tym, my o tym, o tym szukaniu wolności ostatnio był też na na transatlantyku ten wybitny film Urszuli Antoniak pomiędzy słowami jak słowami to oprócz tego, że on tak nierówny jest moim klientom bardzo dobrze pokazuje, że nie wiemy kim kim tam jesteśmy także rzezi tak jak ten główny bohater jest w Berlinie, ale ma ojca Polaka i ten mecz Polaka jeśli nie akceptuje tej bliskości sam, jakby nie akceptuje tych imigrantów samemu będąc imigrantem i to jest jakiś taki mural taki paradoks nie wiedzą jesteśmy warto ich i kino trochę jak pulsuje to nie wiedzą toczy się nie pomaga nie pomaga pewnie z robić hollywoodzkiego kina, ale być może to jest ważne, że my przepracowuje my sobie ten temat, żeby wiedzieć czym jesteśmy trochę bardziej w Berlinie czy jeszcze gdzieś tam w Sulejówku FIS zmian w Łodzi do piątku panie doktorze w Łodzi w Łodzi na razie bardzo dziękuje zboże to w Blackburn zrewidowane Jacek Wasilewski szef dokumentalisty kina w wydziale dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za zaczyna rozmowę o wolności rannej cóż zapraszamy państwa jeszcze do piątku na festiwale transatlantyk oglądamy tutaj filmy dyskutujemy na różne tematy również te związane z niepodległością wiązać się bardzo dziękuję zapraszamy na jutro po dziewiętnastej kultura osobista Patrycja Wanat do usług Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA