REKLAMA

Klara Kochańska i Kasper Bajon - reżyserzy filmu Via Carpatia

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-07-19 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą kulturą osobista jeszcze dziś z Łodzi festiwalu transatlantyk przypominam, że festiwal trwa już o prawie tydzień jutro wieczorem na festiwal się kończyna mamy jeszcze 2 kultury osobiste poświęcone właśnie firmom i tematom, które nas tutaj na festiwalu są poruszane dzisiaj w studiu ze mną są Klara Kochańska Kasper Bajon dzień dobry występ w bardzo gorąco w dzień dobry reżyserzy filmów via Rozwiń » Carpathia filmu, które nam wczoraj tutaj na festiwalu miało swoją premierę to był chyba Glenn pierwszy taki pokaz przed publicznością prawda z tego co zapowiadaliście przed przed pokazem polską polską premierę, bo to w życiu pierwszy pokaz w Polsce, a pierwszy pokaz premierowa premiera światowa odbyła się na festiwalu Carnaval wara 2 tygodnie temu w konkursie jest w Dołach takiej sekcji dla debiutów i filmów pierwszy na tym festiwalu w maszynie, więc ten będzie rozmawiać o tej historii historii, którą w filmie poruszać bardzo aktualnej związanej z tzw. kryzysem migracyjnym w Europie i z tym co my w ogóle o tym, o uchodźcach i o tym, kryzysie migracyjnym wiemy czyli, jaką wiedzę mamy z mediów, jaki mamy stosunek do UE do tej sytuacji na ile nas ona obchodzi filmy łączy zdjęcia dokumentalne z z opowieścią na fabularną, zanim zaczniemy tę historię opowiadać to wytłumaczą kilka takich kluczowych pojęć przede wszystkim tym kluczowym pojęciem jest Eleny tytułowa via Carpatia via Carpathia czyli, czyli co w kafeterii jest właśnie w jakiej jest jesteśmy przecież tam wczoraj, że via Carpathia znowu ma połączyć Polskę ze Słowacją via Carpatia jest drogą, którą jest wielkim przedsięwzięciem polskiej nie tylko polskim, który ma łączyć Kłajpedę z Bałkanami i jest drogą, która ma prowadzić przez ten szlak 1 10 0 osób tych szlaków którymi którymi poruszały się te ruchy migracyjne od od zawsze tym porusza się teraz poruszają się ludzie, którzy uciekają z z Syrii oraz z krajów Maghrebu czy bliskiego Wschodu i nie myśleliśmy, że to jest jakieś pewien rodzaj niewierną metafory i drogi i tego czym jest to droga i że ta droga ma łączyć kraje myśmy jechali Lech zbliżoną trasę nie dokładną żeśmy tam z naczelnym w Tajpej tej drogi też nie ma dróg trochę trochę żeśmy tam tytułów w tym sensie jest lekki sen się też umowny, ale wydaje się że, że rzeźba też, żeby coś co co ma łączyć tutaj jest więc, jakby tak ironicznie używa, bo to jest droga, która ma łączyć Europejczyków z Europejczykami co więcej tych Europejczyków najmniej otwartych na, a on na ludzi, którzy potrzebują pomocy, czyli kraje Polska właśnie Słowacja m. in. Węgry gdzie, gdzie po prostu to co się w waszym zdaniem dzieje motoryzacji jest los mu przewrotna, dlatego że docelowo ta droga dać ten tytuł jest przewrotny dobra, które zbudowano Rita autostrada jest tak naprawdę najbardziej podejrzewam takich celów handlowych budowana i celów po prostu jak zwykle kapitalizm stycznych i związanych z zyskiem, a my widniał jedziemy jak w odwrotnym kierunku niż uchodźcy jeszcze tej drogi wciąż nie mogą się oczywiście, że tak, by możni tego świata nie mogą dogadać i państwo 0 0, kto pewnie to droga ma sponsora wadzi na jakich zasadach, a za i tym samym szlakiem właśnie prawda na północ podążają uchodźcy w zupełnie innym celu prawda co znaczy po prostu, bo muszą tak, żeby przetrwać uciekają z miejsca, w którym życie jej nie jest zagrożone, ale takie emitent tu też wprowadzamy zamieszania, bo gdzieś przeczytałam na pokrycie jeździł jak Karpaty życie stadne wbre w niej, ale nie chodzi o górę tak tylko, że tak właśnie dokładnie tak, gdyż takie wpisuje w wyszukiwarkę tytuł naszego filmu to wychodzi tyle samo informacji o budowie tej drogi są naszym filarem prawda, więc tak, ale jest docelowo chce celowo wprowadza lepszych nastrojach taki zakres tych, których bardzo śmieszne, bo żyjemy w czasach, jakby wielkich przedsięwzięć m. in. via Carpathia z takim naszym kolejnym wielkim przedsięwzięciem centralny port lotniczy wiele wiele ciekawych rzeczy powstaje dużych spektakularnych miało kluczowe dla tak to jest to jest to co to jest niesamowite w spodniach i nie może też dojść do skutku prawnego w Ottawie Keynesa od lat nikt od nas trochę budowanie muru chińskiego wzrostu marż w sensie takim metaforycznym kiedyś wielka wielka inicjatywa w wielki pomysł na Lwów miasto to co się dziś powtarza, a z drugiej strony mamy nierozwiązany małe sprawy były niemałe sprawy to mamy po prostu premiera, który mówi, że w dokładnie, cytując to jest nie interesuje go kwestia relokacji co jest jakimś terminem znowu stworzonym przez przez przez młodzież nie będzie Mendes mówi wszystko razem dla detalu tutaj w ogóle pojawia się dużo takich tras sam zaczął do tych słów kluczy, bo ich jest, gdy pojawia się dużo właśnie te re lokację właśnie ten kryzys migracyjny ranne, gdy dużo jest takich właśnie słów, które nagle albo nabierają nowego znaczenia, bo przypisuje się jakiś po prostu ranny znaczenie teraz, ale chciałbym cofnąć do 20 16 roku, bo to też jest moment, kiedy nowy chwytać za kamerę najgłośniej ustanawiać opowiedzieć, ale taki bardzo cenne osobiste sposób opowiedzieć o tym co żenująco dla was w ogóle ten trend Mate znaczy my właśnie 20 16 rok jest to też zaznaczyć, że na początku filmu ty jesteś taki rok bardzo przełomowego w mediach oglądaliśmy takie wielkie grupy uchodźców najeżdżając na wjeżdżających Europe przemieszczających się właśnie drogami w stronę tych bogatych krajów Zachodu Annę z drugiej strony też Węgrów Macedończyków, którzy z nimi walczyli próbowali zagrodzić drogę to również jest rok Anna ataków w nich cech, więc to wszystko jakoś tak się nagromadziło rozumiem, że nawet, że was też są na tyle osobiście dotknęło, że postawiliście w te historie Neo opowiedzieć za rzeczy czy coś tam jeszcze było w tych w tych tych przyczynach, dlaczego w ogóle postanowiliście senny przemierzyć tę drogę, dlaczego powinni stawić osobiście sprawdzić jak ta sytuacja wygląda w skutkach oznacza szlaban to znaczy to jest właśnie może to, o czym wiedziała, że mieliśmy wrażenie, że nas mało za mało właśnie osobiście dotyka to znaczy, że jakby obiektywnie jest jakiś powód serwerze i jakiś rodzaj przekazu, który namówił, że powinniśmy zrobić powinniśmy się przejawić w oczy bezpośrednio naszego kraju naszych losów naszych decyzji jako społeczeństwa prawda w tym ludziom pomożemy nie był obiektywny problem tak ludzie uciekali masowo przed wojną, a kolejne kraje te mówią oczywiście w krajach zachodnich które, jakby zdobyły na nadgarstku pomocne w trasę na nartach, toteż też jak postępują inaczej, ale mówi mówimy wracamy do roku 2 0 16 natomiast nasz kraj zeznawał o tym, że nie podejmie odpowiedzialność za tych ludzi żaden sposób jej nie może wielokrotnie nam pomagano jako Polakom prawda przez cały dwudziesty wiek, ale i wcześniej, więc mieliśmy takie poczucie, że jesteśmy w naszym, jakby takim jak ktoś mówi pan w Bielsku Comfort Zone i jesteśmy bombardowani informacjami mieliśmy przyjaciół, którzy n p. powiedzmy bezdzietnych cieczy czy takich, których w, którym było stać na to, żeby pojechać po prostu siedzieć tam dna w obozach na granicy grecką macedoński po prostu pomaga Grażyna akcją humanitarną w 6 w tym błocie i w tym deszczu tam, bo warunki te były straszne powodzie była to nowość czemu nie do życia praktycznie w tych miejscach, gdzie dzieci uchodźcy dzieci ludzie po prostu musieli żyć mieszkać razem ze swoimi rodzinami i to była nasza taka reakcja, że rząd i skoro tak rzeczywiście tym emocjonujemy się przebić się przejmujemy to po prostu chcemy się osobiście co konfrontować zobaczyć jak jest naprawdę to znaczy pojechać tam z kamerą zarejestrować czy sprawdzić czy to świat tak funkcjonuje w prosty system zgodny z twarzą twarz kamera byłaby naszym towarzyszem i ci bohaterowie fikcyjni, których krajów jak w kioskach Piotr Borowski byli trochę tak nie one to mam siostrę mi też przeżywaliśmy jako twórcy cała szóstka nasza, bo byliśmy tylko szóstka na tej pierwszej części zdjęć do sytuacji byliśmy otwarci na to, że nie wiemy do końca co tam się zdarzyć co zarejestrujemy powiedzieliśmy, że to co dostajemy w mediach też nie sprawdzą, bo tak oczywiście zawsze jest prawda, że ta prawda jest przekłamane dlatego takim zaskoczeniem było dla nas chwile dosłownie potem właściwy do ludzi już nie było, że spotka się, czego jeszcze nie inni i to było dosyć dojmujący przerażająca nowość wydaje owoce się z nimi stało prawda, gdzie oni są w ten widok też tego obozu, który zarejestrowany w naszym filmie, który nie będę zdradzać fabuły, ale jakby, jaki jest co w nim jest coś w nim nie jest też było dojmujące w tym sensie właśnie kultura osobista Patrycja Wanat to jest wciąż kultura osobista i wciąż jesteśmy w Łodzi na festiwalu trans Atlantyk ze mną w studiu Klara Kochańska i Kacper Bajon reżyserze filmów via Carpathia jeszcze chciał wrócić no właśnie do tego jak ten film powstawał opowiada liście o tym jak pojechaliście sami przeżyliście Annę z kamerą i 10 6 osobową ekipą filmową na trasę właśnie do do granicy grecką macedońskiej tak do Dover dojechał liście en i próbowaliście sami zobaczycie psy jak sytuacja z uchodźcami z tym co obserwowaliśmy w mediach w 20 1 6 roku wygląda, ale przede wszystkim jest jeszcze wątek osobisty z naszymi przyjaciółmi jest Julia Kijowska i jej mąż Piotr Borowski, który jak ma taką historię osobistą jego tata pochodzi z rejonów mocno z ZUS jest brak haczykiem, a więc Irakijczyk GM Żnin i wygląda to tak, że dużo nam też pomógł w dołku wstaje w tej pracy no bo jest jak jego wiedza jest wiedzą co jest jego doświadczeniem więc, więc wracając, więc jest, jakby niepowtarzalna w tym sensie no i tak zaczęliśmy rozmawiać nam o dużo też opowiedział o tym wszystkim co się teraz jakby co z jego punktu widzenia się dzieje jak to się wszystko zmieniło, bo trzeba powiedzieć, że też on tego nie ukrywa ani też nie ukrywamy, że ten stosunek od 2 tysięcznego piętnastego właściwie roku targów kombi z szesnastego bardzo się zmienił Polaków to do osób, które nie wyglądają nie wiem jak nie nie wiem jak prawdziwy Polak powinien wyglądać, ale na pewno dużo osób w Polsce marki taką wizję prawdziwego Polaka, która musi być bardzo zabawną wizją, ale tu wśród w każdym razie wydała nam się, że też w Polskim kinie nie ma takiego bohatera to jest, że właściwie coś takiego, że rozmawialiśmy oczywiście są pewnie jakieś wyjątki, ale n p . że obcokrajowiec jest w cudzysłowie w Polskim kinie bohater tych Giuseppe w Warszawie, o czym jest jak n p. tak to wygląda natomiast nie ma tego pokazania, jakby tego doświadczenia Polaka w nią Anno Domini 2 00 6 1 8 2 0 1 6 Jakubiak jako cudzoziemca jako kogoś, kto nie jest ani tu u siebie w tym momencie nie z siebie też tam, skąd tam się wydawało czeka przede wszystkim, w którym jest 1 główną postacią w filmie gdzieś tam z jego perspektywy płynie ta narracja, czyli patrzy, jakby na nasz świat swoimi oczami właściwość to jest ani tu ani tam jednocześnie czuje się Polakiem, ale nie ma niestety pełnego być może przyzwolenia przez społeczeństwo, żeby się nim porośnięte pełnym komforcie prawda o tym jest ta pierwsza scena, że Piotrek tutaj się lub może nie urodził, ale zachowuje, ale od malutkiego dziecka jedno jedno był utożsamiany jest krajem w 100 % poszedł do wszystkich szkół skończył studia, a wciąż o właściwe zatrudniają tylko do ról, których on nie może czuć spełniony, bo nie ma ról, w których mógłby czuć spełniony w kinie, ponieważ bardziej myślę, że mógłby zagrać innym Włocha albo tak niewielu Czeczena jak i dziś role drugoplanowe, dlatego że taki najazd odbyła się niepełne oto perspektywę i wydaje mi się, że obowiązkiem twórców jest właśnie tą perspektywę poszerzać zawsze prawda nawet jeśli jesteśmy przyzwyczajeni, by być bardzo długo prawdę w Zambrowie w Polskim kinie, że nie było nie było ruchu dla kobiet głównych potem nie było ról dla kobiet po pięćdziesiątce prawda co mieszkańcy też, gdzie w zeszłym roku czy nie będą rok czy 2 lata temu w Gdyni był taki przełomowy na razie Anna konieczna właśnie powiedziała dziękuję za to, ale my nie mamy co grać, a jest świetnymi aktorkami prawda, dlaczego to wina musi być takie, że tak mówić 1 głosem monotonne któryś z białego tak naprawdę trzeba powiedzieć coś białego dorosłego mężczyznę adres znają nie ja nie mówmy wyroki nie temu też mainstreamowe są dla nas to jest włosów chustą wspaniałe wyjątki w Dolnej też na szczęście zmieniona tożsamość zmienia jeśli chodzi o mniejszości dotyczy szkoleń seksualną myślałby to jest jakaś przerażający to nie jest jakaś pomoc w kasie PTTK historia w twarz z Puław no one są okropne, ale właśnie biorą się z tego, że wciąż u nas są potrzebne, bo to jest wciąż tak tam niższa prawda ci bohaterowie takie tematy też dopiero w tej chwili poszerzana jej chcieliśmy się, że taka świadomie mając ten pomysł po fakcie pomyśleliśmy działa broniła tak przecież chodzi o tylko tej idei prawda to jak wiadomo pomysł się rodzi po prostu spontanicznie w procesie, ale potem pomyśleliśmy, że to jest właśnie dokładnie ta droga, że chcemy się też przyłożyć świadomie do tego, żeby ten dyskurs poszerzać Boga my musimy państwu setek troszkę ostrożnie mówi może oczywiście nie strata całej fabuły, ale myślę, że możemy ne powiedzieć, że główni bohaterowie to jest właśnie małżeństwo Annę tutaj właśnie w rolach Julia Kijowska i Elena jaśniej i Piotr k dezerterzy zresztą ma Piotrem, ale w Wilnie na imię i mają jechać na wakacje, ale okazuje się, że ojciec Piotra być może jest, w którym się z września obozów tych cennych syryjskich na na południu Europy i trzeba z tego obozu to być może wyciągnąć naj wyruszają taką gehennę w taką drogę, żeby zobaczyć co tam siedzieć na tory też, że Jan Kliment i Julia rozumiem czy ta postać Julii to jest taka dziewczyna, która nowości, które taką dziewczyną z dużego miasta, która i dotykają ten problem osobiście przez jej męża, ale z drugiej strony chyba nawet nie zdaje sobie do końca sprawy w ogóle, gdy na czym ten dramat na czym ten dramat polega prawda, że to jest jednak wszystko gdzieś tam zaraz za szkłem to Piotr ma prawdziwy dramat jego bohater to jednak filmy zapowiedziany bardziej z perspektywy Julii i z nią, czyli z naszej perspektywy właśnie tych osób, które są we tylko pośrednio zaangażowane w endomondo był celowy zabieg i dokładnie tak jak mówisz no to można nawet powiedzieć, że ta bohaterka wręcz drażniąca w swoich nie wiem naiwności czy ignorancji i orzechami potrzeba, które są nieadekwatne do momentu, bo ona musi mieć głowę, a w Szczecinie w tym momencie zupełnie ważna prawda daje takie ciągle zacięta, a gdzieś przeczytane informacje w gazetach, w których one tak naprawdę nie do końca jest wstanie z je świadomie przeanalizować tylko na zawsze za pośredniczą one, ale wydawało nam, że to właśnie bardzo prawdziwe dla dla nas również prawda to znaczy, że jednak w pierwszej kolejności jesteśmy my nasze własne życie nasza codzienność nasze problemy i ja to jest właśnie problem, że tak, że w pierwszej kolejności jest wymiana czy dramat polega zawsze na zaniechaniu w momencie, w którym Francja zostaje mistrzem świata w piłce nożnej wszyscy opowiadają jak to wspaniale, bo drużyna składa się właściwie samych imigrantów i że to jest coś cudownego na niej natomiast to jest fajnie jak rakiety tak jak ci imigranci i grają dla Super bogatych klubów i strzelają do bramki nie chciałem natomiast warto nawet nie chodzi o sukces tylko, że dorobią, że właściwie natomiast jest problem, żeby tak naprawdę coraz większy, żeby przyjąć, że ponton z 2 0 osobami i do do portu, chociaż być może, gdyby powiedzieć, że wielu osobom decyzyjnym, który pokazuje się na stadionach w szalikach i wie, że może w tym pon to nie jest przyszły gwiazdor 3 reprezentacji to myślę, że ta perspektywa się kompletnie zmieniła znaczy to nas to dotyka, jakby w pewien taki sposób, że to są jakieś informacje te informacje są gdzieś daleko fajnie, że Francuzi grają, że to jest taka kolorowa reprezentacja, gdzie indziej są tak kolorowej reprezentacja tak naprawdę zacznie przekładana żaden żadnych działań czy to trzeba powiedzieć, że rządy poprzedni rząd ten rząd, jaki rząd teraz w Europie starają się, by ten problem zbagatelizować nawet nie zbagatelizować usunąć poza granice granice Europy i to jest zachowanie po prostu mówił mi się to w głowie nie mieści, bo to zawsze było mówienie o terrorystach na tych ponton chlebów w sytuacji, który jest byłoby nawet na tym pontonie dajmy na to 10 osób 9 osób było tymi w cudzysłowie terrorystami 1, aby nie była to moralnym obowiązkiem jest ten ponton przyjaciel no taka jest prawda, a nie odwrotnie, że ma to jest w naszych perspektywach nasza prywatna porada osobista perspektywa ale, ale przypomina mi się drobne Diego kontra mówiliście to efekt na koniec jeszcze lęborczan się podzielić taką refleksją gramy właśnie przyszła do głowy wspomina swój ostatni film Michaela Hanekego, który też, by zrobił film o uchodźcach, ale nie o uchodźcach tak zrobił właśnie filmowa bogatej francuskiej rodzinie zamężna minimalne niestety tego filmu ja nie mogli w należytym im się nazwą hak pięknie tak tak tak Hadrian on przyjmuje podobną rolę perspektywa ocen opowiada o bogatej francuskiej rodzinie, która mieszka w Calais wiadomo, że wszyscy, ale kojarzymy jako właśnie tu największa obozowisko francuskie Anne przerażające ono nazywane dżunglą i tam rodzinę, by żyje obok ale, ale no właśnie ma z tym nie ma z tym kontaktu dziś uchodźcy pojawiają się w 1 scenie oczywiście Francuzi z inną tradycją z inną kulturą oni nie mogą ich wyprosić z narady z uroczystej kolacji tylko muszą się nimi zajęcia najchętniej to by posadzili właśnie w tym kącie przy jakimś tam stoliku i właśnie udawali że, że tego problemu nie ma żadnych ludzi no po prostu nie ma więc, gdy to jest jakiś pogląd doświadczenie niestety no europejskie, że rzecz w tym bogatej Europie trochę zapominamy o tym, że nasze są inne dramaty na świecie bardzo gorąco zapraszamy, bo via Carpatia będzie jeszcze do zobaczenia w najbliższym czasie, gdzie na nowych horyzontach sekcja odkrycia 20 09. 30 lipca i tam pewnie też kiła Enej po tak tak jakby pokazach w Kazimierzu Dolnym 3 sierpnia też jest rozmowa z nami i w tej chwili też jest plan na zwierzenia z, a Akademia filmowa zwierzęcia jesteśmy w cyklu Łukasza Maciejewskiego, który wybrał twoim zdaniem najciekawsze filmy, które widział w ostatnich miesiącach, więc jesteśmy też bardzo bardzo szczęśliwi, że będziemy mogli jeszcze na tych festiwalach w ten film pokazać, a ja wiem też chciałam dodać byłoby, żebyśmy nie zapomnieli nam wiele osób w tym filmie pomogło to były filmy robione naprawdę takim sumptem lord wspólnymi siłami na początku bardzo niezależny, więc chciałam tylko dodać, że bardzo dziękuję naszej produkcji metali sorter Agnieszce Kurzydło, która zgodziła się też szalony pomysł poparł pomysł na początku nasz wesprzeć ich podaż tego sprawi, że troszkę profesjonalni wyglądała druga różnica to w związku z produktami i właśnie tam ładnie chciałam dopowiedzieć, że taka produkcja czeska macedońska, bo też, że właśnie na tej trasie nasze sporo spadły w Spale spotkaliśmy dobre wspaniałych ludzi, którzy po prostu bezinteresownie, widząc naszą szóstkę pomogli nam na macedońskich góralki potem oficjalnie Stali się, choć Vladimira Stali się oficjalnie koproducentem filmu, by tam stargardzian ulubiony aktor Kusturicy zagrał tam epizod przemytnika dzięki temu, więc też wspaniale dali się do dodali do do tego projektu i naj wiadomo wszystkim innym współtwórca, który też tych trudnych niekonwencjonalnych warunkach zgodzili się z nami pracować i ulic i woli też nie wspomnieliśmy też o złożenie Indianie karnym w Krempachach w ogóle dzisiaj ale, którzy robili zdjęcia do filmu bardzo gorąco zapraszam państwa również w moim imieniu na tę wadę pokazy na rozmowę z reżyserami są dzisiaj bardzo bardzo wam dziękuje Klara Kochańska Kazimierz Pająk byli ze mną dziękuję wam bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA