REKLAMA

Filozofowanie z dziećmi jako polisa ich i naszej przyszłej wolności

Data emisji:
2018-07-20 23:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
40:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM na piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu w tej części programu jest Dorota Monkiewicz co Polska nauczycielka etyki redaktorka portalu filozofuje EU w autorka, publikując SA w magazynie filozofuje zaangażowana aktywna społecznie nauczycielka etyki filozofii dobry wieczór dobry wieczór tacy nauczyciele drodzy państwo to naprawdę ginący gatunek i coraz bardziej cenny rzadki skarb na naszym rynku edukacyjnym nauczyciele, którym Rozwiń » się chce nauczyciele, którzy w ogóle godzą się uprawiać ten zawód w naszych warunkach społeczno-ekonomiczna edukacyjnych, a do tego jeszcze będziemy się rozmawiać o nauczaniu filozofii etyki w tracie mającym poza realizację podstawy programowej będziemy rozmawiać o inicjatywie mającej wesprzeć się nauczanie etyki filozofii szeroko rzecz ujmując w ogóle generalnie rzecz biorąc można, by powiedzieć pani Dorota Monkiewicz Cybulska w zasadzie będzie wspierał swoją konkurencję, bo zaraz opublikuje tani krem będziemy rozmawiać się podręcznik czy poradni do nauczania filozofii tak zgadza się, ale nie można tego postrzegać w kategoriach oraz czy rywalizacji dlatego, że to środowisko mocno, wspierając się i myślę, że wszyscy nauczyciele z pasją i z misją działają w ten sposób, że raczej wymieniają się doświadczeniem i chcą, żeby mostu w nauczaniu, bo jak na najwyższym poziomie przyjechała dzwoni do nas z Lublina za co jesteśmy bardzo wdzięczni i reprezentuje pani Fundacja Akademia com, która to Fundacja prowadzi w tej chwili akcje crowdfundingowe mu akcje obronne, która ma na celu zebrać fundusze na publikacje poradnika 3 przewodnika po FIO zachowanie z dziećmi, zanim porozmawiamy o tej publikacji o tej książce, bo w zasadzie jest już gotowa potrzebne są tylko albo aż pieniądze Fundacja akademikom co to jest za organizację, którą tworzy, jakie macie cele działania FOT Fundacja akademikom jest Stowarzyszenie działające na rzecz edukacji dzieci młodzieży ze szczególnym akcentem na filozofię, ponieważ filozofa jest taką dziedziną, która kształci wszechstronnie jest jakby narzędziem i bazą do nauczania innych przedmiotów natomiast historia fundacji poprzedza powstanie magazyn filozofuje, której już jest dosyć znany na rynku czytelniczym magazyn filozofa dodajemy od 3 lat na początku wydawaliśmy go własnymi środkami niepojęte ich własnymi środkami nauczycielski mi wierzyć się udało to podzielić dzielimy na własną energię z tak tak czas do gmin tylko nauczycielskimi również akademickimi, dlatego że wspierają nas profesorowie i HR naukowcy z całej Polski również z zagranicy Lotos tak właśnie działa działa pasjach natomiast od 2 lat przekształciliśmy się Fundacja akademikom, żeby poziom wydawniczy i regularność tej była uporządkowana i właśnie pod szyldem dać akademikom magazyn filozofuje po zostaje wydany 2 miesiące nie masz teraz będzie nowym marna dotyczące osoby tak od razu reklamuje zapowiada, że niebawem się pojawił w empikach i warto też tak i powiedzmy również, że oprócz wersji papierowej mniej więcej po miesiącu od ukazania się wersji papierowej magazyn jest udostępniany bezpłatnie online w internecie tak zgadza się i zawsze tak było i powiem nawet więcej, że pierwszy numer wyszedł tylko w wersji elektronicznej bezpłatnej, ale Czytelnicy bardzo prosi, żebyśmy dali wersję papierową, ale są ludzie, że po prostu wolą tradycyjne formy żądania te nietypowe odwrotny kierunek tego, kto widzi to międzynarodowy arbitraż filozofia, a ponieważ środki w lesie są tańsze są tak i rozumiem, że tutaj możemy odesłać naszych Czytelników do portalu filozofów trąbka u i tam można znaleźć informacje NT właśnie m. in. o poprzednich numerach czasopisma filozofuje tak jest od nr. 1 wszystkie numery są dostępne i otwieramy kolejne dostępne są 2 miesiące Fundacja akademikom to nie tylko wydawanie od 3 lat magazynu filozofuje, ale także organizowanie różnego rodzaju innych spotkań czy warsztatów czy n p. takich wydarzeniach letniej szkoły filozofuje, które są takimi były obozami tematycznymi koloniami tematycznymi po połączonymi z myśleniem zachowaniem czy też sięgamy tradycji starożytnych zdrowym ciele zdrowy duch, czyli to daje wspinaczka Górska, a w kształtowaniu ducha i do tego od intelektualna rozmowy i dywagacje różna także nie są to koniec wypoczynek na plaży raczej jest tutaj w jakaś aktywność fizyczna rany są zajęcia, a potem idziemy w górę potem razem znowu są zajęcia i w ten sposób aż spędzamy czas organizujecie również spotkania klubu filozofuje furę różnych miastach w Polsce ciekawe jest to naj le to jest popularna forma rozrywki spotykanie się dzieciaków młodzieży inne, że powinna zachować sobie z kim się zaproszonym gościem czy filozofem mam nadzieję, że to byłaby taka moda czy jest mu rzekomo tak będzie się rozwijała tak oczywiście to bardzo popularne też nie tylko my to robimy, ale jeżeli chodzi o kluby filozofów to wyglądało to w ten sposób, że w, jakim miejscu tak popularnym związanym z kulturą zbierali się ludzie na herbatę kawę i gdzie byli zaproszeni właśnie profesorowie zawsze to była debata czy było tak jakby 2 obozy i dyskutowali też temat, a potem włącza się publiczność i każdy miał możliwość zabrania głosu opowiedzenie się, za jaką się tutaj o opinią lub nawet tutaj przeciwstawienia się temu co powiedział, której się z naukowców tak też ciekawe właśnie wyjście poza Uniwersytet po prostu do społeczeństwa ulegają dyskusji z kulturą wymiany poglądów Fundacja 2 lata temu została wyróżniona tytułem finalisty konkursu popularyzator nauki w 2 0 16 to jest konkurs organizowany z 1 strony przez polską agencję prasową z drugiej strony przez ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego w samej naszej redakcji są 3 osoby troje dziennikarzy se tym tytułem w tym ja także jesteśmy w UE 1 g wszyscy popularyzuje naukę popularyzuje ME myślenie logika niezależne dochodzenie do własnych wniosków dzisiaj chcemy opowiedzieć państwu książce, która można pędzić z już w dołku startowym jest gotowa jest napisana jest w niej teksty są ilustracje jest przeznaczona dla nas wszystkich tych dorosłych, którzy chcieliby pomóc dzieciom nauczyć się czy też wesprzeć proces myślenia logicznego niezależnego inny proces właśnie kultury dyskusji wymiany poglądów, czyli też nauka tolerancji, ale jest pewna przeszkoda finansowa na portalu polakpotrafi PL mogą państwo od innych wpisać się n p. hasło filozofuje i tam wyskoczył właśnie ten projekt crowdfunding nowe jeszcze został niemal miesiąc do zakończenia zbiórki pieniędzy z 2 3 5  000, które są potrzebne nam inny opublikowanie książki, który zaraz opowiemy na razie zebrane są 3 000 także drodzy słuchacze Radia TOK FM nigdy nas nie zagraliście w takiej sytuacji teraz potrzebujemy was znowu filozofowania uczenie dzieci filozofowania niezależnego myślenia traktujemy jako pozytywizm pracę u podstaw na rzecz społeczeństwa obywatelskiego pewnego rodzaju inne patriotyzm, a teraz chciałbym panią poprosić o przybliżenie idei podręcznika idei książki, ale 5 opakowań wprowadzonych do kład nie tak samo to postrzegamy jest to misja jest wasze działanie u podstaw wracamy do tematu, który już był kiedyś w Polsce rozpoczęty 10 lat temu Stowarzyszenie edukacji filozoficznej front lewicy próbował to rozpowszechniać się dociekania filozoficzne z dziećmi natomiast teraz tak jak jest druga fala Maksym z dowództwa dać do domu Energie, ponieważ jednak nie doszło do starego programu szkolnictwa i już wie, o co chodzi tu nie chodzi o nauczanie historii filozofii czy nauczanie poglądów filozoficznych innych myślicieli tylko o naukę logicznego myślenia no i świadomość własnych poglądów o kulturę dyskusji o wszystkie potrzebne narzędzia, żeby być silnym jak świadomym obywatelem ma to w ogóle wbrew ideologii każdej władzy, która chce mieć tych władz jak najwięcej najlepiej pełnie najlepiej w kierunku władzy totalitarnej Noto ja nie wiem, jakie państwa dotacje uzyskają lobby dlatego, chcąc zachować w RFN, ale tylko społeczne oczywiście no tak to jest ważne działania, że Demokraci dokładnie zresztą nawet struktura takich zajęć polega na demokratyczne wybieranie tematów do dyskusji dodajmy nauczyciel jest moderatorem jest opiekuna natomiast to nie prezentuje własnych poglądów książka filozofów widzieć nieporadnych do nauczania filozofii dzieci i młodzieży jest praktycznym narzędziem do pakietem startowym do wprowadzenia zajęć filozoficznych w szkole brak również takich zajęciach świetlicowych w warsztatach, w jakich miejscach kultury struktur książki jest taka, że wiedza jest uzasadnienie, dlaczego warto filozof wadzić, jaka jest geneza filozofowania z dziećmi, jakie niesie to ze sobą zalety i jak zachowują się dzieci, które nie są nauczone świadomego wyrażenia własnych poglądów i czy w ogóle kształtowania własnych poglądów wanie tylko powielania, czyli takiego modelu edukacji właśnie poprzez indoktrynację i druga część książki już jest wzbogacona o konkretną da przykłady jak takie lekcje poprowadzić przykłady zaba w, bo to są bez formy scenariusze lekcji czy raczej na koniec scenariusza HOKEJ jest mnóstwo propozycji zaba w, które można zrobić, dlatego że unikamy czegoś takiego, że siedzi się do władz i słuchają teorii wykładu AHU te posty po obu zamach stylizacja zarówno umysłu jak działa także losowanie gdzieś na tym poziomie szczególnie w młodszych klasach opiera się również dla ruchu na ekspresji na bramie i tutaj są konkretne pomysły i również konkretne rozwiązania, gdy napotkamy ekipy obrączka na dzieci zaczynają krążyć wokół tematu udziału czekają wódeczkę braku dyscypliny jak po prostu powróci do tego tematu są rzeczy którymi liczba lekarzy każdy nauczyciel, a zwłaszcza godzin tak grząski grunt tak w nieznane tereny jak i rozmywanie z dziećmi na jakich Śląski nieznane bardzo intrygujące to jest coś dzieje w trakcji filozofowania z dziećmi tak, kto to może być niezwykle, bo też dzieci są różne mogą być zaskoczone, zwłaszcza że tutaj ideałowi jest, że słuchamy dzieci szanujemy dzieci dzieci prowadzą dyskusje, a my Tymon grillujemy pewnych ram ukierunkowuje myje, ale nie na pewno na to, żeby one przyjęła się z góry obrany pogląd, ale sama, dochodząc tych wniosków i naprawdę różni się mogą wydarzyć możemy bardzo zaskoczeni i właśnie w tym rodzaju zamknąć się bardzo dużo też uczy mimo to przyjrzyjmy się doświadczeniem w perspektywie właśnie nauczyciela co może być z takiego zaskakującego być może zachęcimy w ten sposób dorosłych, którzy na stres słuchają pedagogów nauczycieli rodziców do filozofowania z dziećmi, jakiego typu procesy zachodzą w takiej swobodnej dyskusji, ale jednocześnie objętej tymi zasadami, o których pani powiedziała szacunek dla dziecka swoboda ekspresji kultura wymiany poglądów czy Włoch, rozpoczynając takie zajęcia klasa, która nie jest przyzwyczajona na początku reaguje takim ataku apatię Get to jak się zdaje pytania to dzieci mówią nie wiem, bo myślę, że znam przykład 1 to odpowiednia prawidłowa odpowiedź boją się, że nie trafią nie wierzą w to, że mogły znać odpowiedź na jak trudne zagadnienia oczka czym jest życie, bo to są pytania bez wyrzeczeń i sprawiedliwość jest dobro jest od razu asekurują się mówiąc nie wiem zdobią go stopniowo jak widzą właśnie to otwartość brak jakiś taki krytyki czym się otwierać liczne romanse oraz ciekawsze rzeczy zgodnie ze sobą swoimi słowami nabierają śmiałości otwartości strzał w bardzo fajnie prowadzi językiem i zaczną po prostu rady w tym czasie dzieci i chodzą czasami takie zajął takie podekscytowane z rumieńcami na twarzy albo jeszcze do dyskusji osób w ogóle z lekcji tylko do przerwy jeszcze małym i zdań na ten temat do powiedzenia, bo po prostu temat odbioru żony to są tematy, które są tak naprawdę i dla nas dorosłych najważniejsze w życiu wcale nie zatrzymamy się na chwilę, bo taki dorosły to może już być smugę cienia starego cynika i syn sędziego 6 i sprawiedliwość nie ma żadnej sprawiedliwości, w czym jest życiem przez jakiś bezsens chaos przypadkowy proces w ogóle do niczego nieprowadzące zaczynający się niczego kończąc się niczym nowym jak tutaj faktycznie nauczyciel osoba dorosła prowadząca taką lekcję takie warsztaty może czegoś nauczyć dzieci, bo o tym, pani wspomniała o bardzo ciekawy dla nauczyciela jest to, że dziecko nie jest obarczone właśnie sztywnym poglądami mu tematyki doświadczenia życiowego, więc jego propozycje jego pomysły są pół zupełnie oryginalne i przede wszystkim też ta dociekliwość ciekawość życia ta chęć odgadnięcie chęć zabawy oraz myślę, że właśnie tutaj dużo dużo radości to może też przynieść nauczycielowi zresztą myślę, że żaden nauczyciel nie lubi też dzieci, które polegają na ławkę, a które są związane z krytyką bywają najlepsze trwa i rady miasta dla zajęcia dobrze poprowadzonych w tym właśnie takie scenariusze eventów takich propozycjach są w tym poradniku dziś na pewno nie będą związane mogą być onieśmielona, ale większość jednak się włączyć Don tego typu zajęć także myślę, że dla nauczyciela to po prostu wielka satysfakcja obserwacja rozwoju dzieci i tego nauczka, że sam nigdy na dobę sprawa nie spojrzał w ten sposób wasze świeżym okiem dziecka w wspomniała pani o w poradniku my przypominamy, że trwa akcja crowdfundingowej, aby zbiórki pieniędzy na wydanie podręcznika poradnika filozofowania z dziećmi na portalu polakpotrafi PL ten można znaleźć inicjatywę pod hasłem filozofuje Dunn powiedziała pani, że ta metoda zapewniam otwarci dzieci czy też sprawia, że nawet początkowym marazmie nieufność czy jakiś bez władcy dzieci mija, bo one wciągają się chętnie w rozmowach dyskusje powiedzmy, że książka jest oparta na pewnej konkretnej źle filozofii metody profesora MED Filip mana piszą w Rosji filozofii FOT 3 g co to znaczy na czym ona jest oparta na czym polega takich metod znienacka w biznesie mamy mnóstwo mają przeróżne nazwa potem się okazuje, że to wszystko jest samo co znamy tylko ktoś opatentował kolejną inne metody tutaj mamy do czynienia z profesorem, który miał długą letnią praktykę w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku opracował pewne ramy działań współpracy firm z Osiecznej z dziećmi na czym one polegają tutaj bym zaczęła od genezy i zgon co profesor ma fi lip man w ogóle wpadł na pomysł, by nauczyć Ślązak dzieci prof. Lee plan był naukowcem na mnie stać się Mahler w stanach Zjednoczonych i w pewnym momencie pojazd były takie gorące czasy obserwował jak studenci wpadli w konflikt z władzami uczelni i jednocześnie zobaczył jak ci studenci nie potrafią wcale się Uskom nie da się skomunikować z władzami nie potrafią logicznie, ale klarownie uargumentować po prostu brakiem podstawowych narzędzi masz chęć do myślenia do dyskusji argumentowania i do znajdowania kreatywnych rozwiązań i stwierdził, że jednak studia tuż za późno jest na wdrażanie takich metod życia naprawdę zaczęli bardzo wcześnie właściwie tutaj, by rozważyć można już, odkąd skończyła się posługiwać językiem czy nawet przedszkolne wcale nie jest nie za wczesny i też bardzo chętnie właśnie dzieci się wciągają w tego typu rozmowy i jakie są założenia tej metody pisarskiej to znaczy groza często narzędziem w filmach szukał po prostu najbardziej szerokiej dyscypliny, która rozwinie jak najwięcej różnych kompetencji kompetencje umiejętność takie za filozofia po prostu bardzo wszechstronna, bo uczy logicznego myślenia uczy formułowania myśli uczy krytycznego myślenia, ale nie w sensie krytykanci jego tylko dlatego żadnych kryteriach tak analizy syntezy i są to właśnie kompetencje jak pani powiedziała potrzebna nie tylko w szkole, ale później i dorosłym życiu potrzebne w życiu zawodowym także to naprawdę bardzo bardzo szerokie podejście i tutaj walczy tak jak filozofia podzielona na różne dziedziny tak samo profesor -li KON wprowadził właśnie nauczenie logiki etyki estetyki także tutaj też to jest bardzo tego literaturę, a sama struktura zaś sam przebieg zajęć polega na tym, że dzieci, bazując na jakimś utworze literackim pisze prof. Chazan napisał parę takich opowiadań poszukują pytania od prognozowania czy marznie bez tak jest to dlatego się za wspólnotowe czekająca poszukują 1 pytania, na które będą dyskutować torowa do czasu zabierała dziada dziecku czas co da dzieciom czas jak to pytanie czy zostanie jakoś wyłowione zaczyna się dyskusja dochodzi do różnych ciekawych myśli rozwiązań, ale nie zawsze, bo właściwie tutaj nie jest jakiś cel, żeby rozwiązać to takie wiadomo, że filozofii sam sama droga jest celem tak samo i tutaj do dociekań filozoficznych te kompetencje, które nabywa się po po drodze są niezmiernie wartościowe tak, bo trzeba nauczyć się właśnie tolerancji tego, że ktoś ma inne poglądy trzeba czekać też jak druga osoba się wypowie trzeba, a uargumentować to nie tylko, żebyś tak wydaje, ale dlaczego, dlaczego uważa, że tak jest ktoś może badać jak i konserwacji także tutaj to są naprawdę bardzo cenne umiejętności, w czym powinny się zakończyć takie warsztaty taka lekcja skoro nie chodzi o to n p. żeby dojść do 1 słusznego słów z wniosku grupowego albo, żeby na siłę przekonywać się siebie nawzajem do własnych poglądów co jest celem do osiągnięcia przez taką lekcję czy takie warsztaty filozofowania chęć sięgnięcia po więcej oczywiście wejście wyjście w świat ciekawiej niż się życia obserwowanie być z tą filozofią do codziennego życia grzech rodzice mogą się skarżyć potem dziecko wraca do domu zaczęła zdawać pytania zaczyna wątpić pewne, że podane rzeczy tak może morze jest inaczej może trzeba się zastanowić może to nie można spojrzeć na jakiś czas dla różne aspekty danej sprawy także tutaj celem jest dociekliwość w tym mówimy o metodzie prof. Philip mana, która jest zaproponowana opracowana w inny w książce, która zostanie wydana przez fundację akademikom w grudniu 20 1 8 roku dobrze kojarzę tak nie jest tajemnicą, jeżeli powiedzie akcja krew już szans na tak przypominamy jest jeszcze niecały miesiąc to zebranie 2 5  000 zł na razie około 3 000 jest na koncie fundacji na portalu polakpotrafi PL można znaleźć pod hasłem filozofuje inne ten projekt, ale inne niż może metoda jest prof. Maciej mana autorem książki, które dziś rozmawiamy jest inny współpracownik fundacji filozof Łukasz Krzywoń, czyli rozumiem on opracował po prostu tę metodę dostosował ją do naszych realiów czy też do realiów osoby dorosłego nauczyciela rodzica, który chciałby tą metodą pracować w to znaczy te uściśla Łukasz trzeba tak jest redaktorem magazynu filozofów i pisze wspaniałe artykuły przeprowadzali bardzo ciekawe wywiady z z ciekawymi osobami, zwłaszcza w dziedzinie finansowania w piśmie z Europy, bo Łukasz tak jakby naszym korespondentem z Irlandią po rozlicznych kursach związanych z nogami filozofowania nas reprezentuje nas w całej Europie także on-line jest mniej jego zasługi są wielkie domy jest też nauczycielem zagram doświadczeniem i osoby, która posuwa się te kursy różnych pokoleń czuła, bo w Polsce no raczej jest ciężko taki kurs zaczął ale, ale nie tak, gdy tak się rozpoczęła jak na Wyspach i tym kasztan w tej książce, mówi że on bazuje wychodzi od ma metodą Mag lub ma natomiast od lat sześćdziesiątych naprawdę tam dostała zmodyfikował dla zresztą jest ona w tym momencie zajmie 6 0 krajach na świecie używana jest trudno oprzeć Delgado może też różne takie wpływy kulturowe są i ona w majątku z niej, że wpły w na kształt tej metody także takie obuwia wcześniej czytaj w marginalnej metodzie było także grunt wspólnota doczeka zabiera pytania ma zapotrzebowanie szkolne są takie modyfikacje, która jest między m. in. propagowana przez filozofię podejścia w Irlandii, że jednak nauczyć przychodzi z tym pytaniem, bo 4 5 to bandyci za mnie zatrudni wystarczy, żeby pozwolić sobie na luksus poszukiwania Nate pytania potem odpowiedzi tak chcielibyśmy, żeby tak było, ale to muszą być troszkę więcej czasu także, że w każdym procesie odwraca teraz oczywiście później rozwiązanie i wszystkie tropy to należą do dzieci, dlatego że 2 może być pan pytanie bazowa dzieci i tak znajdą sobie inną rzecz stąd próba dyskutowały go po odkryciu, że gaz cały ten proces itd i co wtedy należy do nauczyciela i podąża tropem dzieci aha, bo tutaj właśnie tonie nauczyciele z przewodnikiem nauczyciel jest opiekunem czy dzieci idą do przodu i dożycie z tyłu i tylko pan, że mogę postawić tam nie nie spadły z krawędzi przemarsz widać albo doszło do celu czy AMO celem jest mądrość po prostu co możemy powiedzieć się słuchający nas rodzicom, którzy czują się bezradni w temacie filozofowania z dziećmi sądzę, że to trzeba mieć wykształcenie kierunkowe albo co najmniej taki kurs nauczycielski skończone kursy związane z nauczaniem dzieci filozofowania opowiedział się trochę o książce, a co możemy powiedzieć ona jeszcze jest dostępna, bo zbiórka trwa co można powiedzieć o takich podstawach filozofowania z dziećmi dla amatorów, zanim książka będzie dostępna, a będzie dostępna w grudniu 20 1 8 roku gdyż, gdybyśmy od pierwszego założenia trenera potwierdza podpisuje się po tym, że dzieci są naturalnymi filozofami idąc tym tropem dzieci po prostu mają naturalną dociekliwości chęć poznawania otoczenia wystarczy tylko nie uciszać ich nie mógł się na przekażemy i pyta się głupoty film, bo czasami aż takich banalnych pytaniach baśni, gdzie kryje się cała ta ciekawość dziecka to zaczyna się filozofia, jeżeli się dziecko pyta czy kotek poszedł do nieba to już jest grunt do do pewnej filozofii tak czy były zazwyczaj ucinam takie pytania, a tam dowiesz się później takie gazety pani w szkole w albo dlaczego nie mogę latać możemy być naukowo w stylu Google tak nie masz skrzydeł tak to jest nie wyposażyła go nie być potrzebne, kiedy śmiała się dość droga, która ma ich z kompletną odpowiedź temat zamknięty dziecko wie, że cham i jako taniec będzie w sposób filozoficzny tyleż prosto do pytań odpowiadamy, a tylko zachęcamy, żeby dziecko do szkoły własnych odpowiedzi, czyli co ja jestem dzieckiem pyta mamo, dlaczego nie mogę latać jak myślisz no właśnie no nie wiem jak się wydaje nowe swoimi służą tam próbowałem skakałem i nie lecę w Zakopanem to dlaczego chciałbyś latać od czego się cyklistom potrzebny no teraz, żebym odpowiedziała, że wcale nie, mówi że chce tylko pytam, dlaczego nie mogę nadal pełnić tak nie odpowiadają one co byś zrobił, gdybym miał latać ma i dlaczego taka rozmowa potrafi doprowadzić rzeczywiście jest także dziecko nosi w sobie satysfakcjonującą odpowiedź tylko trzeba ją pomóc mu wydobyć na światło dzienne 6 uruchamia postu kolejne pytania bardzo się uruchamia wyobraźnia czasami też niekoniecznie dziecko się pyta o to co nam się wydaje, że się pytać, jaki wam taki przykład też dziecko się Beda, dlaczego pada, a my wyjaśniamy tę tezę nie zna go fizyczne, a nie zgłosi pyta, dlaczego pada, bo przeżyliśmy właśnie z natury plac zaba w tak męczyć i tak toczy się inne zorientować się, jakiego typu pytanie pada wzrostu dziecka, bo rzeczywiście dorośli mają tendencję objaśniania świata w sposób naukowych ważną są wierzący to dla tobym objaśniają zgodnie z swoimi wierzeniami to jak tutaj rozpoznać się, o co dziecko pyta tak naprawdę, czego potrzebuje 4 postawą rzeczy to jest po prostu poświęcanie uwagi dziecku słuchaniu żonie ani zbywanie też mówił też już ogólnie o podejściu do dzieci także filozofia to tylko jest jakby otoczka tego, jeżeli będziemy po prostu szybko zbywać i odganiać się o jakiś natręt nasze dzieci toczy się ta filozofia nie wyjdzie, bo to wymaga czasu cierpliwości, ale to co osiągniemy jest naprawdę bardzo cenne, gdyż ja sam z mamą dzieci postu, więc jak dziś zaczynają same co przychodzą teraz i zawsze pytają patrzy na mnie, a nonsens odpowie gigahercach wychodzi z pierwszym samoobsługowym z ewentualnym udzieleniu im mówić, ale prawdy są osoby ciekawe odpowiedzi ja sama potem często myślę to co nie mówią uczniowie byli jakoś samo nie ten dotyka czasami są co powiedzą i naprawdę czuję, że zdobył w pop pobudza też tylko jakiś komórki i taśmy podstawowa sprawa nie podawać dziecku na tacy dlatego, że to się zniechęci uzna, że samo zbyt mało inteligentny, żeby znaleźć odpowiedź albo staje się tylko konsumentem wiedzy dzielenie słowo zwykłe lenistwo, ale też, że taki nawyk przyjmowania od kogo się jakiejś zastanej wersji dotyczącej rzeczywistości co też jest niebezpieczne dla krytycznego nie zależnego myślenia, jaki samodzielny postawna przyszłość chciałbym panią zapytać o pani doświadczenia zawodowe związane z nauczyć z nauczaniem etyki sceny filozofowania z dziećmi co jakiś czas rozmawiamy tutaj z osobami, które prowadzą tego typu zajęcia im się zdaje się, że akurat nie rozmawiam z nikim, kto prowadzi lekcje etyki w szkołach publicznych, gdzie się w polskich warunkach zazwyczaj te są osoby z Warszawą albo prowadzą też warsztaty NES filozofowania jako zajęcia dodatkowe albo uczą filozofii, ale w szkołach niepublicznych nerek czy szkole niepublicznej konkretnej, w której jest rozszerzony program filozofii, a jeśli pojawia się temat etyki w szkole to pojawia się jako problem jako kwestia niedostępna jako odwieczna walka rodziców o to, żeby nie tylko była religia w szkole albo, żeby nie była to alternatywa rozłączna albo, żeby w ogóle etyka w szkole była dostępna albo z organizacjami niepublicznym rozmawiamy o tym, że nawet jeśli przygotowują program i cykl warsztatów dla szkół z niezależnego myślenia to wcale nie jest oczywiste, że dyrektorzy chętnie taką ofertę przyjmą i wpuszczą do siebie taką organizację pozarządową rano nie wiadomo co z tymi dziećmi będzie robiła jakieś tam doświadczeni pani perspektywa na obecność etyki filozofii w szkole w Lublinie tam, gdzie pani mieszka pracuje czy nie ja mam dobre doświadczenia moje zajęcia chodzą dzieci, które też chodzą na zajęcia drganie czy w szkole innych licznych w szkole prywatnej mera w Czechach i tutaj pani dyrektor od razu Paluszka podstawowa w gminie Bolesław Chrobrego w Lublinie i pani dyrektor była bardzo chętnie oprowadza tych zajęć sama zachęcała dzieciaki natomiast nigdy nie było jakieś kontrze do religii mam na miła alternatywa rozłączna także albo albo jak to jest niestety proponowane w polskiej szkole przestoju stylistyki rodzaj antagonizowanie między 2 dziedzinami, gdzie jest problem taki, że grupy są małe i trzeba zabrać różnych ras są zajęcia po południu obaj są problemy techniczne myślę, że to nie jest żadna tutaj chęć zniechęca nie tylko obraz tego nie dać pani połączyć się z dostępnością w Lublinie etyki w szkołach publicznych czy czegoś się wie pani coś na ten temat z rozmów w środowisku znaczy tak bardzo często do zajęć z etyki są proszeni nauczyciele, którzy go nie ma nie ma jakiejś przygotowania i właśnie tutaj ta książka też jest pomocna odpowiedział na to zjawisko tak dlatego Draghi w bardzo ciężko czasami znaleźć 2 godziny nauczyciele, bo nikt nie chce o sobie w ten sposób organizować czas kończyć locie spoza szkoły, więc można n p. zrobić dyplomów KRS etyki czy znaczenia filozofii, ale to czasami jest za mało, żeby takie zajęcia poprowadzić i właśnie ta książka, którą chcemy wydać skierowany do takich nauczycieli, którzy chcieliby n p. zrobić zakupy do promów Kamyszek kolejny po prostu kryzysy, które mogliby nauczać, ale troszeczkę się boją, że nie skończyli studia magisterskie na nas bardzo z tą filozofią i tutaj to właśnie jest takie czarowanie resztki wizerunku to jest tak trudna dyscyplina tak no to abstrakcyjna tak Zawiła, że tylko po prostu tutaj naprawdę czasem to co do tego magistrami, żeby w ogóle, by się do ludzi albo też tak naprawdę dobry pedagog, którym jest otwarty na naukę i oczywiście ma to zacięcie filozoficzne czy postu ciekawość świata myślę myślę, że takie zajęcia, bo przekaz może poprowadzić troszeczkę trudniej się starszy, dlatego że elementy historii filozofii lewą stroną tego są na poziomie klasy pierwszej do do czwartej dodawać, że jest tak stał się filozof pojawi to naprawdę to na koniec zajęć czy postaci cytatu i generalnie właśnie chodzi o to, żeby pomóc dzieci intelektualnie kreatywność wyobraźnię i umiejętność dyskusji i praca zda etyki etyka jest częścią filozofii to po prostu to jest filozofia Liliana prowadzą swoje zajęcia w tym słabość duży problem jak zaczynałam pracę, bo nie była przygotowana do prowadzenia takich zajęć gości czeka pan tutaj różne materiały znalazł metody mafii mana i rozwoju for Children zafascynowała się, ale jestem samoukiem też nie skończyłam relikwiarz kursu, który nie uprawnia do nauczania temat to dla nich filozof w kontekście oceny tak jest filozof z uprawnia do nauczania filozofii natomiast spotkam się z tą metodą tylko właśnie poprzez różne artykuły jak publikacje akademickie troszeczkę jest tak literaturze polskiej, ale od dawna od dawna nic już kilkanaście lat praktycznie nic nie wychodzi troszeczkę tutaj to zamarła bardzo ładnie się rozwijało ich los tak przykro trochę, że tak wspaniała idea właśnie nie ma kontynuacji teraz właśnie ci młodzi nauczyciele nauczyciele filozofii etyki po prostu wspaniali kreatywni ludzie, którzy właśnie latają odnosiliśmy biorą się w taki ciężki zawód z polskich warunkach być nauczycielem listy niezwykle ciężko zawód o niskim statusie społecznym niskim poziomie wynagrodzenia to się wiąże z z trudnym życiem po prostu ekonomicznymi wyzwaniami codzienności do tego jeszcze ta dziedzina, w której filozofia, która bywa postrzegana jako kontrowersyjna etyka bywa postrzegana Akahoshi to indoktrynacja waśni przeciwnie są realia jest oczywiście nie można indoktrynacji wpływ myślę, że właśnie tutaj nauczyciele filozofię etyki szczególnie muszę być idealistami, bo tutaj czynnik kariery czy czynnik ekonomiczny nie jest wiodący ogromna wiara i zaufanie w to, że stopa wzrostu potrzebne i satysfakcja z tego jak rozwijają się uczniowie do ujścia to jest wystarczająca nagroda oczywiście, że musimy też organizować sobie inaczej czas Jateż pracuje po prostu wydawnictwie naukowym jednocześnie 2 w samo nauczanie w szkole na innych jednak chyba nie daję chociaż, gdyż muszę wspomnieć, że następny rok szkolny 2 0 19 będzie rokiem przełomowym filozofia ma wejść do szkół 2 0 17 18 lat 1 8 1 9 2 0 1 9 2 0 2 2 0 0 hala we wrześniu Rozalia, choć do szkół jako przedmiot obowiązkowy do techników liceów do wyboru między muzyką plastyką także dyrekcja będzie zależało natomiast zdarzy chcemy dać szkołom nauczycielom Dyrekcji i narzędzia, bo to też może być to sposób to będzie zbyt trudne, żeby teraz wprowadzić filozofię od od podsta w do nauczania, gdzie łatwiej właśnie te przedmioty artystyczne czy sam się odnajdują te uważane często łatwiejsze do poprowadzenia w nich także mieć dodatkowe bokiem ktoś tam wuefista zrobić to plastyka tak natomiast właśnie tutaj, jeżeli chodzi dociekania filozoficzne wystarczy otwarta nie taka, a od serdeczna wobec dasz młodzieży i dzieci osoba może próbować dobrać zajęcia, bo inspiracja wszędzie w literaturze także dość poloniści są świetnymi później filozofa trudno zresztą wszyscy by pewnie jakoś pamiętamy elementy z lekcji polskiego filozofowania czy dyskusji przecież wiele jest w literaturze źródeł właśnie do filozofowania czy inspiracji do filozofowania i jeśli tylko znalazł się odpowiedni nauczyciele nauczycielka wykorzystał tę sytuację również kawałeczek lekcji poświęcić n p . na konfrontację 2 stanowisk są właśnie mamy też w naszym gronie redakcyjnym polonistów, którzy piszą wprost czy rzeczy nad biografią trasa konferencji nauczania etyki filozofii w szkole w Gdańsku gra była w marcu i właśnie podręcznik ma zachęcić, acz odwagę nauczyć, że prowadzi własne zajęcia, bo naprawdę to nie jest trudne i wiadomo, że jest bardzo ważne jest praktyka nie jest także podziemna pierwsze zajęcia i od razu to dzieci będą zafascynowanej Bydgoszczą Zobacz pytaniami muszą się oswoić wraz z takim czasie ogromne brzemię płynności będzie mogli to tak naprawdę pracować też własne metody, bo to nie jest taka zamiana dyscyplina i dzieci zachowanie wracając zaś do starożytnych korzeni to jest po prostu rozmawianie poszukiwanie pewnych praktycznych wskazówek w jaki sposób żyć i jest bardzo potrzebne w szkole, bo na żadnym innym przedmiocie nie ma takiej przestrzeni nie ma takiej możliwości, żeby się na chwilę zatrzymać ich zapytać Edmonton wszyscy no tak też szczęścia absolutnie unikatowa gminy sytuacja w wspomina pani o tym, że podręcznik może się przydać się nauczycielom bez wykształcenia kierunkowego znaczy z innym wykształceniem kierunkowym oczywiście też filozofom również się, ale podręcznik może też być pomocny dla bibliotekarek n p. które prowadzą spotkania czy warsztaty inne set do TK, ale też po prostu dla rodziców zainteresowanych rozwojem dzieci i oczywiście to w można zrobić 1 na 1 takie rozmowy można zrobić w szerszym gronie może być dla animatorów może być to właśnie sposób spędzenia czasu w kolejce do lekarza czy na wczasach takich jak sobie rozmawiacie czy różne rzeczy rozważać tu także to w tej książce myślę, że można uznać takie uniwersalne zasady finansowania z dziećmi bardzo fajne pomysły zaba w z dziećmi taki ruch ruchowo właśnie intelektualne trwać też bardzo bardzo lubiana przez dzieci jest tak w Bradze po prostu jego w takich Andreja ja bardzo preferuje stawianie reklam ból, ale jakoś pojęcia filozoficznego, jeżeli rząd nawet ciekawe rzeczy na scenach, jakie ciekawe rzeczy wychodzą w ogóle zdajemy, jakie zagadnienia w kat piękno sprawiedliwość dobro nie lada atrakcję przekaz i dzieci i siedzą jako osoby zgadzające 1 SA przedstawia i naprawdę się nagłowić algierskiej chodzi o to trudno się sama składa to dla mnie znaczy tak od każdego może zacząć naliczać nam jeszcze w czasie filtrować przez swoją percepcję przez swoje wartości kanapka przykład piękno chińscy, przedstawiając piękno dziecko może zacząć się samo odwdzięczyć tak każe on chętnie, ale może też okazać zachwyt tak zachować twarz wiatrem rozbicie czy też na zewnątrz jest wewnątrz, że też jest to tak jakby wchodzi w kontach w samym sobą po prostu i też inne dzieci wznawia studia są to dla nich znaczy, a przekaz jest kupa śmiechu zabawy dziecko złożony z ławki, bo to 7 4 5 2 00 0 w latach w ma też i podmiotowość dziecka i relacje w klasie w grupie 3 czy w rodzinie jeśli się tam miejsce poprowadzone takich zachowań przypominamy, że jest szansa, że podręcznik poradnik, który mówi inny podręcznik filozofowania z dziećmi jest szansa, że ukaże się w grudniu tego roku, o ile uda się zebrać fundusze Opowiedz mi teraz o zasadach crowdfundingu na zasadach zbiórki internetowej, która w tej chwili trwa dla tych słuchaczy którzy, słuchając pani zdecydowali, że chcą wesprzeć tę inicjatywę, że chcą n p. mieć w ręku taki podręcznik co trzeba zrobić, by wziąć udział w tej zbiórce zdecydowaliśmy się na tle fali, bo właściwy jest teraz jedyna droga, żebyśmy wydali tego typu książki z tą książką unikatowa niszowa jest zbiórka społeczna tak, że to są dobrowolne datki osób, które wierzą w projekt zaangażowali, które chcą mieć książka kwota jest wysoka, bo obejmuje wszystkie prace wydawnicze, ale promocja i też w targach ruch Odra, a także wzrostu jest badał ten proces jest bardzo skomplikowany i natomiast też w crowdfundingu Soły nagrody, a także Doda na każdy płatna każdy próg, który zaczyna się od 5 zł do 5 000, gdy się organizują prosto taki profesjonalny kurs autorski zostaje bez metody to raczej taka jest propozycja dla szkół niepublicznych n p . który chciał, że ma mieć tylko narażał życie wiadomo, że niepubliczne także dolotowym jest kwestia zbiorowa i tutaj może to być po prostu podziękowanie od nas serdeczne i talerz z 5 zł i 5 100 0 jest mnóstwo stopni pośrednich 10 zł 50 7 5 i różne formy formy gratyfikacji czy podziękowania ze strony zespołu pomysłodawców i współtwórców podręcznika to wszystko mogą państwo znaleźć na portalu polakpotrafi PL rozumiem, że pod hasłem baśnie n p. filozof tak można wpisać i wtedy ten projekt się wyświetli tak kolejny jesteśmy tutaj jedynie wierzymy że, choć filozofię na polach potrafi nas jest jedynie do jedno tutaj przeszkoda wszystko albo nic albo zwierzę leżało kota albo po prostu wszystkie datki wracają do kiedy dać się wielka zbiórka zakończy się 15 sierpnia są wakacje jest też troszeczkę jest przestój natomiast uważam, że to z meczów wszyscy wierzymy w to, że to bardzo potrzebne i została w ogóle ta informacja bardzo się rozpocząć żniwa średnio 3 i filozofii etyki hala przy cenie są najbardziej zamożną część naszych biurach wsparły nas tak jak mogli natomiast to chyba jest kwestia pójścia w ilość lekarzy te 5 zł złoty ma azyl tak naprawdę robi dużo dużo dużo dużo, ale na razie z branży jest około 3 000 liczymy na słuchaczy Radia TOK FM, którzy zawsze nie stają na wysokości zadania w takiej sytuacji, a dzisiaj jest nie tylko hobby filozofowania jest nie tylko kwestia indywidualnego rozwoju, ale wiem, że państwo też podchodzą do tego jak do pewnego rodzaju misji społecznej Obywatelskiej przyszłościowej wręcz patriotycznej tak jest od początku powstania magazynu chodziło o to, żeby popularyzować filozofia, czyli zajście wyjść z uniwersytetów otworzy tu dyscyplina dla wszystkich ludzi zachęcić swoich i teraz idziemy dalej właśnie, żeby ta edukacja filozoficzna w Polsce, bo naprawdę wysokim poziomie bardzo dziękuję za rozmowę trzymam kciuki za projekt naszym gościem w tej części programów tej części wieczoru Radia TOK FM była Dorota Monkiewicz Cybulska nauczycielka etyki filozofii redaktorka portalu filozofuje EU autorka publikujący w magazynie filozofuje reprezentująca fundację akademikom dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy na interpelację Radia TOK FM, które będą za kilka minut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!